Terug
Gepubliceerd op 05/09/2023

2023_CBS_02609 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Koophandelstraat. Goedkeuring.

College van Burgemeester en Schepenen
ma 04/09/2023 - 13:00 collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester; Filip Liebaut, schepen; Claudine De Waele, schepen; Sabine Van Rysselberghe, schepen; Marjoleine de Ridder, schepen; Marina Van Hoorick, schepen; Stefan Walgraeve, schepen; Nina Van der Sypt, schepen; Steven Verbeke, Algemeen directeur

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester
2023_CBS_02609 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Koophandelstraat. Goedkeuring. 2023_CBS_02609 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Koophandelstraat. Goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

De bevoegdheidsdelegatie van de gemeenteraad d.d. 1 februari 2010 voor het opstellen van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het College van Burgemeester en Schepenen.

Feitelijke context

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer omschrijft alle aanwezige signalisatie en markeringen om zo tot een reglement voor de hele straat te komen. Alle vorige aanvullende reglementen op het wegverkeer met deze informatie worden opgeheven. 

De maatregelen rond snelheidsregimes, bebouwde kom, landbouwwegen, parkeren (m.u.v. plaatselijke parkeerverboden of reglementeringen), verkeerslichten en zonale tonnageverbod ten noorden van de N70 werden opgenomen in zonale en algemene aanvullende reglementen. Deze aanvullende reglementen op het wegverkeer blijven gelden. 

Argumentatie

Het is noodzakelijk om het aanvullend reglement op het wegverkeer in te voeren en zo de signalisatie en markeringen in de gemeenteweg Koophandelstraat te laten bevestigen in dit aanvullend reglement.

Juridische context

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Het decreet van 16/05/2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Het besluit van de Vlaamse regering van 23/01/2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Hoofdstuk 1 – Voorrangsregeling (artikel 67)

1.1 Voorrangsregeling

Op alle kruispunten geldt standaard de voorrang aan rechts, behalve op onderstaande locaties:

§ 1 - Voorrang verlenen

De Koophandelstraat is ondergeschikt ten opzichte van:

  • het Stationsplein.

Voertuigen uit de Koophandelstraat moeten hier voorrang verlenen.

Signalisatie: verkeersbord B1 gekoppeld aan D5 (rotonde)

Hoofdstuk 2 – Verbodsborden (artikel 68)

2.1 Verboden rijrichting voor iedere bestuurder – eenrichtingsverkeer

§ 1 – Eenrichtingsverkeer

Het is voor iedere bestuurder verboden te rijden in de volgende rijrichting:

  • komende van het Stationsplein naar de Prosper Thuysbaertlaan.

Signalisatie: verkeersborden C1 en F19

Hoofdstuk 3 – Gebodsborden (artikel 69)

3.1 Verplichte rijrichtingen

§2 – Rotonde

Rondgaand verkeer (rotonde) is ingesteld op:

  • het kruispunt van de Koophandelstraat met het Stationsplein. Het kruispunt is een rotonde.

Signalisatie: verkeersbord D5 (aan alle takken wordt de voorrang geregeld d.m.v. verkeersborden B1)

Hoofdstuk 4 – Parkeren en stilstaan (artikel 70)

4.5 Afbakenen parkeerplaatsen (artikel 77.5)

In de Koophandelstraat worden de parkeerplaatsen afgebakend door middel van witte markeringen:

  • ter hoogte van nr. 42 tot het Stationsplein;
  • ter hoogte van nr. 37 tot het Stationsplein.

4.6 Parkeren is voorbehouden voor bepaalde categorieën

§1 – Parkeerplaatsen voor personen met een handicap

In de Koophandelstraat is parkeren voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap:

  • t.h.v. nr. 23 (6m).

Signalisatie: verkeersbord E9a + pictogram mindervalide (aanduiding lengte zone)

§2 – Bewonersparkeerplaatsen

In de Koophandelstraat is parkeren voorbehouden voor de personen die in het bezit zijn van de bewonerskaart of – vignet:

  • vanaf nr. 32 – 26 (18m).

Signalisatie: verkeersbord E9a en onderbord ‘bewoners’

(aanduiding lengte zone)

Hoofdstuk 5 – Aanwijzingsborden (artikel 71)

N.v.t.

Hoofdstuk 6 – Verhoogde inrichtingen

N.v.t.

Hoofdstuk 7 – Overlangse belijning

N.v.t.

Hoofdstuk 8 – Dwarse belijning

8.1 Dwarsmarkeringen voor het regelen van de voorrang

§2 – Haaientanden (artikel 76.2)

In de Koophandelstraat is een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken aangebracht:

  • ter hoogte van het kruispunt met het Stationsplein.

8.2 Dwarsmarkeringen voor het oversteken

§1 – Zebrapad (artikel 76.3)

In de Koophandelstraat is een oversteekplaats voor voetgangers afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan, aangebracht:

  • ter hoogte van het kruispunt met het Stationsplein.

Hoofdstuk 9 – Andere belijning

N.v.t.

Artikel 2

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Koophandelstraat wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.