Het wegdek van de Everslaarstraat, de Bokslaarstraat en Spoele bevinden zich niet overal in even goede staat. De weg is op sommige plaatsen vrij smal waardoor de randen worden stukgereden telkens verkeer elkaar moet passeren. Bovendien ligt in een groot deel van de Everslaarstraat en de Bokslaarstraat nog geen riolering: de woningen wateren af naar (al dan niet ingebuisde) grachten, waardoor de afwatering bijgevolg niet optimaal is wat verontreiniging in de grachten en waterlopen tot gevolg kan hebben.
In functie van de Europese Kaderrichtlijn Water, is het noodzakelijk dat de stad investeert in de aanleg van riolering met als doel de verontreiniging van oppervlakte- en grondwater tegen te gaan.
De stad draagt bovendien verkeersveiligheid hoog in het vaandel. Vanuit de buurtcomités werden het rijgedrag en de soms te hoge snelheden van voertuigen aangekaart waardoor de veiligheid van de trage weggebruikers in het gedrang komt. Deze straten zullen daarom met de nodige aandacht voor de veiligheid van alle weggebruikers en met als doel het ontraden van sluipverkeer, worden heraangelegd.
In collegezitting van 16 december 2019 werd de opdracht “Aanstelling van een ontwerper voor het wegen- en rioleringsproject Everslaarstraat-Spoele-Bokslaarstraat en aanstelling van een afkoppelingsdeskundige voor de optimale afkoppelingen op particulier domein” gegund aan Tractebel Engineering nv, als volgt:
Ondertussen heeft de ontwerper het definitief ontwerp opgemaakt, samen met het aanbestedingsbundel.
Het bestek en de uitvoeringsplannen worden ter goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad.
In het bestek is voorzien om de opdracht in 2 fases uit te voeren. Om deze reden werd de opdracht onderverdeeld in een vast en een voorwaardelijk gedeelte, meer bepaald:
Vast gedeelte:
Voorwaardelijk gedeelte:
Het voorwaardelijk gedeelte zal pas in de volgende legislatuur al dan niet besteld worden.
De raming voor het vaste gedeelte (fase 1) bedraagt € 3.544.954,62 + deels btw MC WOS en deels btw MC rioleringen = € 3.778.277,75.
De raming voor het voorwaardelijk gedeelte (fase 2) bedraagt € 6.562.554,00 + deels btw MC WOS en deels btw MC rioleringen = € 6.939.142,60.
De globale kostenraming van de volledige opdracht wordt bijgevolg begroot op € 10.107.508,62 + deels btw MC WOS en deels btw MC rioleringen = € 10.717.420,35.
De stad kan daarbij rekenen op 90% subsidies voor fietsvoorzieningen op het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (Fietsfonds), 40% subsidies van de provincie voor fietsvoorzieningen op het lokaal fietsroutenetwerk en op 75% subsidies van de Vlaamse Milieu Maatschappij voor de aanleg van riolering. Dit komt op:
Gelet op de aard van de werken, dient een veiligheidscoördinator ontwerp/verwezenlijking aangesteld te worden. Er wordt voorgesteld om hiervoor de stedelijke veiligheidscoördinator aan te stellen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten is van toepassing op deze opdracht.
Als wijze van gunnen wordt een openbare procedure op Europees niveau voorgesteld (artikel 36 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten).
In de investeringsbudgetten is er in het meerjarenplan 2020-2025 een verbinteniskrediet voorzien ten bedrage van € 5.900.000 onder de investeringsenveloppe PRIOR 2014-7, subproject P2014/7/01, onder de algemene rekening 22700007, beleidsitem 031001 en actiecode ST13B01AP01A03. Dit is voldoende voor het vast gedeelte van deze opdracht (fase 1). Het saldo voor fase 2 zal in het volgend meerjarenplan door de volgende legislatuur desgevallend bij voorzien worden.
Het nodige zal tevens gedaan worden voor het bekomen van alle mogelijke subsidies.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het bestek, de wijze van gunnen en de bijhorende kostenraming, goed te keuren.
Het bijzonder bestek en bijhorende plannen worden ter goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad.
In het bestek is voorzien om de opdracht in 2 fases uit te voeren. Om deze reden werd de opdracht onderverdeeld in een vast en een voorwaardelijk gedeelte, meer bepaald:
Vast gedeelte:
Voorwaardelijk gedeelte:
Het voorwaardelijk gedeelte (fase 2) zal pas in de volgende legislatuur al dan niet besteld worden.
De raming voor het vaste gedeelte (fase 1) bedraagt € 3.544.954,62 + deels btw MC WOS en deels btw MC rioleringen = € 3.778.277,75.
De raming voor het voorwaardelijk gedeelte (fase 2) bedraagt € 6.562.554,00 + deels btw MC WOS en deels btw MC rioleringen = € 6.939.142,60.
De globale kostenraming van de volledige opdracht wordt bijgevolg begroot op € 10.107.508,62 + deels btw MC WOS en deels btw MC rioleringen = € 10.717.420,35.
De stad kan daarbij rekenen op 90% subsidies voor fietsvoorzieningen op het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (Fietsfonds), 40% subsidies van de provincie voor fietsvoorzieningen op het lokaal fietsroutenetwerk en op 75% subsidies van de Vlaamse Milieu Maatschappij voor de aanleg van riolering. Dit komt op:
Gelet op de aard van de werken, dient een veiligheidscoördinator ontwerp/verwezenlijking aangesteld te worden. Er wordt voorgesteld om hiervoor de stedelijke veiligheidscoördinator aan te stellen.
Als wijze van gunnen wordt een openbare procedure op Europees niveau voorgesteld (artikel 36 van de wet van 17 juni 2016).
In de investeringsbudgetten is er in het meerjarenplan 2020-2025 een verbinteniskrediet voorzien ten bedrage van € 5.900.000 onder de investeringsenveloppe PRIOR 2014-7, subproject P2014/7/01, onder de algemene rekening 22700007, beleidsitem 031001 en actiecode ST13B01AP01A03. Dit is voldoende voor het vast gedeelte van deze opdracht (fase 1). Het saldo voor fase 2 zal in het volgend meerjarenplan door de volgende legislatuur desgevallend bij voorzien worden.
Het nodige zal tevens gedaan worden voor het bekomen van alle mogelijke subsidies.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Goedkeuring wordt verleend aan het bijzonder bestek en de globale raming voor een bedrag van € 10.107.508,62 + deels btw MC WOS en deels btw MC rioleringen = € 10.717.420,35 voor de opdracht “Renovatie van de riolering en wegen in de Everslaarstraat, Spoele en Bokslaarstraat”.
De raming voor het vaste gedeelte (fase 1) bedraagt € 3.544.954,62 + deels btw MC WOS en deels btw MC rioleringen = € 3.778.277,75.
De raming voor het voorwaardelijk gedeelte (fase 2) bedraagt € 6.562.554,00 + deels btw MC WOS en deels btw MC rioleringen = € 6.939.142,60.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van een openbare procedure op Europees niveau voorgesteld (artikel 36 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten).
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Voor de veiligheidscoördinatie (fase ontwerp en verwezenlijking) de veiligheidscoördinator van de stad aan te stellen en bijgevolg de overeenkomst tussen stad Lokeren en zijn veiligheidscoördinator ontwerp/verwezenlijking in het kader van de opdracht “Renovatie van de riolering en wegen in de Everslaarstraat, Spoele en Bokslaarstraat”, goed te keuren.
De uitgave is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 een verbinteniskrediet voorzien ten bedrage van € 5.900.000 onder de investeringsenveloppe PRIOR 2014-7, subproject P2014/7/01, onder de algemene rekening 22700007, beleidsitem 031001 en actiecode ST13B01AP01A03. Dit is voldoende voor het vast gedeelte van deze opdracht (fase 1). Het saldo voor fase 2 zal in het volgend meerjarenplan door de volgende legislatuur desgevallend bij voorzien worden.
Het nodige zal tevens gedaan worden voor het bekomen van alle mogelijke subsidies.