Terug
Gepubliceerd op 07/11/2023

2023_CBS_03255 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Drongenstraat. Goedkeuring.

College van Burgemeester en Schepenen
ma 06/11/2023 - 13:00 collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester; Filip Liebaut, schepen; Claudine De Waele, schepen; Sabine Van Rysselberghe, schepen; Marina Van Hoorick, schepen; Stefan Walgraeve, schepen; Nina Van der Sypt, schepen; Steven Verbeke, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Marjoleine de Ridder, schepen

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester
2023_CBS_03255 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Drongenstraat. Goedkeuring. 2023_CBS_03255 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Drongenstraat. Goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

De bevoegdheidsdelegatie van de gemeenteraad d.d. 1 februari 2010 voor het opstellen van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het College van Burgemeester en Schepenen.

Feitelijke context

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer omschrijft alle aanwezige signalisatie en markeringen om zo tot een reglement voor de hele straat te komen. Alle vorige aanvullende reglementen op het wegverkeer met deze informatie worden opgeheven. 

De maatregelen rond snelheidsregimes, bebouwde kom, landbouwwegen, parkeren (m.u.v. plaatselijke parkeerverboden of reglementeringen), verkeerslichten en zonale tonnageverbod ten noorden van de N70 werden opgenomen in zonale en algemene aanvullende reglementen. Deze aanvullende reglementen op het wegverkeer blijven gelden. 

Argumentatie

Het is noodzakelijk om het aanvullend reglement op het wegverkeer in te voeren en zo de signalisatie en markeringen in de gemeenteweg Drongenstraat te laten bevestigen in dit aanvullend reglement.

Juridische context

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Het decreet van 16/05/2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Het besluit van de Vlaamse regering van 23/01/2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Hoofdstuk 1 – Voorrangsregeling (artikel 67)

1.1 Voorrangsregeling

Op alle kruispunten geldt standaard de voorrang aan rechts, behalve op onderstaande locaties:

§ 1 - Voorrang verlenen

De Drongenstraat is ondergeschikt ten opzichte van:

  • de N70.

Voertuigen uit de Drongenstraat moeten hier voorrang verlenen.

Signalisatie: verkeersbord B1

§ 2 - Stoppen en voorrang verlenen

De Drongenstraat is ondergeschikt ten opzichte van:

  • de Nieuwpoortstraat.

Voertuigen uit de Drongenstraat moeten hier stoppen en voorrang verlenen.

Signalisatie: verkeersbord B5

Onderbord: M9 (fietsen komen uit beide rijrichtingen)

§ 5 - Voorrangsregime ter hoogte van een smalle doorgang

In de Drongenstraat is er een smalle doorgang:

  • ter hoogte van nr. 29/48A

Het verkeer komende vanuit de richting van de N70 moet hier voorrang verlenen aan het verkeer uit de tegenovergestelde richting.

Signalisatie: verkeersbord B19

Het verkeer komende vanuit de richting Nieuwpoortstraat heeft voorrang ten opzichte van het verkeer uit de tegenovergestelde richting.

Signalisatie: verkeersbord B21

  •  ter hoogte van nr. 77

Het verkeer komende vanuit de richting van de Nieuwpoortstraat moet hier voorrang verlenen aan het verkeer uit de tegenovergestelde richting.

Signalisatie: verkeersbord B19

Het verkeer komende vanuit de richting N70 heeft voorrang ten opzichte van het verkeer uit de tegenovergestelde richting.

Signalisatie: verkeersbord B21

Hoofdstuk 2 – Verbodsborden (artikel 68)

N.v.t.

Hoofdstuk 3 – Gebodsborden (artikel 69)

3.2 Verplichte deel van de openbare weg

§ 1 – Verplicht fietspad

In de Drongenstraat zijn fietsers en bromfietsen klasse A verplicht om gebruik te maken van het fietspad tussen:

  • de Nieuwpoortstraat en de N70.

Signalisatie: verkeersbord D7

Hoofdstuk 4 – Parkeren en stilstaan (artikel 70)

N.v.t.

Hoofdstuk 5 – Aanwijzingsborden (artikel 71)

N.v.t.

Hoofdstuk 6 – Verhoogde inrichtingen

N.v.t.

Hoofdstuk 7 – Overlangse belijning

7.1 Markeringen die rijstroken aanduiden

§1 – Doorlopende streep (artikel 72.2)

In de Drongenstraat is een doorlopende streep aangebracht:

  • vanaf het kruispunt met de Nieuwpoortstraat, over een lengte van 5m.

§2 – Onderbroken streep (artikel 72.3)

In de Drogenstraat is een onderbroken streep aangebracht:

  • vanaf het kruispunt met de N70, over een lengte van 20m.

Hoofdstuk 8 – Dwarse belijning

8.1 Dwarsmarkeringen voor het regelen van de voorrang

§1 – Stopstreep (artikel 76.1)

In de Drongenstraat is een stopstreep aangebracht:

  • ter hoogte van het kruispunt met de Nieuwpoortstraat.

§2 – Haaientanden (artikel 76.2)

In de Drongenstraat is een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken aangebracht:

  • ter hoogte van het kruispunt met de N70.

8.2 Dwarsmarkeringen voor het oversteken

§1 – Zebrapad (artikel 76.3)

In de Drongenstraat is een oversteekplaats voor voetgangers afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan, aangebracht:

  • ter hoogte van het kruispunt met de N70.

Hoofdstuk 9 – Andere belijning

N.v.t.

Artikel 2

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Drongenstraat wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.