Vóór 2004 werd de controle op het betalend parkeren uitgevoerd door hulpagenten. Omdat deze hulpagenten toen ook ingezet werden voor algemene verkeerstaken was dit voor hen een extra belasting en kwam de controle van deze algemene verkeerstaken in het gedrang.
Om hieraan tegemoet te komen besloot het bestuur in 2003 om het beheer van het betalend parkeren in concessie te geven. Bovendien kan een optimale parkeerrotatie enkel verwezenlijkt worden door een zo efficiënt mogelijke controle op het betalend parkeren te organiseren.
In 2004 werd de parkeerconcessie afgesloten met Apcoa Belgium nv, die eindigde op 30/04/2014.
Na bekendmaking van de bestekvoorwaarden parkeren en consultatie van de markt werd op 10 februari 2014 door het college van burgemeester en schepenen de tweede concessieovereenkomst inzake het parkeerbeheer en de parkeerautomaten van de stad Lokeren afgesloten, opnieuw met dezelfde parkeerconcessionaris, Apcoa Belgium NV.
De huidige concessieovereenkomst heeft een vaste looptijd van 6 jaar en is jaar na jaar stilzwijgend verlengbaar met een maximale duurtijd van 10 jaar. Vóór elke jaarlijkse vervaldag kan ze met toepassing van een opzeggingstermijn van 6 maanden opgezegd worden. Concreet betekent dit dat de overeenkomst met APCOA een vaste looptijd heeft van 01/05/2014 tot 30/04/2020 en dan jaar na jaar stilzwijgend verlengd kan worden tot maximaal 30/04/2024, tenzij de stad 6 maanden voor de jaarlijkse vervaldag de opzeg van het contract schriftelijk betekent.
De concessieovereenkomst "parkeren" is nu aan zijn negende jaar toe en kan vanaf 01/05/2023 beëindigd worden, indien de opzeg voor eind oktober 2022 betekend wordt. Gebeurt deze opzeg niet dan komt de overeenkomst zonder meer ten einde op 30/04/2024.
Omwille van het intussen licht verouderd park van parkeerautomaten is de concessionaris vragende partij voor een aantal vernieuwingen, o.m. de noodzakelijkheid om de parkeerautomaten zo snel mogelijk om te bouwen zodat contactloos betalen en controle op nummerplaat mogelijk wordt. Vanuit het beleid is er ook de vraag om tegemoet te komen aan de behoefte tot behoud van de 4411 app en aan een digitaal loket.
Bovendien is het beleidsmatig aangewezen om te anticiperen op de nakende fusie met gemeente Moerbeke en om een nieuw verkozen bestuur in de mogelijkheid te stellen om de concessieovereenkomst parkeren te evalueren en zo gewenst stop te zetten of te verlengen.
Als de huidige concessie al in 2023 en dus 1 jaar vroeger vernieuwd wordt, komt men sneller tegemoet aan deze actuele noden en wensen. Het wordt ook gemakkelijker om de volgende besturen in de mogelijkheid tot herevaluatie te stellen, door te opteren voor een vaste looptijd van de concessie van 4 jaar, met de mogelijkheid om de concessie nog eens voor maximum 4 jaar te verlengen, dus een maximale looptijd van 8 jaar in de plaats van 10 jaar.
Het is dan ook noodzakelijk om een tijdige opzeg van de lopende concessieovereenkomst met Apcoa te betekenen en tegelijkertijd een nieuw bestek van contractuele voorwaarden voor een nieuwe parkeerconcessie goed te keuren zodat een nieuwe parkeerconcessie kan afgesloten worden.
De nieuwe concessie zal een aanvang nemen op 01/05/2023 en een vaste looptijd hebben van 4jaar; dat de mogelijkheid voorzien is om de overeenkomst stilzwijgend te verlengen voor telkens 1 jaar, behoudens opzeg per aangetekend schrijven van 6 maanden voor de jaarlijkse vervaldag en de maximale looptijd beperkt is tot een duur van 8 jaar. De actuele retributiereglementen en het huidig aantal te controleren parkeerplaatsen zijn van toepassing op de nieuwe concessie en kunnen tijdens de looptijd van de concessie nog gewijzigd worden.
Deze contractuele voorwaarden beschrijven duidelijk de kwalitatieve eisen en minimumvoorwaarden m.b.t. het parkeerbeheer. Een commissie onder leiding van de financieel directeur zal instaan voor het beoordelen van de ingediende offertes en het adviseren van het college voor het toekennen van de concessie.
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de toekenning van de concessie en het afsluiten van de concessieovereenkomst binnen de minimumvoorwaarden van het bestek van contractuele voorwaarden en de specificaties van de weerhouden offerte.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het bestek en de concessievoorwaarden goed te keuren.
De huidige concessieovereenkomst "parkeren" is nu aan zijn negende jaar toe en kan vanaf 01/05/2023 beëindigd worden, indien de opzeg voor eind oktober 2022 betekend wordt. Gebeurt deze opzeg niet dan komt de overeenkomst zonder meer ten einde op 30/04/2024.
Omwille van het intussen licht verouderd park van parkeerautomaten is de concessionaris vragende partij voor een aantal vernieuwingen, o.m. de noodzakelijkheid om de parkeerautomaten zo snel mogelijk om te bouwen zodat contactloos betalen en controle op nummerplaat mogelijk wordt. Vanuit het beleid is er ook de vraag om tegemoet te komen aan de behoefte tot behoud van de 4411 app en aan een digitaal loket.
Bovendien is het beleidsmatig aangewezen om te anticiperen op de nakende fusie met gemeente Moerbeke en om een nieuw verkozen bestuur in de mogelijkheid te stellen om de concessieovereenkomst parkeren te evalueren en zo gewenst stop te zetten of te verlengen.
Als de huidige concessie al in 2023 en dus 1 jaar vroeger vernieuwd wordt, komt men sneller tegemoet aan actuele noden en wensen. Het wordt ook gemakkelijker om de volgende besturen in de mogelijkheid tot herevaluatie te stellen, door te opteren voor een vaste looptijd van de concessie van 4 jaar, met de mogelijkheid om de concessie nog eens voor maximum 4 jaar te verlengen, dus een maximale looptijd van 8 jaar.
Om een actuele raming van de opdracht te maken, baseren we ons op de jaaromzet van 2019, omdat dit een meer realistisch omzetcijfer is dan dat van 2021, gezien de impact van de COVID- epidemie in die periode. Als we deze jaaromzet van 2019 gebruiken om de waarde van de concessie gedurende de looptijd van 8 jaar te berekenen, dan bekomen we een bedrag van 5.035.368 € wat duidelijk onder de drempel ligt voor toepassing van de wet op plaatsing van concessies van 5.382.000€
| 1 jaar | Looptijd 8jaar | Drempel WPC 5.382.000 € |
Jaaromzet 2021 exclusief BTW | 553.277 € | 4.426.216 € | Niet overschreden |
Jaaromzet 2019 exclusief BTW | 629.421 € | 5.035.368 € | Niet overschreden |
Een concessie van een openbare dienst valt niet onder het toepassingsgebied van de wet van 17 juni 2016 en volgende wijzigingen betreffende overheidsopdrachten, noch onder het KB van 18 april 2017 en volgende wijzigingen betreffende de plaatsing van overheidsopdrachten.
Een concessie kan wel wel vallen onder concessiewetgeving. Artikel 3 §1 van de Wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten en volgende wijzigingen bepaalt dat deze wet materieel van toepassing is als het bedrag van de concessie een bepaalde drempel overschrijdt. (wet plaatsing concessies of WPC)
Artikel 4 KB 25 juni 2017 betreffende de plaatsing en algemene uitvoeringsregels van de concessieovereenkomsten en volgende wijzigingen bepaalt dat de drempel bedoeld in artikel 3 §1 2de en 3de lid WPC € 5.382.000 bedraagt (KB plaatsing)
Artikel 35 WPC bepaalt dat de door de opdrachtgever geraamde waarde gelijk is aan de totale waarde van de te behalen omzet tijdens de looptijd van de overeenkomst, exclusief BTW en geldig op datum van de aankondiging of uitnodiging van de inschrijvers. De waarde mag niet gekozen worden vanuit oogmerk om de drempel voor de Europese bekendmaking te omzeilen.(Artikel 36 WPC)
De waarde van de opdracht bedraagt op een looptijd van 8 jaar € 5.035.368 en ligt onder de drempel van € 5.382.000 zodat de wetgeving op de plaatsing van concessies niet van toepassing is.
Ongeacht het drempelbedrag WPC zijn op onderhavige concessieopdracht wel volgende specifieke bepalingen van de WPC van toepassing
Artikel 2, 25° en 26° WPC: bepalingen mbt termen “elektronische factuur en kernelementen elektronische factuur”
Artikel 31 §4 WPC: bepalingen mbt verwerking persoonsgegevens verkregen met oog op verwerking van facturen
Artikel 31/1 WPC: bepalingen mbt elektronische factuur
Artikel 32/2 WPC: bepalingen mbt kernelementen elektronische factuur
Artikel 68/1 WPC: bepalingen mbt verzending en verwerking van elektronische factuur
Op basis van de beginselen van behoorlijk bestuur en in het bijzonder het gelijkheidsbeginsel en de plicht tot het voeren van een zorgvuldig en zuinig bestuur is het noodzakelijk de concessie slechts toe te kennen nadat de markt afdoende en voldoende werd geraadpleegd.
Het voorgelegde bestek met de contractuele voorwaarden voor de concessie van openbare dienst inzake parkeerbeheer en de parkeerautomaten van de stad Lokeren goed te keuren en tegelijkertijd de opzeg van de huidige concessieovereenkomst met APCOA te betekenen.
Het College van Burgemeester en Schepenen is bevoegd voor:
° het voeren van de procedure voor deze concessieopdracht binnen het heden goedgekeurde bestek van concessievoorwaarden
° het goedkeuren en ondertekenen van de nieuwe concessieovereenkomst