Terug
Gepubliceerd op 29/08/2023

2023_CBS_02513 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Kerkstraat. Goedkeuring.

College van Burgemeester en Schepenen
ma 28/08/2023 - 13:00 collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester; Filip Liebaut, schepen; Claudine De Waele, schepen; Sabine Van Rysselberghe, schepen; Marjoleine de Ridder, schepen; Stefan Walgraeve, schepen; Nina Van der Sypt, schepen; Steven Verbeke, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Marina Van Hoorick, schepen

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester
2023_CBS_02513 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Kerkstraat. Goedkeuring. 2023_CBS_02513 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Kerkstraat. Goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

De bevoegdheidsdelegatie van de gemeenteraad d.d. 1 februari 2010 voor het opstellen van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het College van Burgemeester en Schepenen.

Feitelijke context

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer omschrijft alle aanwezige signalisatie en markeringen om zo tot een reglement voor de hele straat te komen. Alle vorige aanvullende reglementen op het wegverkeer met deze informatie worden opgeheven. 

De maatregelen rond snelheidsregimes, bebouwde kom, landbouwwegen, parkeren (m.u.v. plaatselijke parkeerverboden of reglementeringen), verkeerslichten en zonale tonnageverbod ten noorden van de N70 werden opgenomen in zonale en algemene aanvullende reglementen. Deze aanvullende reglementen op het wegverkeer blijven gelden. 

Argumentatie

Het is noodzakelijk om het aanvullend reglement op het wegverkeer in te voeren en zo de signalisatie en markeringen in de gemeenteweg Kerkstraat te laten bevestigen in dit aanvullend reglement.

Juridische context

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Het decreet van 16/05/2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Het besluit van de Vlaamse regering van 23/01/2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Hoofdstuk 1 – Voorrangsregeling (artikel 67)

N.v.t.

Hoofdstuk 2 – Verbodsborden (artikel 68)

2.1 Verboden rijrichting voor iedere bestuurder – eenrichtingsverkeer

§ 1 – Eenrichtingsverkeer

Het is voor iedere bestuurder verboden te rijden tussen Luikstraat x Zand x Molenstraat en Poststraat in de volgende rijrichting:

  • komende van Luikstraat x Zand x Molenstraat naar de Poststraat.

Signalisatie: verkeersborden C1 en F19

2.6 Verboden toegang verboden voor brede voertuigen

De toegang voor bestuurders van voertuigen waarvan de breedte, lading inbegrepen, breder is dan de aangeduide breedte van 10 meter, is verboden in de Kerkstraat

  • van de Poststraat tot aan de Luikstraat x Zand x Molenstraat

Signalisatie: verkeersbord C27 + 10 meter

Hoofdstuk 3 – Gebodsborden (artikel 69)

N.v.t.

Hoofdstuk 4 – Parkeren en stilstaan (artikel 70)

4.1 Parkeerverbod

Parkeren is verboden door verkeersbord in de Kerkstraat en dit:

  • Vanaf nr. 9 tot nr. 13 (18m), iedere vrijdag van 15u tot 20u.

Signalisatie: verkeersbord E1 + onderbord “Iedere vrijdag van 15u tot 20u” + Type Xc “18m”

Parkeren is verboden door gele onderbroken streep (artikel 75.1.2°) in de Kerkstraat en dit:

  • Vanaf nr. 1 tot het kruispunt met de Poststraat, langs beide zijden van de weg.

4.5 Afbakenen parkeerplaatsen (artikel 77.5)

In de Kerkstraat worden de parkeerplaatsen afgebakend door middel van witte markeringen:

  • ter hoogte van nr. 9 tot nr. 13 (3 parkeerplaatsen);
  • ter hoogte van nr. 46 tot nr. 48-50 (2 parkeerplaatsen);
  • ter hoogte van nr. 59 tot nr. 63 (2 parkeerplaatsen).

Hoofdstuk 5 – Aanwijzingsborden (artikel 71)

5.1 Openbare wegen met een bijzonder statuut

§6 – Fietszone

De Kerkstraat heeft het statuut van een fietszone:

  • vanaf Poststraat tot Luikstraat x Zand x Molenstraat

Signalisatie: verkeersbord F111(begin) en F113 (einde).

Hoofdstuk 6 – Verhoogde inrichtingen

6.1 Verkeersplateau, verkeersdrempel

In de Kerkstraat is er een verhoogde inrichting ter hoogte van:

  • het kruispunt met de Markt x het Kerkplein.

Signalisatie: niets, in zone 30

Hoofdstuk 7 – Overlangse belijning

N.v.t.

Hoofdstuk 8 – Dwarse belijning

8.2 Dwarsmarkeringen voor het oversteken

§1 – Zebrapad (artikel 76.3)

In de Kerkstraat is een oversteekplaats voor voetgangers afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan, aangebracht:

  • ter hoogte van huisnummers 2/5;
  • ter hoogte van huisnummers 7/10;
  • ter hoogte van huisnummers 41-41A/58;
  • ter hoogte van het kruispunt Luikstraat x Zand x Molenstraat. 

Hoofdstuk 9 – Andere belijning

N.v.t.

Artikel 2

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Kerkstraat wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.