De bevoegdheidsdelegatie van de gemeenteraad d.d. 1 februari 2010 voor het opstellen van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het College van Burgemeester en Schepenen.
Dit aanvullend reglement op het wegverkeer omschrijft alle aanwezige signalisatie en markeringen om zo tot een reglement voor de hele straat te komen. Alle vorige aanvullende reglementen op het wegverkeer met deze informatie worden opgeheven.
De maatregelen rond snelheidsregimes, bebouwde kom, landbouwwegen, parkeren (m.u.v. plaatselijke parkeerverboden of reglementeringen), verkeerslichten en zonale tonnageverbod ten noorden van de N70 werden opgenomen in zonale en algemene aanvullende reglementen. Deze aanvullende reglementen op het wegverkeer blijven gelden.
Door het plaatsen van een extra laadpaal worden twee parkeerplaatsen omgevormd tot parkeerplaatsen voorbehouden voor het laden van een elektrisch voertuig. De nodige signalisatie wordt ook opgenomen in dit aanvullend reglement op het wegverkeer.
Het is noodzakelijk om het aanvullend reglement op het wegverkeer in te voeren en zo de signalisatie en markeringen in de gemeenteweg Heilig-Hartlaan te laten bevestigen in dit aanvullend reglement. Tegelijkertijd zal ook de signalisatie voor het voorbehouden van twee extra parkeerplaatsen voor het laden van een elektrisch voertuig worden goedgekeurd in dit aanvullend reglement.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Het decreet van 16/05/2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Het besluit van de Vlaamse regering van 23/01/2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
Hoofdstuk 1 – Voorrangsregeling (artikel 67)
1.1 Voorrangsregeling
Op alle kruispunten geldt standaard de voorrang aan rechts, behalve op onderstaande locaties:
§ 1 - Voorrang verlenen
De Heilig-Hartlaan is ondergeschikt ten opzichte van:
Signalisatie: verkeersbord B1 gekoppeld aan D5 (rotonde)
Signalisatie: verkeersbord B1
Voertuigen uit de Heilig-Hartlaan moeten hier voorrang verlenen.
§ 2 - Stoppen en voorrang verlenen
De parking Windekind is ondergeschikt ten opzichte van:
Voertuigen uit parking Windekind moeten hier stoppen en voorrang verlenen.
Signalisatie: verkeersbord B5
§ 5 - Voorrangsregime ter hoogte van een smalle doorgang
In de Heilig-Hartlaan is er een smalle doorgang:
Het verkeer komende vanuit de richting van de N47 moet hier voorrang verlenen aan het verkeer uit de tegenovergestelde richting.
Signalisatie: verkeersbord B19
Het verkeer komende vanuit de richting Vrijheidsplein heeft voorrang ten opzichte van het verkeer uit de tegenovergestelde richting.
Signalisatie: verkeersbord B21
Het verkeer komende vanuit de richting van de N47 moet hier voorrang verlenen aan het verkeer uit de tegenovergestelde richting.
Signalisatie: verkeersbord B19
Het verkeer komende vanuit de richting Vrijheidsplein heeft voorrang ten opzichte van het verkeer uit de tegenovergestelde richting.
Signalisatie: verkeersbord B21
Hoofdstuk 2 – Verbodsborden (artikel 68)
2.1 Verboden rijrichting voor iedere bestuurder – eenrichtingsverkeer
§ 2 – Beperkt eenrichtingsverkeer
Het is voor iedere bestuurder, behalve voor fietsers, bromfietsen klasse A en speedpedelecs, verboden te rijden (Beperkt eenrichtingsverkeer) in de volgende rijrichtingen:
Signalisatie: verkeersborden C1 met onderbord M12 en F19 met onderbord M18
2.5 Verboden toegang verboden voor lange voertuigen of slepen
De toegang voor bestuurders van voertuigen of slepen waarvan de lengte, lading inbegrepen, groter is dan de aangeduide lengte van 10 meter, is verboden in de Heilig-Hartlaan:
Signalisatie: verkeersbord C25 + 10 meter
Hoofdstuk 3 – Gebodsborden (artikel 69)
3.1 Verplichte rijrichtingen
§ 1 – Verplichte rijrichting
Een verplichte rijrichting is ingesteld op de volgende kruispunten van de Heilig-Hartlaan:
Signalisatie: D1e aangevuld met onderbord M12
§ 2 – Rotonde
Rondgaand verkeer (rotonde) is ingesteld op:
Signalisatie: verkeersbord D5 (aan alle takken wordt de voorrang geregeld d.m.v. verkeersborden B1)
Hoofdstuk 4 – Parkeren en stilstaan (artikel 70)
4.1 Parkeerverbod
Parkeren is verboden door verkeersbord in de Heilig-Hartlaan en dit:
Signalisatie: verkeersbord E1
Parkeren is verboden door gele onderbroken streep (artikel 75.1.2°) in de Heilig-Hartlaan en dit:
4.5 Afbakenen parkeerplaatsen (artikel 77.5)
In de Heilig-Hartlaan worden de parkeerplaatsen afgebakend door middel van witte markeringen:
4.6 Parkeren is voorbehouden voor bepaalde categorieën
§1 – Parkeerplaatsen voor personen met een handicap
In de Heilig-Hartlaan is parkeren voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap:
Signalisatie: verkeersbord E9a + pictogram mindervalide (aanduiding lengte zone)
§2 – Bewonersparkeerplaatsen
In de Heilig-Hartlaan is parkeren voorbehouden voor de personen die in het bezit zijn van de bewonerskaart of – vignet:
Signalisatie: verkeersbord E9a en onderbord ‘bewoners’
§ 3 – Parkeren is voorbehouden voor bepaalde categorieën
In de Heilig-Hartlaan is parkeren uitsluitend mogelijk voor:
laden van elektrisch voertuig
Signalisatie: verkeersbord E9a + laden elektrisch voertuig + wagen
Hoofdstuk 5 – Aanwijzingsborden (artikel 71)
N.v.t.
Hoofdstuk 6 – Verhoogde inrichtingen
6.1 Verkeersplateau, verkeersdrempel
In de Heilig-Hartlaan is er een verhoogde inrichting ter hoogte van:
Signalisatie: geen (in zone 30)
Hoofdstuk 7 – Overlangse belijning
7.1 Markeringen die rijstroken aanduiden
§2 – Onderbroken streep (artikel 72.3)
In de Heilig-Hartlaan is een onderbroken streep aangebracht:
Hoofdstuk 8 – Dwarse belijning
8.1 Dwarsmarkeringen voor het regelen van de voorrang
§1 – Stopstreep (artikel 76.1)
In de Heilig-Hartlaan is een stopstreep aangebracht:
§2 – Haaientanden (artikel 76.2)
In de Heilig-Hartlaan is een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken aangebracht:
8.2 Dwarsmarkeringen voor het oversteken
§1 – Zebrapad (artikel 76.3)
In de Heilig-Hartlaan is een oversteekplaats voor voetgangers afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan, aangebracht:
Hoofdstuk 9 – Andere belijning
§2. Verdrijvingsvak – verkeersgeleider (artikel 77.4)
In de Heilig-Hartlaan is een verdrijvingsvak aangebracht:
Dit aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Heilig-Hartlaan wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.