Bij gemeenteraadsbesluit van 29 november 2021 werd de statutaire en contractuele personeelsformatie van het administratief en logistiek kader van de PZ Lokeren samengesteld als volgt:
Statutair:
1 fulltime equivalent adviseur klasse 2 PLIF en beleidsondersteuning (A-niveau)
1 fulltime equivalent adviseur klasse 2 Jurist en DPO (A-niveau)
3 fulltime equivalent consulent (B-niveau)
1 fulltime equivalent consulent ICT (B-niveau)
1 fulltime equivalent consulent milieuhandhaver (B-niveau)
14 fulltime equivalent assistent (C-niveau)
Contractueel:
3 fulltime equivalent hulpkracht (D-niveau)
Eén fulltime betrekking van statutair hulpkracht is uitdovend en wordt vastgesteld tot het vrijkomen ervan.
Voor de dienst onthaal zijn organiek 4 statutaire assistenten (niveau C) voorzien.
De dienst onthaal bestaat momenteel uit 1 statutaire assistent (niveau C) en 1 contractuele assistent (niveau C);
Voor de optimalisatie van de werking van het onthaal en dit ten diensten van de Lokerse bevolking is er nood aan versterking van deze dienst door bijkomend twee assistenten niveau C binnen de dienst onthaal te voorzien. Er werd in de gemeenteraad van 25.04.2022 reeds derde statutaire plaats vacant verklaard. Deze bijkomende plaatsen worden geleidelijk aan ingevuld.
Bijgevolg wordt de vierde statutaire statutaire betrekking van assistent (niveau C) dienst onthaal, vacant verklaard binnen de statutaire personeelsformatie van het administratief en logistiek personeel van politie.
Het betreft geen gespecialiseerde betrekking.
Aan de raad wordt voorgesteld om volgende selectiewijze vast te stellen:
- het inwinnen, per kandidaat, van het gemotiveerd advies van de korpschef onder wiens bevoegdheid de vacante betrekking valt;
- het houden van een interview met de verschillende kandidaten door de korpschef.
De betrekking niet te begeven naar anciënniteit van de kandidaten.
Er wordt voorgesteld een wervingsreserve aan te leggen voor een gelijkwaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.
Aan de raad wordt gevraagd om akkoord te gaan met de voorgestelde vacantverklaring, de selectiewijze en het aanleggen van een wervingsreserve voor een gelijkaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.
Gelet op het advies van Dirk De Paepe, korpschef, dat de invulling van het organiek kader noodzakelijk is voor een optimalisatie van de werking van het onthaal en dit ten dienste van de Lokerse bevolking;
Overwegende dat we bijgevolg nog een statutaire betrekking van assistent (niveau C) dienst onthaal, vacant willen verklaren binnen de statutaire personeelsformatie van het administratief en logistiek personeel van politie;
Overwegende dat het geen gespecialiseerde betrekking betreft;
Art 47. Wet tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus van 7 december 1998 bepaalt dat de gemeenteraad beslist over de formatie van het operationeel en van het administratief en logistiek personeel van het lokaal politiekorps, overeenkomstig de door de Koning vastgestelde minimumnormen.
De Koning bepaalt, bij een in Ministerraad overlegd besluit, de modaliteiten volgens welke het personeel van het operationeel en van het administratief en logistiek kader van de federale politie en van de andere lokale politiekorpsen zich kandidaat kunnen stellen voor een ambt bij een lokaal politiekorps;
Art. 6.2.15. KB tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten (RPPol) van 30 maart 2001 bepaalt dat naast het vacant verklaren van de betrekking, de gemeenteraad ook beslist :
- of het gaat om een gespecialiseerde betrekking,
- over de wijze van selectie,
- of er een wervingsreserve wordt aangelegd voor een gelijkwaardige functionaliteit;
dat indien een beslissing genomen wordt om een wervingsreserve aan te leggen, alle in het raam van de mobiliteit geschikt bevonden kandidaten in principe worden opgenomen in de mobiliteitsreserve die geldt voor een zelfde functionaliteit;
dat deze mobiliteitsreserve geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus;
De Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;
Het Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten;
Het Koninklijk Besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;
De Omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones;
De Omzendbrief GPI 15quinquies van 6 april 2005 betreffende het vacant verklaren van betrekkingen in het raam van de mobiliteitsprocedure bij de geïntegreerde politie, gestructureerd op 2 niveaus;
De Omzendbrief GPI 73 betreffende de aanwerving, de selectie en de opleiding van de personeelsleden van het basiskader van de politiediensten;
Het Gemeenteraadsbesluit van 29 november 2021 met betrekking tot de aanpassing personeelsformatie van het operationeel en CaLog kader.
In de statutaire formatie van het administratief en logistiek personeel van de PZ Lokeren één betrekking van assistent (niveau C) dienst onthaal - vacant te verklaren.
Het betreft geen gespecialiseerde betrekking.
De betrekking niet te begeven naar ancienniteit van de kandidaten.
De gemeenteraad stelt volgende selectiewijze vast:
- het houden van een interview met de verschillende kandidaten door de korpschef of zijn gemachtigde;
- het inwinnen, per kandidaat, van het gemotiveerd advies van de korpschef onder wiens bevoegdheid de vacante betrekking valt.
De gemeenteraad besluit een wervingsreserve aan te leggen voor een gelijkwaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.