Samenstelling
Aanwezig
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester;
Filip Liebaut, 1° Schepen;
Claudine De Waele, 2° Schepen;
Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen;
Marjoleine de Ridder, 4° Schepen;
Marina Van Hoorick, 5° schepen;
Stefan Walgraeve, 6° Schepen;
Nina Van der Sypt, 7° Schepen;
Johan Van Havermaet, Raadslid;
Lena Van Boven, Raadslid;
Marjon Thienpondt, Raadslid;
Gerry De Landtsheer, Raadslid;
Bjorn Rzoska, Raadslid;
Hector Van Hoye, Raadslid;
Suleyman Harrouch, Raadslid;
Marc Beuseling, Raadslid;
Philippe Van Streydonck, Raadslid;
Freddy Verdurme, Raadslid;
Alain Debbaut, Raadslid;
Jan Cools, Raadslid;
Oguz Poyraz, Raadslid;
Eddy Van Bockstal, Raadslid;
Marijke Duyck, Raadslid;
Els Van Branden, Raadslid;
Frederic Wiels, Raadslid;
Ron Van Kersschaver, Raadslid;
Philip De Visscher, Raadslid;
Bruno Reniers, Raadslid;
Martine Rooms, Raadslid;
Manu Diericx, Raadslid;
Marita Macharis, Raadslid;
Isabelle Baeyens, Raadslid;
Patrick Daeyaert;
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
Guido De Waele, Raadslid;
Sylvie Van Acker, Raadslid
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
2023_MV_00011 - Mondelinge vraag van raadslid Ron Van Kersschaver: Subsidies uit het Kopenhagenfonds
Motivering
Indiener(s)
Ron Van Kersschaver
Gericht aan
Filip Anthuenis
Tijdstip van indienen
vr 24/03/2023 - 09:40
Toelichting
Om gemeenten te stimuleren om te investeren in meer en betere fietspaden kwam de Vlaamse regering met het Kopenhagenfonds op de proppen. Voor elke twee euro die steden en gemeenten investeren in de aanleg of verbetering van fietspaden, legt Vlaanderen één euro bij. Gemeenten konden daarvoor een subsidiedossier indienen.
Heel erg ambitieus toonde Lokeren zich alvast niet bij het aanvragen van die subsidies. Het vroeg voor 5 projecten betoelaging aan, goed voor 7,93 kilometer aan fietsinfrastructuur. Dat maakt dat Lokeren 16,32 euro per inwoner van Vlaanderen ontvangt, een totaalbedrag van 686.182,80 euro.
Vooruit vindt het jammer dat de stad op die manier de boot mist om extra te kunnen investeren in degelijke fietsinfrastructuur. Als Lokeren zich in de toekomst wil profileren als fietsstad, dan moeten er extra inspanningen geleverd worden.
Daarbij volgende vragen:
- Wat is de reden van het zeer karige subsidiebedrag per inwoner uit het Kopenhagenfonds? Waarom werd er niet meer ambitie getoond?
- Welke dossiers in het kader van de aanleg of verbetering van nieuwe fietsinfrastructuur werden ingediend? Welke werden wel/niet weerhouden voor de subsidies uit het Kopenhagenfonds? Wat was daarvoor de reden?
- Hoe zal het stadsbestuur ervoor zorgen dat er in de toekomst meer ingezet wordt op het indienen van subsidiedossiers met het oog op extra middelen voor bijvoorbeeld veilige fietsinfrastructuur?