De bevoegdheidsdelegatie van de gemeenteraad d.d. 1 februari 2010 voor het opstellen van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het College van Burgemeester en Schepenen.
Dit aanvullend reglement op het wegverkeer omschrijft alle aanwezige signalisatie en markeringen om zo tot een reglement voor de hele straat te komen. Alle vorige aanvullende reglementen op het wegverkeer met deze informatie worden opgeheven.
De maatregelen rond snelheidsregimes, bebouwde kom, landbouwwegen, parkeren (m.u.v. plaatselijke parkeerverboden of reglementeringen), verkeerslichten en zonale tonnageverbod ten noorden van de N70 werden opgenomen in zonale en algemene aanvullende reglementen. Deze aanvullende reglementen op het wegverkeer blijven gelden.
Het is noodzakelijk om het aanvullend reglement op het wegverkeer in te voeren en zo de signalisatie en markeringen in de gemeenteweg Dijkstraat te laten bevestigen in dit aanvullend reglement.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Het decreet van 16/05/2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Het besluit van de Vlaamse regering van 23/01/2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
Hoofdstuk 1 – Voorrangsregeling (artikel 67)
1.1 Voorrangsregeling
Op alle kruispunten geldt standaard de voorrang aan rechts, behalve op onderstaande locaties:
§ 1 - Voorrang verlenen
De Dijkstraat is ondergeschikt ten opzichte van:
Voertuigen uit de Dijkstraat moeten hier voorrang verlenen.
Signalisatie: verkeersbord B1 gekoppeld aan D5 (rotonde)
Hoofdstuk 2 – Verbodsborden (artikel 68)
2.8 Verbod aan het volgend kruispunt af te slaan
Het is verboden om vanuit de Dijkstraat t.h.v. nr. 10
Signalisatie: verkeersbord C31b (rechts)
Hoofdstuk 3 – Gebodsborden (artikel 69)
3.1 Verplichte rijrichtingen
§ 2 – Rotonde
Rondgaand verkeer (rotonde) is ingesteld op:
Signalisatie: verkeersbord D5 (aan alle takken wordt de voorrang geregeld d.m.v. verkeersborden B1)
Hoofdstuk 4 – Parkeren en stilstaan (artikel 70)
4.1 Parkeerverbod
Parkeren is verboden door verkeersbord in de Dijkstraat en dit:
Signalisatie: verkeersbord E1
Hoofdstuk 5 – Aanwijzingsborden (artikel 71)
5.2 Voorsorteerstroken – verdeling in rijstroken - voorsorteringspijlen
In de Dijkstraat is de rijbaan onderverdeeld in voorsorteerstroken ter hoogte van het kruispunt:
Signalisatie: verkeersbord F13
In de Dijkstraat zijn er witte voorsorteringspijlen aangebracht (artikel 77.1):
Hoofdstuk 6 – Verhoogde inrichtingen
N.v.t.
Hoofdstuk 7 – Overlangse belijning
7.1 Markeringen die rijstroken aanduiden
§1 – Doorlopende streep (artikel 72.2)
In de Dijkstraat is een doorlopende streep aangebracht:
7.2 Denkbeeldige rand van de rijbaan (artikel 75.2)
In de Dijkstraat is een brede witte doorlopende streep als denkbeeldige rand van de rijbaan aangebracht:
Hoofdstuk 8 – Dwarse belijning
8.1 Dwarsmarkeringen voor het regelen van de voorrang
§2 – Haaientanden (artikel 76.2)
In de Dijkstraat is een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken aangebracht:
8.2 Dwarsmarkeringen voor het oversteken
§1 – Zebrapad (artikel 76.3)
In de Dijkstraat is een oversteekplaats voor voetgangers afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan, aangebracht:
Hoofdstuk 9 – Andere belijning
N.v.t.
Dit aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Dijkstraat wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.