De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 25 april 2022 werden opgemaakt conform de artikelen 32 en 278 van het Decreet Lokaal Bestuur. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de notulen en het zittingsverslag goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 25 april 2022 werden opgemaakt en aan dit agendapunt toegevoegd. Er waren geen opmerkingen en zij worden dus als goedgekeurd beschouwd.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 artikel 32 en 278.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 25 april 2022 worden goedgekeurd.
Op 17 oktober 2006 werd de verkoopakte verleden waarbij de BVBA Torre 4.987 m² industriegrond gelegen Mosten 5 aankocht. Er werd een bedrijfsgebouw opgericht voor de uitbating van een haring- en visverwerkend bedrijf.
Op 10 december 2010 werd de verkoopakte verleden waarbij de BVBA Torre bijkomend 5.320 m² industriegrond aankocht, gelegen naast Mosten 5. Met deze bijkomende aankoop was het de bedoeling om het bedrijfsgebouw Mosten 5 verder uit te breiden maar die uitbreiding kwam er niet.
BVBA Torre was de patrimoniumvennootschap en de uitbating gebeurde eigenlijk door de NV Parlevliet. De NV Parlevliet en de BVBA Torre hebben een fusie aangegaan en de nieuwe firma werd de NV Parlevliet Haring en visgroothandel.
De NV Parlevliet Haring en visgroothandel wenst het volledige terrein (zowel de 4.987 m² als de 5.320 m²) te verkopen aan de BV Alcodevos met als maatschappelijk zetel, Beerveldestraat 51 te Lokeren. De BV Alcodevos is het overkoepelend moederbedrijf, waaronder Alcomet bv, ATS bvba en Spectra international BV zitten als exploitatievennootschappen. Alcodevos is een patrimoniumvennootschap. De BV Alcomet is nu al gevestigd in Mosten 9 in Lokeren, Spectra en ATS zijn gevestigd in Mosten 7. In totaal worden hier een 33 tal personeelsleden tewerkgesteld.
De bedrijfsactiviteiten van Alcomet kunnen omschreven worden als metaalconstructies en algemene opbouw van vrachtwagens (compressoren, kranen, haken, ...) Spectra International en ATS, gevestigd Mosten 7, verkopen trailers en aanhangwagens en doen ook het onderhoud van deze voertuigen.
De bedrijfsactiviteiten in de opgerichte gebouwen wijzigen ook nl. van de uitbating van een haring- en visverwerkend bedrijf naar een bedrijf voor de verwerking en conservering van aardappelen, exclusief productie van diepgevroren aardappelbereidingen en voor de uitbating van een gespecialiseerde groothandel in diepgevroren voedingsmiddelen (dit dossier gaat over een verhuring en wordt hierna behandeld).
Het te verkopen terrein (5.320 m²) is momenteel onbebouwd. Bij een verkoop van onbebouwde gronden maakt de stad in principe gebruik van haar terugkooprecht dat zij heeft ingevolge artikel 13 van de initiële verkoopakte. De terugkoop gebeurt dan tegen de geïndexeerde initiële verkoopprijs. Omdat het bebouwde perceel Mosten 5 en het naastliggende braakliggend perceel in zijn totaliteit aan dezelfde koper zullen verkocht worden, kan er toelating verleend worden voor die verkoop op voorwaarde dat de gecreëerde meerwaarde van de verkoop van het braakliggend perceel nl. 254.030 euro door de verkoper, de NV Parlevliet Haring- en visgroothandel, aan de stad wordt betaald.
Op het onbebouwde terrein zal een gebouw opgericht worden dat dienst zal doen voor de uitbreiding van de activiteiten van Alcomet.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met deze verkoop, mits de betaling van 254.030 euro aan de stad en op voorwaarde dat de BVBA Alcodevos kennis neemt van alle verkoopsvoorwaarden en zich tegenover de stad Lokeren verbindt tot het naleven van alle verplichtingen voortvloeiend uit de koopakten voor de oorspronkelijke koper (de BVBA Torre).
Conform artikel 13 van de initiële verkoopakte van 17 oktober 2006 en van 10 december 2010 heeft de stad een recht van terugkoop.
Conform artikel 14 van de beide verkoopakten is er toelating vereist van de gemeenteraad om het perceel industriegrond en de intussen opgerichte gebouwen, geheel of gedeeltelijk te vervreemden.
De bedrijfsactiviteiten in de opgerichte gebouwen wijzigen ook nl. van de uitbating van een haring- en visverwerkend bedrijf naar een bedrijf voor de verwerking en conservering van aardappelen, exclusief productie van diepgevroren aardappelbereidingen en voor de uitbating van een gespecialiseerde groothandel in diepgevroren voedingsmiddelen (het gaat hier over een verhuring en dat dossier wordt na dit agendapunt behandeld).
Op het onbebouwde terrein zal een gebouw opgericht worden dat dienst zal doen voor de uitbreiding van de activiteiten van Alcomet.
Het te verkopen terrein (5.320 m²) is momenteel onbebouwd. Bij een verkoop van onbebouwde gronden maakt de stad in principe gebruik van haar terugkooprecht dat zij heeft ingevolge artikel 13 van de initiële verkoopakte. De terugkoop gebeurt dan tegen de geïndexeerde initiële verkoopprijs. Omdat het bebouwde perceel Mosten 5 en het naastliggende braakliggend perceel in zijn totaliteit aan dezelfde koper zullen verkocht worden, kan er toelating verleend worden voor die verkoop op voorwaarde dat de gecreëerde meerwaarde van de verkoop van het braakliggend perceel door de verkoper, de NV Parlevliet Haring- en visgroothandel, aan de stad wordt betaald.
De meerwaarde wordt als volgt berekend :
425.600 euro (verkoopprijs destijds perceel 5320 m²) X 146,99 (index april 2022) = 543.990,81
115 (index december 2010)
543.990,81 delen door 5320 m² oppervlakte geeft 102,25 euro /m²
De huidige verkoopprijs van industriegrond bedraagt momenteel 150 euro/m².
150 euro - 102,25 euro = 47,75 euro die als meerwaarde per m² wordt gecreëerd.
47,75 euro/m² voor een perceel van 5320 m² geeft een totale meerwaarde van 254.030 euro die aan de stad Lokeren toekomt.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met deze verkoop, mits de betaling van 254.030 euro aan de stad en op voorwaarde dat de BVBA Alcodevos kennis neemt van alle verkoopsvoorwaarden en zich tegenover de stad Lokeren verbindt tot het naleven van alle verplichtingen voortvloeiend uit de koopakten voor de oorspronkelijke koper (de BVBA Torre).
Decreet 19 december 2003 houdende bepalingen tot begeleiding van de begroting 2004
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 41 § 2, 9°
Verkoopakte van 17 oktober 2006 over de verkoop van 4.987 m² industriegrond aan de BVBA Torre
Verkoopakte van 10 december 2010 over de verkoop van 5.320 m² industriegrond aan de BVBA Torre
De gemeenteraad gaat akkoord met
* de verkoop van het perceel industriegrond met een oppervlakte van 4.987 m² gelegen Mosten 5 en het opgericht bedrijfsgebouw
en
* de verkoop van het naastgelegen onbebouwde perceel industriegrond met een oppervlakte van 5.320 m² mits de betaling aan de stad Lokeren door de verkopende partij van een bedrag van 254.030 euro
en op voorwaarde dat de BVBA Alcodevos kennis neemt van alle verkoopsvoorwaarden en zich tegenover de stad Lokeren verbindt tot het naleven van alle verplichtingen voortvloeiend uit de koopakten voor de oorspronkelijke koper (de BVBA Torre).
De stad Lokeren doet dan ook afstand van haar recht van terugkoop voor het onbebouwde perceel met een oppervlakte van 5.320 m² op voorwaarde dat de verkopende partij het bedrag van 254.030 euro aan de stad Lokeren betaalt.
Dit bedrag dient gestort uiterlijk 10 juni 2022 en zeker vóór het verlijden van de verkoopakte tussen de verkopende partij en de BVBA Alcodevos op rekening van de stad Lokeren nl. BE47 0910 0029 6180.
In het voorgaande agendapunt werd gemeenteraad gevraagd akkoord te gaan met de voorgestelde verkoop van een perceel industriegrond met een oppervlakte van 4.987 m² en opgericht bedrijfsgebouw en de verkoop van het naastliggend onbebouwd perceel industriegrond met een oppervlakte van 5.320 m².
De nieuwe koper nl. de bvba Alcodevos wenst een deel van het aangekochte onroerend goed Mosten 5 te verhuren aan TNS Food. BV, Ringlaan 5 te Eeklo voor de uitbating van een bedrijf voor de verwerking en conservering van aardappelen, exclusief productie van diepgevroren aardappelbereidingen en voor de uitbating van een gespecialiseerde groothandel in diepgevroren voedingsmiddelen. Er zullen om en bij de 36 personeelsleden tewerkgesteld worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met deze verhuring op voorwaarde dat de BV TNS Food kennis neemt van alle verkoopsvoorwaarden en zich tegenover de stad Lokeren verbindt tot het naleven van alle verplichtingen voortvloeiend uit de koopakte voor de oorspronkelijke koper (de BVBA Torre).
Conform artikel 14 van de beide verkoopakten is er toelating vereist van de gemeenteraad om het perceel industriegrond en de intussen opgerichte gebouwen, geheel of gedeeltelijk te verhuren aan derden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met deze verhuring op voorwaarde dat de BV TNS Food kennis neemt van alle verkoopsvoorwaarden en zich tegenover de stad Lokeren verbindt tot het naleven van alle verplichtingen voortvloeiend uit de koopakte voor de oorspronkelijke koper (de BVBA Torre).
Decreet 19 december 2003 houdende bepalingen tot begeleiding van de begroting 2004
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 41 § 2, 9°
Verkoopakte van 17 oktober 2006 over de verkoop van 4.987 m² industriegrond aan de BVBA Torre
De gemeenteraad gaat akkoord met de verhuring van een deel van het bedrijfsgebouw en bedrijfsterrein gelegen Mosten 5 aan TNS Food BV, op voorwaarde dat TNS Food BV kennis neemt van alle verkoopsvoorwaarden en zich tegenover de stad Lokeren verbindt tot het naleven van alle verplichtingen voortvloeiend uit de koopakten voor de oorspronkelijke koper (de BVBA Torre), voor zover die van toepassing kunnen zijn voor de huurder.
Op 17 juni 2008 werd de verkoopakte verleden waarbij 5.362 m² industriegrond gelegen in de Spieveldstraat 51 voor 99 % in volle eigendom werd verkocht aan de BVBA Alfa Investments en voor 1% in volle eigendom aan de NV Alfa Technical Installations.
Er werd een bedrijfsgebouw opgericht voor het uitbaten van een bedrijf voor het leveren, plaatsen en onderhouden van technische installaties bij industriële klanten (verwarming, koeling, ventilatie, afzuiging, elektriciteit, persluchtvoorzieningen, ..) en utiliteitsgebouwen.
De gemeenteraad verleende in haar zitting van 25 mei 2009 toelating om een recht van opstal te verlenen aan de NV KBC Vendore Lease (momenteel KBC Immolease) voor de oprichting van het bedrijfsgebouw en nadien de verhuring aan NV Alfa Technical Installations.
In haar zitting van 27 juni 2001 verleende de gemeenteraad toelating voor de vestiging van een recht van opstal voor het plaatsen van zonnepanelen.
In de gemeenteraadsvergadering van 25 februari 2019 werd toelating verleend aan de NV Alfa Technical Installations voor de verkoop van 1% van de grondwaarde van het industriegebouw Spieveldstraat 51, aan de echtgenoten Spruyt en Debou.
Notariskantoor Claerhout & Claeys is gelast met de verkoop van 1% van de grond belast met opstalrecht van het industriegebouw Spieveldstraat 51 door de echtgenoten Spruyt-Segers en de echtgenoten Debou-Meuleman aan de besloten vennootschap Alfa Investments, Loboslaan 4B in Lochristi.
Conform artikel 14 van de verkoopakte van 17 juni 2008 is de toelating van de gemeenteraad vereist.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd toelating te verlenen aan de echtgenoten Spruyt-Segers en de echtgenoten Debou-Meuleman voor de verkoop van 1% van de grondwaarde van het industriegebouw Spieveldstraat 51, aan de besloten vennootschap Alfa Investments op voorwaarde dat de besloten vennootschap Alfa Investments kennis neemt van de verkoopsbepalingen en zich tegenover de stad Lokeren verbindt tot het naleven van alle verplichtingen voortvloeiend uit de koopakte voor de oorspronkelijke kopers (de BVBA Alfa Investments en de NV Alfa Technical Installations).
Conform artikel 14 van de initiële verkoopakte van 17 juni 2008 is er een verbod tot vervreemding maar de gemeenteraad kan toelating verlenen.
Er zijn geen redenen om bezwaar te hebben tegen de geplande gedeeltelijke verkoop.
Wet betreffende de economische expansie van 30 december 1970 en latere wijzigingen
Decreet van 19 december 2003 houdende bepalingen tot begeleiding van de begroting 2004
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 41 § 2, 9°
Verkoopakte van 17 juni 2008 over de verkoop van 5.362 m² industriegrond in de Spieveldstraat 51
Gemeenteraadsbesluit van 25 mei 2009 waarbij toelating werd verleend voor een recht van opstal
Gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2001 over de vestiging van een recht van opstal voor het plaatsen van zonnepanelen
Gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 over de toelating voor de verkoop van 1 % van de grondwaarde van Spieveldstraat 51
Er wordt toelating verleend aan de echtgenoten Spruyt-Segers en de echtgenoten Debou-Meuleman voor de verkoop van 1% van de grondwaarde van het industriegebouw Spieveldstraat 51, aan de besloten vennootschap Alfa Investments, Loboslaan 4B te Lochristi, op voorwaarde dat de besloten vennootschap Alfa Investments kennis neemt van de verkoopsbepalingen en zich tegenover de stad Lokeren verbindt tot het naleven van alle verplichtingen voortvloeiend uit de koopakte voor de oorspronkelijke kopers (de BVBA Alfa Investments en de NV Alfa Technical Installations).
Op 14 oktober 2004 werd de verkoopakte verleden waarbij de BVBA IDV, 6048 m² industriegrond gelegen Spieveldstraat 15 aankocht. Er werd een bedrijfsgebouw opgericht voor de uitbating van een bedrijf voor het vervaardigen van peperkoek en chocopasta.
Op 15 december 2006 werd de akte verleden waarbij een onroerende leasing tussen de BVBA IDV en de NV De Vreese-Van Loo werd toegestaan.
Notariskantoor Van Maele is gelast met de geruisloze fusie van de BV IDV (over te nemen vennootschap van de vroegere familie De Vreese) door de Commanditaire vennootschap JB Studio's. JB Studio's is een patrimoniumvennootschap met ondermeer als aandeelhouder de NV Vondelmolen (peperkoek) als exploitatievennootschap. Het is de bedoeling om het bedrijf in Lokeren volledig verder te zetten. De CV JB Studio's neemt dan ook het ganse vermogen (met alle rechten en plichten) over van de BV IDV.
Er worden momenteel 13 personeelsleden tewerkgesteld op de site en na de overname wordt dit minstens behouden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met deze geruisloze fusie, op voorwaarde dat de commanditaire vennootschap JB Studio's kennis neemt van alle verkoopsvoorwaarden en zich tegenover de stad Lokeren verbindt tot het naleven van alle verplichtingen voortvloeiend uit de koopakten voor de oorspronkelijke koper (de BVBA IDV).
Conform artikel 13 van de initiële verkoopakte van 14 oktober 2004 heeft de stad een recht van terugkoop.
Conform artikel 14 van de initiële verkoopakten is er toelating vereist van de gemeenteraad om het perceel industriegrond en de intussen opgerichte gebouwen, geheel of gedeeltelijk te vervreemden.
Er zijn geen wijzigingen van bedrijfsactiviteiten en het bedrijf zal verder uitgebaat wordt door de overnemende vennootschap.
Omdat er geen redenen zijn om deze geruisloze fusie te weigeren, wordt aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met deze geruisloze fusie op voorwaarde dat de commanditaire vennootschap kennis neemt van alle verkoopsvoorwaarden en zich tegenover de stad Lokeren verbindt tot het naleven van alle verplichtingen voortvloeiend uit de koopakten voor de oorspronkelijke koper (de BVBA IDV).
Decreet 19 december 2003 houdende bepalingen tot begeleiding van de begroting 2004
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 41 § 2, 9°
Verkoopakte van 14 oktober 2004 over de verkoop van 6.048 m² industriegrond aan de BVBA IDV
De gemeenteraad gaat akkoord met de geruisloze fusie waarbij de BV IDV, Spieveldstraat 15 te 9160 Lokeren overgenomen wordt door de commanditaire vennootschap JB Studio's, waarvan de zetel gevestigd is in 9280 Lebbeke, Dendermondsesteenweg 208, op voorwaarde dat de commanditaire vennootschap JB Studio's kennis neemt van alle verkoopsvoorwaarden en zich tegenover de stad Lokeren verbindt tot het naleven van alle verplichtingen voortvloeiend uit de koopakten voor de oorspronkelijke koper (de BVBA IDV).
De raad verklaarde zich op 21 februari 2022 principieel akkoord met de overdracht van stadsgronden, gelegen op Kouter tussen de woningen met huisnummer 87 en 107, kadastraal gekend als 4e afdeling sectie E nrs.2025B2, 2026X, 2026S, 2026R, 2023S, volgens kadaster samen 18a 54ca groot, ten gunste van sociale huisvestingsmaatschappij cvba Tuinwijk.
De gronden werden tussen 2004 en 2014 aangekocht in het kader van een krotopruimingsproject waardoor er bij de herontwikkeling verplicht in een sociaal woonproject moet voorzien worden.
De overdracht gebeurt kosteloos. Shm Tuinwijk zal er een sociaal huisvestingsproject ontwikkelen alsook een buurtparking met groen.
Aan de raad wordt gevraagd de kosteloze overdracht met bijhorende voorwaarden definitief goed te keuren.
De raad verklaarde zich op 21 februari 2022 principieel akkoord met de overdracht van stadsgronden, gelegen op Kouter tussen de woningen met huisnummer 87 en 107, kadastraal gekend als 4e afdeling sectie E nrs.2025B2, 2026X, 2026S, 2026R, 2023S, volgens kadaster samen 18a 54ca groot, ten gunste van sociale huisvestingsmaatschappij cvba Tuinwijk (400.180.131), gevestigd te Lokeren - Meersstraat 8.
De gronden werden tussen 2004 en 2014 aangekocht in kader van een krotopruimingsproject waardoor er bij de herontwikkeling verplicht in een sociaal woonproject moet voorzien worden.
De overdracht gebeurt kosteloos. Shm Tuinwijk zal er een sociaal huisvestingsproject ontwikkelen alsook een buurtparking met groen. Deze voorwaarden zijn in het ontwerp van notariële akte, opgemaakt door notaris Hutsebaut opgenomen.
Het innemen van standpunten met betrekking tot het vervreemden van onroerende goederen, eigendom van de stad Lokeren, is conform het decreet lokaal bestuur artikel 41,11° een 'daad van beschikking' die exclusief is voorbehouden aan de gemeenteraad.
De raad keurt de kosteloze overdracht van de gronden goed, gelegen te Lokeren - Kouter, kadastraal gekend als 4e afdeling sectie E nrs.2025B2, 2026X, 2026S, 2026R, 2023S met een kadastrale oppervlakte van 18a 54ca, ten gunste van de sociale huisvestingsmaatschappij cvba Tuinwijk (400.180.131) - Meersstraat 8 - 9160 Lokeren, voor de realisatie van enkele sociale woongelegenheden alsook een buurtparking met groen.
Het ontwerp van akte opgemaakt door notaris Hutsebaut, binnengekomen bij ons bestuur op 11 april 2022, wordt goedgekeurd.
Op 20 december 2021 keurde de raad de verkoop goed van 227,71m² grond, deel van de percelen kadastraal gekend als 1e afdeling sectie A nrs.1285M2 en 1299B3 gelegen Oude Bruglaan, aan 7 individuele eigenaars van het appartementsgebouw Oude Bruglaan 1-15, ter plaatse gekend als 'residentie Amber'. De te verkopen grond is beschreven in een metingsplan van 20 oktober 2021 opgemaakt door Tim Verdonck, landmeter-expert.
De akte is tot op heden nog niet verleden en om verschillende redenen twee kandidaten zich teruggetrokken. Twee andere kandidaten hebben zich gemeld om in de plaats te treden. Aangezien in het raadsbesluit van 20 december 2021 de identiteit van de 7 oorspronkelijke kopers is opgenomen, dient deze beslissing aangepast aan de huidige situatie. De overige voorwaarden opgenomen in de beslissing van 20 december 2021 blijven ongewijzgd.
Aan de raad wordt gevraagd akkoord te gaan met de wijziging van twee kandidaat kopers.
Deze beslissing beperkt zich tot het wijzigen van de beslissing van 20 december 2021 waarbij in het besluit de identiteit is opgenomen van de 7 kopers die elk een stukje grond kopen, beschreven in het metingsplan van 20 oktober 2021 opgemaakt door Tim Verdonck en kadastraal gekend als 1e afdeling sectie A deel van nrs.1285M2 en 1299B3 met een gemeten oppervlakte van 227,71m².
Twee van de zeven kopers zijn gewijzigd. In dit besluit wordt de identiteit van de 7 kopers opgenomen. De overige verkoopsvoorwaarden, vastgelegd in het besluit van 20 december 2021 blijven ongewijzigd maar worden voor de vlotte leesbaarheid hernomen.
Het innemen van standpunten of het nemen van beslissingen met betrekking tot het vervreemden van onroerende goederen, eigendom van de stad Lokeren, is conform artikel 41,11° van het decreet lokaal bestuur een 'daad van beschikking' die exclusief is voorbehouden aan de gemeenteraad
Artikel 1 van het besluit van de gemeenteraad van 20 december 2021, agendapunt "4. Verkoop grond Oude Bruglaan - 1e afdeling sectie A deel van nrs.1285M2 en 1299B3 volgens meting 227,71m² groot. Goedkeuring." wordt vervangen door wat volgt:
Akkoord te gaan met de verkoop van in totaal 227,71m² grond van de percelen kadastraal gekend als 1e
afdeling sectie A nrs.1285M2 en 1299B3 zoals beschreven in het metingsplan van 20 oktober 2021 opgemaakt
door Tim Verdonck, landmeter-expert van de stad Lokeren, aan:
- Van Tienen Bart, Durmelaan 70, 9160 Lokeren,
- Snauwaert Kristel, Diegemstraat 147/002, 1930 Zaventem,
- De Bruyne Karolien, Uitbreidingslaan 10, 9160 Lokeren,
- VYVERRYCK NV, Zelebaan 93, 9160 Lokeren,
- De Beule André, Oosteindestraat 19, 9160 Lokeren,
- Gossé William - Van Driessche Katelijne, Oude Bruglaan 1 bus 3, 9160 Lokeren,
- Quintelier Werner - Hamelinck Jacqueline, Oude Bruglaan 1 bus 5, 9160 Lokeren,
voor de totale prijs van 34.156,50 euro waarbij elk genoemde in totaal 32,53m² koopt (25m² + 7,53m²).
Met brief van 5 april 2022 bezorgde TMVS dv. (Tussentijdse Maatschappij voor Services - dienstverlenende vereniging) de uitnodiging voor de algemene vergadering op dinsdag 21 juni 2022 om 14.30 uur in Flanders Expo, Maaltekouter 1 in 9051 Gent.
Het is de uitdrukkelijke bedoeling van de decreetgever dat de gemeenteraad de mogelijkheid zou hebben de agenda te bespreken van de dienstverlenende en opdrachthoudende intergemeentelijke samenwerkingsverbanden; dat met die bedoeling het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad kennis geeft van datum en agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende en opdrachthoudende samenwerkingsverbanden.
Aan de gemeenteraad wordt de kennisgeving, aansluitend bij artikel 441 van het decreet lokaal bestuur, verschaft via de documenten die aan het dossier zijn toegevoegd. De nodige ruimte is tijdens de raadszitting beschikbaar voor toelichting door een bestuurder en voor vraagstelling door de raad en dit conform de behoeften van de raad op dat vlak.
De gemeenteraad heeft in haar zitting van 20 december 2021 de heer Stefan Walgraeve aangeduid als effectief vertegenwoordiger en de heer Filip Anthuenis als plaatsvervanger voor het bijwonen van de algemene en bijzondere vergaderingen.
Het is de bedoeling dat deze vertegenwoordigers aangeduid worden tot het einde van de huidige legislatuur.
Het college nodigt de gemeenteraad uit om de agenda goed te keuren en de gebeurlijke standpunten te bepalen die de mandaathouder op de vergadering dient in te nemen conform artikel 432 van het decreet lokaal bestuur t.t.z. de goedkeuring of afkeuring van de agendapunten moet bepaald worden voor elke algemene vergadering en daarvoor is een gemeenteraadsbesluit nodig.
De agenda van de algemene vergadering van 21 juni 2022 om 14.30 uur omvat volgende agendapunten:
1. Toetreding van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31/12/2021
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2021
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen.
9. Aanstelling commissaris.
Aan de raad wordt voorgesteld om aan de vertegenwoordigers namens de stad opdracht te geven om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene vergadering van 21 juni 2022 goed te keuren.
Het is de uitdrukkelijke bedoeling van de decreetgever dat de gemeenteraad de mogelijkheid zou hebben de agenda te bespreken van de dienstverlenende en opdrachthoudende intergemeentelijke samenwerkingsverbanden; dat met die bedoeling het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad kennis geeft van datum en agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende en opdrachthoudende samenwerkingsverbanden.
Aan de gemeenteraad wordt de kennisgeving, aansluitend bij artikel 441 van het decreet lokaal bestuur, verschaft via de documenten die aan het dossier zijn toegevoegd. De nodige ruimte is tijdens de raadszitting beschikbaar voor toelichting door een bestuurder en voor vraagstelling door de raad en dit conform de behoeften van de raad op dat vlak.
Het college nodigt de gemeenteraad uit om de agenda goed te keuren en de gebeurlijke standpunten te bepalen die de mandaathouder op de vergadering dient in te nemen conform artikel 432 van het decreet lokaal bestuur t.t.z. de goedkeuring of afkeuring van de agendapunten moet bepaald worden voor elke algemene vergadering en daarvoor is een gemeenteraadsbesluit nodig.
Aan de raad wordt voorgesteld om aan de vertegenwoordigers namens de stad opdracht te geven om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene vergadering van 21 juni 2022 goed te keuren.
Artikel 432 en 441 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De agenda van de algemene vergadering van 21 juni 2022 om 14.30 uur omvat volgende agendapunten:
1. Toetreding van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31/12/2021
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2021
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen.
9. Aanstelling commissaris.
Deze agendapunten zullen behandeld worden in de algemene jaarvergadering van 21 juni 2022 om 14.30 uur in de Flanders Expo, Maaltekouter 1 in 9051 Gent.
Aan de vertegenwoordigers namens de stad wordt gemeld om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene jaarvergadering, goed te keuren.
Een kopie van dit besluit wordt overgemaakt aan per mail aan 20220621AVTMVS@farys.be
Met brief van 29 april 2022 bezorgde IDM de uitnodiging voor de statutaire algemene vergadering op 10 juni 2022 om 18.00 uur in de gebouwen van IDM, Zelebaan 42 te 9160 Lokeren.
Het is de uitdrukkelijke bedoeling van de decreetgever dat de gemeenteraad de mogelijkheid zou hebben de agenda te bespreken van de dienstverlenende en opdrachthoudende intergemeentelijke samenwerkingsverbanden; dat met die bedoeling het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad kennis geeft van datum en agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende en opdrachthoudende samenwerkingsverbanden.
Aan de gemeenteraad wordt de kennisgeving, aansluitend bij artikel 441 van het decreet lokaal bestuur, verschaft via de documenten die aan het dossier zijn toegevoegd. De nodige ruimte is tijdens de raadszitting beschikbaar voor toelichting door een bestuurder en voor vraagstelling door de raad en dit conform de behoeften van de raad op dat vlak.
De gemeenteraad heeft in haar zitting van 25 februari 2019 de heer Guido De Waele aangeduid als effectief vertegenwoordiger en de heer Jan Cools als plaatsvervanger voor het bijwonen van de algemene vergaderingen van IDM en dit tot het einde van de huidige legislatuur.
Het college nodigt de gemeenteraad uit om akte te nemen van de agenda en de gebeurlijke standpunten te bepalen die de mandaathouder op de vergadering dient in te nemen conform artikel 432 van het decreet lokaal bestuur t.t.z. de goedkeuring of afkeuring van de agendapunten moet bepaald worden voor elke algemene vergadering en daarvoor is een gemeenteraadsbesluit nodig.
De agenda van de statutaire algemene vergadering van 10 juni 2022 om 18.00 uur omvat volgende agendapunten:
Aan de raad wordt voorgesteld om aan de vertegenwoordigers namens de stad opdracht te geven om de agendapunten die zullen behandeld worden in de statutaire algemene vergadering van 10 juni 2022 goed te keuren.
Het is de uitdrukkelijke bedoeling van de decreetgever dat de gemeenteraad de mogelijkheid zou hebben de agenda te bespreken van de dienstverlenende en opdrachthoudende intergemeentelijke samenwerkingsverbanden; dat met die bedoeling het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad kennis geeft van datum en agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende en opdrachthoudende samenwerkingsverbanden.
Aan de gemeenteraad wordt de kennisgeving, aansluitend bij artikel 441 van het decreet lokaal bestuur, verschaft via de documenten die aan het dossier zijn toegevoegd. De nodige ruimte is tijdens de raadszitting beschikbaar voor toelichting door een bestuurder en voor vraagstelling door de raad en dit conform de behoeften van de raad op dat vlak.
Het college nodigt de gemeenteraad uit om akte te nemen van de agenda en de gebeurlijke standpunten te bepalen die de mandaathouder op de vergadering dient in te nemen conform artikel 432 van het decreet lokaal bestuur t.t.z. de goedkeuring of afkeuring van de agendapunten moet bepaald worden voor elke algemene vergadering en daarvoor is een gemeenteraadsbesluit nodig.
Aan de raad wordt voorgesteld om aan de vertegenwoordigers namens de stad opdracht te geven om de agendapunten die zullen behandeld worden in de statutaire algemene vergadering van 10 juni 2022 goed te keuren.
Artikel 432 en 441 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Akte te nemen van de agenda van de algemene vergadering van 10 juni 2022 nl.:
Deze agendapunten zullen behandeld worden in de statutaire algemene vergadering van 10 juni 2022 om 18.00 uur in de gebouwen van IDM, Zelebaan 42 te 9160 Lokeren.
Aan de vertegenwoordigers namens de stad wordt gemeld om de agendapunten die zullen behandeld worden in de statutaire algemene vergadering, goed te keuren.
Met mail van 19 april 2022 bezorgde IGS Westlede de uitnodiging voor de algemene vergadering op 14 juni 2022 om 19.00 uur in de hoofdzetel van IGS Westlede, Smalle Heerweg 60 te 9080 Lochristi.
Het is de uitdrukkelijke bedoeling van de decreetgever dat de gemeenteraad de mogelijkheid zou hebben de agenda te bespreken van de dienstverlenende en opdrachthoudende intergemeentelijke samenwerkingsverbanden; dat met die bedoeling het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad kennis geeft van datum en agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende en opdrachthoudende samenwerkingsverbanden.
Aan de gemeenteraad wordt de kennisgeving, aansluitend bij artikel 441 van het decreet lokaal bestuur, verschaft via de documenten die aan het dossier zijn toegevoegd. De nodige ruimte is tijdens de raadszitting beschikbaar voor toelichting door een bestuurder en voor vraagstelling door de raad en dit conform de behoeften van de raad op dat vlak.
De gemeenteraad heeft in haar zitting van 25 februari 2019 mevrouw Martine Rooms aangeduid als effectief vertegenwoordiger en de heer Gerry De Landtsheer als plaatsvervanger voor het bijwonen van de algemene vergaderingen van IGS Westlede en dit tot het einde van de huidige legislatuur.
Het college nodigt de gemeenteraad uit om akte te nemen van de agenda en de gebeurlijke standpunten te bepalen die de mandaathouder op de vergadering dient in te nemen conform artikel 432 van het decreet lokaal bestuur t.t.z. de goedkeuring of afkeuring van de agendapunten moet bepaald worden voor elke algemene vergadering en daarvoor is een gemeenteraadsbesluit nodig.
De agenda van de statutaire algemene vergadering van 14 juni 2022 om 19.00 uur omvat volgende agendapunten:
Aan de raad wordt voorgesteld om aan de vertegenwoordigers namens de stad opdracht te geven om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene vergadering van 14 juni 2022 goed te keuren.
Het is de uitdrukkelijke bedoeling van de decreetgever dat de gemeenteraad de mogelijkheid zou hebben de agenda te bespreken van de dienstverlenende en opdrachthoudende intergemeentelijke samenwerkingsverbanden; dat met die bedoeling het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad kennis geeft van datum en agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende en opdrachthoudende samenwerkingsverbanden.
Aan de gemeenteraad wordt de kennisgeving, aansluitend bij artikel 441 van het decreet lokaal bestuur, verschaft via de documenten die aan het dossier zijn toegevoegd. De nodige ruimte is tijdens de raadszitting beschikbaar voor toelichting door een bestuurder en voor vraagstelling door de raad en dit conform de behoeften van de raad op dat vlak.
Het college nodigt de gemeenteraad uit om akte te nemen van de agenda en de gebeurlijke standpunten te bepalen die de mandaathouder op de vergadering dient in te nemen conform artikel 432 van het decreet lokaal bestuur t.t.z. de goedkeuring of afkeuring van de agendapunten moet bepaald worden voor elke algemene vergadering en daarvoor is een gemeenteraadsbesluit nodig.
Aan de raad wordt voorgesteld om aan de vertegenwoordigers namens de stad opdracht te geven om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene vergadering van 14 juni 2022 goed te keuren.
Artikel 432 en 441 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Akte te nemen van de agenda van de algemene vergadering van 14 juni 2022 nl.:
Deze agendapunten zullen behandeld worden in de algemene vergadering van 14 juni 2022 om 19.00 uur in de hoofdzetel van IGS Westlede, Smalle Heerweg 60 te 9080 Lochristi.
Aan de vertegenwoordigers namens de stad wordt gemeld om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene vergadering, goed te keuren.
De gemeenteraad ging in zitting van 28 maart 2022 principieel akkoord met de voorlopige vaststelling van 'Venusstraat' als nieuwe straatnaam voor de verkaveling aan de Naastveldstraat.
Tijdens het openbaar onderzoek van 1 april 2022 tot en met 2 mei 2022 zijn er geen bezwaren ingediend.
Er werd gunstig advies ontvangen van de Cultuurraad, vergadering dd.18 januari 2022.
Uitzonderlijk werd het advies van de Cultuurraad gevraagd vóór de voorlopige vaststelling teneinde hun voorkeur te kennen in de keuze van een planeet.
Het schepencollege stelt aan de gemeenteraad voor om 'Venusstraat' als nieuwe straatnaam definitief vast te stellen en verder de procedure te volgen zoals ze voorzien is in het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen en gewijzigd bij decreet van 29 november 2002.
Na de definitieve vaststelling zal de naam via de stedelijke Infokrant worden voorgesteld aan de Lokerse bevolking.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om 'Venusstraat' definitief vast te stellen voor de nieuwe verkaveling aan de Naastveldstraat.
Gezien de noodzaak voor een nieuwe straatnaam voor de verkaveling aan de Naastveldstraat en met inachtname van het advies van de Stedelijke Cultuurraad wordt voorgesteld om 'Venusstraat' definitief vast te stellen.
Het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen en gewijzigd bij decreet van 29 november 2002.
'Venusstraat' als straatnaam definitief vast te stellen voor de nieuwe verkaveling aan de Naastveldstraat.
Het College van Burgemeester en Schepenen opdracht te geven tot uitvoering van de procedure die is vastgesteld in hoofdstuk III van het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, gewijzigd door het decreet van 29 november 2002. Er wordt geen advies gevraagd aan de Koninklijke Commissie van Advies voor Plaatsnaamgeving.
De gemeenteraad ging in zitting van 28 maart 2022 principieel akkoord met de voorlopige vaststelling van 'Eggestraat' als nieuwe straatnaam voor de verkaveling aan de Ploegstraat.
Tijdens het openbaar onderzoek van 1 april 2022 tot en met 2 mei 2022 zijn er geen bezwaren ingediend.
Er werd gunstig advies ontvangen van de Cultuurraad, vergadering dd. 28 april 2022.
Het schepencollege stelt aan de gemeenteraad voor om 'Eggestraat' als nieuwe straatnaam definitief vast te stellen en verder de procedure te volgen zoals ze voorzien is in het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen en gewijzigd bij decreet van 29 november 2002.
Na de definitieve vaststelling zal de naam via de stedelijke Infokrant worden voorgesteld aan de Lokerse bevolking.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om 'Eggestraat' definitief vast te stellen voor de nieuwe verkaveling aan de Ploegstraat.
Gezien de noodzaak voor een nieuwe straatnaam voor de verkaveling aan de Ploegstraat en met inachtname van het advies van de Stedelijke Cultuurraad wordt voorgesteld om 'Eggestraat' definitief vast te stellen.
Het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen en gewijzigd bij decreet van 29 november 2002.
'Eggestraat' als straatnaam definitief vast te stellen voor de nieuwe verkaveling aan de Ploegstraat.
Het College van Burgemeester en Schepenen opdracht te geven tot uitvoering van de procedure die is vastgesteld in hoofdstuk III van het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, gewijzigd door het decreet van 29 november 2002. Er wordt geen advies gevraagd aan de Koninklijke Commissie van Advies voor Plaatsnaamgeving.
Tijdens de voorlopige vaststelling geagendeerd op de gemeenteraad van 25 oktober 2021 waren er opmerkingen en suggesties betreffende de voorgestelde straatnamen.
Bovenvermelde opmerkingen en suggesties werden voor advies voorgelegd aan de Cultuurraad. Deze werden besproken op de Cultuurraad, d.d. 18 januari 2022.
Zowel de opmerkingen als suggesties vermeld op de gemeenteraad van 25 oktober 2021 als het advies van de Cultuurraad werden verwerkt in een nieuw voorstel dat werd besproken op de gemeenteraad met zitting van 28 maart 2022.
De gemeenteraad met zitting van 28 maart 2022 ging principieel akkoord met de voorlopige vaststelling van Slachthuisstraat, Pekelstraat, Loskadestraat, Stalstraat, Veeartsstraat, Beenhouwerstraat en Keurmeesterstraat als nieuwe straatnaam voor de verkaveling site voormalig slachthuis.
Tijdens het openbaar onderzoek van 1 april 2022 tot en met 2 mei 2022 zijn er geen bezwaren ingediend.
Het schepencollege stelt aan de gemeenteraad voor om Slachthuisstraat, Pekelstraat, Loskadestraat, Stalstraat, Veeartsstraat, Beenhouwerstraat en Keurmeesterstraat als nieuwe straatnamen definitief vast te stellen en verder de procedure te volgen zoals ze voorzien is in het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen en gewijzigd bij decreet van 29 november 2002.
Na de definitieve vaststelling zal de naam via de stedelijke Infokrant worden voorgesteld aan de Lokerse bevolking.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om Slachthuisstraat, Pekelstraat, Loskadestraat, Stalstraat, Veeartsstraat, Beenhouwerstraat en Keurmeesterstraat definitief vast te stellen voor de nieuwe verkaveling site voormalig slachthuis.
Gezien de noodzaak voor de nieuwe straatnamen voor de verkaveling site voormalig slachthuis en met inachtname van het advies van de Stedelijke Cultuurraad wordt voorgesteld om 1. Slachthuisstraat, 2. Pekelstraat, 3. Loskadestraat, 4. Stalstraat, 5. Veeartsstraat, 6. Beenhouwerstraat en 7. Keurmeesterstraat definitief vast te stellen.
Het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen en gewijzigd bij decreet van 29 november 2002.
1. Slachthuisstraat, 2. Pekelstraat, 3. Loskadestraat, 4. Stalstraat, 5. Veeartsstraat, 6. Beenhouwerstraat en 7. Keurmeesterstraat als straatnamen definitief vast te stellen voor de nieuwe verkaveling site voormalig slachthuis.
Het College van Burgemeester en Schepenen opdracht te geven tot uitvoering van de procedure die is vastgesteld in hoofdstuk III van het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, gewijzigd door het decreet van 29 november 2002. Er wordt geen advies gevraagd aan de Koninklijke Commissie van Advies voor Plaatsnaamgeving.
De penningmeesters van de kerkfabrieken zijn verantwoordelijk voor de inning van de ontvangsten en de betaling van de uitgaven. Ze staan tevens in voor het bijhouden van de boekhouding. Na het afsluiten van het boekjaar maken ze de jaarrekening op. De kerkraden stellen de jaarrekening vast en dienen ze vóór 1 maart in bij het centraal kerkbestuur, dat ze op zijn beurt gezamenlijk en in elk geval vóór 1 mei indient bij het gemeentebestuur en tegelijkertijd bij de provinciegouverneur.
De rekeningen zijn onderworpen aan het advies van de gemeenteraad en aan de goedkeuring van de provinciegouverneur. De gemeenteraad beschikt over een termijn van vijftig dagen om een advies te formuleren en te versturen aan de gouverneur. Als de gemeenteraad binnen die termijn geen advies verleent, wordt het geacht gunstig te zijn.
Nazicht door de financieel directeur leert dat alle verplichte documenten werden bijgevoegd en dat er geen aanleiding is tot fundamentele opmerkingen. Uit het begeleidend schrijven van de diverse kerkfabrieken blijkt dat de coronacrisis een significante negatieve impact heeft gehad op de reguliere werking. Op diverse types van uitgaven kunnen besparingen vastgesteld worden waardoor de negatieve impact op de financiën grotendeels ongedaan werd gemaakt. Dit getuigt van zuinig budgettair beleid door de kerkfabrieken. De jaarrekeningen 2021 van alle kerkfabrieken kunnen dus positief worden geadviseerd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om een positief advies over de ingediende jaarrekeningen te geven.
Nazicht door de financieel directeur leert dat alle verplichte documenten werden bijgevoegd en dat er geen aanleiding is tot fundamentele opmerkingen. Om toekomstig nazicht te kunnen vereenvoudigen vraagt de financieel directeur aan alle kerkfabrieken, met uitzondering van OLV Doorslaar, om ook hun waarderingsregels zeker toe te voegen als aparte bijlage of toe te voegen aan het begeleidend schrijven.
Uit het begeleidend schrijven van de diverse kerkfabrieken blijkt dat de coronacrisis een significante negatieve impact heeft gehad op de reguliere werking. Op diverse types van uitgaven kunnen besparingen vastgesteld worden waardoor de negatieve impact op de financiën grotendeels ongedaan gemaakt werd. Dit getuigt van zuinig budgettair beleid door de kerkfabrieken.
Overwegende dat de jaarrekeningen 2021 van alle kerkbesturen positief kunnen worden geadviseerd en dit met de algemene aanbeveling voor alle kerkbesturen, zich te houden aan een realistisch ramen van cijfers voor het komende budget en meerjarenplan gelet op het feit dat de exploitatie- en investeringsresultaten ten belope van een totaalbedrag van (89.303,41 EUR + 4.071,33 EUR =) 93.374,74 EUR 50,45% van de totaal uitgekeerde exploitatie- en investeringstoelagen betrof (166.521,49 EUR + 18.573,26 EUR = 185.094,75 EUR).
Wet van 14 november 1983 betreffende de toekenning van toelagen en latere wijzigingen;
Bestuursdecreet van 7 december 2018 en latere wijzigingen;
Decreet lokaal bestuur dd. 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten gewijzigd bij de decreten van 20 januari 2006 en 6 juli 2012;
BVR van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;
MB van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;
Omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Voor de kerkfabrieken Heilig Hart Heiende, OLV Daknam, OLV Doorslaar, OLV Hulp der Christenen Kop, OLV Hemelvaart Eksaarde, Sint Laurentius Lokeren, Sint Paulus Oudenbos en Sint Anna Heirbrug wordt een gunstig advies inzake de jaarrekening 2021 verleend.
Alle kerkbesturen worden aanbevolen het budget en het meerjarenplan realistisch te blijven ramen.
Op het grondgebied Lokeren lopen drie fietssnelwegen, de F4 tussen Gent en Antwerpen, de F412 tussen Lokeren en Moerbeke en de F413 tussen Lokeren en Zele. Op de F4 heeft de provincie Oost-Vlaanderen al bewegwijzering geplaatst. Nu wil de provincie ook de fietssnelweg F412 van de routetaal voorzien. De routetaal zorgt ervoor dat de fietssnelwegen duidelijk herkenbaar zijn en dat de fietsers die op de fietssnelweg rijden ook duidelijk de route kunnen volgen. Na elk kruispunt wordt het symbool van de fietsroute (in dit geval blauwe markering ‘F412’) geschilderd. Op de belangrijkste kruispunten staat vermeld hoe ver de afstand is tot Lokeren, Daknam, Eksaarde en Moerbeke.
Uiteraard wenst de stad Lokeren - net zoals reeds werd gedaan op de F4 - mee te werken aan het invoeren van deze uniforme bewegwijzering van de fietssnelwegen. De provincie vraagt om hiervoor een samenwerkingsovereenkomst specifiek voor de signalisatie en de markering van de F412 af te sluiten. Het belangrijkste punt uit de samenwerkingsovereenkomst is het feit dat de provincie Oost-Vlaanderen zal instaan voor de plaatsing van alle borden en markeringen. De stad Lokeren wordt na de oplevering van de borden eigenaar van de borden en moet vanaf dan instaan voor het onderhoud en het beheer van de bewegwijzering.
Met het voorzien van een duidelijke signalisatie en bewegwijzering op de fietssnelweg kunnen de vele fietsers die de fietssnelweg F412 volgen hun weg zonder problemen vinden. Dit is vooral een meerwaarde voor de recreatieve fietsers. Door het invoeren van de markeringen en het plaatsen van de wegwijzers wordt het voor iedereen duidelijk dat men op een fietssnelweg rijdt.
De provincie Oost-Vlaanderen vraagt de stad Lokeren op de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met de provincie Oost-Vlaanderen voor plaatsen en onderhouden van bewegwijzering 'routetaal fietssnelwegen' op de fietssnelweg F412 Lokeren - Moerbeke op het grondgebied van de stad Lokeren goed.
De ondertekende samenwerkingsovereenkomst wordt overgemaakt aan de diensten van de provincie Oost-vlaanderen.
Per schooljaar kan de Kunstacademie Ter Beuken twee facultatieve verlofdagen toewijzen. Daarnaast kunnen er twee pedagogische studiedagen vastgelegd worden.
De directie van de Kunstacademie Ter Beuken stelt voor om de facultatieve verlofdagen te plaatsen op 19.05.2023 en 20.05.2023.
De pedagogische studiedagen zullen doorgaan op 14.12.2022 en 14.01.2023
Tijdens afzonderlijk bijzonder comité onderwijs van 10.05.2022 werd deze kalender ook voorgelegd en waren er geen opmerkingen.
Het voorstel van de directie van de Kunstacademie Ter Beuken om de facultatieve verlofdagen te plaatsen op volgende data:
- Vrijdag 19.05.2023
- Zaterdag 20.05.2023.
Het voorstel van de directie van de Kunstacademie Ter Beuken om de pedagogische studiedagen te plaatsen op volgende data:
- Woensdag 14.12.2022
- Zaterdag 14.01.2023.
Het decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs bepaalt dat de academie twee dagen per schooljaar een pedagogische studiedag kan organiseren voor de leerkrachten. Die dagen mogen niet opgesplitst worden in halve dagen. De leerlingen hebben op die dagen geen les. Daarenboven kan het schoolbestuur twee facultatieve vakantiedagen vastleggen voor de academie. Die dagen mogen niet opgesplitst worden in halve dagen. Het schoolbestuur legt de planning van de facultatieve vakantiedagen voor aan de vakbonden in het lokaal comité.
De facultatieve verlofdagen van de Kunstacademie Ter Beuken voor het schooljaar 2022 - 2023 als volgt vast te leggen:
- Vrijdag 19.05.2023
- Zaterdag 20.05.2023.
De pedagogische studiedagen van de Kunstacademie Ter Beuken voor het schooljaar 2022 - 2023 als volgt vast te leggen:
-Woensdag 14.12.2022
- Zaterdag 14.01.2023.
Per schooljaar kunnen de onderwijsinstellingen twee facultatieve verlofdagen toewijzen. Daarnaast kunnen er twee pedagogische studiedagen vastgelegd worden.
De directie van de stedelijke basisscholen stellen volgende voor:
- Stedelijke Basisschool Eksaarde en Spoele: Facultatieve verlofdagen op vrijdag 19.09.2022 (volledige dag), woensdag 07.12.2022 (halve dag) en woensdag 20.05.2023 (halve dag).
- Stedelijke Basisschool Staakte: Factultatieve verlofdagen op maandag 03.10.2022 (volledige dag) en vrijdag 17.03.2023 (volledige dag).
De pedagogische studiedagen voor de stedelijke basisscholen Staakte, Spoele en Eksaarde zullen doorgaan op 14.10.2022 en 08.02.2023.
Tijdens afzonderlijk bijzonder comité onderwijs van 10.05.2022 werd deze kalender ook voorgelegd en waren er geen opmerkingen.
Het voorstel van de directies van de stedelijke basisscholen Eksaarde, Staakte en Spoele om de facultatieve verlofdagen te plaatsen op volgende data:
-Maandag 19.09.2022 (volledige dag): Stedelijke Basisschool Eksaarde en Spoele
- Maandag 03.10.2022 (volledige dag): Stedelijke Basisschool Staakte
- Woensdag 07.12.2022 (halve dag): Stedelijke Basisschool Eksaarde en Spoele
- Vrijdag 17.03.2023 (volledige dag): Stedelijke Basisschool Staakte
- Woensdag 17.05.2023 (halve dag): Stedelijke Basisschool Eksaarde en Spoele
Het voorstel van de directies van de stedelijke basisscholen Staakte, Spoele en Eksaarde om de pedagogische studiedagen te plaatsen op volgende data:
- Vrijdag 14.10.2022
- Woensdag 08.02.2023.
Het besluit van de Vlaamse regering van 17.04.1991 tot organisatie van het schooljaar in het basisonderwijs en in het deeltijds kunstonderwijs georganiseerd, erkend of gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschap, bepaalt dat de lessen voor alle leerlingen of voor een leerlingengroep anderhalve dag per schooljaar geschorst kunnen worden om pedagogische studiedagen voor de leerkrachten te houden. Die anderhalve dag kan in halve dagen gesplitst worden. Bijkomend kunnen instellingen voor basisonderwijs over twee facultatieve vakantiedagen beschikken. Deze dagen kunnen opgesplitst worden in halve dagen en verschillen per vestigingsplaats van de instelling.
De facultatieve verlofdagen voor het schooljaar 2022 - 2023 als volgt vast te leggen op onderstaande data:
-Maandag 19.09.2022 (volledige dag): Stedelijke Basisschool Eksaarde en Spoele
- Maandag 03.10.2022 (volledige dag): Stedelijke Basisschool Staakte
- Woensdag 07.12.2022 (halve dag): Stedelijke Basisschool Eksaarde en Spoele
- Vrijdag 17.03.2023 (volledige dag): Stedelijke Basisschool Staakte
- Woensdag 17.05.2023 (halve dag): Stedelijke Basisschool Eksaarde en Spoele.
De pedagogische studiedagen van de stedelijke basisscholen Eksaarde, Staakte en Spoele voor het schooljaar 2022 - 2023 als volgt vast te leggen:
- Vrijdag 14.10.2022
- Woensdag 08.02.2023.
De bepalingen in het huishoudelijk reglement “Werkingen schoolvakanties dienst Sport en Jeugd” stemmen niet meer overeen met de dagelijkse praktijk, hiervoor wordt een rechtzetting gevraagd.
Er worden geen beleidsmatige of inhoudelijk wijzigingen aangebracht, enkel wijzigingen in functie van de dagelijkse praktijk.
Gegevens die frequent wijzigen worden niet expliciet opgenomen in het reglement om te vermijden dat het reglement vaak moet aangepast worden. Voor deze gegevens wordt verwezen naar de website van de Stad waar klanten steeds de correcte informatie kan terugvinden.
Het gebruik van intekenlijsten wordt niet meer vermeld in het reglement om reden dat de aan - en afwezigheidsregistratie van de deelnemers op diverse wijzen, o.a. via digitale aan- en wordt toegepast, afhankelijk van de organisatievorm en de leeftijd van de kinderen.
Vanaf heden worden attesten voor de mutualiteit automatisch gegenereerd via de webshop.
Gemeenteraadsbesluit van 25 mei 2020 betreffende goedkeuring Huishoudelijk Reglement werkingen schoolvakanties dienst Sport en Jeugd.
Het gemeenteraadbesluit van 25 mei 2020 betreffende "Huishoudelijk reglement vakantiewerkingen dienst Sport en Jeugd" wordt opgeheven.
Het "Huishoudelijk Reglement vakantiewerkingen dienst Sport en Jeugd" in bijlage goed te keuren.
Hoofdstukken Vbis 'functiebeschrijving' en Vter 'evaluatie' van het decreet rechtspositie voor het personeel gesubsidieerd onderwijs werden, met ingang van 01.09.2021, gewijzigd. De omzendbrief 'functiebeschrijving en evaluatie' van 29.10.2007 werd vervolgens ook aangepast en geeft gedetailleerde info over de wijzigingen.
De functiebeschrijvingen worden niet langer geïndividualiseerd en bevatten nog enkel de kerntaken. Die worden lokaal per ambt, en desgevallend binnen een ambt per functie, vastgelegd.
Wat betreft de evaluatie vervalt de verplichting om ieder personeelslid minstens vierjaarlijks te evalueren.
Evaluatiegesprekken worden nog enkel voorbehouden voor personeelsleden bij wie ernstige tekortkomingen worden vastgesteld die aanleiding geven tot het vastleggen van persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen in het verslag van een formeel functioneringsgesprek. Voor bedoelde personeelsleden wordt een verplicht begeleidingstraject van minstens 120 dagen voorzien na de overhandiging van het verslag van het eerste formele functioneringsgesprek met daarin de persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen.
Voor alle andere personeelsleden moet enkel nog een (informeel) functioneringsgesprek georganiseerd worden op regelmatige basis. Personeelsleden krijgen ook het recht om zelf een functioneringsgesprek aan te vragen wanneer zij daar nood aan hebben.
Het evaluatieproces is bedoeld en moet gezien worden als een constructief en positief personeelsbeleidsinstrument, dat het mee mogelijk moet maken een autonoom personeelsbeleid te voeren gericht op het verstrekken van kwaliteitsvol onderwijs.
Evaluatie mag geen momentopname zijn, maar moet eerder een procesmatig gebeuren vormen, waarbij ook de ondersteuning en de begeleiding van het personeelslid een zeer belangrijke plaats innemen. Evaluatoren moeten daartoe een gedegen opleiding krijgen, vanaf 1 september 2021 moeten zij die opleiding verplicht gevolgd hebben binnen de twee jaar na hun aanduiding als evaluator om nadien nog te kunnen evalueren.
Voor de vastbenoemde personeelsleden en de personeelsleden die tijdelijk aangesteld zijn voor doorlopende duur die vóór 1 september 2021 een evaluatie met als eindconclusie “onvoldoende” hebben gekregen die nog niet leidde tot hun ontslag, treden alle wijzigingen pas in werking nadat bedoelde personeelsleden opnieuw geëvalueerd worden en die nieuwe evaluatie definitief is geworden.
Het door OVSG aangeleverde model evaluatiereglement werd gebruikt als leidraad maar werd uitgebreid met duidelijke info omtrent termijnen en vormvereisten om tot een goed evaluatiedossier/evaluatiereglement te komen.
Er wordt voorgesteld om het evaluatiereglement voor het gesubsidieerd personeel basisonderwijs Lokeren goed te keuren.
Het besluit van de Vlaamse regering van 17.06.1997 betreffende de opdracht van het personeel in het basisonderwijs.
Het decreet van 27.03.1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding (verder genoemd decreet rechtspositie personeel gesubsidieerd onderwijs), de hoofdstukken Vbis en Vter.
De omzendbrief van 29.10.2007 betreffende de functiebeschrijving en evaluatie.
§1. De directeur wordt aangeduid als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een wervingsambt of in een selectieambt in zijn instelling.
§2. Het sectorhoofd burgerzaken, welzijn en onderwijs stad en OCMW (schoolbestuur Lokeren)/De algemeen directeur (schoolbestuur Zele) wordt aangeduid als tweede evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden in wervingsambten of in selectieambten.
§3. Het sectorhoofd burgerzaken, welzijn en onderwijs stad en OCMW (schoolbestuur Lokeren)/De algemeen directeur (schoolbestuur Zele) wordt aangeduid als eerste evaluator van de directeurs.
§4. De algemeen directeur (schoolbestuur Lokeren)/ De directeur Interne zaken (schoolbestuur Zele) wordt aangeduid als tweede evaluator van de directeurs.
De tweede evaluator bewaakt het proces, bewaakt de kwaliteit en waakt over de objectiviteit en de eenvormigheid van de evaluaties over de personeelsleden heen. De tweede evaluator kan in de loop van de evaluatieprocedure geraadpleegd worden door zowel de eerste evaluator als door het personeelslid. De tweede evaluator kan echter nooit in de plaats treden van de eerste evaluator en kan dus nooit zelfstandig een formeel functionerings- of evaluatiegesprek voeren met het te evalueren personeelslid. Hij kan ook de uiteindelijke beslissing van de eerste evaluator niet wijzigen.
Elke evaluator moet minstens éénmaal een opleiding in het kader van het voeren van functionerings- en evaluatiegesprekken gevolgd hebben zodat de evaluator voldoende competent is om met kennis van zaken en op een objectieve evenwichtige manier een oordeel uit te spreken over het presteren van het personeelslid.
Evaluatie als proces:
§1. Het evaluatieproces start met het overhandigen van de functiebeschrijving. De functiebeschrijving is de individuele toetssteen voor het functioneren van het personeelslid.
§2. Het evaluatieproces is vooral een proces van begeleiden en coachen, wat inhoudt dat er geregeld momenten moeten worden ingebouwd waarop 1e evaluator en personeelslid aandacht besteden aan het functioneren van het personeelslid.
§3. Functioneringsgesprekken kunnen informeel, dan wel formeel georganiseerd worden. Enkel wanneer er ernstige tekortkomingen worden vastgesteld, moet de eerste evaluator een eerste formeel functioneringsgesprek houden met het personeelslid. Daarvan wordt een verslag opgemaakt met daarin een aantal persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen (POD). Op dat ogenblik start een coachingstraject van minstens 120 dagen effectieve prestaties waarna een evaluatiegesprek kan volgen. Daarbij gaat het om 120 kalenderdagen: zaterdagen, zondagen, wettelijke verlofdagen en schoolvakanties, met uitzondering van de zomervakantie, worden ook beschouwd als effectief gepresteerde dagen.
Het eerste formeel functioneringsgesprek:
§1. De eerste evaluator nodigt het personeelslid (per brief/per email) uit voor een eerste formeel functioneringsgesprek. Hij kondigt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand aan.
§2. Het personeelslid kan (per brief/per email) een functioneringsgesprek vragen. Het gesprek vindt plaats binnen een redelijke termijn na de vraag. De datum van het gesprek wordt bepaald door de eerste evaluator.
§3. Van het eerste formeel functioneringsgesprek wordt door de eerste evaluator een verslag opgemaakt conform het model in bijlage. In dit verslag worden persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen opgenomen. Dit verslag wordt ondertekend door de eerste evaluator en ter ondertekening voor ontvangst aan het personeelslid voorgelegd. Indien het personeelslid het verslag weigert te ondertekenen, dan wordt dit vermeld op het verslag en wordt het verslag aangetekend verstuurd naar het personeelslid. Het
verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier dat beheerd wordt door de eerste evaluator.
§4. De eerste evaluator houdt de coachingshistoriek bij conform het model in bijlage.
Het evaluatiegesprek:
§1. De evaluatie van het personeelslid is een evaluatie van het volledige functioneren op basis van de functiebeschrijving(en) en van de persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen opgenomen in het verslag van het eerste functioneringsgesprek.
§2. De eerste evaluator bepaalt het tijdstip van het evaluatiegesprek en deelt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand (per brief/per mail) mee.
§3. Het personeelslid mag zich laten bijstaan (niet vertegenwoordigen) door een raadsman.
§3. De eerste evaluator stelt het evaluatieverslag op conform het model in bijlage. Dit verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier.
§4. Het evaluatieverslag, dat altijd een eindconclusie bevat, is een beschrijvend verslag, dat - op basis van de functiebeschrijving - het functioneren van het personeelslid tijdens de voorbije evaluatieperiode weergeeft met inbegrip van de vastgelegde persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen.
Het verslag wordt ondertekend door de eerste evaluator en voorgelegd aan het personeelslid dat voor kennisname ondertekent. Het personeelslid krijgt onmiddellijk een kopie van het verslag en ook de tweede evaluator en de inrichtende macht ontvangen een kopie van dit verslag. indien het personeelslid het verslag niet voor kennisname wenst te ondertekenen dan wordt dit genoteerd op het verslag en wordt het verslag aangetekend opgestuurd naar het personeelslid.
De eerste evaluator zorgt voor de informatiedoorstroming naar het schoolbestuur en desgevallend naar de tweede evaluator.
Het evaluatiedossier:
Het evaluatiedossier is het geheel van alle documenten waarop de eerste evaluator zich baseert om over te
gaan tot de evaluatie waaronder:
- de functiebeschrijving
- verslagen van coachings-, functionerings- en evaluatiegesprekken
- verslagen van klasbezoeken
- nuttige documenten die als beoordelingsgrond kunnen dienen.
Het evaluatiedossier moet worden samengesteld en bewaard door de eerste evaluator.
Gevolgen van een definitieve evaluatie met eindconclusie 'onvoldoende':
§1. tijdelijk personeelslid: een evaluatie met eindconclusie onvoldoende leidt tot ontslag.
§2. tijdelijke aanstelling van doorlopende duur (TADD) of vastbenoemd personeelslid:
Ontslag volgt na 2 opeenvolgende onvoldoendes of 3 onvoldoendes over de hele loopbaan. Na een evaluatie met als eindconclusie ‘onvoldoende’ volgt opnieuw een coachingstraject van 120 dagen effectieve prestaties doorlopen vooraleer men opnieuw kan geëvalueerd worden. Effectief presteren betekent dat een afwezigheid wegens ziekte niet meetelt voor de bepaling van de periode van 120 dagen. Bovendien moet een periode van minstens 12 maanden gerespecteerd worden sinds de overhandiging van het verslag van het eerste formeel functioneringsgesprek.
Als het evaluatieverslag uitmondt in de eindconclusie 'onvoldoende', kan hiertegen in beroep gegaan worden conform de modaliteiten vermeld in het evaluatieverslag.
Voor de gidsenwerking werkt de dienst toerisme en evenementen momenteel met gidsen die een individuele vergoeding ontvangen, vastgelegd in een vergoedingsreglement.
Sinds 2010 is deze vergoeding onveranderd en vastgesteld als volgt:
- 25 euro per uur met een minimum van 50 euro voor elke begonnen gidsbeurt
- dagtarief: 120 euro, waarbij een ganse dag wordt gezien als 2 uur in de voormiddag en 3 uur in de namiddag.
Er wordt voorgesteld om met ingang van 1 juli 2022 het basistarief voor de vergoedingen van de gidsbeurten op te trekken van 25 euro naar 30 euro, met een minimum van 60 euro voor elke begonnen gidsbeurt. Het dagtarief blijft behouden.
Als organisatie is het belangrijk om actief verder te werken aan een kwaliteitsvolle gidsenwerking waarbij een betekenisvolle beleving van de klant centraal staat. De kwaliteit van de rondleidingen wordt grotendeels bepaald door de kwaliteit van de gidsen.
De maatschappij verandert voortdurend, en dat heeft ook gevolgen voor de toeristische sector: De klant wil namelijk niet alleen consumeren maar ook participeren. Dit betekent dat we ook als organisatie een breder palet van competenties vragen van onze gidsen. Een gidsbeurt vergt daarenboven ook heel wat voorbereiding, om deze af te stemmen op de klant.
Gezien daarnaast op vrij korte termijn ook een (leeftijdsgebonden) uitstroom binnen de huidige groep van gidsen verwacht wordt, wordt het aantrekken van nieuwe gidsen in de toekomst een belangrijk topic.
Tegenover deze groeiende kwaliteitseisen en daaraan gekoppelde vereiste competenties van de gidsen dient een correcte vergoeding te staan. Deze is de laatste 12 jaar echter niet mee geëvolueerd.
Rekening houdend met wat voorafgaat wordt voorgesteld om met ingang van 1 juli 2022 het basistarief voor de vergoeding van de gidsbeurten op te trekken van 25 euro naar 30 euro per uur, met een minimum van 60 euro voor elke begonnen gidsbeurt. Het dagtarief van 120 euro blijft behouden.
Het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2001 houdende de vaststelling van de vergoeding voor de gidsen van het Infopunt toerisme, zoals laatst gewijzigd bij zijn besluit van 26 oktober 2009
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
De gemeenteraad keurt de aanpassing van zijn besluit van 17 december 2001 - zoals laatst gewijzigd bij besluit van 26 oktober 2009 - houdende vaststelling van de vergoeding van de gidsen goed, en stelt de individuele vergoeding van de stadsgidsen met ingang van 1 juli 2022 vast als volgt:
- 30 euro per uur met een minimum van 60 euro voor elke begonnen gidsbeurt
- dagtarief: 120 euro, waarbij een ganse dag wordt gezien als 2 uur in de voormiddag en 2 uur in de namiddag.
Door de interne verschuiving van een hoofdinspecteur van politie van de dienst interventie naar de dienst recherche en dit vanaf 1 september 2021, komt er een betrekking vrij van hoofdinspecteur van politie - dienst interventie. De korpschef stelt voor om deze betrekking vacant te verklaren.
Vanaf 1 september 2022 trad een hoofdinspecteur van politie van de dienst interventie in dienst.
In onderling overleg werd de hoofdinspecteur van politie van de dienst interventie intern verschoven naar dienst recherche en dit vanaf 1 september 2021. Deze interne verschuiving naar de dienst recherche zorgt er voor dat de betrekking binnen de dienst interventie opnieuw vacant verklaard moet worden.
1° De heer Dirk De Paepe, korpschef, stelt voor om de betrekking van de inspecteur interventie vacant te verklaren.
Het betreft geen betrekking zoals bedoeld in art 6.2.12 bis van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 noch een gespecialiseerde betrekking.
2° De heer Dirk De Paepe, korpschef, stelt voor om volgende selectiewijze vast te stellen:
- het houden van een interview met de verschillende kandidaten door de korpschef of zijn gemachtigde.
- het inwinnen, per kandidaat, van het gemotiveerd advies van de korpschef.
- de betrekking niet te begeven naar anciënniteit van de kandidaten.
- om een wervingsreserve aan te leggen voor een gelijkwaardige functionaliteit;
4° dat deze mobiliteitsreserve geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus;
Aan de raad wordt gevraagd om akkoord te gaan met de voorgestelde vacantverklaring en de vooropgestelde selectiewijze en het aanleggen van een wervingsreserve voor een gelijkwaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.
De Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;
Het Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten;
Het Koninklijk Besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;
De Omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones;
De Omzendbrief GPI 15quinquies van 6 april 2005 betreffende het vacant verklaren van betrekkingen in het raam van de mobiliteitsprocedure bij de geïntegreerde politie, gestructureerd op 2 niveaus;
De Omzendbrief GPI 73 betreffende de aanwerving, de selectie en de opleiding van de personeelsleden van het basiskader van de politiediensten;
Het Gemeenteraadsbesluit van 29 november 2021 met betrekking tot de aanpassing personeelsformatie van het operationeel en CaLog kader.
De gemeenteraad verklaart in de formatie van het operationeel personeel van de politie de plaats van een hoofdinspecteur van politie - dienst interventie vacant.
De betrekking niet te begeven naar anciënniteit van de kandidaten.
De gemeenteraad stelt volgende selectiewijze vast:
- het houden van een interview met de verschillende kandidaten door de korpschef of zijn gemachtigde;
- het inwinnen, per kandidaat, van het gemotiveerd advies van de korpschef onder wiens bevoegdheid de vacante betrekking valt.
De gemeenteraad besluit een wervingsreserve aan te leggen voor een gelijkwaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.
Bij gemeenteraadsbesluit van 29 november 2021 werd de statutaire en contractuele personeelsformatie van het administratief en logistiek kader van de PZ Lokeren samengesteld als volgt:
Statutair:
1 fulltime equivalent adviseur klasse 2 PLIF en beleidsondersteuning (A-niveau)
1 fulltime equivalent adviseur klasse 2 Jurist en DPO (A-niveau)
3 fulltime equivalent consulent (B-niveau)
1 fulltime equivalent consulent ICT (B-niveau)
1 fulltime equivalent consulent milieuhandhaver (B-niveau)
14 fulltime equivalent assistent (C-niveau)
Contractueel:
3 fulltime equivalent hulpkracht (D-niveau)
Eén fulltime betrekking van statutair hulpkracht is uitdovend en wordt vastgesteld tot het vrijkomen ervan.
Voor de dienst onthaal zijn organiek 4 statutaire assistenten (niveau C) voorzien.
De dienst onthaal bestaat momenteel uit 1 statutaire assistent (niveau C) en 1 contractuele assistent (niveau C);
Voor de optimalisatie van de werking van het onthaal en dit ten diensten van de Lokerse bevolking is er nood aan versterking van deze dienst door bijkomend twee assistenten niveau C binnen de dienst onthaal te voorzien. Er werd in de gemeenteraad van 25.04.2022 reeds derde statutaire plaats vacant verklaard. Deze bijkomende plaatsen worden geleidelijk aan ingevuld.
Bijgevolg wordt de vierde statutaire statutaire betrekking van assistent (niveau C) dienst onthaal, vacant verklaard binnen de statutaire personeelsformatie van het administratief en logistiek personeel van politie.
Het betreft geen gespecialiseerde betrekking.
Aan de raad wordt voorgesteld om volgende selectiewijze vast te stellen:
- het inwinnen, per kandidaat, van het gemotiveerd advies van de korpschef onder wiens bevoegdheid de vacante betrekking valt;
- het houden van een interview met de verschillende kandidaten door de korpschef.
De betrekking niet te begeven naar anciënniteit van de kandidaten.
Er wordt voorgesteld een wervingsreserve aan te leggen voor een gelijkwaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.
Aan de raad wordt gevraagd om akkoord te gaan met de voorgestelde vacantverklaring, de selectiewijze en het aanleggen van een wervingsreserve voor een gelijkaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.
Gelet op het advies van Dirk De Paepe, korpschef, dat de invulling van het organiek kader noodzakelijk is voor een optimalisatie van de werking van het onthaal en dit ten dienste van de Lokerse bevolking;
Overwegende dat we bijgevolg nog een statutaire betrekking van assistent (niveau C) dienst onthaal, vacant willen verklaren binnen de statutaire personeelsformatie van het administratief en logistiek personeel van politie;
Overwegende dat het geen gespecialiseerde betrekking betreft;
Art 47. Wet tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus van 7 december 1998 bepaalt dat de gemeenteraad beslist over de formatie van het operationeel en van het administratief en logistiek personeel van het lokaal politiekorps, overeenkomstig de door de Koning vastgestelde minimumnormen.
De Koning bepaalt, bij een in Ministerraad overlegd besluit, de modaliteiten volgens welke het personeel van het operationeel en van het administratief en logistiek kader van de federale politie en van de andere lokale politiekorpsen zich kandidaat kunnen stellen voor een ambt bij een lokaal politiekorps;
Art. 6.2.15. KB tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten (RPPol) van 30 maart 2001 bepaalt dat naast het vacant verklaren van de betrekking, de gemeenteraad ook beslist :
- of het gaat om een gespecialiseerde betrekking,
- over de wijze van selectie,
- of er een wervingsreserve wordt aangelegd voor een gelijkwaardige functionaliteit;
dat indien een beslissing genomen wordt om een wervingsreserve aan te leggen, alle in het raam van de mobiliteit geschikt bevonden kandidaten in principe worden opgenomen in de mobiliteitsreserve die geldt voor een zelfde functionaliteit;
dat deze mobiliteitsreserve geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus;
De Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;
Het Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten;
Het Koninklijk Besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;
De Omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones;
De Omzendbrief GPI 15quinquies van 6 april 2005 betreffende het vacant verklaren van betrekkingen in het raam van de mobiliteitsprocedure bij de geïntegreerde politie, gestructureerd op 2 niveaus;
De Omzendbrief GPI 73 betreffende de aanwerving, de selectie en de opleiding van de personeelsleden van het basiskader van de politiediensten;
Het Gemeenteraadsbesluit van 29 november 2021 met betrekking tot de aanpassing personeelsformatie van het operationeel en CaLog kader.
In de statutaire formatie van het administratief en logistiek personeel van de PZ Lokeren één betrekking van assistent (niveau C) dienst onthaal - vacant te verklaren.
Het betreft geen gespecialiseerde betrekking.
De betrekking niet te begeven naar ancienniteit van de kandidaten.
De gemeenteraad stelt volgende selectiewijze vast:
- het houden van een interview met de verschillende kandidaten door de korpschef of zijn gemachtigde;
- het inwinnen, per kandidaat, van het gemotiveerd advies van de korpschef onder wiens bevoegdheid de vacante betrekking valt.
De gemeenteraad besluit een wervingsreserve aan te leggen voor een gelijkwaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.
Door de interne verschuiving van een inspecteur van politie van de dienst wijk naar de dienst verkeer en dit vanaf 7 maart 2022, komt er een betrekking vrij van inspecteur van politie - dienst wijk. De korpschef stelt voor om deze betrekking vacant te verklaren.
In onderling overleg wordt de inspecteur van politie van de dienst wijk intern verschoven naar dienst verkeer en dit vanaf 7 maart 2022. Deze interne verschuiving naar de dienst verkeer zorgt er voor dat de betrekking binnen de dienst wijk opnieuw vacant verklaard moet worden.
1° De heer Dirk De Paepe, korpschef, stelt voor om de betrekking van de inspecteur interventie vacant te verklaren.
Het betreft geen betrekking zoals bedoeld in art 6.2.12 bis van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 noch een gespecialiseerde betrekking.
2° De heer Dirk De Paepe, korpschef, stelt voor om volgende selectiewijze vast te stellen:
- het houden van een interview met de verschillende kandidaten door de korpschef of zijn gemachtigde.
- het inwinnen, per kandidaat, van het gemotiveerd advies van de korpschef.
- de betrekking niet te begeven naar anciënniteit van de kandidaten.
- om een wervingsreserve aan te leggen voor een gelijkwaardige functionaliteit;
4° dat deze mobiliteitsreserve geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus;
Aan de raad wordt gevraagd om akkoord te gaan met de voorgestelde vacantverklaring en de vooropgestelde selectiewijze en het aanleggen van een wervingsreserve voor een gelijkwaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.
De Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;
Het Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten;
Het Koninklijk Besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;
De Omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones;
De Omzendbrief GPI 15quinquies van 6 april 2005 betreffende het vacant verklaren van betrekkingen in het raam van de mobiliteitsprocedure bij de geïntegreerde politie, gestructureerd op 2 niveaus;
De Omzendbrief GPI 73 betreffende de aanwerving, de selectie en de opleiding van de personeelsleden van het basiskader van de politiediensten;
Het Gemeenteraadsbesluit van 29 november 2021 met betrekking tot de aanpassing personeelsformatie van het operationeel en CaLog kader.
De gemeenteraad verklaart in de formatie van het operationeel personeel van de politie de plaats van een inspecteur van politie - dienst wijk vacant.
De betrekking niet te begeven naar anciënniteit van de kandidaten.
De gemeenteraad stelt volgende selectiewijze vast:
- het houden van een interview met de verschillende kandidaten door de korpschef of zijn gemachtigde;
- het inwinnen, per kandidaat, van het gemotiveerd advies van de korpschef onder wiens bevoegdheid de vacante betrekking valt.
De gemeenteraad besluit een wervingsreserve aan te leggen voor een gelijkwaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.
Lokale toepassing van de nieuwe wetgeving inzake elektrische steps.
Dat elektrische steps op straat voor nogal wat problemen zorgen inzake verkeersveiligheid, niet alleen voor de gebruikers zelf maar ook voor voetgangers of andere weggebruikers, hebben we al eerder aangekaart. Het probleem is intussen zichtbaar toegenomen, vooral op en rond de Markt, het station, de centrumscholen en aanpalende straten. Dat de groeiende groep van veelal piepjonge stepgebruikers zich niet houdt aan wat voor verkeersregel dan ook kan iedereen dagelijks vaststellen.
De nieuwe wettelijke leeftijdsgrens van 16 jaar, de verplichting om bij snelheden van meer dan 5km/u op de rijbaan te rijden en het verbod om met meer dan een persoon een step te 'bemannen' stellen plaatselijke besturen dan ook voor een aantal handhavingsuitdagingen. Mijn vragen zijn wat Lokeren daarrond aan voorbereidingen in de pijplijn heeft zitten en meer bepaald hoe het bestuur denkt de betrokken stepgebruikers te zullen bereiken om hen te informeren of uiteindelijk bij niet naleving van de regels te verbaliseren.
Graag had ik enkele vragen gesteld rond de mogelijke vervuiling van de gronden die werden aangekocht door de Waasse Landmaatschappij en de Tuinwijk op de Hoedhaarsite.
Een vraag naar aanleiding van de Commissie Vrije Tijd – er werd een overzicht gegeven van de inspanningen/investeringen in de sportsites en sportdomeinen. Grote afwezige in dit verhaal is voor onze fractie de sportsite in de Kazernestraat?
Al jaren vragen de clubs aikido, judo, taekwon-do, karate,… om werk te maken van de installatie van een verluchtingssysteem. Er kunnen geen ramen open, het is er ongezond warm, de leden krijgen hoofdpijn, worden misselijk, … door te sporten in deze zuurstofarme lokalen.
En dat ventilatie belangrijk is voor een algemene gezondheid en het voorkomen van infectiezieken, is nu ook gebleken na de coronapandemie. Het bestuur heeft ondertussen geïnvesteerd in beter ventilatie in de Torenzaal en het CC, daarom onze uitdrukkelijke vraag of er plannen zijn om ook in te zetten op een degelijk ventilatie en verluchtingssysteem in de lokalen van de gevechtssporten in de Kazernestraat.
Graag had ik enkele vragen gesteld rond de renovaties van sociale woningen door Tuinwijk en de daarbij gepaard gaande veranderingen voor de huurders. Dit op diverse locaties.
De afgelopen 2 jaar kon er amper iets worden georganiseerd voor gekende reden.
In 2022 kunnen we eindelijk weer samenkomen, feesten, genieten van concerten, evenementen.
In vele steden en gemeenten neemt men elke gelegenheid te baat om terug te kunnen feesten.
11 Juli, de Vlaamse Feestdag is zo'n opportuniteit.
Op 10 juli is er in Lokeren "FESTIVELÓ", een schitterend initiatief terecht gesteund door Vlaanderen Feest.
Het zou een mooie opstap kunnen zijn naar de Vlaamse Feestdag maar die dag is er - voorlopig ? - enkel
het gelegenheidsconcert Vlaanderen Feest door onze geniale stadsbeiaardier.
Mijn vragen:
* Plant het stadsbestuur een activiteit op 11 juli zelf?
* Indien niet, kan dat alsnog niet worden georganiseerd (gelet op het slotoptreden van FESTIVELÓ, kan er een en ander
gewoon nog een dagje langer blijven staan)
* In geval van "2x neen", kan er iets worden georganiseerd in 2023, 2024, ... ?
Zowat alle Vlaamse artiesten, bands in alle genres staan die dag wel ergens op een podium, behalve in Lokeren dan.
Lokale bands, stand-up comedy uit eigen regio, .... opties in overvloed
Nu er zich geen materniteit meer bevindt in Lokeren had ik graag de volgende vragen gesteld :