Bij raadsbesluit van 02.09.2019 vertrouwt de raad de bevoegdheid tot het vaststellen en wijzigen van het arbeidsreglement van het gemeentepersoneel toe aan het college van burgemeester en schepenen.
Bij raadsbesluit van 06.09.2010 werden de reglementen glijdende werktijdregeling en vaste en variabele werktijdregeling vastgesteld en als bijlage gevoegd aan het arbeidsreglement. Beide reglementen werden laatst gewijzigd bij raadsbesluit van 28.04.2014.
Er wordt voorgesteld om het reglement glijdende werktijdregeling te herzien op een aantal vlakken rekening houdend met een aantal vragen die leven in de organisatie, nl. vraag naar ruimere glijtijden, meer mogelijkheden voor opname creditverlof vooral voor deeltijdse medewerkers, aanpassing stamtijden in functie van diensten die nu nog niet glijden, …
Voormeld voorstel impliceert ook een aanpassing aan het toepassingsgebied van het reglement vaste en variabele werktijdregeling.
In het voorstel tot aanpassing van het reglement glijdende werktijdregeling wordt steeds uitgegaan van de volgende 2 principes: eenvoud en uniformiteit.
Er wordt voorgesteld het reglement te wijzigen op vlak van:
Gezien de uitbreiding van het aantal diensten dat gebruik kan maken van voormeld reglement, impliceert dit tevens een wijziging aan het toepassingsgebied van het reglement vaste en variabele werktijdregeling, en wordt bijgevolg voorgesteld om het reglement in die zin aan te passen.
De leden van het schepencollege gingen op 05.06.2023 principieel akkoord met voormelde aanpassingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017;
De wet van 8.04.1965 tot instelling van de arbeidsreglementen;
De wet van 19.12.1974 tot regeling van de relaties tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
De wet van 18.12.2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 07.12.2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 20.01.2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen;
De rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel, vastgesteld bij raadbesluit van 01.02.2010, zoals later gewijzigd;
Het college keurt de voorgestelde wijzigingen aan het reglement glijdende werktijdregeling goed, en stelt het reglement glijdende werktijdregeling met ingang van 01.09.2023 vast zoals bepaald in de bijlage aan dit besluit.
Het college keurt de voorgestelde wijzigingen aan het reglement vaste en variabele werktijdregeling goed, en stelt het reglement vaste en variabele werktijdregeling met ingang van 01.09.2023 vast zoals bepaald in de bijlage aan dit besluit.
Het college heft volgende reglementen op met ingang van 01.09.2023: