Terug
Gepubliceerd op 17/10/2023

2023_CBS_03069 - Rechtspositieregeling. Diverse aanpassingen. Goedkeuring.

College van Burgemeester en Schepenen
ma 16/10/2023 - 13:00 collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Rechtspositieregeling (RPR).

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester; Filip Liebaut, schepen; Claudine De Waele, schepen; Sabine Van Rysselberghe, schepen; Marjoleine de Ridder, schepen; Marina Van Hoorick, schepen; Nina Van der Sypt, schepen; Marjolein Tollenaere, Algemeen directeur wnd.

Verontschuldigd

Stefan Walgraeve, schepen; Steven Verbeke, Algemeen directeur

Secretaris

Marjolein Tollenaere, Algemeen directeur wnd.

Voorzitter

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester
2023_CBS_03069 - Rechtspositieregeling. Diverse aanpassingen. Goedkeuring. 2023_CBS_03069 - Rechtspositieregeling. Diverse aanpassingen. Goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

Artikel 41 van het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017 met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt dat de gemeenteraad bepaalde bevoegdheden bij reglement kan toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen. In hetzelfde artikel wordt tevens bepaald welke bevoegdheden niet kunnen worden gedelegeerd.

Bij raadsbesluit d.d. 02.09.2019 vertrouwt de raad de bevoegdheid tot het vaststellen en wijzigen van de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel toe aan het college van burgemeester en schepenen. 

Feitelijke context

De leden van het college verleenden  een principieel akkoord om de rechtspositieregeling aan te passen, nl.:

  • ter verruiming van de mogelijkheden voor het ter beschikking stellen van statutair personeel
  • ingevolge de voorgestelde formatiewijzigingen die voortvloeien uit de opsplitsing van de huidige sector "burgerzaken, welzijn en onderwijs" naar 2 sectoren

Argumentatie

Verruiming van de mogelijkheden voor het ter beschikking stellen van statutair personeel

Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat lokale besturen statutair personeel ter beschikking kunnen stellen, indien dit nader bepaald wordt in de rechtspositieregeling.

De rechtspositieregeling bepaalt vandaag dat er een terbeschikkingstelling mogelijk is aan:
1° een andere overheid;
2° een vereniging zonder winstoogmerk in de zin van de wet van 27 juni 1921 betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen, waarin de gemeente niet deelneemt en waarvan de activiteit verband houdt met een gemeentelijk belang.

Er wordt voorgesteld om de rechtspositieregeling volledig in lijn te brengen met de opgenomen mogelijkheden in het decreet lokaal bestuur, en artikel 2bis §1 in die zin te wijzigen.

Aanpassingen ingevolge wijziging formatie en organisatiestructuur

Voortvloeiend uit de formatiewijzigingen, die worden voorgelegd aan de gemeenteraad van 23.10.2023, dienen ook een aantal aanpassingen te worden doorgevoerd aan de rechtspositieregeling, nl.:

  • aan bijlage 2 m.b.t. de aanwervingsvoorwaarden:
    • schrappen van de functie van sectorhoofd burgerzaken, welzijn en onderwijs binnen de graad directeur (A5a-A5b)
    • toevoegen van de functie van sectorhoofd burgerzaken en veiligheid binnen de graad directeur (A5a-A5b), en dit met aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden
  • aan bijlage 6 m.b.t. de referteweddeschalen:
    • binnen de referteweddeschaal A5a-A5b
      • schrappen van de functie sectorhoofd burgerzaken, welzijn en onderwijs binnen de referteweddeschaal A5a-A5b, te behouden in overgangssituatie
      • toevoegen van de functie sectorhoofd burgerzaken en veiligheid binnen de referteweddeschaal A5a-A5b

Er wordt tevens voorgesteld om bij alle functies op niveau A4a-A4b en A5a-A5b de mogelijkheid toe te voegen om te bevorderen naar deze functies vanuit niveau B, en bijgevolg artikel 124 en bijlage 2 van de rechtspositieregeling in die zin aan te passen.

Juridische context

Het decreet lokaal bestuur;

Het besluit van de Vlaamse Regering van 07.12.2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;

Het besluit van de Vlaamse Regering van 20.01.2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen;

De rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel, vastgesteld bij raadbesluit van 01.02.2010, zoals later gewijzigd;

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de wijziging goed aan artikel 2bis §1 van de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel, vastgesteld bij zijn besluit van 1 februari 2010, zoals later gewijzigd, en stelt dit artikel opnieuw vast als volgt: 

Art. 2bis.  §1. In toepassing van artikel 185 van het decreet lokaal bestuur  kunnen personeelsleden in statutair dienstverband ter beschikking gesteld worden aan:
1° een extern verzelfstandigd agentschap als vermeld in artikel 225 van het decreet lokaal bestuur;
2° een vereniging of een vennootschap als vermeld in artikel 475, 496, 501, 508 en 513 van het decreet lokaal bestuur;
3° een samenwerkingsverband als vermeld in deel 3, titel 3, van het decreet lokaal bestuur;
4° een vereniging als vermeld in artikel 386 van het decreet lokaal bestuur;
5° een andere overheid dan die vermeld in punt 1° tot en met punt 4°;
6° een vereniging zonder winstoogmerk als vermeld in het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, waarin de gemeente al dan niet deelneemt en waarvan de activiteit verband houdt met een gemeentelijk belang;
7° de woonmaatschappij, vermeld in boek 4, deel 1, titel 3, van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

De terbeschikkingstelling is tijdelijk en gebeurt op basis van een overeenkomst tussen de gemeente of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en de rechtspersoon waaraan het personeel ter beschikking gesteld wordt.

De aanstellende overheid beslist, in overeenstemming met de rechtspositieregeling, over de individuele terbeschikkingstelling van het personeelslid en sluit de overeenkomst van terbeschikkingstelling af.

 §2. In toepassing van artikel 144bis van de Nieuwe Gemeentewet (NGW) kunnen, ter behartiging van gemeentelijke belangen, werknemers die met een arbeidsovereenkomst zijn verbonden ter beschikking gesteld worden van een OCMW, een sociale huisvestingsmaatschappij of een vereniging zonder winstoogmerk.

Artikel 2

Het college keurt de wijziging goed aan artikel 124 van hetzelfde besluit, en stelt dit artikel opnieuw vast als volgt: 

Art. 124. Niveau A

De algemene bevorderingsvoorwaarden zijn: 

1° voor een graad van rang Ay, schalen A5a-A5b (tweede hogere graad, lijnfunctie, staffunctie of expertfunctie):

a)            titularis zijn van een graad van niveau B of van een graad van rang Ax of Av;

b)            ten minste graadanciënniteit hebben in een graad van niveau B, in een graad van rang Av, in een graad van rang Ax, of in een combinatie van voorgaande.  
Wanneer het niet voorzien is in de specifieke bevorderingsvoorwaarden, kan de raad bepalen dat de kandidaat binnen de 2 jaar niveauanciënniteit een minimum periode recente relevante ervaring moet hebben voor de specifieke functie;  

c)            voldoen aan de specifieke diplomavereiste voor de functie, indien voorzien;

d)           geen evaluatie met evaluatieresultaat ongunstig hebben;

e)            slagen voor de selectieprocedure.

2° voor een graad van rang Ax, schalen A4a-A4b (eerste hogere graad, lijnfunctie, staffunctie of expertfunctie):

a)            titularis zijn van een graad van niveau B of van een graad van rang Av;

b)           ten minste 2 jaar graadanciënniteit hebben in een graad van niveau B of in een graad van rang Av of in een combinatie van voorgaande.  
Wanneer het niet voorzien is in de specifieke bevorderingsvoorwaarden, kan de raad bepalen dat de kandidaat binnen de 2 jaar graadanciënniteit een minimum periode recente relevante ervaring moet hebben voor de specifieke functie;

c)            voldoen aan de specifieke diplomavereiste voor de functie, indien voorzien;

d)           geen evaluatie met evaluatieresultaat ongunstig hebben;

e)            slagen voor de selectieprocedure.

3° voor een graad van rang Av, schalen A1a-A3a (basisgraad)

a)            titularis zijn van een graad van niveau B of van een graad van rang Cx;

b)           ten minste 2 jaar graadanciënniteit hebben in een graad van niveau B of in een graad van rang Cx of in beide graden. De raad kan bepalen dat de kandidaat binnen de 2 jaar graadanciënniteit een minimum periode (recente) relevante ervaring moet hebben voor de specifieke functie;

c)            voldoen aan de specifieke diplomavereiste voor de functie, indien voorzien;

d)           geen evaluatie met evaluatieresultaat ongunstig hebben;

e)            slagen voor de selectieprocedure.

Artikel 3

Het college keurt volgende wijzigingen goed aan bijlage 2 (aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden) van hetzelfde besluit : 

  • schrappen van de functie sectorhoofd burgerzaken, welzijn en onderwijs binnen de graad directeur (A5a-A5b)
  • toevoegen van de functie van sectorhoofd burgerzaken en veiligheid binnen de graad directeur (A5a-A5b), en dit met volgende aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden:

GRAAD : DIRECTEUR (A5a-A5b)

SECTORHOOFD BURGERZAKEN EN VEILIGHEID

aanwervingsvoorwaarden :

  • Belg zijn
  • houder zijn van een masterdiploma, ofwel een diploma van het universitair onderwijs of een diploma van het hoger onderwijs van twee cycli dat gelijkgesteld werd met universitair onderwijs
  • 2 jaar relevante beroepservaring hebben
  • slagen in een selectieprocedure

bevorderingsvoorwaarden :

  • Belg zijn
  • titularis zijn van een graad van niveau B, van een graad van rang Av of van een graad van rang Ax
  • minimum 2 jaar graadanciënniteit hebben in een graad van niveau B, in een graad van rang Av of in een graad van rang Ax, of in een combinatie van voorgaande
  • twee jaar ervaring hebben met leiding geven
  • geen evaluatie met evaluatieresultaat ongunstig hebben
  • slagen voor een selectieprocedure
  • aanvullen van de bevorderingsvoorwaarden van de functies op niveau A4a-A4b vanuit niveau B, en dit als volgt:
    • titularis zijn van een graad van niveau B, of van een graad van rang Av 
    • minimum 2 jaar graadanciënniteit hebben in een graad van niveau B of in een graad van rang Av, of in een combinatie van voorgaande
  • aanvullen van de bevorderingsvoorwaarden van de functies op niveau A5a-A5b vanuit niveau B, en dit als volgt:
    • titularis zijn van een graad van niveau B, van een graad van rang Av of van een graad van rang Ax
    • minimum 2 jaar graadanciënniteit hebben in een graad van niveau B, in een graad van rang Av, in een graad van rang Ax, of in een combinatie van voorgaande

Artikel 4

Het college keurt volgende wijzigingen goed aan bijlage 6 (de referteweddeschalen) van hetzelfde besluit :

  • schrappen van de functie sectorhoofd burgerzaken, welzijn en onderwijs binnen de referteweddeschaal A5a-A5b, te behouden in overgangssituatie
  • toevoegen van de functie sectorhoofd burgerzaken en veiligheid binnen de referteweddeschaal A5a-A5b