De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 juni 2022 werden opgemaakt conform de artikelen 32 en 278 van het Decreet Lokaal Bestuur. Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de notulen en het zittingsverslag goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 juni 2022 werden opgemaakt en aan dit agendapunt toegevoegd. Er waren geen opmerkingen en zij worden dus als goedgekeurd beschouwd.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 artikel 32 en 278.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 juni 2022 worden goedgekeurd.
De jaarrekening 2021 van het Zorgbedrijf Sakura werd vastgesteld door de Algemene Vergadering van 15/06/2022.
De jaarrekening wordt op 31 december 2021 afgesloten met een balanstotaal van 26.600.133,63 euro. De bijdrage als toegestane werkingssubsidies van de stad Lokeren bedroeg 1.009.200 euro.
Het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de betrokken raden voor maatschappelijk welzijn advies kunnen uitbrengen over de jaarrekening van de welzijnsvereniging.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd positief advies te geven over de jaarrekening 2021 van Zorgbedrijf Sakura.
De jaarrekening 2021 van het Zorgbedrijf Sakura op 31 december 2021 werd afgesloten met een balanstotaal van 26.600.133,63 euro. De bijdrage als toegestane werkingssubsidies van de stad Lokeren bedroeg 1.009.200,00 euro.
De samenwerkingsovereenkomst tussen het OCMW van Lokeren werd goedgekeurd op de OCMW-raad van 21/06/2018.
Het Zorgbedrijf Sakura op 31/12/2021 sluit af met een bedrag van 246.022,88 euro boekhoudkundige winst en een budgettair resultaat (boni) van 917.534,01 euro. Dit resultaat omvat de exploitatie-werkingstoelage van 1.415.300 euro. Exclusief deze werkingstoelage geeft dit een boekhoudkundig verlies van 1.169.277,12 euro en een budgettair resultaat (mali) van 497.765,99 euro.
Conform art.27 van de oprichtingsakte wordt het financieel batig saldo, voorhanden na het afsluiten van de jaarrekening, na vaststelling door de Raad van Bestuur toegewezen voor toekomstige investeringen van de vereniging.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd positief advies te geven over de jaarrekening 2021 van Zorgbedrijf Sakura, gelet op de beslissing de OCMW-raad van 19/09/2022 waarbij deze jaarrekening 2021 wordt behandeld i.k.v. adviesmogelijkheid.
Artikel 77 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen betreffende de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De raad voor maatschappelijk welzijn beschikt over de volheid van bevoegdheid voor de aangelegenheden die aan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn door of krachtens de wet of het decreet zijn toevertrouwd.
Artikel 490 § 3. van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen bepaalt dat de betrokken raden voor maatschappelijk welzijn advies kunnen uitbrengen over de jaarrekening van de welzijnsvereniging. De jaarrekening 2021 van het Zorgbedrijf Sakura 2021 wordt behandeld i.k.v. adviesmogelijkheid.
De samenwerkingsovereenkomst tussen het OCMW van Lokeren werd goedgekeurd op de OCMW-raad van 21/06/2018.
Als de raad voor maatschappelijk welzijn geen advies verstuurd heeft aan de toezichthoudende overheid binnen een termijn van vijftig dagen, die ingaat op de dag na de ontvangst van de jaarrekening door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, wordt hij geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
De raad voor maatschappelijk welzijn geeft positief advies over de jaarrekening van het zorgbedrijf Sakura.
In het verleden moesten de raadsleden zich in de praktijk meerdere keren per jaar uitspreken over bijsturingen van de planning, in de vorm van een budgetwijziging en/of een aanpassing van het meerjarenplan. Die talrijke aanpassingen van de planningsdocumenten vormden een zware administratieve last, zorgden voor verwarring bij de raadsleden en gaven onvoldoende invulling aan hun reële informatiebehoeften. De rapporten die ze te zien kregen bevatten vooral informatie over de uitvoering van de kredieten en de noodzaak tot aanpassing ervan (de autorisatie), terwijl de raadsleden eerder geïnteresseerd zijn in de stand van zaken van de uitvoering van het geplande beleid.
Daarom beperkt de regelgever voortaan de verplichte rapportering aan de raad omwille van kredietwijzigingen en autorisatie. Het budget als afzonderlijk beleidsrapport is afgeschaft. De vaststelling van de kredieten en de autorisatie zijn geïntegreerd in het meerjarenplan en de verplichte jaarlijkse aanpassingen daarvan. Daarnaast verhoogt het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 ook het niveau waarop de raad autorisatie geeft .
Die ingrepen hebben tot gevolg dat de raadsleden zich minder vaak zullen moeten uitspreken over planningsrapporten. Maar de raad moet uiteraard wel zijn rol van democratisch controleorgaan ten volle kunnen blijven invullen. Die controlefunctie moet dan niet in eerste instantie gericht zijn op de kredietbewaking, maar wel op de opvolging van de uitvoering van de planning en de realisatie van de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties. Daarom versterkt de decreetgever de inhoudelijke rapportering naar de raad en legt hij de verplichting op om tussentijds te rapporteren over de uitvoering van het meerjarenplan. Die opvolgingsrapportering is een onderdeel van de beleids- en beheerscyclus maar is geen beleidsrapport.
De financiële commissie van 12 september 2022 zal kennis nemen van het ontwerp van opvolgingsrapportering 2022 en gevraagd worden om met positief advies het ontwerp te agenderen op de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 september 2022.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om de opvolgingsrapportering 2022 van OCMW Lokeren vast te stellen.
In het verleden moesten de raadsleden zich in de praktijk meerdere keren per jaar uitspreken over bijsturingen van de planning, in de vorm van een budgetwijziging en/of een aanpassing van het meerjarenplan. Die talrijke aanpassingen van de planningsdocumenten vormden een zware administratieve last, zorgden voor verwarring bij de raadsleden en gaven onvoldoende invulling aan hun reële informatiebehoeften. De rapporten die ze te zien kregen bevatten vooral informatie over de uitvoering van de kredieten en de noodzaak tot aanpassing ervan (de autorisatie), terwijl de raadsleden eerder geïnteresseerd zijn in de stand van zaken van de uitvoering van het geplande beleid.
Daarom beperkt de regelgever voortaan de verplichte rapportering aan de raad omwille van kredietwijzigingen en autorisatie. Het budget als afzonderlijk beleidsrapport is afgeschaft. De vaststelling van de kredieten en de autorisatie zijn geïntegreerd in het meerjarenplan en de verplichte jaarlijkse aanpassingen daarvan. Daarnaast verhoogt het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 ook het niveau waarop de raad autorisatie geeft .
Die ingrepen hebben tot gevolg dat de raadsleden zich minder vaak zullen moeten uitspreken over planningsrapporten. Maar de raad moet uiteraard wel zijn rol van democratisch controleorgaan ten volle kunnen blijven invullen. Die controlefunctie moet dan niet in eerste instantie gericht zijn op de kredietbewaking, maar wel op de opvolging van de uitvoering van de planning en de realisatie van de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties. Daarom versterkt de decreetgever de inhoudelijke rapportering naar de raad en legt hij de verplichting op om tussentijds te rapporteren over de uitvoering van het meerjarenplan. Die opvolgingsrapportering is een onderdeel van de beleids- en beheerscyclus maar is geen beleidsrapport.
De financiële commissie van 12 september 2022 nam kennis van het ontwerp van opvolgingsrapportering 2022 en bracht positief advies uit tot agendering van het ontwerp op de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 september 2022.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om de opvolgingsrapportering 2022 van OCMW Lokeren vast te stellen.
Artikel 171, 176 en 263 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de opvolgingsrapportering 2022 van OCMW Lokeren vast.
Conform artikel 177 van het decreet over het lokaal bestuur (DLB) van 22 december 2017 rapporteert de financieel directeur in volle onafhankelijkheid over de volgende aangelegenheden aan de gemeenteraad, aan de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het college van burgemeester en schepenen, en aan het vast bureau:
Dit financieel rapport betreft een financiële en inhoudelijke analyse over het boekjaar 2021 en waar het een meerwaarde gaat bieden een vooruitblik op het boekjaar 2022 op vlak van bovenstaande aangelegenheden.
De financiële commissie zal op 12 september 2022 kennis nemen van het financieel rapport.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om kennis te nemen van het financieel rapport 2021 van Stad & OCMW Lokeren.
Conform artikel 177 van het decreet over het lokaal bestuur (DLB) van 22 december 2017 rapporteert de financieel directeur in volle onafhankelijkheid over de volgende aangelegenheden aan de gemeenteraad, aan de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het college van burgemeester en schepenen, en aan het vast bureau:
Dit financieel rapport betreft een financiële en inhoudelijke analyse over het boekjaar 2021 en waar het een meerwaarde gaat bieden een vooruitblik op het boekjaar 2022 op vlak van bovenstaande aangelegenheden.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om kennis te nemen van het financieel rapport 2021 van Stad & OCMW Lokeren.
Artikel 177, zesde lid van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het financieel rapport 2021 van Stad & OCMW Lokeren.