Terug
Gepubliceerd op 24/02/2022

2022_GR_00039 - Wegenis- en rioleringsproject Industriepark E17/4 (PRIOR 2014-6/P2014/6/01 + PRIOR 2014-6/P2014/6/02). Aanvullende werken en bijhorende kostenraming (VS 19BIS aannemer). Termijnsverlenging. Goedkeuring.

Gemeenteraad
ma 21/02/2022 - 20:00 digitale vergadering
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Sylvie Van Acker, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Verontschuldigd

Ron Van Kersschaver, Raadslid

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00039 - Wegenis- en rioleringsproject Industriepark E17/4 (PRIOR 2014-6/P2014/6/01 + PRIOR 2014-6/P2014/6/02). Aanvullende werken en bijhorende kostenraming (VS 19BIS aannemer). Termijnsverlenging. Goedkeuring.

Aanwezig

Filip Anthuenis, Filip Liebaut, Claudine De Waele, Sabine Van Rysselberghe, Marjoleine de Ridder, Marina Van Hoorick, Stefan Walgraeve, Nina Van der Sypt, Johan Van Havermaet, Lena Van Boven, Marjon Thienpondt, Gerry De Landtsheer, Bjorn Rzoska, Hector Van Hoye, Guido De Waele, Suleyman Harrouch, Marc Beuseling, Philippe Van Streydonck, Freddy Verdurme, Alain Debbaut, Jan Cools, Oguz Poyraz, Eddy Van Bockstal, Marijke Duyck, Els Van Branden, Frederic Wiels, Philip De Visscher, Bruno Reniers, Martine Rooms, Sylvie Van Acker, Manu Diericx, Marita Macharis, Isabelle Baeyens, Patrick Daeyaert, Steven Verbeke
Stemmen voor 21
Johan Van Havermaet, Sabine Van Rysselberghe, Gerry De Landtsheer, Marjoleine de Ridder, Freddy Verdurme, Jan Cools, Stefan Walgraeve, Marijke Duyck, Frederic Wiels, Hector Van Hoye, Nina Van der Sypt, Filip Liebaut, Marina Van Hoorick, Claudine De Waele, Oguz Poyraz, Els Van Branden, Philip De Visscher, Martine Rooms, Guido De Waele, Isabelle Baeyens, Filip Anthuenis
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 13
Marjon Thienpondt, Marc Beuseling, Philippe Van Streydonck, Sylvie Van Acker, Alain Debbaut, Lena Van Boven, Suleyman Harrouch, Eddy Van Bockstal, Bruno Reniers, Manu Diericx, Marita Macharis, Bjorn Rzoska, Patrick Daeyaert
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00039 - Wegenis- en rioleringsproject Industriepark E17/4 (PRIOR 2014-6/P2014/6/01 + PRIOR 2014-6/P2014/6/02). Aanvullende werken en bijhorende kostenraming (VS 19BIS aannemer). Termijnsverlenging. Goedkeuring. 2022_GR_00039 - Wegenis- en rioleringsproject Industriepark E17/4 (PRIOR 2014-6/P2014/6/01 + PRIOR 2014-6/P2014/6/02). Aanvullende werken en bijhorende kostenraming (VS 19BIS aannemer). Termijnsverlenging. Goedkeuring.

Motivering

Toelichting

Met beslissing van de gemeenteraad van 3 september 2018 werd goedkeuring gegeven voor het bijzonder bestek, de bijhorende raming voor een bedrag van € 6.680.869,17 excl. btw of € 7.592.061,83 incl. btw (€ 911.192,66 btw medecontractant) en de plaatsingsprocedure, met name de openbare procedure (artikel 36 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten), van de opdracht met als voorwerp “Wegenis- en rioleringsproject Industriepark E17/4”.

Met beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 15 juli 2019 werd deze opdracht gegund aan de economisch meest voordelige regelmatige bieder (op basis van de prijs), zijnde Colas Noord nv -Agentschap Noord, Dellestraat 25 te 3550 Heusden-Zolder, tegen het nagerekende en verbeterde inschrijvingsbedrag van € 6.108.340,84 + deels 21% btw MC WOS en deels btw MC rioleringen = € 6.988.497,74.

Tijdens de uitvoering van de opdracht zijn volgende aanvullende werken gebleken:

  • Verrekening 1- Aanleg en opbreken tijdelijk fietspad:

Om te vermijden dat het fietsverkeer tussen Lokeren en Zele door het onderbreken van de Nieuwestraat voor de aanleg van de tunnel ver zou moeten rondrijden, werd er door de stad voor aanvang der werken aan de aannemer gevraagd om een tijdelijke fietserstalud tussen de Mosten en Nieuwestraat kant Zele te realiseren.

Dit geeft een meerkost van € 45.936,25 + prijsherzieningen + 21% btw MC WOS = € 56.624,82 en een termijnsverlenging van 2 werkdagen.

  •  Verrekening nr. 2 – Fietsverbinding Everslaarstraat:

Tijdens de uitvoering van de werken, en na vraag van omwonenden, besliste de stad om tussen de Everslaarstraat en de industriezone een aarden karrenspoor pad om te bouwen tot een fietsvriendelijk betonnen tweesporen pad.

Dit geeft een meerkost van € 28.904,53 + prijsherzieningen + 21% btw MC WOS = € 35.990,14 en een termijnsverlenging van 5 werkdagen.

  •  Verrekening nr. 3 – Plaatsen aangepaste geleidingsconstructie:

De voorgeschreven betonnen stootbanden aan beide zijden in de tunnel voldoen niet aan de toepassing conform norm NBN EN 1317 (weerstand zwaar verkeer etc.). Daarom werd in samenspraak met het OCW, door het studiebureau aan de stad geadviseerd om een alternatief uit te voeren welke hieraan wel voldoet.

Dit geeft een meerkost  van 28.716,06 + prijsherzieningen + 21% btw MC WOS = € 35.755,46.

  •  Verrekening nr. 4 - Voorbereidende werken:
    • Opbreken van afsluiting was niet voorzien in het bestek.
    • Opbreken van schanskorven in de waterloop was niet voorzien in het bestek.
    • Werkvloer tunnel in schraal beton i.p.v. zuiveringsbeton was voorstel van de aannemer (minprijs).
    • Extra interventie voor het rooien van bomen op percelen welke bij aanvang van de werken nog niet toegankelijk waren.
    • Afbraak stal was niet voorzien in het bestek.
    • Opruimen asbest verspreid over de werfzone was niet voorzien in het bestek.
    • Opruimen afval verspreid over de werfzone was niet voorzien in het bestek.
    • Communicatie gebruikers van sommige percelen bij aanvang der werken gezien deze nog niet vrij waren.
    • Nieuwe aanvraag betoncentrale en plaatsen geluidswal om hinder voor  omwonenden te vermijden.
    • Opbreken van afsluiting van de opdrachten ter hoogte van insprong geluidsberm was niet voorzien in het bestek.
    • Aanpassen reeds aangelegd fietspad en verplaatsen verkeersbord : Dit betreft het versmallen van de aansluiting op de Bouwstraat ten oosten van de Confiseriestraat, nadat bleek dat hiervan misbruik werd gemaakt door gemotoriseerd verkeer en het veelvuldig plaatsen van anti-parkeerpalen niet wenselijk was.

Dit geeft een meerkost van € 111.365,39 + prijsherzieningen + deels btw MC rioleringen en deels btw MC WOS = € 128.782,11 en een termijnsverlenging van 5 werkdagen.

  • Verrekening nr. 5 - Grondwerken:
    • Extra grondwerk tunnel t.g.v. aanpassing aanbestedingsplan: Wegens tegenstrijdigheid op verschillende aanbestedingsplannen, verschil in sturing (problemen op de werf met signaalontvangst GPS toestel), en het verbreden van de funderingszolen na opmaak van de wapeningsplannen.
    • Extra grondwerk tunnel t.g.v. aanpassing inrichting Callebaut & aanplanting ANB: Door de vroegtijdige start van Callebaut diende de aannemer de torenkranen aan de andere kant van de tunnel te plaatsen waar het niveau van de op te breken Nieuwestraat en talud richting brug autosnelweg hoger gelegen is. 
    • Extra transport grondwerk tunnel tgv aanpassing inrichting Callebaut & aanplanting ANB: Door de vroegtijdige start van Callebaut en de reeds uitgevoerde aanplantingen door ANB kon de aannemer de uitgegraven gronden welke nadien dienden te worden aangewend voor het aanvullen van de tunnel maar op een beperkt aantal plaatsen stockeren; met extra transport tot gevolg.
    • Zeven van gronden & storten zeefrest: In de noordelijke zone voor de grondwal, fietspad en grachten werd bij het grondwerk bodemvreemde materialen en puin teruggevonden welke niet in het bodemonderzoek werd teruggevonden en bijgevolg niet in het bestek werden opgenomen. 
    • Grondwal: Na aanbesteding heeft de stad beslist om als tegemoetkoming aan de bezwaren van de omwonenden, in de noordelijke zone een grondwal te bouwen welke zowel een visuele buffer als geluidsbuffer vormt. 
    • Aanpassen ontwerp grondwal: De landmeter van de aannemer heeft enkele perceelgrachten ingemeten welke in de noordelijke zone van de grondwal toekomen. Hierdoor werd beslist om langs de percelen een langsgracht te graven, het ontwerp van de wal op te schuiven en bijgevolg reeds geplaatste kopmuren aan de zuidkant van deze wal op te breken en verplaatsen. 
    • Toeslag afgraven teelaarde van grachten op deel rijweg: Het betreft toeslag op post 25 (uitgraving rijwegen). Het betreft hier de niet voorziene afgraving van de niet draagkrachtige teelaarde van de grachten welke nog onder de uitgegraven wegkoffer zat.
    • Grondverbetering in te dempen grachten op deel rijweg: Als gevolg van bovenstaande BP 28 diende het bestaande grachtprofiel onder de te bouwen wegkoffer te worden aangevuld met zavel van elders van de werf. 
    • Toeslag voor grondverbetering onder de onderfundering van de rijweg d.m.v. uitgegraven zavel uit de rijweg, te vervoeren en spreiden op de lager gelegen zones: Het betreft grondverbetering onder de te bouwen koffer van de rijwegen met zavel van elders op de werf, op plaatsen waar meer niet draagkrachtige grond werd uitgegraven dan voorzien.
    • Toeslag ophoging rijwegkoffer met aangevoerde verdichtbare zand tot onderzijde onderfundering: Het betreft grondverbetering onder de te bouwen koffer van de rijwegen met aangevoerd zand van buiten de werf, op plaatsen waar meer niet draagkrachtige grond werd uitgegraven dan voorzien.
    • Toeslag grondverbetering onder de fundering van de fiets- en onderhoudspaden wegens dikker pakket af te graven teelaarde: Het betreft grondverbetering onder de te bouwen koffer van de fiets- en onderhoudspaden met aangevoerd zand van buiten de werf, op plaatsen waar meer niet draagkrachtige grond werd uitgegraven dan voorzien.
    • Toeslag voor het zijdelings aanvullen van de Lokerenbeek wegens asverschuiving t.o.v. bestaande waterloop: In het bestek werden posten voor af- uitgravingen en ophogingen voorzien. Het profiel van de nieuwe Lokerenbeek wijkt op sommige plaatsen tot 2m af van het bestaande profiel; voor het zijdelings aanvullen werd er geen post in het bestek voorzien. 
    • Profileren van bermen tussen 0 en 2,5m op het gedeelte tussen ondiepe wadi's en rijweg: In het bestek werd een post voorzien voor het graven van de wadi’s tussen rijweg en rooilijn, maar geen post voor het aanvullen/profileren van de onverharde bermen tussen rijweg-wadi en wadi-rooilijn.
    • Profileren van bermen tussen 0 en 1,5m op het gedeelte tussen fiets- en onderhoudspaden en buffergrachten en tussen de geluidswal en gracht aangelanden: Doordat post 24 (afgraving t.h.v. de percelen tot niveau 5,53m TAW) grotendeels door de stad niet moest uitgevoerd worden (kopers percelen moeten hun terrein zelf tot dit niveau afgraven), dienden de hierboven opgesomde bermen apart geprofileerd te worden.
    • Het deels dempen van de zone waar de buffergracht naast Callebaut moet komen: In het bestek was niet voorzien om de bestaande waterloop 3de  categorie op het toekomstig openbaar domein, tussen terrein Callebaut en de nieuw te graven waterloop 3de  categorie, te dempen. 
    • Verlagen Proximuskabel en het uitvoeren van grondverbetering t.h.v. aansluiting van de wegenis aan Bredenhoekstraat: Voor het aansluiten van de nieuwe rijweg met de Bredenhoekstraat diende niet draagkrachtige grond onder de nieuwe wegkoffer te worden uitgegraven en aangevuld met zavel van elders van de werf, en diende een ondiep gelegen Proximus kabel te worden verlaagd.
    • Maken van plantputten met teelaarde: Het maken van de plantput maakt geen onderdeel uit van het aanplanten van de boom, en hiervoor werd geen aparte post in het bestek voorzien.

Dit geeft een meerkost van € 220.800,61 + prijsherzieningen + 21% btw MC WOS = € 274.927,33 en een termijnsverlenging van 8 werkdagen.

  • Verrekening nr. 6 - Tunnel:
    • Nemen en vervaardigen van kubussen aan tunnel: Aangezien het constructiebeton voor de tunnel BENOR gecertificeerd is komen een aantal uit te voeren proeven ten laste van de aannemer te vervallen. Het studiebureau was vragende partij om per oorspronkelijke moot van 20m zowel voor de vloerplaat als voor de wanden telkens 3 kubussen te vervaardigen en deze in het labo te laten drukken/beproeven na 7 dagen en na 28 dagen (3de als reserve). De labokosten zijn voor de stad. Voor het vervaardigen van de kubussen dient de aannemer betaald te worden; dit werd in het bestek niet voorzien.
    • Meerwerk milieuvergunning klasse 2: De aannemer diende zelf te zorgen voor de bemalingsnota en vergunningsaanvragen voor het lozen van bemalingswater. Gezien de korte tijd tussen gunning werken en start werken heeft de aannemer eerst een klasse 3 melding gemaakt. Het meerwerk betreft de administratie voor het opstellen van de klasse 2 aanvraag, aanpassen van bemalingsnota en het plaatsen van door de stad gevraagde peilbuizen aan de gebouwen langs de Mosten.

Dit geeft een meerkost van € 9.870,90 + prijsherzieningen + 21% btw MC WOS = € 12.290,64 en een termijnsverlenging van 1 werkddag.

  • Verrekening nr. 7 - Pompstations:
    • Meerprijs RVS deksels op pompstations, gelegen in de wegenis: In het bestek werden gietijzeren deksels voorzien, bij het beoordelen van de technische fiches vroeg Aquafin naar RVS deksels met gasveren. 
    • Meerprijs RVS deksels op pompstations, gelegen in de berm: In het bestek werden gietijzeren deksels voorzien, bij het beoordelen van de technische fiches vroeg Aquafin naar RVS deksels met gasveren. 
    • Taatspot in RVS: In het bestek werden voor alle 8 de pompstations gietijzeren taatspotten voorzien. Bij het beoordelen van de technische fiches vroeg Aquafin naar een RVS taatspot enkel voor pompstationPSR1. Alle andere taatspotten in het hoofdwerk komen te vervallen.
    • Vochtbewaking in pompstations PSD1, PSD2 en PSR1: Bij het beoordelen van de technische fiches vroeg Aquafin om bij de 3 pompstations PSD1, PSD2 en PSR1 telkens bij beide pompen vochtbewaking te voorzien. Dit werd niet in het bestek opgenomen. 
    • Aansluiting van de opdracht pompstations op het LS net : De stad heeft aan de aannemer gevraagd om ter administratieve vereenvoudiging de aansluiting op het elektriciteitsnet bij Fluvius aan te vragen en te pre-financieren (zonder toevoeging van algemene winstmarge).
    • Meerprijs verluchtingspijpen in RVS 304 + verluchtingskappen: In het bestek werden geen posten voorzien voor het plaatsen van de bovengrondse verluchtingskappen. Door het op de vraag van Aquafin herpositioneren van de EM kasten werd de afstand tussen put en kast langer waardoor meer lopende meter verluchtingspijpen noodzakelijk. Tevens werd in het bestek een diameter 100mm voorzien en vroeg Aquafin bij het beoordelen van de technische fiches een diameter 200mm te plaatsen.
    • Vullen van pompstations bij indienststelling: Op vraag van de stad heeft de aannemer voor het testen van de pompen de putten gedurende 2 dagen met water gevuld, afkomstig uit een nabijgelegen vijver. 
    • Plaatsen van een leuning en ketting op de looproosters in pompstations: In het bestek werden geen posten voorzien voor het plaatsen van leuningen en kettingen op de looproosters. 

Dit geeft een totale meerkost van 94.435,17 + prijsherzieningen = € 97.177,57 (btw MC rioleringen) en een termijnsverlenging van 4 werkdagen.

  • Verrekening nr. 8 - Wegenis:
    • Plaatsen extra wachtbuizen in PVC, leidingen en syphon's water en gas: Op vraag van de stad plaatste de aannemer de wachtbuizen en leidingen van de nutsmaatschappijen welke het wegentracé kruisen, en de leidingen welke onder de rioleringen komen te liggen.
    • Plaatsen lijnvormige elementen ID1, incl fundering in mager beton: Ter hoogte van de elektriciteitscabines en kasten van de pompstations werden tussen deze en de rijweg boordstenen type ID1 ter opsluiting van de opdracht van verharding geplaatst; deze verhardingen waren niet in het bestek voorzien. 
    • Plaatsen lijnvormige elementen IB, incl fundering in mager beton: Ter hoogte van het keerpunt net voor de Nieuwestraat werden de beton grasdallen opgesloten met een boordsteen type IB. deze was niet in het bestek voorzien.
    • Meerprijs plaatsen fundering, legbed & grasdallen: Ter hoogte van de elektriciteitscabines en kasten van de pompstations werden tussen deze en de rijweg beton grasdallen geplaatst welke niet waren voorzien in het bestek. De voorziene grasdallen ter hoogte van het keerpunt werden geplaatst zoals voorzien, deze langs de rijwegen werden in samenspraak met de stad niet geplaatst. Gezien de verschillende locaties met beperkte hoeveelheden is een toeslag op de ingeschreven eenheidsprijs verantwoord. 
    • Meerprijs plaatsen schrikblokken in rijwegbeton + voegvullen: In het bestek is voorzien om de schrikblokken in de bochten van de rijwegen elk afzonderlijk op een schraal betonfundering te plaatsen. Op vraag van de stad worden deze ingewerkt in een strook van vette rijwegbeton. 
    • Randlijn (dotmarkering) in thermoplast: De stad vroeg de aannemer om langs de zijkanten van de rijwegen een dot markeringslijn in thermoplast aan te brengen, welke niet in het bestek werd voorzien, dit om te vermijden dat de bermen worden stuk gereden. 
    • Herstel bermen, schade aangericht door derden: Na het openstellen van de werken werden op diverse plaatsen de bermen door derden stukgereden. Op vraag van de stad heeft de aannemer deze hersteld.
    • Leveren en plaatsen extra palen voor straatnaamborden en naamborden E17: Het leveren en plaatsen van straatnaamborden was niet in het bestek voorzien. De stad heeft deze borden geleverd en aan de aannemer gevraagd om palen te bestellen en deze samen met de borden te plaatsen.

Dit geeft een totale meerkost van € 121.744,85 + prijsherzieingen + 21% btw MC WOS = € 151.589,19 en een termijnsverlenging van 5 werkdagen.

  • Verrekening nr. 9 - Riolering:
    • Aanwerken Lokerenbeek op bestaande inbuizing: De nieuwe Lokerenbeek werd met schanskorven aangesloten op de inbuizing onder de Bredenhoekstraat en de 2 aansluitende baangrachten. Deze werden niet in het bestek voorzien. 
    • Leveren en plaatsen verholen goot t.h.v. inbuizing wadi: De stad heeft de aannemer gevraagd om ter hoogte van de elektriciteitscabines, de kasten van de pompstations en aan de opritten van Callebaut, de wadi’s in te buizen met verholen goten Deze werden niet in het bestek voorzien. 
    • Leveren en plaatsen gietijzeren rooster op overloop wadi: In het bestek werd voorzien om de wadi’s langs de rijwegen te laten overlopen naar de RWA riolen d.m.v. een opstaande buis tot net onder het maaiveldniveau. Om verstoppingen en beschadigingen bij onderhoud van de wadi’s te voorkomen heeft de stad de aannemer gevraagd om rondom deze buizen betonkaders met gietijzeren roosters te plaatsen. 
    • Meerprijs voor het ophalen van deksels type 5 in een berm: In het bestek werden enkel posten voorzien voor het plaatsen van riooldeksels in de verharding. Door de aanpassing van het ontwerp tijdens uitvoering dienden enkele deksels in de onverharde bermen te worden geplaatst. Deze dienden ter bescherming te worden voorzien van een ter plaatste gestorte gewapende betonnen ringbalk.
    • Aanpassen RWA en DWA riolering naast tunnel: Onder de aanvulling van de Nieuwestraat t.h.v. de tunnel komt de RWA-riool tot 8m diep te liggen. De in het bestek voorziene ongewapende betonbuizen zijn hier volgens de fabrikant niet tegen bestand. Bijgevolg werd er gekozen voor een alternatieve uitvoering met kunststof PP buis diameter 400mm, en bijgevolg diende deze te worden aangewerkt op de putten.
    • Plaatsen van bijkomende straatkolken t.h.v. uiteinden tunnel: Op de vraag van de stad heeft de aannemer op de uiteinden van de tunnel aan beide kanten een extra straatkolk ingewerkt in wegenisbeton, geplaatst. Dit om extra instroom hemelwater in te tunnel te voorkomen. 
    • Herplaatsen straatkolken Nieuwe Straat: Bij het uitgraven van de Nieuwestraat voor het bouwen van de tunnel werden 2 straatkolken opgebroken en naderhand teruggeplaatst. Dit was niet in het bestek voorzien. 
    • Toeslag op extra huisaansluiting van de opdracht DWA, voor lot 11A: Nadat de werken werden uitgevoerd, werd een lot in twee gesplitst en werd aan de aannemer gevraagd om een extra huisaansluiting van de opdracht in de berm te plaatsen met aansluiting van de opdracht op een reeds geplaatst huisaansluiting van de opdracht. Deze toeslag is voor het aanvoeren van het materiaal en naderhand herstellen van de berm.

Dit geeft een totale meerkost van € 44.589,86 + prijsherzieningen = € 45.884,75 (btw MC rioleringen) en een termijnsverlenging van 2 werkdagen.

  • Verrekening nr. 10 - Allerlei:
    • Plaatsen tractorsluis: De stad vroeg de aannemer om ter hoogte van de aansluiting met de Bredenhoekstraat een tractorsluis te plaatsten. Deze was niet in het bestek voorzien. 
    • Opmaak en instandhouden signalisatieplannen en omleiding: In het bestek werd opgenomen dat het opmaken en in stand houden van signalisatieplannen en omleiding een onderdeel uitmaakt van de inrichting van de werf. De aannemer had bij zijn inschrijving enkel signalisatie in de nabijheid van de werf voorzien, daar waar de politie en stad ook signalisatie in de ruimere omgeving vroeg te plaatsen welke op regelmatige tijdstippen diende aangepast te worden. De gevraagde toeslag wordt dan ook als redelijk beschouwd.
    • Ter beschikking stellen voor het verplaatsen van een Telenetkast aan de tijdelijke fietsverbinding: Om de tijdelijke fietsverbinding te kunnen realiseren diende een Telenetkast en kabel te worden verplaatst. Hiervoor heeft de stad de aannemer de opdracht gegeven om een extra sleuf voor  Telenet te graven. 
    • Opmeten perceelsgrens en oplijsten problemen t.h.v. aangelanden Everslaarstraat: Op de vraag van de stad heeft de aannemer bij de aanvang van de werken de grens van de werkzone uitgezet, om conflicten met perceelafsluiting te kunnen oplijsten. 
    • Toeslag op doorsteken in de Nieuwe Straat: In het bestek zijn 2 RWA-doorsteken in de Nieuwe Straat voorzien. Doordat Callebaut zijn werken reeds vroeg opstartte diende 1 sleuf vroeger dan voorheen te worden hersteld met asfalt (in plaats van met minder-hinder steenslag) om te vermijden dat het werfverkeer van Callebaut de doorsteek zou stuk rijden. 
    • Omzichtig opbreken en herplaatsen afsluiting van de opdracht Everslaarstraat 114: De afsluiting van de opdracht die door de eigenaar werd geplaatst, diende verplaatst te worden. Deze werken werden in opdracht van de stad door een onderaannemer uitgevoerd.

Dit geeft een totale meerkost van € 12.478,83 + prijsherzieningen + 21% btw MC WOS = € 15.537,88 en een termijnsverlenging met 1 werkdag.

  • Verrekening nr. 11 - Groenaanleg:

Tijdens de uitvoering van de werken besliste de stad om een 2m hoge bufferwal te laten bouwen. De aanplantingen op en naast deze wal wijken af van datgene wat op maaiveldniveau was voorzien, en dit om na verloop van tijd een hoger en maximaal gesloten groenscherm te verkrijgen.

De 90m brede zone langs de Mosten welke als voorwaardelijk werd opgenomen, werd niet uitgevoerd omdat deze reeds door ANB werd aangeplant.

Voor deze verrekening werden de niet uitgevoerde posten niet in min geplaatst omdat deze in het hoofdwerk niet gevorderd worden. In totaal werd het budget voor groenaanleg niet overschreden.

Dit geeft een kost van € 147.131,71 + prijsherzieningen + 21% btw MC WOS = € 183.199,34.

De globale meerkost voor alle aanvullende werken bedraagt 890.649,19 (incl. prijsherzieningen) + deels btw MC rioleringen en deels btw MC WOS = € 1.037.759,22.

De totale termijnsverlenging bedraagt 33 werkdagen.

Deze aanvullende werken met bijhorende kostenraming  en de bijhorende termijnsverlenging van 33 werkdagen kunnen positief geadviseerd worden door de stedelijke dienst Infrastructuur.

Deze aanvullende werken, als gevolg van wijzigingen in de opdracht, kunnen in toepassing van artikel 38/1 van het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, zonder nieuwe plaatsingsprocedure doorgevoerd worden en uitgevoerd worden door de oorspronkelijke opdrachtnemer, nl. de firma Colas Noord nv -Agentschap Noord, aangezien bij verandering van opdrachtnemer de uitvoering van deze aanvullende werken economisch en technisch niet interessant en niet haalbaar is i.k.v. de uitvoering van de volledige werken. Deze aanvullende werken bedragen niet meer dan 50% van de oorspronkelijke waarde van de opdracht.

Aan de leden van de gemeenteraad wordt nu gevraagd deze aanvullende werken zoals hierboven omschreven (VS19bis aannemer) goed te keuren, samen met de globale meerkost voor alle aanvullende werken voor een bedrag van 890.649,19  (incl. prijsherzieningen) + deels btw MC rioleringen en deels 21% btw MC WOS = € 1.037.759,22.

De nodige kredieten voor de financiering van deze aanvullende werken zijn voorzien in de kredieten van het investeringsbudget in het meerjarenplan 2020-2025 onder het investeringsproject PRIOR 2014-6, als volgt:

  • Wegenis: subproject P2014/6/01op de algemene rekening 22400007, beleidsitem 020002 en actiecode ST13B01AP01A02
  • Riolering: . subproject P2014/6/02 op de algemene rekening 22700007, beleidsitem 031001 en actiecode ST13B01AP01A02.

Argumentatie

Tijdens de uitvoering van de opdracht zijn volgende aanvullende werken gebleken:

  • Verrekening 1- Aanleg en opbreken tijdelijk fietspad:

Om te vermijden dat het fietsverkeer tussen Lokeren en Zele door het onderbreken van de Nieuwestraat voor de aanleg van de tunnel ver zou moeten rondrijden, werd er door de stad voor aanvang der werken aan de aannemer gevraagd om een tijdelijke fietserstalud tussen de Mosten en Nieuwestraat kant Zele te realiseren.

Dit geeft een meerkost van € 45.936,25 + prijsherzieningen + 21% btw MC WOS = € 56.624,82 en een termijnsverlenging van 2 werkdagen.

  •  Verrekening nr. 2 – Fietsverbinding Everslaarstraat:

Tijdens de uitvoering van de werken, en na vraag van omwonenden, besliste de stad om tussen de Everslaarstraat en de industriezone een aarden karrenspoor pad om te bouwen tot een fietsvriendelijk betonnen tweesporen pad.

Dit geeft een meerkost van € 28.904,53 + prijsherzieningen + 21% btw MC WOS = € 35.990,14 en een termijnsverlenging van 5 werkdagen.

  •  Verrekening nr. 3 – Plaatsen aangepaste geleidingsconstructie:

De voorgeschreven betonnen stootbanden aan beide zijden in de tunnel voldoen niet aan de toepassing conform norm NBN EN 1317 (weerstand zwaar verkeer etc.). Daarom werd in samenspraak met het OCW, door het studiebureau aan de stad geadviseerd om een alternatief uit te voeren welke hieraan wel voldoet.

Dit geeft een meerkost  van 28.716,06 + prijsherzieningen + 21% btw MC WOS = € 35.755,46.

  •  Verrekening nr. 4 - Voorbereidende werken:
    • Opbreken van afsluiting was niet voorzien in het bestek.
    • Opbreken van schanskorven in de waterloop was niet voorzien in het bestek.
    • Werkvloer tunnel in schraal beton i.p.v. zuiveringsbeton was voorstel van de aannemer (minprijs).
    • Extra interventie voor het rooien van bomen op percelen welke bij aanvang van de werken nog niet toegankelijk waren.
    • Afbraak stal was niet voorzien in het bestek.
    • Opruimen asbest verspreid over de werfzone was niet voorzien in het bestek.
    • Opruimen afval verspreid over de werfzone was niet voorzien in het bestek.
    • Communicatie gebruikers van sommige percelen bij aanvang der werken gezien deze nog niet vrij waren.
    • Nieuwe aanvraag betoncentrale en plaatsen geluidswal om hinder voor omwonenden te vermijden.
    • Opbreken van afsluiting van de opdrachten ter hoogte van insprong geluidsberm was niet voorzien in het bestek.
    • Aanpassen reeds aangelegd fietspad en verplaatsen verkeersbord : Dit betreft het versmallen van de aansluiting op de Bouwstraat ten oosten van de Confiseriestraat, nadat bleek dat hiervan misbruik werd gemaakt door gemotoriseerd verkeer en het veelvuldig plaatsen van anti-parkeerpalen niet wenselijk was.

Dit geeft een meerkost van € 111.365,39 + prijsherzieningen + deels btw MC rioleringen en deels btw MC WOS = € 128.782,11 en een termijnsverlenging van 5 werkdagen.

  • Verrekening nr. 5 - Grondwerken:
    • Extra grondwerk tunnel t.g.v. aanpassing aanbestedingsplan: Wegens tegenstrijdigheid op verschillende aanbestedingsplannen, verschil in sturing (problemen op de werf met signaalontvangst GPS toestel), en het verbreden van de funderingszolen na opmaak van de wapeningsplannen.
    • Extra grondwerk tunnel t.g.v. aanpassing inrichting Callebaut & aanplanting ANB: Door de vroegtijdige start van Callebaut diende de aannemer de torenkranen aan de andere kant van de tunnel te plaatsen waar het niveau van de op te breken Nieuwestraat en talud richting brug autosnelweg hoger gelegen is. 
    • Extra transport grondwerk tunnel tgv aanpassing inrichting Callebaut & aanplanting ANB: Door de vroegtijdige start van Callebaut en de reeds uitgevoerde aanplantingen door ANB kon de aannemer de uitgegraven gronden welke nadien dienden te worden aangewend voor het aanvullen van de tunnel maar op een beperkt aantal plaatsen stockeren; met extra transport tot gevolg.
    • Zeven van gronden & storten zeefrest: In de noordelijke zone voor de grondwal, fietspad en grachten werd bij het grondwerk bodemvreemde materialen en puin teruggevonden welke niet in het bodemonderzoek werd teruggevonden en bijgevolg niet in het bestek werden opgenomen. 
    • Grondwal: Na aanbesteding heeft de stad beslist om als tegemoetkoming aan de bezwaren van de omwonenden, in de noordelijke zone een grondwal te bouwen welke zowel een visuele buffer als geluidsbuffer vormt. 
    • Aanpassen ontwerp grondwal: De landmeter van de aannemer heeft enkele perceelgrachten ingemeten welke in de noordelijke zone van de grondwal toekomen. Hierdoor werd beslist om langs de percelen een langsgracht te graven, het ontwerp van de wal op te schuiven en bijgevolg reeds geplaatste kopmuren aan de zuidkant van deze wal op te breken en verplaatsen. 
    • Toeslag afgraven teelaarde van grachten op deel rijweg: Het betreft toeslag op post 25 (uitgraving rijwegen). Het betreft hier de niet voorziene afgraving van de niet draagkrachtige teelaarde van de grachten welke nog onder de uitgegraven wegkoffer zat.
    • Grondverbetering in te dempen grachten op deel rijweg: Als gevolg van bovenstaande BP 28 diende het bestaande grachtprofiel onder de te bouwen wegkoffer te worden aangevuld met zavel van elders van de werf. 
    • Toeslag voor grondverbetering onder de onderfundering van de rijweg d.m.v. uitgegraven zavel uit de rijweg, te vervoeren en spreiden op de lager gelegen zones: Het betreft grondverbetering onder de te bouwen koffer van de rijwegen met zavel van elders op de werf, op plaatsen waar meer niet draagkrachtige grond werd uitgegraven dan voorzien.
    • Toeslag ophoging rijwegkoffer met aangevoerde verdichtbare zand tot onderzijde onderfundering: Het betreft grondverbetering onder de te bouwen koffer van de rijwegen met aangevoerd zand van buiten de werf, op plaatsen waar meer niet draagkrachtige grond werd uitgegraven dan voorzien.
    • Toeslag grondverbetering onder de fundering van de fiets- en onderhoudspaden wegens dikker pakket af te graven teelaarde: Het betreft grondverbetering onder de te bouwen koffer van de fiets- en onderhoudspaden met aangevoerd zand van buiten de werf, op plaatsen waar meer niet draagkrachtige grond werd uitgegraven dan voorzien.
    • Toeslag voor het zijdelings aanvullen van de Lokerenbeek wegens asverschuiving t.o.v. bestaande waterloop: In het bestek werden posten voor af- uitgravingen en ophogingen voorzien. Het profiel van de nieuwe Lokerenbeek wijkt op sommige plaatsen tot 2m af van het bestaande profiel; voor het zijdelings aanvullen werd er geen post in het bestek voorzien. 
    • Profileren van bermen tussen 0 en 2,5m op het gedeelte tussen ondiepe wadi's en rijweg: In het bestek werd een post voorzien voor het graven van de wadi’s tussen rijweg en rooilijn, maar geen post voor het aanvullen/profileren van de onverharde bermen tussen rijweg-wadi en wadi-rooilijn.
    • Profileren van bermen tussen 0 en 1,5m op het gedeelte tussen fiets- en onderhoudspaden en buffergrachten en tussen de geluidswal en gracht aangelanden: Doordat post 24 (afgraving t.h.v. de percelen tot niveau 5,53m TAW) grotendeels door de stad niet moest uitgevoerd worden (kopers percelen moeten hun terrein zelf tot dit niveau afgraven), dienden de hierboven opgesomde bermen apart geprofileerd te worden.
    • Het deels dempen van de zone waar de buffergracht naast Callebaut moet komen: In het bestek was niet voorzien om de bestaande waterloop 3de  categorie op het toekomstig openbaar domein, tussen terrein Callebaut en de nieuw te graven waterloop 3de  categorie, te dempen. 
    • Verlagen Proximuskabel en het uitvoeren van grondverbetering t.h.v. aansluiting van de wegenis aan Bredenhoekstraat: Voor het aansluiten van de nieuwe rijweg met de Bredenhoekstraat diende niet draagkrachtige grond onder de nieuwe wegkoffer te worden uitgegraven en aangevuld met zavel van elders van de werf, en diende een ondiep gelegen Proximus kabel te worden verlaagd.
    • Maken van plantputten met teelaarde: Het maken van de plantput maakt geen onderdeel uit van het aanplanten van de boom, en hiervoor werd geen aparte post in het bestek voorzien.

Dit geeft een meerkost van € 220.800,61 + prijsherzieningen + 21% btw MC WOS = € 274.927,33 en een termijnsverlenging van 8 werkdagen.

  • Verrekening nr. 6 - Tunnel:
    • Nemen en vervaardigen van kubussen aan tunnel: Aangezien het constructiebeton voor de tunnel BENOR gecertificeerd is komen een aantal uit te voeren proeven ten laste van de aannemer te vervallen. Het studiebureau was vragende partij om per oorspronkelijke moot van 20m zowel voor de vloerplaat als voor de wanden telkens 3 kubussen te vervaardigen en deze in het labo te laten drukken/beproeven na 7 dagen en na 28 dagen (3de als reserve). De labokosten zijn voor de stad. Voor het vervaardigen van de kubussen dient de aannemer betaald te worden; dit werd in het bestek niet voorzien.
    • Meerwerk milieuvergunning klasse 2: De aannemer diende zelf te zorgen voor de bemalingsnota en vergunningsaanvragen voor het lozen van bemalingswater. Gezien de korte tijd tussen gunning werken en start werken heeft de aannemer eerst een klasse 3 melding gemaakt. Het meerwerk betreft de administratie voor het opstellen van de klasse 2 aanvraag, aanpassen van bemalingsnota en het plaatsen van door de stad gevraagde peilbuizen aan de gebouwen langs de Mosten.

Dit geeft een meerkost van € 9.870,90 + prijsherzieningen + 21% btw MC WOS = € 12.290,64 en een termijnsverlenging van 1 werkddag.

  • Verrekening nr. 7 - Pompstations:
    • Meerprijs RVS deksels op pompstations, gelegen in de wegenis: In het bestek werden gietijzeren deksels voorzien, bij het beoordelen van de technische fiches vroeg Aquafin naar RVS deksels met gasveren. 
    • Meerprijs RVS deksels op pompstations, gelegen in de berm: In het bestek werden gietijzeren deksels voorzien, bij het beoordelen van de technische fiches vroeg Aquafin naar RVS deksels met gasveren. 
    • Taatspot in RVS: In het bestek werden voor alle 8 de pompstations gietijzeren taatspotten voorzien. Bij het beoordelen van de technische fiches vroeg Aquafin naar een RVS taatspot enkel voor pompstationPSR1. Alle andere taatspotten in het hoofdwerk komen te vervallen.
    • Vochtbewaking in pompstations PSD1, PSD2 en PSR1: Bij het beoordelen van de technische fiches vroeg Aquafin om bij de 3 pompstations PSD1, PSD2 en PSR1 telkens bij beide pompen vochtbewaking te voorzien. Dit werd niet in het bestek opgenomen. 
    • Aansluiting van de opdracht pompstations op het LS net : De stad heeft aan de aannemer gevraagd om ter administratieve vereenvoudiging de aansluiting op het elektriciteitsnet bij Fluvius aan te vragen en te pre-financieren (zonder toevoeging van algemene winstmarge).
    • Meerprijs verluchtingspijpen in RVS 304 + verluchtingskappen: In het bestek werden geen posten voorzien voor het plaatsen van de bovengrondse verluchtingskappen. Door het op de vraag van Aquafin herpositioneren van de EM kasten werd de afstand tussen put en kast langer waardoor meer lopende meter verluchtingspijpen noodzakelijk. Tevens werd in het bestek een diameter 100mm voorzien en vroeg Aquafin bij het beoordelen van de technische fiches een diameter 200mm te plaatsen.
    • Vullen van pompstations bij indienststelling: Op vraag van de stad heeft de aannemer voor het testen van de pompen de putten gedurende 2 dagen met water gevuld, afkomstig uit een nabijgelegen vijver. 
    • Plaatsen van een leuning en ketting op de looproosters in pompstations: In het bestek werden geen posten voorzien voor het plaatsen van leuningen en kettingen op de looproosters. 

Dit geeft een totale meerkost van 94.435,17 + prijsherzieningen = € 97.177,57 (btw MC rioleringen) en een termijnsverlenging van 4 werkdagen.

  • Verrekening nr. 8 - Wegenis:
    • Plaatsen extra wachtbuizen in PVC, leidingen en syphon's water en gas: Op vraag van de stad plaatste de aannemer de wachtbuizen en leidingen van de nutsmaatschappijen welke het wegentracé kruisen, en de leidingen welke onder de rioleringen komen te liggen.
    • Plaatsen lijnvormige elementen ID1, incl fundering in mager beton: Ter hoogte van de elektriciteitscabines en kasten van de pompstations werden tussen deze en de rijweg boordstenen type ID1 ter opsluiting van de opdracht van verharding geplaatst; deze verhardingen waren niet in het bestek voorzien. 
    • Plaatsen lijnvormige elementen IB, incl fundering in mager beton: Ter hoogte van het keerpunt net voor de Nieuwestraat werden de beton grasdallen opgesloten met een boordsteen type IB. deze was niet in het bestek voorzien.
    • Meerprijs plaatsen fundering, legbed & grasdallen: Ter hoogte van de elektriciteitscabines en kasten van de pompstations werden tussen deze en de rijweg beton grasdallen geplaatst welke niet waren voorzien in het bestek. De voorziene grasdallen ter hoogte van het keerpunt werden geplaatst zoals voorzien, deze langs de rijwegen werden in samenspraak met de stad niet geplaatst. Gezien de verschillende locaties met beperkte hoeveelheden is een toeslag op de ingeschreven eenheidsprijs verantwoord. 
    • Meerprijs plaatsen schrikblokken in rijwegbeton + voegvullen: In het bestek is voorzien om de schrikblokken in de bochten van de rijwegen elk afzonderlijk op een schraal betonfundering te plaatsen. Op vraag van de stad worden deze ingewerkt in een strook van vette rijwegbeton. 
    • Randlijn (dotmarkering) in thermoplast: De stad vroeg de aannemer om langs de zijkanten van de rijwegen een dot markeringslijn in thermoplast aan te brengen, welke niet in het bestek werd voorzien, dit om te vermijden dat de bermen worden stuk gereden. 
    • Herstel bermen, schade aangericht door derden: Na het openstellen van de werken werden op diverse plaatsen de bermen door derden stukgereden. Op vraag van de stad heeft de aannemer deze hersteld.
    • Leveren en plaatsen extra palen voor straatnaamborden en naamborden E17: Het leveren en plaatsen van straatnaamborden was niet in het bestek voorzien. De stad heeft deze borden geleverd en aan de aannemer gevraagd om palen te bestellen en deze samen met de borden te plaatsen.

Dit geeft een totale meerkost van € 121.744,85 + prijsherzieingen + 21% btw MC WOS = € 151.589,19 en een termijnsverlenging van 5 werkdagen.

  • Verrekening nr. 9 - Riolering:
    • Aanwerken Lokerenbeek op bestaande inbuizing: De nieuwe Lokerenbeek werd met schanskorven aangesloten op de inbuizing onder de Bredenhoekstraat en de 2 aansluitende baangrachten. Deze werden niet in het bestek voorzien. 
    • Leveren en plaatsen verholen goot t.h.v. inbuizing wadi: De stad heeft de aannemer gevraagd om ter hoogte van de elektriciteitscabines, de kasten van de pompstations en aan de opritten van Callebaut, de wadi’s in te buizen met verholen goten Deze werden niet in het bestek voorzien. 
    • Leveren en plaatsen gietijzeren rooster op overloop wadi: In het bestek werd voorzien om de wadi’s langs de rijwegen te laten overlopen naar de RWA riolen d.m.v. een opstaande buis tot net onder het maaiveldniveau. Om verstoppingen en beschadigingen bij onderhoud van de wadi’s te voorkomen heeft de stad de aannemer gevraagd om rondom deze buizen betonkaders met gietijzeren roosters te plaatsen. 
    • Meerprijs voor het ophalen van deksels type 5 in een berm: In het bestek werden enkel posten voorzien voor het plaatsen van riooldeksels in de verharding. Door de aanpassing van het ontwerp tijdens uitvoering dienden enkele deksels in de onverharde bermen te worden geplaatst. Deze dienden ter bescherming te worden voorzien van een ter plaatste gestorte gewapende betonnen ringbalk.
    • Aanpassen RWA en DWA riolering naast tunnel: Onder de aanvulling van de Nieuwestraat t.h.v. de tunnel komt de RWA-riool tot 8m diep te liggen. De in het bestek voorziene ongewapende betonbuizen zijn hier volgens de fabrikant niet tegen bestand. Bijgevolg werd er gekozen voor een alternatieve uitvoering met kunststof PP buis diameter 400mm, en bijgevolg diende deze te worden aangewerkt op de putten.
    • Plaatsen van bijkomende straatkolken t.h.v. uiteinden tunnel: Op de vraag van de stad heeft de aannemer op de uiteinden van de tunnel aan beide kanten een extra straatkolk ingewerkt in wegenisbeton, geplaatst. Dit om extra instroom hemelwater in te tunnel te voorkomen. 
    • Herplaatsen straatkolken Nieuwe Straat: Bij het uitgraven van de Nieuwestraat voor het bouwen van de tunnel werden 2 straatkolken opgebroken en naderhand teruggeplaatst. Dit was niet in het bestek voorzien. 
    • Toeslag op extra huisaansluiting van de opdracht DWA, voor lot 11A: Nadat de werken werden uitgevoerd, werd een lot in twee gesplitst en werd aan de aannemer gevraagd om een extra huisaansluiting van de opdracht in de berm te plaatsen met aansluiting van de opdracht op een reeds geplaatst huisaansluiting van de opdracht. Deze toeslag is voor het aanvoeren van het materiaal en naderhand herstellen van de berm.

Dit geeft een totale meerkost van € 44.589,86 + prijsherzieningen = € 45.884,75 (btw MC rioleringen) en een termijnsverlenging van 2 werkdagen.

  • Verrekening nr. 10 - Allerlei:
    • Plaatsen tractorsluis: De stad vroeg de aannemer om ter hoogte van de aansluiting met de Bredenhoekstraat een tractorsluis te plaatsten. Deze was niet in het bestek voorzien. 
    • Opmaak en instandhouden signalisatieplannen en omleiding: In het bestek werd opgenomen dat het opmaken en in stand houden van signalisatieplannen en omleiding een onderdeel uitmaakt van de inrichting van de werf. De aannemer had bij zijn inschrijving enkel signalisatie in de nabijheid van de werf voorzien, daar waar de politie en stad ook signalisatie in de ruimere omgeving vroeg te plaatsen welke op regelmatige tijdstippen diende aangepast te worden. De gevraagde toeslag wordt dan ook als redelijk beschouwd.
    • Ter beschikking stellen voor het verplaatsen van een Telenetkast aan de tijdelijke fietsverbinding: Om de tijdelijke fietsverbinding te kunnen realiseren diende een Telenetkast en kabel te worden verplaatst. Hiervoor heeft de stad de aannemer de opdracht gegeven om een extra sleuf voor  Telenet te graven. 
    • Opmeten perceelsgrens en oplijsten problemen t.h.v. aangelanden Everslaarstraat: Op de vraag van de stad heeft de aannemer bij de aanvang van de werken de grens van de werkzone uitgezet, om conflicten met perceelafsluiting te kunnen oplijsten. 
    • Toeslag op doorsteken in de Nieuwe Straat: In het bestek zijn 2 RWA-doorsteken in de Nieuwe Straat voorzien. Doordat Callebaut zijn werken reeds vroeg opstartte diende 1 sleuf vroeger dan voorheen te worden hersteld met asfalt (in plaats van met minder-hinder steenslag) om te vermijden dat het werfverkeer van Callebaut de doorsteek zou stuk rijden. 
    • Omzichtig opbreken en herplaatsen afsluiting van de opdracht Everslaarstraat 114: De afsluiting van de opdracht die door de eigenaar werd geplaatst, diende verplaatst te worden. Deze werken werden in opdracht van de stad door een onderaannemer uitgevoerd.

Dit geeft een totale meerkost van € 12.478,83 + prijsherzieningen + 21% btw MC WOS = € 15.537,88 en een termijnsverlenging met 1 werkdag.

  • Verrekening nr. 11 - Groenaanleg:

Tijdens de uitvoering van de werken besliste de stad om een 2m hoge bufferwal te laten bouwen. De aanplantingen op en naast deze wal wijken af van datgene wat op maaiveldniveau was voorzien, en dit om na verloop van tijd een hoger en maximaal gesloten groenscherm te verkrijgen.

De 90m brede zone langs de Mosten welke als voorwaardelijk werd opgenomen, werd niet uitgevoerd omdat deze reeds door ANB werd aangeplant.

Voor deze verrekening werden de niet uitgevoerde posten niet in min geplaatst omdat deze in het hoofdwerk niet gevorderd worden. In totaal werd het budget voor groenaanleg niet overschreden.

Dit geeft een kost van € 147.131,71 + prijsherzieningen + 21% btw MC WOS = € 183.199,34.

De globale meerkost voor alle aanvullende werken bedraagt 890.649,19 (incl. prijsherzieningen) + deels btw MC rioleringen en deels btw MC WOS = € 1.037.759,22.

De totale termijnsverlenging bedraagt 33 werkdagen.

Deze aanvullende werken met bijhorende kostenraming  en de bijhorende termijnsverlenging van 33 werkdagen kunnen positief geadviseerd worden door de stedelijke dienst Infrastructuur.

Deze aanvullende werken, als gevolg van wijzigingen in de opdracht, kunnen in toepassing van artikel 38/1 van het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, zonder nieuwe plaatsingsprocedure doorgevoerd worden en uitgevoerd worden door de oorspronkelijke opdrachtnemer, nl. de firma Colas Noord nv -Agentschap Noord, aangezien bij verandering van opdrachtnemer de uitvoering van deze aanvullende werken economisch en technisch niet interessant en niet haalbaar is i.k.v. de uitvoering van de volledige werken. Deze aanvullende werken bedragen niet meer dan 50% van de oorspronkelijke waarde van de opdracht.

Aan de leden van de gemeenteraad wordt nu gevraagd deze aanvullende werken zoals hierboven omschreven (VS19bis aannemer) goed te keuren, samen met de globale meerkost voor alle aanvullende werken voor een totaal bedrag van 890.649,19 (incl. prijsherzieningen) + deels btw MC rioleringen en deels 21% btw MC WOS = € 1.037.759,22.

De nodige kredieten voor de financiering van deze aanvullende werken zijn voorzien in de kredieten van het investeringsbudget in het meerjarenplan 2020-2025 onder het investeringsproject PRIOR 2014-6, als volgt:

  • Wegenis: subproject P2014/6/01op de algemene rekening 22400007, beleidsitem 020002 en actiecode ST13B01AP01A02
  • Riolering: . subproject P2014/6/02 op de algemene rekening 22700007, beleidsitem 031001 en actiecode ST13B01AP01A02.

Juridische context

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring wordt verleend aan de aanvullende werken zoals hierboven omschreven (VS19bis aannemer) in het kader van de opdracht “Wegenis- en rioleringsproject industriepark E17/4” voor het totaal bedrag in meer van 890.649,19 (incl. prijsherzieningen) + deels btw MC rioleringen en deels 21% btw MC WOS = € 1.037.759,22.

Artikel 2

De termijnverlenging van 33 werkdagen wordt goedgekeurd.

Artikel 3

De nodige kredieten voor de financiering van deze aanvullende werken zijn voorzien in de kredieten van het investeringsbudget in het meerjarenplan 2020-2025 onder het investeringsproject PRIOR 2014-6, als volgt:

  • Wegenis: subproject P2014/6/01op de algemene rekening 22400007, beleidsitem 020002 en actiecode ST13B01AP01A02
  • Riolering: . subproject P2014/6/02 op de algemene rekening 22700007, beleidsitem 031001 en actiecode ST13B01AP01A02.