Terug
Gepubliceerd op 16/08/2023

2023_CBS_02430 - Arbeidsreglement - Aanpassing en vaststelling van het reglement occasioneel telewerk. Goedkeuring.

College van Burgemeester en Schepenen
ma 14/08/2023 - 13:00 collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Personeelsreglement.

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester; Filip Liebaut, schepen; Sabine Van Rysselberghe, schepen; Marina Van Hoorick, schepen; Stefan Walgraeve, schepen; Nina Van der Sypt, schepen; Marjolein Tollenaere, Algemeen directeur wnd.

Verontschuldigd

Claudine De Waele, schepen; Marjoleine de Ridder, schepen; Steven Verbeke, Algemeen directeur

Secretaris

Marjolein Tollenaere, Algemeen directeur wnd.

Voorzitter

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester
2023_CBS_02430 - Arbeidsreglement - Aanpassing en vaststelling van het reglement occasioneel telewerk. Goedkeuring. 2023_CBS_02430 - Arbeidsreglement - Aanpassing en vaststelling van het reglement occasioneel telewerk. Goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

Bij raadsbesluit van 02.09.2019 vertrouwt de raad de bevoegdheid tot het vaststellen en wijzigen van het arbeidsreglement van het gemeentepersoneel toe aan het college van burgemeester en schepenen. 

Feitelijke context

Bij collegebeslissing van 11.05.2020 werd het reglement occasioneel telewerk vastgesteld als bijlage aan het arbeidsreglement.

Omwille van corona waardoor telewerk verplicht was, werd dit reglement eigenlijk nooit uitgevoerd in zijn vastgelegde vorm.  Post-corona werd immers een gewijzigde realiteit vastgesteld op vlak van telewerk.
Bij wijze van overgangsmaatregel wordt in Lokeren sindsdien als volgt gewerkt:

  • Ongeacht de prestatiebreuk dient elk personeelslid minimaal 2 dagen per week aanwezig te zijn op de werkvloer (2 volle dagen = 4 halve dagen)
  • Binnen de resterende werktijd, mag het personeelslid maximaal 2 dagen per week telewerken (2 volle dagen = 4 halve dagen), tussen 6u en 22u.
  • Een halftijds personeelslid mag in afwijking van bovenstaande, mits akkoord van de leidinggevende, per twee weken een volle dag telewerken.
  • Telewerken gebeurt steeds in overleg met de leidinggevende en kan enkel indien de functie (rekening houdend met taakinhoud, dienstnoodwendigheden, permanenties, fysieke overlegmomenten, ...) het toelaat.

Argumentatie

De huidige overgangsregeling wordt door de diensten op dit moment gunstig onthaald:

  • Er wordt enerzijds vastgesteld dat lang niet door alle diensten/medewerkers gebruik gemaakt wordt van de volledige mogelijkheden tot telewerken. Er zijn medewerkers die vrij structureel telewerken waar het kan, en er zijn er die slechts sporadisch of vrijwel nooit telewerken. 
  • Anderzijds draagt het louter bieden van een keuzekader bij tot het tevredenheidsgevoel bij de medewerkers (gevoel van autonomie en flexibiliteit). Het is voor de organisatie dus een belangrijke troef om zich als aantrekkelijke werkgever verder in de markt te zetten.  

Bijgevolg wordt voor de aanpassing van het reglement telewerk het volgende voorgesteld:

  • Er wordt voorgesteld om te vertrekken van de huidige principes zoals van toepassin in de overgangsregeling. 
  • Daarnaast kunnen volgende modaliteiten behouden blijven:
    • Begin- en eindtijd van de glijtijd:  prestaties te verrichten tussen 6u en 22u.
    • Minimaal te werken normtijd: 5 uur voor een volledige dag telewerk / 2,5 uur voor een halve dag telewerk
    • Opbouw glijtijd: Voorstel om deze mogelijkheid te voorzien, net zoals binnen de contouren van het reglement glijdende werktijd, zoals ook in de praktijk toegepast.
    • Overuren: Voorstel om geen opbouw overuren te voorzien bij telewerk, zoals reeds voorzien in het huidige reglement.
  • Er wordt tevens voorgesteld om tijdens de eerste 3 maanden van de inwerkperiode van geen telewerk toe te staan. Daarna kan een medewerker, tot het einde van de inwerkperiode, in samenspraak met zijn leidinggevende het (occasioneel) telewerk geleidelijk opbouwen.

De leden van het college gingen op 05.06.2023 principieel akkoord met voormelde aanpassingen aan het reglement occasioneel telewerk (bijlage aan het arbeidsreglement).

Juridische context

Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017;

De wet van 8.04.1965 tot instelling van de arbeidsreglementen;

De wet van 19.12.1974 tot regeling van de relaties tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;

De wet van 18.12.2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen;

Het besluit van de Vlaamse Regering van 07.12.2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;

Het besluit van de Vlaamse Regering van 20.01.2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen;

De rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel, vastgesteld bij raadbesluit van 01.02.2010, zoals later gewijzigd;

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de voorgestelde wijzigingen aan het reglement occasioneel telewerk goed, en stelt het reglement occasioneel telewerk met ingang van 01.09.2023 vast zoals bepaald in de bijlage aan dit besluit.

Dit reglement wordt als bijlage aan het arbeidsreglement gevoegd.

Artikel 2

Het college heft het reglement occasioneel telewerk, zoals vastgesteld als bijlage aan het arbeidsreglement met de collegebeslissing van 11.05.2020,  op met ingang van 01.09.2023.