De gemeenteraad is bevoegd in uitvoering van artikel 32 en 278 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 19 december 2022 werden opgemaakt en aan dit agendapunt toegevoegd. Er waren geen opmerkingen en zij worden dus als goedgekeurd beschouwd.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 artikel 32 en 278.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 19 december 2022 werden opgemaakt conform de artikelen 32 en 278 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Er werden geen opmerkingen gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering en zij worden dus als goedgekeurd beschouwd.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 19 december 2022 worden goedgekeurd.
Audio bezorgt met mail van 23 december 2022 het verslag van de algemene vergadering van Audio van 16 december 2022.
Dit verslag wordt, conform artikel 20 van de statuten van Audio, ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad.
In de algemene vergadering van 16 december 2022 werd o.a. kennis genomen van de goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 en de jaarrekening Audio 2021 door de Gouverneur.
Aan de raad wordt gevraagd kennis te nemen van het verslag van de algemene vergadering van Audio van 16 december 2022.
Audio bezorgt met mail van 23 december 2022 het verslag van de algemene vergadering Audio van 16 december 2022.
Het decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 en aanvullende wijzigingen, in het bijzonder artikels 40 en 489.
Het decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 en aanvullende wijzigingen, in het bijzonder artikel 485 en 490.
Het besluit van de gemeenteraad van 15 december 2015 over de toetreding van de stad Lokeren tot de welzijnsvereniging Audio.
De statuten van de welzijnsvereniging Audio, goedgekeurd in de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 mei 2019, artikel 20.
De gemeenteraad neemt akte van het verslag van de algemene vergadering van Audio van 16 december 2022 waarbij kennis werd genomen van de goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 en de jaarrekening Audio 2021 door de Gouverneur.
De hulpverleningszone Oost bezorgde met e-mail van 17 oktober 2022 het financieel ontwerp van de begroting 2023 voor het meerjarenplan 2020-2025.
Per brief van 18 november 2022 (ontvangen 23/11/2022) werd de door de zoneraad van de Brandweerzone Oost op 21 oktober 2022 goedgekeurde begroting 2023, ontvangen.
Stad Lokeren voegt, conform bepalingen in de samenwerkingsovereenkomst, de exploitatie- en investeringstoelage samen tot één dotatie. De dotatie voor de hulpverleningszone Oost is voorzien in de boekhouding als volgt:
De globale dotatie in de begroting 2023 bedraagt voor Lokeren 1.027.122,00 EUR (gewone dotatie 986.922,00 EUR en erkentelijkheidspremie 40.200,00 EUR).
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het budget 2023 van hulpverleningszone Oost goed te keuren.
Op de gemeenteraad van 16 december 2019 werd het meerjarenbeleidsplan van de hulpverleningszone goedgekeurd.
De besprekingen vonden plaats in de zoneraad van 21 oktober 2022.
Overwegende dat de stad Lokeren op advies van de heer Rudy Vermeulen, verantwoordelijke financiën van de hulpverleningszone Oost met e-mail van 17 oktober 2022 in het meerjarenplan 2020-2025 en het budget 2023 onder de exploitatie-uitgaven, beleidsitem 041000 (bijdrage aan de brandweer) en AR 64943000 (toegestane werkingssubsidie Hulpverleningszone Oost - basis) en AR 64943001 (toegestane werkingssubsidie Hulpverleningszone Oost - premie erkentelijkheid), de exploitatietoelage en een erkentelijkheidspremie als volgt heeft ingeschreven:
Balans | Budget | Budget | Budget | Budget | |
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Exploitatietoelage (64943000) | 1.012.339,17 | 986.280,00 | 986.922,00 | 986.9220,00 | 986.922,00 |
Erkentelijkheidspremie (64943001) | 29.972,53 | 40.200,00 | 40.200,00 | 40.200,00 | 40.200,00 |
Investeringstoelage | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Totaal: | 1.042.311,70 | 1.026.480,00 | 1.027.122,00 | 1.027.122,00 | 1.027.122,00 |
Stad Lokeren heeft per brief van 18 november 2022 de door de Zoneraad goedgekeurde documenten budget 2023 van de Hulpverleningszone Oost ontvangen.
Er wordt enkel nog een exploitatietoelage voorzien en de erkentelijkheidspremie wordt op 40.200,00 EUR gehandhaafd.
Gemeente | Aantal inwoners 1/1/2021 | in % | KI 1/1/2021 | KI in % | Gemiddelde inw en KI in % |
Berlare | 15.222 | 8,28 | 8.109.413 | 6,99 | 7,635 |
Buggenhout | 14.689 | 7,99 | 12.055.794 | 10,39 | 9,190 |
Dendermonde | 46.015 | 25,02 | 31.508.064 | 27,17 | 26,095 |
Hamme | 24.980 | 13,58 | 11.591.304 | 9,99 | 11,785 |
Lebbeke | 19.560 | 10,63 | 11.352.140 | 9,79 | 10,210 |
Lokeren | 42.145 | 22,90 | 26.867.237 | 23,17 | 23,035 |
Zele | 21.333 | 11,60 | 14.496.181 | 12,50 | 12,050 |
Totaal | 183.944 | 100,00 | 115.980.133 | 100,00 | 100,000 |
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het budget 2023 van hulpverleningszone Oost goed te keuren.
De wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid (B.S. 31 juli 2007 en wijzigingen van deze wet) en op de uitvoeringsbesluiten.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen, artikels 1-3.
Het besluit van de gemeenteraad van 20 oktober 2014 waarbij een samenwerkingsovereenkomst tussen Hulpverleningszone en de gemeenten die behoren tot deze hulpverleningszone: Berlare, Buggenhout, Dendermonde, Hamme, Lebbeke, Lokeren en Zele, afgesloten werd.
De beslissing van de gemeenteraad van 16 december 2019 waarbij het meerjarenbeleidsplan van de hulpverleningszone werd goedgekeurd.
De gemeenteraad keurt de dotatie aan de hulpverleningszone Oost voor het budgettair jaar 2023 goed voor 986.922,00 EUR .
De gemeenteraad keurt de erkentelijkheidspremie aan de hulpverleningszone Oost goed voor het budgettair jaar 2023 t.b.v. 40.200,00 EUR.
Ingevolge de polderwet van 3 juni 1957 en de wet van 28 december 1967 op de onbevaarbare waterlopen, vallen de gewone onderhouds- en ruimingswerken van de waterlopen van 3de categorie ten laste van de gemeente voor de waterlopen op hun grondgebied gelegen.
In de praktijk worden de werken aan waterlopen binnen de polderomschrijving uitgevoerd door de polders en wordt de factuur ter vereffening voorgelegd aan de stad. Daartoe wordt jaarlijks voorafgaandelijk de kostenraming voor advies voorgelegd aan de gemeenteraad.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de kostenramingen 2023 gunstig te adviseren voor een totaal bedrag van 185.659,41 euro.
Samengevat werden volgende bedragen ingeschreven in het meerjarenplan 2020 - 2025 voor 2023, worden volgende ramingen gevraagd en is het verschil tussen beiden naar voor gebracht in onderstaande tabel.
Polder | Budgetsleutel | Budget 2023 | Ingediende raming 2023 | Verschil |
Polder van Belham | AR 64940014 - BI 031001 | 1.490,00 | 1.489,55 | 0,45 |
Polder Schelde Durme Oost | AR 64940016 - BI 031001 | 337,37 | 478,29 | -140,92 |
Polder Sinaai - Daknam | AR 64940013 - BI 031001 | 3.798,00 | 20.275,00 | -16.477,00 |
Polder Moervaart - Zuidlede | AR 64940012 - BI 031001 | 137.521,44 | 140.319,90 | -2.798,46 |
Polder Tussen Schelde en Durme | AR 64940015 - BI 031001 | 23.096,67 | 23.096,67 | 0,00 |
TOTAAL | 166.243,48 | 185.659,41 | -19.415,93 |
De meerkost bij de ingediende raming Polder Sinaai - Daknam wordt voornamelijk bepaald door de werken in het kader van de stuw hemelwater - droogteplan t.b.v. 15.000 EUR. Dienst Infrastructuur verleent hiervoor positief advies.
Bij gunstig advies van de ontvangen ramingen 2023 van de polders zullen de budgetten waar een tekort is in de volgende aanpassing meerjarenplan 2020 - 2025: 2023 dienen aangezuiverd te worden.
Ingevolge de polderwet van 3 juni 1957 en de wet van 28 december 1967 op de onbevaarbare waterlopen, vallen de gewone onderhouds- en ruimingswerken van de waterlopen van 3de categorie ten laste van de gemeente voor de waterlopen op hun grondgebied gelegen.
Artikel 1 - 10 van de wet van 14 november 1983 over de toekenning van toelagen.
De bepalingen van het Gemeentedecreet.
De bepalingen van het decreet Lokaal bestuur.
De door Polder van Belham voorgelegde raming van 1.489,55 euro voor het uitvoeren van gewone werken aan de waterlopen van 3de categorie tijdens het dienstjaar 2023 gunstig te adviseren.
De door Polder Schelde Durme Oost voorgelegde raming van 478,29 euro voor het uitvoeren van gewone werken aan de waterlopen van 3de categorie tijdens het dienstjaar 2023 gunstig te adviseren mits in de aanpassing meerjarenplan 2020 - 2025 2023 het budget wordt opgetrokken met 140,92 euro.
De door Polder Sinaai - Daknam voorgelegde raming van 20.275,00 euro voor het uitvoeren van gewone werken aan de waterlopen van 3de categorie tijdens het dienstjaar 2023 gunstig te adviseren mits in de aanpassing meerjarenplan 2020 - 2025 2023 het budget wordt opgetrokken met 16.477,00 euro.
De door Polder van Moervaart en Zuidlede voorgelegde raming van 140.319,90 euro voor het uitvoeren van gewone werken aan de waterlopen van 3de categorie tijdens het dienstjaar 2023 gunstig te adviseren mits in de aanpassing meerjarenplan 2020 - 2025 2023 het budget wordt opgetrokken met 2.798,46 euro.
De door Polder Tussen Schelde en Durme voorgelegde raming van 23.096,67 euro voor het uitvoeren van gewone werken aan de waterlopen van 3de categorie tijdens het dienstjaar 2023 gunstig te adviseren.
Per brief van 16 december 2022 laat de Gouverneur van Oost-Vlaanderen weten dat het dossier betreffende de begrotingswijziging 2022-1 voor de gewone- en buitengewone dienst van de Politiezone Lokeren, zoals vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 21 november 2022, in het kader van het federaal toezicht (art. 71 e.v. WGP) werd goedgekeurd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van de goedkeuring door de Gouverneur van Oost-Vlaanderen.
De Gouverneur laat per brief van 16/12/2022 weten dat de begrotingswijziging 2022/1 in het kader van het federaal toezicht (art. 71 e.v. WGP) van de Politiezone Lokeren, zoals vastgesteld door de Raad in zitting van 21 november 2022 werd goedgekeurd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van de goedkeuring door de Gouverneur van Oost-Vlaanderen.
De Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, inzonderheid op artikel 34 en op de artikelen 77 tot 80 (hierna aangeduid als WGP).
Het Koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie, inzonderheid op de artikelen 66 tot 72 (hierna aangeduid als ARPC).
De ministeriële omzendbrief PLP 61 betreffende de onderrichtingen voor het opstellen van de politiebegroting voor 2022 ten behoeve van de politiezones.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen meer bepaald artikel 41 paragraaf 2, 3°.
Neemt kennis van de goedkeuring door de Gouverneur van Oost-Vlaanderen van de begrotingswijziging 2022-1 voor de gewone- en buitengewone dienst van de politiezone Lokeren, vastgesteld door de Gemeenteraad op 21 november 2022.
Een slimme stad, ook wel ‘smart city’ genoemd, is een stad waarbij informatietechnologie en het internet gebruikt worden om de stad efficiënter en effectiever te beheren en te besturen in dichte samenwerking met haar burgers.
Na een Europese mededingingsprocedure met onderhandelingen die via het elektronische “public procurement platform” werd gepubliceerd door de opdrachtencentrale C-Smart van CIPAL dv , werd de maatschap Smartville op 8 januari 2021 voor 5 jaar de partner voor de levering van smart city deeloplossingen en aanverwante diensten die kaderen binnen deze opdracht. Deze raamovereenkomst biedt de mogelijkheid om diverse smart city oplossingen te verwerven die inzetten op het belonen van positieve bijdragen en/of het bestraffen van negatieve vaststellingen. Het gaat over scenario’s zoals:
Het sectorhoofd ICT, dhr. Philippe Buyle, stelt voor om toe te treden tot de aankoopcentrale C-SMART om vrijblijvend een beroep te kunnen doen op de opdrachtencentrale van CIPAL dv voor smart city oplossingen aangeboden via de raamovereenkomst “Smart City Cloud Platform” (bestek nr. CSMRTIOH20) om volgende redenen:
Het college van burgemeester en schepenen wordt na toetreding verder belast met de uitvoering. De effectieve bestellingen gebeuren op afroep naargelang de noodwendigheid onder de vorm van een bestelbon (< € 30.000 excl. btw) of een formele SC-beslissing (> € 30.000 excl. btw).
De uitgave wordt steeds voorzien afhankelijk van het project in het meerjarenplan 2020-2025 op investeringsbudgetten of exploitatie uitgaven op het desbetreffende beleidsitem, algemene rekening en eventuele actiecode.
Aan de leden van de gemeenteraad wordt dan ook gevraagd om de toetreding tot de aankoopcentrale van de opdrachtgever C-SMART goed te keuren zodat een beroep kan gedaan worden op de dienstverlenende vereniging CIPAL dv als opdrachtencentrale voor afname van de raamovereenkomst ‘Smartville’.
Een slimme stad, ook wel ‘smart city’ genoemd, is een stad waarbij informatietechnologie en het internet gebruikt worden om de stad efficiënter en effectiever te beheren en te besturen in dichte samenwerking met haar burgers.
Na een Europese mededingingsprocedure met onderhandelingen die via het elektronische “public procurement platform” werd gepubliceerd door de opdrachtencentrale C-Smart van CIPAL dv , werd de maatschap Smartville op 8 januari 2021 voor 5 jaar de partner voor de levering van smart city deeloplossingen en aanverwante diensten die kaderen binnen deze opdracht. Deze raamovereenkomst biedt de mogelijkheid om diverse smart city oplossingen te verwerven die inzetten op het belonen van positieve bijdragen en/of het bestraffen van negatieve vaststellingen. Het gaat over scenario’s zoals:
Het sectorhoofd ICT, dhr. Philippe Buyle, stelt voor om toe te treden tot de aankoopcentrale C-SMART om vrijblijvend een beroep te kunnen doen op de opdrachtencentrale van CIPAL dv voor smart city oplossingen aangeboden via de raamovereenkomst “Smart City Cloud Platform” (bestek nr. CSMRTIOH20) om volgende redenen:
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, in uitvoering van artikels 40 en 41, 10° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en volgende wijzigingen.
Het college van burgemeester en schepenen wordt na toetreding verder belast met de uitvoering. De effectieve bestellingen gebeuren op afroep naargelang de noodwendigheid onder de vorm van een bestelbon (< € 30.000 excl. btw) of een formele SC-beslissing (> € 30.000 excl. btw).
De uitgave wordt steeds voorzien afhankelijk van het project in het meerjarenplan 2020-2025 op investeringsbudgetten of exploitatie uitgaven op het desbetreffende beleidsitem, algemene rekening en eventuele actiecode.
Aan de leden van de gemeenteraad wordt dan ook gevraagd om de toetreding tot de aankoopcentrale van de opdrachtgever C-SMART goed te keuren zodat een beroep kan gedaan worden op de dienstverlenende vereniging CIPAL dv als opdrachtencentrale voor afname van de raamovereenkomst ‘Smartville’.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De stad Lokeren treedt toe tot de aankoopcentrale C-Smart en doet een beroep op de opdrachtencentrale van Cipal dv via de raamovereenkomst “Smart City Cloud Platform” (bestek nr. CSMRTIOH20).
Voormelde opdracht werd op 8 januari 2021 gegund aan de maatschap Smartville, na een Europese mededingingsprocedure met onderhandelingen die via het elektronische “public procurement platform” werd gepubliceerd door de opdrachtencentrale C-Smart van CIPAL dv.
De maatschap Smartville is voor 5 jaar de partner voor de levering van smart city deeloplossingen en aanverwante diensten die kaderen binnen deze opdracht.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering. De effectieve bestellingen gebeuren op afroep naargelang de noodwendigheid onder de vorm van een bestelbon (< € 30.000 excl. btw) of een formele SC-beslissing (> € 30.000 excl. btw).
De uitgave wordt steeds voorzien afhankelijk van het project in het meerjarenplan 2020-2025 op investeringsbudgetten of exploitatieuitgaven op het desbetreffende beleidsitem, algemene rekening en eventuele actiecode.
In functie van de bouw van de nieuwe brandweerkazerne moet er ook een slangenwas-installatie voorzien worden om de brandslangen na gebruik bij de interventies te wassen, te drogen en te testen. Omwille van de zeer specifieke aard van deze installatie werd dit niet in het dossier van de nieuwbouw van de brandweerkazerne voorzien, maar wordt hier een apart dossier voor uitgeschreven.
Het dossier voor de levering en installatie van de slangenwas werd in overleg met de ontwerper van de nieuwe brandweerkazerne, Bureau Adam bv, samen met de brandweerzone Oost opgemaakt.
Het bijzonder bestek voor dit dossier wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad, samen met de bijhorende kostenraming begroot op € 136.363,64 +21% btw MC WOS = € 165.000,00
Gelet op de aard van de werken, dient een veiligheidscoördinator ontwerp/verwezenlijking aangesteld te worden. Er wordt voorgesteld om hiervoor de stedelijke veiligheidscoördinator aan te stellen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten is van toepassing op deze opdracht.
Als wijze van gunnen wordt een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking (artikel 41, §1, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten – leveringen waarvan het geraamde bedrag lager ligt dan de Europese drempel, momenteel vastgelegd op € 215.000 excl. btw) voorgesteld.
De nodige kredieten voor dit project zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 in het investeringsbudget onder het investeringsproject ‘INFRASTRUCTUUR’, subproject 2016/032, onder de algemene rekening 22100007 en beleidsitem 041000 met actiecode ST08B02AP01A01.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het bestek, de wijze van gunnen en de bijhorende kostenraming, goed te keuren.
Het bijzonder bestek voor dit dossier wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad, samen met de bijhorende kostenraming begroot op € 136.363,64 +21% btw MC WOS = € 165.000,00.
Gelet op de aard van de werken, dient een veiligheidscoördinator ontwerp/verwezenlijking aangesteld te worden. Er wordt voorgesteld om hiervoor de stedelijke veiligheidscoördinator aan te stellen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten is van toepassing op deze opdracht.
Als wijze van gunnen wordt een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking (artikel 41, §1, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten – leveringen waarvan het geraamde bedrag lager ligt dan de Europese drempel, momenteel vastgelegd op € 215.000 excl. btw) voorgesteld.
De nodige kredieten voor dit project zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 in het investeringsbudget onder het investeringsproject ‘INFRASTRUCTUUR’, subproject 2016/032, onder de algemene rekening 22100007 en beleidsitem 041000 met actiecode ST08B02AP01A01.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Goedkeuring wordt verleend aan het bijzonder bestek en de globale raming voor een bedrag van € 136.363,64 +21% btw MC WOS = € 165.000,00 voor de opdracht “Levering en installatie slangenwas nieuwbouw brandweerkazerne”.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking (artikel 41, §1, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten – leveringen waarvan het geraamde bedrag lager ligt dan de Europese drempel, momenteel vastgelegd op € 215.000 excl. btw).
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Voor de veiligheidscoördinatie (fase ontwerp en verwezenlijking) de veiligheidscoördinator van de stad aan te stellen en bijgevolg de overeenkomst tussen stad Lokeren en zijn veiligheidscoördinator ontwerp/verwezenlijking in het kader van de opdracht “Levering en installatie slangenwas nieuwbouw brandweerkazerne”, goed te keuren.
De nodige kredieten voor dit project zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 in het investeringsbudget onder het investeringsproject ‘INFRASTRUCTUUR’, subproject 2016/032, onder de algemene rekening 22100007 en beleidsitem 041000 met actiecode ST08B02AP01A01.
In uitvoering van de overeenkomst De Watergroep - Lokeren voor de uitbouw en het beheer van het gemeentelijk rioleringsnet stellen de stad Lokeren en Aquafin elk jaar het takenpakket samen uit de takenlijst als bijlage 1 van de overeenkomst.
Sommige taken (zoals bv. beheer van pompstations en IBA's) komen jaarlijks terug, andere taken zijn éénmalig en lopen over 1 of meerdere jaren (zoals bv. projectmanagement, afkoppelingsdeskundige, werftoezicht, projectgerelateerde kosten + investeringen voor een bepaald rioleringsdossier).
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het takenpakket 2023 in het kader van de overeenkomst goed te keuren.
De gemeenteraad heeft - in zitting van 08 september 2008 - een overeenkomst goedgekeurd met 'De Watergroep' (Riopact) betreffende de uitbouw, het onderhoud en het beheer van het gemeentelijk rioleringsstelsel van de stad Lokeren.
Jaarlijks wordt er in gemeen overleg tussen de stad Lokeren en Aquafin een dienstenpakket voor de uitbouw en het beheer van het gemeentelijke rioleringsstelsel samengesteld.
Dit dienstenpakket kan op vraag en op maat van de stad Lokeren worden samengesteld uit de volledige takenlijst voor de uitbouw, onderhoud en beheer van gemeentelijke rioleringsstelsels.
Het takenpakket 2023 dat in overleg tussen de stad Lokeren en Aquafin werd uitgewerkt omvat volgende
Eénmalige taken:
Jaarlijks terugkerende taken:
(*) De uitgave voor de bouw van IBA's en enkele diverse, algemene taken in het kader van Riopact, werd voorzien in het investeringsbudget van 2023, op het subproject 2014/143 voor een totaal bedrag van 50.000 euro.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om dit voorstel van takenpakket 2023 in het kader van Riopact Lokeren goed te keuren.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 40.
Het voorstel van takenpakket 2023 in het kader van Riopact Lokeren wordt goedgekeurd.
Bij besluit van 2/9/2019 stelde de gemeenteraad de leden van de omgevingsraad aan. Namens de verenigingen voor jeugd werd als effectief lid mevrouw Nele Casneuf aangesteld. Mevrouw Nele Casneuf wenst geen lid meer te zijn van de omgevingsraad. Vanuit de jeugdraad wordt de heer Matthias van Acker, voorzitter van de jeugdraad voorgesteld om als effectief lid de verenigingen voor jeugd te vertegenwoordigen in de omgevingsraad. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om deze kandidatuur goed te keuren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de kandidatuur van Matthias Van Acker, om als effectief lid de verenigingen voor jeugd te vertegenwoordigen in de omgevingsraad, goed te keuren.
Artikel 1.3.3. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening dd. 15/5/2009.
Het besluit van de Vlaamse regering dd. 19/5/2000 tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de gemeentelijke commissie van ruimtelijke ordening, gewijzigd bij BVR dd. 7/9/2018.
De heer Matthias Van Acker, Labostraat 11 te Lokeren wordt aangesteld als effectief lid namens de verenigingen voor jeugd in de omgevingsraad.
De eigenaar van het perceel, kadastraal gekend als Lokeren 5de afdeling, sectie B, nr.631d) aan Moervaartveer (zn), wenst het plantrecht kosteloos over te dragen van de eerste 15 populieren (komende van Oosteindeken).
Het plantrecht is ontstaan uit het feit dat de landwegen vroeger eigendom waren van de aanpalende eigenaars en sinds de wet op de buurtwegen bezitten zij enkel het plantrecht tussen de weg en hun aanpalende grond.
Door het afstaan van het plantrecht vervalt de aansprakelijkheid en de eventuele vordering tot schadevergoeding ingeval er beschadigingen aan het wegdek veroorzaakt worden door de nieuw aangeplante bomen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de overdracht van het plantrecht en de bomen goed te keuren.
De betrokken eigenaars, kadastraal gekend als Lokeren 5de afdeling, sectie B, nr.631d, gelegen aan Moervaartveer (zn.), vragen om de gratis overname door de stad van het plantrecht en de bomen goed te keuren. Het betreft de eerste 15 bomen (komende van Oosteindeken). De overdracht gebeurt volgens de overeenkomst tot afstand van plantrecht in bijlage.
Het decreet van 3 mei 2019 betreffende de gemeentewegen.
Het Veldwetboek van 7 oktober 1886, geofficialiseerd door de wet van 8 april 1969 en latere wijzigingen.
Goed te keuren verwerving van het plantrecht en de bomen (eerste 15 populieren komende van Oosteindeken) langs het perceel kadastraal gekend als Lokeren 5de afdeling, sectie B, nr.631d, gelegen in de Moervaartdreef.
Eigenaars: Björn Rzoska & Ines De Pau
Tijdens de gemeenteraad van 27 januari 2020 werd de laatste samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd voor de Omloop van het Waasland in 2020. Door Corona werd deze editie uitgesteld naar 2022. De Omloop van het Waasland wordt sinds 2008 georganiseerd met Lokeren als startplaats. Dit is uitgegroeid tot een traditie.
Op 27 november 2022 verzocht de organisator, vzw Nering door sport en steun Stekene, het stadbestuur de overeenkomst te verlengen met drie jaar. De organisatie zal vanaf 2023 in een hogere categorie laten rijden, als UCI-koers met een extra lokale ronde in Lokeren. Om deze ambitie waar te maken vragen zij een verdubbeling van de financiële tegemoetkoming van 3.000 euro naar 6.000 euro. De overige bepalingen van voorgaande overeenkomsten blijven behouden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren en het College van Burgemeester en Schepenen te machtigen tot ondertekening hiervan.
In de beleidsnota Lokeren 2.0 wordt de intentie getoond in te zetten op het aantrekken van grote sportevenementen.
De Omloop van het Waasland wordt sinds 2008 georganiseerd met Lokeren als startplaats. Dit is uitgegroeid tot een traditie.
De organisatie zal vanaf 2023 in een hogere categorie laten rijden, als UCI-koers en met een extra lokale ronde in Lokeren. Om deze ambitie waar te maken vragen zij een verdubbeling van de financiële tegemoetkoming van 3.000 euro naar 6.000 euro. De nodige budgetten hiervoor zijn ingeschreven in de meerjarenplanning onder AR 64910050 'Toelage Omloop van het Waasland', BI 074000 - Ondersteuning sportverenigingen en actie ST09B01AP03A01.
De overige bepalingen van voorgaande overeenkomsten blijven behouden.
Het gemeenteraadsbesluit van 27 januari 2020 betreffende Omloop van het Waasland, samenwerkingsovereenkomst met de organisator voor het jaar 2020.
Het gemeenteraadsbesluit van 26 november 2018 betreffende samenwerkingsovereenkomst met de organisator voor de jaren 2017-2018-2019.
De overeenkomst voor de organisatie van Omloop van het Waasland goed te keuren, zoals hierna voorgesteld door de organisator de vzw Nering door sport en steun Stekene:
Het College van Burgemeester en Schepenen te machtigen de overeenkomst met de vzw Nering door sport en steun te ondertekenen.
In de gemeenteraad van 19 december 2022 werd de vacantverklaring van een plaats adviseur-diensthoofd klasse 2 (niveau A) – dienst beheer PLIF & beleidsondersteuning goedgekeurd.
Deze vacante betrekking van adviseur-diensthoofd klasse 2 (niveau A)- dienst beheer PLIF & Beleidsondersteuning werd vacant verklaard in de mobiliteitsoproep gekend onder nummer 2022-05.
Er hebben zich twee personen ingeschreven.
Het betreft geen gespecialiseerde betrekking.
De selectiecommissie voor de personeelsleden van het niveau A van de lokale politie dient samengesteld te zijn uit maximum vijf leden, de voorzitter inbegrepen en derwijze moet samengesteld zijn uit een onpaar aantal leden, de voorzitter inbegrepen :
- de korpschef of de door hem aangewezen officier, voorzitter;
- minstens één, maximum drie officieren van een korps van de lokale politie;
- minstens één lid van het CALog van de lokale politie, niveau A
- een secretaris, aangewezen door de Korpschef, staat elke plaatselijke selectiecommissie van de lokale politie bij;
De heer Dirk De Paepe, Korpschef, stelt voor om volgende selectiewijze vast te stellen:
- het inwinnen, per kandidaat, van het gemotiveerd advies van de plaatselijke selectiecommissie voor personeelsleden van het niveau A en deze plaatselijke selectiecommissie zal bestaan uit volgende leden:
- Dirk De Paepe, hoofdcommissaris, Korpschef, voorzitter
- Anjuli Van Damme, commissaris, zuiloverste interventie/onthaal, bijzitter
- Sylvie Michiels, 1e adviseur, diensthoofd PLIF PZ Hamme/Waasmunster, bijzitter
- Annick Geers, 1e consulent, aangesteld diensthoofd beleidsondersteuning & PLIF, secretaris
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om akkoord te gaan met bovenstaande samenstelling van de plaatselijke selectiecommissie.
De heer De Paepe Dirk, korpschef, stelt voor om de selectiecommissie als volgt samen te stellen :
- Voorzitter : de heer Dirk De Paepe, hoofdcommissaris, korpschef PZ Lokeren
- Bijzitter : mevrouw Anjuli Van Damme, commissaris, diensthoofd interventie/onthaal PZ Lokeren
- Bijzitter : mevrouw Sylvie Michiels, 1e adviseur, diensthoofd PLIF PZ Hamme/Waasmunster
- Secretaris : mevrouw Annick Geers, 1e consulent – aangesteld diensthoofd beleidsondersteuning & PLIF PZ Lokeren
De Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;
Het Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten;
Het Koninklijk Besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;
De Omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones.
Zich akkoord verklaren met de samenstelling van de selectiecommissie voor de aanwerving van één adviseur-diensthoofd klasse 2 (niveau A) – Dienst beheer PLIF & Beleidsondersteuning:
- Voorzitter : de heer Dirk De Paepe, hoofdcommissaris, korpschef PZ Lokeren
- Bijzitter : mevrouw Anjuli Van Damme, commissaris, diensthoofd interventie/onthaal PZ Lokeren
- Bijzitter : mevrouw Sylvie Michiels, 1e adviseur, diensthoofd PLIF PZ Hamme/Waasmunster
- Secretaris : mevrouw Annick Geers, 1e consulent – aangesteld diensthoofd beleidsondersteuning & PLIF PZ Lokeren
Raadslid Manu Diericx bezorgt per mail op woensdag 25 januari 2023 een tijdig toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur om te agenderen op de gemeenteraad van maandag 30 januari 2023:
Het stadsbestuur engageert zich om op de site Sportlaan een eigentijds Durmebad waar te maken. Heel wat keuzes werden al gemaakt en de werken zijn intussen gestart. Zo wordt voorzien in:
De opening van het nieuwe zwembad werd gepland in de herfstvakantie van 2023.
Nu de werken bezig zijn, wordt het tijd om ook enkele belangrijke beslissingen te nemen over de uitbating van het zwembad. Daarom neemt de gemeenteraad een duidelijk standpunt in over een aantal belangrijke principes en stelt ze een aantal concrete vragen aan het college en de bevoegde schepen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om aan het College van Burgemeester en schepenen en de bevoegde schepen van Sport te vragen om in de organisatie, planning en uitbating van het nieuwe zwembad volgende zaken te realiseren:
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om in te stemmen met de bijlage bij dit agendapunt en vraagt aan het college van burgemeester en schepenen om over de realisatie van de principes die erin zijn opgenomen te rapporteren in de bevoegde commissievergadering.
Na bespreking wordt beslist om dit agendapunt te verdagen naar de eerstvolgende raadscommissie Cultuur en Vrije Tijd ter verdere bespreking.
Raadslid Manu Diericx meldt dat "het stadsbestuur zich engageert om op de site Sportlaan een eigentijds Durmebad waar te maken. Heel wat keuzes werden al gemaakt en de werken zijn intussen gestart. Zo wordt voorzien in:
De opening van het nieuwe zwembad werd gepland in de herfstvakantie van 2023.
Nu de werken bezig zijn, wordt het tijd om ook enkele belangrijke beslissingen te nemen over de uitbating van het zwembad. Daarom neemt de gemeenteraad een duidelijk standpunt in over een aantal belangrijke principes en stelt ze een aantal concrete vragen aan het college en de bevoegde schepen."
Raadslid Diericx vraagt om aan het College van Burgemeester en schepenen en de bevoegde schepen van Sport te vragen om in de organisatie, planning en uitbating van het nieuwe zwembad volgende zaken te realiseren:
Raadslid Diericx vraagt om in te stemmen met de bijlage bij dit agendapunt en vraagt aan het college van burgemeester en schepenen om over de realisatie van de principes die erin zijn opgenomen te rapporteren in de bevoegde commissievergadering.
Artikel 21 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017 en latere wijzigingen.
Het agendapunt werd ingediend conform art. 3 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
De gemeenteraad beslist om dit punt voor te leggen op de eerstkomende gemeenteraadscommissie Cultuur en Vrije Tijd.
De start van de sociale kruidenier komt eindelijk in zicht. Een bijzonder goede zaak voor Lokeren, en in het bijzonder voor de ongeveer 800 Lokeraars die recht hebben op een voedselpakket. Maar hoe zit het met de toekomstige werking van vzw De Toevlucht in de oude rijkswachtkazerne op de Kouter? Deze organisatie verzorgt al vele jaren de bedeling van de voedselpakketten. Ze maakt hiervoor gebruik van de oude rijkswachtkazerne voor de opslag en voedselbedeling aan meer dan 600 Lokerse gezinnen. In het armoedeplan van de Stad Lokeren werd vzw De Toevlucht dankzij een nieuwe samenwerkingsovereenkomst voor hun werk erkent en ondersteunt met een jaarlijkse subsidie van 6 000 EUR.
Hoe zal deze partner in de aanpak van armoede, in de toekomst verder ondersteund worden? Wat zijn de plannen met de oude kazerne en bijhorende appartementen? Is er al nagedacht en overleg geweest over een eventuele nieuwe locatie voor vzw De Toevlucht?
Het BK veldrijden ligt intussen goed twee weken achter ons. Iedereen zal erkennen dat het zowel organisatorisch als sportief een succes was en een mooie promotie voor onze stad. We willen van dit moment gebruik maken om een vraag te stellen én een suggestie te doen:
Deze parkingzone wordt intensief gebruikt door de Lokerse truckers.
Bij de heraanleg van de N70 werd de parkeerstrook aan de Baronsdreef destijds verbreed naar drie meter maar Stad Lokeren voerde er in 2013 een parkeerverbod toe.
Logisch dus dat de Lokerse truckers alternatieven zochten en vonden.
Ze hebben nl. een alternatief aan de N47 op de parkeerstrook aan de Koningin Fabiolalaan maar die strook is smaller waardoor ze deels in de berm moeten parkeren.
De situatie is er nu dat die berm vol met diepe putten zit, vrachtwagens staan er vaak tot hun as in de modder.
Vrachtwagens staan er "onevenwichtig te wezen", voor de fietsers is het gevaarlijk door de modder op het fietspad en de diepe putten vlak ernaast.
Ik besef dat het hier gaat om een gewestweg maar hier dient zelf even werk van te worden gemaakt of te worden aangedrongen bij het AWV
op een spoedige oplossing.