Terug
Gepubliceerd op 10/10/2023

2023_CBS_02960 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Oude Heerweg. Goedkeuring.

College van Burgemeester en Schepenen
ma 09/10/2023 - 13:00 collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester; Filip Liebaut, schepen; Claudine De Waele, schepen; Sabine Van Rysselberghe, schepen; Marjoleine de Ridder, schepen; Marina Van Hoorick, schepen; Stefan Walgraeve, schepen; Nina Van der Sypt, schepen; Steven Verbeke, Algemeen directeur

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester
2023_CBS_02960 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Oude Heerweg. Goedkeuring. 2023_CBS_02960 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Oude Heerweg. Goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

De bevoegdheidsdelegatie van de gemeenteraad d.d. 1 februari 2010 voor het opstellen van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het College van Burgemeester en Schepenen.

Feitelijke context

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer omschrijft alle aanwezige signalisatie en markeringen om zo tot een reglement voor de hele straat te komen. Alle vorige aanvullende reglementen op het wegverkeer met deze informatie worden opgeheven. 

De maatregelen rond snelheidsregimes, bebouwde kom, landbouwwegen, parkeren (m.u.v. plaatselijke parkeerverboden of reglementeringen), verkeerslichten en zonale tonnageverbod ten noorden van de N70 werden opgenomen in zonale en algemene aanvullende reglementen. Deze aanvullende reglementen op het wegverkeer blijven gelden. 

Argumentatie

Het is noodzakelijk om het aanvullend reglement op het wegverkeer in te voeren en zo de signalisatie en markeringen in de gemeenteweg Oude Heerweg te laten bevestigen in dit aanvullend reglement. 

Juridische context

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Het decreet van 16/05/2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Het besluit van de Vlaamse regering van 23/01/2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Hoofdstuk 1 – Voorrangsregeling (artikel 67)

1.1 Voorrangsregeling

Op alle kruispunten geldt standaard de voorrang aan rechts, behalve op onderstaande locaties:

§ 5 - Voorrangsregime ter hoogte van een smalle doorgang

In de Oude Heerweg is er een smalle doorgang: 

  • ter hoogte van nr. 114-120 

Het verkeer komende vanuit de richting van de Kopkapelstraat moet hier voorrang verlenen aan het verkeer uit de tegenovergestelde richting.

Signalisatie: verkeersbord B19 

Het verkeer komende vanuit de richting Pijlstraat heeft voorrang ten opzichte van het verkeer uit de tegenovergestelde richting.

Signalisatie: verkeersbord B21

  • ter hoogte van nr. 119-119a

Het verkeer komende vanuit de richting van de Pijlstraat moet hier voorrang verlenen aan het verkeer uit de tegenovergestelde richting.

Signalisatie: verkeersbord B19

Het verkeer komende vanuit de richting Kopkapelstraat heeft voorrang ten opzichte van het verkeer uit de tegenovergestelde richting.

Signalisatie: verkeersbord B21

  • ter hoogte van nr. 138

Het verkeer komende vanuit de richting van de Pijlstraat moet hier voorrang verlenen aan het verkeer uit de tegenovergestelde richting.

Signalisatie: verkeersbord B19

Het verkeer komende vanuit de richting Kopkapelstraat heeft voorrang ten opzichte van het verkeer uit de tegenovergestelde richting.

Signalisatie: verkeersbord B21

Hoofdstuk 2 – Verbodsborden (artikel 68)

2.1 Verboden rijrichting voor iedere bestuurder – eenrichtingsverkeer

§ 1 – Eenrichtingsverkeer 

Het is voor iedere bestuurder verboden te rijden in de volgende rijrichting:

  • komende van de overzijde van nr. 53 naar de Antwerpse Steenweg (N70).

Signalisatie: verkeersborden C1 en F19

Hoofdstuk 3 – Gebodsborden (artikel 69)

3.2 Verplichte deel van de openbare weg

§ 1 – Verplicht fietspad

In de Oude Heerweg zijn fietsers en bromfietsen klasse A verplicht om gebruik te maken van het fietspad tussen:

  • de Kopkapelstraat en de Pijlstraat.

Signalisatie: verkeersbord D7

Hoofdstuk 4 – Parkeren en stilstaan (artikel 70)

4.1 Parkeerverbod

Parkeren is verboden door gele onderbroken streep (artikel 75.1.2°) in de Oude Heerweg en dit:

  • Langs de overzijde van de inrit van nr. 4;
  • 3m langs de linkerzijde en 1m langs de rechterzijde van de inrit van nr. 4 (kijkend naar voorgevel); 
  • 1m langs weerszijden van de inrit van nr. 8-18.

4.5 Afbakenen parkeerplaatsen (artikel 77.5)

In de Oude Heerweg worden de parkeerplaatsen afgebakend door middel van witte markeringen:

  • ter hoogte van nr. 8-18;
  • ter hoogte van nr. 34-80;
  • ter hoogte van nr. 1-43;
  • ter hoogte van nr. 67-93;
  • ter hoogte van nr. 90;
  • ter hoogte van nr. 94-130;
  • ter hoogte van nr. 109-117A;
  • ter hoogte van nr. 134-152;
  • ter hoogte van nr. 43a;
  • ter hoogte van nr. 57-61.

4.6 Parkeren is voorbehouden voor bepaalde categorieën

§1 – Parkeerplaatsen voor personen met een handicap

In de Oude Heerweg is parkeren voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap:

  • t.h.v. nr. 19-21 (6m);
  • t.h.v. overzijde nr. 79-81 (12m). 

Signalisatie: verkeersbord E9a + pictogram mindervalide (aanduiding lengte zone)

§ 3 – Parkeren is voorbehouden voor bepaalde categorieën

In de Oude Heerweg is parkeren uitsluitend mogelijk voor:

laden van elektrisch voertuig

  • t.h.v. nr. 43a (12m)

Signalisatie: verkeersbord E9a + laden elektrisch voertuig + wagen (aanduiding lengte zone)

§ 4 – Parkeren met specifieke parkeerduurbeperking

In de Oude Heerweg is parkeren uitsluitend mogelijk voor een termijn van 15 minuten:

  • t.h.v. nr. 58

Signalisatie: verkeersbord E9a + onderbord ‘max. 15 min.’ + Type Xc ‘6m’

Hoofdstuk 5 – Aanwijzingsborden (artikel 71)

N.v.t.

Hoofdstuk 6 – Verhoogde inrichtingen

N.v.t.

Hoofdstuk 7 – Overlangse belijning

7.1 Markeringen die rijstroken aanduiden

§2 – Onderbroken streep (artikel 72.3) 

In de Oude Heerweg is een onderbroken streep aangebracht:

  • van nr. 84 tot nr. 73;
  • van nr. 153 tot de Pijlstraat.

Hoofdstuk 8 – Dwarse belijning

8.2 Dwarsmarkeringen voor het oversteken

§1 – Zebrapad (artikel 76.3)

In de Oude Heerweg is een oversteekplaats voor voetgangers afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan, aangebracht:

  • ter hoogte van het kruispunt met de Berkenlaan;
  • ter hoogte van het kruispunt met de Nijverheidstraat;
  • ter hoogte van huisnummers 58/33;
  • ter hoogte van huisnummer 75;
  • ter hoogte van huisnummer 114-120;
  • ter hoogte van huisnummer 119;
  • ter hoogte van huisnummer 138;
  • ter hoogte van huisnummers 43a/61.

Hoofdstuk 9 – Andere belijning

N.v.t.

Artikel 2

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Oude Heerweg wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.