Er wordt een omgevingsvergunning aangevraagd voor de aanleg van Spoelepark op de percelen kadastraal gekend 2de afdeling, sie B nrs 299g, 298d, 297B2, 297h2, 297f2, 283b, 323e, 323c.
De aanvraag betreft het aanleggen van een landschapspark, waarbij het ontwerp gebaseerd is op de resultaten van het doorlopen participatietraject, met als doel een groene plek te creëren voor alle bewoners, passanten en gebruikers van dit gebied. Er dienen een aantal bomen te worden gerooid, het reliëf van de bodem wordt gewijzigd, er worden nieuwe paden aangelegd en er worden twee overdekte fietsstallingen (ter hoogte van Spoele en Marsstraat) geplaatst. Het parkontwerp omvat verschillende zones o.a. een groene buurtparking langs Spoele en de Marsstraat, een speelzone met water, een peuterspeeltuin, een grastribune, een speel- en picknickweide, een ontmoetingsplaats centraal in het park, een grasland met geboortebomen en kunstwerken, een boomgaard, een speelbos en een hondenuitloopzone…
Het regenwater wordt maximaal geïnfiltreerd in de bodem door de aanleg van wadi’s en grachten.
Omwille van de aanleg van de paden is een advies van de gemeenteraad nodig. Er worden twee hoofdpaden voorzien tussen Spoele en Marsstraat enerzijds en tussen Everslaarstraat en Marsstraat anderzijds. De hoofdpaden worden in beton voorzien, de secundaire wandelpaden in half-verharding. Hiermee wordt het park toegankelijk gemaakt voor iedereen en wordt er tegemoet gekomen aan de vraag tot plattelandsbeleving in het park. De centrale doorsteken (hoofdpaden) maken bovendien in de toekomst de aantakkingen buiten de projectzone mogelijk.
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 03/06/2022 tot 02/07/2022 en er werd tijdens dit openbaar onderzoek één bezwaarschrift ingediend.
Dit bezwaarschrift omvat volgende elementen
1 - Het park wordt niet opgenomen in het netwerk van trage wegen.
2 - De heraanleg van Spoelepark gaat voorbij aan de intrinsieke kwaliteit van de grond als drager van de open ruimte.
3 - Ontbreken van feitelijke context en planningscontext.
4 - Diverse opmerkingen met betrekking tot de ruimte en veiligheid.
Het bezwaar wordt als volgt beoordeeld:
1. Het ontwerp voor het park gebeurt binnen de vastgelegde begrenzing en binnen de percelen die eigendom zijn van de stad. De stad kan geen uitspraak doen over aanpalende percelen die geen eigendom zijn van de stad.
Momenteel is er in samenwerking met RLSD (Regionaal Landschap Schelde Durme) een inventarisatie lopende van de bestaande trage wegen in Lokeren. Deze oefening staat los van het ontwerp voor Spoelepark en wordt gedaan voor het volledige grondgebied van Lokeren. De mogelijke verdere stappen zoals behoud, verplaatsen of creëren van trage wegen zullen in verdere procedure binnen het Trage Wegentraject moeten onderzocht en beslist worden en deze maken nu geen deel uit van het ontwerp voor Spoelepark.
In het bezwaar wordt op figuur 2 een zogenaamde “trage weg” aangeduid in stippellijn. Deze weg is niet aangeduid op de kaart van de buurtwegen en is dus geen officiële weg en dus ook niet afdwingbaar.
Dankzij de vele voorziene doorsteken doorheen het park is een aansluiting aan eventuele toekomstige omliggende trage wegen (die, zoals hiervoor gesteld, in latere fase zullen uitgewerkt worden) steeds mogelijk, zonder ingrijpende werken.
Wat betreft de integratie van het park bij de plannen voor de heraanleg van Spoele en Everslaar, wordt in het ontwerp ter hoogte van de twee doorsteken, enerzijds het centraal pad door Spoelepark vanaf de Marsstraat naar de Everslaarstraat en anderzijds de wegel tussen de Kongostraat en de Everslaarstraat, een optisch verkeersplateau voorzien. Er werd ook aan het studiebureau Tractebel nog meegedeeld dat het optisch plateau rond het kruispunt Bokslaarstraat nog iets verder moet worden doorgetrokken tot Everslaarstraat nr. 1 zodat het pad door Spoelepark daarbinnen valt.
Ter hoogte van wegel Kongostraat – Everslaarstraat is omwille van de aanwezigheid van diverse opritten, een wegversmalling ter hoogte van de aansluitingen met deze twee wegels niet mogelijk.
2. Volgens de bezwaarindiener wordt het aanwezige productieve platteland door de parkaanleg verstedelijkt zonder rekening te houden met de agrarische waarden van het gebied.
Het park wordt aangelegd als een landschapspark. Het betreft dus zeker geen verstedelijking.
Bij de opmaak van het ontwerp is er rekening gehouden met alle vragen die naar voor gekomen zijn in het participatieproces en niet alleen met de vraag de ‘vzw Spoelepark’.
Dit landschapspark heeft als doel tegemoet te komen aan vragen en noden van zoveel mogelijk bewoners en gebruikers. Vandaar het streven om zoveel mogelijk geformuleerde behoeften uit het participatieproces te integreren in het ontwerp.
Zo wordt er onder andere voorzien in een speel- en picknickweide, een grasland met geboortebomen, een boomgaard, een speelbos, een hondenuitloopzone…
Dit kan niet aanzien worden als een verstedelijking.
3. Het ontwerp voor Spoelepark doet uitspraak over de percelen opgenomen binnen de perimeter van het aan te leggen park. Er dient en kan geen uitspraak gedaan te worden over aanpalende percelen die niet opgenomen zijn in de aanvraag tot aanleg van het park en die ook geen eigendom zijn van de stad.
Natuurlijk heeft de ontwerper die reeds veel ervaring heeft in het uitwerken van grootschalige landschapsprojecten, wel een grondig onderzoek gedaan naar de inpassing van het plan in de omgeving.
Het betreft een openbaar park dus de wegen doorheen het park zijn openbare wegen bestemd voor langzaam verkeer, de parking is een publieke parking.
4.
- De grastribune is een polyvalent ontmoetingsplaats, die kan gebruikt worden door alle parkbezoekers, niet alleen als buitenklas. Het kan bijvoorbeeld dienst doen als tribune tijdens evenementen of gewoon als rustplek in de zon. Het grootste hoogteverschil van de grastribune is 2,45m. Dit is niet veel hoger dan de bestaande speelheuvels naast de kinderopvang (2,25m en 1,9m), met de langste zijde van 38m. De heuvel is in verhouding met de schaal van het Spoelepark (4 ha). De zittreden in gras vormen een aangename zitplek met een langgerekt zicht over de speelweide en verder in het landschap. Om de sociale controle op de achterliggende zone te vergroten kan eventueel het bestaande heestermassief verlaagd worden en/of kunnen doorzichten gemaakt worden. De vorm zelf kan ook nog wat gewijzigd worden i.f.v. doorzichten. Dit kan bij het onderhoud van het groen verder bekeken worden.
- Er zijn talrijke (natuur-) educatieve kansen binnen het Spoelepark. Het nieuwe canvas biedt de mogelijkheid om op verschillende locaties infoborden toe te voegen over allerhande thema’s (rond ecologie, lokale fauna en flora, rond beheer, etc). De geplande ingrepen sluiten ook niet uit om in een latere fase een vorm van (stads)landbouw te integreren.
- De linde staat niet aangeduid als ‘te rooien’ wel als ‘te verplaatsen’ net zoals nog een aantal (jonge) bomen en dit naar een plaats waar de boom wel voldoende groeikansen krijgt op lange termijn. Linden zijn over het algemeen goed verplantbaar mits de nodige maatregelen in acht genomen.
- Door de steeds frequentere langaanhoudende regenbuien of droge zomers kampen we steeds meer met wateroverlast of met een watertekort. De bijkomende grachten en wadi’s zorgen er dus voor een zo groot mogelijk volume water te verzamelen en vast te houden. In overleg met Aquafin is dit niet alleen voor het park zelf maar ook voor omliggende straten en percelen bekeken.
Volgens de richtlijnen van de Vlaamse Overheid zijn bijkomende regels zoals waterkwaliteit en toezicht pas van toepassing als het water bedoeld is om in te zwemmen. Dit is hier niet het geval, desondanks is het raadzaam de waterkwaliteit te monitoren.
- Er werd tijdens participatiemomenten meermaals gevraagd naar overdekte fietsstalplaatsen door zowel bewoners van de Marsstraat als de kinderopvang. De overdekte ruimtes fungeren eveneens als toegangspoorten, onthaalzones waar infoborden kunnen hangen, schuilzones etc. De constructies in hout en met groendak passen goed in de natuurlijke setting.
De brandweer heeft een gunstig advies verleend.
- Parkeerplaatsen: De heraanleg van de Marsstraat maakt geen deel uit van deze omgevingsvergunningsaanvraag.
- De paden door het park worden niet aangelegd als fietssnelwegen. Het park kan worden gebruikt voor alle langzaam verkeer. Alle gebruikers (wandelaar, padelec, mensen met buggy’s) moeten hun rijgedrag en snelheid aanpassen aan de inrichting van de openbare ruimte.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het tracé en de aanleg van de wegenis goed te keuren.
Er wordt een omgevingsvergunning aangevraagd voor de aanleg van Spoelepark op de percelen kadastraal gekend 2de afdeling, sie B nrs 299g, 298d, 297B2, 297h2, 297f2, 283b, 323e, 323c.
De aanvraag betreft het aanleggen van een landschapspark, waarbij het ontwerp gebaseerd is op de resultaten van het doorlopen participatietraject, met als doel een groene plek te creëren voor alle bewoners, passanten en gebruikers van dit gebied. Er dienen een aantal bomen te worden gerooid, het reliëf van de bodem wordt gewijzigd, er worden nieuwe paden aangelegd en er worden twee overdekte fietsstallingen (ter hoogte van Spoele en Marsstraat) geplaatst. Het parkontwerp omvat verschillende zones o.a. een groene buurtparking langs Spoele en de Marsstraat, een speelzone met water, een peuterspeeltuin, een grastribune, een speel- en picknickweide, een ontmoetingsplaats centraal in het park, een grasland met geboortebomen en kunstwerken, een boomgaard, een speelbos en een hondenuitloopzone…
Het regenwater wordt maximaal geïnfiltreerd in de bodem door de aanleg van wadi’s en grachten.
Omwille van de aanleg van de paden is een advies van de gemeenteraad nodig. Er worden twee hoofdpaden voorzien tussen Spoele en Marsstraat enerzijds en tussen Everslaarstraat en Marsstraat anderzijds. De hoofdpaden worden in beton voorzien, de secundaire wandelpaden in half-verharding. Hiermee wordt het park toegankelijk gemaakt voor iedereen en wordt er tegemoet gekomen aan de vraag tot plattelandsbeleving in het park. De centrale doorsteken (hoofdpaden) maken bovendien in de toekomst de aantakkingen buiten de projectzone mogelijk.
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 03/06/2022 tot 02/07/2022 en er werd tijdens dit openbaar onderzoek één bezwaarschrift ingediend.
Dit bezwaarschrift omvat volgende elementen (de volledige versie van het bezwaar in bijlage)
1 - Het park wordt niet opgenomen in het netwerk van trage wegen.
2 - De heraanleg van Spoelepark gaat voorbij aan de intrinsieke kwaliteit van de grond als drager van de open ruimte.
3 - Ontbreken van feitelijke context en planningscontext.
4 - Diverse opmerkingen met betrekking tot de ruimte en veiligheid.
Het bezwaar wordt als volgt beoordeeld:
1. Het ontwerp voor het park gebeurt binnen de vastgelegde begrenzing en binnen de percelen die eigendom zijn van de stad. De stad kan geen uitspraak doen over aanpalende percelen die geen eigendom zijn van de stad.
Momenteel is er in samenwerking met RLSD een inventarisatie lopende van de bestaande trage wegen in Lokeren. Deze oefening staat los van het ontwerp voor Spoelepark en wordt gedaan voor het volledige grondgebied van Lokeren. De mogelijke verdere stappen zoals behoud, verplaatsen of creëren van trage wegen zullen in verdere procedure binnen het Trage Wegentraject moeten onderzocht en beslist worden en deze maken nu geen deel uit van het ontwerp voor Spoelepark.
In het bezwaar wordt op figuur 2 een zogenaamde “trage weg” aangeduid in stippellijn. Deze weg is niet aangeduid op de kaart van de buurtwegen en is dus geen officiële weg en dus ook niet afdwingbaar.
Dankzij de vele voorziene doorsteken doorheen het park is een aansluiting aan eventuele toekomstige omliggende trage wegen (die, zoals hiervoor gesteld, in latere fase zullen uitgewerkt worden) steeds mogelijk, zonder ingrijpende werken.
Betreft de integratie van het park bij de plannen voor de heraanleg van Spoele en Everslaar:
In het ontwerp worden ter hoogte van de twee doorsteken, enerzijds het centraal pad door Spoelepark vanaf de Marsstraat naar de Everslaarstraat en anderzijds de wegel tussen de Kongostraat en de Everslaarstraat, een optische verkeersplateau voorzien. Er werd ook aan het studiebureau Tractebel nog meegedeeld dat de optische plateau rond het kruispunt Bokslaarstraat nog iets verder moet worden doorgetrokken tot Everlsaarstraat nr. 1 zodat het pad door Spoelepark daarbinnen valt.
Ter hoogte van wegel Kongostraat – Everslaarstraat is er ,door de aanwezigheid van diverse opritten, een wegversmalling ter hoogte van de aansluitingen met deze twee wegels niet mogelijk.
2. Volgens de bezwaarindiener wordt het aanwezige productieve platteland door de parkaanleg verstedelijkt zonder rekening te houden met de agrarische waarden van het gebied.
Het park wordt aangelegd als een landschapspark. Het betreft dus zeker geen verstedelijking.
Bij de opmaak van het ontwerp is er rekening gehouden met alle vragen die naar voor gekomen zijn in het participatieproces en niet alleen met de vraag de ‘vzw Spoelepark’.
Zo wordt er onder andere voorzien in een speel- en picknickweide, een grasland met geboortebomen, een boomgaard, een speelbos, een hondenuitloopzone…
Dit kan moeilijk aanzien worden als een verstedelijking.
Dit landschapspark heeft als doel tegemoet te komen aan vragen en noden van zoveel mogelijk bewoners en gebruikers. Vandaar het streven om zoveel mogelijk geformuleerde behoeften uit het participatieproces te integreren in het ontwerp.
3. Het ontwerp voor Spoelepark doet uitspraak over de percelen opgenomen binnen de perimeter van het aan te leggen park. Er dient en kan geen uitspraak gedaan te worden over aanpalende percelen die niet opgenomen zijn in de aanvraag tot aanleg van het park en die ook geen eigendom zijn van de stad.
Natuurlijk heeft de ontwerper het studiebureau Omgeving, die reeds veel ervaring hebben in het uitwerken van grootschalige landschapsprojecten, wel een grondig onderzoek gedaan naar de inpassing van het plan in de omgeving.
Het betreft een openbaar park dus de wegen doorheen het park zijn openbare wegen bestemd voor langzaam verkeer, de parking is een publieke parking.
4.
- De grastribune is een polyvalent ontmoetingsplaats, die kan gebruikt worden door alle parkbezoekers, niet alleen als buitenklas. Het kan bijvoorbeeld dienst doen als tribune tijdens evenementen of gewoon als rustplek in de zon. Het grootste hoogteverschil van de grastribune is 2,45m. Dit is niet veel hoger dan de bestaande speelheuvels naast de kinderopvang (2,25m en 1,9m), met de langste zijde van 38m. De heuvel is in verhouding met de schaal van het Spoelepark (4 ha). De zittreden in gras vormen een aangename zitplek met een langgerekt zicht over de speelweide en verder in het landschap. Om de sociale controle op de achterliggende zone te vergroten kan eventueel het bestaande heestermassief verlaagd worden en/of doorzichten gemaakt worden. De vorm zelf kan ook nog wat gewijzigd worden i.f.v. doorzichten. Dit kan bij het onderhoud van het groen verder bekeken worden.
- Er zijn talrijke (natuur-) educatieve kansen binnen het Spoelepark. Het nieuwe canvas biedt de mogelijkheid om op verschillende locaties infoborden toe te voegen over allerhande thema’s (rond ecologie, lokale fauna en flora, rond beheer, etc). De geplande ingrepen sluiten ook niet uit om in een latere fase een vorm van (stads)landbouw te integreren.
- De linde staat niet aangeduid als ‘te rooien’ wel als ‘te verplaatsen’ net zoals nog een aantal (jonge) bomen en dit naar een plaats waar de boom wel voldoende groeikansen krijgt op lange termijn. Linden zijn over het algemeen goed verplantbaar mits de nodige maatregelen in acht genomen.
- Door de steeds frequentere langaanhoudende regenbuien of droge zomers kampen we steeds meer met wateroverlast of met een watertekort. De bijkomende grachten en wadi’s zorgen er dus voor een zo groot mogelijk volume water te verzamelen en vast te houden. In overleg met Aquafin is dit niet alleen voor het park zelf maar ook voor omliggende straten en percelen bekeken.
Volgens de richtlijnen van de Vlaamse Overheid zijn bijkomende regels zoals waterkwaliteit en toezicht pas van toepassing als het water bedoeld is om in te zwemmen. Dit is hier niet het geval, desondanks is het raadzaam de waterkwaliteit te monitoren.
- Er werd tijdens participatiemomenten meermaals gevraagd naar overdekte fietsstalplaatsen door zowel bewoners van de Marsstraat als de kinderopvang. De overdekte ruimtes fungeren eveneens als toegangspoorten, onthaalzones waar infoborden kunnen hangen, schuilzones etc. De constructies in hout en met groendak passen goed in de natuurlijke setting.
De brandweer heeft een gunstig advies verleend.
- Parkeerplaatsen: De heraanleg van de Marsstraat maakt geen deel uit van deze omgevingsvergunningsaanvraag.
- De paden door het park worden niet aangelegd als fietssnelwegen. Het park kan worden gebruikt voor alle langzaam verkeer. Alle gebruikers (wandelaar, padelec, mensen met buggy’s) moeten hun rijgedrag en snelheid aanpassen aan de inrichting van de openbare ruimte.
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening d.d. 27 maart 2009, artikel 4.2.20;
Decreet betreffende de Omgevingsvergunning dd 25/04/2014, afdeling 2 voor de Gewone Vergunningsprocedure, waarbij de gemeenteraad zich dient uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en de eventuele opname in het openbaar domein.
Decreet houdende de gemeentewegen d.d. 3 mei 2019, artikel 3 en 4.
Het tracé en de aanleg van de wegenis wordt vastgelegd en goedgekeurd volgens ingediend plan.