Terug
Gepubliceerd op 07/11/2023

2023_CBS_03256 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Nieuwpoortstraat. Goedkeuring.

College van Burgemeester en Schepenen
ma 06/11/2023 - 13:00 collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester; Filip Liebaut, schepen; Claudine De Waele, schepen; Sabine Van Rysselberghe, schepen; Marina Van Hoorick, schepen; Stefan Walgraeve, schepen; Nina Van der Sypt, schepen; Steven Verbeke, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Marjoleine de Ridder, schepen

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester
2023_CBS_03256 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Nieuwpoortstraat. Goedkeuring. 2023_CBS_03256 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Nieuwpoortstraat. Goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

De bevoegdheidsdelegatie van de gemeenteraad d.d. 1 februari 2010 voor het opstellen van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het College van Burgemeester en Schepenen.

Feitelijke context

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer omschrijft alle aanwezige signalisatie en markeringen om zo tot een reglement voor de hele straat te komen. Alle vorige aanvullende reglementen op het wegverkeer met deze informatie worden opgeheven. 

De maatregelen rond snelheidsregimes, bebouwde kom, landbouwwegen, parkeren (m.u.v. plaatselijke parkeerverboden of reglementeringen), verkeerslichten en zonale tonnageverbod ten noorden van de N70 werden opgenomen in zonale en algemene aanvullende reglementen. Deze aanvullende reglementen op het wegverkeer blijven gelden. 

Argumentatie

Het is noodzakelijk om het aanvullend reglement op het wegverkeer in te voeren en zo de signalisatie en markeringen in de gemeenteweg Nieuwpoortstraat te laten bevestigen in dit aanvullend reglement.

Juridische context

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Het decreet van 16/05/2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Het besluit van de Vlaamse regering van 23/01/2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Hoofdstuk 1 – Voorrangsregeling (artikel 67)

1.1 Voorrangsregeling

Op alle kruispunten geldt standaard de voorrang aan rechts, behalve op onderstaande locaties:

§ 2 - Stoppen en voorrang verlenen

De Nieuwpoortstraat is ondergeschikt ten opzichte van:

  • de Nieuwe Dreef (t.h.v. nr. 165) 

Voertuigen uit de Nieuwpoortstraat moeten hier stoppen en voorrang verlenen. 

Signalisatie: verkeersbord B5

§ 5 - Voorrangsregime ter hoogte van een smalle doorgang

In de Nieuwpoortstraat is er een smalle doorgang: 

  • ter hoogte van nr. 109/113. 

Het verkeer komende vanuit de richting van de Moleiendstraat moet hier voorrang verlenen aan het verkeer uit de tegenovergestelde richting. 

Signalisatie: verkeersbord B19 

Het verkeer komende vanuit de richting Nieuwe Dreef heeft voorrang ten opzichte van het verkeer uit de tegenovergestelde richting. 

Signalisatie: verkeersbord B21

Hoofdstuk 2 – Verbodsborden (artikel 68)

N.v.t.

Hoofdstuk 3 – Gebodsborden (artikel 69)

3.2 Verplichte deel van de openbare weg

§ 1 – Verplicht fietspad

In de Nieuwpoortstraat zijn fietsers en bromfietsen klasse A verplicht om gebruik te maken van het fietspad tussen:

  • de Moleneindstraat en Nieuwe Dreef, langs de zijde van de even huisnummers;
  • de Nieuwe Dreef en Bastelare (Lochristi), langs de zijde van oneven huisnummers. 

Signalisatie: verkeersbord D7

Hoofdstuk 4 – Parkeren en stilstaan (artikel 70)

N.v.t.

Hoofdstuk 5 – Aanwijzingsborden (artikel 71)

N.v.t.

Hoofdstuk 6 – Verhoogde inrichtingen

6.1 Verkeersplateau, verkeersdrempel

In de Nieuwpoortstraat is er een verhoogde inrichting ter hoogte van:

  • huisnummer 85-89;
  • het kruispunt met de Nieuwe Dreef;
  • het kruispunt met de Drongenstraat. 

Signalisatie: verkeersbord A14  

  • huisnummer 96-102.

 Signalisatie: verkeersbord F87

Hoofdstuk 7 – Overlangse belijning

7.1 Markeringen die rijstroken aanduiden

§2 – Onderbroken streep (artikel 72.3)

In de Nieuwpoortstraat is een onderbroken streep aangebracht:

  • vanaf de Moleneindstraat tot nr. 2;
  • t.h.v. nr. 167-169.

Hoofdstuk 8 – Dwarse belijning

8.1 Dwarsmarkeringen voor het regelen van de voorrang

§1 – Stopstreep (artikel 76.1)

In de Nieuwpoortstraat is een stopstreep aangebracht:

  • ter hoogte van het kruispunt met de Nieuwe Dreef (t.h.v. nr. 165)

Hoofdstuk 9 – Andere belijning

N.v.t.

Artikel 2

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Nieuwpoortstraat wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.