Terug
Gepubliceerd op 12/09/2023

2023_CBS_02672 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Oeverstraat. Goedkeuring.

College van Burgemeester en Schepenen
ma 11/09/2023 - 13:00 collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester; Claudine De Waele, schepen; Sabine Van Rysselberghe, schepen; Marjoleine de Ridder, schepen; Marina Van Hoorick, schepen; Stefan Walgraeve, schepen; Nina Van der Sypt, schepen; Steven Verbeke, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Filip Liebaut, schepen

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester
2023_CBS_02672 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Oeverstraat. Goedkeuring. 2023_CBS_02672 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Oeverstraat. Goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

De bevoegdheidsdelegatie van de gemeenteraad d.d. 1 februari 2010 voor het opstellen van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het College van Burgemeester en Schepenen.

Feitelijke context

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer omschrijft alle aanwezige signalisatie en markeringen om zo tot een reglement voor de hele straat te komen. Alle vorige aanvullende reglementen op het wegverkeer met deze informatie worden opgeheven. 

De maatregelen rond snelheidsregimes, bebouwde kom, landbouwwegen, parkeren (m.u.v. plaatselijke parkeerverboden of reglementeringen), verkeerslichten en zonale tonnageverbod ten noorden van de N70 werden opgenomen in zonale en algemene aanvullende reglementen. Deze aanvullende reglementen op het wegverkeer blijven gelden. 

Argumentatie

Het is noodzakelijk om het aanvullend reglement op het wegverkeer in te voeren en zo de signalisatie en markeringen in de gemeenteweg Oeverstraat te laten bevestigen in dit aanvullend reglement.

Juridische context

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Het decreet van 16/05/2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Het besluit van de Vlaamse regering van 23/01/2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Hoofdstuk 1 – Voorrangsregeling (artikel 67)

1.1 Voorrangsregeling

Op alle kruispunten geldt standaard de voorrang aan rechts, behalve op onderstaande locaties:

§ 1 - Voorrang verlenen

De Oeverstraat is ondergeschikt ten opzichte van:

  • de Dijkstraat.

Voertuigen uit de Oeverstraat moeten hier voorrang verlenen.

Signalisatie: verkeersbord B1 gekoppeld aan D5 (rotonde)

Hoofdstuk 2 – Verbodsborden (artikel 68)

2.1 Verboden rijrichting voor iedere bestuurder – eenrichtingsverkeer

§ 2 – Beperkt eenrichtingsverkeer 

Het is voor iedere bestuurder verboden te rijden in de volgende rijrichting:

  • komende van de inrit van Zelebaan 134 (in Oeverstraat) naar de N47.

Signalisatie: verkeersborden C1 en F19

Hoofdstuk 3 – Gebodsborden (artikel 69)

3.1 Verplichte rijrichtingen 

§ 2 – Rotonde

Rondgaand verkeer (rotonde) is ingesteld op:

  • het kruispunt van de Oeverstraat met de Dijkstraat. Het kruispunt is een rotonde.

Signalisatie: verkeersbord D5 (aan alle takken wordt de voorrang geregeld d.m.v. verkeersborden B1)

Hoofdstuk 4 – Parkeren en stilstaan (artikel 70)

4.1 Parkeerverbod

Parkeren is verboden door verkeersbord in de Oeverstraat en dit:

  • Vanaf het kruispunt met de N47 tot de inrit van Zelebaan 134;
  • Vanaf het kruispunt met de Kruinstraat tot het kruispunt met de Dijkstraat, langs de even huisnummers. 

Signalisatie: verkeersbord E1 

Hoofdstuk 5 – Aanwijzingsborden (artikel 71)

N.v.t.

Hoofdstuk 6 – Verhoogde inrichtingen

N.v.t.

Hoofdstuk 7 – Overlangse belijning

7.1 Markeringen die rijstroken aanduiden

§1 – Doorlopende streep (artikel 72.2)

In de Oeverstraat is een doorlopende streep aangebracht:

  • vanaf het kruispunt met de Dijkstraat richting de N47, over een lengte van 10m;
  • vanaf het kruispunt met de Dijkstraat (t.h.v. Dijkstraat nr. 10), over een lengte van 16m.

§2 – Onderbroken streep (artikel 72.3)

In de Oeverstraat is een onderbroken streep aangebracht:

  • vanaf de inrit van Zelebaan 134 (in Oeverstraat) tot het kruispunt met de Dijkstraat.

7.2 Denkbeeldige rand van de rijbaan (artikel 75.2)

In de Oeverstraat is een brede witte doorlopende streep als denkbeeldige rand van de rijbaan aangebracht:

  • vanaf het kruispunt met de N47 tot de inrit van Zelebaan 134.

Hoofdstuk 8 – Dwarse belijning

8.1 Dwarsmarkeringen voor het regelen van de voorrang

§2 – Haaientanden (artikel 76.2)

In de Oeverstraat is een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken aangebracht:

  • ter hoogte van het kruispunt met de Dijkstraat (beide zijden kruispunt).

Hoofdstuk 9 – Andere belijning

N.v.t.

Artikel 2

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Oeverstraat wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.