De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 27 maart 2023 werden opgemaakt conform de artikelen 32 en 278 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Aan de raad wordt gevraagd de notulen en het zittingsverslag goed te keuren.
Er zijn geen opmerkingen op de notulen en het zittingsverslag en de notulen en het zittingsverslag worden dus als goedgekeurd beschouwd.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 artikel 32 en 278.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 27 maart 2023 worden goedgekeurd.
In functie van een betere doorstroming van het verkeer komende uit de Dijkstraat richting de Zelebaan is het opportuun om de twee voorsorteerstroken, één richting E17 en één richting centrum te verlengen. Door een verlenging van de voorsorteerstroken kunnen er per cyclus van verkeerslicht "groen" meer voertuigen ontsluiten op de Zelebaan. Met de eigenaar van de onbebouwde gronden op de hoek van de Dijkstraat, kadastraal gekend als 2e afdeling sectie B nrs.839N, 829V, 835F werd een akkoord bereikt om gronden te ruilen waardoor het mogelijk is om de afslagstrook te verlengen. Beide partijen staan aan elkaar 88,06m² grond af via een kosteloze grondruil. Op 21 november 2022 werd een omgevingsvergunning afgeleverd aan de eigenaar van de genoemde kadastrale percelen voor de bouw van een bedrijfsgebouw en hierbij werd rekening gehouden met de nieuwe perceelsgrenzen.
De te ruilen gronden zijn beschreven in het afbakeningsplan Dijkstraat van 20 januari 2020, opgemaakt door de toenmalig landmeter van de stad Lokeren.
De gronden die de stad verwerft zijn in het metingsplan beschreven als LOT 1. De gronden die de stad afstaat zijn in het metingsplan beschreven als LOT 2 en behoren actueel tot het openbaar domein waardoor deze moeten gedesaffecteerd worden naar het privaat domein om in aanmerking te komen voor vervreemding. De desaffectatie kan als gunstig en verantwoord worden beschouwd omdat zij er toe bijdragen de verkeersstromen te optimaliseren.
De gemeenteraad keurde op 19 september 2022 de wijziging van rooilijn in de Dijkstraat goed.
In de op te maken akte zal toepassing gevraagd worden van kosteloze registratie omwille van het openbaar nut nl. inlijving in de openbare wegenis.
Aan de raad wordt gevraagd akkoord te gaan met de ruiling van gronden ten gunste van het openbaar domein.
De stad heeft de taak de verkeersstromen op de openbare weg zo optimaal mogelijk te laten verlopen. De ontsluiting van de Dijkstraat in de richting van de Zelebaan is op heden een knelpunt met lange aanschuiftijden tot gevolg. Door het verlengen van de voorsorteerstroken richting E17 én richting centrum Lokeren kan de doorstroming op dit kruispunt geoptimaliseerd worden. Met de eigenaar van de gronden kadastraal gekend als 2e afdeling sectie B nrs.829N, 839V en 835F, BV VAN DE VELDE - DE BRUYCKER (onnr. 0425.761.902), werd afgesproken grond met elkaar te ruilen (zonder opleg). De te ruilen gronden staan beschreven in het metingsplan van 20 januari 2020 opgemaakt door de toenmalig landmeter van de stad, waarbij de stad 88,06m² afstaat en 88,06m² verwerft.
Aangezien de gronden die de stad afstaat actueel deel uitmaken van het openbaar domein dient in de beslissing opgenomen dat deze gronden gedesaffecteerd worden uit het openbaar domein zodat zij vervolgens vervreemd kunnen worden. De grondruil gebeurt zonder opleg.
De wijziging van de rooilijn in de Dijkstraat werd op 19 september 2022 door de gemeenteraad goedgekeurd.
Aangezien de overdracht gebeurt om reden van openbaar nut, wordt in de akte toepassing gevraagd van kosteloze registratie.
Aan de raad wordt gevraagd:
- de desaffectatie van 88,06m², beschreven als LOT 2, uit het openbaar domein, goed te keuren,
- de kosteloze grondruil waarbij de stad 88,06m² verwerft en 88,06m² afstaat, zoals beschreven in het metingsplan van 20 januari 2020, goed te keuren.
De grondruil zal notarieel afgerond worden door notaris Hutsebaut waarbij alle kosten verbonden aan de akte, ten laste zijn van de stad Lokeren.
Beslissing dient door de gemeenteraad genomen conform artikel 41,11° van het decreet lokaal bestuur. Dit artikel bepaalt dat beslissingen inzake daden van beschikking over onroerende goederen, dit omvat ook de beslissing ivm het verwerven van onroerende goederen (ook al gebeurt het kosteloos), de exclusieve bevoegdheid zijn van de gemeenteraad.
Gemeenteraadsbesluit van 19 september 2022 waarbij de wijziging van de rooilijn in de Dijkstraat werd goedgekeurd.
Omgevingsvergunning 2022/00221/OMV voor het bouwen van een bedrijfsgebouw en parkeervoorzieningen en uitbaten inrichting voor de opbouw van motorhomes met werkplaats, Zelebaan/Dijkstraat waarbij voor de perceelsgrens rekening werd gehouden met het metingsplan in dit dossier.
De raad keurt de desaffectatie goed van 88,06m² (LOT 2) zoals beschreven in het metingsplan van 20 januari 2020 opgemaakt door de toenmalig landmeter van de stad Lokeren.
De raad keurt de kosteloze grondruil goed, zoals beschreven in het metingsplan van 20 januari 2020 opgemaakt door de toenmalig landmeter van de stad Lokeren, waarbij de stad 88,06m² verwerft (LOT 1) en 88,06m² afstaat (LOT 2) van en aan BV VAN DE VELDE - DE BRUYCKER (onnr. 0425.761.902).
In de op te maken akte moet het doel van de overdracht uitdrukkelijk vermeld worden nl. de overdracht gebeurt om reden van openbaar nut waarbij de goederen die de stad verwerft worden opgenomen in het openbaar domein.
Het onroerend goed, Eksaarde-dorp 22, is sinds 25 maart 2022 eigendom van de stad. Het achterste deel van de eigendom, zijnde LOT A, is in erfpacht gegeven aan VZW GILDENHUIS VAN EKSAARDE (onnr. 400.148.061). De erfpachthouder wenst het gebouw aan te sluiten op het aardgasnet maar moet daarvoor met de ondergrondse leiding over het voorste deel van de eigendom, LOT B. FLUVIUS wenst de aansluiting enkel te realiseren wanneer er door de eigenaar van LOT B een erfdienstbaarheid wordt toegestaan voor de aanleg van een ondergrondse leiding. De erfdienstbaarheid heeft een breedte van 1m.
De eigendom Eksaarde-dorp 22, in bijzonder de opsplitsing in LOT A en LOT B staat beschreven in het metingsplan van 1 februari 2022 opgemaakt door landmeter-expert Kristof Taillieu.
Aan de raad wordt gevraagd akkoord te gaan met het verlenen van een erfdienstbaarheid op LOT B van de eigendom Eksaarde-dorp 22 voor het plaatsen van een ondergrondse gasaanvoerleiding ten gunste van VZW GILDENHUIS VAN EKSAARDE.
FLUVIUS is eigenaar van het aardgasnetwerk en om te vermijden dat een grondeigenaar via het recht van natrekking het eigendomsrecht claimt van de leiding, eist FLUVIUS een overeenkomst met de grondeigenaar voor een erfdienstbaarheid voor leidingen. De stad is eigenaar van LOT B en moet bijgevolg een erfdienstbaarheid toestaan ten gunste van FLUVIUS om de aansluiting van LOT A op het aardgasnetwerk mogelijk te maken.
Op dit ogenblik is LOT B nog bebouwd met opstal. Om te vermijden dat tijdens de afbraak van het gebouw en opbraak van de verharding de aardgasleiding zou geraakt worden is het noodzakelijk dat het exacte tracé van de aan te leggen leiding, na aanleg ervan, wordt overgemaakt aan de stad.
Notariële akte aankoop Eksaarde-dorp 22 van 25 maart 2022.
Notariële akte verlenen van een erfpacht deel van Eksaarde-dorp 22 aan vzw Gildenhuis van Eksaarde van 25 maart 2022.
De raad keurt de vestiging van een ondergrondse erfdienstbaarheid voor leidingen met bijhorende overeenkomst goed, op de goederen Eksaarde-dorp 22 te Lokeren, kadastraal gekend als 5e afdeling sectie B nr.109R (LOT B) ten gunste van IMEWO (onnr.215.362.368), gevestigd te Melle, Brusselsesteenweg 199 en FLUVIUS SYSTEM OPERATOR (onnr.477.445.084), gevestigd te Melle, Brusselsesteenweg 199.
Na aanleg van de aardgasleiding dient het tracé van de leiding door IMEWO / FLUVIUS SYSTEM aangeduid op een liggingsplan en bezorgd aan de stad Lokeren (dienst Patrimoniumbeheer) en tevens aangemeld op het Kabel- en Leidinginformatieportaal (KLIP).
Op 28 oktober 2013 werd aan NV IMMO KEPPENS (455.233.668) een verkavelingsvergunning afgeleverd voor het realiseren van een verkaveling bestaande uit 17 kavels met bijhorende wegenis in de Veldstraat. De wegenis is ondertussen ook gekend als Boshoevestraat. Ter uitvoering van de lasten verbonden aan de vergunning dienen de wegenis en haar toebehoren kosteloos overgedragen te worden aan de stad Lokeren. De goederen die kosteloos worden overgedragen zijn kadastraal gekend als 4e afdeling sectie E nrs.1587D4 en 1587E4, hebben samen een kadastrale oppervlakte van 14a 68ca en omvatten naast de eigenlijke wegenis ook een groenvoorziening. Perceel 1587D4 is de eigenlijke wegenis met groenvoorziening, perceel 1587E4 is bijkomend opgelegd in de vergunning om over te dragen om de ontsluiting van, op dit moment ingesloten, percelen mogelijk te maken.
Voor de overdracht kan toepassing gevraagd worden van kosteloze registratie omwille van het openbaar nut nl. inlijving in de openbare wegenis.
Aan de raad wordt gevraagd akkoord te gaan met de overdracht van de wegenis en haar toebehoren ten gunste van het openbaar domein.
De gemeenteraad keurde op 21 oktober 2013 de voorwaarden goed voor het verkavelen van gronden in de Veldstraat. De gemeenteraad keurde hierbij ook het tracé van de wegenis en de rooilijnen goed.
Op 28 oktober 2013 leverde het schepencollege dan de verkavelingsvergunning af ten gunste van NV IMMO KEPPENS (455.233.668). De verkaveling houdt oa de realisatie van wegenis is alsook de realisatie van een openbare groenvoorziening.
De goederen die worden overgedragen hebben een gezamenlijke oppervlakte van 14a 68ca en zijn kadastraal gekend als 4e afdeling sectie E nrs.1587D4 en 1587E4. De goederen worden conform de verkavelingsvergunning kosteloos overgedragen aan de stad Lokeren.
De overdracht komt in aanmerking voor toepassing van kosteloze registratie omwille van het openbaar nut nl. de goederen zullen opgenomen worden in het openbaar domein..
Aan de raad wordt gevraagd de kosteloze overdracht ten gunste van de stad Lokeren goed te keuren.
Beslissing dient door de gemeenteraad genomen conform artikel 41,11° van het decreet lokaal bestuur. Dit artikel bepaalt dat beslissingen inzake daden van beschikking over onroerende goederen, dit omvat ook de beslissing ivm het verwerven van onroerende goederen (ook al gebeurt het kosteloos), de exclusieve bevoegdheid zijn van de gemeenteraad.
Het gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2013 waarbij het tracé van de wegenis en bijhorende rooilijn werden goedgekeurd.
Het collegebesluit van 28 oktober 2013 - verkavelingsvergunning voor het verkavelen van gronden in de Veldstraat.
De raad keurt de kosteloze overdracht van de wegenis en haar toebehoren, gekend als BOSHOEVESTRAAT, kadastraal gekend als 4e afdeling sectie E nrs.1587D4 en 1587E4, met een gezamenlijke oppervlakte van 14a 68ca, goed.
In de akte wordt het doel van de overdracht uitdrukkelijk opgenomen nl. de overdracht gebeurt om reden van openbaar nut waarbij de beschreven goederen worden opgenomen in het openbaar domein.
Met mail van 3 april 2023 bezorgde IGS Westlede de uitnodiging voor de algemene vergadering op 30 mei 2023 om 19.00 uur op de zetel te Lochristi.
Het is de uitdrukkelijke bedoeling van de decreetgever dat de gemeenteraad de mogelijkheid zou hebben de agenda te bespreken van de dienstverlenende en opdrachthoudende intergemeentelijke samenwerkingsverbanden; dat met die bedoeling het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad kennis geeft van datum en agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende en opdrachthoudende samenwerkingsverbanden.
Aan de gemeenteraad wordt de kennisgeving, aansluitend bij artikel 441 van het decreet lokaal bestuur, verschaft via de documenten die aan het dossier zijn toegevoegd. De nodige ruimte is tijdens de raadszitting beschikbaar voor toelichting door een bestuurder en voor vraagstelling door de raad en dit conform de behoeften van de raad op dat vlak.
De gemeenteraad heeft in haar zitting van 25 februari 2019 mevrouw Martine Rooms aangeduid als effectief vertegenwoordiger en de heer Gerry De Landtsheer als plaatsvervanger voor het bijwonen van de algemene vergaderingen van IGS Westlede en dit tot het einde van de huidige legislatuur.
Het college nodigt de gemeenteraad uit om akte te nemen van de agenda en de gebeurlijke standpunten te bepalen die de mandaathouder op de vergadering dient in te nemen conform artikel 432 van het decreet lokaal bestuur t.t.z. de goedkeuring of afkeuring van de agendapunten moet bepaald worden voor elke algemene vergadering en daarvoor is een gemeenteraadsbesluit nodig.
De agenda van de statutaire algemene vergadering van 30 mei 2023 om 19.00 uur omvat volgende agendapunten:
Aan de raad wordt voorgesteld om aan de vertegenwoordigers namens de stad opdracht te geven om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene vergadering van 30 mei 2023 goed te keuren.
Het is de uitdrukkelijke bedoeling van de decreetgever dat de gemeenteraad de mogelijkheid zou hebben de agenda te bespreken van de dienstverlenende en opdrachthoudende intergemeentelijke samenwerkingsverbanden; dat met die bedoeling het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad kennis geeft van datum en agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende en opdrachthoudende samenwerkingsverbanden.
Aan de gemeenteraad wordt de kennisgeving, aansluitend bij artikel 441 van het decreet lokaal bestuur, verschaft via de documenten die aan het dossier zijn toegevoegd. De nodige ruimte is tijdens de raadszitting beschikbaar voor toelichting door een bestuurder en voor vraagstelling door de raad en dit conform de behoeften van de raad op dat vlak.
Het college nodigt de gemeenteraad uit om akte te nemen van de agenda en de gebeurlijke standpunten te bepalen die de mandaathouder op de vergadering dient in te nemen conform artikel 432 van het decreet lokaal bestuur t.t.z. de goedkeuring of afkeuring van de agendapunten moet bepaald worden voor elke algemene vergadering en daarvoor is een gemeenteraadsbesluit nodig.
Aan de raad wordt voorgesteld om aan de vertegenwoordigers namens de stad opdracht te geven om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene vergadering van 30 mei 2023 goed te keuren.
Artikel 432 en 441 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Akte te nemen van de agenda van de algemene vergadering van 30 mei 2023 nl.:
Deze agendapunten zullen behandeld worden in de algemene vergadering van 30 mei 2023 om 19.00 uur op de zetel te Lochristi.
Aan de vertegenwoordigers namens de stad wordt gemeld om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene vergadering, goed te keuren.
In de mail van 4 april 2023 bezorgde Imewo de uitnodiging voor de algemene vergadering op 19 juni 2023 om 18.00 uur in het Beurs-, Meeting- en Congrescentrum (BMCC), Beursplein 1 te 8000 Brugge.
Het is de uitdrukkelijke bedoeling van de decreetgever dat de gemeenteraad de mogelijkheid zou hebben de agenda te bespreken van de dienstverlenende en opdrachthoudende intergemeentelijke samenwerkingsverbanden; dat met die bedoeling het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad kennis geeft van datum en agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende en opdrachthoudende samenwerkingsverbanden.
Aan de gemeenteraad wordt de kennisgeving, aansluitend bij artikel 441 van het decreet lokaal bestuur, verschaft via de documenten die aan het dossier zijn toegevoegd. De nodige ruimte is tijdens de raadszitting beschikbaar voor toelichting door een bestuurder en voor vraagstelling door de raad en dit conform de behoeften van de raad op dat vlak.
De gemeenteraad heeft in haar zitting van 25 maart 2019 de heer Filip Anthuenis en de heer Oguz Poyraz aangeduid als effectief vertegenwoordigers en de heer Filip Liebaut als plaatsvervanger voor het bijwonen van de algemene vergaderingen van Imewo en dit tot het einde van de huidige legislatuur.
Het college nodigt de gemeenteraad uit om de agenda goed te keuren en de gebeurlijke standpunten te bepalen die de mandaathouder op de vergadering dient in te nemen conform artikel 432 van het decreet lokaal bestuur t.t.z. de goedkeuring of afkeuring van de agendapunten moet bepaald worden voor elke algemene vergadering en daarvoor is een gemeenteraadsbesluit nodig.
De agenda van de algemene vergadering van 19 juni 2023 om 18.00 uur omvat volgende agendapunten:
1. Kennisneming verslagen van Imewo van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Imewo afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Imewo met betrekking tot het boekjaar 2022.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Statutaire mededelingen.
Aan de raad wordt voorgesteld om aan de vertegenwoordigers namens de stad opdracht te geven om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene vergadering van 19 juni 2023 goed te keuren.
Het is de uitdrukkelijke bedoeling van de decreetgever dat de gemeenteraad de mogelijkheid zou hebben de agenda te bespreken van de dienstverlenende en opdrachthoudende intergemeentelijke samenwerkingsverbanden; dat met die bedoeling het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad kennis geeft van datum en agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende en opdrachthoudende samenwerkingsverbanden.
Aan de gemeenteraad wordt de kennisgeving, aansluitend bij artikel 441 van het decreet lokaal bestuur, verschaft via de documenten die aan het dossier zijn toegevoegd. De nodige ruimte is tijdens de raadszitting beschikbaar voor toelichting door een bestuurder en voor vraagstelling door de raad en dit conform de behoeften van de raad op dat vlak.
Het college nodigt de gemeenteraad uit om de agenda goed te keuren en de gebeurlijke standpunten te bepalen die de mandaathouder op de vergadering dient in te nemen conform artikel 432 van het decreet lokaal bestuur t.t.z. de goedkeuring of afkeuring van de agendapunten moet bepaald worden voor elke algemene vergadering en daarvoor is een gemeenteraadsbesluit nodig.
Aan de raad wordt voorgesteld om aan de vertegenwoordigers namens de stad opdracht te geven om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene vergadering van 19 juni 2023 goed te keuren.
Artikel 432 en 441 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De agenda van de algemene vergadering van 19 juni 2023 goed te keuren nl.
1. Kennisneming verslagen van Imewo van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Imewo afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Imewo met betrekking tot het boekjaar 2022.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Statutaire mededelingen.
Deze agendapunten zullen behandeld worden in de algemene vergadering van 19 juni 2023 om 18.00 uur in het Beurs-, Meeting- en Congrescentrum (BMCC), Beursplein 1 te 8000 Brugge.
Aan de vertegenwoordigers namens de stad wordt gemeld om de agendapunten die zullen behandeld worden in de (digitale of fysieke) algemene vergadering, goed te keuren.
Een kopie van dit besluit wordt overgemaakt aan Imewo per mail aan vennootschapssecretariaat@fluvius.be
Met mail van 6 april 2023 bezorgde TMVS dv. (Tussengemeenteljke Maatschappij voor Services - dienstverlenende vereniging) de uitnodiging voor de algemene vergadering op dinsdag 20 juni 2023 om 17.30 uur in Flanders Expo, Maaltekouter 1 in 9051 Gent.
Het is de uitdrukkelijke bedoeling van de decreetgever dat de gemeenteraad de mogelijkheid zou hebben de agenda te bespreken van de dienstverlenende en opdrachthoudende intergemeentelijke samenwerkingsverbanden; dat met die bedoeling het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad kennis geeft van datum en agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende en opdrachthoudende samenwerkingsverbanden.
Aan de gemeenteraad wordt de kennisgeving, aansluitend bij artikel 441 van het decreet lokaal bestuur, verschaft via de documenten die aan het dossier zijn toegevoegd. De nodige ruimte is tijdens de raadszitting beschikbaar voor toelichting door een bestuurder en voor vraagstelling door de raad en dit conform de behoeften van de raad op dat vlak.
De gemeenteraad heeft in haar zitting van 20 december 2021 de heer Stefan Walgraeve aangeduid als effectief vertegenwoordiger en de heer Filip Anthuenis als plaatsvervanger voor het bijwonen van de algemene en bijzondere vergaderingen.
Het is de bedoeling dat deze vertegenwoordigers aangeduid worden tot het einde van de huidige legislatuur.
Het college nodigt de gemeenteraad uit om de agenda goed te keuren en de gebeurlijke standpunten te bepalen die de mandaathouder op de vergadering dient in te nemen conform artikel 432 van het decreet lokaal bestuur t.t.z. de goedkeuring of afkeuring van de agendapunten moet bepaald worden voor elke algemene vergadering en daarvoor is een gemeenteraadsbesluit nodig.
De agenda van de algemene vergadering van 20 juni 2023 om 17.30 uur omvat volgende agendapunten:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2022
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022
5. b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2022
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
Aan de raad wordt voorgesteld om aan de vertegenwoordigers namens de stad opdracht te geven om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene vergadering van 20 juni 2023 goed te keuren.
Het is de uitdrukkelijke bedoeling van de decreetgever dat de gemeenteraad de mogelijkheid zou hebben de agenda te bespreken van de dienstverlenende en opdrachthoudende intergemeentelijke samenwerkingsverbanden; dat met die bedoeling het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad kennis geeft van datum en agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende en opdrachthoudende samenwerkingsverbanden.
Aan de gemeenteraad wordt de kennisgeving, aansluitend bij artikel 441 van het decreet lokaal bestuur, verschaft via de documenten die aan het dossier zijn toegevoegd. De nodige ruimte is tijdens de raadszitting beschikbaar voor toelichting door een bestuurder en voor vraagstelling door de raad en dit conform de behoeften van de raad op dat vlak.
Het college nodigt de gemeenteraad uit om de agenda goed te keuren en de gebeurlijke standpunten te bepalen die de mandaathouder op de vergadering dient in te nemen conform artikel 432 van het decreet lokaal bestuur t.t.z. de goedkeuring of afkeuring van de agendapunten moet bepaald worden voor elke algemene vergadering en daarvoor is een gemeenteraadsbesluit nodig.
Aan de raad wordt voorgesteld om aan de vertegenwoordigers namens de stad opdracht te geven om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene vergadering van 20 juni 2023 goed te keuren.
Artikel 432 en 441 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De agenda van de algemene vergadering van 20 juni 2023 om 17.30 uur omvat volgende agendapunten:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2022
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022
5. b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2022
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
Deze agendapunten zullen behandeld worden in de algemene jaarvergadering van 20 juni 2023 om 17.30 uur in de Flanders Expo, Maaltekouter 1 in 9051 Gent.
Aan de vertegenwoordigers namens de stad wordt gemeld om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene jaarvergadering, goed te keuren.
Een kopie van dit besluit wordt overgemaakt aan per mail aan 20230620AVTMVS@farys.be
Met brief van 6 april 2023 bezorgde Interwaas de uitnodiging voor de algemene vergadering op 17 mei 2023 om 20.00 uur in de kantoren van Interwaas.
Het is de uitdrukkelijke bedoeling van de decreetgever dat de gemeenteraad de mogelijkheid zou hebben de agenda te bespreken van de dienstverlenende en opdrachthoudende intergemeentelijke samenwerkingsverbanden; dat met die bedoeling het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad kennis geeft van datum en agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende en opdrachthoudende samenwerkingsverbanden.
Aan de gemeenteraad wordt de kennisgeving, aansluitend bij artikel 441 van het decreet lokaal bestuur, verschaft via de documenten die aan het dossier zijn toegevoegd. De nodige ruimte is tijdens de raadszitting beschikbaar voor toelichting door een bestuurder en voor vraagstelling door de raad en dit conform de behoeften van de raad op dat vlak.
De gemeenteraad heeft in haar zitting van 29 april 2019 mevrouw Martine Rooms aangeduid als effectief vertegenwoordiger en de heer Freddy Verdurme als plaatsvervanger voor het bijwonen van de algemene vergaderingen van Interwaas en dit tot het einde van de huidige legislatuur.
Het college nodigt de gemeenteraad uit om akte te nemen van de agenda en de gebeurlijke standpunten te bepalen die de mandaathouder op de vergadering dient in te nemen conform artikel 432 van het decreet lokaal bestuur t.t.z. de goedkeuring of afkeuring van de agendapunten moet bepaald worden voor elke algemene vergadering en daarvoor is een gemeenteraadsbesluit nodig.
De agenda van de algemene vergadering van 17 mei 2023 om 20.00 uur omvat volgende agendapunten:
2. Verslag van de commissaris - revisor betreffende het boekjaar 2022.
3. Goedkeuring van het jaarverslag en van de jaarrekening over het boekjaar 2022, inclusief de bestemming van het resultaat.
4. Kwijting aan de bestuurders en aan de commissaris-revisor betreffende de vervulling van hun mandaat over het boekjaar 2022.
5. Aanduiding van een lasthebber voor de Algemene vergadering van de Maatschappij Linkerscheldeoever van 7 juni 2023 en vaststelling van diens mandaat.
6. Kapitaalsverhoging gemeenten met een bevolkingsaangroei van meer dan 5 % (Temse)
Aan de raad wordt voorgesteld om aan de vertegenwoordigers namens de stad opdracht te geven om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene vergadering van 17 mei 2023 goed te keuren.
Het is de uitdrukkelijke bedoeling van de decreetgever dat de gemeenteraad de mogelijkheid zou hebben de agenda te bespreken van de dienstverlenende en opdrachthoudende intergemeentelijke samenwerkingsverbanden; dat met die bedoeling het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad kennis geeft van datum en agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende en opdrachthoudende samenwerkingsverbanden.
Aan de gemeenteraad wordt de kennisgeving, aansluitend bij artikel 441 van het decreet lokaal bestuur, verschaft via de documenten die aan het dossier zijn toegevoegd. De nodige ruimte is tijdens de raadszitting beschikbaar voor toelichting door een bestuurder en voor vraagstelling door de raad en dit conform de behoeften van de raad op dat vlak.
Het college nodigt de gemeenteraad uit om akte te nemen van de agenda en de gebeurlijke standpunten te bepalen die de mandaathouder op de vergadering dient in te nemen conform artikel 432 van het decreet lokaal bestuur t.t.z. de goedkeuring of afkeuring van de agendapunten moet bepaald worden voor elke algemene vergadering en daarvoor is een gemeenteraadsbesluit nodig.
Aan de raad wordt voorgesteld om aan de vertegenwoordigers namens de stad opdracht te geven om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene vergadering van 17 mei 2023 goed te keuren.
Artikel 432 en 441 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Akte te nemen van de agenda van de algemene vergadering van 17 mei 2023 nl.:
2. Verslag van de commissaris - revisor betreffende het boekjaar 2022.
3. Goedkeuring van het jaarverslag en van de jaarrekening over het boekjaar 2022, inclusief de bestemming van het resultaat.
4. Kwijting aan de bestuurders en aan de commissaris-revisor betreffende de vervulling van hun mandaat over het boekjaar 2022.
5. Aanduiding van een lasthebber voor de Algemene vergadering van de Maatschappij Linkerscheldeoever van 7 juni 2023 en vaststelling van diens mandaat.
6. Kapitaalsverhoging gemeenten met een bevolkingsaangroei van meer dan 5 % (Temse)
Deze agendapunten zullen behandeld worden in de algemene vergadering van 17 mei 2023 om 20.00 uur in de kantoren van Interwaas.
Aan de vertegenwoordigers namens de stad wordt gemeld om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene vergadering, goed te keuren.
Een kopie van dit besluit wordt overgemaakt aan Interwaas per mail via info@interwaas.be
In het kader van het dagelijkse begraafplaatsbeheer en het gelijkheidsbeginsel tussen alle burgers, moeten er regelmatig graven afgebroken en ontknekeld worden.
Het is ondertussen al van 2017 geleden dat dit nog op het kerkhof ‘Oude Brug’ gebeurd is. Hier dient dan ook zo snel mogelijk een inhaalbeweging te gebeuren.
Door de grootte van het werk, is het aangewezen om dit door een externe partner te laten uitvoeren.
Het gaat om ongeveer 439 graven waarvan 171 met kelder (met of zonder grafmonument). De grafmonumenten moeten allemaal ontmanteld worden tot op 40cm diepte. Ontmantelen houdt in dat de graven worden ontdaan van alle bovengrondse materialen (grafstenen, versierselen...) en van fundering tot op 40cm diepte t.o.v. het maaiveld.
De kelders moeten worden geleegd, kapotgeschoten tot op de fundering én moeten ook ontknekeld worden. De stoffelijke resten moeten worden verzameld op de begraafplaats. Nadien worden ze afgevoerd, gecremeerd en op de begraafplaats uitgestrooid.
Alle ontstane putten worden opgevuld met aanvulgrond en verdicht tot op 40 cm onder het maaiveld. Nadien wordt aangevuld met teelaarde en verdicht tot het maaiveld.
Het bestek en de kostenraming worden ter goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad. De kostenraming wordt begroot op € 169.440,00 +21% btw MC WOS = € 205.022,40.
Gelet op de aard van de werken, dient een veiligheidscoördinator ontwerp/verwezenlijking aangesteld te worden. Er wordt voorgesteld om hiervoor de stedelijke veiligheidscoördinator aan te stellen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten is van toepassing op deze opdracht.
Als wijze van gunnen wordt een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking (artikel 41, §1, 2° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten – werken waarvan het geraamde bedrag excl. btw de drempel van € 750.000 niet overschrijdt) voorgesteld.
De nodige kredieten voor dit project zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 in het investeringsbudget onder het investeringsproject ‘INFRASTRUCTUUR’, subproject 2014/354, onder de algemene rekening 22000007 en beleidsitem 099001.
Aan de leden van de gemeenteraad wordt nu gevraagd om het bestek en de bijhorende kostenraming, samen met de wijze van gunnen, goed te keuren.Het bijzonder bestek voor dit dossier met nr. INFRA 2014/354-1 (deel 2023) wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad, samen met de bijhorende kostenraming begroot op € 169.440,00 +21% btw MC WOS = € 205.022,40.
Gelet op de aard van de werken, dient een veiligheidscoördinator ontwerp/verwezenlijking aangesteld te worden. Er wordt voorgesteld om hiervoor de stedelijke veiligheidscoördinator aan te stellen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten is van toepassing op deze opdracht.
Als wijze van gunnen wordt een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking (artikel 41, §1, 2° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten – werken waarvan het geraamde bedrag excl. btw de drempel van € 750.000 niet overschrijdt) voorgesteld.
De nodige kredieten voor dit project zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 in het investeringsbudget onder het investeringsproject ‘INFRASTRUCTUUR’, subproject 2014/354, onder de algemene rekening 22000007 en beleidsitem 099001.Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, en latere wijzigingen.Goedkeuring wordt verleend aan het bijzonder bestek met nr. INFRA 2014/354-1 (deel 2023), samen met de bijhorende kostenraming begroot op € 169.440,00 +21% btw MC WOS = € 205.022,40 voor de opdracht “Opbreken van vervallen grafmonumenten en kelders + ontknekelen kelders + inzaaien gronden begraafplaats ‘Oude Brug’ te Lokeren”.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking (artikel 41, §1, 2° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten – werken waarvan het geraamde bedrag excl. btw de drempel van € 750.000 niet overschrijdt).
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Voor de veiligheidscoördinatie (fase ontwerp en verwezenlijking) de veiligheidscoördinator van de stad aan te stellen en bijgevolg de overeenkomst tussen stad Lokeren en zijn veiligheidscoördinator ontwerp/verwezenlijking in het kader van de opdracht “Opbreken van vervallen grafmonumenten en kelders + ontknekelen kelders + inzaaien gronden begraafplaats Oude Brug te Lokeren”, goed te keuren.
De nodige kredieten voor dit project zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 in het investeringsbudget onder het investeringsproject ‘INFRASTRUCTUUR’, subproject 2014/354, onder de algemene rekening 22000007 en beleidsitem 099001.
Er wordt een omgevingsvergunning aangevraagd voor de heraanleg van de wegenis in de Rozenstraat en de Melkerijstraat.
De heraanleg is noodzakelijk om de veiligheid en het comfort van alle weggebruikers te verhogen. Het wegenisplan is opgemaakt om een oplossing te bieden aan de verkeersproblemen. Tevens wordt bij deze werken ook een nieuw gescheiden rioleringsstelsel aangelegd. Het ontwerp is maximaal opgemaakt binnen het bestaande openbaar domein. Op een beperkt aantal locaties is echter gebleken dat voor de realisatie van het gewenste profiel een minimale inname van private percelen nodig is. Hierdoor is het noodzakelijk de rooilijn te wijzigen.
Op het nieuwe rooilijnplan is de te behouden, de op te heffen en de nieuwe rooilijn aangegeven.
Ingevolge artikel 12 van het decreet houdende de gemeentewegen dient de gemeenteraad eerst een beslissing te nemen over het wijzigen van de bestaande rooilijn, alvorens te beslissen over de goedkeuring van de nieuwe rooilijn.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de bestaande rooilijn te wijzigen om het nieuwe wegenisontwerp voor de Rozenstraat en de Melkerijstraat mogelijk te maken.
Er wordt een omgevingsvergunning aangevraagd voor de heraanleg van de wegenis in de Rozenstraat en de Melkerijstraat.
De heraanleg is noodzakelijk om de veiligheid en het comfort van alle weggebruikers te verhogen. Het wegenisplan is opgemaakt om een oplossing te bieden aan de verkeersproblemen. Tevens wordt bij deze werken ook een nieuw gescheiden rioleringsstelsel aangelegd. Het ontwerp is maximaal opgemaakt binnen het bestaande openbaar domein. Op een beperkt aantal locaties is echter gebleken dat voor de realisatie van het gewenste profiel een minimale inname van private percelen nodig is. Hierdoor is het noodzakelijk de rooilijn te wijzigen.
Op het nieuwe rooilijnplan is de te behouden, de op te heffen en de nieuwe rooilijn aangegeven.
Ingevolge artikel 12 van het decreet houdende de gemeentewegen dient de gemeenteraad eerst een beslissing te nemen over het wijzigen van de bestaande rooilijn, alvorens te beslissen over de goedkeuring van de nieuwe rooilijn.
Decreet houdende de gemeentewegen d.d. 3 mei 2019, artikel 12.
De bestaande rooilijn wordt gewijzigd om het nieuwe wegenisontwerp voor de Rozenstraat en de Melkerijstraat mogelijk te maken.
Er wordt een omgevingsvergunning aangevraagd voor de heraanleg van de wegenis in de Rozenstraat en de Melkerijstraat. Ook wordt er een gescheiden rioleringsstelsel voorzien.
Er worden fietspaden voorzien. Enkel ter hoogte van een beperkt deel van de Rozenstraat wordt een fietssuggestiestrook voorzien omdat het profiel van de straat daar te smal is.
Op de Rozenstraat loopt een traject van de Lijn, waardoor het wegprofiel moet voldoen aan de normen van de Lijn. Er worden twee bushaltes voorzien (in de Melkerijstraat en thv het kruispunt Rozenstraat – N70). Ter hoogte van de zuidelijke bushalte in de Melkerijstraat wordt een Hoppinpunt voorzien.
Langsheen de weg worden langse bezoekersparkeerplaatsen voorzien.
De aanleg van de weg en de fietspaden zal gebeuren in asfalt. De opritten en parkings worden aangelegd in grasbetontegels
Er wordt een mix aan klimaatbomen aangeplant, die goed bestand zijn tegen de weersomstandigheden van de toekomst zoals lange droogte of natte winters.
Het ontwerp voorziet meer groen, waarbij in de bermen infiltratiekommen worden voorzien om zoveel mogelijk regenwater te laten infiltreren. Er zal maximaal worden ingezet op infiltratie en buffering in onverharde zones en grachten.
De aanvraag omvat een rooilijnplan in functie van de wijziging van de rooilijn. De oude rooilijn wordt afgeschaft en vervangen door een nieuwe rooilijn, waardoor de gemeenteraad een beslissing moet nemen over de zaak der wegen.
De wijziging van een weg dient door de gemeenteraad gemotiveerd te worden aan de hand van de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen: "Het decreet gemeentewegen heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om deze doelstelling te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1 de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau:
De bestaande rooilijn wordt verplaatst ingevolge het nieuwe ontwerp en de aanleg van nieuwe wegenis, met aanleg van fietspaden om de veiligheid voor het langzaam verkeer te verbeteren.
2 de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak:
De wijziging van de rooilijn wijzigt niets aan de bestaande trage wegenstructuur..
3 de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen:
De aanpalende percelen blijven bereikbaar. Het ontwerp wordt opgemaakt om de verkeersveiligheid te vergroten.
4 wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief:
Niet van toepassing.
5 bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke actíviteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
De behoeften van de toekomstige generaties worden niet aangetast omdat er geen functionele verbindingen verdwijnen.
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 15/02/2023 tot 16/03/2023 en er werden tijdens dit openbaar onderzoek drie bezwaarschriften ingediend:
Deze bezwaren handelen over volgende elementen:
- Vanaf huisnummer 83 tot nummer 121 is er geen enkele mogelijkheid om te parkeren langs de straat…
- De straat komt dicht tegen de percelen zodat op en afrijden van oprit gevaarlijk wordt en men direct op het fietspad staat met de wagen…
- De asverschuiving zal geen snelheid afremmen.
De bezwaren worden als volgt behandeld:
Tussen de rand van het fietspad en de eigendomsgrens is minimum 0,5 meter en meestal meer dan 1 meter ruimte. Op die manier komt men bij het verlaten van de oprit niet onmiddellijk op het fietspad. De fietsers zullen een vertrekkend voertuig dus ook zien, vooraleer die effectief op het fietspad staat. Het verlaten van een eigendom moet inderdaad voorzichtig gebeuren, maar dat geldt altijd en overal.
Op de straat zelf parkeren mag nu niet en ook niet in de toekomst. Doordat iedereen in dit deel van de straat een oprit heeft, staan er nu weinig auto’s in de berm. Voor die wagens die niet op de private oprit staan, is er in het ontwerp een parkeerstrook voorzien, namelijk aan beide zijden van de straat tot aan huisnummer 81A en aan de overzijde van de woningen met huisnummer 87 – 105.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het rooilijnplan goed te keuren.
Er wordt een omgevingsvergunning aangevraagd voor de heraanleg van de wegenis in de Rozenstraat en de Melkerijstraat. Ook wordt er een gescheiden rioleringsstelsel voorzien.
Er worden fietspaden voorzien. Enkel ter hoogte van een beperkt deel van de Rozenstraat wordt een fietssuggestiestrook voorzien omdat het profiel van de straat daar te smal is.
Op de Rozenstraat loopt een traject van de Lijn, waardoor het wegprofiel moet voldoen aan de normen van de Lijn. Er worden twee bushaltes voorzien (in de Melkerijstraat en thv het kruispunt Rozenstraat – N70). Ter hoogte van de zuidelijke bushalte in de Melkerijstraat wordt een Hoppinpunt voorzien.
Langsheen de weg worden langse bezoekersparkeerplaatsen voorzien.
De aanleg van de weg en de fietspaden zal gebeuren in asfalt. De opritten en parkings worden aangelegd in grasbetontegels
Er wordt een mix aan klimaatbomen aangeplant, die goed bestand zijn tegen de weersomstandigheden van de toekomst zoals lange droogte of natte winters.
Het ontwerp voorziet meer groen, waarbij in de bermen infiltratiekommen worden voorzien om zoveel mogelijk regenwater te laten infiltreren. Er zal maximaal worden ingezet op infiltratie en buffering in onverharde zones en grachten.
De aanvraag omvat een rooilijnplan in functie van de wijziging van de rooilijn. De oude rooilijn wordt afgeschaft en vervangen door een nieuwe rooilijn, waardoor de gemeenteraad een beslissing moet nemen over de zaak der wegen.
De wijziging van een weg dient door de gemeenteraad gemotiveerd te worden aan de hand van de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen: "Het decreet gemeentewegen heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om deze doelstelling te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1 de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau:
De bestaande rooilijn wordt verplaatst ingevolge het nieuwe ontwerp en de aanleg van nieuwe wegenis, met aanleg van fietspaden om de veiligheid voor het langzaam verkeer te verbeteren.
2 de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak:
De wijziging van de rooilijn wijzigt niets aan de bestaande trage wegenstructuur..
3 de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen:
De aanpalende percelen blijven bereikbaar. Het ontwerp wordt opgemaakt om de verkeersveiligheid te vergroten.
4 wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief:
Niet van toepassing.
5 bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke actíviteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
De behoeften van de toekomstige generaties worden niet aangetast omdat er geen functionele verbindingen verdwijnen.
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 15/02/2023 tot 16/03/2023 en er werden tijdens dit openbaar onderzoek drie bezwaarschriften ingediend:
Deze bezwaren handelen over volgende elementen:
- Vanaf huisnummer 83 tot nummer 121 is er geen enkele mogelijkheid om te parkeren langs de straat…
- De straat komt dicht tegen de percelen zodat op en afrijden van oprit gevaarlijk wordt en men direct op het fietspad staat met de wagen…
- De asverschuiving zal geen snelheid afremmen.
De bezwaren worden als volgt behandeld:
Tussen de rand van het fietspad en de eigendomsgrens is minimum 0,5 meter en meestal meer dan 1 meter ruimte. Op die manier komt men bij het verlaten van de oprit niet onmiddellijk op het fietspad. De fietsers zullen een vertrekkend voertuig dus ook zien, vooraleer die effectief op het fietspad staat. Het verlaten van een eigendom moet inderdaad voorzichtig gebeuren, maar dat geldt altijd en overal.
Op de straat zelf parkeren mag nu niet en ook niet in de toekomst. Doordat iedereen in dit deel van de straat een oprit heeft, staan er nu weinig auto’s in de berm. Voor die wagens die niet op de private oprit staan, is er in het ontwerp een parkeerstrook voorzien, namelijk aan beide zijden van de straat tot aan huisnummer 81A en aan de overzijde van de woningen met huisnummer 87 – 105.
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening d.d. 27 maart 2009, artikel 4.2.20;Decreet betreffende de Omgevingsvergunning d.d. 25/04/2014, afdeling 2 voor de Gewone Vergunningsprocedure.
Decreet houdende de gemeentewegen d.d. 3 mei 2019, artikel 3, 4 en 12.
Het tracé van de wegenis met het rooilijnplan, vervat in de aanvraag voor de omgevingsvergunning, wordt vastgesteld en goedgekeurd.
De hierbij gevoegde infrastructuurplannen, bestek en raming voor de weg- en rioleringswerken in de verkaveling goed te keuren en aan te vullen met volgende voorwaarden uit het advies van de dienst Infrastructuur: - Parkeerplaatsen dienen te worden uitgevoerd in grasbetontegels conform het typedetail van Stad Lokeren en niet in betonstraatstenen met brede voegen.
De hierbij gevoegde infrastructuurplannen, bestek en raming voor de weg- en rioleringswerken in de verkaveling goed te keuren en aan te vullen met volgende voorwaarden
uit het advies van de groenambtenaar:
Het vergunningsaanvraag- en uitvoeringsdossier dienst te worden aangevuld of aangepast in het ontwerp, het bestek en/of de raming op basis van onderstaande opmerkingen en richtlijnen.
Bomen: te vellen bomen, heraanplanting en bewatering (watergiften).
1/ Te vellen bomen:
Er werd door het studiebureau onderzocht of de bomen (lindes) binnen het project behouden konden blijven, maar om veilige, van de rijweg afgescheiden, fietspaden aan te leggen langs beide zijden van de rijweg, dienen er 26 bomen te worden gerooid. De andere bomen blijven behouden. De velling wordt gecompenseerd door een vervanging met 68 nieuwe klimaatbestendige bomen die met een grote stamomtrek worden aangeplant.
2/ Heraanplanting met bomen:
Er worden voor de heraanplanting een 8 tal verschillende boomsoorten gebruikt om de biodiversiteit te stimuleren alsook om een volledige uitval door een aantasting bij een gelijksoortige aanplanting te voorkomen.
De stamomtrekken mogen de plantmaat 18/20 niet overstijgen omdat, in opeenvolgende droge jaren, grote plantmaten de goede hergroei bemoeilijken of kunnen leiden tot afsterven.
3/ Watergiften aan bomen:
Er moet bij elke nieuwe boom een kunstgietrand, vastgemaakt aan 2 steunpalen, voorzien worden.
De gietbeurten moeten als (extra) bestekpost voorzien worden. Er moeten per jaar minstens 7 gietbeurten voorzien worden. Afhankelijk van de lengte van de (te verwachten) droogteperiode kan dit indien nodig geconcentreerd worden op meerdere keren per maand. In een ‘normaal’ jaar moet dit maandelijks gebeuren, van maart tot en met september.
De gietbeurten maken deel uit van het groenonderhoud. Over de bewateringen moet gerapporteerd worden op basis van een gietplan, met datumvermelding van de uitgevoerde bewateringen (zie ook bij de onderstaande voorwaarden inzake groenonderhoud).
Plantenkeuring, opvolging groenonderhoud (incl. gietbeurten) en opleveringen:
Keuring van het plantgoed en voorlopige oplevering : per mail moet de groenambtenaar lode.debruyne@lokeren.be en in cc de groencoördinator lucas.nauts@lokeren.be worden verwittigd.
Definitieve oplevering : per mail moet de groencoördinator lucas.nauts@lokeren.be worden verwittigd. Tijdens de contractuele groenonderhoudsperiode (tot de definitieve oplevering) moet het groenonderhoud gecontroleerd kunnen worden aan de hand van onderhoudsregistratiefiches en het gietplan (zie bovenbeschreven voorwaarden). Die fiches en de stand van zaken van het gietplan moeten daarom systematisch na elke onderhoudsbeurt doorgegeven worden aan de groencoördinator Lucas Nauts op mailadres lucas.nauts@lokeren.be.
Toets Pesticidenreductieplan:
Het ontwerp van de open ruimten en omgevingsruimten moet voldoen aan de pesticidentoets (checklist). De afwerking van de aanleg en het groenonderhoud moet voorzien worden conform het decreet houdende de vermindering van het gebruik van bestrijdingsmiddelen. Dit betekent dat het onderhoud pesticidevrij moet gebeuren (KB 21.12.2001, BS 23/01/2009).
Alle richtlijnen en informatie zijn terug te vinden in het boek van de VMM “Pesticidenvrij ontwerpen”, een leidraad voor ontwerp en aanleg en via www.zonderisgezonder.be. Alle onkruidbestrijding moet met regelmaat mechanisch kunnen gebeuren. De infrastructuur moet in dat opzicht duurzaam zijn aangelegd.
Op vraag van de fractieleiders stelt het college van burgemeester en schepenen voor om partijpolitieke bijeenkomsten niet langer te verbieden in de ontmoetingsruimte en de fuifzaal van het Sport- en Jeugdcomplex. Partijpolitieke bijeenkomsten werden daarom geschrapt uit artikel 34 §2 a) 'activiteiten die niet worden toegestaan'.
In artikel 55 §1. werden de richtlijnen voor inzet externe security gelijk getrokken met de bepalingen in het subsidiereglement voor externe security :
- tot 400 bezoekers: minimum 2 security agenten.
- tot 900 bezoekers: minimum 4 security agenten.
- tot 1200 bezoekers: minimum 6 security agenten.
Per schijf van 500 bezoekers boven de 1200 bezoekers: minimum 1 security agent extra.
Hoofdstuk 4 Zwembad werd in zijn geheel geschrapt wegens de sluiting van het zwembad. De bepalingen hieromtrent worden in de loop van het jaar voorgelegd aan de gemeenteraad.
Afgestemd op de huidige procedures werden er nog kleine wijzigingen aangebracht in het reglement. In de bijlage 'wijzigingen' zijn alle aanpassingen zichtbaar.
Aan de raad wordt gevraagd het aangepast gebruikersreglement goed te keuren.
Een gebruikersreglement noodzakelijk is om algemene richtlijnen inzake toegang, veiligheid, e.a. en specifieke werkingsprincipes vast te leggen voor de goede werking van het jeugd- en sportcomplex en dit zowel algemeen als m.b.t. de diverse specifieke ruimten.
Het reglement is na goedkeuring afdwingbaar om reden dat het politiereglement in artikel 3§1. bepaalt dat iedereen de besluiten van de burgemeester, de politieverordeningen en alle andere reglementen en verordeningen bekrachtigd door de gemeenteraad moet naleven.
De inzet van externe security wordt geüniformeerd naar analogie met het subsidiereglement voor externe security.
Gemeenteraadsbeslissing van 28 maart 2022 betreffende de goedkeuring van het gebruikersreglement voor stedelijke sport- en jeugdaccommodaties.
Het gebruikersreglement stedelijke sport- en jeugdaccommodaties in bijlage goed te keuren.
Op vraag van de fractieleiders stelt het college van burgemeester en schepenen voor om partijpolitieke bijeenkomsten niet langer te verbieden in de vergaderzalen en theaterzalen van Cultuurcentrum Lokeren. Partijpolitieke bijeenkomsten werden daarom geschrapt uit artikel 18 'activiteiten die niet worden toegestaan'.
Politieke verenigingen die gebruik wensen te maken van de culturele infrastructuur betalen het C-tarief (niet-erkende Lokerse verenigingen).
Afgestemd op de huidige procedures werden er nog kleine wijzigingen aangebracht in het reglement.
Aan de gemeenteraadsleden wordt gevraagd het aangepaste huishoudelijk reglement goed te keuren.
Het huidige huishoudelijk reglement werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 27 juni 2022.
Op vraag van de fractieleiders stelt het college van burgemeester en schepenen voor om partijpolitieke bijeenkomsten niet langer te verbieden in de vergaderzalen en theaterzalen van Cultuurcentrum Lokeren. Partijpolitieke bijeenkomsten werden daarom geschrapt uit artikel 18 'activiteiten die niet worden toegestaan'.
Afgestemd op de huidige procedures werden er nog kleine wijzigingen aangebracht in het reglement. In de bijlage 'wijzigingen' zijn alle aanpassingen zichtbaar.
Een huishoudelijk reglement is noodzakelijk om algemene richtlijnen inzake toegang, veiligheid, e.a. en specifieke werkingsprincipes vast te leggen voor de goede werking van Cultuurcentrum Lokeren en dit zowel algemeen als m.b.t. de diverse specifieke ruimten.
Het reglement is na goedkeuring afdwingbaar om reden dat het politiereglement in artikel 3§1. bepaalt dat iedereen de besluiten van de burgemeester, de politieverordeningen en alle andere reglementen en verordeningen bekrachtigd door de gemeenteraad moet naleven.
Gemeenteraadsbeslissing van 27 juni 2022 betreffende de goedkeuring van het huishoudelijk reglement van Cultuurcentrum Lokeren.
Het huishoudelijk reglement in bijlage m.b.t. de culturele infrastructuur van Stad Lokeren goed te keuren.
Door de aangepaste werking van alle adviesraden is een herziening van de statuten noodzakelijk. In de aangepaste statuten is de afvaardiging van de partijen met een fractie in de gemeenteraad opgenomen, en werd de naam VVV Toerisme vervangen door Raad voor Toerisme.
Aan de raad wordt gevraagd om de statuten van de Raad voor Toerisme goed te keuren.
Door de aangepaste werking van alle adviesraden is een herziening van de statuten noodzakelijk. In de aangepaste statuten is de afvaardiging van de partijen met een fractie in de gemeenteraad opgenomen, en werd de naam VVV Toerisme vervangen door Raad voor Toerisme.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inz. art. 2 en art. 40 par. 3.
De gemeenteraad keurt de statuten van de Raad voor Toerisme goed.
Met het decreet van 09/10/2020 houdende diverse bepalingen over het gemeenschappelijk vervoer, het algemeen mobiliteitsbeleid, de weginfrastructuur en het wegenbeleid en de waterinfrastructuur en het waterbeleid (B.S. 27/11/2020) werd een nieuw artikel 29 quater ingevoegd in de wet van 16/03/1968 betreffende de politie over het wegverkeer (hierna: wegverkeerswet) dat aan de lokale besturen de mogelijkheid geeft om in hun reglementen of verordeningen administratieve geldboetes te bepalen voor beperkte snelheidsovertredingen, m.n. de beperkte snelheidsovertredingen met niet meer dan 20km per uur boven de toegelaten snelheid in de zones 30 en 50 km per uur.
Hoewel de wet van 24/06/2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties niet van toepassing is, wordt ondertussen genoegzaam gesproken van "GAS 5" indien wordt gerefereerd aan de nieuwe sanctieprocedure voor beperkte snelheidsovertredingen.
Aan de raad wordt gevraagd om het bijzonder politiereglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen goed te keuren.
Overdreven of onaangepaste snelheid is een doorslaggevende factor in één op de drie ongevallen met lichamelijk letsel. Ondanks de vele bewustwordingscampagnes is te snel rijden bij veel bestuurders een automatisme geworden dat dikwijls niet meer in vraag wordt gesteld.
Door gebruik te maken van de wettelijke mogelijkheid om bepaalde snelheidsovertredingen, op plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 km per uur, te sanctioneren met gemeentelijke administratieve geldboetes, kan de stad het handhavingsluik van deze overtredingen in eigen handen en beheer nemen. Handhaving is noodzakelijk om te werken aan gedragsverandering van de bestuurders die de geldende snelheidsbeperkingen niet respecteren.
GAS 5 biedt de mogelijkheid om extra in te zetten op het verkeersveiligheidsbeleid met als doel de (verkeers-) veiligheid en de leefbaarheid in de stad te vergroten.
Wet van 16/03/1968 betreffende de politie over het wegverkeer, artikel 29 quater.
Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 40 §3.
Gemeenteraadsbesluit van 25.02.2002 inzake de huidige bevoegdheid van de sanctionerend ambtenaar Christof Snoeck om administratieve geldboetes op te leggen voor overtredingen op het algemeen politiereglement van de stad.
Het bijzonder politiereglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen goed te keuren.
De huidige bevoegdheid van de sanctionerend ambtenaar Christof Snoeck om administratieve geldboetes op te leggen voor overtredingen op het algemeen politiereglement van de stad , hiervoor aangesteld bij gemeenteraadsbesluit van 25/02/2002, uit te breiden naar de bevoegdheid om administratieve geldboetes op te leggen voor overtredingen op het bijzonder politiereglement op de beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5).
Het reglement is van kracht op 01/05/2023.
De zomerscholen werden op initiatief van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts en Vlaams minister Bart Somers gelanceerd om tijdens de coronacrisis de mogelijkheid te bieden aan leerlingen die omwille van corona wat achterop raakten te ondersteunen en bij te spijkeren. Sinds 2020 worden verspreid over Vlaanderen elke zomer honderden zomerscholen georganiseerd. Jaar na jaar nam het aantal deelnemende leerlingen over heel Vlaanderen toe. De zomerscholen zijn intussen aan hun vierde editie toe. De oproep ‘zomerscholen 2023’ werd recent gelanceerd en richt zich tot het onderwijsveld en lokale besturen, in samenwerking met de vele partners op het terrein.
Ook in Vlaanderen bewijzen de zomerscholen hun nut. Onderwijseconoom Kristof De Witte stelt overtuigend in Klasse: “Extra instructietijd in kleine groepen met ervaren leraren en de focus op kernleerstof: niet verwonderlijk dat dit initiatief een succesrecept is om de achterstand bij minder sterke leerlingen te beperken. Onderzoek bevestigt ook dat onze lange zomervakantie negatieve gevolgen heeft. Bij kwetsbare leerlingen het sterkst, maar door die 2 maanden stilstand gaan bij elk kind inspanningen van het voorbije schooljaar verloren".
Ook in Lokeren is er zeker vraag naar zomerscholen. Er is een zomerschool in een secundaire school, maar daarin heeft de Stad geen rol. .
In Lokeren bestond/ bestaat wel de Taal- en spelstage. Lokeren koos enkele jaren geleden voor een specifieke aanpak van hun taal- en spelstage. In de voormiddag kwamen de anderstalige kinderen samen in een lokaal voor activiteiten op maat. In de namiddag namen ze deel aan de bestaande vakantiewerking. Samen met de Nederlandstalige kinderen deden ze activiteiten van de Grabbelpas of de speelpleinwerking. Op die manier bracht de stad Lokeren de anderstalige kinderen op een laagdrempelige manier in contact met het bestaande lokale aanbod.
Ik stel vast dat zoiets heel erg lijkt op de zomerscholen, waarin eveneens wordt gewerkt met een lerend voormiddag- en een vrijer namiddaggedeelte. Vlaanderen voorziet de subsidie, Lokeren kan zelf organiseren of kan een trekkende coördinatierol op zich nemen.
Ik stel de schepen graag volgende vragen: