Terug
Gepubliceerd op 12/07/2023

2023_CBS_02048 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Karrenspoorstraat. Goedkeuring.

College van Burgemeester en Schepenen
ma 10/07/2023 - 13:00 collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester; Claudine De Waele, schepen; Sabine Van Rysselberghe, schepen; Marjoleine de Ridder, schepen; Marina Van Hoorick, schepen; Stefan Walgraeve, schepen; Nina Van der Sypt, schepen; Steven Verbeke, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Filip Liebaut, schepen

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester
2023_CBS_02048 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Karrenspoorstraat. Goedkeuring. 2023_CBS_02048 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Karrenspoorstraat. Goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

De bevoegdheidsdelegatie van de gemeenteraad d.d. 1 februari 2010 voor het opstellen van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het College van Burgemeester en Schepenen.

Feitelijke context

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer omschrijft alle aanwezige signalisatie en markeringen om zo tot een reglement voor de hele straat te komen. Alle vorige aanvullende reglementen op het wegverkeer met deze informatie worden opgeheven. 

De maatregelen rond snelheidsregimes, bebouwde kom, landbouwwegen, parkeren (m.u.v. plaatselijke parkeerverboden of reglementeringen), verkeerslichten en zonale tonnageverbod ten noorden van de N70 werden opgenomen in zonale en algemene aanvullende reglementen. Deze aanvullende reglementen op het wegverkeer blijven gelden. 

Argumentatie

Het is noodzakelijk om het aanvullend reglement op het wegverkeer in te voeren en zo de signalisatie en markeringen in de gemeenteweg Karrenspoorstraat te laten bevestigen in dit aanvullend reglement.

Juridische context

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Het decreet van 16/05/2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Het besluit van de Vlaamse regering van 23/01/2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Hoofdstuk 1 – Voorrangsregeling (artikel 67)

1.1 Voorrangsregelingp 

Op alle kruispunten geldt standaard de voorrang aan rechts, behalve op onderstaande locaties:

§ 1 - Voorrang verlenen 

De Karrenspoorstraat is ondergeschikt ten opzichte van:

  • de Karrestraat.

Voertuigen uit de Karrenspoorstraat moeten hier voorrang verlenen.

Signalisatie: verkeersbord B1

Hoofdstuk 2 – Verbodsborden (artikel 68)

N.v.t.

Hoofdstuk 3 – Gebodsborden (artikel 69)

N.v.t.

Hoofdstuk 4 – Parkeren en stilstaan (artikel 70)

4.5 Afbakenen parkeerplaatsen (artikel 77.5)

In de Karrenspoorstraat worden de parkeerplaatsen afgebakend door middel van witte markeringen:

  • ter hoogte van de zijgevel van nr. 1 tot het kruispunt met de Karrestraat;
  • ter hoogte van overzijde zijgevel nr. 1 tot overzijde nr. 6;
  • ter hoogte van overzijde nr. 3-4;
  • ter hoogte van overzijde nr. 9-11;
  • ter hoogte van overzijde nr. 22-23;
  • ter hoogte van nr. 24-25.

Hoofdstuk 5 – Aanwijzingsborden (artikel 71)

N.v.t.

Hoofdstuk 6 – Verhoogde inrichtingen

N.v.t.

Hoofdstuk 7 – Overlangse belijning

7.1 Markeringen die rijstroken aanduiden

§1 – Doorlopende streep (artikel 72.2)

In de Karrenspoorstraat is een doorlopende streep aangebracht:

  • vanaf het kruispunt met de Karrestraat, over een lengte van 5m.

Hoofdstuk 8 – Dwarse belijning

8.1 Dwarsmarkeringen voor het regelen van de voorrang

§2 – Haaientanden (artikel 76.2)

In de Karrenspoorstraat is een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken aangebracht:

  • ter hoogte van het kruispunt met de Karrestraat.

Hoofdstuk 9 – Andere belijning

N.v.t.

Artikel 2

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Karrenspoorstraat wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.