Terug
Gepubliceerd op 26/09/2022

2022_GR_00147 - Omgevingsvergunningsaanvraag voor een bedrijfsgebouw en parkeervoorzieningen in de Dijkstraat - wijziging rooilijn Dijkstraat - goedkeuring.

Gemeenteraad
ma 19/09/2022 - 20:00 Raadzaal Stadhuis 3e verdieping
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Sylvie Van Acker, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Verontschuldigd

Bjorn Rzoska, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00147 - Omgevingsvergunningsaanvraag voor een bedrijfsgebouw en parkeervoorzieningen in de Dijkstraat - wijziging rooilijn Dijkstraat - goedkeuring.

Aanwezig

Filip Anthuenis, Filip Liebaut, Claudine De Waele, Sabine Van Rysselberghe, Marjoleine de Ridder, Marina Van Hoorick, Stefan Walgraeve, Nina Van der Sypt, Johan Van Havermaet, Lena Van Boven, Marjon Thienpondt, Gerry De Landtsheer, Hector Van Hoye, Suleyman Harrouch, Marc Beuseling, Philippe Van Streydonck, Freddy Verdurme, Alain Debbaut, Jan Cools, Oguz Poyraz, Eddy Van Bockstal, Marijke Duyck, Els Van Branden, Frederic Wiels, Ron Van Kersschaver, Philip De Visscher, Bruno Reniers, Martine Rooms, Sylvie Van Acker, Manu Diericx, Marita Macharis, Isabelle Baeyens, Patrick Daeyaert, Steven Verbeke
Stemmen voor 30
Johan Van Havermaet, Sabine Van Rysselberghe, Marjon Thienpondt, Gerry De Landtsheer, Marjoleine de Ridder, Marc Beuseling, Philippe Van Streydonck, Freddy Verdurme, Jan Cools, Stefan Walgraeve, Marijke Duyck, Frederic Wiels, Sylvie Van Acker, Hector Van Hoye, Alain Debbaut, Nina Van der Sypt, Filip Liebaut, Marina Van Hoorick, Claudine De Waele, Suleyman Harrouch, Oguz Poyraz, Eddy Van Bockstal, Els Van Branden, Ron Van Kersschaver, Philip De Visscher, Bruno Reniers, Martine Rooms, Manu Diericx, Isabelle Baeyens, Filip Anthuenis
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 3
Lena Van Boven, Marita Macharis, Patrick Daeyaert
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00147 - Omgevingsvergunningsaanvraag voor een bedrijfsgebouw en parkeervoorzieningen in de Dijkstraat - wijziging rooilijn Dijkstraat - goedkeuring. 2022_GR_00147 - Omgevingsvergunningsaanvraag voor een bedrijfsgebouw en parkeervoorzieningen in de Dijkstraat - wijziging rooilijn Dijkstraat - goedkeuring.

Motivering

Toelichting

Er werd een aanvraag ingediend door Vanomobil BVBA,  voor het bouwen van een bedrijfsgebouw voor assemblage, herstelling en stockering van mobilhomes  (met showroom en kantoor) en de aanleg van parkeervoorzieningen op het perceel gelegen op de hoek van de Dijkstraat en de Zelebaan. 

De toegang tot het perceel wordt voorzien langsheen de Dijkstraat. 

Langsheen de Dijkstraat wordt een nieuwe rooilijn voorzien waardoor de afslagstrook naar rechts in de Dijkstraat kan worden verlengd. Bijgevolg dient er een beslissing te worden genomen nopens het tracé van de wegenis. 

Door het verlengen van de afslagstrook zal de wachttijd voor het gemotoriseerd verkeer aan het kruispunt kunnen beperkt worden.

Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 14/07/2022 tot 12/08/2022. Er werd tijdens dit openbaar onderzoek één bezwaarschrift ingediend.

Dit bezwaar heeft betrekking op onderstaande elementen: 

“De oprit deels vooraan/straatkant wordt door de garage gebruikt om 2de hands wagens tentoon te stellen en ook aan de garage om de afgewerkte wagens van klanten te plaatsen. Gaan wij dit nog kunnen doen ? Indien nee, is er een oplossing waar wij onze wagens kunnen plaatsen dan?

Ook stellen wij ons de vraag of de parking/ zone buitenatelier/ opstelplaats brandweer die voor onze toonzaal zal komen te liggen en die gedeeltelijk ligt in industriegebied en gedeeltelijk in woongebied wel correct is.

De opslag van de gasflessen zo dicht bij onze toonzaal vinden wij echt niet kunnen , te gevaarlijk bij ontploffing om schade aan ons gebouw en wagens te hebben . dus deze zouden wij graag op een andere plaats zien.”


Het bezwaar wordt als volgt behandeld:

De opmerking over de oprit betreft een aangelegenheid over erfdienstbaarheden waarover de stad zich niet kan uitspreken. Dit dient beslecht te worden tussen de private partijen onderling. 

De zonering is in overeenstemming met de bestemming volgens het gewestplan. 

De brandweer heeft een gunstig advies verleend aan deze aanvraag.


Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de wijziging van de rooilijn goed te keuren. 

Argumentatie

Er werd een aanvraag ingediend door Vanomobil BVBA,  voor het bouwen van een bedrijfsgebouw voor assemblage, herstelling en stockering van mobilhomes  (met showroom en kantoor) en de aanleg van parkeervoorzieningen op het perceel gelegen op de hoek van de Dijkstraat en de Zelebaan. 

De toegang tot het perceel wordt voorzien langsheen de Dijkstraat. 

Langsheen de Dijkstraat wordt een nieuwe rooilijn voorzien waardoor de afslagstrook naar rechts in de Dijkstraat kan worden verlengd. Bijgevolg dient er een beslissing te worden genomen nopens het tracé van de wegenis. 

Door het verlengen van de afslagstrook zal de wachttijd voor het gemotoriseerd verkeer aan het kruispunt kunnen beperkt worden.

Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 14/07/2022 tot 12/08/2022. Er werd tijdens dit openbaar onderzoek één bezwaarschrift ingediend.

Dit bezwaar heeft betrekking op onderstaande elementen: 

“De oprit deels vooraan/straatkant wordt door de garage gebruikt om 2de hands wagens tentoon te stellen en ook aan de garage om de afgewerkte wagens van klanten te plaatsen. Gaan wij dit nog kunnen doen ? Indien nee, is er een oplossing waar wij onze wagens kunnen plaatsen dan?

Ook stellen wij ons de vraag of de parking/ zone buitenatelier/ opstelplaats brandweer die voor onze toonzaal zal komen te liggen en die gedeeltelijk ligt in industriegebied en gedeeltelijk in woongebied wel correct is.

De opslag van de gasflessen zo dicht bij onze toonzaal vinden wij echt niet kunnen , te gevaarlijk bij ontploffing om schade aan ons gebouw en wagens te hebben . dus deze zouden wij graag op een andere plaats zien.”


Het bezwaar wordt als volgt behandeld:

De opmerking over de oprit betreft een aangelegenheid over erfdienstbaarheden waarover de stad zich niet kan uitspreken. Dit dient beslecht te worden tussen de private partijen onderling. 

De zonering is in overeenstemming met de bestemming volgens het gewestplan. 

De brandweer heeft een gunstig advies verleend aan deze aanvraag. 


Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening d.d. 27 maart 2009, artikel 4.2.20.

Juridische context

Decreet betreffende de Omgevingsvergunning dd 25/04/2014, afdeling 2 voor de Gewone vergunningsprocedure, waarbij de gemeenteraad zich dient uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en de eventuele opname in het openbaar domein.

Decreet houdende de gemeentewegen d.d. 3 mei 2019, artikel 3 en 4

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het wijzigen van de rooilijn ter hoogte van de Dijkstraat wordt goedgekeurd volgens ingediend plan.

Artikel 2

De hierbij gevoegde infrastructuurplannen, bestek en raming voor de weg- en rioleringswerken in de verkaveling goed te keuren en aan te vullen met volgende voorwaarden uit het advies van de dienst mobiliteit:

- Er moeten 2 parkeerplaatsen met laadpalen worden voorzien. Dit is het meest eenvoudig op de kop tussen twee haakse of schuine parkeerplaatsen (bijvoorbeeld aan parkeerplaats 27/28 op het privaat domein. Daarnaast moet de nodige infrastructuur (wachtbuizen of kabelgoten) worden voorzien om minstens 25 procent van de parkeerplaatsen met een laadpunt uit te kunnen rusten. Dit is dus voor 8 parkeerplaatsen.

- De neerklapbare hinderpalen moeten verspreid worden naast parkeervak 1 zodat er zeker geen autoverkeer mogelijk is.

Artikel 3

Voor de realisatie van de nieuwe rooilijn zal een grondruil om niet gerealiseerd worden tussen de stad en de grondeigenaar.