Terug
Gepubliceerd op 01/08/2023

2023_CBS_02238 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Gentdam. Goedkeuring.

College van Burgemeester en Schepenen
ma 31/07/2023 - 13:00 collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester; Filip Liebaut, schepen; Claudine De Waele, schepen; Marjoleine de Ridder, schepen; Marina Van Hoorick, schepen; Nina Van der Sypt, schepen; Marjolein Tollenaere, Algemeen directeur wnd.

Verontschuldigd

Sabine Van Rysselberghe, schepen; Stefan Walgraeve, schepen

Secretaris

Marjolein Tollenaere, Algemeen directeur wnd.

Voorzitter

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester
2023_CBS_02238 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Gentdam. Goedkeuring. 2023_CBS_02238 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Gentdam. Goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

De bevoegdheidsdelegatie van de gemeenteraad d.d. 1 februari 2010 voor het opstellen van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het College van Burgemeester en Schepenen.

Feitelijke context

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer omschrijft alle aanwezige signalisatie en markeringen om zo tot een reglement voor de hele straat te komen. Alle vorige aanvullende reglementen op het wegverkeer met deze informatie worden opgeheven. 

De maatregelen rond snelheidsregimes, bebouwde kom, landbouwwegen, parkeren (m.u.v. plaatselijke parkeerverboden of reglementeringen), verkeerslichten en zonale tonnageverbod ten noorden van de N70 werden opgenomen in zonale en algemene aanvullende reglementen. Deze aanvullende reglementen op het wegverkeer blijven gelden. 

Argumentatie

Het is noodzakelijk om het aanvullend reglement op het wegverkeer in te voeren en zo de signalisatie en markeringen in de gemeenteweg Gentdam te laten bevestigen in dit aanvullend reglement. 

Juridische context

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Het decreet van 16/05/2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Het besluit van de Vlaamse regering van 23/01/2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Hoofdstuk 1 – Voorrangsregeling (artikel 67)

1.1 Voorrangsregeling

Op alle kruispunten geldt standaard de voorrang aan rechts, behalve op onderstaande locaties:

§ 1 - Voorrang verlenen

De Gentdam is ondergeschikt ten opzichte van:

  • de Doorslaardam.

Voertuigen uit de Gentdam moeten hier voorrang verlenen. 

Signalisatie: verkeersbord B1

§ 2 - Stoppen en voorrang verlenen

De Gentdam is ondergeschikt ten opzichte van:

  • de Eksaardebaan.

Voertuigen uit de Gentdam moeten hier stoppen en voorrang verlenen.

Signalisatie: verkeersbord B5 (+M10 langs zijde nr. 24A)

§ 5 - Voorrangsregime ter hoogte van een smalle doorgang

In de Gentdam is er een smalle doorgang:

  • ter hoogte van Daknambrug.

Het verkeer komende vanuit de richting van de Gentdam moet hier voorrang verlenen aan het verkeer uit de tegenovergestelde richting (Pontweg).

Signalisatie: verkeersbord B19

Het verkeer komende vanuit de richting Pontweg heeft voorrang ten opzichte van het verkeer uit de tegenovergestelde richting (Gentdam).

Signalisatie: verkeersbord B21

Hoofdstuk 2 – Verbodsborden (artikel 68)

2.2 Verboden toegang in beide richtingen

De toegang, in beide richtingen, is voor iedere bestuurder verboden, uitgezonderd plaatselijk verkeer, landbouwvoertuigen, fietsers, bromfietsen klasse A en speedpedelecs: 

  • in de Gentdam van de Braamstraat / Vijverstraat tot aan de Eksaardebaan.

Signalisatie: verkeersbord C3 + onderbord “uitgezonderd plaatselijk verkeer en landbouwvoertuigen” + M12

Hoofdstuk 3 – Gebodsborden (artikel 69)

N.v.t.

Hoofdstuk 4 – Parkeren en stilstaan (artikel 70)

N.v.t.

Hoofdstuk 5 – Aanwijzingsborden (artikel 71)

N.v.t.

Hoofdstuk 6 – Verhoogde inrichtingen

6.1 Verkeersplateau, verkeersdrempel

In de Gentdam is er een verhoogde inrichting ter hoogte van:

  • het kruispunt met de Vijverstraat / Braamstraat.

Signalisatie: verkeersbord A14 

Hoofdstuk 7 – Overlangse belijning

7.1 Markeringen die rijstroken aanduiden

§1 – Doorlopende streep (artikel 72.2)

In de Gentdam is een doorlopende streep aangebracht:

  • vanaf het kruispunt met de Doorslaardam, over een lengte van 3m.

Hoofdstuk 8 – Dwarse belijning

8.1 Dwarsmarkeringen voor het regelen van de voorrang

§1 – Stopstreep (artikel 76.1)

In de Gentdam is een stopstreep aangebracht:

  • ter hoogte van het kruispunt met de Eksaardebaan.

§2 – Haaientanden (artikel 76.2)

In de Gentdam is een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken aangebracht:

  • ter hoogte van het kruispunt met de Doorslaardam.

Hoofdstuk 9 – Andere belijning

N.v.t.

Artikel 2

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Gentdam wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.