De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 21 februari 2022 werden opgemaakt conform de artikelen 32 en 278 van het Decreet Lokaal Bestuur. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de notulen en het zittingsverslag goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 21 februari 2022 werden opgemaakt en aan dit agendapunt toegevoegd. Er waren geen opmerkingen en zij worden dus als goedgekeurd beschouwd.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 artikel 32 en 278.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 21 februari 2022 worden goedgekeurd.
In 2019 werd door Air Liquide een ondergrondse leiding voor gassen aangelegd tussen Temse en Zelzate. Onder andere op 3 percelen eigendom van de stad werd de leiding aangelegd nl. 5/A/182A (7m), 5/A/420A (7,5m) en 5/A/588A (9m). Er dient nog een akte erfdienstbaarheid opgemaakt, te beginnen met een onderhandse overeenkomst. Air Liquide betaalt alle kosten die verbonden zijn aan de akte en de stad heeft vrije notariskeuze. De stad ontvangt voor deze ondergrondse erfdienstbaarheid 117,50 euro (5 euro * 23,5m).
Het aanleggen van een ondergrondse pijpleiding door Air Liquide van Temse naar Zelzate loopt deels over Lokers grondgebied en doorkruist 3 privatieve gronden eigendom van de stad Lokeren. Om te vermijden dat de leiding via het recht van natrekking eigendom wordt van de stad Lokeren is het noodzakelijk een erfdienstbaarheid toe te staan die in een notariële akte wordt opgenomen. In eerste instantie wordt een onderhandse overeenkomst afgesloten voor ondergrondse erfdienstbaarheid op de percelen kadastraal gekend als 5e afdeling sectie A nrs. 182A (7m), 420A (7,5m) en 588A (9m). De overeenkomst wordt nadien in een notariële akte opgenomen die zal opgemaakt worden door notaris De Brabander. De stad ontvangt voor de erfdienstbaarheid 5 euro * 23,5 meter = 117,50 euro.
Beslissing dient door de gemeenteraad genomen conform artikel 41,11° van het decreet lokaal bestuur. Dit artikel bepaalt dat beslissingen inzake daden van beschikking over onroerende goederen, dit omvat ook de beslissing ivm het vestigen van erfdienstbaarheden op onroerende goederen, de exclusieve bevoegdheid zijn van de gemeenteraad.
De raad keurt de vestiging van een ondergrondse erfdienstbaarheid met bijhorende overeenkomst goed ten gunste van Air Liquide Industries Belgium NV, gevestigd te 1130 Haren, Bourgetlaan 44 met ondernemingsnummer 0457.652.730 op de percelen kadastraal gekend als 5e afdeling sectie A nrs.182A, 420A en 588A.
De overeenkomst waarvan sprake in artikel 1 wordt vervolgens opgenomen in de notariële akte die zal opgemaakt en verleden worden door notaris De Brabander.
Op 13 juni 2016 werd aan ontwikkelaar Hyboma een verkavelingsvergunning afgeleverd voor het realiseren van een verkaveling bestaande uit 19 kavels met bijhorende wegenis in Eksaarde-dorp. De wegenis is ondertussen gekend als Koffiedreef en ter uitvoering van de lasten verbonden aan de vergunning dient de wegenis en haar toebehoren kosteloos overgedragen aan de stad Lokeren. De goederen die kosteloos worden overgedragen zijn kadastraal gekend als 5e afdeling sectie B nrs.1410Y en 1410P en hebben samen een kadastrale oppervlakte van 22a 21ca. Perceel 1410Y is de eigenlijke wegenis, perceel 1410P is een openbare groenvoorziening.
In de akte wordt toepassing gevraagd van kosteloze registratie omwille van het openbaar nut nl. inlijving in de openbare wegenis.
Aan de raad wordt gevraagd akkoord te gaan met de overdracht van de wegenis en haar toebehoren alsook de groenvoorziening ten gunste van het openbaar domein.
De gemeenteraad keurde op 30 mei 2016 de voorwaarden goed voor het verkavelen van gronden in Eksaarde-dorp nadat hiertoe door ontwikkelaar HYBOMA een verzoek tot verkavelen van gronden was ingediend. De gemeenteraad keurde hierbij ook het tracé van de wegenis en de rooilijnen goed.
Op 13 juni 2016 leverde het schepencollege dan de verkavelingsvergunning af ten gunste van HYBOMA. De verkaveling houdt oa de realisatie van wegenis is alsook de realisatie van een openbare groenvoorziening. Aanvankelijk zou de groenvoorziening eigendom worden van de medeeigenaars in de verkaveling waarbij de medeeigenaars moeten instaan voor het onderhoud van de groenvoorziening. Op 23 september 2019 keurde het schepencollege op vraag van de medeeigenaars een wijziging goed die er op neerkomt dat de groenvoorziening samen met de wegenis en haar toebehoren zal overgedragen worden ten gunste van de stad Lokeren waarbij de stad wegenis én groenvoorziening zal opnemen in het openbaar domein.
Op 9 maart 2022 bezorgt notaris De Brabander het ontwerp van akte waarbij de onroerende goederen, kadastraal gekend als 5e afdeling sectie B nr.1410Y (wegenis gekend als Koffiedreef) en nr.1410P (groenvoorziening) kosteloos worden overgedragen aan de stad Lokeren. De goederen die worden overgedragen hebben een gezamenlijke oppervlakte van 22a 21ca.
Aangezien de overdracht gebeurt om reden van openbaar nut, wordt in de akte toepassing gevraagd van kosteloze registratie.
Aan de raad wordt gevraagd de kosteloze overdracht ten gunste van de stad Lokeren, zoals beschreven in het ontwerp van akte opgemaakt door notaris De Brabander, goed te keuren.
Beslissing dient door de gemeenteraad genomen conform artikel 41,11° van het decreet lokaal bestuur. Dit artikel bepaalt dat beslissingen inzake daden van beschikking over onroerende goederen, dit omvat ook de beslissing ivm het verwerven van onroerende goederen (ook al gebeurt het kosteloos), de exclusieve bevoegdheid zijn van de gemeenteraad.
De raad keurt de kosteloze overdracht van de wegenis, gekend als Koffiedreef, kadastraal gekend als 5e afdeling sectie B nr.1410Y, en de groenvoorziening, kadastraal gekend als 5e afdeling sectie B nr.1410P, met een gezamenlijke oppervlakte van 22a 21ca, goed.
Het ontwerp van akte zoals opgemaakt door notaris De Brabander, bezorgd via mail op 9 maart 2022, wordt goedgekeurd.
De onroerende goederen, voorwerp van deze beslissing, worden opgenomen in het openbaar domein van de stad Lokeren.
Op 3 maart 1980 werd de verkoopakte verleden waarbij 13.083 m² industriegrond in de Zoomstraat werd verkocht aan de pvba Keppens, toen gevestigd Luikstraat 56 in Lokeren. Er werd een bouwbedrijf opgericht.
Met een aangetekende brief van 11 februari 2022 meldt notariskantoor Van Ooteghem & Heck dat zij gelast is met de verkoop van het pand gelegen Zoomstraat 10. Er is geen toelating vereist voor de verkoop van het pand, zoals blijkt uit de verkoopakte van 3 maart 1980. Er is wel toelating nodig voor het wijzigen van de bedrijfsactiviteiten.
Het pand zal verkocht worden aan AVK Belgium. De bedrijfsactiviteiten worden als volgt omschreven : AVK Belgium is een verkooporganisatie die onderdeel is van een internationale Deense groep. De producten kunnen gebruikt worden in allerlei toepassingen mbt transporteren en regelen van drinkwater, afvalwater, bluswater, gassen, andere vloeistoffen en bulkproducten. De aangeboden producten en oplossingen zijn schuifafsluiters, vlinderkleppen, bolkranen,... die vervaardigd zijn uit allerlei materialen zoals gietijzer, PE, Messing of een combinatie ervan.
Op de site in Lokeren worden de producten die gemaakt zijn door allerlei productiebedrijven die onderdeel zijn van de AVK-groep, gestockeerd en gedistribueerd. De producten worden op de site wel gemonteerd conform de specificaties en/of op vraag van de klanten.
Aan de raad wordt gevraagd om akkoord te gaan met de wijziging van de bedrijfsactiviteiten.
In de verkoopakte van 3 maart 1980 werd opgenomen dat de koper zijn oorspronkelijk bepaalde bedrijfsactiviteit veranderen in een andere bedrijfsactiviteit na voorafgaandelijk en gemotiveerde aanvraag aan het schepencollege. Het schepencollege legt deze aanvraag voor aan de gemeentelijk die de uiteindelijke beslissing heeft.
Er werd geen terugkooprecht opgenomen in de akte en er is ook geen toelating vereist om het pand en het bedrijfsterrein te verkopen. Er was enkel een verbod om te vervreemden binnen de tien jaar na de aankoop.
Er is een gunstig advies van dienst omgeving voor het wijzigen van de bedrijfsactiviteiten.
Er zijn dus geen redenen om bezwaar te hebben tegen de wijziging van de bedrijfsactiviteiten.
Wet betreffende de economische expansie van 30 december 1970 en latere wijzigingen
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 41 § 2, 9°
Verkoopakte van 3 maart 1980 over de verkoop van 13.082 m² industriegrond aan bouwbedrijf Keppens
De gemeenteraad gaat akkoord met de wijziging van de bedrijfsactiviteiten.
Ter hoogte van de Naastveldstraat wordt een nieuwe verkaveling aangelegd waardoor het noodzakelijk is om één nieuwe straatnaam vast te stellen.
Het college stelt voor om volgende straatnaam voorlopig vast te stellen:
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om Venusstraat voorlopig vast te stellen voor de nieuwe verkaveling aan de Naastveldstraat.
Gezien de noodzaak voor een nieuwe straatnaam voor de verkaveling aan de Naastveldstraat en met inachtname van het advies van de Stedelijke Cultuurraad wordt voorgesteld om Venusstraat voorlopig vast te stellen.
Het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen en gewijzigd bij decreet van 29 november 2002.
Venusstraat als straatnaam voorlopig vast te stellen voor de nieuwe verkaveling aan de Naastveldstraat.
Het College van Burgemeester en Schepenen opdracht te geven tot uitvoering van de procedure die is vastgesteld in hoofdstuk III van het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, gewijzigd door het decreet van 29 november 2002. Er wordt geen advies gevraagd aan de Koninklijke Commissie van Advies voor Plaatsnaamgeving.
Op de site van het voormalig slachthuis wordt een nieuwe verkaveling aangelegd waardoor het noodzakelijk is om zeven nieuwe straatnaam vast te stellen.
De gemeenteraad besliste op haar zitting van 25 oktober 2021 om de zeven voorgestelde namen met de bemerkingen van raadslid Beuseling te bezorgen aan de Cultuurraad, en hun advies af te wachten.
Naar aanleiding van het advies van de Cultuurraad in combinatie met de bemerkingen van raadslid Beuseling stelt het college voor om volgende straatnaam voorlopig vast te stellen:
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om bovenstaande straatnamen voorlopig vast te stellen voor de nieuwe verkaveling op de site van het voormalig slachthuis.
De gemeenteraad besliste op haar zitting van 25 oktober 2021 om de zeven voorgestelde namen met de bemerkingen van raadslid Beuseling te bezorgen aan de Stedelijke Cultuurraad. Met inachtname van het advies van de Stedelijke Cultuurraad en de bemerkingen van raadslid Beuseling wordt voorgesteld om de voorlopige vaststelling te wijzigen naar:
Het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen en gewijzigd bij decreet van 29 november 2002.
De namen vastgesteld ter voorlopige vaststelling voor de verkaveling op de site van het voormalig slachthuis op de gemeenteraadszitting dd. 25 oktober 2021 worden gewijzigd:
Het College van Burgemeester en Schepenen opdracht te geven tot uitvoering van de procedure die is vastgesteld in hoofdstuk III van het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, gewijzigd door het decreet van 29 november 2002. Er wordt geen advies gevraagd aan de Koninklijke Commissie van Advies voor Plaatsnaamgeving.
Ter hoogte van de Ploegstraat wordt een nieuwe verkaveling aangelegd waarvoor het noodzakelijk is om één nieuwe straatnaam vast te stellen.
Het college heeft in haar zitting dd. 07 oktober 2019 principieel beslist om volgende straatnaam voor te stellen:
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om Eggestraat voorlopig vast te stellen voor de nieuwe verkaveling aan de Ploegstraat.
Gezien de noodzaak voor een nieuwe straatnaam voor de verkaveling aan de Ploegstraat wordt voorgesteld om Eggestraat voorlopig vast te stellen.
Het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen en gewijzigd bij decreet van 29 november 2002.
Principiële beslissing van het college van burgemeester en schepenen dd. 07 oktober 2019.
Eggestraat als straatnaam voorlopig vast te stellen voor de nieuwe verkaveling aan de Ploegstraat.
Het College van Burgemeester en Schepenen opdracht te geven tot uitvoering van de procedure die is vastgesteld in hoofdstuk III van het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, gewijzigd door het decreet van 29 november 2002. Er wordt geen advies gevraagd aan de Koninklijke Commissie van Advies voor Plaatsnaamgeving.
Voor de berekening van de geldelijke anciënniteit verworven op het tijdstip van de indiensttreding bij de lokale politie, worden de diensten verricht in de openbare diensten van de staten die deel uitmaken van de Europese Economische Ruimte of van de Zwitserse Bondsstaat, ambtshalve aangenomen.
Conform de wetgeving is dit de bevoegdheid van de gemeenteraad maar delegeerbaar aan de burgemeester.
Op dit moment bestaat deze delegatie niet.
Het is aangewezen, in functie van administratieve vereenvoudiging en in functie van een snelle doorlooptijd van de betrokken dossiers, de delegatie van het goedkeuren van dossier van valorisatie van geldelijke anciënniteit van de gemeenteraad naar de burgemeester te voorzien.
Aan de raad wordt gevraagd deze delegatie goed te keuren.
Voor de berekening van de geldelijke anciënniteit verworven op het tijdstip van de indiensttreding bij de lokale politie, worden ambtshalve aangenomen de diensten verricht in de openbare diensten van de Staten die deel uitmaken van de Europese Economische Ruimte of van de Zwitserse Bondsstaat.
Het KB van 26 maart 2014 tot wijziging van het KB van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten bepaalt dat de gemeenteraad of de politieraad of de burgemeester of het politiecollege in geval van de delegatie bedoeld in artikel 56, tweede en derde lid, van de wet, voor wat betreft de lokale politie, en de commissaris-generaal of de door hem aangewezen overheid, voor wat betreft de federale politie, de diensten verricht in andere overheidsdiensten of in de privésector of als zelfstandige kan erkennen indien hij van mening is dat deze diensten een beroepservaring vormen die bijzonder nuttig is voor de functie waarin het personeelslid wordt aangeworven of in dienst wordt genomen bij arbeidsovereenkomst.
Op heden bestaat deze delegatie niet.
Het is aangewezen, in functie van administratieve vereenvoudiging en in functie van een snelle doorlooptijd van de betrokken dossiers, de delegatie van het goedkeuren van dossier van valorisatie van geldelijke anciënniteit van de gemeenteraad naar de burgemeester te voorzien.
Nieuwe Gemeentewet;
Decreet Lokaal Bestuur;
KB d.d. 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten; zoals later gewijzigd;
KB d.d. 26 maart 2014 tot wijziging van sommige bepalingen van het KB van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten betreffende de geldelijke anciënniteit.
Art. 56 van de wet tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst van 7 december 1998 en latere wijzigingen.
De gemeenteraad keurt de delegatie van de valorisatie van de geldelijke anciënniteit van de gemeenteraad naar de burgemeester goed.
De gemeenteraad heeft in haar zitting van 28 januari 2019 akte genomen van de samenstelling van de verschillende gemeenteraadscommissies.
In haar zittingen van 25 mei 2020 en 14 september 2020 heeft de gemeenteraad akte genomen van wijzigingen aan de samenstelling.
Namens de Groen-fractie werd de heer Marc Beuseling aangeduid als effectief lid van de commissie infrastructuur.
Met mailbericht van 23 maart 2022 meldt raadslid-fractieleider Björn Rzoska dat raadslid Marc Beuseling zijn mandaat ter beschikking stelt. Hij zal vervangen worden door raadslid Debbaut.
Aan de raad wordt gevraagd akte te nemen van deze wijziging waarbij raadslid Alain Debbaut aangeduid wordt als effectief lid van de commissie infrastructuur in vervanging van raadslid Beuseling.
Het mailbericht van raadslid-fractieleider Björn Rzoska over de vervanging van raadslid Beuseling in de commissie Infrastructuur, werd tijdig aan de algemeen directeur bezorgd.
De gemeenteraad moet enkel akte nemen van de voorgestelde wijziging waarbij raadslid Alain Debbaut aangeduid wordt als effectief lid van de commissie infrastructuur in vervanging van raadslid Marc Beuseling.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
Gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 waarbij akte werd genomen van de samenstelling van de verschillende gemeenteraadscommissies
Gemeenteraadsbesluit van 25 mei 2020 waarbij akte genomen werd van de wijziging van de samenstelling van de commissie Infrastructuur
Gemeenteraadsbesluit van 14 september 2020 waarbij akte genomen werd van de wijziging van de samenstelling van de commissie Infrastructuur
De gemeenteraad neemt akte van de vervanging van raadslid Beuseling door raadslid Alain Debbaut als effectief lid in de gemeenteraadscommissie Infrastructuur.
De gemeenteraad heeft op 16 december 2019 het belastingreglement van de ingekohierde belasting op het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen goedgekeurd. Dit reglement trad in werking vanaf 1 januari 2020 voor een periode van 6 jaar, tot 31 december 2025.
De afvalintercommunale Durme-Moervaart (IDM) heeft per brief van 24 januari 2022 gevraagd om het belastingreglement voor het recyclagepark aan te passen in het kader van hun nieuwe samenwerkingsovereenkomst met Recupel.
Deze nieuwe samenwerkingsovereenkomst met Recupel werd goedgekeurd op de Raad van Bestuur van IDM van 24 november 2021 en gaat in op 1 december 2021 en loopt tot 27 oktober 2029.
De nieuwe afspraken tussen IDM en Recupel hebben tot gevolg dat categorie AEEA en KGA uitgebreid wordt met matrassen en dat de tarieven voor AEEA licht aangepast worden. Namelijk het afleveren in het recyclagepark van AEEA wordt voortaan ook voor andere bezoekers gratis en matrassen zijn zowel voor de Lokerse als andere bezoekers gratis. De tarieven voor KGA worden niet gewijzigd. De overige bepalingen uit het belastingreglement op het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen blijven behouden.
CATEGORIE | TARIEVEN OUD REGLEMENT | CATEGORIE | TARIEVEN NIEUW REGLEMENT | ||
| Voor gezinnen ingeschreven in de bevolkingsregisters van de gemeente Lokeren | Voor alle andere bezoekers (andere gezinnen, bedrijven, instellingen, vrije beroepen, verenigingen, e.d.) |
| Voor gezinnen ingeschreven in de bevolkingsregisters van de gemeente Lokeren | Voor alle andere bezoekers (andere gezinnen, bedrijven, instellingen, vrije beroepen, verenigingen, e.d.) |
Grofvuil | 0,20 euro/kg | 0,20 euro/kg | Grofvuil | 0,20 euro/kg | 0,20 euro/kg |
Niet recycleerbaar afval | 0,10 euro/kg | 0,10 euro/kg | Niet recycleerbaar afval | 0,10 euro/kg | 0,10 euro/kg |
Recycleerbaar afval | 0,05 euro/kg | 0,05 euro/kg | Recycleerbaar afval | 0,05 euro/kg | 0,05 euro/kg |
AEEA en KGA | 0,00 euro/kg | 0,05 euro/kg | AEEA | 0,00 euro/kg | 0,00 euro/kg |
|
|
| KGA | 0,00 euro/kg | 0,05 euro/kg |
|
|
| Matrassen | 0,00 euro/kg | 0,00 euro/kg |
Deze aanpassingen werden besproken en het advies van de Raad van Bestuur van IDM wordt gevolgd.
Aan de raad wordt gevraagd om de tarieven in het belastingreglement op het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen aan te passen vanaf 01 januari 2022 tot en met 31 december 2025.
Het lokaal bestuur kan belastingen in zijn voordeel heffen om te kunnen voorzien in de gemeentelijke belangen en diensten van openbaar nut, zoals in dit geval de aanvaarding en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen. Het is dan ook financieel noodzakelijk om een belasting vast te stellen voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen door Lokerse burgers en andere bezoekers.
Op vraag van IDM van 24 januari 2022 wordt het actuele belastingreglement aangepast in aansluiting met de nieuwe samenwerkingsovereenkomst die IDm met Recupel afgesloten heeft op 24 november 2021 en die toegepast wordt vanaf 1 december 2021.
Het actuele belastingreglement wordt met ingang van 1 januari van 2022 gewijzigd met naleving van het principe van de annaliteit van belastingen omdat het belastbaar feit zich voordoet in het jaar waarin het belastingreglement wordt aangepast.
Artikel 170 §4 van de Grondwet en volgende wijzigingen
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenbeslechting voor provincie- en gemeentebelastingen en volgende wijzigingen
Artikelen 40 §3 en 41, 14° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en volgende wijzigingen
Het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 waarbij, voor een termijn eindigend op 31 december 2025, een ingekohierde belasting op het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen werd vastgesteld.
De gemeenteraad heft het belastingreglement van 16 december 2019 betreffende de ingekohierde belasting op het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen vanaf 1 januari 2022 op.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het belastingreglement betreffende de ingekohierde belasting op het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen voor een termijn ingaande op 1 januari 2022 en eindigend op 31 december 2025.
Per brief van 17 februari 2022 laat de Gouverneur van Oost-Vlaanderen weten dat het dossier betreffende de politiebegroting 2022, zoals vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 20 december 2021, op het provinciaal gouvernement op 6 januari 2022 werd ontvangen.
In het kader van het federaal toezicht (art. 71 e.v. WGP) werd goedgekeurd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van de goedkeuring door de Gouverneur van Oost-Vlaanderen.
De Gouverneur laat per brief van 17/02/2022 weten dat de begroting 2022 in het kader van het federaal toezicht (art. 71 e.v. WGP) van de Politiezone Lokeren, zoals vastgesteld door de Raad in zitting van 20/12/2021 werd goedgekeurd doch met het verzoek om via wijzigingen in overeenstemming te brengen met de ministeriële richtlijnen.
De Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, inzonderheid op artikel 34 en op de artikelen 77 tot 80 (hierna aangeduid als WGP).
Het Koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie, inzonderheid op de artikelen 66 tot 72 (hierna aangeduid als ARPC).
De ministeriële omzendbrief PLP 61 d.d. 8 december 2021, BS 20 december 2021, betreffende de onderrichtingen voor het opstellen van de politiebegroting voor 2022 ten behoeve van de politiezones.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen meer bepaald artikel 41 paragraaf 2, 3°.
Neemt kennis van de goedkeuring door de Gouverneur van Oost-Vlaanderen van de begroting 2022 van de politiezone Lokeren, vastgesteld door de Gemeenteraad op 20 december 2021.
Het meerjarenplan 2020-2025 voorziet leningen voor de investeringsprojecten IP 2016/032 bouw nieuwe brandweerkazerne en prioritair IP P2016-6 bouw nieuw zwembad.
Voor de brandweerkazerne werd een opname van een lening van 7.500.000 EUR in 2022 en voor de bouw van het nieuw zwembad werd onder budgetjaar 2023 een opname van een lening van 16.000.000 EUR voorzien.
Omdat het bestuur wil anticiperen op stijgende rentevoeten wil het de lening van het zwembad vervroegen naar 2022 en wil het beide leningen voor een totaal bedrag van 17.500.000 EUR afsluiten en opnemen in 2022, namelijk 7.500.000 EUR voor de brandweerkazerne en 10.000.000 EUR voor het zwembad
De vereiste budgetten zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 en zullen bij de eerstvolgende aanpassing verschoven worden.
BUDGETJAAR | INVESTERINGSPROJECT | INTRESTAFLOSSINGEN BI 004000 AR 65000000 | KAPITAALSAFLOSSINGEN BI 004000 AR 42330000 |
2022 | brandweerkazerne | 27.739,72 EUR | nihil |
2023 | brandweerkazerne | 101.198,63 EUR | 249.666,66 EUR |
| zwembad | 59.178,00 EUR | nihil |
2024 | brandweerkazerne | 109.508,00 EUR | 249.666,66 EUR |
| zwembad | 240.658,00 EUR | 533.333,33 EUR |
2025 | brandweerkazerne | 105.590,73 EUR | 249.666,66 EUR |
| zwembad | 323.000,00 EUR | 533.333,33 EUR |
Het typebestek van de VVSG wordt voorgesteld als ontwerptekst van contract op basis waarvan de prijsvraag voor dit leningenpakket zal gebeuren.
De voorziene leningsmodaliteiten zijn: looptijd van 30 jaar, vaste rentevoet, semestriële intrest- en kapitaalsaflossingen.
Er worden zeven banken gevraagd om een voorstel van lening te bezorgen.
Artikel 28 §1, 6° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten sluit opdrachten voor het aangaan van leningen uit van de toepassing van de wet.
Ook al dient er geen plaatsingsprocedure, noch vaststelling van de voorwaarden van de opdracht volgens de wetgeving overheidsopdrachten gevoerd te worden, het bestuur zal de voorwaarden van de opdracht voor het aangaan van leningen en de wijze van marktconsultatie dienen te bepalen om haar opdracht op een zorgvuldige, onpartijdige, transparante wijze en na mededinging tussen verschillende banken aan te gaan en af te sluiten.
Om te anticiperen op de stijgende rentevoeten op de financiële markt wenst de stad Lokeren vervroegd het leningenpakket van 17.500.000 EUR aan te gaan.
Het is dan ook aangewezen om het meerjarenplan 2020-2025 aan te passen en een dossier leningen op te starten om nog in 2022 een contract te kunnen afsluiten voor het aangaan van leningen ter financiering van deze investeringsprojecten en deze ook effectief te kunnen opnemen.
Aangezien het bestuur in de mogelijkheid wil zijn om deze leningen binnen het jaar 2022 op te nemen, is het aangewezen om de opdracht voor het aangaan van de leningen al onmiddellijk op te starten vóór de aanpassing van het meerjarenplan, die volgens de beleidsplanning in oktober 2022 voorzien is.
Het typebestek van de VVSG wordt voorgesteld als ontwerptekst van contract op basis waarvan de prijsvraag zal gebeuren.
De voorziene leningsmodaliteiten zijn: looptijd van 30 jaar, vaste rentevoet, semestriële intrest- en kapitaalsaflossingen.
Zeven banken worden gevraagd om een voorstel van lening te bezorgen.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, artikel 28 §1, 6° waarbij het sluiten van opdrachten voor het aangaan van leningen uitgesloten worden van de toepassing van de wet.
Decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 10°, a met betrekking tot de bevoegdheid van de gemeenteraad voor het vaststellen van voorwaarden van overheidsopdrachten.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56 §3, 3° met betrekking tot de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen voor het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten die vallen binnen het begrip dagelijks bestuur.
De beslissing van de gemeenteraad van 17 december 2018 met de actuele versie van de notie dagelijks bestuur voor overheidsopdrachten.
Goed te keuren de voorgelegde ontwerptekst van het contract voor het aangaan van een lening voor de financiering van de investeringsprojecten 2022 van de stad Lokeren (dossier nr. 22/EU/25)
Volgende banken worden per mail aangeschreven met de vraag om een leningsvoorstel op basis van het goedgekeurd bestek (dossier nr. 22/EU/25) met betrekking tot het aangaan van een lening van 17.500.000 EUR te bezorgen:
- ING e-mail: annelies.cornelis@ing.com
- KBC e-mail: dirk.degrave@kbc.be
- Paribas Fortis e-mail: els.brackx@bnpparibasfortis.com
- Belfius e-mail: isabel.verhelst@belfius.be
- Crelan e- mail: nele@kantoor-verhofstadt.be
- Triodos Bank e-mail: ronny.jongen@triodos.be
- Argenta Bank e-mail: burt.vandenberghe@argenta.be
De uitgave is voorzien in het exploitatiebudget van het meerjarenplan 2020-2025 onder beleidsitem 004000 en algemene rekeningen 65000000 voor de intrestaflossingen en onder het liquiditeitenbudget, beleidsitem 004000 en algemene rekening 42330000 voor de kapitaalsaflossingen.
De ontvangst van de lening is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 onder beleidsitem 004000 en algemene rekening 17330000 van het liquiditeitenbudget.
Zowel de ontvangsten en uitgaven van deze leningen worden bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan verschoven naar het voorgaande budgetjaar.
Fietssnelweg F4 verbindt Gent via Lokeren en Sint-Niklaas met Antwerpen langsheen of nabij de spoorlijn L59. Tussen de Nieuwe Stationsstraat en de Nieuwe Dreef ontbreekt een stuk fietsweg. Fietsers rijden er momenteel via de parallelle Spoorweglaan. Ter hoogte van de Nieuwe Molenstraat / Nieuwe Dreef dwarsen ze de spoorlijn via een spooroverweg. Infrabel en de provincie Oost-Vlaanderen realiseren in samenwerking met de stad deze missing link op de fietssnelweg F4.
Tussen de Nieuwe Stationsstraat en de Nieuwe Dreef wordt een nieuw stuk fietssnelweg voorzien. Tussen de Bareelstraat en de Nieuwe Dreef zal de fietssnelweg via een tunnel wisselen van zijde van het treinspoor L59 Gent - Antwerpen. De onderdoorgang van het spoor (tunnel) is een project van Infrabel; het verlengde van het spoor tot de Nieuwe Dreef en de aantakking naar de Fernand Hanusdreef is een project in beheer van de provincie Oost-Vlaanderen.
Infrabel vraagt om een samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen voor hun deel van de werken (tunnel onder het spoor, toegangshelling en aansluiting op de Bareelstraat).
Binnen de samenwerkingsovereenkomst wordt de taakverdeling en de financiële verdeling van de werken en het latere beheer vastgelegd.
Aan de raad wordt gevraagd deze samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.
De realisatie van het volledig traject van de fietssnelweg F4 op grondgebied Lokeren is wenselijk.
De aanleg van een fietstunnel onder spoorlijn 59 door Infrabel werd voorzien.
Infrabel vraagt om een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten met als doel om de rechten en plichten vast te leggen tussen alle partijen die zich verbinden om samen de nieuwe fietstunnel op de fietssnelweg F4 te realiseren en te beheren.
De samenwerkingsovereenkomst legt de taakverdeling tussen Infrabel en de stad Lokeren over de studie, de bouw, de financiering, de eigendom en het later beheer en het onderhoud vast.
Aan de raad wordt gevraagd om de samenwerkingsovereenkomst tussen Infrabel en stad Lokeren goed te keuren.
Infrabel vraagt de stad de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.
De Gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met Infrabel voor de studie, de bouw, de financiering en het latere beheer en het onderhoud van de fietstunnel tussen de Bareelstraat en de Nieuwe Dreef goed.
De ondertekende samenwerkingsovereenkomst wordt overgemaakt aan de provincie Oost-Vlaanderen.
Bij besluit van 2/9/2019 stelde de gemeenteraad de leden van de Omgevingsraad aan. Namens de verenigingen van senioren werd als effectief lid de heer Robert De Clippeleire aangesteld. De heer De Clippeleire heeft zich niet meer kandidaat gesteld voor de Lokerse Ouderenraad en is dus geen lid meer. Vanuit de Ouderenraad wordt de heer Hervé Devos, penningmeester van de Ouderenraad en voorzitter van de Welzijnsraad als kandidaat voorgesteld om als effectief lid de verenigingen van senioren te vertegenwoordigen in de Omgevingsraad. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om deze kandidatuur goed te keuren.
Bij besluit van 2/9/2019 stelde de gemeenteraad de leden van de Omgevingsraad aan. Namens de verenigingen van senioren werd als effectief lid de heer Robert De Clippeleire aangesteld. De heer De Clippeleire heeft zich niet meer kandidaat gesteld voor de Lokerse Ouderenraad en is dus geen lid meer. Vanuit de Ouderenraad wordt de heer Hervé Devos, penningmeester van de Ouderenraad en voorzitter van de Welzijnsraad als kandidaat voorgesteld om als effectief lid de verenigingen van senioren te vertegenwoordigen in de Omgevingsraad. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om deze kandidatuur goed te keuren.
Artikel 1.3.3. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en volgende wijzigingen
De heer Hervé Devos, Waasmunsterbaan 22 A te Lokeren wordt aangesteld als effectief lid namens de verenigingen voor senioren in de Omgevingsraad.
Op 27 mei 2019 ging het college principieel akkoord met de toepassing van een nieuw gebruikersreglement voor de stedelijke sport- en jeugdaccommodaties met ingang op 1 augustus 2019. Destijds maakte het gebruikersreglement onderdeel uit van het algemeen stedelijk politiereglement dat jaarlijks in december werd goedgekeurd door de gemeenteraad. Het nieuw gebruikersreglement zou daarom voorgelegd worden bij de eerstvolgende goedkeuring van het politiereglement.
Eind 2019 werd echter om praktische reden beslist dat de diverse stedelijke reglementen geen onderdeel meer uitmaakten van het politiereglement. Om die reden werd het reglement tot op heden niet goedgekeurd door de gemeenteraad.
Aan de raad wordt gevraagd het gebruikersreglement goed te keuren.
Het gebruikersreglement werd opgemaakt in 2012 bij de bouw van het sport- en jeugdcentrum en stemt niet meer overeen met het gebruik en de toepassing in de praktijk.
Een gebruikersreglement noodzakelijk is om algemene richtlijnen inzake toegang, veiligheid, e.a. en specifieke werkingsprincipes vast te leggen voor de goede werking van het jeugd- en sportcomplex en dit zowel algemeen als m.b.t. de diverse specifieke ruimten.
Het reglement is na goedkeuring afdwingbaar om reden dat het politiereglement in artikel 3§1. bepaalt dat iedereen de besluiten van de burgemeester, de politieverordeningen en alle andere reglementen en verordeningen bekrachtigd door de gemeenteraad moet naleven.
Gemeenteraadsbeslissing van 1 juni 2012 betreffende de goedkeuring van het gebruikersreglement nieuw jeugd- en sportcomplex.
Gemeenteraadsbeslissing van 18 december 2018 betreffende de goedkeuring van het politiereglement, meer bepaald artikel 1 toepassingsgebied en als bijlage het gebruikersreglement nieuw sport- en jeugdcomplex.
Gemeenteraadsbeslissing van 20 december 2021 betreffende aanpassing politiereglement. Goedkeuring.
Het gebruikersreglement stedelijke sport- en jeugdaccommodaties in bijlage goed te keuren.
In 2005 legde de KBVB in samenwerking met de gemeenten 40 voetbalterreintjes aan in Vlaanderen, waaronder één in de destijds nieuw te realiseren woonwijk (Roggestraat) te Lokeren.
Eind 2020 ontving de stad een verzoek van de KBVB om in te stappen in een nieuw project, Belgian Red Courts. Dit project maakt deel uit van de nieuwe strategie van de KBVB in kader van social responsability en heeft tot doel een sociale impact genereren door voetbal toegankelijk te maken voor iedereen, gemeenschappen te verbinden en samenwerkingsverbanden met de lokale clubs en andere partners tot stand te brengen. Concreet wil men :
Op 12 oktober 2020 gaf het college een principieel akkoord om mee te werken aan dit project op voorwaarde dat er een nieuw terrein zou gerealiseerd worden in de Hoedhaarsite, dus niet de renovatie van het bestaande terrein in de Roggestraat. De KBVB gaf hiervoor zijn akkoord op voorwaarde dat de stad instaat voor de voorbereidende werken (aanleg fundering).
Het terrein zal aangelegd worden in 2022, op de hoek van de Haarsnijders- en Strijkersstraat (tegenover de nieuw te bouwen brandweerkazerne).
In de overeenkomst worden o.a. volgende verbintenissen geformuleerd :
Aan de raad wordt gevraagd om de samenwerkingsovereenkomst voor de realisatie van dit project goed te keuren.
In 2005 legde de KBVB in samenwerking met de gemeenten 40 voetbalterreintjes aan, waaronder één in de destijds nieuw te realiseren woonwijk (Roggestraat) te Lokeren.
Belgian Red Courts maakt deel uit van de nieuwe strategie van de KBVB in kader van social responsability en heeft tot doel een sociale impact genereren door voetbal toegankelijk te maken voor iedereen, gemeenschappen te verbinden en samenwerkingsverbanden met de lokale clubs en andere partners tot stand te brengen.
De stad stelt een grond ter beschikking op de hoek van de Haarsnijders en Strijkersstraat (tegenover de nieuw te bouwen brandweerkazerne) voor de aanleg van het terrein met bijhorende tribune en containerlokaal.
De KBVB staat in voor de aanleg van de Red Court, bijhorende tribune en containerlokaal. De stad voorziet een cofinanciering van 30%, met een maximaal bedrag van 29.500 euro. De stad voorziet de terreinen, die aangewezen worden voor de aanleg van een Belgian Red Court, van de nodige fundering en voorzieningen.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22/12/2017, en volgende wijzigingen namelijk artikel 40, § 1.
De licentie- en samenwerkingsovereenkomst Belgian Red Courts project in bijlage goed te keuren.
Namens de Groen-fractie wens ik het aanwenden van camera’s in de strijd tegen sluikstorten te bevragen.
1. Hoe evalueert het bestuur de resultaten verstrekt door DIV betreffende de inzet van camera’s in de strijd tegen sluikstorten en zwerfvuil binnen onze stad?
2. Hoe zal het bestuur de aanwezige camera’s effectiever aanwenden om de toename van sluikstorten terug te dringen?
3. Overweegt de Stad om in navolging van Moerbeke de mobiele camera’s van IDM op haar grondgebied aan te wenden?
Sedert eind vorige maand is het stedelijk zwembad gesloten en dit zal zo zijn tot de opening van de nieuwbouw eind 2023. Met de sluiting van het zwembad merken we op dat bij heel wat scholen op Lokers grondgebied het schoolzwemmen ook 'on hold' gezet is tot de opening van het nieuwe zwembad. Schoolzwemmen stond de afgelopen schooljaren al immens onder druk omwille van de coronacrisis wat maakt dat sommige kinderen quasi 4 jaar nauwelijks een zwembad langs de binnenkant zullen gezien hebben. Voor veel kinderen is de school ook de enige plek waar men kan leren zwemmen. Het verontrust ons dan ook dat door de sluiting van het zwembad zoveel kinderen niet of nauwelijks hun zwemvaardigheden zullen ontwikkelen. Ik stel hieromtrent graag volgende vragen met het oog op schooljaar 2022-2023:
De seniorenresidentie Hof ter Clipsen is een crowdfunding opgestart voor het oprichten van een beweegtuin.
Dit is een prachtig initiatief dat ook op het openbaar domein een plaats zou moeten krijgen.
Welke inspanningen neemt onze stad om ouderen aan het bewegen, sporten te krijgen?
Twee weken geleden was er de Commissie Burgerzaken, Welzijn en Onderwijs.
Eén van de agendapunten was "de stand van zaken Oekraïnse vluchtelingen in Lokeren".
Er was toen echter nog heel wat onduidelijk.
Nu is er zowel op Federaal als Vlaams niveau heel wat meer op punt gezet.
Graag had ik geweten welke initiatieven het Lokerse stadsbestuur neemt of zal nemen in de toekomst?
Is er al een zicht op het aantal Lokerse gastgezinnen? Is er begeleiding, controle voorzien vanuit het lokale niveau?
Hoeveel vluchtelingen uit Oekraïne verblijven er momenteel in Lokeren?
Onze fractie had graag een laatste stand van zaken gehad betreffende de opvang van Oekraïense vluchtelingen in onze stad.
De vraag werd reeds een tijdje terug gesteld op de commissie Algemeen beleid. De stad Lokeren voorziet 20 plaatsen (max. 6 maand) in te restaureren sociale woningen en is of was op zoek naar 20 bijkomende plaatsen bij gastgezinnen. We zijn nu enkele weken verder.
Vandaar onze vragen: