Terug
Gepubliceerd op 28/03/2023

2023_GR_00054 - Binnenrenovatie en inrichting van het Welzijnshuis (inclusief Lokaal DienstenCentrum) (PRIOR 2022-3/P2022/3/01-1 (deel 2023)). Bestek, plannen en kostenraming. Vaststellen voorwaarden en wijze van gunnen. Goedkeuring.

Gemeenteraad
ma 27/03/2023 - 20:00 Raadzaal stadhuis - derde verdieping
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Verontschuldigd

Guido De Waele, Raadslid; Sylvie Van Acker, Raadslid

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00054 - Binnenrenovatie en inrichting van het Welzijnshuis (inclusief Lokaal DienstenCentrum) (PRIOR 2022-3/P2022/3/01-1 (deel 2023)). Bestek, plannen en kostenraming. Vaststellen voorwaarden en wijze van gunnen. Goedkeuring.

Aanwezig

Filip Anthuenis, Filip Liebaut, Claudine De Waele, Sabine Van Rysselberghe, Marjoleine de Ridder, Marina Van Hoorick, Stefan Walgraeve, Nina Van der Sypt, Johan Van Havermaet, Lena Van Boven, Marjon Thienpondt, Gerry De Landtsheer, Bjorn Rzoska, Hector Van Hoye, Suleyman Harrouch, Marc Beuseling, Philippe Van Streydonck, Freddy Verdurme, Alain Debbaut, Jan Cools, Oguz Poyraz, Eddy Van Bockstal, Marijke Duyck, Els Van Branden, Frederic Wiels, Ron Van Kersschaver, Philip De Visscher, Bruno Reniers, Martine Rooms, Manu Diericx, Marita Macharis, Isabelle Baeyens, Patrick Daeyaert, Steven Verbeke
Stemmen voor 31
Johan Van Havermaet, Sabine Van Rysselberghe, Gerry De Landtsheer, Marjoleine de Ridder, Marc Beuseling, Philippe Van Streydonck, Freddy Verdurme, Jan Cools, Stefan Walgraeve, Marijke Duyck, Frederic Wiels, Hector Van Hoye, Alain Debbaut, Nina Van der Sypt, Filip Liebaut, Lena Van Boven, Marina Van Hoorick, Claudine De Waele, Suleyman Harrouch, Oguz Poyraz, Eddy Van Bockstal, Els Van Branden, Philip De Visscher, Bruno Reniers, Martine Rooms, Manu Diericx, Marita Macharis, Bjorn Rzoska, Patrick Daeyaert, Isabelle Baeyens, Filip Anthuenis
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 2
Marjon Thienpondt, Ron Van Kersschaver
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00054 - Binnenrenovatie en inrichting van het Welzijnshuis (inclusief Lokaal DienstenCentrum) (PRIOR 2022-3/P2022/3/01-1 (deel 2023)). Bestek, plannen en kostenraming. Vaststellen voorwaarden en wijze van gunnen. Goedkeuring. 2023_GR_00054 - Binnenrenovatie en inrichting van het Welzijnshuis (inclusief Lokaal DienstenCentrum) (PRIOR 2022-3/P2022/3/01-1 (deel 2023)). Bestek, plannen en kostenraming. Vaststellen voorwaarden en wijze van gunnen. Goedkeuring.

Motivering

Toelichting

De stad Lokeren kocht enkele jaren geleden het voormalig belastingkantoor gelegen aan de Grote Kaai 20 te Lokeren aan. Het is de bedoeling om hierin het nieuwe Lokaal DienstenCentrum (LDC) onder te brengen. Daarnaast zullen ook alle 'welzijnsdiensten' (stad en ocmw) hier hun vaste stek krijgen.

Het gebouw bevindt zich in goede staat, maar is gedateerd. Een herinrichting van de kantoorruimtes en een renovatie i.f.v. de inrichting van het dienstencentrum zijn bijgevolg noodzakelijk.

Het nieuwe Welzijnshuis zal alle diensten van de afdeling Welzijn huisvesten. Binnen de mogelijkheden van de fysieke ruimte, zullen er ook zitdagen van externe welzijnsdiensten kunnen plaatshebben in het Welzijnshuis. Hiervoor moeten, naast kantoorruimtes, ook voldoende gespreksruimtes en vergaderzalen worden ingericht.

Een laagdrempelig en toegankelijk Welzijnshuis op termijn moet zorgen voor een verbreding van welzijn. Door een open huis te creëren met een lage drempel, zonder stigma, waar iedereen kan en mag binnenstappen voor dienstverlening, hulpverlening en doorverwijzing allerhande, zal het Welzijnshuis een plek voor elke Lokeraar worden, en niet enkel voor de (financieel) kwetsbare inwoner. De koppeling van het lokaal dienstencentrum aan het Welzijnshuis is hierbij een groot voordeel en een weloverwogen keuze.

De procedure voor de aanstelling van een architect voor de binnenrenovatie en inrichting van het Welzijnshuis werd uitgeschreven in 2021. In collegezitting van 24 januari 2022 werd de ontwerpopdracht gegund aan Architectuurstudio Johan Verborgh bvba uit Oostende.

Ondertussen werd door de ontwerper eerst een voorontwerp en daarna een definitief ontwerp opgemaakt.

Het volledige aanbestedingsbundel met de bijhorende plannen zijn intussen gefinaliseerd.

Het bestek, de plannen en de kostenraming worden ter goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad. De kostenraming wordt begroot op € 1.227.056,85 + 21% btw MC WOS = € 1.484.738,79.

Gelet op de aard van de werken, dient een veiligheidscoördinator ontwerp/verwezenlijking aangesteld te worden. Er wordt voorgesteld om hiervoor de stedelijke veiligheidscoördinator aan te stellen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten is van toepassing op deze opdracht.

Als wijze van gunnen wordt een openbare procedure (artikel 36 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten) voorgesteld.

De uitgave is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 in het investeringsbudget onder het investeringsproject PRIOR 2020-3, subproject P2020/3/01, onder de algemene rekening 22100007, beleidsitem 011904 en actiecode ST12B01AP03A02. 

Aan de leden van de gemeenteraad wordt nu gevraagd om het bestek, de plannen en de bijhorende kostenraming samen met de wijze van gunnen goed te keuren.

Omwille van de grootte van bepaalde documenten en plannen, kunnen deze niet allemaal digitaal aan dit punt toegevoegd worden.  Het integrale aanbestedingsbundel ligt ter inzage op de dienst INFRA-Gebouwen.

Argumentatie

Het bestek, de plannen en de kostenraming worden nu ter goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad. De kostenraming wordt begroot op € 1.227.056,85 + 21% btw MC WOS = € 1.484.738,79.

Gelet op de aard van de werken, dient een veiligheidscoördinator ontwerp/verwezenlijking aangesteld te worden. Er wordt voorgesteld om hiervoor de stedelijke veiligheidscoördinator aan te stellen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten is van toepassing op deze opdracht.

Als wijze van gunnen wordt een openbare procedure (artikel 36 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten) voorgesteld.

De uitgave is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 in het investeringsbudget onder het investeringsproject PRIOR 2020-3, subproject P2020/3/01, onder de algemene rekening 22100007, beleidsitem 011904 en actiecode ST12B01AP03A02.

Juridische context

Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring wordt verleend aan het bijzonder bestek, de plannen en de bijhorende kostenraming voor een bedrag van € 1.227.056,85 + 21% btw MC WOS = € 1.484.738,79  voor de opdracht “Binneninrichting en renovatie van het Welzijnshuis (incl. lokaal dienstencentrum)”.

De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van een openbare procedure (artikel 36 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten).

Artikel 3

De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.

Artikel 4

Voor de veiligheidscoördinatie (fase ontwerp en verwezenlijking) de veiligheidscoördinator van de stad aan te stellen en bijgevolg de overeenkomst tussen stad Lokeren en zijn veiligheidscoördinator ontwerp/verwezenlijking in het kader van de opdracht “Binneninrichting en renovatie van het Welzijnshuis (incl. lokaal dienstencentrum)”, goed te keuren.

Artikel 5

De uitgave is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 in het investeringsbudget onder het investeringsproject PRIOR 2020-3, subproject P2020/3/01, onder de algemene rekening 22100007, beleidsitem 011904 en actiecode ST12B01AP03A02.