Terug
Gepubliceerd op 12/09/2023

2023_CBS_02673 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Dijkstraat. Goedkeuring.

College van Burgemeester en Schepenen
ma 11/09/2023 - 13:00 collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester; Claudine De Waele, schepen; Sabine Van Rysselberghe, schepen; Marjoleine de Ridder, schepen; Marina Van Hoorick, schepen; Stefan Walgraeve, schepen; Nina Van der Sypt, schepen; Steven Verbeke, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Filip Liebaut, schepen

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester
2023_CBS_02673 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Dijkstraat. Goedkeuring. 2023_CBS_02673 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Dijkstraat. Goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

De bevoegdheidsdelegatie van de gemeenteraad d.d. 1 februari 2010 voor het opstellen van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het College van Burgemeester en Schepenen.

Feitelijke context

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer omschrijft alle aanwezige signalisatie en markeringen om zo tot een reglement voor de hele straat te komen. Alle vorige aanvullende reglementen op het wegverkeer met deze informatie worden opgeheven. 

De maatregelen rond snelheidsregimes, bebouwde kom, landbouwwegen, parkeren (m.u.v. plaatselijke parkeerverboden of reglementeringen), verkeerslichten en zonale tonnageverbod ten noorden van de N70 werden opgenomen in zonale en algemene aanvullende reglementen. Deze aanvullende reglementen op het wegverkeer blijven gelden. 

Argumentatie

Het is noodzakelijk om het aanvullend reglement op het wegverkeer in te voeren en zo de signalisatie en markeringen in de gemeenteweg Dijkstraat te laten bevestigen in dit aanvullend reglement.

Juridische context

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Het decreet van 16/05/2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Het besluit van de Vlaamse regering van 23/01/2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Hoofdstuk 1 – Voorrangsregeling (artikel 67)

1.1 Voorrangsregeling

Op alle kruispunten geldt standaard de voorrang aan rechts, behalve op onderstaande locaties:

§ 1 - Voorrang verlenen

De Dijkstraat is ondergeschikt ten opzichte van:

  • de Oeverstraat.

Voertuigen uit de Dijkstraat moeten hier voorrang verlenen.

Signalisatie: verkeersbord B1 gekoppeld aan D5 (rotonde)

Hoofdstuk 2 – Verbodsborden (artikel 68)

2.8 Verbod aan het volgend kruispunt af te slaan

Het is verboden om vanuit de Dijkstraat t.h.v. nr. 10

  • RECHTS af te slaan in de Oeverstraat (uitgezonderd plaatselijk verkeer)

Signalisatie: verkeersbord C31b (rechts)

Hoofdstuk 3 – Gebodsborden (artikel 69)

3.1 Verplichte rijrichtingen 

§ 2 – Rotonde

Rondgaand verkeer (rotonde) is ingesteld op:

  • het kruispunt van de Dijkstraat met de Oeverstraat. Het kruispunt is een rotonde.

Signalisatie: verkeersbord D5 (aan alle takken wordt de voorrang geregeld d.m.v. verkeersborden B1)

Hoofdstuk 4 – Parkeren en stilstaan (artikel 70)

4.1 Parkeerverbod

Parkeren is verboden door verkeersbord in de Dijkstraat en dit:

  • In de hele straat, langs beide zijden van de weg.

Signalisatie: verkeersbord E1 

Hoofdstuk 5 – Aanwijzingsborden (artikel 71)

5.2 Voorsorteerstroken – verdeling in rijstroken - voorsorteringspijlen

In de Dijkstraat is de rijbaan onderverdeeld in voorsorteerstroken ter hoogte van het kruispunt:

  • met de N47.

Signalisatie: verkeersbord F13

In de Dijkstraat zijn er witte voorsorteringspijlen aangebracht (artikel 77.1):

  • ter hoogte van het kruispunt met de N47. Op de linker rijstrook mogen bestuurders linksaf.

Hoofdstuk 6 – Verhoogde inrichtingen

N.v.t.

Hoofdstuk 7 – Overlangse belijning

7.1 Markeringen die rijstroken aanduiden

§1 – Doorlopende streep (artikel 72.2)

In de Dijkstraat is een doorlopende streep aangebracht:

  • vanaf het kruispunt met de N47 tot nr. 1.

7.2 Denkbeeldige rand van de rijbaan (artikel 75.2)

In de Dijkstraat is een brede witte doorlopende streep als denkbeeldige rand van de rijbaan aangebracht:

  • vanaf het kruispunt met de N47 tot nr. 1.

Hoofdstuk 8 – Dwarse belijning

8.1 Dwarsmarkeringen voor het regelen van de voorrang

§2 – Haaientanden (artikel 76.2)

In de Dijkstraat is een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken aangebracht:

  • ter hoogte van het kruispunt met de Oeverstraat (langs beide zijden kruispunt).

8.2 Dwarsmarkeringen voor het oversteken

§1 – Zebrapad (artikel 76.3)

In de Dijkstraat is een oversteekplaats voor voetgangers afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan, aangebracht:

  • ter hoogte van het kruispunt met de N47.

Hoofdstuk 9 – Andere belijning

N.v.t.

Artikel 2

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Dijkstraat wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.