Terug
Gepubliceerd op 19/12/2023

2023_CBS_03861 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Pontweg. Goedkeuring.

College van Burgemeester en Schepenen
ma 18/12/2023 - 13:00 collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester; Filip Liebaut, schepen; Claudine De Waele, schepen; Sabine Van Rysselberghe, schepen; Marjoleine de Ridder, schepen; Marina Van Hoorick, schepen; Stefan Walgraeve, schepen; Nina Van der Sypt, schepen; Steven Verbeke, Algemeen directeur

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester
2023_CBS_03861 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Pontweg. Goedkeuring. 2023_CBS_03861 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Pontweg. Goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

De bevoegdheidsdelegatie van de gemeenteraad d.d. 1 februari 2010 voor het opstellen van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het College van Burgemeester en Schepenen.

Feitelijke context

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer omschrijft alle aanwezige signalisatie en markeringen om zo tot een reglement voor de hele straat te komen. Alle vorige aanvullende reglementen op het wegverkeer met deze informatie worden opgeheven. 

De maatregelen rond snelheidsregimes, bebouwde kom, landbouwwegen, parkeren (m.u.v. plaatselijke parkeerverboden of reglementeringen), verkeerslichten en zonale tonnageverbod ten noorden van de N70 werden opgenomen in zonale en algemene aanvullende reglementen. Deze aanvullende reglementen op het wegverkeer blijven gelden. 

Gezien de beslissing tijdens de verkeerscel van 23 november 2023 om een onderbroken streep aan te brengen tussen Daknambrug en nr. 5, wordt dit opgenomen in dit aanvullend reglement op het wegverkeer.

Argumentatie

Het is noodzakelijk om het aanvullend reglement op het wegverkeer in te voeren en zo de signalisatie en markeringen in de gemeenteweg Pontweg te laten bevestigen in dit aanvullend reglement. 

Juridische context

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Het decreet van 16/05/2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Het besluit van de Vlaamse regering van 23/01/2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Hoofdstuk 1 – Voorrangsregeling (artikel 67)

1.1 Voorrangsregeling

Op alle kruispunten geldt standaard de voorrang aan rechts, behalve op onderstaande locaties:

§ 5 - Voorrangsregime ter hoogte van een smalle doorgang

In de Pontweg is er een smalle doorgang:

  • ter hoogte van Daknambrug.

Het verkeer komende vanuit de richting van de Gentdam moet hier voorrang verlenen aan het verkeer uit de tegenovergestelde richting (Pontweg).

Signalisatie: verkeersbord B19

Het verkeer komende vanuit de richting Pontweg heeft voorrang ten opzichte van het verkeer uit de tegenovergestelde richting (Gentdam).

Signalisatie: verkeersbord B21

  • ter hoogte van huisnummer 8.

Het verkeer komende vanuit de richting van de Reinaertdreef moet hier voorrang verlenen aan het verkeer uit de tegenovergestelde richting.

Signalisatie: verkeersbord B19

Het verkeer komende vanuit de richting Eikelstraat heeft voorrang ten opzichte van het verkeer uit de tegenovergestelde richting.

Signalisatie: verkeersbord B21

  • ter hoogte van huisnummer 30.

Het verkeer komende vanuit de richting van de Daknammolenstraat moet hier voorrang verlenen aan het verkeer uit de tegenovergestelde richting.

Signalisatie: verkeersbord B19

Het verkeer komende vanuit de richting Kattestraat heeft voorrang ten opzichte van het verkeer uit de tegenovergestelde richting.

Signalisatie: verkeersbord B21

  • ter hoogte van huisnummer 58.

Het verkeer komende vanuit de richting van de Reinaertdreef moet hier voorrang verlenen aan het verkeer uit de tegenovergestelde richting.

Signalisatie: verkeersbord B19

Het verkeer komende vanuit de richting Eikelstraat heeft voorrang ten opzichte van het verkeer uit de tegenovergestelde richting.

Signalisatie: verkeersbord B21

Hoofdstuk 2 – Verbodsborden (artikel 68)

N.v.t.

Hoofdstuk 3 – Gebodsborden (artikel 69)

3.2 Verplichte deel van de openbare weg

§ 1 – Verplicht fietspad 

In de Pontweg zijn fietsers en bromfietsen klasse A verplicht om gebruik te maken van het fietspad tussen:

  • de Reinaertdreef en de Sinaaistraat.

Signalisatie: verkeersbord D7

Hoofdstuk 4 – Parkeren en stilstaan (artikel 70)

N.v.t.

Hoofdstuk 5 – Aanwijzingsborden (artikel 71)

N.v.t.

Hoofdstuk 6 – Verhoogde inrichtingen

N.v.t. 

Hoofdstuk 7 – Overlangse belijning

7.1 Markeringen die rijstroken aanduiden

§2 – Onderbroken streep (artikel 72.3)

In de Pontweg is een onderbroken streep aangebracht:

  • van Daknambrug tot nr. 5.

7.2 Denkbeeldige rand van de rijbaan (artikel 75.2)

In de Pontweg is een brede witte doorlopende streep als denkbeeldige rand van de rijbaan aangebracht:

  • tussen de Middendam en het Spoorwegpad.

Hoofdstuk 8 – Dwarse belijning

N.v.t.

Hoofdstuk 9 – Andere belijning

N.v.t.

Artikel 2

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Pontweg wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.