De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 28 maart 2022 werden opgemaakt conform de artikelen 32 en 278 van het Decreet Lokaal Bestuur. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de notulen en het zittingsverslag goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 28 maart 2022 werden opgemaakt en aan dit agendapunt toegevoegd. Er waren geen opmerkingen en zij worden dus als goedgekeurd beschouwd.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 artikel 32 en 278.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 28 maart 2022 worden goedgekeurd.
De Vlaamse Regering wil schaalvergroting ondersteunen om sterke en bestuurskrachtige lokale besturen te creëren. Dit gebeurt onder andere door samenvoegingen van gemeenten te stimuleren en te ondersteunen. De Vlaamse Regering neemt verschillende maatregelen, namelijk een tijdelijke verhoging van het aantal uitvoerende politieke mandatarissen, een schuldovername, een garantieregeling voor verschillende fondsen, een optimalisatie van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en een ondersteunende opdracht voor de provinciegouverneurs.
Lokale besturen kiezen vrijwillig of en met wie ze fuseren. De stad Lokeren en de gemeente Moerbeke en houden daarbij o.m. rekening met volgende specifieke vaststellingen en argumenten:
Aan de raad wordt gevraagd om deze intentie tot samenvoeging van de stad Lokeren en de gemeente Moerbeke goed te keuren.
De Vlaamse Regering wil schaalvergroting ondersteunen om sterke en bestuurskrachtige lokale besturen te creëren. Dit gebeurt onder andere door samenvoegingen van gemeenten te stimuleren en te ondersteunen. De Vlaamse Regering neemt verschillende maatregelen, namelijk een tijdelijke verhoging van het aantal uitvoerende politieke mandatarissen, een schuldovername, een garantieregeling voor verschillende fondsen, een optimalisatie van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en een ondersteunende opdracht voor de provinciegouverneurs.
Lokale besturen kiezen vrijwillig of en met wie ze fuseren. De stad Lokeren en de gemeente Moerbeke en houden daarbij o.m. rekening met volgende specifieke vaststellingen en argumenten:
Deze intentie tot samenvoeging wordt gedeeld door de colleges van burgemeester en schepenen van Lokeren en Moerbeke, en wordt op 25 en 26 april 2022 voorgelegd aan de respectievelijke gemeenteraden.
Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en later wijzigingen.
De gemeenteraad hecht zijn principiële goedkeuring aan een vrijwillige samenvoeging van gemeente Moerbeke met de stad Lokeren.
De beoogde samenvoegingsdatum is 1 januari 2025.
De voorgenomen samenvoeging wordt verder onderzocht met het oog op een eventuele goedkeuring van het gezamenlijke voorstel tot samenvoeging door de gemeenteraad en indiening van dit voorstel bij de Vlaamse Regering uiterlijk op 31 december 2023.
Algemeen directeur van stad en OCMW Lokeren Steven Verbeke wordt aangeduid als de algemeen directeur-coördinator. Algemeen directeur van gemeente en OCMW Moerbeke Karin Van de Sompel ondersteunt hem.
Financieel directeur van stad en OCMW Lokeren Dieter Saey-Van Peteghem wordt aangeduid als de financieel directeur-coördinator. Financieel directeur van gemeente en OCMW Moerbeke Hilde De Block ondersteunt hem.
De Vlaamse Regering wordt in kennis gesteld van deze principiële beslissing tot samenvoeging. Dit besluit heeft pas uitwerking wanneer de gemeenteraad van Lokeren ook zijn principiële goedkeuring aan de samenvoegingsoperatie geeft.
Met brief van 4 april 2022 bezorgde Imewo de uitnodiging voor de algemene vergadering op 24 juni 2022 om 18 uur in de Ghelamco Arena (3de verdieping), Ottergemsesteenweg Zuid 808 te 9000 Gent.
Het is de uitdrukkelijke bedoeling van de decreetgever dat de gemeenteraad de mogelijkheid zou hebben de agenda te bespreken van de dienstverlenende en opdrachthoudende intergemeentelijke samenwerkingsverbanden; dat met die bedoeling het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad kennis geeft van datum en agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende en opdrachthoudende samenwerkingsverbanden.
Aan de gemeenteraad wordt de kennisgeving, aansluitend bij artikel 441 van het decreet lokaal bestuur, verschaft via de documenten die aan het dossier zijn toegevoegd. De nodige ruimte is tijdens de raadszitting beschikbaar voor toelichting door een bestuurder en voor vraagstelling door de raad en dit conform de behoeften van de raad op dat vlak.
De gemeenteraad heeft in haar zitting van 25 maart 2019 de heer Filip Anthuenis en de heer Oguz Poyraz aangeduid als effectief vertegenwoordigers en de heer Filip Liebaut als plaatsvervanger voor het bijwonen van de algemene vergaderingen van Imewo en dit tot het einde van de huidige legislatuur.
Het college nodigt de gemeenteraad uit om de agenda goed te keuren en de gebeurlijke standpunten te bepalen die de mandaathouder op de vergadering dient in te nemen conform artikel 432 van het decreet lokaal bestuur t.t.z. de goedkeuring of afkeuring van de agendapunten moet bepaald worden voor elke algemene vergadering en daarvoor is een gemeenteraadsbesluit nodig.
De agenda van de algemene vergadering van 24 juni 2022 om 18 uur omvat volgende agendapunten:
1. Kennisneming verslagen van Imewo van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2021.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Imewo afgesloten op 31 december 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Imewo met betrekking tot het boekjaar 2021.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Benoeming van een commissaris.
8. Statutaire mededelingen.
Aan de raad wordt voorgesteld om aan de vertegenwoordigers namens de stad opdracht te geven om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene vergadering van 24 juni 2022 goed te keuren.
Het is de uitdrukkelijke bedoeling van de decreetgever dat de gemeenteraad de mogelijkheid zou hebben de agenda te bespreken van de dienstverlenende en opdrachthoudende intergemeentelijke samenwerkingsverbanden; dat met die bedoeling het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad kennis geeft van datum en agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende en opdrachthoudende samenwerkingsverbanden.
Aan de gemeenteraad wordt de kennisgeving, aansluitend bij artikel 441 van het decreet lokaal bestuur, verschaft via de documenten die aan het dossier zijn toegevoegd. De nodige ruimte is tijdens de raadszitting beschikbaar voor toelichting door een bestuurder en voor vraagstelling door de raad en dit conform de behoeften van de raad op dat vlak.
Het college nodigt de gemeenteraad uit om de agenda goed te keuren en de gebeurlijke standpunten te bepalen die de mandaathouder op de vergadering dient in te nemen conform artikel 432 van het decreet lokaal bestuur t.t.z. de goedkeuring of afkeuring van de agendapunten moet bepaald worden voor elke algemene vergadering en daarvoor is een gemeenteraadsbesluit nodig.
Aan de raad wordt voorgesteld om aan de vertegenwoordigers namens de stad opdracht te geven om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene vergadering van 24 juni 2022 goed te keuren.
Artikel 432 en 441 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De agenda van de algemene vergadering van 24 juni 2022 goed te keuren nl.
1. Kennisneming verslagen van Imewo van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2021.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Imewo afgesloten op 31 december 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Imewo met betrekking tot het boekjaar 2021.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Benoeming van een commissaris.
8. Statutaire mededelingen.
Deze agendapunten zullen behandeld worden in de algemene vergadering van 24 juni 2022 om 18 uur in de Ghelamco Arena (3de verdieping), Ottergemsesteenweg Zuid 808 te 9000 Gent.
Aan de vertegenwoordigers namens de stad wordt gemeld om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene vergadering, goed te keuren.
Een kopie van dit besluit wordt overgemaakt aan Imewo per mail aan vennootschapssecretariaat@fluvius.be
Met brief van 12 april 2022 bezorgde Interwaas de uitnodiging voor de algemene vergadering op 18 mei 2022 om 20.00 uur in de kantoren van Interwaas.
Het is de uitdrukkelijke bedoeling van de decreetgever dat de gemeenteraad de mogelijkheid zou hebben de agenda te bespreken van de dienstverlenende en opdrachthoudende intergemeentelijke samenwerkingsverbanden; dat met die bedoeling het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad kennis geeft van datum en agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende en opdrachthoudende samenwerkingsverbanden.
Aan de gemeenteraad wordt de kennisgeving, aansluitend bij artikel 441 van het decreet lokaal bestuur, verschaft via de documenten die aan het dossier zijn toegevoegd. De nodige ruimte is tijdens de raadszitting beschikbaar voor toelichting door een bestuurder en voor vraagstelling door de raad en dit conform de behoeften van de raad op dat vlak.
De gemeenteraad heeft in haar zitting van 29 april 2019 mevrouw Martine Rooms aangeduid als effectief vertegenwoordiger en de heer Freddy Verdurme als plaatsvervanger voor het bijwonen van de algemene vergaderingen van Interwaas en dit tot het einde van de huidige legislatuur.
Het college nodigt de gemeenteraad uit om akte te nemen van de agenda en de gebeurlijke standpunten te bepalen die de mandaathouder op de vergadering dient in te nemen conform artikel 432 van het decreet lokaal bestuur t.t.z. de goedkeuring of afkeuring van de agendapunten moet bepaald worden voor elke algemene vergadering en daarvoor is een gemeenteraadsbesluit nodig.
De agenda van de algemene vergadering van 18 mei 2022 om 20.00 uur omvat volgende agendapunten:
Aan de raad wordt voorgesteld om aan de vertegenwoordigers namens de stad opdracht te geven om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene vergadering van 18 mei 2022 goed te keuren.
Het is de uitdrukkelijke bedoeling van de decreetgever dat de gemeenteraad de mogelijkheid zou hebben de agenda te bespreken van de dienstverlenende en opdrachthoudende intergemeentelijke samenwerkingsverbanden; dat met die bedoeling het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad kennis geeft van datum en agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende en opdrachthoudende samenwerkingsverbanden.
Aan de gemeenteraad wordt de kennisgeving, aansluitend bij artikel 441 van het decreet lokaal bestuur, verschaft via de documenten die aan het dossier zijn toegevoegd. De nodige ruimte is tijdens de raadszitting beschikbaar voor toelichting door een bestuurder en voor vraagstelling door de raad en dit conform de behoeften van de raad op dat vlak.
Het college nodigt de gemeenteraad uit om akte te nemen van de agenda en de gebeurlijke standpunten te bepalen die de mandaathouder op de vergadering dient in te nemen conform artikel 432 van het decreet lokaal bestuur t.t.z. de goedkeuring of afkeuring van de agendapunten moet bepaald worden voor elke algemene vergadering en daarvoor is een gemeenteraadsbesluit nodig.
Aan de raad wordt voorgesteld om aan de vertegenwoordigers namens de stad opdracht te geven om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene vergadering van 18 mei 2022 goed te keuren.
Artikel 432 en 441 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Akte te nemen van de agenda van de algemene vergadering van 18 mei 2022 nl.:
Deze agendapunten zullen behandeld worden in de algemene vergadering van 18 mei 2022 om 20.00 uur in de kantoren van Interwaas.
Aan de vertegenwoordigers namens de stad wordt gemeld om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene vergadering, goed te keuren.
Een kopie van dit besluit wordt overgemaakt aan Interwaas per mail via info@interwaas.be
In de gemeenteraadsvergadering van 29 april 2019 werden de afgevaardigden uit de verschillende politieke fracties die in de gemeenteraad zetelen, aangeduid voor de culturele raad.
Namens de Open VLD-fractie werd de heer Bert De Groote aangeduid als afgevaardigde.
De heer Bert De Groote biedt zijn ontslag aan in de culturele raad. Vanuit de Open VLD-fractie wordt voorgesteld om de heer Dirk Van Brussel aan te duiden als opvolger.
Aan de raad wordt gevraagd akkoord te gaan met deze vervanging.
Namens de Open VLD-fractie wordt de heer Dirk Van Brussel voorgesteld als opvolger van de heer Bert De Groote.
Er wordt gestemd over het al dan niet aanduiden van de heer Dirk Van Brussel als afgevaardigde namens de Open VLD-fractie in de culturele raad.
Het Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 en volgende wijzigingen.
Het gemeenteraadsbesluit van 29 april 2019 waarbij de heer De Groote werd aangeduid als vertegenwoordiger.
De statuten van de stedelijke culturele raad, vastgesteld in hun algemene vergadering van 31 maart 2003.
De heer Dirk Van Brussel, Nijverheidsstraat 7 / F402 te 9160 Lokeren wordt als vertegenwoordiger in de culturele raad namens de Open VLD-fractie, aangeduid in vervanging van de heer Bert De Groote.
Afschrift van deze beslissing te bezorgen aan het secretariaat van de culturele raad en aan de betrokkenen.
KLJ-Lokaal Heiende heeft op 4 mei 2020 een omgevingsvergunning bekomen voor het slopen van een bestaand lokaal en bouwen van een nieuw lokaal op de gronden gelegen achter de kerk Heiende, kadastraal gekend als 4e afdeling sectie C nr.1568D en deel van 1568C.
Het is noodzakelijk aan KLJ-Lokaal Heiende een opstalrecht toe te kennen. De zone waarvoor een opstalrecht wordt toegekend is beschreven in een metingsplan van 22 december 2021 opgemaakt door Tim Verdonck, landmeter-expert van de stad Lokeren, en heeft een oppervlakte van 300m².
Het opstalrecht zal toegekend worden voor 50 jaar, tegen een jaarlijkse vergoeding van 0,6 euro/m².
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met het verlenen van een opstalrecht aan vzw KLJ-Lokaal Heiende aan de voorgestelde voorwaarden.
De stad Lokeren is eigenaar van de percelen kadastraal gekend als 4e afdeling sectie C nrs.1568D en 1568C. Vzw KLJ-Lokaal Heiende is houder van een omgevingsvergunning voor het bouwen van een nieuw lokaal waarin zij hun jeugdwerking verder wensen uit te bouwen. Om te vermijden dat via het recht van natrekking de stad Lokeren eigenaar zou worden van de gebouwen zodra deze zijn opgericht, is het noodzakelijk aan de vzw KLJ-Lokaal Heiende een opstalrecht toe te staan.
Naar analogie met reeds eerder toegestane opstalrechten zal een opstalrecht toegestaan worden voor een periode van 50 jaar, voor een jaarlijkse opstalvergoeding van 0,6 euro/m² en het verbod op het organiseren van fuiven in het op te richten lokaal.
De zone waarop het opstalrecht wordt toegestaan is beschreven in het metingsplan van 22 december 2021 opgemaakt door landmeter-expert Tim Verdonck, landmeter-expert bij de Stad Lokeren, heeft een oppervlakte van 300m² en heeft betrekking op de kadastrale percelen 4e afdeling sectie C nr.1568D en deel van 1568C.
Notaris De Meirsman heeft een ontwerp van akte voorbereid en deze wordt ter goedkeuring aan de raad voorgelegd.
Het innemen van standpunten met betrekking tot het verlenen van zakelijke rechten op onroerende goederen, eigendom van de stad Lokeren, is conform het decreet lokaal bestuur een 'daad van beschikking' die exclusief is voorbehouden aan de gemeenteraad.
Aan vzw KLJ-Lokaal Heiende (onr.0655.724.354), met zetel te Lokeren - Smeierstraat 3, wordt een opstalrecht toegestaan voor het bouwen van een nieuw lokaal op de percelen kadastraal gekend als 4e afdeling sectie V nr.1568D en deel van nr.1568C, waarvoor een stedenbouwkundige vergunning werd afgeleverd op 4 mei 2020, zoals beschreven in het metingsplan van 22 december 2021 opgemaakt door Tim Verdonck, landmeter-expert bij de stad Lokeren.
De voorwaarden van het opstalrecht zoals omschreven in artikel 1 zijn:
- opstalrecht voor een periode van 50 jaar,
- jaarlijkse vergoeding van 0,6 euro/m²,
- verbod op het organiseren van fuiven in het nieuw op te richten gebouw.
Het ontwerp van akte opgemaakt door notaris Pieter De Meirsman, toegezonden via mail op 4 april 2022, wordt goedgekeurd.
Het wijklokaal, gelegen in de Nachtegaallaan werd door de eigen stadsdiensten gebouwd in 1976 en vervolgens via een huurovereenkomst en nadien gebruiksovereenkomst ter beschikking gesteld aan "het wijkkomitee van de Bosparkwijk". De voorbije jaren zijn al enkele verbeteringswerken (dakbedekking en ramen) uitgevoerd waarbij de gebruiker, ondertussen omgevormd tot vzw Wijkbestuur Bospark (Bosparkwijk) en de stad Lokeren de kosten deelden. De vzw Bosparkwijk heeft plannen om het lokaal te vergroten en wil met eigen middelen de investeringen realiseren. Het huidige gebouw voldoet niet meer om de gebruikers van de omliggende (sport)accomodaties te bedienen. Vooral het uitbreiden van de kleedkamers is een belangrijke nood. De vereniging vraagt een opstalrecht om de bouwplannen te kunnen realiseren. De nieuwbouwplannen zijn getekend en op basis daarvan werd een metingsplan opgemaakt dat als basis kan dienen voor het verlenen van een opstalrecht. Aangezien het gaat om een uitbreiding van het bestaande gebouw waarbij wordt voorzien in een gedeeltelijke bovenbouw wordt voorgesteld om ook het bestaande gebouw mee in het opstalrecht op te nemen. Het bestaande gebouw inclusief de uitbreiding heeft een vloeroppervlakte van 332,03m².
Om te vermijden dat via het recht van natrekking het gebouw onmiddellijk eigendom wordt van de stad, is een opstalrecht ten gunste van vzw Bosparkwijk noodzakelijk. Het opstalrecht zal toegekend worden voor een periode van 50 jaar, een jaarlijkse (indexeerbare) opstalvergoeding van 0,6 euro/m².
De zone waarvoor een opstalrecht wordt toegekend is beschreven in een metingsplan van 5 oktober 2021 opgemaakt door Tim Verdonck, landmeter-expert van de stad Lokeren, en heeft een oppervlakte van 332,03m².
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met het verlenen van een opstalrecht aan vzw Bosparkwijk aan de voorgestelde voorwaarden.
De stad Lokeren is eigenaar van de percelen kadastraal gekend als 1e afdeling sectie A nrs.975F en 975G. Perceel 975F is bebouwd met het wijklokaal "Bospark" en in gebruik bij vzw Bosparkwijk.
vzw Bosparkwijk wil het bestaande gebouw uitbreiden met een nieuwbouw om hun werking verder uit te breiden. Er is in bijzonder nood aan bijkomende kleedkamers. Om te vermijden dat via het recht van natrekking de stad Lokeren eigenaar zou worden van de gebouwen zodra deze zijn opgericht, is het noodzakelijk aan de vzw Bospark een opstalrecht toe te staan.
Naar analogie met reeds eerder toegestane opstalrechten zal een opstalrecht toegestaan worden voor een periode van 50 jaar, voor een jaarlijkse opstalvergoeding van 0,6 euro/m² en het verbod op het organiseren van fuiven in het op te richten lokaal.
De zone waarop het opstalrecht wordt toegestaan is beschreven in het metingsplan van 5 oktober 2021 opgemaakt door landmeter-expert Tim Verdonck, landmeter-expert bij de Stad Lokeren, heeft een oppervlakte van 332,03m² en heeft betrekking op de kadastrale percelen 1e afdeling sectie A nr.975F en deel van 975G.
Notaris De Meirsman werd gelast met het opmaken en verlijden van de akte maar de akte zal pas verleden worden nadat vzw Bosparkwijk om omgevingsvergunning heeft bekomen voor het uitbreiden van het bestaande wijklokaal..
Het innemen van standpunten met betrekking tot het verlenen van zakelijke rechten op onroerende goederen, eigendom van de stad Lokeren, is conform het decreet lokaal bestuur een 'daad van beschikking' die exclusief is voorbehouden aan de gemeenteraad.
Aan vzw Wijkbestuur Bospark (Bosparkwijk) (onr.0640.810.902), met zetel te Lokeren - Nachtegaallaan 30, wordt een opstalrecht toegestaan voor het uitbreiden van het bestaande wijklokaal op de percelen kadastraal gekend als 1e afdeling sectie A nr.975F en deel van nr.975G, met een totale oppervlakte van 332,03m², zoals beschreven in het metingsplan van 5 oktober 2021 opgemaakt door Tim Verdonck, landmeter-expert bij de stad Lokeren.
De voorwaarden van het opstalrecht zoals omschreven in artikel 1 zijn:
- opstalrecht voor een periode van 50 jaar,
- jaarlijkse vergoeding van 0,6 euro/m²,
- verbod op het organiseren van fuiven in het nieuw op te richten gebouw.
De akte zal verleden worden na het bekomen van de omgevingsvergunning.
De gronden gelegen in de Ploegstraat, kadastraal gekend als 3e afdeling sectie D nr.768A en 768/02 met een totale oppervlakte van 7430m² werden door de stad aangekocht op 7 september 2011. Op dat ogenblik waren de gronden reeds in pacht bij een professioneel landbouwer. In functie van de aanleg van het Heirbrugpark dient de pacht verbroken. Aangezien een verbreking van de pacht enkel kan bij notariële akte of vonnis van de vrederechter, is er een juridische procedure opgestart om de pacht rechtsgeldig te verbreken. De pachter beroept zich echter op pachtrechten tot eind 2029. Partijen zijn echter overeengekomen om de pacht vroegtijdig te beëindigen en wensen via een dading de juridische procedure te beëindigen. De dading voorziet in een financiële compensatie ten gunste van de pachter die door de vroegtijdige beëindiging van de pacht bedrijfsverliezen lijdt.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd zich akkoord te verklaren met de voorgestelde dading.
Het is absoluut noodzakelijk om de lopende pachtperiode die loopt tot eind 2029 zo snel mogelijk te kunnen verbreken. De organisator van het Belgisch Kampioenschap Veldrijden dat oa op deze gronden doorgaat in januari 2023 wil zo snel mogelijk terreinwerken uitvoeren zodat de grond nog enkele maanden kan aandammen in functie van waterdoorlaatbaarheid. Die terreinwerken zijn voorwerp van een omgevingsvergunning, toegestaan op 20 september 2021. Na januari 2023 wordt het Heirbrugpark aangelegd en daar maken deze gronden eveneens deel van uit.
Een landbouwdeskundige heeft in opdracht van de pachter berekend dat een vroegtijdig verlies van de gronden ten opzichte van de verwachte pachtperiode, neerkomt op een omzetdaling van 34103 euro. Tijdens een verzoeningszitting bij de vrederechter te Hamme werd door de vrederechter een compromisvoorstel uitgesproken van 14000 euro als pachtverbrekingsvergoeding. Het voorstel van de vrederechter werd uiteindelijk door de pachter aanvaard.
Aan de raad wordt gevraagd akkoord te gaan met het dadingsvoorstel.
Het aangaan van dadingen is een exclusieve bevoegdheid die ingevolge artikel 41 van het decreet lokaal bestuur is toegewezen aan de gemeenteraad.
De raad gaat akkoord met het dadingsvoorstel van 14000 euro voor de pachtverbreking met Luc Beda, wonende te Vortekoestraat te Waasmunster betreffende de gronden gelegen Ploegstraat, kadastraal gekend als 3e afdeling sectie D nrs.768 en 768/02.
Het akkoordbesluit tussen de stad Lokeren, met raadsman Fredrik Haentjens, en Luc Beda wonende te Waasmunster - Vortekoestraat 115, met raadsman Anne-Marie Laureys, wordt goedgekeurd.
Binnenkort starten wegen- en rioleringswerken in Veldeken - Hemelseschoot. Voor de inrichting van een wadi / burfferbekken is het noodzakelijk een beperkte grondaankoop te realiseren. Met de eigenaars van het perceel gelegen Veldeken, kadastraal gekend als 5e afdeling sectie D nr.1001P, is tot een akkoord gekomen om 287,70m² grond te verkopen aan de stad en op 254,92m² een erfdienstbaarheid toe te staan. Grondaankoop en erfdienstbaarheid staan beschreven in een metingsplan van 20 mei 2021, opgemaakt door P.J.Spruyt, landmeter-expert bij studiebureau Jouret.
Aan de raad wordt gevraagd akkoord te gaan met de aankoop en het vestigen van de erfdienstbaarheid.
Voor de inrichting van een wadi / bufferbekken, ter hoogte van perceel kadastraal gekend als 5e afdeling sectie D nr.1001P, is er een akkoord met de grondeigenaars om 287,70m² grond te verkopen aan de stad en op 254,92m² een erfdienstbaarheid toe te staan. Grondaankoop en erfdienstbaarheid staan beschreven in een metingsplan van 20 mei 2021, opgemaakt door P.J.Spruyt, landmeter-expert bij studiebureau Jouret.
De aankoop en vestigen erfdienstbaarheid gebeurt tegen de totale prijs van 4110,91 euro.
Het innemen van standpunten of het nemen van beslissingen met betrekking tot het aankopen van onroerende goederen of het vestigen van erfdienstbaarheden op onroerende goederen is conform het decreet lokaal bestuur (artikel 41) een 'daad van beschikking' die exclusief is voorbehouden aan de gemeenteraad.
De aankoop van 2a 87ca 70dm grond en het vestigen van een erfdienstbaarheid van 2a 54ca 92dm op een perceel grond, gelegen Veldeken, kadastraal gekend als 5e afdeling sectie D nr.1001P, zoals beschreven in het metingsplan van 20 mei 2021 opgemaakt door P.J.Spruyt van studiebureau Jouret wordt goedgekeurd. De transacties op beschreven goederen, eigendom van Comm.VA Van Laere Maria (0866.553.161) gevestigd met maatschappelijke zetel te Lokeren - Durmelaan 34, zal gebeuren tegen de totaalprijs van 4110,91 euro.
Binnenkort starten wegen- en rioleringswerken in Veldeken - Hemelseschoot. Voor de plaatsing van een pompstation is het noodzakelijk een beperkte grondaankoop te realiseren. Met de eigenaars van het perceel gelegen Hemelseschoot, kadastraal gekend als 5e afdeling sectie D nr.1088A, is tot een akkoord gekomen om 53,26m² grond te verkopen aan de stad en op 31,22m² een erfdienstbaarheid toe te staan. Tijdens de werken wordt ook een tijdelijke werkzone gebruikt van 106,28m². Grondaankoop, erfdienstbaarheid en werfzone staan beschreven in een metingsplan van 7 april 2021, opgemaakt door P.J.Spruyt, landmeter-expert bij studiebureau Jouret.
Aan de raad wordt gevraagd akkoord te gaan met de aankoop, het vestigen van de erfdienstbaarheid en het innemen van de tijdelijke werkzone.
Voor de plaatsing van een pompstation in Hemelseschoot, ter hoogte van perceel kadastraal gekend als 5e afdeling sectie D nr.1088, is er een akkoord met de grondeigenaars om 53,26m² grond te verkopen aan de stad en op 31,22m² een erfdienstbaarheid toe te staan. Tijdens de werken wordt ook een tijdelijke werkzone gebruikt van 106,28m². Grondaankoop, erfdienstbaarheid en werfzone staan beschreven in een metingsplan van 7 april 2021, opgemaakt door P.J.Spruyt, landmeter-expert bij studiebureau Jouret.
De grondaankoop, wederbelegvergoeding, wachtintresten, vestigen erfdienstbaarheid, inrichten tijdelijke werkzone en vergoeding voor het verlies aan opstal in de zone van de aan te kopen grond gebeurt tegen de totale prijs van 1213,55 euro.
Het innemen van standpunten of het nemen van beslissingen met betrekking tot het aankopen van onroerende goederen of het vestigen van erfdienstbaarheden op onroerende goederen is conform het decreet lokaal bestuur (artikel 41) een 'daad van beschikking' die exclusief is voorbehouden aan de gemeenteraad.
De aankoop van 53ca 26dm grond, het vestigen van een erfdienstbaarheid van 31ca 22dm en het tijdelijk inrichten van een werkzone met een oppervlakte van 1a 06ca 28dm betreffende het perceel gelegen Hemelseschoot, kadastraal gekend als 5e afdeling sectie D nr.1088A, zoals beschreven in het metingsplan van 7 april 2021 opgemaakt door P.J.Spruyt van studiebureau Jouret, wordt goedgekeurd. De transacties op beschreven goederen, eigendom van De Vos Ann, De Vos Dirk en Uyttendaele Madeleine gebeuren tegen de totaalprijs van 1213,55 euro, bestaande uit de venale waarde van de aan te kopen grond nl. 8 euro/m² * 53,26m² = 426,08 euro en voor het vestigen van de erfdienstbaarheid, het tijdelijk inrichten als werkzone, wederbelegvergoeding, wachtintresten en vergoeding voor het verlies aan opstal in de zone van de aan te kopen grond, samen 787,47 euro.
Om de pensioenkloof tussen statutair personeel en contractueel personeel te verkleinen voorziet het bestuur in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel. In 2021 waren ruim 600 Vlaamse lokale besturen voor hun tweede pensioenpijler aangesloten bij het initiatief van de VVSG en de toenmalige RSZPPO : een groepsverzekering aangehouden bij Belfius Insurance en Ethias. Eind 2021 eindigde dit aanbod. Door deze stopzetting is er geen tweede pensioenpijler voor contractueel personeel meer met ingang vanaf 1 januari 2022. Door deze stopzetting dreigt de bekomen vermindering van de responsabiliseringsbijdrage ingevolge de wet van 30 maart 2018 verloren te gaan.
Om te voorzien in een tweede pensioenpijler voor contractueel personeel kan gekozen worden tussen enerzijds het aangaan van een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening, een pensioenfonds.
De VVSG en OFP Provant werkten aan een nieuwe oplossing: aansluiting maken bij een OFP (Organisme voor de Financiering van Pensioenen). Na onderhandelingen tussen de VVSG en OFP Provant werd OFP Provant omgevormd tot OFP Prolocus (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden. Meer informatie hieromtrent kan op https://www.vvsg.be/kennisitem/vvsg/tweede-pensioenpijler terug gevonden worden.
Op basis van de tot nu toe gekende informatie is het ingaan op het aanbod van VVSG de beste korte en middellange termijn oplossing. Het staat Stad & OCMW Lokeren toe om op korte termijn een oplossing aan de problematiek te bieden en continuïteit op de vermindering van de responsabiliseringsbijdrage ingevolge de wet van 30 maart 20218 te verzekeren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de toetreding tot OFP Prolocus goed te keuren.
Om de pensioenkloof tussen statutair personeel en contractueel personeel te verkleinen voorziet het bestuur in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel. Door de stopzetting van de groepsverzekering aangehouden bij Belfius Insurance en Ethias eind 2021 is er met ingang vanaf 1 januari 2022 echter geen tweede pensioenpijler voor contractueel personeel meer. Om de pensioenkloof tussen statutair personeel en contractueel personeel opnieuw te kunnen dichten en om de bekomen vermindering van de responsabiliseringsbijdrage ingevolge de wet van 30 maart 2018 niet verloren te laten gaan dient het bestuur op korte termijn een oplossing aan de problematiek te bieden.
Om opnieuw te voorzien in een tweede pensioenpijler voor contractueel personeel kan gekozen worden tussen enerzijds het aangaan van een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening, een pensioenfonds.
Het opstarten van de overheidsopdracht vraagt een goede voorbereiding en een specifieke financiële expertise inzake pensioensverzekeringsmaterie. De voorbereidings- en doorlooptijd was en is van die aard dat er niet voor de aangifte via de DmfA met betrekking tot het tweede kwartaal van 2022 een nieuwe opdracht kon uitgeschreven en aangegaan kan worden.
De VVSG en OFP Provant werkten wel aan een mogelijk oplossing: aansluiting maken bij een OFP (Organisme voor de Financiering van Pensioenen). Na onderhandelingen tussen de VVSG en OFP Provant werd OFP Provant omgevormd tot OFP Prolocus (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden.
Op basis van de tot nu toe gekende informatie is het ingaan op het aanbod van VVSG de beste korte en middellange termijn oplossing. Het staat Stad & OCMW Lokeren toe om op korte termijn een oplossing aan de problematiek te bieden en continuïteit op de vermindering van de responsabiliseringsbijdrage ingevolge de wet van 30 maart 2018 te verzekeren.
Wet van 30 maart 2018 met betrekking tot het niet in aanmerking nemen van diensten gepresteerd als nietvastbenoemd personeelslid voor een pensioen van de overheidssector, tot wijziging van de individuele responsabilisering van de provinciale en lokale overheden binnen het Gesolidariseerde pensioenfonds, tot aanpassing van de reglementering inzake aanvullende pensioenen, tot wijziging van de modaliteiten van de financiering van het Gesolidariseerde pensioenfonds van de provinciale en plaatselijke besturen en tot bijkomende financiering van het Gesolidariseerde pensioenfonds van de provinciale en plaatselijke besturen, BS 17 april 2018.
De gemeenteraad gaat akkoord met de toetreding tot OFP Prolocus (afzonderlijk vermogen VVSG) onder voorbehoud van aanvaarding van het lokaal bestuur als lid door het OFP Prolocus.
De gemeenteraad wenst toetreding te bekomen vanaf 1 januari 2022 met toetreding tot MIPS-groep voor Stad & OCMW Lokeren.
De gemeenteraad duidt de schepen van financiën aan als vaste vertegenwoordiger in de AV van het OFP Prolocus en duidt de burgemeester aan als vervanger voor de vaste vertegenwoordiger in de AV van het OFP Prolocus.
De gemeenteraad aanvaardt het financieringsplan en de beheersovereenkomst via de goedkeuring van de toetredingsakte en gaat akkoord dat de nodige bijdragen conform het financieringsplan zullen geïnd worden door de RSZ in naam en voor rekening van OFP Prolocus.
De gemeenteraad neemt kennis van volgende sleuteldocumenten van het OFP Prolocus: de statuten en de verklaring inzake de beleggingsbeginselen (Statement of Investment of SIP).
Tegen 1 januari 2023 moeten sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) en sociale verhuurkantoren (SVK’s) één woonactor vormen met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij.
Lokeren diende voor 31 oktober 2021 een voorstel van werkingsgebied voor de woonmaatschappij in, samen met Moerbeke en Waasmunster, dat is goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 4 februari 2022 en de naam Waasland-West kreeg.
In de hierop volgende fase zal de Vlaamse Regering de onderlinge stemverhouding van de lokale besturen uit het werkingsgebied vastleggen. De Vlaamse Regering neemt zich voor om zo snel mogelijk een beslissing te nemen over de onderlinge verdeling van de stemrechten en wil daarvoor opnieuw steunen op het advies van de lokale besturen.
Aan de raad wordt gevraagd om de stemverhouding gunstig te adviseren vóór 13 mei 2022.
Bij brief van Vlaams minister van Begroting, Onroerend Erfgoed en Wonen, Matthias Diependaele, naar aanleiding van de vaststelling van het werkingsgebied Waasland-Wes, wordt gevraagd snel mogelijk een beslissing te nemen over de onderlinge verdeling van de stemrechten op basis van het advies van de lokale besturen. De Minister vraagt dan ook om uiterlijk vrijdag 13 mei 2022 het advies van het lokaal bestuur hierover te bezorgen a.d.h.v. een uittreksel van de beslissing van de gemeenteraad.
De Minister verzoekt om er rekening mee te houden dat de Vlaamse Regering verplicht is om in haar beslissing rekening te houden met minstens de 2 bovenvermelde objectieve criteria. De Minister vraagt om in het advies van het lokaal bestuur deze criteria daarom best expliciet te vermelden en aan te geven welke andere criteria het lokaal bestuur eventueel voorstelt, alsook het gewenste gewicht aan elk van de criteria te geven. Bij gebrek aan een advies dat voldoet aan de vormvereisten zal de Vlaamse Regering de verdeling doen op basis van de bovenvermelde 2 objectieve criteria.
De vastlegging van de stemverhoudingen zal hoogstwaarschijnlijk gebeuren op basis van de gegevens van 31 december 2021. In het eerste jaar van de legislatuur na elke gemeenteraadsverkiezing kunnen partijen verzoeken om de percentages te wijzigen, bijvoorbeeld op basis van de gewijzigde data die onderliggend aan de bepaling van de percentages zijn gebruikt.
De 3 lokale besturen opteren na overleg van 16 maart 2022 om de stemverdeling te doen op basis van de 2 bovenvermelde criteria en dit volgens het percentage van 50% woningen en 50% huishoudens.
Op voorstel van besluit van het college van burgmeester en schepenen.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Regeerakkoord van de Vlaamse Regering 2019-2024;
Vlaamse Codex Wonen van 2021;
Decreet van Vlaamse Regering van 9 juli 2021: “Decreet houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen”, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 10 september 2021, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd;
Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, zijnde het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021, en het Besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, wat betreft de sociale huur, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 21 februari 2022;
De gemeenteraad staat achter het principe om de onderlinge stemverhouding tussen de lokale besturen van Lokeren, Moerbeke en Waasmunster (zijnde de drie lokale besturen die samen de woonmaatschappij zullen vormen binnen het werkingsgebied Waasland-West) vast te leggen op basis van de volgende objectieve criteria:
1° de verhouding tussen het aantal sociale huurwoningen per gemeente;
2° de verhouding tussen het aantal huishoudens per gemeente.
De gemeenteraad staat achter het principe om de in artikel 1 vermelde criteria elk een gelijk gewicht toe te kennen:
1° de verhouding tussen het aantal sociale huurwoningen per gemeente: 50%;
2° de verhouding tussen het aantal huishoudens per gemeente: 50%.
Het ingenomen standpunt wordt kenbaar gemaakt aan de Vlaamse Regering tegen uiterlijk vrijdag 13 mei 2022, a.d.h.v. een uittreksel van dit besluit en dit via e-mail aan woonmaatschappij@vmsw.be.
Bij gemeenteraadsbesluit van 29 november 2021 werd de statutaire en contractuele personeelsformatie van het administratief en logistiek kader van de PZ Lokeren samengesteld als volgt:
Statutair:
1 fulltime equivalent adviseur klasse 2 PLIF en beleidsondersteuning (A-niveau)
1 fulltime equivalent adviseur klasse 2 Jurist en DPO (A-niveau)
3 fulltime equivalent consulent (B-niveau)
1 fulltime equivalent consulent ICT (B-niveau)
1 fulltime equivalent consulent milieuhandhaver (B-niveau)
14 fulltime equivalent assistent (C-niveau)
Contractueel:
3 fulltime equivalent hulpkracht (D-niveau)
Eén fulltime betrekking van statutair hulpkracht is uitdovend en wordt vastgesteld tot het vrijkomen ervan.
Voor de dienst onthaal zijn organiek 4 statutaire assistenten (niveau C) voorzien.
De dienst onthaal bestaat momenteel uit 1 statutaire assistent (niveau C) en 1 contractuele assistent (niveau C);
Voor de optimalisatie van de werking van het onthaal en dit ten diensten van de Lokerse bevolking is er nood aan versterking van deze dienst door bijkomend twee assistenten niveau C binnen de dienst onthaal te voorzien.
Deze bijkomende plaatsen worden geleidelijk aan ingevuld.
Bijgevolg wordt één statutaire betrekking van assistent (niveau C) dienst onthaal, vacant verklaard binnen de statutaire personeelsformatie van het administratief en logistiek personeel van politie.
Het betreft geen gespecialiseerde betrekking.
Aan de raad wordt voorgesteld om volgende selectiewijze vast te stellen:
- het inwinnen, per kandidaat, van het gemotiveerd advies van de korpschef onder wiens bevoegdheid de vacante betrekking valt;
- het houden van een interview met de verschillende kandidaten door de korpschef.
De betrekking niet te begeven naar anciënniteit van de kandidaten.
Er wordt voorgesteld een wervingsreserve aan te leggen voor een gelijkwaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.
Aan de raad wordt gevraagd om akkoord te gaan met de voorgestelde vacantverklaring, de selectiewijze en het aanleggen van een wervingsreserve voor een gelijkaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.
Gelet op het advies van Dirk De Paepe, korpschef, dat de invulling van het organiek kader noodzakelijk is voor een optimalisatie van de werking van het onthaal en dit ten dienste van de Lokerse bevolking;
Overwegende dat we bijgevolg één statutaire betrekking van assistent (niveau C) dienst onthaal, vacant willen verklaren binnen de statutaire personeelsformatie van het administratief en logistiek personeel van politie;
Overwegende dat het geen gespecialiseerde betrekking betreft;
Art 47. Wet tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus van 7 december 1998 bepaalt dat de gemeenteraad beslist over de formatie van het operationeel en van het administratief en logistiek personeel van het lokaal politiekorps, overeenkomstig de door de Koning vastgestelde minimumnormen.
De Koning bepaalt, bij een in Ministerraad overlegd besluit, de modaliteiten volgens welke het personeel van het operationeel en van het administratief en logistiek kader van de federale politie en van de andere lokale politiekorpsen zich kandidaat kunnen stellen voor een ambt bij een lokaal politiekorps;
Art. 6.2.15. KB tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten (RPPol) van 30 maart 2001 bepaalt dat naast het vacant verklaren van de betrekking, de gemeenteraad ook beslist :
- of het gaat om een gespecialiseerde betrekking,
- over de wijze van selectie,
- of er een wervingsreserve wordt aangelegd voor een gelijkwaardige functionaliteit;
dat indien een beslissing genomen wordt om een wervingsreserve aan te leggen, alle in het raam van de mobiliteit geschikt bevonden kandidaten in principe worden opgenomen in de mobiliteitsreserve die geldt voor een zelfde functionaliteit;
dat deze mobiliteitsreserve geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus;
De Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;
Het Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten;
Het Koninklijk Besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;
De Omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones;
De Omzendbrief GPI 15quinquies van 6 april 2005 betreffende het vacant verklaren van betrekkingen in het raam van de mobiliteitsprocedure bij de geïntegreerde politie, gestructureerd op 2 niveaus;
De Omzendbrief GPI 73 betreffende de aanwerving, de selectie en de opleiding van de personeelsleden van het basiskader van de politiediensten;
Het Gemeenteraadsbesluit van 29 november 2021 met betrekking tot de aanpassing personeelsformatie van het operationeel en CaLog kader.
In de statutaire formatie van het administratief en logistiek personeel van de PZ Lokeren één betrekking van assistent (niveau C) dienst onthaal - vacant te verklaren.
Het betreft geen gespecialiseerde betrekking.
De betrekking niet te begeven naar ancienniteit van de kandidaten.
De gemeenteraad stelt volgende selectiewijze vast:
- het houden van een interview met de verschillende kandidaten door de korpschef of zijn gemachtigde;
- het inwinnen, per kandidaat, van het gemotiveerd advies van de korpschef onder wiens bevoegdheid de vacante betrekking valt.
De gemeenteraad besluit een wervingsreserve aan te leggen voor een gelijkwaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.
Is het mogelijk om de bocht in de Brandstraat ter hoogte van houthandel De Groote en overstaande bakkerij veiliger te maken voor de fietsers.
Is er verder onderzoek uitgevoerd naar huurders van de Sociale Tuinwijk die wel of niet een eigendom hebben in het buitenland en wat is er gebeurd met de anonieme brief met een 12 tal namen die ik bezorgd heb aan Dhr burgemeester en Sociale tuinwijk.
Kindersterfte in onze stad is - hopelijk - geen issue.
Als we op termijn willen loskomen van fossiele brandstoffen, moeten we meer inzetten op alternatieve energiebronnen. In het kader hiervan wil Aquafin restwarmte uit afvalwater genereren. Binnen onze stad bieden de Aquafin collectoren en het gemeentelijk stelsel groot potentieel.