De bevoegdheidsdelegatie van de gemeenteraad d.d. 1 februari 2010 voor het opstellen van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het College van Burgemeester en Schepenen.
Dit aanvullend reglement op het wegverkeer omschrijft alle aanwezige signalisatie en markeringen om zo tot een reglement voor de hele straat te komen. Alle vorige aanvullende reglementen op het wegverkeer met deze informatie worden opgeheven.
De maatregelen rond snelheidsregimes, bebouwde kom, landbouwwegen, parkeren (m.u.v. plaatselijke parkeerverboden of reglementeringen), verkeerslichten en zonale tonnageverbod ten noorden van de N70 werden opgenomen in zonale en algemene aanvullende reglementen. Deze aanvullende reglementen op het wegverkeer blijven gelden.
Het is noodzakelijk om het aanvullend reglement op het wegverkeer in te voeren en zo de signalisatie en markeringen in de gemeenteweg Kerkstraat te laten bevestigen in dit aanvullend reglement.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Het decreet van 16/05/2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Het besluit van de Vlaamse regering van 23/01/2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
Hoofdstuk 1 – Voorrangsregeling (artikel 67)
N.v.t.
Hoofdstuk 2 – Verbodsborden (artikel 68)
2.1 Verboden rijrichting voor iedere bestuurder – eenrichtingsverkeer
§ 1 – Eenrichtingsverkeer
Het is voor iedere bestuurder verboden te rijden tussen Luikstraat x Zand x Molenstraat en Poststraat in de volgende rijrichting:
Signalisatie: verkeersborden C1 en F19
2.6 Verboden toegang verboden voor brede voertuigen
De toegang voor bestuurders van voertuigen waarvan de breedte, lading inbegrepen, breder is dan de aangeduide breedte van 10 meter, is verboden in de Kerkstraat
Signalisatie: verkeersbord C27 + 10 meter
Hoofdstuk 3 – Gebodsborden (artikel 69)
N.v.t.
Hoofdstuk 4 – Parkeren en stilstaan (artikel 70)
4.1 Parkeerverbod
Parkeren is verboden door verkeersbord in de Kerkstraat en dit:
Signalisatie: verkeersbord E1 + onderbord “Iedere vrijdag van 15u tot 20u” + Type Xc “18m”
Parkeren is verboden door gele onderbroken streep (artikel 75.1.2°) in de Kerkstraat en dit:
4.5 Afbakenen parkeerplaatsen (artikel 77.5)
In de Kerkstraat worden de parkeerplaatsen afgebakend door middel van witte markeringen:
Hoofdstuk 5 – Aanwijzingsborden (artikel 71)
5.1 Openbare wegen met een bijzonder statuut
§6 – Fietszone
De Kerkstraat heeft het statuut van een fietszone:
Signalisatie: verkeersbord F111(begin) en F113 (einde).
Hoofdstuk 6 – Verhoogde inrichtingen
6.1 Verkeersplateau, verkeersdrempel
In de Kerkstraat is er een verhoogde inrichting ter hoogte van:
Signalisatie: niets, in zone 30
Hoofdstuk 7 – Overlangse belijning
N.v.t.
Hoofdstuk 8 – Dwarse belijning
8.2 Dwarsmarkeringen voor het oversteken
§1 – Zebrapad (artikel 76.3)
In de Kerkstraat is een oversteekplaats voor voetgangers afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan, aangebracht:
Hoofdstuk 9 – Andere belijning
N.v.t.
Dit aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Kerkstraat wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.