Terug
Gepubliceerd op 24/10/2023

2023_CBS_03098 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Wolfsakker. Goedkeuring.

College van Burgemeester en Schepenen
ma 23/10/2023 - 13:00 collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester; Filip Liebaut, schepen; Claudine De Waele, schepen; Sabine Van Rysselberghe, schepen; Marjoleine de Ridder, schepen; Marina Van Hoorick, schepen; Stefan Walgraeve, schepen; Nina Van der Sypt, schepen; Steven Verbeke, Algemeen directeur

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester
2023_CBS_03098 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Wolfsakker. Goedkeuring. 2023_CBS_03098 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Wolfsakker. Goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

De bevoegdheidsdelegatie van de gemeenteraad d.d. 1 februari 2010 voor het opstellen van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het College van Burgemeester en Schepenen.

Feitelijke context

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer omschrijft alle aanwezige signalisatie en markeringen om zo tot een reglement voor de hele straat te komen. Alle vorige aanvullende reglementen op het wegverkeer met deze informatie worden opgeheven. 

De maatregelen rond snelheidsregimes, bebouwde kom, landbouwwegen, parkeren (m.u.v. plaatselijke parkeerverboden of reglementeringen), verkeerslichten en zonale tonnageverbod ten noorden van de N70 werden opgenomen in zonale en algemene aanvullende reglementen. Deze aanvullende reglementen op het wegverkeer blijven gelden. 

Argumentatie

Het is noodzakelijk om het aanvullend reglement op het wegverkeer in te voeren en zo de signalisatie en markeringen in de gemeenteweg Wolfsakker te laten bevestigen in dit aanvullend reglement.

Juridische context

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Het decreet van 16/05/2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Het besluit van de Vlaamse regering van 23/01/2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Hoofdstuk 1 – Voorrangsregeling (artikel 67)

1.1 Voorrangsregeling

Op alle kruispunten geldt standaard de voorrang aan rechts, behalve op onderstaande locaties:

§ 1 - Voorrang verlenen

De parking Wolfsakker is ondergeschikt ten opzichte van:

  • Wolfsakker (hoofdweg).

Voertuigen uit parking Wolfsakker moeten hier voorrang verlenen.

De Wolfsakker (afslagstrook richting Zele) is ondergeschikt ten opzichte van:

  • de N47. 

Voertuigen uit Wolfsakker moeten hier voorrang verlenen.

Signalisatie: verkeersbord B1

Hoofdstuk 2 – Verbodsborden (artikel 68)

2.3 Verboden toegang voor bepaalde categorieën

De toegang, in beide richtingen, is verboden in parking Wolfsakker voor:

        k) bestuurders van voertuigen gebruikt voor het vervoer van goederen 

  •  in de hele parking. 

Signalisatie: verkeersbord C23

Hoofdstuk 3 – Gebodsborden (artikel 69)

3.1 Verplichte rijrichtingen

§ 1 – Verplichte rijrichting

Een verplichte rijrichting is ingesteld op de volgende kruispunten van Wolfsakker (afslagstrook richting Zele):

  • aan het kruispunt met de N47 moet men verplicht rechtsaf rijden;

Signalisatie: verkeersbord D1f 

Hoofdstuk 4 – Parkeren en stilstaan (artikel 70)

4.2 Stilstaan en parkeerverbod

Stilstaan en parkeren is verboden in de Wolfsakker en dit:

  • Tussen de Dieptestraat en Brandstraat. 

Signalisatie: verkeersbord E3 

4.5 Afbakenen parkeerplaatsen (artikel 77.5)

In de Wolfsakker worden de parkeerplaatsen afgebakend door middel van witte markeringen:

  • in parking Wolfsakker.

4.6 Parkeren is voorbehouden voor bepaalde categorieën

§1 – Parkeerplaatsen voor personen met een handicap

In de parking Wolfsakker is parkeren voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap:

  • 5 haakse parkeerplaatsen, t.h.v. de fietsenstalling. 

Signalisatie: verkeersbord E9a + pictogram mindervalide

§ 3 – Parkeren is voorbehouden voor bepaalde categorieën

In de parking Wolfsakker is parkeren uitsluitend mogelijk voor:

laden van elektrisch voertuig

  • 2 haakse parkeerplaatsen, rechtop bij inrijden parking. 

Signalisatie: verkeersbord E9a + laden elektrisch voertuig + wagen

§ 4 – Parkeren met specifieke parkeerduurbeperking

In Wolfsakker is parkeren uitsluitend mogelijk voor een termijn van 5 minuten:

  • In de parkeerstrook t.h.v. Dieptestraat 2.

Signalisatie: verkeersbord E9a met onderbord met vermelding van maximale parkeerduur van 5 min.

Hoofdstuk 5 – Aanwijzingsborden (artikel 71)

5.2 Voorsorteerstroken – verdeling in rijstroken - voorsorteringspijlen

In Wolfsakker is de rijbaan onderverdeeld in voorsorteerstroken ter hoogte van het kruispunt:

  • met de N47, namelijk op de linker rijstrook mogen bestuurders linksaf.; op het middelste rijstrook mogen bestuurders rechtdoor; in de rechter rijstrook mogen bestuurders rechtsaf.

Signalisatie: verkeersbord F13

In Wolfsakker zijn er witte voorsorteringspijlen aangebracht (artikel 77.1):

  • ter hoogte van het kruispunt met de N47. Op de linker rijstrook mogen bestuurders linksaf; op het middelste rijstrook mogen bestuurders rechtdoor; in de rechter rijstrook mogen bestuurders rechtsaf.

Hoofdstuk 6 – Verhoogde inrichtingen

N.v.t.

Hoofdstuk 7 – Overlangse belijning

7.1 Markeringen die rijstroken aanduiden

§1 – Doorlopende streep (artikel 72.2)

In parking Wolfsakker is een doorlopende streep aangebracht:

  • t.h.v. het kruispunt met Wolfsakker (hoofdweg), over een lengte van 6m;
  • t.h.v. de verkeersgeleider aan Dieptestraat 2 tot het kruispunt met de Dieptestraat;
  • t.h.v. het kruispunt met de Dieptestraat tot nr. 1.

§2 – Onderbroken streep (artikel 72.3)

In de Wolfsakker is een onderbroken streep aangebracht:

  • t.h.v. de afslagstroken aan het kruispunt met de N47;
  • t.h.v. de afslagstrook naar parking Wolfsakker (middenberm);
  • t.h.v. het kruispunt met de Dieptestraat. 

7.2 Denkbeeldige rand van de rijbaan (artikel 75.2)

In de Wolfsakker is een brede witte doorlopende streep als denkbeeldige rand van de rijbaan aangebracht:

  • ter hoogte van het kruispunt met de N47 t.e.m. het kruispunt met de Dieptestraat.

Hoofdstuk 8 – Dwarse belijning

8.1 Dwarsmarkeringen voor het regelen van de voorrang

§2 – Haaientanden (artikel 76.2)

In parking Wolfsakker is een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken aangebracht:

  • ter hoogte van het kruispunt met Wolfsakker (hoofdweg).

In Wolfsakker (afslagstrook richting Zele) is een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken aangebracht:

  • ter hoogte van het kruispunt met de N47.

Hoofdstuk 9 – Andere belijning

§1. Witte voorsorteringspijlen (artikel 77.1)

In de Wolfsakker is een voorsorteringspijl aangebracht naar links- en rechtsaf:

  • ter hoogte van het kruispunt met de N47.

§2. Verdrijvingsvak – verkeersgeleider (artikel 77.4)

In Wolfsakker is een verdrijvingsvak aangebracht:

  • ter hoogte van Dieptestraat 2.

Artikel 2

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Wolfsakker wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.