De bevoegdheidsdelegatie van de gemeenteraad d.d. 1 februari 2010 voor het opstellen van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het College van Burgemeester en Schepenen.
Dit aanvullend reglement op het wegverkeer omschrijft alle aanwezige signalisatie en markeringen om zo tot een reglement voor de hele straat te komen. Alle vorige aanvullende reglementen op het wegverkeer met deze informatie worden opgeheven.
De maatregelen rond snelheidsregimes, bebouwde kom, landbouwwegen, parkeren (m.u.v. plaatselijke parkeerverboden of reglementeringen), verkeerslichten en zonale tonnageverbod ten noorden van de N70 werden opgenomen in zonale en algemene aanvullende reglementen. Deze aanvullende reglementen op het wegverkeer blijven gelden.
Het is noodzakelijk om het aanvullend reglement op het wegverkeer in te voeren en zo de signalisatie en markeringen in de gemeenteweg Rechtstraat te laten bevestigen in dit aanvullend reglement.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Het decreet van 16/05/2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Het besluit van de Vlaamse regering van 23/01/2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
Hoofdstuk 1 – Voorrangsregeling (artikel 67)
1.1 Voorrangsregeling
Op alle kruispunten geldt standaard de voorrang aan rechts, behalve op onderstaande locaties:
§ 1 - Voorrang verlenen
De ruilverkavelingsweg tussen nr. 313 en 315 is ondergeschikt ten opzichte van:
Voertuigen uit de ruilverkavelingsweg tussen nr. 313 en 315 moeten hier voorrang verlenen.
Signalisatie: verkeersbord B1
§ 5 - Voorrangsregime ter hoogte van een smalle doorgang
In de Rechtstraat is er een smalle doorgang:
Het verkeer komende vanuit de richting van de Brielmolenstraat moet hier voorrang verlenen aan het verkeer uit de tegenovergestelde richting.
Signalisatie: verkeersbord B19
Het verkeer komende vanuit de richting Kruisdam heeft voorrang ten opzichte van het verkeer uit de tegenovergestelde richting.
Signalisatie: verkeersbord B21
Hoofdstuk 2 – Verbodsborden (artikel 68)
N.v.t.
Hoofdstuk 3 – Gebodsborden (artikel 69)
3.2 Verplichte deel van de openbare weg
§ 1 – Verplicht fietspad
In de Rechtstraat zijn fietsers en bromfietsen klasse A verplicht om gebruik te maken van het fietspad tussen:
Bromfietsen klasse B zijn zijn verboden op de fietspaden tussen:
Signalisatie: verkeersbord D7
(aangevuld met onderbord M7 (bromfietsen klasse B verboden) tussen nr. 291 en nr. 87).
§ 2 – Verplicht deel van de weg voor voetgangers, fietsers en bromfietsen klasse A
In de Rechtstraat zijn voetgangers, fietsers en bromfietsen klasse A (klasse B) verplicht om gebruik maken van het voor hen voorbehouden deel van de openbare weg tussen:
Signalisatie: verkeersbord D9a
Hoofdstuk 4 – Parkeren en stilstaan (artikel 70)
4.1 Parkeerverbod
Parkeren is verboden door gele onderbroken streep (artikel 75.1.2°) in de Rechtstraat en dit:
4.2 Stilstaan en parkeerverbod
Stilstaan en parkeren is verboden in de Rechtstraat en dit:
Signalisatie: verkeersbord E3
Hoofdstuk 5 – Aanwijzingsborden (artikel 71)
5.1 Openbare wegen met een bijzonder statuut
§5 – Weg voorbehouden voor bepaalde weggebruikers
De Rechtstraat wordt voorbehouden voor het verkeer van:
In de ruilverkavelingsweg tussen nr. 313 en 315.
Signalisatie: verkeersbord F99a (begin) & F101a (einde)
Hoofdstuk 6 – Verhoogde inrichtingen
6.1 Verkeersplateau, verkeersdrempel
In de Rechtstraat is er een verhoogde inrichting ter hoogte van:
Signalisatie: niets, in zone 30
Hoofdstuk 7 – Overlangse belijning
7.1 Markeringen die rijstroken aanduiden
§2 – Onderbroken streep (artikel 72.3)
In de Rechtstraat is een onderbroken streep aangebracht:
Hoofdstuk 8 – Dwarse belijning
8.2 Dwarsmarkeringen voor het oversteken
§1 – Zebrapad (artikel 76.3)
In de Rechtstraat is een oversteekplaats voor voetgangers afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan, aangebracht:
§2 – Oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen (artikel 76.4)
In de Rechtstraat is een oversteekplaats die de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten volgen om de rijbaan over te steken, afgebakend door twee onderbroken strepen gevormd door witte vierkanten of parallellogrammen, aangebracht:
Hoofdstuk 9 – Andere belijning
N.v.t.
Dit aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Rechtstraat wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.