Terug
Gepubliceerd op 31/10/2023

2023_CBS_03196 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Stenenbrug. Goedkeuring.

College van Burgemeester en Schepenen
ma 30/10/2023 - 13:00 collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester; Filip Liebaut, schepen; Claudine De Waele, schepen; Marina Van Hoorick, schepen; Stefan Walgraeve, schepen; Nina Van der Sypt, schepen; Steven Verbeke, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Sabine Van Rysselberghe, schepen; Marjoleine de Ridder, schepen

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester
2023_CBS_03196 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Stenenbrug. Goedkeuring. 2023_CBS_03196 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Stenenbrug. Goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

De bevoegdheidsdelegatie van de gemeenteraad d.d. 1 februari 2010 voor het opstellen van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het College van Burgemeester en Schepenen.

Feitelijke context

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer omschrijft alle aanwezige signalisatie en markeringen om zo tot een reglement voor de hele straat te komen. Alle vorige aanvullende reglementen op het wegverkeer met deze informatie worden opgeheven. 

De maatregelen rond snelheidsregimes, bebouwde kom, landbouwwegen, parkeren (m.u.v. plaatselijke parkeerverboden of reglementeringen), verkeerslichten en zonale tonnageverbod ten noorden van de N70 werden opgenomen in zonale en algemene aanvullende reglementen. Deze aanvullende reglementen op het wegverkeer blijven gelden. 

Argumentatie

Het is noodzakelijk om het aanvullend reglement op het wegverkeer in te voeren en zo de signalisatie en markeringen in de gemeenteweg Stenenbrug te laten bevestigen in dit aanvullend reglement.

Juridische context

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Het decreet van 16/05/2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Het besluit van de Vlaamse regering van 23/01/2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Hoofdstuk 1 – Voorrangsregeling (artikel 67)

1.1 Voorrangsregeling

Op alle kruispunten geldt standaard de voorrang aan rechts, behalve op onderstaande locaties:

§ 1 - Voorrang verlenen

De Stenenbrug is ondergeschikt ten opzichte van:

  • de Rechtstraat.

Voertuigen uit de Stenenbrug moeten hier voorrang verlenen.

Signalisatie: verkeersbord B1

Hoofdstuk 2 – Verbodsborden (artikel 68)

2.3 Verboden toegang voor bepaalde categorieën

De toegang is verboden in de Stenebrug voor:

  1. bestuurders van bromfietsen;
  2. bestuurders van rijwielen;
  •  op het fietspad t.h.v. van nr. 3 naar het kruispunt met de Rechtstraat (langs zijde oneven huisnummers);
  • op de rijweg tussen nr. 35 en nr. 3, langs de zijde van de even huisnummers.

Signalisatie: verkeersbord C9 en C11 

Hoofdstuk 3 – Gebodsborden (artikel 69)

3.1 Verplichte rijrichtingen

§ 1 – Verplichte rijrichting

Een verplichte rijrichting is ingesteld op de volgende kruispunten van de Stenebrug:

  • Komende van de richting Rechtstraat en het nemen van de oversteken over de Westledebeek naar de overzijde van de weg aan nr. 11 en 15 moet men verplicht linksaf rijden;
  • Komende van de richting Zuidlede en het nemen van de oversteken over de Westledebeek naar de overzijde van de weg aan nr. 11 en 15 moet men verplicht linksaf rijden.

Signalisatie: verkeersbord D1e 

3.2 Verplichte deel van de openbare weg

§ 1 – Verplicht fietspad

In de Stenenbrug zijn fietsers en bromfietsen klasse A verplicht om gebruik te maken van het fietspad tussen:

  • de Rechtstraat en nr. 3, langs beide zijden van de weg;
  • nr. 3 en nr. 35.

Bromfietsen klasse B zijn eveneens verplicht op deze fietspaden.

Signalisatie: verkeersbord D7 + het onderbord M6 (bromfietsen klasse B verplicht) 

Hoofdstuk 4 – Parkeren en stilstaan (artikel 70)

N.v.t.

Hoofdstuk 5 – Aanwijzingsborden (artikel 71)

N.v.t.

Hoofdstuk 6 – Verhoogde inrichtingen

N.v.t.

Hoofdstuk 7 – Overlangse belijning

N.v.t.

Hoofdstuk 8 – Dwarse belijning

8.1 Dwarsmarkeringen voor het regelen van de voorrang

§2 – Haaientanden (artikel 76.2)

In de Stenenbrug is een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken aangebracht:

  • ter hoogte van het kruispunt met de Rechtstraat.

8.2 Dwarsmarkeringen voor het oversteken

§2 – Oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen (artikel 76.4)

In de Stenenbrug is een oversteekplaats die de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten volgen om de rijbaan over te steken, afgebakend door twee onderbroken strepen gevormd door witte vierkanten of parallellogrammen, aangebracht:

  • ter hoogte van huisnummer 3.

Hoofdstuk 9 – Andere belijning

N.v.t.

Artikel 2

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Stenenbrug wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.