Terug
Gepubliceerd op 28/02/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 30/01/2023 - 20:00 Raadzaal stadhuis - derde verdieping

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Verontschuldigd

Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Sylvie Van Acker, Raadslid

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester

Agendapunten

1.

2023_GR_00024 - Notulen van de gemeenteraad van 19 december 2022. Goedkeuring.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Sylvie Van Acker, Raadslid
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
1.

2023_GR_00024 - Notulen van de gemeenteraad van 19 december 2022. Goedkeuring.

2023_GR_00024 - Notulen van de gemeenteraad van 19 december 2022. Goedkeuring.

Motivering

Toelichting

De gemeenteraad is bevoegd in uitvoering van artikel 32 en 278 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen. 

Argumentatie

De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 19 december 2022 werden opgemaakt en aan dit agendapunt toegevoegd. Er waren geen opmerkingen en zij worden dus als goedgekeurd beschouwd. 

Juridische context

Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 artikel 32 en 278.

Fasering

De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 19 december 2022 werden opgemaakt conform de artikelen 32 en 278 van het Decreet Lokaal Bestuur.

Er werden geen opmerkingen gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering en zij worden dus als goedgekeurd beschouwd. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 19 december 2022 worden goedgekeurd.

2.

2023_GR_00018 - Audio. Verslag algemene vergadering van 16 december 2022. Kennisneming.

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Sylvie Van Acker, Raadslid
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
2.

2023_GR_00018 - Audio. Verslag algemene vergadering van 16 december 2022. Kennisneming.

2023_GR_00018 - Audio. Verslag algemene vergadering van 16 december 2022. Kennisneming.

Motivering

Toelichting

Audio bezorgt met mail van 23 december 2022 het verslag van de algemene vergadering van Audio van 16 december 2022.

Dit verslag wordt, conform artikel 20 van de statuten van Audio, ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad. 

In de algemene vergadering van 16 december 2022 werd o.a. kennis genomen van de goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 en de jaarrekening Audio 2021 door de Gouverneur.

Aan de raad wordt gevraagd kennis te nemen van het verslag van de algemene vergadering van Audio van 16 december 2022. 

Argumentatie

 Audio bezorgt met mail van 23 december 2022 het verslag van de algemene vergadering Audio van 16 december 2022.

Juridische context

Het decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 en aanvullende wijzigingen, in het bijzonder artikels 40 en 489.

Het decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 en aanvullende wijzigingen, in het bijzonder artikel 485 en 490. 

Het besluit van de gemeenteraad van 15 december 2015 over de toetreding van de stad Lokeren tot de welzijnsvereniging Audio.

De statuten van de welzijnsvereniging Audio, goedgekeurd in de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 mei 2019, artikel 20.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt akte van het verslag van de algemene vergadering van Audio van 16 december 2022 waarbij kennis werd genomen van de goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 en de jaarrekening Audio 2021 door de Gouverneur.

3.

2023_GR_00010 - Hulpverleningszone Oost. Begroting 2023. Meerjarenplan 2020-2025. Goedkeuring.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Sylvie Van Acker, Raadslid
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
3.

2023_GR_00010 - Hulpverleningszone Oost. Begroting 2023. Meerjarenplan 2020-2025. Goedkeuring.

2023_GR_00010 - Hulpverleningszone Oost. Begroting 2023. Meerjarenplan 2020-2025. Goedkeuring.

Motivering

Toelichting

De hulpverleningszone Oost bezorgde met e-mail van 17 oktober 2022 het financieel ontwerp van de begroting 2023 voor het meerjarenplan 2020-2025. 

Per brief van 18 november 2022 (ontvangen 23/11/2022) werd de door de zoneraad van de Brandweerzone Oost op 21 oktober 2022 goedgekeurde begroting 2023, ontvangen.

Stad Lokeren voegt, conform bepalingen in de samenwerkingsovereenkomst, de exploitatie- en investeringstoelage samen tot één dotatie. De dotatie voor de hulpverleningszone Oost is voorzien in de boekhouding als volgt: 

  • dotatie als exploitatie-uitgave: AR 64943000 toegestane werkingssubsidie Hulpverleningszone Oost - basis en BI 041000 bijdrage aan de brandweer
  • erkentelijkheidspremie als exploitatie-uitgave: AR 64943001 toegestane werkingssubsidie Hulpverleningszone Oost - premie erkentelijkheid en BI 041000 bijdrage aan de brandweer

De globale dotatie in de begroting 2023 bedraagt voor Lokeren 1.027.122,00 EUR (gewone dotatie 986.922,00 EUR en erkentelijkheidspremie 40.200,00 EUR).

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het budget 2023 van hulpverleningszone Oost goed te keuren.

Argumentatie

Op de gemeenteraad van 16 december 2019 werd het meerjarenbeleidsplan van de hulpverleningszone goedgekeurd.

De besprekingen vonden plaats in de zoneraad van 21 oktober 2022.

Overwegende dat de stad Lokeren op advies van de heer Rudy Vermeulen, verantwoordelijke financiën van de hulpverleningszone Oost met e-mail van 17 oktober 2022 in het meerjarenplan 2020-2025 en het budget 2023 onder de exploitatie-uitgaven, beleidsitem 041000 (bijdrage aan de brandweer) en AR 64943000 (toegestane werkingssubsidie Hulpverleningszone Oost - basis) en AR 64943001 (toegestane werkingssubsidie Hulpverleningszone Oost - premie erkentelijkheid), de exploitatietoelage en een erkentelijkheidspremie als volgt heeft ingeschreven:

  Balans Budget  Budget  Budget  Budget 
  2021 2022 2023 2024 2025
Exploitatietoelage (64943000) 1.012.339,17 986.280,00 986.922,00 986.9220,00 986.922,00
Erkentelijkheidspremie (64943001) 29.972,53 40.200,00 40.200,00 40.200,00 40.200,00
Investeringstoelage 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
Totaal:1.042.311,701.026.480,001.027.122,001.027.122,001.027.122,00


Stad Lokeren heeft per brief van 18 november 2022 de door de Zoneraad goedgekeurde documenten budget 2023 van de Hulpverleningszone Oost ontvangen.

Er wordt enkel nog een exploitatietoelage voorzien en de erkentelijkheidspremie wordt op 40.200,00 EUR gehandhaafd.

Gemeente

Aantal inwoners 1/1/2021

in %

KI 1/1/2021

KI in %

Gemiddelde inw en KI in %

Berlare

15.222

8,28

8.109.413

6,99

7,635

Buggenhout

14.689

7,99

12.055.794

10,39

9,190

Dendermonde

46.015

25,02

31.508.064

27,17

26,095

Hamme

24.980

13,58

11.591.304

9,99

11,785

Lebbeke

19.560

10,63

11.352.140

9,79

10,210

Lokeren

42.145

22,90

26.867.237

23,17

23,035

Zele

21.333

11,60

14.496.181

12,50

12,050

Totaal

183.944

100,00

115.980.133

100,00

100,000


Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het budget 2023 van hulpverleningszone Oost goed te keuren.

Juridische context

De wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid (B.S. 31 juli 2007 en wijzigingen van deze wet) en op de uitvoeringsbesluiten.

De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen, artikels 1-3.

Het besluit van de gemeenteraad van 20 oktober 2014 waarbij een samenwerkingsovereenkomst tussen Hulpverleningszone en de gemeenten die behoren tot deze hulpverleningszone: Berlare, Buggenhout, Dendermonde, Hamme, Lebbeke, Lokeren en Zele, afgesloten werd.

De beslissing van de gemeenteraad van 16 december 2019 waarbij het meerjarenbeleidsplan van de hulpverleningszone werd goedgekeurd.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de dotatie aan de hulpverleningszone Oost voor het budgettair jaar 2023 goed voor 986.922,00 EUR . 

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de erkentelijkheidspremie aan de hulpverleningszone Oost goed voor het budgettair jaar 2023 t.b.v. 40.200,00 EUR.

4.

2023_GR_00016 - Polder Sinaai Daknam - Polder van Belham - Polder Moervaart Zuidlede - Polder Tussen Schelde en Durme - Polder Schelde Durme Oost. Onderhoud waterlopen 3e categorie. Kostenraming werken dienstjaar 2023. Advies.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Sylvie Van Acker, Raadslid
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
4.

2023_GR_00016 - Polder Sinaai Daknam - Polder van Belham - Polder Moervaart Zuidlede - Polder Tussen Schelde en Durme - Polder Schelde Durme Oost. Onderhoud waterlopen 3e categorie. Kostenraming werken dienstjaar 2023. Advies.

2023_GR_00016 - Polder Sinaai Daknam - Polder van Belham - Polder Moervaart Zuidlede - Polder Tussen Schelde en Durme - Polder Schelde Durme Oost. Onderhoud waterlopen 3e categorie. Kostenraming werken dienstjaar 2023. Advies.

Motivering

Toelichting

Ingevolge de polderwet van 3 juni 1957 en de wet van 28 december 1967 op de onbevaarbare waterlopen, vallen de gewone onderhouds- en ruimingswerken van de waterlopen van 3de categorie ten laste van de gemeente voor de waterlopen op hun grondgebied gelegen.

In de praktijk worden de werken aan waterlopen binnen de polderomschrijving uitgevoerd door de polders en wordt de factuur ter vereffening voorgelegd aan de stad. Daartoe wordt jaarlijks voorafgaandelijk de kostenraming voor advies voorgelegd aan de gemeenteraad.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de kostenramingen 2023 gunstig te adviseren voor een totaal bedrag van 185.659,41 euro.

Argumentatie

Samengevat werden volgende bedragen ingeschreven in het meerjarenplan 2020 - 2025 voor 2023, worden volgende ramingen gevraagd en is het verschil tussen beiden naar voor gebracht in onderstaande tabel.

PolderBudgetsleutelBudget 2023Ingediende raming 2023Verschil
Polder van BelhamAR 64940014 - BI 0310011.490,001.489,550,45
Polder Schelde Durme OostAR 64940016 - BI 031001337,37478,29-140,92
Polder Sinaai - DaknamAR 64940013 - BI 0310013.798,0020.275,00-16.477,00
Polder Moervaart - ZuidledeAR 64940012 - BI 031001137.521,44140.319,90-2.798,46
Polder Tussen Schelde en DurmeAR 64940015 - BI 03100123.096,6723.096,670,00
TOTAAL
166.243,48185.659,41-19.415,93 


De meerkost bij de ingediende raming Polder Sinaai - Daknam wordt voornamelijk bepaald door de werken in het kader van de stuw hemelwater - droogteplan t.b.v. 15.000 EUR. Dienst Infrastructuur verleent hiervoor positief advies.

Bij gunstig advies van de ontvangen ramingen 2023 van de polders zullen de budgetten waar een tekort is in de volgende aanpassing meerjarenplan 2020 - 2025: 2023 dienen aangezuiverd te worden.

Juridische context

Ingevolge de polderwet van 3 juni 1957 en de wet van 28 december 1967 op de onbevaarbare waterlopen, vallen de gewone onderhouds- en ruimingswerken van de waterlopen van 3de categorie ten laste van de gemeente voor de waterlopen op hun grondgebied gelegen.

Artikel 1 - 10 van de wet van 14 november 1983 over de toekenning van toelagen. 

De bepalingen van het Gemeentedecreet.

De bepalingen van het decreet Lokaal bestuur.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De door Polder van Belham voorgelegde raming van 1.489,55  euro voor het uitvoeren van gewone werken aan de waterlopen van 3de categorie tijdens het dienstjaar 2023 gunstig te adviseren.

De door Polder Schelde Durme Oost voorgelegde raming van 478,29 euro voor het uitvoeren van gewone werken aan de waterlopen van 3de categorie tijdens het dienstjaar 2023 gunstig te adviseren mits in de aanpassing meerjarenplan 2020 - 2025  2023 het budget wordt  opgetrokken met 140,92 euro.

De door Polder Sinaai - Daknam voorgelegde raming van 20.275,00 euro voor het uitvoeren van gewone werken aan de waterlopen van 3de categorie tijdens het dienstjaar 2023 gunstig te adviseren mits in de aanpassing meerjarenplan 2020 - 2025  2023 het budget wordt opgetrokken met 16.477,00 euro.

De door Polder van Moervaart en Zuidlede voorgelegde raming van 140.319,90 euro voor het uitvoeren van gewone werken aan de waterlopen van 3de categorie tijdens het dienstjaar 2023 gunstig te adviseren mits in de aanpassing meerjarenplan 2020 - 2025  2023 het budget wordt opgetrokken met 2.798,46 euro.

De door Polder Tussen Schelde en Durme voorgelegde raming van 23.096,67 euro voor het uitvoeren van gewone werken aan de waterlopen van 3de categorie tijdens het dienstjaar 2023 gunstig te adviseren.

5.

2023_GR_00017 - Politiezone Lokeren. Goedkeuring Gouverneur Oost-Vlaanderen. Budgetwijziging 2022/1. Kennisneming.

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Sylvie Van Acker, Raadslid
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
5.

2023_GR_00017 - Politiezone Lokeren. Goedkeuring Gouverneur Oost-Vlaanderen. Budgetwijziging 2022/1. Kennisneming.

2023_GR_00017 - Politiezone Lokeren. Goedkeuring Gouverneur Oost-Vlaanderen. Budgetwijziging 2022/1. Kennisneming.

Motivering

Toelichting

Per brief van 16 december 2022 laat de Gouverneur van Oost-Vlaanderen weten dat het dossier betreffende de begrotingswijziging 2022-1 voor de gewone- en buitengewone dienst van de Politiezone Lokeren, zoals vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 21 november 2022, in het kader van het federaal toezicht (art. 71 e.v. WGP) werd goedgekeurd.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van de goedkeuring door de Gouverneur van Oost-Vlaanderen.

Argumentatie

De Gouverneur laat per brief van 16/12/2022 weten dat de begrotingswijziging 2022/1 in het kader van het federaal toezicht (art. 71 e.v. WGP) van de Politiezone Lokeren, zoals vastgesteld door de Raad in zitting van 21 november 2022 werd goedgekeurd.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van de goedkeuring door de Gouverneur van Oost-Vlaanderen.

Juridische context

De Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, inzonderheid op artikel 34 en op de artikelen 77 tot 80 (hierna aangeduid als WGP).

Het Koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie, inzonderheid op de artikelen 66 tot 72 (hierna aangeduid als ARPC).

De ministeriële omzendbrief PLP 61 betreffende de onderrichtingen voor het opstellen van de politiebegroting voor 2022 ten behoeve van de politiezones.

Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen meer bepaald artikel 41 paragraaf 2, 3°.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Neemt kennis van de goedkeuring door de Gouverneur van Oost-Vlaanderen van de begrotingswijziging 2022-1 voor de gewone- en buitengewone dienst van de politiezone Lokeren, vastgesteld door de Gemeenteraad op 21 november 2022.

6.

2023_GR_00020 - ICT. Toetreding tot aankoopcentrale C-SMART. Beroep doen op dienstverlenende Vereniging CIPAL als opdrachtencentrale voor afname van de raamovereenkomst ‘SMART CITY CLOUD PLATFORM’ voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud-platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving (Bestek nr. CSMRTIOH20). Goedkeuring.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Sylvie Van Acker, Raadslid
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
6.

2023_GR_00020 - ICT. Toetreding tot aankoopcentrale C-SMART. Beroep doen op dienstverlenende Vereniging CIPAL als opdrachtencentrale voor afname van de raamovereenkomst ‘SMART CITY CLOUD PLATFORM’ voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud-platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving (Bestek nr. CSMRTIOH20). Goedkeuring.

2023_GR_00020 - ICT. Toetreding tot aankoopcentrale C-SMART. Beroep doen op dienstverlenende Vereniging CIPAL als opdrachtencentrale voor afname van de raamovereenkomst ‘SMART CITY CLOUD PLATFORM’ voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud-platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving (Bestek nr. CSMRTIOH20). Goedkeuring.

Motivering

Toelichting

Een slimme stad, ook wel ‘smart city’ genoemd, is een stad waarbij informatietechnologie en het internet gebruikt worden om de stad efficiënter en effectiever te beheren en te besturen in dichte samenwerking met haar burgers.

Na een Europese mededingingsprocedure met onderhandelingen die via het elektronische “public procurement platform” werd gepubliceerd door de opdrachtencentrale C-Smart van CIPAL dv , werd de maatschap Smartville op 8 januari 2021 voor 5 jaar de partner voor de levering van smart city deeloplossingen en aanverwante diensten die kaderen binnen deze opdracht. Deze raamovereenkomst biedt de mogelijkheid om diverse smart city oplossingen te verwerven die inzetten op het belonen van positieve bijdragen en/of het bestraffen van negatieve vaststellingen. Het gaat over scenario’s zoals:

  • Het promoten en belonen van de zachte mobiliteit
  • Parkeergeleiding, zone-30 bewaking en de bestrijding van sluipverkeer
  • Het bestrijden van sluikstort en het belonen van afvalarm beleid
  • Het inzetten van slimme combi-infrastructuur
  • Het dynamiseren van de lokale economie
  • Smart city dashboards
  • ...

Het sectorhoofd ICT, dhr. Philippe Buyle, stelt voor om toe te treden tot de aankoopcentrale C-SMART om vrijblijvend een beroep te kunnen doen op de opdrachtencentrale van CIPAL dv voor smart city oplossingen aangeboden via de raamovereenkomst “Smart City Cloud Platform” (bestek nr. CSMRTIOH20) om volgende redenen:

  • De stad Lokeren kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de opdrachtencentrale gebruik maken waardoor zij krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2016 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren. Het bestuur moet hierdoor zelf geen gunningsprocedure voeren wat een besparing aan tijd en geld betekent;
  • CIPAL dv beschikt over knowhow of technische expertise inzake de aankoop van standaardsoftware door aanbestedende overheden;
  • De stad Lokeren is niet verplicht tot enige afname va de raamovereenkomst Smartville (geen afnameverplichting). 

Het college van burgemeester en schepenen wordt na toetreding verder belast met de uitvoering. De effectieve bestellingen gebeuren op afroep naargelang de noodwendigheid onder de vorm van een bestelbon (< € 30.000 excl. btw) of een formele SC-beslissing (> € 30.000 excl. btw).

De uitgave wordt steeds voorzien afhankelijk van het project in het meerjarenplan 2020-2025 op investeringsbudgetten of exploitatie uitgaven op het desbetreffende beleidsitem, algemene rekening en eventuele actiecode.

Aan de leden van de gemeenteraad wordt dan ook gevraagd om de toetreding tot de aankoopcentrale van de opdrachtgever C-SMART goed te keuren zodat een beroep kan gedaan worden op de dienstverlenende vereniging CIPAL dv als opdrachtencentrale voor afname van de raamovereenkomst ‘Smartville’.

Argumentatie

Een slimme stad, ook wel ‘smart city’ genoemd, is een stad waarbij informatietechnologie en het internet gebruikt worden om de stad efficiënter en effectiever te beheren en te besturen in dichte samenwerking met haar burgers.

Na een Europese mededingingsprocedure met onderhandelingen die via het elektronische “public procurement platform” werd gepubliceerd door de opdrachtencentrale C-Smart van CIPAL dv , werd de maatschap Smartville op 8 januari 2021 voor 5 jaar de partner voor de levering van smart city deeloplossingen en aanverwante diensten die kaderen binnen deze opdracht. Deze raamovereenkomst biedt de mogelijkheid om diverse smart city oplossingen te verwerven die inzetten op het belonen van positieve bijdragen en/of het bestraffen van negatieve vaststellingen. Het gaat over scenario’s zoals:

  • Het promoten en belonen van de zachte mobiliteit
  • Parkeergeleiding, zone-30 bewaking en de bestrijding van sluipverkeer
  • Het bestrijden van sluikstort en het belonen van afvalarm beleid
  • Het inzetten van slimme combi-infrastructuur
  • Het dynamiseren van de lokale economie
  • Smart city dashboards
  • ...

Het sectorhoofd ICT, dhr. Philippe Buyle, stelt voor om toe te treden tot de aankoopcentrale C-SMART om vrijblijvend een beroep te kunnen doen op de opdrachtencentrale van CIPAL dv voor smart city oplossingen aangeboden via de raamovereenkomst “Smart City Cloud Platform” (bestek nr. CSMRTIOH20) om volgende redenen:

  • De stad Lokeren kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de opdrachtencentrale gebruik maken waardoor zij krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2016 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren. Het bestuur moet hierdoor zelf geen gunningsprocedure voeren wat een besparing aan tijd en geld betekent;
  • CIPAL dv beschikt over knowhow of technische expertise inzake de aankoop van standaardsoftware door aanbestedende overheden;
  • De stad Lokeren is niet verplicht tot enige afname va de raamovereenkomst Smartville (geen afnameverplichting). 

De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, in uitvoering van artikels 40 en  41, 10° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en volgende wijzigingen.

Het college van burgemeester en schepenen wordt na toetreding verder belast met de uitvoering. De effectieve bestellingen gebeuren op afroep naargelang de noodwendigheid onder de vorm van een bestelbon (< € 30.000 excl. btw) of een formele SC-beslissing (> € 30.000 excl. btw).

De uitgave wordt steeds voorzien afhankelijk van het project in het meerjarenplan 2020-2025 op investeringsbudgetten of exploitatie uitgaven op het desbetreffende beleidsitem, algemene rekening en eventuele actiecode.

Aan de leden van de gemeenteraad wordt dan ook gevraagd om de toetreding tot de aankoopcentrale van de opdrachtgever C-SMART goed te keuren zodat een beroep kan gedaan worden op de dienstverlenende vereniging CIPAL dv als opdrachtencentrale voor afname van de raamovereenkomst ‘Smartville’.

Juridische context

Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en latere wijzigingen.

Koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De stad Lokeren treedt toe tot de aankoopcentrale C-Smart en doet een beroep op de opdrachtencentrale van Cipal dv via de raamovereenkomst “Smart City Cloud Platform” (bestek nr. CSMRTIOH20).

Voormelde opdracht werd op 8 januari 2021 gegund aan de maatschap Smartville, na een Europese mededingingsprocedure met onderhandelingen die via het elektronische “public procurement platform” werd gepubliceerd door de opdrachtencentrale C-Smart van CIPAL dv.

De maatschap Smartville is voor 5 jaar de partner voor de levering van smart city deeloplossingen en aanverwante diensten die kaderen binnen deze opdracht.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering. De effectieve bestellingen gebeuren op afroep naargelang de noodwendigheid onder de vorm van een bestelbon (< € 30.000 excl. btw) of een formele SC-beslissing (> € 30.000 excl. btw).

Artikel 3

De uitgave wordt steeds voorzien afhankelijk van het project in het meerjarenplan 2020-2025 op investeringsbudgetten of exploitatieuitgaven op het desbetreffende beleidsitem, algemene rekening en eventuele actiecode.

7.

2023_GR_00023 - Levering en installatie slangenwas nieuwbouw brandweerkazerne (INFRA 2016/032-1 (deel 2023)). Bestek en kostenraming. Vaststellen wijze van gunnen. Goedkeuring.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Sylvie Van Acker, Raadslid
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
7.

2023_GR_00023 - Levering en installatie slangenwas nieuwbouw brandweerkazerne (INFRA 2016/032-1 (deel 2023)). Bestek en kostenraming. Vaststellen wijze van gunnen. Goedkeuring.

2023_GR_00023 - Levering en installatie slangenwas nieuwbouw brandweerkazerne (INFRA 2016/032-1 (deel 2023)). Bestek en kostenraming. Vaststellen wijze van gunnen. Goedkeuring.

Motivering

Toelichting

In functie van de bouw van de nieuwe brandweerkazerne moet er ook een slangenwas-installatie voorzien worden om de brandslangen na gebruik bij de interventies te wassen, te drogen en te testen. Omwille van de zeer specifieke aard van deze installatie werd dit niet in het dossier van de nieuwbouw van de brandweerkazerne voorzien, maar wordt hier een apart dossier voor uitgeschreven.

Het dossier voor de levering en installatie van de slangenwas werd in overleg met de ontwerper van de nieuwe brandweerkazerne, Bureau Adam bv, samen met de brandweerzone Oost opgemaakt.

Het bijzonder bestek voor dit dossier wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad, samen met de bijhorende kostenraming begroot op € 136.363,64 +21% btw MC WOS = € 165.000,00

Gelet op de aard van de werken, dient een veiligheidscoördinator ontwerp/verwezenlijking aangesteld te worden. Er wordt voorgesteld om hiervoor de stedelijke veiligheidscoördinator aan te stellen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten is van toepassing op deze opdracht.

Als wijze van gunnen wordt een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking (artikel 41, §1, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten – leveringen waarvan het geraamde bedrag lager ligt dan de Europese drempel, momenteel vastgelegd op € 215.000 excl. btw) voorgesteld.

De nodige kredieten voor dit project zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 in het investeringsbudget onder het investeringsproject ‘INFRASTRUCTUUR’, subproject 2016/032, onder de algemene rekening 22100007 en beleidsitem 041000 met actiecode ST08B02AP01A01.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het bestek, de wijze van gunnen en de bijhorende kostenraming, goed te keuren.

Argumentatie

Het bijzonder bestek voor dit dossier wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad, samen met de bijhorende kostenraming begroot op € 136.363,64 +21% btw MC WOS = € 165.000,00.

Gelet op de aard van de werken, dient een veiligheidscoördinator ontwerp/verwezenlijking aangesteld te worden. Er wordt voorgesteld om hiervoor de stedelijke veiligheidscoördinator aan te stellen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten is van toepassing op deze opdracht.

Als wijze van gunnen wordt een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking (artikel 41, §1, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten – leveringen waarvan het geraamde bedrag lager ligt dan de Europese drempel, momenteel vastgelegd op € 215.000 excl. btw) voorgesteld.

De nodige kredieten voor dit project zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 in het investeringsbudget onder het investeringsproject ‘INFRASTRUCTUUR’, subproject 2016/032, onder de algemene rekening 22100007 en beleidsitem 041000 met actiecode ST08B02AP01A01.

Juridische context

Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring wordt verleend aan het bijzonder bestek en de globale raming voor een bedrag van € 136.363,64 +21% btw MC WOS = € 165.000,00 voor de opdracht “Levering en installatie slangenwas nieuwbouw brandweerkazerne”.

De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. 

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking (artikel 41, §1, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten – leveringen waarvan het geraamde bedrag lager ligt dan de Europese drempel, momenteel vastgelegd op € 215.000 excl. btw).

Artikel 3

De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.

Artikel 4

Voor de veiligheidscoördinatie (fase ontwerp en verwezenlijking) de veiligheidscoördinator van de stad aan te stellen en bijgevolg de overeenkomst tussen stad Lokeren en zijn veiligheidscoördinator ontwerp/verwezenlijking in het kader van de opdracht “Levering en installatie slangenwas nieuwbouw brandweerkazerne”, goed te keuren.

Artikel 5

De nodige kredieten voor dit project zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 in het investeringsbudget onder het investeringsproject ‘INFRASTRUCTUUR’, subproject 2016/032, onder de algemene rekening 22100007 en beleidsitem 041000 met actiecode ST08B02AP01A01.

8.

2023_GR_00015 - Takenpakket Aquafin 2023 in het kader van Riopact. Goedkeuring.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Sylvie Van Acker, Raadslid
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
8.

2023_GR_00015 - Takenpakket Aquafin 2023 in het kader van Riopact. Goedkeuring.

2023_GR_00015 - Takenpakket Aquafin 2023 in het kader van Riopact. Goedkeuring.

Motivering

Toelichting

In uitvoering van de overeenkomst De Watergroep - Lokeren voor de uitbouw en het beheer van het gemeentelijk rioleringsnet stellen de stad Lokeren en Aquafin elk jaar het takenpakket samen uit de takenlijst als bijlage 1 van de overeenkomst.

Sommige taken (zoals bv. beheer van pompstations en IBA's) komen jaarlijks terug, andere taken zijn éénmalig en lopen over 1 of meerdere jaren (zoals bv. projectmanagement, afkoppelingsdeskundige, werftoezicht, projectgerelateerde kosten + investeringen voor een bepaald rioleringsdossier).

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het takenpakket 2023 in het kader van de overeenkomst goed te keuren. 

Argumentatie

De gemeenteraad heeft - in zitting van 08 september 2008 - een overeenkomst goedgekeurd met 'De Watergroep' (Riopact) betreffende de uitbouw, het onderhoud en het beheer van het gemeentelijk rioleringsstelsel van de stad Lokeren.

Jaarlijks wordt er in gemeen overleg tussen de stad Lokeren en Aquafin een dienstenpakket voor de uitbouw en het beheer van het gemeentelijke rioleringsstelsel samengesteld.

Dit dienstenpakket kan op vraag en op maat van de stad Lokeren worden samengesteld uit de volledige takenlijst voor de uitbouw, onderhoud en beheer van gemeentelijke rioleringsstelsels.

Het takenpakket 2023 dat in overleg tussen de stad Lokeren en Aquafin werd uitgewerkt omvat volgende

Eénmalige taken:

  • 5-jaarlijkse keuring IBA’s. De uitgave is voorzien in het investeringsbudget 2023 (*)
  • Coördinatie, plaatsen en indienststellen van 3 IBA’s op afroep. De uitgave is voorzien in het investeringsbudget 2023 (*)
  • Vervangingen, herstellingen en optimalisaties (oa plaatsing alarmbewaking) in de gemeentelijke pompstations. De uitgave is voorzien in het investeringsbudget 2023 op de subprojecten 2017/040 en 2014/149, ten bedrage van 30.000 euro.  

Jaarlijks terugkerende taken:

  • beheer van IBA’s. De uitgave is voorzien in het exploitatiebudget 2023 op de algemene rekening 61421007 en beleidsitem 031001 voor een bedrag van 13.000 euro.
  • beheer van de gemeentelijke pompstations en hydraulische structuren. De uitgave is voorzien in het exploitatiebudget 2023 op de algemene rekening 61421006 en beleidsitem 031002 voor een bedrag van 70.000 euro.
  • opmaken en beheer assetmanagement. De uitgave is voorzien in het investeringsbudget 2023, op het subproject 2021/016 voor een bedrag van 75.000 euro.
  • beheren van riooldatabank. De uitgave is voorzien in het investeringsbudget 2023, op het subproject 2017/011 voor een bedrag van 15.000 euro.
  • hydraulische adviezen op afroep. De uitgave  is voorzien in het investeringsbudget 2023 (*)  
  • technische adviezen op afroep. De uitgave is voorzien in het investeringsbudget 2023 (*)  
  • Afkoppelingsadviezen en keuringen privéwaterafvoer. De uitgave is voorzien in het investeringsbudget 2023 (*)
  • KLIP-aanvragen+ AWIS. De uitgave is voorzien in het investeringsbudget 2023 (*)
  • beleidsondersteuning, opmaak en beheer van het Riopact-takenpakket. De uitgave is voorzien in het investeringsbudget 2023 (*)

(*) De uitgave voor de bouw van IBA's en enkele diverse, algemene taken in het kader van Riopact, werd voorzien in het investeringsbudget van 2023, op het subproject 2014/143 voor een totaal bedrag van 50.000 euro.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om dit voorstel van takenpakket 2023 in het kader van Riopact Lokeren goed te keuren.

Juridische context

Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 40.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het voorstel van takenpakket 2023 in het kader van Riopact Lokeren wordt goedgekeurd.

9.

2023_GR_00011 - Omgevingsraad: vervanging vertegenwoordiger namens de verenigingen voor jeugd. Goedkeuring.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Sylvie Van Acker, Raadslid
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
9.

2023_GR_00011 - Omgevingsraad: vervanging vertegenwoordiger namens de verenigingen voor jeugd. Goedkeuring.

2023_GR_00011 - Omgevingsraad: vervanging vertegenwoordiger namens de verenigingen voor jeugd. Goedkeuring.

Motivering

Toelichting

Bij besluit van 2/9/2019 stelde de gemeenteraad de leden van de omgevingsraad aan. Namens de verenigingen voor jeugd werd als effectief lid mevrouw Nele Casneuf aangesteld. Mevrouw Nele Casneuf wenst geen lid meer te zijn van de omgevingsraad.  Vanuit de jeugdraad wordt de heer Matthias van Acker, voorzitter van de jeugdraad voorgesteld om als effectief lid de verenigingen voor jeugd te vertegenwoordigen in de omgevingsraad. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om deze kandidatuur goed te keuren.

Argumentatie

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de kandidatuur van Matthias Van Acker, om als effectief lid de verenigingen voor jeugd te vertegenwoordigen in de omgevingsraad, goed te keuren.

Juridische context

Artikel 1.3.3. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening dd. 15/5/2009.
Het besluit van de Vlaamse regering dd. 19/5/2000 tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de gemeentelijke commissie van ruimtelijke ordening, gewijzigd bij BVR dd. 7/9/2018.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De heer Matthias Van Acker, Labostraat 11 te Lokeren wordt aangesteld als effectief lid namens de verenigingen voor jeugd in de omgevingsraad.

10.

2023_GR_00014 - Overeenkomst betreffende de kosteloze overdracht van het plantrecht en de bomen. Goedkeuring.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Bjorn Rzoska, Raadslid; Sylvie Van Acker, Raadslid
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
10.

2023_GR_00014 - Overeenkomst betreffende de kosteloze overdracht van het plantrecht en de bomen. Goedkeuring.

2023_GR_00014 - Overeenkomst betreffende de kosteloze overdracht van het plantrecht en de bomen. Goedkeuring.

Motivering

Toelichting

De eigenaar van het perceel, kadastraal gekend als Lokeren 5de afdeling, sectie B, nr.631d) aan Moervaartveer (zn), wenst het plantrecht kosteloos over te dragen van de eerste 15 populieren (komende van Oosteindeken).

Het plantrecht  is ontstaan uit het feit dat de landwegen vroeger eigendom waren van de aanpalende eigenaars en sinds de wet op de buurtwegen bezitten zij enkel het plantrecht tussen de weg en hun aanpalende grond. 

Door het afstaan van het plantrecht vervalt de aansprakelijkheid en de eventuele vordering tot schadevergoeding ingeval er beschadigingen aan het wegdek veroorzaakt worden door de nieuw aangeplante bomen.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de overdracht van het plantrecht en de bomen goed te keuren.

Argumentatie

De betrokken eigenaars, kadastraal gekend als Lokeren 5de afdeling, sectie B, nr.631d, gelegen aan Moervaartveer (zn.), vragen om de gratis overname door de stad van het plantrecht en de bomen goed te keuren. Het betreft de eerste 15 bomen (komende van Oosteindeken). De overdracht gebeurt volgens de overeenkomst tot afstand van plantrecht in bijlage.

Juridische context

Het decreet van 3 mei 2019 betreffende de gemeentewegen.

Het Veldwetboek van 7 oktober 1886, geofficialiseerd door de wet van 8 april 1969 en latere wijzigingen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goed te keuren verwerving van het plantrecht en de bomen (eerste 15 populieren komende van Oosteindeken) langs het perceel kadastraal gekend als Lokeren 5de afdeling, sectie B, nr.631d,  gelegen in de Moervaartdreef.

Eigenaars: Björn Rzoska & Ines De Pau

11.

2023_GR_00012 - Omloop van het Waasland, samenwerkingsovereenkomst met de organisator voor de jaren 2023-2024-2025. Goedkeuring.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Sylvie Van Acker, Raadslid
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
11.

2023_GR_00012 - Omloop van het Waasland, samenwerkingsovereenkomst met de organisator voor de jaren 2023-2024-2025. Goedkeuring.

2023_GR_00012 - Omloop van het Waasland, samenwerkingsovereenkomst met de organisator voor de jaren 2023-2024-2025. Goedkeuring.

Motivering

Toelichting

Tijdens de gemeenteraad van 27 januari 2020 werd de laatste samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd voor de Omloop van het Waasland in 2020. Door Corona werd deze editie uitgesteld naar 2022. De Omloop van het Waasland wordt sinds 2008 georganiseerd met Lokeren als startplaats. Dit is uitgegroeid tot een traditie. 

Op 27 november 2022  verzocht de organisator, vzw Nering door sport en steun Stekene, het stadbestuur de overeenkomst te verlengen met drie jaar. De organisatie zal vanaf 2023 in een hogere categorie laten rijden, als UCI-koers met een extra lokale ronde in Lokeren. Om deze ambitie waar te maken vragen zij een verdubbeling van de financiële tegemoetkoming van 3.000 euro naar 6.000 euro. De overige bepalingen van voorgaande overeenkomsten blijven behouden.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren en het College van Burgemeester en Schepenen te machtigen tot ondertekening hiervan.

Argumentatie

In de beleidsnota Lokeren 2.0 wordt de intentie getoond in te zetten op het aantrekken van grote sportevenementen.

De Omloop van het Waasland wordt sinds 2008 georganiseerd met Lokeren als startplaats. Dit is uitgegroeid tot een traditie. 

De organisatie zal vanaf 2023 in een hogere categorie laten rijden, als UCI-koers en met een extra lokale ronde in Lokeren. Om deze ambitie waar te maken vragen zij een verdubbeling van de financiële tegemoetkoming van 3.000 euro naar 6.000 euro. De nodige budgetten hiervoor zijn ingeschreven in de meerjarenplanning onder AR 64910050 'Toelage Omloop van het Waasland', BI 074000 - Ondersteuning sportverenigingen en actie ST09B01AP03A01.

De overige bepalingen van voorgaande overeenkomsten blijven behouden.

Juridische context

Het gemeenteraadsbesluit van 27 januari 2020 betreffende Omloop van het Waasland, samenwerkingsovereenkomst met de organisator voor het jaar 2020.

Het gemeenteraadsbesluit van 26 november 2018 betreffende samenwerkingsovereenkomst met de organisator voor de jaren 2017-2018-2019.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De overeenkomst voor de organisatie van Omloop van het Waasland goed te keuren, zoals hierna voorgesteld door de organisator de vzw Nering door sport en steun Stekene:

  1. De organisator organiseert de start van de Omloop van het Waasland in de stad Lokeren in ruil voor een financiële tegemoetkoming en dit tegen een vergoeding van 6.000 euro per wedstrijd.
  2. De stad stort de betaling van de overeenkomst jaarlijks op rekening van de organisator en dit na aanvraag tot betaling.
  3.  De overeenkomst wordt afgesloten voor een periode van 3jaar, zijnde de Omloop van het Waasland in maart 2023-2024-2025
  4. De stad verbindt er zich tevens toe op haar kosten en onder toezicht van de organisator te zorgen voor de volgende ondersteuning bij de plaatselijke organisatie van de start:
    • Ter beschikking stellen van kleedkamers voor 200 renners
    • Plaatsen van nadars op de markt
    • Ter beschikking stellen van een ruimte voor ontvangst van ploegleiders en afgevaardigden van de KBWB
    • Ter beschikking stellen van een overdekt podium waar de renners het aanwezigheidsblad tekenen
    • Ter beschikking stellen van politie op het grondgebied van Lokeren
    • Ter beschikking stellen van parkeerplaatsen op of in de omgeving van de Markt voor 75 voertuigen
  5. In ruil hiervoor biedt de organisator:
    • Vier doortochten op grondgebied van Lokeren
    • Naamvermelding op affiches, technische gidsen, website, kranten en regionale televisie
    • Logovermelding van de plaatselijke sponsors op de affiches
    • Mogelijkheid tot volgen van de wedstrijd in één van de volgwagens of met eigen wagen
    • Ter beschikking stellen van 10 combi VIP-kaarten

Artikel 2

Het College van Burgemeester en Schepenen te machtigen de overeenkomst met de vzw Nering door sport en steun te ondertekenen.

12.

2023_GR_00013 - Lokale Politie. Samenstelling selectiecommissie voor de betrekking van adviseur-diensthoofd klasse 2 (niveau A). Dienst beheer PLIF & Beleidsondersteuning. Goedkeuring.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Sylvie Van Acker, Raadslid
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
12.

2023_GR_00013 - Lokale Politie. Samenstelling selectiecommissie voor de betrekking van adviseur-diensthoofd klasse 2 (niveau A). Dienst beheer PLIF & Beleidsondersteuning. Goedkeuring.

2023_GR_00013 - Lokale Politie. Samenstelling selectiecommissie voor de betrekking van adviseur-diensthoofd klasse 2 (niveau A). Dienst beheer PLIF & Beleidsondersteuning. Goedkeuring.

Motivering

Toelichting

In de gemeenteraad van 19 december 2022 werd de vacantverklaring van een plaats adviseur-diensthoofd klasse 2 (niveau A) – dienst beheer PLIF & beleidsondersteuning goedgekeurd.

Deze vacante betrekking van adviseur-diensthoofd klasse 2 (niveau A)- dienst beheer PLIF & Beleidsondersteuning werd vacant verklaard in de mobiliteitsoproep gekend onder nummer 2022-05.

Er hebben zich twee personen ingeschreven.

Het betreft geen gespecialiseerde betrekking.

De selectiecommissie voor de personeelsleden van het niveau A van de lokale politie dient samengesteld te zijn uit maximum vijf leden, de voorzitter inbegrepen en derwijze moet samengesteld zijn uit een onpaar aantal leden, de voorzitter inbegrepen :

- de korpschef of de door hem aangewezen officier, voorzitter;

- minstens één, maximum drie officieren van een korps van de lokale politie;

- minstens één lid van het CALog van de lokale politie, niveau A

- een secretaris, aangewezen door de Korpschef, staat elke plaatselijke selectiecommissie van de lokale politie bij;

De heer Dirk De Paepe, Korpschef, stelt voor om volgende selectiewijze vast te stellen:

- het inwinnen, per kandidaat, van het gemotiveerd advies van de plaatselijke selectiecommissie voor personeelsleden van het niveau A en deze plaatselijke selectiecommissie zal bestaan uit volgende leden:

- Dirk De Paepe, hoofdcommissaris, Korpschef, voorzitter

- Anjuli Van Damme, commissaris, zuiloverste interventie/onthaal, bijzitter

- Sylvie Michiels, 1e adviseur, diensthoofd PLIF PZ Hamme/Waasmunster, bijzitter

- Annick Geers, 1e consulent, aangesteld diensthoofd beleidsondersteuning & PLIF, secretaris

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om akkoord te gaan met bovenstaande samenstelling van de plaatselijke selectiecommissie.

Argumentatie

    De heer De Paepe Dirk, korpschef, stelt voor om de selectiecommissie als volgt samen te stellen :

-    Voorzitter : de heer Dirk De Paepe, hoofdcommissaris, korpschef PZ Lokeren

-    Bijzitter : mevrouw Anjuli Van Damme, commissaris, diensthoofd interventie/onthaal PZ Lokeren

-    Bijzitter : mevrouw Sylvie Michiels, 1e adviseur, diensthoofd PLIF PZ Hamme/Waasmunster

-    Secretaris : mevrouw Annick Geers, 1e consulent – aangesteld diensthoofd beleidsondersteuning & PLIF PZ Lokeren

Juridische context

De Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;

Het Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten;

Het Koninklijk Besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;

De Omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Zich akkoord verklaren met de samenstelling van de selectiecommissie voor de aanwerving van één adviseur-diensthoofd klasse 2 (niveau A) – Dienst beheer PLIF & Beleidsondersteuning: 

-    Voorzitter : de heer Dirk De Paepe, hoofdcommissaris, korpschef PZ Lokeren

-    Bijzitter : mevrouw Anjuli Van Damme, commissaris, diensthoofd interventie/onthaal PZ Lokeren

-    Bijzitter : mevrouw Sylvie Michiels, 1e adviseur, diensthoofd PLIF PZ Hamme/Waasmunster

-    Secretaris : mevrouw Annick Geers, 1e consulent – aangesteld diensthoofd beleidsondersteuning & PLIF PZ Lokeren

13.

2023_GR_00025 - Agendapunt op vraag van raadslid Manu Diericx. Zwembadplan stad Lokeren. Verdaging van dit agendapunt naar e.v. raadscommissie Cultuur en Vrije Tijd. Goedkeuring.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Sylvie Van Acker, Raadslid
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
13.

2023_GR_00025 - Agendapunt op vraag van raadslid Manu Diericx. Zwembadplan stad Lokeren. Verdaging van dit agendapunt naar e.v. raadscommissie Cultuur en Vrije Tijd. Goedkeuring.

2023_GR_00025 - Agendapunt op vraag van raadslid Manu Diericx. Zwembadplan stad Lokeren. Verdaging van dit agendapunt naar e.v. raadscommissie Cultuur en Vrije Tijd. Goedkeuring.

Motivering

Toelichting

Raadslid Manu Diericx bezorgt per mail op woensdag 25 januari 2023 een tijdig toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur om te agenderen op de gemeenteraad van maandag 30 januari 2023:

Het stadsbestuur engageert zich om op de site Sportlaan een eigentijds Durmebad waar te maken. Heel wat keuzes werden al gemaakt en de werken zijn intussen gestart. Zo wordt voorzien in: 

  • Een sportbad van 25 meter op 17 meter met 6 wedstrijdbanen of 8 trainings-en schoolbanen; 
  • Een peuterbad voor de allerkleinsten; 
  • Een verwarmd instructiebad met beweegbare bodem; 
  • Een ontspannend gedeelte met  stromende kreek, lange glijbaan en wellnesszone 
  • Een extra ingang aan de oostzijde van het gebouw; 
  • De combinatie met horeca (inclusief terras); 
  • Enkele energiebesparende maatregelen.  

De opening van het nieuwe zwembad werd gepland in de herfstvakantie van 2023. 

Nu de werken bezig zijn, wordt het tijd om ook enkele belangrijke beslissingen te nemen over de uitbating van het zwembad. Daarom neemt de gemeenteraad een duidelijk standpunt in over een aantal belangrijke principes en stelt ze een aantal concrete vragen aan het college en de bevoegde schepen. 

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om aan het College van Burgemeester en schepenen en de bevoegde schepen van Sport te vragen om in de organisatie, planning en uitbating van het nieuwe zwembad volgende zaken te realiseren: 

  1. Minstens vijf publieke ochtend- of avondopeningen per week;
  2. Elke leerling van Lokerse scholen kan minstens tweewekelijks zwemmen met de klas;
  3. Een verlaagd tarief voor Lokeraars;
  4. Een nultolerantie voor geweld en overlast, inclusief zwarte lijst voor overtreders;
  5. Gelijke openingsuren voor mannen en vrouwen. 

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om in te stemmen met de bijlage bij dit agendapunt en vraagt aan het college van burgemeester en schepenen om over de realisatie van de principes die erin zijn opgenomen te rapporteren in de bevoegde commissievergadering.

Na bespreking wordt beslist om dit agendapunt te verdagen naar de eerstvolgende raadscommissie Cultuur en Vrije Tijd ter verdere bespreking.

Argumentatie

Raadslid Manu Diericx meldt dat "het stadsbestuur zich engageert om op de site Sportlaan een eigentijds Durmebad waar te maken. Heel wat keuzes werden al gemaakt en de werken zijn intussen gestart. Zo wordt voorzien in: 

  • Een sportbad van 25 meter op 17 meter met 6 wedstrijdbanen of 8 trainings-en schoolbanen; 
  • Een peuterbad voor de allerkleinsten; 
  • Een verwarmd instructiebad met beweegbare bodem; 
  • Een ontspannend gedeelte met  stromende kreek, lange glijbaan en wellnesszone 
  • Een extra ingang aan de oostzijde van het gebouw; 
  • De combinatie met horeca (inclusief terras); 
  • Enkele energiebesparende maatregelen.  

De opening van het nieuwe zwembad werd gepland in de herfstvakantie van 2023. 

Nu de werken bezig zijn, wordt het tijd om ook enkele belangrijke beslissingen te nemen over de uitbating van het zwembad. Daarom neemt de gemeenteraad een duidelijk standpunt in over een aantal belangrijke principes en stelt ze een aantal concrete vragen aan het college en de bevoegde schepen." 

Raadslid Diericx vraagt om aan het College van Burgemeester en schepenen en de bevoegde schepen van Sport te vragen om in de organisatie, planning en uitbating van het nieuwe zwembad volgende zaken te realiseren: 

  1. Minstens vijf publieke ochtend- of avondopeningen per week;
  2. Elke leerling van Lokerse scholen kan minstens tweewekelijks zwemmen met de klas;
  3. Een verlaagd tarief voor Lokeraars;
  4. Een nultolerantie voor geweld en overlast, inclusief zwarte lijst voor overtreders;
  5. Gelijke openingsuren voor mannen en vrouwen. 

Raadslid Diericx vraagt om in te stemmen met de bijlage bij dit agendapunt en vraagt aan het college van burgemeester en schepenen om over de realisatie van de principes die erin zijn opgenomen te rapporteren in de bevoegde commissievergadering.

Juridische context

Artikel 21 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017 en latere wijzigingen.

Het agendapunt werd ingediend conform art. 3 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist om dit punt voor te leggen op de eerstkomende gemeenteraadscommissie Cultuur en Vrije Tijd.

IR 1.

2023_MV_00001 - Mondelinge vraag van raadslid Marjon Thienpondt: Hulporganisatie De Toevlucht

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Sylvie Van Acker, Raadslid
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
IR 1.

2023_MV_00001 - Mondelinge vraag van raadslid Marjon Thienpondt: Hulporganisatie De Toevlucht

2023_MV_00001 - Mondelinge vraag van raadslid Marjon Thienpondt: Hulporganisatie De Toevlucht
Indiener(s)
Marjon Thienpondt
Gericht aan
Filip Anthuenis
Tijdstip van indienen
vr 27/01/2023 - 09:26
Toelichting

De start van de sociale kruidenier komt eindelijk in zicht. Een bijzonder goede zaak voor Lokeren, en in het bijzonder voor de ongeveer 800 Lokeraars die recht hebben op een voedselpakket. Maar hoe zit het met de toekomstige werking van vzw De Toevlucht in de oude rijkswachtkazerne op de Kouter? Deze organisatie verzorgt al vele jaren de bedeling van de voedselpakketten. Ze maakt hiervoor gebruik van de oude rijkswachtkazerne voor de opslag en voedselbedeling aan meer dan 600 Lokerse gezinnen. In het armoedeplan van de Stad Lokeren werd vzw De Toevlucht dankzij een nieuwe samenwerkingsovereenkomst voor hun werk erkent en ondersteunt met een jaarlijkse subsidie van 6 000 EUR.

Hoe zal deze partner in de aanpak van armoede, in de toekomst verder ondersteund worden? Wat zijn de plannen met de oude kazerne en bijhorende appartementen? Is er al nagedacht en overleg geweest over een eventuele nieuwe locatie voor vzw De Toevlucht?

IR 2.

2023_MV_00002 - Mondelinge vraag van raadslid Alain Debbaut: Toestand park Ter Beuken

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Sylvie Van Acker, Raadslid
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
IR 2.

2023_MV_00002 - Mondelinge vraag van raadslid Alain Debbaut: Toestand park Ter Beuken

2023_MV_00002 - Mondelinge vraag van raadslid Alain Debbaut: Toestand park Ter Beuken
Indiener(s)
Alain Debbaut
Gericht aan
Filip Anthuenis
Tijdstip van indienen
vr 27/01/2023 - 09:32
Toelichting

Het BK veldrijden ligt intussen goed twee weken achter ons. Iedereen zal erkennen dat het zowel organisatorisch als sportief een succes was en een mooie promotie voor onze stad. We willen van dit moment gebruik maken om een vraag te stellen én een suggestie te doen:

  • Om te beginnen zouden we graag zien dat het park en omgeving in zijn oorspronkelijke staat wordt hersteld. Nogal wat onverharde stukken weg zijn kapot gereden door vooral vrachtwagens die materiaal dienden aan te voeren of weg te brengen. Uiteraard heeft het slechte en natte weer van die dagen er geen goed aan gedaan. Voor fietsers en wandelaars is het door zware bandensporen op sommige plaatsen echt wel ploeteren. Ook is het voetbalplein helemaal onbruikbaar geworden en heeft de 'mont Henri' zwaar geleden onder de cross. Wat is hierover afgesproken met de organisatoren? Wie moet instaan voor dit herstel? Stad of organisatoren? Hoe dan ook is het voor onze fractie wenselijk dat in de loop van de volgende weken het terrein waar nodig hersteld wordt en dat tegen de lente de Lokeraar terug van een gefatsoeneerd park kan genieten.
  • Het parcours zelf van het BK biedt interessante mogelijkheden voor de wielertoerist en mountainbiker. Is het mogelijk om - naar het voorbeeld van het Raemdonckpark - een blijvende lus (een 'BK-lus') te maken voor deze fietsliefhebbers, uiteraard bij voorkeur zoveel mogelijk gescheiden van wandelpaden om conflicten te vermijden?
IR 3.

2023_MV_00003 - Mondelinge vraag van raadslid Eddy Van Bockstal: Parkingzone N47 Koningin Fabiolalaan, tussen Pastorijstraat en Eekstraat

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Sylvie Van Acker, Raadslid
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
IR 3.

2023_MV_00003 - Mondelinge vraag van raadslid Eddy Van Bockstal: Parkingzone N47 Koningin Fabiolalaan, tussen Pastorijstraat en Eekstraat

2023_MV_00003 - Mondelinge vraag van raadslid Eddy Van Bockstal: Parkingzone N47 Koningin Fabiolalaan, tussen Pastorijstraat en Eekstraat
Indiener(s)
Eddy Van Bockstal
Gericht aan
Filip Anthuenis
Tijdstip van indienen
vr 27/01/2023 - 09:36
Toelichting

Deze parkingzone wordt intensief gebruikt door de Lokerse truckers.

Bij de heraanleg van de N70 werd de parkeerstrook aan de Baronsdreef destijds verbreed naar drie meter maar Stad Lokeren voerde er in 2013 een parkeerverbod toe.

Logisch dus dat de Lokerse truckers alternatieven zochten en vonden.

Ze hebben nl. een alternatief aan de N47 op de parkeerstrook aan de Koningin Fabiolalaan maar die strook is smaller waardoor ze deels in de berm moeten parkeren.

De situatie is er nu dat die berm vol met diepe putten zit, vrachtwagens staan er vaak tot hun as in de modder.

Vrachtwagens staan er "onevenwichtig te wezen", voor de fietsers is het gevaarlijk door de modder op het fietspad en de diepe putten vlak ernaast.

Ik besef dat het hier gaat om een gewestweg maar hier dient zelf even werk van te worden gemaakt of te worden aangedrongen bij het AWV
 op een spoedige oplossing.