Terug
Gepubliceerd op 26/09/2022

2022_GR_00148 - Concessie van openbare dienst inzake parkeerbeheer en de parkeerautomaten van de stad Lokeren. Goedkeuring bestek van concessievoorwaarden.

Gemeenteraad
ma 19/09/2022 - 20:00 Raadzaal Stadhuis 3e verdieping
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Sylvie Van Acker, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Verontschuldigd

Bjorn Rzoska, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
2022_GR_00148 - Concessie van openbare dienst inzake parkeerbeheer en de parkeerautomaten van de stad Lokeren. Goedkeuring bestek van concessievoorwaarden. 2022_GR_00148 - Concessie van openbare dienst inzake parkeerbeheer en de parkeerautomaten van de stad Lokeren. Goedkeuring bestek van concessievoorwaarden.

Motivering

Toelichting

Vóór 2004 werd de controle op het betalend parkeren uitgevoerd door hulpagenten. Omdat deze hulpagenten toen ook ingezet werden voor algemene verkeerstaken was dit voor hen een extra belasting en kwam de controle van deze algemene verkeerstaken in het gedrang.

Om hieraan tegemoet te komen besloot het bestuur in 2003 om het beheer van het betalend parkeren in concessie te geven. Bovendien kan een optimale parkeerrotatie enkel verwezenlijkt worden door  een zo efficiënt mogelijke controle op het betalend parkeren te organiseren.

In  2004 werd de parkeerconcessie afgesloten met Apcoa Belgium nv, die eindigde  op 30/04/2014.

Na bekendmaking van de bestekvoorwaarden parkeren en consultatie van de markt werd op 10 februari 2014 door  het college van burgemeester en schepenen de tweede concessieovereenkomst inzake het parkeerbeheer en de parkeerautomaten van de stad Lokeren afgesloten, opnieuw met dezelfde parkeerconcessionaris, Apcoa Belgium NV.

De huidige concessieovereenkomst heeft een vaste looptijd van 6 jaar en is jaar na jaar stilzwijgend verlengbaar met een maximale duurtijd van 10 jaar.  Vóór elke jaarlijkse vervaldag kan ze met toepassing van een opzeggingstermijn van 6 maanden opgezegd worden. Concreet betekent dit dat de overeenkomst met APCOA een vaste looptijd heeft van 01/05/2014 tot 30/04/2020 en dan jaar na jaar stilzwijgend verlengd kan worden tot maximaal 30/04/2024, tenzij de stad 6 maanden voor de jaarlijkse vervaldag de opzeg van het contract schriftelijk betekent.

De concessieovereenkomst "parkeren" is nu aan zijn negende jaar toe en kan vanaf 01/05/2023 beëindigd worden, indien de opzeg voor eind oktober 2022 betekend wordt. Gebeurt deze opzeg niet dan komt de overeenkomst zonder meer ten einde op 30/04/2024.

Omwille van het intussen licht verouderd park van parkeerautomaten is de concessionaris vragende partij voor een aantal vernieuwingen, o.m. de noodzakelijkheid om de parkeerautomaten zo snel mogelijk om te bouwen zodat contactloos betalen en controle op nummerplaat mogelijk wordt. Vanuit het beleid is er ook de vraag om tegemoet te komen aan de behoefte tot behoud van de 4411 app en aan een digitaal loket. 

Bovendien is het beleidsmatig  aangewezen om te anticiperen op de nakende fusie met gemeente Moerbeke en om een nieuw verkozen bestuur in de mogelijkheid te stellen om de concessieovereenkomst parkeren te evalueren en zo gewenst stop te zetten of te verlengen. 

Als de huidige concessie al in 2023 en dus 1 jaar vroeger vernieuwd wordt, komt men sneller tegemoet aan deze actuele noden en wensen. Het wordt ook gemakkelijker om de volgende besturen in de mogelijkheid tot herevaluatie te stellen, door te opteren  voor een vaste looptijd van de concessie van 4 jaar, met de mogelijkheid om de concessie nog eens voor maximum 4 jaar te verlengen, dus een maximale looptijd van 8 jaar in de plaats van 10 jaar.

Het is dan ook noodzakelijk om een tijdige opzeg van de lopende concessieovereenkomst met Apcoa te betekenen en tegelijkertijd een  nieuw bestek van contractuele voorwaarden voor een nieuwe parkeerconcessie goed te keuren zodat een nieuwe parkeerconcessie kan afgesloten worden.

De nieuwe concessie zal een aanvang  nemen op  01/05/2023 en een vaste looptijd  hebben van 4jaar; dat de mogelijkheid voorzien is om de overeenkomst stilzwijgend te verlengen voor telkens 1 jaar, behoudens opzeg per aangetekend schrijven van 6 maanden voor de jaarlijkse vervaldag en  de maximale looptijd  beperkt is tot een duur van 8 jaar. De actuele retributiereglementen en het huidig aantal te controleren parkeerplaatsen zijn van toepassing  op de nieuwe concessie en kunnen tijdens de looptijd van de concessie nog gewijzigd worden.

Deze contractuele voorwaarden beschrijven  duidelijk de  kwalitatieve eisen en minimumvoorwaarden m.b.t. het parkeerbeheer. Een commissie onder leiding van de financieel directeur zal instaan voor het beoordelen van de ingediende offertes en het adviseren van het college voor het toekennen van de concessie.

Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de toekenning van de concessie en het afsluiten van de concessieovereenkomst binnen de minimumvoorwaarden van het bestek van contractuele voorwaarden en de specificaties van de weerhouden offerte.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het bestek en de concessievoorwaarden goed te keuren. 

Argumentatie

De huidige concessieovereenkomst "parkeren" is nu aan zijn  negende jaar toe en kan vanaf 01/05/2023 beëindigd worden, indien de opzeg voor eind oktober 2022 betekend wordt. Gebeurt deze opzeg niet dan komt de overeenkomst zonder meer ten einde op 30/04/2024.

Omwille van het intussen licht verouderd park van parkeerautomaten is de concessionaris vragende partij voor een aantal vernieuwingen, o.m. de noodzakelijkheid om de parkeerautomaten zo snel mogelijk om te bouwen zodat contactloos betalen en controle op nummerplaat mogelijk wordt. Vanuit het beleid is er ook de vraag om tegemoet te komen aan de behoefte tot behoud van de 4411 app en aan een digitaal loket. 

Bovendien is het beleidsmatig  aangewezen om te anticiperen op de nakende fusie met gemeente Moerbeke en om een nieuw verkozen bestuur in de mogelijkheid te stellen om de concessieovereenkomst parkeren te evalueren en zo gewenst stop te zetten of te verlengen. 

Als de huidige concessie al in 2023 en dus 1 jaar vroeger vernieuwd wordt, komt men sneller tegemoet aan actuele noden en wensen. Het wordt ook gemakkelijker om de volgende besturen in de mogelijkheid tot herevaluatie te stellen, door te opteren voor een vaste looptijd van de concessie van 4 jaar, met de mogelijkheid om de concessie nog eens voor maximum 4 jaar te verlengen, dus een maximale looptijd van 8 jaar.

Om een actuele raming van de opdracht te maken, baseren we ons op de jaaromzet van 2019, omdat dit een meer realistisch omzetcijfer is dan dat van 2021, gezien de impact van de COVID- epidemie in die periode. Als we deze jaaromzet van 2019 gebruiken om de waarde van de concessie gedurende de looptijd van 8 jaar te berekenen, dan bekomen we een bedrag van 5.035.368 € wat duidelijk onder de drempel ligt voor toepassing van de wet op plaatsing van concessies van 5.382.000€ 

 

1 jaar

Looptijd 8jaar

Drempel WPC 5.382.000 €

Jaaromzet 2021 exclusief BTW     

553.277 €

4.426.216 €

Niet overschreden

Jaaromzet 2019 exclusief BTW

629.421 €

5.035.368 €

Niet overschreden

Juridische context

Een concessie van een openbare dienst valt niet onder het toepassingsgebied van de wet van 17 juni 2016 en volgende wijzigingen  betreffende overheidsopdrachten, noch onder het KB van 18 april 2017 en volgende wijzigingen betreffende de plaatsing van overheidsopdrachten. 

Een concessie kan wel wel vallen onder concessiewetgeving. Artikel 3 §1 van de Wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten en volgende wijzigingen bepaalt dat deze wet materieel van toepassing is als het bedrag van de concessie een bepaalde drempel overschrijdt. (wet plaatsing concessies of WPC)

Artikel 4 KB 25 juni 2017 betreffende de plaatsing en algemene uitvoeringsregels van de concessieovereenkomsten en volgende wijzigingen bepaalt dat de drempel bedoeld in artikel 3 §1 2de en 3de lid WPC  € 5.382.000 bedraagt (KB plaatsing)

Artikel 35 WPC bepaalt dat de door de opdrachtgever geraamde waarde gelijk is aan de totale waarde van de te behalen omzet tijdens de looptijd van de overeenkomst, exclusief BTW en geldig op datum van de aankondiging of uitnodiging van de inschrijvers. De waarde mag niet gekozen worden vanuit oogmerk om de drempel voor de Europese bekendmaking te omzeilen.(Artikel 36 WPC)
 De waarde van de opdracht bedraagt op een looptijd van 8 jaar € 5.035.368 en ligt onder de drempel van € 5.382.000 zodat de wetgeving op de plaatsing van concessies niet van toepassing is.

Ongeacht het drempelbedrag WPC zijn op onderhavige concessieopdracht wel volgende specifieke bepalingen van de WPC van toepassing
Artikel 2, 25° en 26° WPC:  bepalingen mbt termen “elektronische factuur en kernelementen elektronische factuur”
Artikel 31 §4 WPC:  bepalingen mbt verwerking persoonsgegevens verkregen met oog op verwerking van facturen
Artikel 31/1 WPC:  bepalingen mbt elektronische factuur
Artikel 32/2 WPC:  bepalingen mbt kernelementen elektronische factuur
Artikel 68/1 WPC:  bepalingen mbt verzending en verwerking van elektronische factuur

Op basis van de  beginselen van behoorlijk bestuur en in het bijzonder het gelijkheidsbeginsel en de plicht tot het voeren van een zorgvuldig en zuinig bestuur is het noodzakelijk de concessie slechts toe te kennen nadat de markt afdoende en voldoende werd geraadpleegd.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het voorgelegde bestek met de contractuele voorwaarden voor de concessie van openbare dienst inzake parkeerbeheer en de parkeerautomaten van de stad Lokeren goed te keuren en tegelijkertijd de opzeg van de huidige concessieovereenkomst met APCOA te betekenen.

Artikel 2

Het College van Burgemeester en Schepenen is bevoegd voor:
° het voeren van de procedure voor deze concessieopdracht binnen het heden goedgekeurde bestek van concessievoorwaarden
° het goedkeuren en ondertekenen van de  nieuwe concessieovereenkomst