Terug
Gepubliceerd op 10/10/2023

2023_CBS_02961 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Koning Albertlaan. Goedkeuring.

College van Burgemeester en Schepenen
ma 09/10/2023 - 13:00 collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester; Filip Liebaut, schepen; Claudine De Waele, schepen; Sabine Van Rysselberghe, schepen; Marjoleine de Ridder, schepen; Marina Van Hoorick, schepen; Stefan Walgraeve, schepen; Nina Van der Sypt, schepen; Steven Verbeke, Algemeen directeur

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester
2023_CBS_02961 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Koning Albertlaan. Goedkeuring. 2023_CBS_02961 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Koning Albertlaan. Goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

De bevoegdheidsdelegatie van de gemeenteraad d.d. 1 februari 2010 voor het opstellen van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het College van Burgemeester en Schepenen.

Feitelijke context

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer omschrijft alle aanwezige signalisatie en markeringen om zo tot een reglement voor de hele straat te komen. Alle vorige aanvullende reglementen op het wegverkeer met deze informatie worden opgeheven. 

De maatregelen rond snelheidsregimes, bebouwde kom, landbouwwegen, parkeren (m.u.v. plaatselijke parkeerverboden of reglementeringen), verkeerslichten en zonale tonnageverbod ten noorden van de N70 werden opgenomen in zonale en algemene aanvullende reglementen. Deze aanvullende reglementen op het wegverkeer blijven gelden. 

Argumentatie

Het is noodzakelijk om het aanvullend reglement op het wegverkeer in te voeren en zo de signalisatie en markeringen in de gemeenteweg Koning Albertlaan te laten bevestigen in dit aanvullend reglement.

Juridische context

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Het decreet van 16/05/2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Het besluit van de Vlaamse regering van 23/01/2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Hoofdstuk 1 – Voorrangsregeling (artikel 67)

1.1 Voorrangsregeling

Op alle kruispunten geldt standaard de voorrang aan rechts, behalve op onderstaande locaties:

§ 3 - Voorrangsweg

De Koning Albertlaan is een voorrangsweg van voorbij het kruispunt met de Poststraat tot voor het kruispunt met de Oude-Bruglaan x Brugstraat x Martelarenlaan.

Signalisatie: verkeersbord B9 

Hoofdstuk 2 – Verbodsborden (artikel 68)

2.8 Verbod aan het volgend kruispunt af te slaan

Het is verboden om vanuit de Koning Albertlaan:

  • LINKS af te slaan in de Oude-Bruglaan voor +3.5t m.u.v. hulpdiensten, autobussen, stadsdiensten en openbare reinigingsdiensten. 

Signalisatie: verkeersbord C31a (links) + onderbord ‘3.5t’ + onderbord ‘uitgez. hulpdiensten, autobussen, stadsdiensten en openbare reinigingsdiensten’

Hoofdstuk 3 – Gebodsborden (artikel 69)

N.v.t.

Hoofdstuk 4 – Parkeren en stilstaan (artikel 70)

4.5 Afbakenen parkeerplaatsen (artikel 77.5)

In de Koning Albertlaan worden de parkeerplaatsen afgebakend door middel van witte markeringen:

  • ter hoogte van nr. 9 tot 15.

4.6 Parkeren is voorbehouden voor bepaalde categorieën

§1 – Parkeerplaatsen voor personen met een handicap

In de Koning Albertlaan is parkeren voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap:

  • ter hoogte van de zijgevel van Poststraat 141 (6m).

Signalisatie: verkeersbord E9a + pictogram mindervalide (aanduiding lengte zone)

Hoofdstuk 5 – Aanwijzingsborden (artikel 71)

5.2 Voorsorteerstroken – verdeling in rijstroken - voorsorteringspijlen

In de Koning Albertlaan is de rijbaan onderverdeeld in voorsorteerstroken ter hoogte van het kruispunt:

  • met de Oude-Bruglaan x Martelarenlaan x Brugstraat, namelijk links afslaan op de linkerrijstrook.

Signalisatie: verkeersbord F13

In de Koning Albertlaan zijn er witte voorsorteringspijlen aangebracht (artikel 77.1):

  • ter hoogte van het kruispunt met de Oude-Bruglaan x Martelarenlaan x Brugstraat. Op de linker rijstrook mogen bestuurders links afslaan, in de rechter rijstrook mogen bestuurders rechtdoor of rechts afslaan.

Hoofdstuk 6 – Verhoogde inrichtingen

N.v.t.

Hoofdstuk 7 – Overlangse belijning

N.v.t.

Hoofdstuk 8 – Dwarse belijning

8.2 Dwarsmarkeringen voor het oversteken

§1 – Zebrapad (artikel 76.3)

In de Koning Albertlaan is een oversteekplaats voor voetgangers afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan, aangebracht:

  • ter hoogte van het kruispunt met de Poststraat;
  • ter hoogte van het kruispunt met de Oude-Bruglaan x Martelarenlaan x Brugstraat.

Hoofdstuk 9 – Andere belijning

§2. Verdrijvingsvak – verkeersgeleider (artikel 77.4)

In de Koning Albertlaan is een verdrijvingsvak aangebracht:

  • ter hoogte van het kruispunt met de Poststraat;
  • ter hoogte van het kruispunt met de Meersstraat;
  • ter hoogte van het kruispunt met de Oud-Strijderslaan.

Artikel 2

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Koning Albertlaan wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.