De bevoegdheidsdelegatie van de gemeenteraad d.d. 1 februari 2010 voor het opstellen van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het College van Burgemeester en Schepenen.
Dit aanvullend reglement op het wegverkeer omschrijft alle aanwezige signalisatie en markeringen om zo tot een reglement voor de hele straat te komen. Alle vorige aanvullende reglementen op het wegverkeer met deze informatie worden opgeheven.
De maatregelen rond snelheidsregimes, bebouwde kom, landbouwwegen, parkeren (m.u.v. plaatselijke parkeerverboden of reglementeringen), verkeerslichten en zonale tonnageverbod ten noorden van de N70 werden opgenomen in zonale en algemene aanvullende reglementen. Deze aanvullende reglementen op het wegverkeer blijven gelden.
Het is noodzakelijk om het aanvullend reglement op het wegverkeer in te voeren en zo de signalisatie en markeringen in de gemeenteweg Koning Albertlaan te laten bevestigen in dit aanvullend reglement.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Het decreet van 16/05/2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Het besluit van de Vlaamse regering van 23/01/2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
Hoofdstuk 1 – Voorrangsregeling (artikel 67)
1.1 Voorrangsregeling
Op alle kruispunten geldt standaard de voorrang aan rechts, behalve op onderstaande locaties:
§ 3 - Voorrangsweg
De Koning Albertlaan is een voorrangsweg van voorbij het kruispunt met de Poststraat tot voor het kruispunt met de Oude-Bruglaan x Brugstraat x Martelarenlaan.
Signalisatie: verkeersbord B9
Hoofdstuk 2 – Verbodsborden (artikel 68)
2.8 Verbod aan het volgend kruispunt af te slaan
Het is verboden om vanuit de Koning Albertlaan:
Signalisatie: verkeersbord C31a (links) + onderbord ‘3.5t’ + onderbord ‘uitgez. hulpdiensten, autobussen, stadsdiensten en openbare reinigingsdiensten’
Hoofdstuk 3 – Gebodsborden (artikel 69)
N.v.t.
Hoofdstuk 4 – Parkeren en stilstaan (artikel 70)
4.5 Afbakenen parkeerplaatsen (artikel 77.5)
In de Koning Albertlaan worden de parkeerplaatsen afgebakend door middel van witte markeringen:
4.6 Parkeren is voorbehouden voor bepaalde categorieën
§1 – Parkeerplaatsen voor personen met een handicap
In de Koning Albertlaan is parkeren voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap:
Signalisatie: verkeersbord E9a + pictogram mindervalide (aanduiding lengte zone)
Hoofdstuk 5 – Aanwijzingsborden (artikel 71)
5.2 Voorsorteerstroken – verdeling in rijstroken - voorsorteringspijlen
In de Koning Albertlaan is de rijbaan onderverdeeld in voorsorteerstroken ter hoogte van het kruispunt:
Signalisatie: verkeersbord F13
In de Koning Albertlaan zijn er witte voorsorteringspijlen aangebracht (artikel 77.1):
Hoofdstuk 6 – Verhoogde inrichtingen
N.v.t.
Hoofdstuk 7 – Overlangse belijning
N.v.t.
Hoofdstuk 8 – Dwarse belijning
8.2 Dwarsmarkeringen voor het oversteken
§1 – Zebrapad (artikel 76.3)
In de Koning Albertlaan is een oversteekplaats voor voetgangers afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan, aangebracht:
Hoofdstuk 9 – Andere belijning
§2. Verdrijvingsvak – verkeersgeleider (artikel 77.4)
In de Koning Albertlaan is een verdrijvingsvak aangebracht:
Dit aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Koning Albertlaan wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.