Terug
Gepubliceerd op 05/09/2023

2023_CBS_02595 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Martelarenlaan. Goedkeuring.

College van Burgemeester en Schepenen
ma 04/09/2023 - 13:00 collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester; Filip Liebaut, schepen; Claudine De Waele, schepen; Sabine Van Rysselberghe, schepen; Marjoleine de Ridder, schepen; Marina Van Hoorick, schepen; Stefan Walgraeve, schepen; Nina Van der Sypt, schepen; Steven Verbeke, Algemeen directeur

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester
2023_CBS_02595 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Martelarenlaan. Goedkeuring. 2023_CBS_02595 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Martelarenlaan. Goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

De bevoegdheidsdelegatie van de gemeenteraad d.d. 1 februari 2010 voor het opstellen van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het College van Burgemeester en Schepenen.

Feitelijke context

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer omschrijft alle aanwezige signalisatie en markeringen om zo tot een reglement voor de hele straat te komen. Alle vorige aanvullende reglementen op het wegverkeer met deze informatie worden opgeheven. 

De maatregelen rond snelheidsregimes, bebouwde kom, landbouwwegen, parkeren (m.u.v. plaatselijke parkeerverboden of reglementeringen), verkeerslichten en zonale tonnageverbod ten noorden van de N70 werden opgenomen in zonale en algemene aanvullende reglementen. Deze aanvullende reglementen op het wegverkeer blijven gelden. 

Argumentatie

Het is noodzakelijk om het aanvullend reglement op het wegverkeer in te voeren en zo de signalisatie en markeringen in de gemeenteweg Martelarenlaan te laten bevestigen in dit aanvullend reglement.

Juridische context

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Het decreet van 16/05/2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Het besluit van de Vlaamse regering van 23/01/2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Hoofdstuk 1 – Voorrangsregeling (artikel 67)

1.1 Voorrangsregeling

Op alle kruispunten geldt standaard de voorrang aan rechts, behalve op onderstaande locaties:

§ 1 - Voorrang verlenen

De  Martelarenlaan is ondergeschikt ten opzichte van:

  • de Zelebaan, t.h.v. Zelebaan 2.

Voertuigen uit de Martelarenlaan t.h.v. Zelebaan 2 moeten hier voorrang verlenen.

Signalisatie: verkeersbord B1

§ 3 - Voorrangsweg

De Martelarenlaan is een voorrangsweg van voorbij het kruispunt met de Oude-Bruglaan x Brugstraat x Koning Albertlaan tot voor het kruispunt met de Zelebaan.

Signalisatie: verkeersbord B9 en B11 (einde voorrangsweg)

Hoofdstuk 2 – Verbodsborden (artikel 68)

2.8 Verbod aan het volgend kruispunt af te slaan

Het is verboden om vanuit de Martelarenlaan:

  • LINKS af te slaan in de Brugstraat. 

Signalisatie: verkeersbord C31a (links)

Het is verboden om vanuit de Martelarenlaan: 

  • RECHTS af te slaan in de Oude-Bruglaan voor +3.5t m.u.v. hulpdiensten, autobussen, stadsdiensten en openbare reinigingsdiensten. 

Signalisatie: verkeersbord C31b (rechts) + onderbord ‘3.5t’ + onderbord ‘uitgez. hulpdiensten, autobussen, stadsdiensten en openbare reinigingsdiensten’

Hoofdstuk 3 – Gebodsborden (artikel 69)

3.2 Verplichte deel van de openbare weg

§ 1 – Verplicht fietspad

In de Martelarenlaan zijn fietsers en bromfietsen klasse A verplicht om gebruik te maken van het fietspad tussen:

  • de Zelebaan en de Oude-Bruglaan x Brugstraat x Koning Albertlaan.

Signalisatie: verkeersbord D7

Hoofdstuk 4 – Parkeren en stilstaan (artikel 70)

4.1 Parkeerverbod

Parkeren is verboden door verkeersbord in de Martelarenlaan en dit:

  • vanaf nr. 4 over een lengte van 50 m; 
  • vanaf t.h.v. nr. 2 tot t.h.v. overzijde nr. 3A;
  • vanaf t.h.v. nr. 3A tot t.h.v. de zijgevel van Polderstraat 25.

Signalisatie: verkeersbord E1 + onderbord ‘+3.5t’

4.4 Parkeren toegestaan

In de Martelarenlaan is het parkeren toegestaan voor alle voertuigen:

  • vanaf 50m voorbij nr. 4 tot t.h.v. nr. 2;
  • vanaf de zijgevel van Polderstraat 25 tot einde parkeerstrook aan kruispunt met Zelebaan.

Signalisatie: verkeersbord E9a + onderbord ‘+3.5t’

4.5 Afbakenen parkeerplaatsen (artikel 77.5)

In de Martelarenlaan worden de parkeerplaatsen afgebakend door middel van witte markeringen:

  • vanaf t.h.v. nr. 2 tot t.h.v. overzijde nr. 3A;
  • vanaf t.h.v. nr. 3A tot t.h.v. de zijgevel van Polderstraat 25.

Hoofdstuk 5 – Aanwijzingsborden (artikel 71)

5.2 Voorsorteerstroken – verdeling in rijstroken - voorsorteringspijlen

In de Martelarenlaan is de rijbaan onderverdeeld in voorsorteerstroken ter hoogte van het kruispunt:

  • met de Oude-Bruglaan x Brugstraat x Koning Albertlaan.

Signalisatie: verkeersbord F13

In de Martelarenlaan zijn er witte voorsorteringspijlen aangebracht (artikel 77.1):

  • ter hoogte van het kruispunt met de Oude-Bruglaan x Brugstraat x Koning Albertlaan. Op de linker rijstrook mogen bestuurders rechtdoor, in de rechter rijstrook mogen bestuurders rechts afslaan. 

Hoofdstuk 6 – Verhoogde inrichtingen

N.v.t.

Hoofdstuk 7 – Overlangse belijning

7.1 Markeringen die rijstroken aanduiden

§2 – Onderbroken streep (artikel 72.3)

In de Martelarenlaan is een onderbroken streep aangebracht:

  • tussen de verdrijvingsvakken – verkeersgeleiders van het kruispunt met de Zelebaan en het kruispunt met de Oude-Bruglaan x Brugstraat x Koning Albertlaan.

Hoofdstuk 8 – Dwarse belijning

8.2 Dwarsmarkeringen voor het oversteken

§1 – Zebrapad (artikel 76.3)

In de Martelarenlaan is een oversteekplaats voor voetgangers afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan, aangebracht:

  • ter hoogte van huisnummer 4;
  • ter hoogte van het kruispunt met de Brugstraat x Oude-Bruglaan x Koning Albertlaan.

Hoofdstuk 9 – Andere belijning

§2. Verdrijvingsvak – verkeersgeleider (artikel 77.4)

In de Martelarenlaan is een verdrijvingsvak aangebracht:

  • ter hoogte van het kruispunt met de Zelebaan;
  • ter hoogte van het kruispunt met de Oude-Bruglaan x Brugstraat x Koning Albertlaan.

Artikel 2

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Martelarenlaan wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.