Artikel 41 van het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017 met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt dat de gemeenteraad bepaalde bevoegdheden bij reglement kan toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen. In hetzelfde artikel wordt tevens bepaald welke bevoegdheden niet kunnen worden gedelegeerd.
Bij raadsbesluit van 02.09.2019 vertrouwt de raad de bevoegdheid tot het vaststellen en wijzigen van het arbeidsreglement van het gemeentepersoneel toe aan het college van burgemeester en schepenen.
De huidige reglementen e-policy en mobiele policy werden laatst gewijzigd bij respectievelijk raadsbesluit van 29.02.2016 en 28.05.2018. Omdat het digitale landschap steeds in beweging is, wordt voorgesteld om beide bijlagen aan het arbeidsreglement te updaten.
Er wordt tevens voorgesteld om van de gelegenheid gebruik te maken om bijlage 1 van het arbeidsreglement ('Nuttige inlichtingen') te actualiseren.
Er wordt voorgesteld om:
- de bestaande e-policy te actualiseren, o.a. naar gebruik van cloudtoepassingen en informatieveiligheid (vb. MFA). Daarnaast werd van de gelegenheid gebruik gemaakt om het reglement ook verder te verduidelijken en vereenvoudigen (o.a. schrappen van dubbele vermeldingen en verhogen van de leesbaarheid.
- in de mobiele policy bepalingen toe te voegen op vlak van toestelbeheer (MDM / MAM) en, in lijn met de praktijk, de bepalingen m.b.t. de levensduur van het toestel te schrappen.
- de (contact)gegevens en -personen in bijlage 1 'nuttige inlichtingen' te actualiseren.
De leden van het schepencollege gingen op 21.08.2023 principieel akkoord met voormelde aanpassingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017;
De wet van 8.04.1965 tot instelling van de arbeidsreglementen;
De wet van 19.12.1974 tot regeling van de relaties tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
De wet van 18.12.2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 07.12.2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 20.01.2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen;
De rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel, vastgesteld bij raadbesluit van 01.02.2010, zoals later gewijzigd;
Het arbeidsreglement van het gemeentepersoneel, vastgesteld bij raadsbesluit van 26.06.2006, zoals later gewijzigd;
Het college keurt de voorgestelde wijzigingen aan de e-policy goed, en stelt de e-policy met ingang van 16.10.2023 vast zoals bepaald in de bijlage aan dit besluit.
Het college keurt de voorgestelde wijzigingen aan de mobiele policy goed, en stelt de mobiele policy met ingang van 16.10.2023 vast zoals bepaald in de bijlage aan dit besluit.
Het college heft volgende reglementen op met ingang van 16.10.2023:
Het college keurt de voorgestelde wijzigingen aan bijlage 1 'Nuttige inlichtingen' goed, en stelt deze met ingang van 16.10.2023 opnieuw vast zoals bepaald in de bijlage aan dit besluit.