Er werd door de NMBS een aanvraag tot omgevingsvergunning (met dossiernummer OMV_2021095617) ingediend bij het departement Omgeving voor het bouwen van nieuwe fietsenstallingen aan het station. De gemeenteraad moet een advies verlenen aangezien de aanvraag het afschaffen van een buurtweg omvat.
De aanvraag betreft het bouwen van een fietsenstalling aan de voor- en achterzijde van het stationsgebouw, met inbegrip van het wijzigingen van de verharding en het rooien van een aantal bomen in de stationsomgeving. De bestaande fietsenstallingen worden vervangen door een nieuwe ruimere fietsenstalling die geschikt is voor het plaatsen van etagerekken voor de vermeerdering van het aantal fietsplaatsen goed voor een totaal aantal fietsplaatsen van 882 aan de voorkant en 954 aan de achterkant van het station.
Aan de voorzijde van het stationsgebouw, ter hoogte van het stationsplein, zal er eveneens een fietsenstalling met toegangscontrole voorzien worden, goed voor 132 gewone fietsen en 10 buitenformaat fietsen. Buiten deze zone is er een openbare fietsenstalling aan de voorzijde voorzien voor 30 buitenformaat- en bromfietsen, 38 deelfietsen en 504 gewone fietsplaatsen in etagerekken.
Aan de achterzijde ter hoogte van de autoparking is er plaats voor 924 gewone fietsplaatsen in etagerekken en eveneens 30 plaatsen voor buitenformaat -en bromfietsen.
Gelet op de huidige bezettingsgraad en de verwachte groei in het aantal treinreizigers, voorziet dit project een uitbreiding van het aantal fietsplaatsen onder nieuwe overkapte fietsenstallingen met een totale nieuwe capaciteit van 1836 fietsplaatsen
Binnen deze aanvraag voor de fietsenstalling, wordt de vraag gesteld tot afschaffing van de buurtweg nr. 90 die loopt over het Stationsplein. Hierover moet de gemeenteraad een uitspraak doen. De opheffing wordt gevraagd voor een lengte van ca. 33 meter, over de volledige projectzone van de nieuw aan te leggen fietsenstallingen.
De afschaffing dient door de gemeenteraad gemotiveerd te worden aan de hand van de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen: "Het decreet gemeentewegen heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om deze doelstelling te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1 de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau.
2 de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
3 de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen.
4 wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief.
5 bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke actíviteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
De motivering voor de afschaffing omvat de volgende: Door de aanleg van spoorlijn 59 Y Oost Berchem – Gent Dampoort d.d. 1847, werd buurtweg nr. 90 doorgesneden. Historische luchtfoto’s uit 1952 & 1977 bevestigen dat het deel van de buurtweg toen niet meer in gebruik was gezien deze werd doorkruist enerzijds door de spoorlijn, en anderzijds de rijwoningen aan het stationsplein. Er kan dus gesteld worden dat dit deel van buurtweg nr. 90 al sinds zeer geruime tijd in onbruik is en bijgevolg verjaard is. Door het afschaffen van dit deel van de buurtweg verdwijnt er met andere woorden geen functionele verbinding.
Een buurtweg die, zoals voorliggend, reeds voor de inwerkingtreding van het Vlaamse decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen gedurende meer dan 30 jaar in onbruik was geraakt, kan ten andere ook het voorwerp uitmaken van verjaring, ook al stelt artikel 8 van het (nieuwe) Vlaamse decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen dat een gemeenteweg niet langer kan worden opgeheven zonder voorafgaande goedkeuring door de gemeenteraad.
Om reden van rechtszekerheid houdt het bestuur er aan een samenlezing voor te staan van de genoemde verjaringsprincipes én de bevoegdheid van de gemeenteraad overeenkomstig het hogervermelde decreet.
Deze buurtweg is dus sinds 1952 doorsneden door de spoorweg en bijgevolg in onbruik, waardoor deze geen deel meer uitmaakt van het wegennetwerk. Het behoud of de verplaatsing is niet mogelijk gelet op de aangelegde spoorwegen en de inplanting van het stationsgebouw / -plein.
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 26/11/2021 tot 25/12/2021. Tijdens dit openbaar onderzoek werd er één bezwaar ingediend.
Dit bezwaar heeft geen betrekking op de afschaffing van de buurtweg. Het bezwaar betreft de vraag tot het voorzien van groendaken op de fietsenstalling.
Het bezwaar omvat eveneens de vraag om de fietsenstalling langs twee zijden toegankelijk te houden zodat fietsers ook kunnen rijden via het park Ter Beuken naar de N70.
Behandeling bezwaar:
- De vraag over het groendak zal verder beoordeeld worden bij het advies van het college over de aanvraag voor de fietsenstalling.
- Een rechtstreekse ontsluiting van de fietsenstalling aan de noordzijde dient te worden voorzien om een kortere doorsteek naar het park ter Beuken voor fietsers te realiseren.
Aan de raad wordt gevraagd om akkoord te gaan met de afschaffing van de buurtweg nr 90 zoals aangevraagd in de aanvraag tot omgevingsvergunning voor de bouw van de fietsenstallingen.
De aanvraag betreft het bouwen van een fietsenstalling aan de voor- en achterzijde van het stationsgebouw, met inbegrip van het wijzigingen van de verharding en het rooien van een aantal bomen in de stationsomgeving. De bestaande fietsenstallingen worden vervangen door een nieuwe ruimere fietsenstalling die geschikt is voor het plaatsen van etagerekken voor de vermeerdering van het aantal fietsplaatsen goed voor een totaal aantal fietsplaatsen van 882 aan de voorkant en 954 aan de achterkant van het station.
Aan de voorzijde van het stationsgebouw, ter hoogte van het stationsplein, zal er eveneens een fietsenstalling met toegangscontrole voorzien worden, goed voor 132 gewone fietsen en 10 buitenformaat fietsen. Buiten deze zone is er een openbare fietsenstalling aan de voorzijde voorzien voor 30 buitenformaat- en bromfietsen, 38 deelfietsen en 504 gewone fietsplaatsen in etagerekken.
Aan de achterzijde ter hoogte van de autoparking is er plaats voor 924 gewone fietsplaatsen in etagerekken en eveneens 30 plaatsen voor buitenformaat -en bromfietsen.
Gelet op de huidige bezettingsgraad en de verwachte groei in het aantal treinreizigers, voorziet dit project een uitbreiding van het aantal fietsplaatsen onder nieuwe overkapte fietsenstallingen met een totale nieuwe capaciteit van 1836 fietsplaatsen
Binnen deze aanvraag voor de fietsenstalling, wordt de vraag gesteld tot afschaffing van de buurtweg nr. 90 die loopt over het Stationsplein. Hierover moet de gemeenteraad een uitspraak doen. De opheffing wordt gevraagd voor een lengte van ca. 33 meter, over de volledige projectzone van de nieuw aan te leggen fietsenstallingen.
De afschaffing dient door de gemeenteraad gemotiveerd te worden aan de hand van de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen: "Het decreet gemeentewegen heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om deze doelstelling te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1 de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau.
2 de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
3 de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen.
4 wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief.
5 bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke actíviteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
De motivering voor de afschaffing omvat de volgende: Door de aanleg van spoorlijn 59 Y Oost Berchem – Gent Dampoort d.d. 1847, werd buurtweg nr. 90 doorgesneden. Historische luchtfoto’s uit 1952 & 1977 bevestigen dat het deel van de buurtweg toen niet meer in gebruik was gezien deze werd doorkruist enerzijds door de spoorlijn, en anderzijds de rijwoningen aan het stationsplein. Er kan dus gesteld worden dat dit deel van buurtweg nr. 90 al sinds zeer geruime tijd in onbruik is en bijgevolg verjaard is. Door het afschaffen van dit deel van de buurtweg verdwijnt er met andere woorden geen functionele verbinding.
Een buurtweg die, zoals voorliggend, reeds voor de inwerkingtreding van het Vlaamse decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen gedurende meer dan 30 jaar in onbruik was geraakt, kan ten andere ook het voorwerp uitmaken van verjaring, ook al stelt artikel 8 van het (nieuwe) Vlaamse decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen dat een gemeenteweg niet langer kan worden opgeheven zonder voorafgaande goedkeuring door de gemeenteraad.
Om reden van rechtszekerheid houdt het bestuur er aan een samenlezing voor te staan van de genoemde verjaringsprincipes én de bevoegdheid van de gemeenteraad overeenkomstig het hogervermelde decreet.
Deze buurtweg is dus sinds 1952 doorsneden door de spoorweg en bijgevolg in onbruik, waardoor deze geen deel meer uitmaakt van het wegennetwerk. Het behoud of de verplaatsing is niet mogelijk gelet op de aangelegde spoorwegen en de inplanting van het stationsgebouw / -plein.
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 26/11/2021 tot 25/12/2021. Tijdens dit openbaar onderzoek werd er één bezwaar ingediend.
Dit bezwaar heeft geen betrekking op de afschaffing van de buurtweg. Het bezwaar betreft de vraag tot het voorzien van groendaken op de fietsenstalling.
Het bezwaar omvat eveneens de vraag om de fietsenstalling langs twee zijden toegankelijk te houden zodat fietsers ook kunnen rijden via het park Ter Beuken naar de N70.
Behandeling bezwaar:
- De vraag over het groendak zal verder beoordeeld worden bij het advies van het college over de aanvraag voor de fietsenstalling.
- Een rechtstreekse ontsluiting van de fietsenstalling aan de noordzijde dient te worden voorzien om een kortere doorsteek naar het park ter Beuken voor fietsers te realiseren.
Het decreet betreffende de omgevingsvergunning d.d. 25/04/2014, artikel 31
Het decreet houden de gemeentewegen d.d. 03/05/2019
De gemeenteraad beslist tot afschaffing van de buurtweg nr 90 zoals aangevraagd in de aanvraag tot omgevingsvergunning voor de bouw van de fietsenstallingen.
Voor de fietsenstalling aan de achterzijde van het station dient een rechtstreekse ontsluiting van de fietsenstalling aan de noordzijde voorzien te worden om een kortere doorsteek naar het park ter Beuken voor fietsers mogelijk te maken.