Terug
Gepubliceerd op 29/11/2023

2023_CBS_03581 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Stationsplein. Goedkeuring.

College van Burgemeester en Schepenen
ma 27/11/2023 - 13:00 collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester; Filip Liebaut, schepen; Claudine De Waele, schepen; Sabine Van Rysselberghe, schepen; Marjoleine de Ridder, schepen; Marina Van Hoorick, schepen; Stefan Walgraeve, schepen; Nina Van der Sypt, schepen; Steven Verbeke, Algemeen directeur

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester
2023_CBS_03581 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Stationsplein. Goedkeuring. 2023_CBS_03581 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Stationsplein. Goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

De bevoegdheidsdelegatie van de gemeenteraad d.d. 1 februari 2010 voor het opstellen van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het College van Burgemeester en Schepenen.

Feitelijke context

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer omschrijft alle aanwezige signalisatie en markeringen om zo tot een reglement voor de hele straat te komen. Alle vorige aanvullende reglementen op het wegverkeer met deze informatie worden opgeheven. 

De maatregelen rond snelheidsregimes, bebouwde kom, landbouwwegen, parkeren (m.u.v. plaatselijke parkeerverboden of reglementeringen), verkeerslichten en zonale tonnageverbod ten noorden van de N70 werden opgenomen in zonale en algemene aanvullende reglementen. Deze aanvullende reglementen op het wegverkeer blijven gelden. 

Argumentatie

Het is noodzakelijk om het aanvullend reglement op het wegverkeer in te voeren en zo de signalisatie en markeringen in de gemeenteweg Stationsplein te laten bevestigen in dit aanvullend reglement.

Juridische context

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Het decreet van 16/05/2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Het besluit van de Vlaamse regering van 23/01/2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Hoofdstuk 1 – Voorrangsregeling (artikel 67)

1.1 Voorrangsregeling 

Op alle kruispunten geldt standaard de voorrang aan rechts, behalve op onderstaande locaties:

§ 1 - Voorrang verlenen

Het Stationsplein is ondergeschikt ten opzichte van:

  • de rotonde aan Koophandelstraat x Nijverheidstraat x Groendreef.

Voertuigen uit het Stationsplein moeten hier voorrang verlenen.

Signalisatie: verkeersbord B1 gekoppeld aan D5 (rotonde)

Hoofdstuk 2 – Verbodsborden (artikel 68)

2.1 Verboden rijrichting voor iedere bestuurder – eenrichtingsverkeer

§1 – Eenrichtingsverkeer

Het is voor iedere bestuurder verboden te rijden in de volgende rijrichting:

  • komende van de achterzijde van Gasstraat 35-41 naar de zijde van de parking langs het spoor (via zijde Durme).

Signalisatie: verkeersborden C1 en F19

Hoofdstuk 3 – Gebodsborden (artikel 69)

3.1 Verplichte rijrichtingen

§ 2 – Rotonde

Rondgaand verkeer (rotonde) is ingesteld op:

  • het kruispunt van het Stationsplein met de Nijverheidstraat, de Koophandelstraat en de Groendreef. Het kruispunt is een rotonde.

Signalisatie: verkeersbord D5 (aan alle takken wordt de voorrang geregeld d.m.v. verkeersborden B1)

Hoofdstuk 4 – Parkeren en stilstaan (artikel 70)

4.1 Parkeerverbod 

Parkeren is verboden door verkeersbord in het Stationsplein en dit:

  • langs de overzijde van nr. 15 tot het kruispunt met de Stationsstraat;
  • langs de overzijde van nr. 33 tot het kruispunt met de Pompierstraat;
  • van nr. 34 tot het kruispunt met de Pompierstraat.

Signalisatie: verkeersbord E1  

  • vanaf de bushaltes tot het einde van de parking (aan Durme) en tot het kruispunt met de Pompierstraat. 

Signalisatie: verkeersbord ZE1 en ZE1/ + ‘iedere zondag van 5u tot 13u’

Parkeren is verboden door gele onderbroken streep (artikel 75.1.2°) in het Stationsplein en dit:

  • buiten de afgebakende parkeervakken op het parkeerplein links voor de ingang van het treinstation (kijkend naar voorzijde gebouw);
  • vanaf de overzijde van het kruispunt met de Pompierstraat tot de volgende inrij van de parking (langs beide zijden);
  • vanaf het kruispunt met de Pompierstraat richting de Stationsstraat, over een lengte van 17m;
  • buiten de afgebakende parkeervakken op de parking tussen de bushaltes en Durme;
  • 6m langs de linkerzijde van de ingang Campus Sint-Laurentius (kijkend naar gebouw).

4.2 Stilstaan en parkeerverbod

Stilstaan en parkeren is verboden in het Stationsplein en dit:

  • Op het kruispunt met de Stationsstraat.

Signalisatie: verkeersbord E3 

4.5 Afbakenen parkeerplaatsen (artikel 77.5)

In het Stationsplein worden de parkeerplaatsen afgebakend door middel van witte markeringen:

  • ter hoogte van de parking voor en langs het stationsgebouw.

4.6 Parkeren is voorbehouden voor bepaalde categorieën

§1 – Parkeerplaatsen voor personen met een handicap

In het Stationsplein is parkeren voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap:

  • 2 haakse parkeerplaatsen t.h.v. de parking langs de linkerzijde van het stationsgebouw (kijkend naar voorzijde gebouw);
  • 1 haaks parkeervak aan achterzijde Gasstraat 35-41;
  • T.h.v. nr. 43 (6m);
  • T.h.v. nr. 35 (6m).

Signalisatie: verkeersbord E9a + pictogram mindervalide (aanduiding lengte zone)

§ 3 – Parkeren is voorbehouden voor bepaalde categorieën

In het Stationsplein is parkeren uitsluitend mogelijk voor:

laden van elektrisch voertuig

  • 2 parkeerplaatsen op de parking voor het stationsgebouw;
  • 2 parkeerplaatsen aan achterzijde Gasstraat 35-41.

Signalisatie: verkeersbord E9a + laden elektrisch voertuig + wagen

taxi’s

  • 1 langse (6m) en 1 haakse parkeerplaats op de parking voor het stationsgebouw.

Signalisatie: verkeersbord E9a + ‘taxi’s’

autodelen

  • 2 haakse parkeervakken t.h.v. het kruispunt met de Pompierstraat.

Signalisatie: verkeersbord E9a + ‘autodelen’

Hoofdstuk 5 – Aanwijzingsborden (artikel 71)

N.v.t.

Hoofdstuk 6 – Verhoogde inrichtingen

6.1 Verkeersplateau, verkeersdrempel

In het Stationsplein is er een verhoogde inrichting ter hoogte van:

  • het kruispunt met de Stationsstraat.

Signalisatie: geen, in zone 30

Hoofdstuk 7 – Overlangse belijning

N.v.t.

Hoofdstuk 8 – Dwarse belijning

8.1 Dwarsmarkeringen voor het regelen van de voorrang

§2 – Haaientanden (artikel 76.2)

In het Stationsplein is een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken aangebracht:

  • ter hoogte van het kruispunt met de rotonde aan Koophandelstraat x Nijverheidstraat x Groendreef.

8.2 Dwarsmarkeringen voor het oversteken

§1 – Zebrapad (artikel 76.3)

In het Stationsplein is een oversteekplaats voor voetgangers afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan, aangebracht:

  • ter hoogte van de overzijde van nr. 1 (kruispunt met hoofdweg verlaten parking);
  • ter hoogte van het kruispunt met de Stationsstraat (langs weerszijden);
  • ter hoogte van de overzijde van nr. 33 (beide wegen aan kruispunt met hoofdweg verlaten parking);
  • ter hoogte van de ingang van Campus Sint-Laurentius.

Hoofdstuk 9 – Andere belijning

§2. Verdrijvingsvak – verkeersgeleider (artikel 77.4)

In het Stationsplein is een verdrijvingsvak aangebracht:

  • ter hoogte van het kruispunt met de rotonde aan Nijverheidstraat x Koophandelstraat x Groendreef;
  • ter hoogte van de overzijde van nr. 33 tot het kruispunt met de Stationsstraat.

Artikel 2

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Stationsplein wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.