Terug
Gepubliceerd op 21/11/2023

2023_CBS_03462 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg/gewestweg Hillarestraat. Goedkeuring.

College van Burgemeester en Schepenen
ma 20/11/2023 - 13:00 collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester; Filip Liebaut, schepen; Claudine De Waele, schepen; Sabine Van Rysselberghe, schepen; Marjoleine de Ridder, schepen; Marina Van Hoorick, schepen; Stefan Walgraeve, schepen; Nina Van der Sypt, schepen; Steven Verbeke, Algemeen directeur

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester
2023_CBS_03462 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg/gewestweg Hillarestraat. Goedkeuring. 2023_CBS_03462 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg/gewestweg Hillarestraat. Goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

De bevoegdheidsdelegatie van de gemeenteraad d.d. 1 februari 2010 voor het opstellen van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het College van Burgemeester en Schepenen.

Feitelijke context

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer omschrijft alle aanwezige signalisatie en markeringen om zo tot een reglement voor de hele straat te komen. Alle vorige aanvullende reglementen op het wegverkeer met deze informatie worden opgeheven. 

De maatregelen rond snelheidsregimes, bebouwde kom, landbouwwegen, parkeren (m.u.v. plaatselijke parkeerverboden of reglementeringen), verkeerslichten en zonale tonnageverbod ten noorden van de N70 werden opgenomen in zonale en algemene aanvullende reglementen. Deze aanvullende reglementen op het wegverkeer blijven gelden. 

Argumentatie

Het is noodzakelijk om het aanvullend reglement op het wegverkeer in te voeren en zo de signalisatie en markeringen in de gemeenteweg/gewestweg Hillarestraat te laten bevestigen in dit aanvullend reglement.

Juridische context

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Het decreet van 16/05/2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Het besluit van de Vlaamse regering van 23/01/2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Hoofdstuk 1 – Voorrangsregeling (artikel 67)

1.1 Voorrangsregeling

Op alle kruispunten geldt standaard de voorrang aan rechts, behalve op onderstaande locaties:

§ 3 - Voorrangsweg

De Hillarestraat is een voorrangsweg van voorbij het kruispunt met de Gaverstraat tot voor het kruispunt met de N47.

Signalisatie: verkeersbord B9 en B11 (einde voorrangsweg)

Hoofdstuk 2 – Verbodsborden (artikel 68)

2.8 Verbod aan het volgend kruispunt af te slaan

Het is verboden om vanuit de Hillarestraat:

  • RECHTS af te slaan in het Ledehof (+3.5t uitgezonderd plaatselijk verkeer en landbouwvoertuigen).

Signalisatie: verkeersbord C31b (rechts) + onderbord ‘+3.5t’ + onderbord ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer en landbouwvoertuigen’

Hoofdstuk 3 – Gebodsborden (artikel 69)

3.2 Verplichte deel van de openbare weg

§ 1 – Verplicht fietspad

In de Hillarestraat zijn fietsers en bromfietsen klasse A verplicht om gebruik te maken van het fietspad tussen:

  • de Sint-Jozefstraat en de N47.

Signalisatie: verkeersbord D7

In de Hillarestraat zijn er overlangse markeringen die een fietspad aanduiden (artikel 74), aangebracht:

  • vanaf de Vondelstraat x Kouter tot de Karlapperstraat. 

§ 2 – Verplicht deel van de weg voor voetgangers, fietsers en bromfietsen klasse A

In de Hillarestraat zijn voetgangers, fietsers en bromfietsen klasse A (klasse B) verplicht om gebruik maken van het voor hen voorbehouden deel van de openbare weg tussen: 

  • de Gaverestraat en de Sint-Jozefstraat.

Signalisatie: verkeersbord D9a

Hoofdstuk 4 – Parkeren en stilstaan (artikel 70)

4.5 Afbakenen parkeerplaatsen (artikel 77.5)

In de Hillarestraat worden de parkeerplaatsen afgebakend door middel van witte markeringen:

  • ter hoogte van nr. 225-285.

4.6 Parkeren is voorbehouden voor bepaalde categorieën

§ 4 – Parkeren met specifieke parkeerduurbeperking

In de Hillarestraat is parkeren uitsluitend mogelijk voor een termijn van 15 minuten:

  • t.h.v. nr. 229-231 (6m)

Signalisatie: verkeersbord E9a + onderbord ‘max. 15 min’ + ‘MA, DO, VRIJ, ZA, ZO VAN 11U30 TOT 14U EN VAN 16U TOT 22U30 WOE VAN 16U30 TOT 22U’ + Type Xc ‘6m’ (aanduiding lengte zone) 

  • t.h.v. nr. 263 (6m) 

Signalisatie: verkeersbord E9a + onderbord ‘max. 15 min’ + Type Xc ‘6m’ (aanduiding lengte zone)

  • t.h.v. nr. 340 (6m) 

Signalisatie: verkeersbord E9a + ‘max. 15 min’ + ‘VAN WOENSDAG TOT ZATERDAG VAN 10U TOT 18U’ + Type Xc ‘6m’ (aanduiding lengte zone)

Hoofdstuk 5 – Aanwijzingsborden (artikel 71)

5.2 Voorsorteerstroken – verdeling in rijstroken - voorsorteringspijlen

In Hillarestraat (zijde gewestweg N407) is de rijbaan onderverdeeld in voorsorteerstroken ter hoogte van het kruispunt:

  • met de N47.

Signalisatie: verkeersbord F13

In de Hillarestraat zijn er witte voorsorteringspijlen aangebracht (artikel 77.1):

  • ter hoogte van het kruispunt met de N47 (zijde gemeenteweg). Op de linker rijstrook mogen bestuurders links afslaan;
  • ter hoogte van het kruispunt met de N47 (zijde gewestweg N407). Op de linker rijstrook mogen bestuurders links afslaan.  

Hoofdstuk 6 – Verhoogde inrichtingen

6.1 Verkeersplateau, verkeersdrempel

In de Hillarestraat is er een verhoogde inrichting ter hoogte van:

  • het kruispunt met de Vondelstraat x Kouter;
  • nr. 246;
  • het kruispunt met de Gaverstraat x Heiendestraat.

Signalisatie: verkeersbord A14 en F87

Hoofdstuk 7 – Overlangse belijning

7.1 Markeringen die rijstroken aanduiden

§2 – Onderbroken streep (artikel 72.3)

In de Hillarestraat is een onderbroken streep aangebracht:

  • van nr. 57 tot de Heiendestraat.

7.2 Denkbeeldige rand van de rijbaan (artikel 75.2)

In de Hillarestraat is een brede witte doorlopende streep als denkbeeldige rand van de rijbaan aangebracht:

  • van de Karlapperstraat tot de Heiendestraat.

Hoofdstuk 8 – Dwarse belijning

8.2 Dwarsmarkeringen voor het oversteken

§1 – Zebrapad (artikel 76.3)

In de Hillarestraat is een oversteekplaats voor voetgangers afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan, aangebracht:

  • ter hoogte van het kruispunt met de N70 (langs beide zijden van het kruispunt);
  • ter hoogte van nr. 260.

Hoofdstuk 9 – Andere belijning

§1. Witte voorsorteringspijlen (artikel 77.1)

In de Hillarestraat is een voorsorteringspijl aangebracht naar links:

  • ter hoogte van het kruispunt met de N47 (langs beide zijden van het kruispunt).

§2. Verdrijvingsvak – verkeersgeleider (artikel 77.4) 

In de Hillarestraat is een verdrijvingsvak aangebracht:

  • ter hoogte van huisnummers 49/51;
  • ter hoogte van de overzijde van huisnummers 116/120 (in parkeerstrook);
  • ter hoogte van de overzijde van huisnummer 132 (in parkeerstrook).

Artikel 2

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Hillarestraat (tussen N47 en Vondelstraat x Kouter) wordt ter kennisgeving overgemaakt en gewestweg Hillarestraat (N407, tussen N47 en Heiendestraat) wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het Departement MOW.