Samenstelling
Aanwezig
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester;
Filip Liebaut, 1° Schepen;
Claudine De Waele, 2° Schepen;
Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen;
Marjoleine de Ridder, 4° Schepen;
Marina Van Hoorick, 5° schepen;
Stefan Walgraeve, 6° Schepen;
Nina Van der Sypt, 7° Schepen;
Johan Van Havermaet, Raadslid;
Marjon Thienpondt, Raadslid;
Gerry De Landtsheer, Raadslid;
Bjorn Rzoska, Raadslid;
Hector Van Hoye, Raadslid;
Guido De Waele, Raadslid;
Suleyman Harrouch, Raadslid;
Marc Beuseling, Raadslid;
Philippe Van Streydonck, Raadslid;
Freddy Verdurme, Raadslid;
Alain Debbaut, Raadslid;
Jan Cools, Raadslid;
Oguz Poyraz, Raadslid;
Marijke Duyck, Raadslid;
Els Van Branden, Raadslid;
Frederic Wiels, Raadslid;
Ron Van Kersschaver, Raadslid;
Philip De Visscher, Raadslid;
Bruno Reniers, Raadslid;
Martine Rooms, Raadslid;
Sylvie Van Acker, Raadslid;
Manu Diericx, Raadslid;
Marita Macharis, Raadslid;
Isabelle Baeyens, Raadslid;
Patrick Daeyaert;
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
Lena Van Boven, Raadslid;
Eddy Van Bockstal, Raadslid
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
2022_MV_00019 - Mondelinge vraag van raadslid Alain Debbaut: Elektrische steps - toepassing nieuwe wetgeving.
Motivering
Indiener(s)
Alain Debbaut
Gericht aan
Filip Anthuenis
Tijdstip van indienen
ma 30/05/2022 - 11:06
Toelichting
Lokale toepassing van de nieuwe wetgeving inzake elektrische steps.
Dat elektrische steps op straat voor nogal wat problemen zorgen inzake verkeersveiligheid, niet alleen voor de gebruikers zelf maar ook voor voetgangers of andere weggebruikers, hebben we al eerder aangekaart. Het probleem is intussen zichtbaar toegenomen, vooral op en rond de Markt, het station, de centrumscholen en aanpalende straten. Dat de groeiende groep van veelal piepjonge stepgebruikers zich niet houdt aan wat voor verkeersregel dan ook kan iedereen dagelijks vaststellen.
De nieuwe wettelijke leeftijdsgrens van 16 jaar, de verplichting om bij snelheden van meer dan 5km/u op de rijbaan te rijden en het verbod om met meer dan een persoon een step te 'bemannen' stellen plaatselijke besturen dan ook voor een aantal handhavingsuitdagingen. Mijn vragen zijn wat Lokeren daarrond aan voorbereidingen in de pijplijn heeft zitten en meer bepaald hoe het bestuur denkt de betrokken stepgebruikers te zullen bereiken om hen te informeren of uiteindelijk bij niet naleving van de regels te verbaliseren.