Terug
Gepubliceerd op 25/04/2023

2023_GR_00068 - Omgevingsvergunningsaanvraag voor het heraanleggen van de wegenis en infrastructuur in de Rozenstraat en Melkerijstraat – goedkeuring van de wijziging van de rooilijn. Goedkeuring.

Gemeenteraad
ma 24/04/2023 - 20:00 Raadzaal stadhuis - derde verdieping
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Sylvie Van Acker, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Verontschuldigd

Bruno Reniers, Raadslid

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00068 - Omgevingsvergunningsaanvraag voor het heraanleggen van de wegenis en infrastructuur in de Rozenstraat en Melkerijstraat – goedkeuring van de wijziging van de rooilijn. Goedkeuring.

Aanwezig

Filip Anthuenis, Filip Liebaut, Claudine De Waele, Sabine Van Rysselberghe, Marjoleine de Ridder, Marina Van Hoorick, Stefan Walgraeve, Nina Van der Sypt, Johan Van Havermaet, Lena Van Boven, Marjon Thienpondt, Gerry De Landtsheer, Bjorn Rzoska, Hector Van Hoye, Guido De Waele, Suleyman Harrouch, Marc Beuseling, Philippe Van Streydonck, Freddy Verdurme, Alain Debbaut, Jan Cools, Oguz Poyraz, Eddy Van Bockstal, Marijke Duyck, Els Van Branden, Frederic Wiels, Ron Van Kersschaver, Philip De Visscher, Martine Rooms, Sylvie Van Acker, Manu Diericx, Marita Macharis, Isabelle Baeyens, Patrick Daeyaert, Steven Verbeke
Stemmen voor 30
Johan Van Havermaet, Sabine Van Rysselberghe, Marjon Thienpondt, Gerry De Landtsheer, Marjoleine de Ridder, Marc Beuseling, Freddy Verdurme, Jan Cools, Stefan Walgraeve, Marijke Duyck, Frederic Wiels, Hector Van Hoye, Alain Debbaut, Nina Van der Sypt, Filip Liebaut, Lena Van Boven, Marina Van Hoorick, Claudine De Waele, Suleyman Harrouch, Oguz Poyraz, Els Van Branden, Ron Van Kersschaver, Philip De Visscher, Martine Rooms, Marita Macharis, Bjorn Rzoska, Guido De Waele, Patrick Daeyaert, Isabelle Baeyens, Filip Anthuenis
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 4
Philippe Van Streydonck, Sylvie Van Acker, Eddy Van Bockstal, Manu Diericx
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00068 - Omgevingsvergunningsaanvraag voor het heraanleggen van de wegenis en infrastructuur in de Rozenstraat en Melkerijstraat – goedkeuring van de wijziging van de rooilijn. Goedkeuring. 2023_GR_00068 - Omgevingsvergunningsaanvraag voor het heraanleggen van de wegenis en infrastructuur in de Rozenstraat en Melkerijstraat – goedkeuring van de wijziging van de rooilijn. Goedkeuring.

Motivering

Toelichting

Er wordt een omgevingsvergunning aangevraagd voor de heraanleg van de wegenis in de Rozenstraat en de Melkerijstraat. Ook wordt er een gescheiden rioleringsstelsel voorzien. 

Er worden fietspaden voorzien. Enkel ter hoogte van een beperkt deel van de Rozenstraat wordt een fietssuggestiestrook voorzien omdat het profiel van de straat daar te smal is. 

Op de Rozenstraat loopt een traject van de Lijn, waardoor het wegprofiel moet voldoen aan de normen van de Lijn. Er worden twee bushaltes voorzien (in de Melkerijstraat en thv het kruispunt Rozenstraat – N70). Ter hoogte van de zuidelijke bushalte in de Melkerijstraat wordt een Hoppinpunt voorzien. 

Langsheen de weg worden langse bezoekersparkeerplaatsen voorzien. 

De aanleg van de weg en de fietspaden zal gebeuren in asfalt. De opritten en parkings worden aangelegd in grasbetontegels

Er wordt een mix aan klimaatbomen aangeplant, die goed bestand zijn tegen de weersomstandigheden van de toekomst zoals lange droogte of natte winters.

Het ontwerp voorziet meer groen, waarbij in de bermen infiltratiekommen worden voorzien om zoveel mogelijk regenwater te laten infiltreren. Er zal maximaal worden ingezet op infiltratie en buffering in onverharde zones en grachten.

De aanvraag omvat een rooilijnplan in functie van de wijziging van de rooilijn. De oude rooilijn wordt afgeschaft en vervangen door een nieuwe rooilijn, waardoor de gemeenteraad een beslissing moet nemen over de zaak der wegen. 

De wijziging van een weg dient door de gemeenteraad gemotiveerd te worden aan de hand van de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen: "Het decreet gemeentewegen heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om deze doelstelling te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op: 

1 de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau:

De bestaande rooilijn wordt verplaatst ingevolge het nieuwe ontwerp en de aanleg van nieuwe wegenis, met aanleg van fietspaden om de veiligheid voor het langzaam verkeer te verbeteren. 

2 de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak:

De wijziging van de rooilijn wijzigt niets aan de bestaande trage wegenstructuur..

3 de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen:

De aanpalende percelen blijven bereikbaar. Het ontwerp wordt opgemaakt om de verkeersveiligheid te vergroten. 

4 wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief:

Niet van toepassing.

5 bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke actíviteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.

De behoeften van de toekomstige generaties worden niet aangetast omdat er geen functionele verbindingen verdwijnen.

Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 15/02/2023 tot 16/03/2023 en er werden tijdens dit openbaar onderzoek drie bezwaarschriften ingediend:

Deze bezwaren handelen over volgende elementen:

- Vanaf huisnummer 83 tot nummer 121 is er geen enkele mogelijkheid om te parkeren langs de straat… 

- De straat komt dicht tegen de percelen zodat op en afrijden van oprit gevaarlijk wordt en men direct op het fietspad staat met de wagen…

- De asverschuiving zal geen snelheid afremmen.

De bezwaren worden als volgt behandeld: 

Tussen de rand van het fietspad en de eigendomsgrens is minimum 0,5 meter en meestal meer dan 1 meter ruimte.  Op die manier komt men bij het verlaten van de oprit niet onmiddellijk op het fietspad. De fietsers zullen een vertrekkend voertuig dus ook zien, vooraleer die effectief op het fietspad staat. Het verlaten van een eigendom moet inderdaad voorzichtig gebeuren, maar dat geldt altijd en overal.

Op de straat zelf parkeren mag nu niet en ook niet in de toekomst. Doordat iedereen in dit deel van de straat een oprit heeft, staan er nu weinig auto’s in de berm. Voor die wagens die niet op de private oprit staan, is er in het ontwerp een parkeerstrook voorzien, namelijk aan beide zijden van de straat tot aan huisnummer 81A en aan de overzijde van de woningen met huisnummer 87 – 105.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het rooilijnplan goed te keuren. 

Argumentatie

Er wordt een omgevingsvergunning aangevraagd voor de heraanleg van de wegenis in de Rozenstraat en de Melkerijstraat. Ook wordt er een gescheiden rioleringsstelsel voorzien. 

Er worden fietspaden voorzien. Enkel ter hoogte van een beperkt deel van de Rozenstraat wordt een fietssuggestiestrook voorzien omdat het profiel van de straat daar te smal is. 

Op de Rozenstraat loopt een traject van de Lijn, waardoor het wegprofiel moet voldoen aan de normen van de Lijn. Er worden twee bushaltes voorzien (in de Melkerijstraat en thv het kruispunt Rozenstraat – N70). Ter hoogte van de zuidelijke bushalte in de Melkerijstraat wordt een Hoppinpunt voorzien. 

Langsheen de weg worden langse bezoekersparkeerplaatsen voorzien.  

De aanleg van de weg en de fietspaden zal gebeuren in asfalt. De opritten en parkings worden aangelegd in grasbetontegels

Er wordt een mix aan klimaatbomen aangeplant, die goed bestand zijn tegen de weersomstandigheden van de toekomst zoals lange droogte of natte winters.

Het ontwerp voorziet meer groen, waarbij in de bermen infiltratiekommen worden voorzien om zoveel mogelijk regenwater te laten infiltreren. Er zal maximaal worden ingezet op infiltratie en buffering in onverharde zones en grachten.

De aanvraag omvat een rooilijnplan in functie van de wijziging van de rooilijn. De oude rooilijn wordt afgeschaft en vervangen door een nieuwe rooilijn, waardoor de gemeenteraad een beslissing moet nemen over de zaak der wegen. 

De wijziging van een weg dient door de gemeenteraad gemotiveerd te worden aan de hand van de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen: "Het decreet gemeentewegen heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om deze doelstelling te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op: 

1 de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau:

De bestaande rooilijn wordt verplaatst ingevolge het nieuwe ontwerp en de aanleg van nieuwe wegenis, met aanleg van fietspaden om de veiligheid voor het langzaam verkeer te verbeteren. 

2 de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak:

De wijziging van de rooilijn wijzigt niets aan de bestaande trage wegenstructuur..

3 de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen:

De aanpalende percelen blijven bereikbaar. Het ontwerp wordt opgemaakt om de verkeersveiligheid te vergroten. 

4 wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief:

Niet van toepassing.

5 bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke actíviteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.

De behoeften van de toekomstige generaties worden niet aangetast omdat er geen functionele verbindingen verdwijnen.

Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 15/02/2023 tot 16/03/2023 en er werden tijdens dit openbaar onderzoek drie bezwaarschriften ingediend:

Deze bezwaren handelen over volgende elementen:

- Vanaf huisnummer 83 tot nummer 121 is er geen enkele mogelijkheid om te parkeren langs de straat… 

- De straat komt dicht tegen de percelen zodat op en afrijden van oprit gevaarlijk wordt en men direct op het fietspad staat met de wagen…

- De asverschuiving zal geen snelheid afremmen.

De bezwaren worden als volgt behandeld: 

Tussen de rand van het fietspad en de eigendomsgrens is minimum 0,5 meter en meestal meer dan 1 meter ruimte.  Op die manier komt men bij het verlaten van de oprit niet onmiddellijk op het fietspad. De fietsers zullen een vertrekkend voertuig dus ook zien, vooraleer die effectief op het fietspad staat. Het verlaten van een eigendom moet inderdaad voorzichtig gebeuren, maar dat geldt altijd en overal.

Op de straat zelf parkeren mag nu niet en ook niet in de toekomst. Doordat iedereen in dit deel van de straat een oprit heeft, staan er nu weinig auto’s in de berm. Voor die wagens die niet op de private oprit staan, is er in het ontwerp een parkeerstrook voorzien, namelijk aan beide zijden van de straat tot aan huisnummer 81A en aan de overzijde van de woningen met huisnummer 87 – 105.

Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening d.d. 27 maart 2009, artikel 4.2.20;

Juridische context

Decreet betreffende de Omgevingsvergunning d.d. 25/04/2014, afdeling 2 voor de Gewone Vergunningsprocedure.

Decreet houdende de gemeentewegen d.d. 3 mei 2019, artikel 3, 4 en 12. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het tracé van de wegenis met het rooilijnplan, vervat in de aanvraag voor de omgevingsvergunning, wordt vastgesteld en goedgekeurd.

Artikel 2

De hierbij gevoegde infrastructuurplannen, bestek en raming voor de weg- en rioleringswerken in de verkaveling goed te keuren en aan te vullen met volgende voorwaarden uit het advies van de dienst Infrastructuur: - Parkeerplaatsen dienen te worden uitgevoerd in grasbetontegels conform het typedetail van Stad Lokeren en niet in betonstraatstenen met brede voegen.

Artikel 3

De hierbij gevoegde infrastructuurplannen, bestek en raming voor de weg- en rioleringswerken in de verkaveling goed te keuren en aan te vullen met volgende voorwaarden 

uit het advies van de groenambtenaar:

Het vergunningsaanvraag- en uitvoeringsdossier dienst te worden aangevuld of aangepast in het ontwerp, het bestek en/of de raming op basis van onderstaande opmerkingen en richtlijnen.

Bomen: te vellen bomen, heraanplanting en bewatering (watergiften).

1/ Te vellen bomen:

Er werd door het studiebureau onderzocht of de bomen (lindes) binnen het project behouden konden blijven, maar om veilige, van de rijweg afgescheiden, fietspaden aan te leggen langs beide zijden van de rijweg, dienen er  26 bomen te worden gerooid. De andere bomen blijven behouden. De velling wordt gecompenseerd door een vervanging met 68 nieuwe klimaatbestendige bomen die met een grote stamomtrek worden aangeplant.

2/ Heraanplanting met bomen:

Er worden voor de heraanplanting een 8 tal verschillende boomsoorten gebruikt om de biodiversiteit te stimuleren alsook om een volledige uitval door een aantasting bij een gelijksoortige aanplanting te voorkomen.

De stamomtrekken mogen de plantmaat 18/20 niet overstijgen omdat, in opeenvolgende droge jaren, grote plantmaten de goede hergroei bemoeilijken of kunnen leiden tot afsterven. 

3/ Watergiften aan bomen:

Er moet bij elke nieuwe boom een kunstgietrand, vastgemaakt aan 2 steunpalen, voorzien worden.

De gietbeurten moeten als (extra) bestekpost voorzien worden. Er moeten per jaar minstens 7 gietbeurten voorzien worden. Afhankelijk van de lengte van de (te verwachten) droogteperiode kan dit indien nodig geconcentreerd worden op meerdere keren per maand. In een ‘normaal’ jaar moet dit maandelijks gebeuren, van maart tot en met september.

De gietbeurten maken deel uit van het groenonderhoud. Over de bewateringen moet gerapporteerd worden op basis van een gietplan, met datumvermelding van de uitgevoerde bewateringen (zie ook bij de onderstaande voorwaarden inzake groenonderhoud).

Plantenkeuring, opvolging groenonderhoud (incl. gietbeurten) en opleveringen:

Keuring van het plantgoed en voorlopige oplevering : per mail moet de groenambtenaar lode.debruyne@lokeren.be en in cc de groencoördinator lucas.nauts@lokeren.be worden verwittigd.

Definitieve oplevering : per mail moet de groencoördinator lucas.nauts@lokeren.be worden verwittigd. Tijdens de contractuele groenonderhoudsperiode (tot de definitieve oplevering) moet het groenonderhoud gecontroleerd kunnen worden aan de hand van onderhoudsregistratiefiches en het gietplan (zie bovenbeschreven voorwaarden). Die fiches en de stand van zaken van het gietplan moeten daarom systematisch na elke onderhoudsbeurt doorgegeven worden aan de groencoördinator Lucas Nauts op mailadres lucas.nauts@lokeren.be.

Toets Pesticidenreductieplan:

Het ontwerp van de open ruimten en omgevingsruimten moet voldoen aan de pesticidentoets (checklist). De afwerking van de aanleg en het groenonderhoud moet voorzien worden conform het decreet houdende de vermindering van het gebruik van bestrijdingsmiddelen. Dit betekent dat het onderhoud pesticidevrij moet gebeuren (KB 21.12.2001, BS 23/01/2009).

Alle richtlijnen en informatie zijn terug te vinden in het boek van de VMM “Pesticidenvrij ontwerpen”, een leidraad voor ontwerp en aanleg en via www.zonderisgezonder.be. Alle onkruidbestrijding moet met regelmaat mechanisch kunnen gebeuren. De infrastructuur moet in dat opzicht duurzaam zijn aangelegd.