Terug
Gepubliceerd op 16/08/2023

2023_CBS_02320 - Aanvullend verkeersreglement Verkeerslichten. Goedkeuring.

College van Burgemeester en Schepenen
ma 14/08/2023 - 13:00 collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester; Filip Liebaut, schepen; Sabine Van Rysselberghe, schepen; Marina Van Hoorick, schepen; Stefan Walgraeve, schepen; Nina Van der Sypt, schepen; Marjolein Tollenaere, Algemeen directeur wnd.

Verontschuldigd

Claudine De Waele, schepen; Marjoleine de Ridder, schepen; Steven Verbeke, Algemeen directeur

Secretaris

Marjolein Tollenaere, Algemeen directeur wnd.

Voorzitter

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester
2023_CBS_02320 - Aanvullend verkeersreglement Verkeerslichten. Goedkeuring. 2023_CBS_02320 - Aanvullend verkeersreglement Verkeerslichten. Goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

De bevoegdheidsdelegatie van de gemeenteraad d.d. 1 februari 2010 voor het opstellen van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het College van Burgemeester en Schepenen.

Feitelijke context

Door het voorzien van het verkeersbord B22 (waardoor fietsers de driekleurige verkeerslichten mogen voorbijrijden om rechts af te slaan, wanneer het verkeerslicht op rood of oranjegeel staat, op voorwaarde dat zij hierbij voorrang verlenen aan de andere weggebruikers die zich verplaatsen op de openbare weg of op de rijbaan) aan de verkeerslichten van de gemeentewegen Martelarenlaan, Oude-Bruglaan en Brugstraat op het kruispunt Martelarenlaan x Oude-Bruglaan x Koning Albertlaan x Brugstraat is het aangewezen het aanvullend verkeersreglement te wijzigen. De doorgevoerde aanpassingen bevinden zich enkel op gemeentewegen.

Argumentatie

Het is noodzakelijk om het aanvullende verkeersreglement in te voeren en zo het voorzien van de extra B22 aan de verkeerslichten in de gemeentewegen Martelarenlaan, Oude-Bruglaan en Brugstraat op het kruispunt Martelarenlaan x Oude-Bruglaan x Koning Albertlaan x Brugstraat vast te leggen.

Juridische context

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Het decreet van 16/05/2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Het besluit van de Vlaamse regering van 23/01/2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;

Het collegebesluit “Aanvullend reglement op de politie over het verkeer. Verkeerslichten.” d.d. 04/02/2013.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Volgende kruispunten worden geregeld door middel van verkeerslichten:

 § 1. Het kruispunt gewestweg Zelebaan (N47), gemeenteweg Dijkstraat en de toegangsweg tot het commercieel complex naast de Zelebaan wordt geregeld door middel van driekleurige verkeerslichten.

 Signalisatie: driekleurige verkeerslichten en stopstreep

 Indien de bovenstaande verkeerslichten niet functioneren geldt de volgende voorrangsregel op dit kruispunt:

 De Zelebaan (N47) heeft voorrang op de Dijkstraat en op de toegangsweg naar het commercieel complex naast de Zelebaan

Signalisatie: B9;

De Dijkstraat en de toegangsweg naar het commercieel complex naast de Zelebaan zijn ondergeschikt ten opzichte van de Zelebaan (N47).

Signalisatie: B1.


§ 2. Het kruispunt van de gewestwegen Zelebaan en Koning Boudewijnlaan (N47) en de gemeenteweg Martelarenlaan wordt geregeld door middel van driekleurige verkeerslichten.

Het oversteken voor de voetgangers wordt geregeld door middel van tweekleurige verkeerslichten.

Voor de rijrichting van de Zelebaan (N47) naar de Martelarenlaan is er een bypass buiten deze verkeerslichtenregeling.

Signalisatie: driekleurige verkeerslichten, ontruimingspijl, tweekleurige verkeerslichten en stopstreep

Indien de bovenstaande verkeerslichten niet functioneren geldt de volgende voorrangsregel op dit kruispunt:

De Zelebaan en Koning Boudewijnlaan (N47) hebben voorrang op de Martelarenlaan.

Signalisatie: B9;

De Martelarenlaan is ondergeschikt ten opzichte van de Zelebaan en Koning Boudewijnlaan (N47).

Signalisatie: B1.


§ 3. Het kruispunt van de gemeentewegen Martelarenlaan, Oude-Bruglaan, Brugstraat en de Koning Albertlaan wordt geregeld door middel van driekleurige verkeerslichten. 

Een ontruimingspijl is geplaatst in functie van het linksafslaand verkeer komende van de Koning Albertlaan naar de Oude-Bruglaan.

Het oversteken voor de voetgangers wordt geregeld door middel van tweekleurige verkeerslichten.

Fietsers mogen de driekleurige verkeerslichten voorbijrijden om rechts af te slaan wanneer het verkeerslicht op rood of oranjegeel staat in de Martelarenlaan, Oude-Bruglaan en Brugstraat.

Signalisatie: driekleurige verkeerslichten, ontruimingspijl, tweekleurige verkeerslichten en stopstreep 

Signalisatie aan verkeerslichten in Martelarenlaan, Oude-Bruglaan en Brugstraat: verkeersbord B22 (fietsers mogen de driekleurige verkeerslichten voorbijrijden om rechts af te slaan, wanneer het verkeerslicht op rood of oranjegeel staat, op voorwaarde dat zij hierbij voorrang verlenen aan de andere weggebruikers die zich verplaatsen op de openbare weg of op de rijbaan).

Indien de bovenstaande verkeerslichten niet functioneren geldt de volgende voorrangsregel op dit kruispunt:

De Martelarenlaan en Koning Albertlaan hebben voorrang ten opzichte van de Oude-Bruglaan en de Brugstraat.

Signalisatie: B9;

De Oude-Bruglaan en de Brugstraat zijn ondergeschikt ten opzichte van de Martelarenlaan en de Koning Albertlaan.

Signalisatie: B1.


§ 4. Het kruispunt van de gewestweg Koning Boudewijnlaan - Koningin Fabiolalaan (N47) en gemeenteweg Hovenierstraat wordt geregeld door middel van driekleurige verkeerslichten.

Het oversteken voor de voetgangers wordt geregeld door middel van tweekleurige verkeerslichten.

Signalisatie: driekleurige verkeerslichten, stopstreep en tweekleurige verkeerslichten.

Indien de bovenstaande verkeerslichten niet functioneren geldt de volgende voorrangsregel op dit kruispunt:

De Koning Boudewijnlaan en de Koningin Fabiolalaan (N47) hebben voorrang op de Hovenierstraat.

Signalisatie: B9;

De beide takken van de Hovenierstraat zijn ondergeschikt ten opzichte van de Koning Boudewijnlaan en de Koningin Fabiolalaan (N47)

Signalisatie: B1.

 

§ 5. Het kruispunt van de gewestwegen Koningin Fabiolalaan (N47), Hillarestraat (N407) en de gemeenteweg Hillarestraat wordt geregeld door middel van driekleurige verkeerslichten.

Het oversteken voor de voetgangers wordt geregeld door middel van tweekleurige verkeerslichten.

Signalisatie: driekleurige verkeerslichten, stopstreep en tweekleurige verkeerslichten.

Indien de bovenstaande verkeerslichten niet functioneren geldt de volgende voorrangsregel op dit kruispunt:

De Koningin Fabiolalaan (N47) heeft voorrang op de beide takken van de Hillarestraat

Signalisatie: B9;

De beide takken van de Hillarestraat zijn ondergeschikt ten opzichte van de Koningin Fabiolalaan (N47)

Signalisatie: B5.

 

§ 6. Het kruispunt van de gewestwegen Koningin Fabiolalaan (N47) en Gentse Steenweg (N70) wordt geregeld door middel van driekleurige verkeerslichten. 

Een ontruimingspijl is geplaatst in functie van het linksafslaand verkeer komende van de Gentse Steenweg (N70) naar de Koningin Fabiolalaan (N47)

Het oversteken voor de voetgangers wordt geregeld door middel van tweekleurige verkeerslichten.

Signalisatie: driekleurige verkeerslichten, ontruimingspijl, tweekleurige verkeerslichten en stopstreep

Indien de bovenstaande verkeerslichten niet functioneren geldt de volgende voorrangsregel op dit kruispunt:

De beide takken van de Gentse Steenweg (N70) hebben voorrang op de Koningin Fabiolalaan (N47).

Signalisatie: B9;

De Koningin Fabiolalaan (N47) is ondergeschikt ten opzichte van de beide takken van de Gentse Steenweg (N70).

Signalisatie: B1.


§ 7. Het kruispunt gewestweg Gentse Steenweg (N70) en de gemeentewegen Veerstraat en Heirbrugstraat wordt geregeld door middel van driekleurige verkeerslichten.

Een ontruimingspijl is geplaatst in functie van het linksafslaand verkeer komende van de Gentse Steenweg (N70) naar de Veerstraat.

Het oversteken voor de voetgangers wordt geregeld door middel van tweekleurige verkeerslichten.

Signalisatie: driekleurige verkeerslichten, ontruimingspijl, stopstreep en tweekleurige verkeerslichten.

Indien de bovenstaande verkeerslichten niet functioneren geldt de volgende voorrangsregel op dit kruispunt:

De beide takken van de Gentse Steenweg (N70) hebben voorrang op de Veerstraat en de Heirbrugstraat.

Signalisatie: B9;

De Veerstraat en de Heirbrugstraat zijn ondergeschikt ten opzichte van de beide takken van de Gentse Steenweg (N70).

Signalisatie: B1.

 

§ 8. Het kruispunt van de gewestweg Tweebruggenstraat – Bergendriesstraat (N70) met de gemeentewegen Groendreef en Vredegerechtstraat wordt geregeld door middel van driekleurige verkeerslichten.

Het oversteken voor de voetgangers wordt geregeld door middel van tweekleurige verkeerslichten.

Signalisatie: driekleurige verkeerslichten, stopstreep en tweekleurige verkeerslichten.

Indien de bovenstaande verkeerslichten niet functioneren geldt de volgende voorrangsregel op dit kruispunt:

De Tweebruggenstraat en Bergendriesstraat (N70) hebben voorrang op de Groendreef en de Vredegerechtstraat.

Signalisatie: B9;

De Groendreef en de Vredegerechtstraat zijn ondergeschikt ten opzichte van de Tweebruggenstraat en Bergendriesstraat (N70).

Signalisatie: B5.


§ 9. Het kruispunt van de gewestweg Gentse Steenweg (N70) met de gemeentewegen Eksaardebaan en Papestraat wordt geregeld door middel van driekleurige verkeerslichten.

Fietsers mogen de driekleurige verkeerslichten voorbijrijden om rechts af te slaan wanneer het verkeerslicht op rood of oranjegeel staat in de Papestraat.

Signalisatie: driekleurige verkeerslichten en stopstreep 

Signalisatie Papestraat: verkeersbord B22 (fietsers mogen de driekleurige verkeerslichten voorbijrijden om rechts af te slaan, wanneer het verkeerslicht op rood of oranjegeel staat, op voorwaarde dat zij hierbij voorrang verlenen aan de andere weggebruikers die zich verplaatsen op de openbare weg of op de rijbaan). 

Indien de bovenstaande verkeerslichten niet functioneren geldt de volgende voorrangsregel op dit kruispunt:

De Gentse Steenweg (N70) heeft voorrang op de Eksaardebaan en de Papestraat.

Signalisatie: B9;

De Eksaardebaan en de Papestraat zijn ondergeschikt ten opzichte van de Gentse Steenweg (N70).

Signalisatie: B5 en met B1 aan fietsoversteek.

 

§ 10. Het kruispunt van de gewestweg Gentse Steenweg – Zeveneken-dorp (N70) met de gemeenteweg Hoekstraat wordt geregeld door middel van driekleurige verkeerslichten. 

Het oversteken voor de voetgangers wordt geregeld door middel van tweekleurige verkeerslichten.

Signalisatie: driekleurige verkeerslichten en stopstreep, tweekleurige verkeerslichten

Indien de bovenstaande verkeerslichten niet functioneren geldt de volgende voorrangsregel op dit kruispunt:

De Gentse Steenweg (N70) heeft voorrang op de Hoekstraat.

Signalisatie: B9;

De Hoekstraat is ondergeschikt ten opzichte van de Gentse Steenweg (N70).

Signalisatie: B1.

Artikel 2

Het collegebesluit “Aanvullend verkeersreglement. Verkeerslichten - Goedkeuring.” d.d. 05/09/2022 wordt opgeheven.

Artikel 3

Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het Departement MOW.