Terug
Gepubliceerd op 28/03/2023

2023_GR_00051 - Aanstelling van een ontwerper voor de opmaak van een gemeentelijk beleidsplan 'Ruimte' (OMG 2014/165 (deel 2021)). Herziening prijzen middels bijakte aan de overeenkomst. Goedkeuring.

Gemeenteraad
ma 27/03/2023 - 20:00 Raadzaal stadhuis - derde verdieping
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Verontschuldigd

Guido De Waele, Raadslid; Sylvie Van Acker, Raadslid

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00051 - Aanstelling van een ontwerper voor de opmaak van een gemeentelijk beleidsplan 'Ruimte' (OMG 2014/165 (deel 2021)). Herziening prijzen middels bijakte aan de overeenkomst. Goedkeuring.

Aanwezig

Filip Anthuenis, Filip Liebaut, Claudine De Waele, Sabine Van Rysselberghe, Marjoleine de Ridder, Marina Van Hoorick, Stefan Walgraeve, Nina Van der Sypt, Johan Van Havermaet, Lena Van Boven, Marjon Thienpondt, Gerry De Landtsheer, Bjorn Rzoska, Hector Van Hoye, Suleyman Harrouch, Marc Beuseling, Philippe Van Streydonck, Freddy Verdurme, Alain Debbaut, Jan Cools, Oguz Poyraz, Eddy Van Bockstal, Marijke Duyck, Els Van Branden, Frederic Wiels, Ron Van Kersschaver, Philip De Visscher, Bruno Reniers, Martine Rooms, Manu Diericx, Marita Macharis, Isabelle Baeyens, Patrick Daeyaert, Steven Verbeke
Stemmen voor 30
Johan Van Havermaet, Sabine Van Rysselberghe, Marjon Thienpondt, Gerry De Landtsheer, Marjoleine de Ridder, Marc Beuseling, Philippe Van Streydonck, Freddy Verdurme, Jan Cools, Stefan Walgraeve, Marijke Duyck, Frederic Wiels, Hector Van Hoye, Alain Debbaut, Nina Van der Sypt, Filip Liebaut, Marina Van Hoorick, Claudine De Waele, Suleyman Harrouch, Oguz Poyraz, Eddy Van Bockstal, Els Van Branden, Ron Van Kersschaver, Philip De Visscher, Bruno Reniers, Martine Rooms, Manu Diericx, Bjorn Rzoska, Isabelle Baeyens, Filip Anthuenis
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 3
Lena Van Boven, Marita Macharis, Patrick Daeyaert
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00051 - Aanstelling van een ontwerper voor de opmaak van een gemeentelijk beleidsplan 'Ruimte' (OMG 2014/165 (deel 2021)). Herziening prijzen middels bijakte aan de overeenkomst. Goedkeuring. 2023_GR_00051 - Aanstelling van een ontwerper voor de opmaak van een gemeentelijk beleidsplan 'Ruimte' (OMG 2014/165 (deel 2021)). Herziening prijzen middels bijakte aan de overeenkomst. Goedkeuring.

Motivering

Toelichting

De opdracht voor de aanstelling van een ontwerper voor de opmaak van een gemeentelijk beleidsplan ‘Ruimte’ werd in collegezitting van 23 augustus 2021 n.a.v. een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking gegund aan Sweco Belgium bv, Arenbergstraat 13 bus 1 te 1000 Brussel, tegen het nagerekende offertebedrag van 177.644,00 + 21% btw = € 214.949,24.

Sinds de gunning, is de inflatoire context (als gevolg van de COVID-19-crisis en door de oorlog in Oekraïne) sterk gestegen, wat tot een aanzienlijke stijging van de lonen geleid heeft. Als dienstverlener van intellectuele diensten, zijn lonen de belangrijkste kostenpost van een studiebureau, zodat de gegunde honoraria ernstig worden beïnvloed.

Aangezien voor het beleidsplan Lokeren het grootste deel van de prestaties nog moet geleverd worden (de opmaak van het beleidsplan werd met het vooruitzicht op de fusie met Moerbeke even uitgesteld, maar werd recent opnieuw verdergezet), heeft dit bovendien ook gevolgen voor de timing van de uitvoering van de opdracht, wat een belangrijk nadeel genereert en het evenwicht van de overeenkomst verstoort.

In het bijzonder bestek werd geen prijsherzieningsformule voorzien, waardoor er geen automatische contractuele correctie op de gegunde prijzen kan gebeuren. Het niet kunnen aanpassen van de gegunde prijzen i.f.v. deze onvoorzienbare gewijzigde omstandigheden heeft voor het studiebureau een aanzienlijke invloed op hun kosten.

Het studiebureau vraagt dan ook in toepassing van artikel 38/9 van het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten (onvoorzienbare omstandigheden in hoofde van de opdrachtnemer), een herziening van een deel van de voorwaarden van het bestek.

Het studiebureau stelt voor om een prijsherzieningsformule van toepassing te maken volgens de ATO-richtlijnen (Algemene Technische Ondersteuning ten dienste van het Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken). 

Deze prijsherziening zou zowel in min als in meer toepasbaar zijn en kan doorgevoerd worden op initiatief van zowel de aanbestedende overheid als de opdrachtnemer.

De prijzen mogen éénmaal per jaar herzien worden. Elk jaar vraagt de opdrachtnemer de prijsherziening aan via een aangetekende brief aan de aanbestedende overheid.

De voorgestelde formule zou toegepast worden op alle nog niet gefactureerde prestaties.

Het gebruik van de voorgestelde formule is gemotiveerd enerzijds door de verdeling van de kosten in loon, ‘overhead’ en winst, en anderzijds door de keuze van de indexen dicht bij de realiteit.

Uit een simulatie begin dit jaar, was er toen een herziening van +/- 8,5 %, wat een totale extra kost van € +/- 15.000 excl. btw zou geven. De uiteindelijke kost hangt uiteraard af van het moment van de facturatie zelf.

Door de dienst Omgeving wordt positief advies gegeven voor de voorgestelde prijsherzieningsformule. De prijzen zijn nog steeds marktconform.

Aan de leden van de gemeenteraad wordt nu gevraagd om voor de opdracht m.b.t. de opmaak van een gemeentelijk beleidsplan ‘Ruimte’ de voorgestelde prijsherzieningsformule van toepassing te maken, en dit middels een bijakte aan het bijzonder bestek met nr. OMG 2014/165 (deel 2021) goed te keuren.

Argumentatie

Het studiebureau vraagt dan ook in toepassing van artikel 38/9 van het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten (onvoorzienbare omstandigheden in hoofde van de opdrachtnemer), een herziening van een deel van de voorwaarden van het bestek.

Het studiebureau stelt voor om een prijsherzieningsformule van toepassing te maken volgens de ATO-richtlijnen (Algemene Technische Ondersteuning ten dienste van het Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken), volgens volgende formule:

p = P x (0,75 x (sb/Sb) + 0,10 x (ig/Ig) + 0.10 x (ic/Ic) + 0.05)

waarin,

p =   de herziene prijs (tarief) geldig voor de komende prestatieperiode (een prestatieperiode begint op 1 januari en eindigt op 1 januari van het volgende jaar),

 P =   de oorspronkelijke prijs (tarief), geldig op de peildatum (de peildatum is de datum geldig op het moment van de offerte of ondertekening van het contract),

 sb =  de index van de conventionele lonen van bedienden op het ogenblik van de aanvang van de prestatieperiode, basisjaar 2010=100, afgerond tot 4 cijfers na de komma en terug te vinden op de website https://werk.belgie.be/nl/onderzoeksprojecten/databank-lonen  (Statistieken /Thematische indicatoren / Conventionele lonen en arbeidsduur / Indexcijfer van de conventionele lonen / ICL04 - Evolutie basis 2010 Bedienden),

 Sb = de index van de conventionele lonen van bedienden op het ogenblik van de peildatum, basisjaar 2010=100, afgerond tot 4 cijfers na de komma en terug te vinden op de website https://werk.belgie.be/nl/onderzoeksprojecten/databank-lonen  (Statistieken / Thematischeindicatoren / Conventionele lonen en arbeidsduur / Indexcijfer van de conventionele lonen /ICL04 - Evolutie basis 2010 Bedienden),

 ig =  de ‘gezondheidsindex’ van de maand voorafgaand aan de maand van de aanvang van de prestatieperiode, basisjaar 2013=100 terug te vinden op de website https://statbel.fgov.be/nl/themas/consumptieprijsindex/gezondheidsindex,

 Ig =  de ‘gezondheidsindex’ van de maand van de peildatum, basisjaar 2013=100 terug te vinden op de website https://statbel.fgov.be/nl/themas/consumptieprijsindex/gezondheidsindex ,

 ic =   de ‘consumptieprijsindex’ van de maand voorafgaand aan de maand van de aanvang van de prestatieperiode, basisjaar 2013=100 terug te vinden op de website https://statbel.fgov.be/nl/themas/consumptieprijsindex/consumptieprijsindex ,

Ic =   de 'consumptieprijsindex' van de maand van de peildatum, basisjaar 2013=100 terug te vinden op de website  https://statbel.fgov.be/nl/themas/consumptieprijsindex/consumptieprijsindex .

Deze prijsherziening zou zowel in min als in meer toepasbaar zijn en kan doorgevoerd worden op initiatief van zowel de aanbestedende overheid als de opdrachtnemer.

De prijzen mogen éénmaal per jaar herzien worden. Elk jaar vraagt de opdrachtnemer de prijsherziening aan via een aangetekende brief aan de aanbestedende overheid.

De voorgestelde formule zou toegepast worden op alle nog niet gefactureerde prestaties.

Het gebruik van de voorgestelde formule is gemotiveerd enerzijds door de verdeling van de kosten in loon, ‘overhead’ en winst, en anderzijds door de keuze van de indexen dicht bij de realiteit.

Uit een simulatie begin dit jaar, was er toen een herziening van +/- 8,5 %, wat een totale extra kost van € +/- 15.000 excl. btw zou geven. De uiteindelijke kost hangt uiteraard af van het moment van de facturatie zelf.

Door de dienst Omgeving wordt positief advies gegeven voor de voorgestelde prijsherzieningsformule. De prijzen zijn nog steeds marktconform.

Aan de financieel directeur werd gevraagd om een visum te verlenen.

Aan de leden van de gemeenteraad wordt nu gevraagd om voor de opdracht m.b.t. de opmaak van een gemeentelijk beleidsplan ‘Ruimte’ de voorgestelde prijsherzieningsformule van toepassing te maken, en dit middels een bijakte aan het bijzonder bestek met nr. OMG 2014/165 (deel 2021) goed te keuren.

Juridische context

Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen. 

Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen. 

Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 38/9 (onvoorzienbare omstandigheden in hoofde van de opdrachtnemer).

Koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, en latere wijzigingen. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring wordt verleend in het kader van de opdracht “de aanstelling van een ontwerper voor de opmaak van een gemeentelijk beleidsplan ‘Ruimte’” om de voorgestelde prijsherzieningsformule van toepassing te maken, en dit middels een bijakte aan het bijzonder bestek met nr. OMG 2014/165 (deel 2021).

Deze prijsherziening wordt zowel in min als in meer toegepast en kan doorgevoerd worden op initiatief van zowel de aanbestedende overheid als de opdrachtnemer.

De prijzen mogen éénmaal per jaar herzien worden. Elk jaar vraagt de opdrachtnemer de prijsherziening aan via een aangetekende brief aan de aanbestedende overheid.

De voorgestelde formule wordt toegepast op alle nog niet gefactureerde prestaties.

Artikel 2

De extra uitgave a.g.v. de herziening van de prijzen is voorzien in het meerjarenplan ‘2020-2025’ in de investeringsbudgetten onder het investeringsproject ‘OMGEVING’, subproject 2014/165, onder de algemene rekening 21400007 en beleidsitem 060000 (actiecode ST07B01AP01A01).