De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 20 december 2021 werden opgemaakt conform de artikelen 32 en 278 van het Decreet Lokaal Bestuur. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de notulen en het zittingsverslag goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 20 december 2021 werden opgemaakt en aan dit agendapunt toegevoegd. Er waren geen opmerkingen en zij worden dus als goedgekeurd beschouwd.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 artikel 32 en 278.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 20 december 2021 worden goedgekeurd.
Op 21 december 2021 nam de burgemeester een besluit op basis van art. 9 bis van de wet van 24 februari 1921 (drugswet): ‘Tijdelijke sluiting café Perfecto 97 BV, Heirbrugstaat 5, 9160 Lokeren’.
De wetgeving bepaalt dat het schepencollege de beslissing moet bevestigen en dat de beslissing ter kennis moet gebracht worden van de eerstvolgende gemeenteraad, zo niet houdt de sluitingsmaatregel op uitwerking te hebben. Het college bevestigde het besluit van de burgemeester in zitting van 27 december 2021.
De sluiting betreft een periode van 12 weken, met ingang van donderdag 23 december 2021 tot en met woensdag 16 maart 2022. Het gemotiveerde sluitingsbesluit kunnen de raadsleden terugvinden in de bijlagen.
Aan de gemeenteraadsleden wordt kennis gegeven van het sluitingsbesluit voor café Perfecto, Heirbrugstraat 5 te Lokeren.
Het gemotiveerde sluitingsbesluit is terug te vinden in de bijlage.
Artikel 9bis van de wet van 24 februari 1921 (drugswet).
van het besluit van de burgemeester van 21 december 2021 waarin hij café Perfecto, gelegen te Lokeren, Heirbrugstraat 5 sluit gedurende 12 weken met ingang van donderdag 23 november 2021 tot en met woensdag 16 maart 2022.
Op 21 december 2021 nam de burgemeester een besluit op basis van art. 9 bis van de wet van 24 februari 1921 (drugswet): ‘Tijdelijke sluiting café Tanger, Stationsstraat 16 A, 9160 Lokeren’.
De wetgeving bepaalt dat het schepencollege de beslissing moet bevestigen en dat de beslissing ter kennis moet gebracht worden van de eerstvolgende gemeenteraad, zo niet houdt de sluitingsmaatregel op uitwerking te hebben. Het college bevestigde het besluit van de burgemeester in zitting van 27 december 2021.
De sluiting betreft een periode van 6 maanden, met ingang van donderdag 23 december 2021 tot en met woensdag 22 juni 2022. Het gemotiveerde sluitingsbesluit kunnen de raadsleden terugvinden in de bijlagen.
Aan de gemeenteraadsleden wordt kennis gegeven van het sluitingsbesluit voor café Tanger, Stationsstraat 16 A te Lokeren.
Het gemotiveerde sluitingsbesluit is terug te vinden in de bijlage.
Artikel 9bis van de wet van 24 februari 1921 (drugswet).
van het besluit van de burgemeester van 21 december 2021 waarin hij café Tanger, gelegen te Lokeren, Stationsstraat 16 A sluit gedurende 6 maanden met ingang van donderdag 23 november 2021 tot en met woensdag 22 juni 2022.
In de gemeenteraadsvergadering van 29 april 2019 werden de afgevaardigden uit de verschillende politieke fracties die in de gemeenteraad zetelen, aangeduid voor de sportraad.
Namens de Open Vld-fractie werd de heer Frank Van Laere aangeduid als afgevaardigde.
De heer Frank Van Laere biedt zijn ontslag aan in de stedelijke sportraad. Vanuit de Open Vld-fractie wordt voorgesteld om de heer Sam Van den Broeck aan te duiden als opvolger.
Aan de raad wordt gevraagd akkoord te gaan met deze vervanging.
Namens de Open Vld-fractie wordt de heer Sam Van den Broeck voorgesteld als opvolger van de heer Frank Van Laere.
Er wordt gestemd over het al dan niet aanduiden van de heer Sam Van den Broeck als afgevaardigde namens de Open Vld-fractie in de stedelijke sportraad.
Het Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 en volgende wijzigingen.
Het gemeenteraadsbesluit van 29 april 2019 waarbij de heer Van Laere werd aangeduid als vertegenwoordiger.
De statuten van de stedelijke sportraad, vastgesteld in hun algemene vergadering van 23 mei 2019, artikel 10.
De heer Sam Van den Broeck, Sinaaistraat 60 in 9160 Lokeren wordt als vertegenwoordiger in de sportraad namens de Open Vld-fractie, aangeduid in vervanging van de heer Frank Van Laere.
Afschrift van deze beslissing te bezorgen aan het secretariaat van de sportraad en aan de betrokkenen.
In de gemeenteraadsvergadering van 29 april 2019 werden de afgevaardigden uit de verschillende politieke fracties die in de gemeenteraad zetelen, aangeduid voor de culturele raad.
Namens de Sp.a- fractie (momenteel Vooruit-fractie) werd de heer Johan De Grande aangeduid als afgevaardigde.
De heer Johan De Grande biedt zijn ontslag aan in de culturele raad. Vanuit de Vooruit-fractie wordt voorgesteld om mevrouw Trees Stevens aan te duiden als opvolger.
Aan de raad wordt gevraagd akkoord te gaan met deze vervanging.
Namens de Vooruit-fractie wordt mevrouw Trees Stevens voorgesteld als opvolger van de heer Johan De Grande.
Er wordt gestemd over het al dan niet aanduiden van mevrouw Trees Stevens als afgevaardigde namens de Vooruit-fractie in de culturele raad.
Het Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 en volgende wijzigingen.
Het gemeenteraadsbesluit van 29 april 2019 waarbij de heer De Grande werd aangeduid als vertegenwoordiger.
De statuten van de stedelijke culturele raad, vastgesteld in hun algemene vergadering van 31 maart 2003.
Mevrouw Trees Stevens, Ploegstraat 1A te 9160 Lokeren wordt als vertegenwoordiger in de culturele raad namens de Vooruit-fractie, aangeduid in vervanging van de heer Johan De Grande.
Afschrift van deze beslissing te bezorgen aan het secretariaat van de culturele raad en aan de betrokkenen.
In de gemeenteraadsvergadering van 29 april 2019 werden de afgevaardigden uit de verschillende politieke fracties die in de gemeenteraad zetelen, aangeduid voor de Raad voor Toerisme.
Namens de Sp.a- fractie (momenteel Vooruit-fractie) werd de heer Johan De Grande aangeduid als afgevaardigde.
De heer Johan De Grande biedt zijn ontslag aan in de Raad voor Toerisme. Vanuit de Vooruit-fractie wordt voorgesteld om de heer Maxim De Donder aan te duiden als opvolger.
Aan de raad wordt gevraagd akkoord te gaan met deze vervanging.
Namens de Vooruit-fractie wordt de heer Maxim De Donder voorgesteld als opvolger van de heer Johan De Grande.
Er wordt gestemd over het al dan niet aanduiden van de heer Maxim De Donder als afgevaardigde namens de Vooruit-fractie in de Raad voor Toerisme.
Het Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 en volgende wijzigingen.
Het gemeenteraadsbesluit van 29 april 2019 waarbij de heer De Grande werd aangeduid als vertegenwoordiger.
De statuten van de Raad voor Toerisme, vastgesteld tijdens de gemeenteraadszitting dd. 31 maart 2003.
De heer Maxim De Donder, Hillarestraat 248 te 9160 Lokeren wordt als vertegenwoordiger in de raad voor Toerisme namens de Vooruit-fractie, aangeduid in vervanging van de heer Johan De Grande.
Afschrift van deze beslissing te bezorgen aan het secretariaat van de Raad voor Toerisme en aan de betrokkenen.
Audio bezorgt met mail van 20 december 2021 het verslag van de algemene vergadering van Audio van 17 december 2021.
Dit verslag wordt, conform artikel 20 van de statuten van Audio, ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad.
Audio bezorgt met mail van 20 december 2021 het verslag van de algemene vergadering Audio van 17 december 2021.
Het decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 en aanvullende wijzigingen, in het bijzonder artikels 78 §2, 5° en artikel 386.
Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015 over de toetreding van de stad Lokeren tot de welzijnsvereniging Audio.
De statuten van de welzijnsvereniging Audio, goedgekeurd in de vergadering van de gemeenteraad van 27 mei 2019.
De gemeenteraad neemt akte van het verslag van de algemene vergadering van Audio van 17 december 2021.
De Gouverneur laat met brief van 18 november 2021 weten dat de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 van Stad Lokeren en het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn van Lokeren, zoals door de gemeenteraad vastgesteld op 28 juni 2021, werd goedgekeurd op 18 november 2021.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van de brief van de Gouverneur van Oost-Vlaanderen.
Mevrouw de Gouverneur laat met brief van 18 november 2021 weten dat de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 van de stad Lokeren, zoals door de gemeenteraad vastgesteld op 28 juni 2021, werd goedgekeurd op 18 november 2021.
Het decreet van 22 december 2017 en latere wijzigingen over het lokaal bestuur en in het bijzonder de artikelen 260 tot en met 262. Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 17 tot en met 26.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 2 tot en met 4.
De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring d.d. 18 november 2021 door mevrouw de Gouverneur Van Cauter van Oost-Vlaanderen van de jaarrekening 2020 van de stad Lokeren.
De heer Rudy Vermeulen, verantwoordelijke financiën van de hulpverleningszone Oost, bezorgde met e-mail van 17 december 2021 het financieel ontwerp van de begroting 2022 voor het meerjarenplan 2020-2025.
Stad Lokeren voegt, conform bepalingen in de samenwerkingsovereenkomst, de exploitatie- en investeringstoelage samen tot één dotatie. De dotatie voor de hulpverleningszone Oost is voorzien in de boekhouding als volgt:
De globale dotatie in de begroting 2022 bedraagt voor Lokeren 1.026.480,00 EUR (gewone dotatie 986.280,00 EUR en erkentelijkheidspremie 40.200,00 EUR).
Dit punt werd ter kennisname geagendeerd op het college van 10 januari 2022.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het budget 2022 van hulpverleningszone Oost goed te willen keuren.
Op de gemeenteraad van 24 oktober 2016 werd het meerjarenbeleidsplan van de hulpverleningszone goedgekeurd.
De besprekingen vonden plaats in de Zoneraad van 19 november 2021.
Overwegende dat de stad Lokeren op advies van de heer Rudy Vermeulen, verantwoordelijke financiën van de hulpverleningszone Oost met e-mail van 17 december 2021 in het meerjarenplan 2020-2025 en het budget 2022 onder de exploitatie-uitgaven, beleidsitem 041000 (bijdrage aan de brandweer) en AR 64943000 (toegestane werkingssubsidie Hulpverleningszone Oost - basis) en AR 64943001 (toegestane werkingssubsidie Hulpverleningszone Oost - premie erkentelijkheid), de exploitatietoelage en een erkentelijkheidspremie als volgt heeft ingeschreven:
| Balans | Budget | Budget | Budget | Budget | Budget | |
| 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
| Exploitatietoelage (64943000) | 986.607,00 | 986.280,17 | 986.280,00 | 986.280,00 | 986.280,00 | 986.280,00 |
| Erkentelijkheidspremie (64943001) | 32.229,04 | 40.200,00 | 40.200,00 | 40.200,00 | 40.200,00 | 40.200,00 |
| Investeringstoelage | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
| Totaal: | 1.018.836,04 | 1.026.480,17 | 1.026.480,00 | 1.026.480,00 | 1.026.480,00 | 1.026.480,00 |
Stad Lokeren heeft met e-mail van 17 december 2021 de door de Zoneraad goedgekeurde documenten budget 2022 van de Hulpverleningszone Oost ontvangen.
Er wordt enkel nog een exploitatietoelage voorzien en de erkentelijkheidspremie wordt op 40.200,00 EUR gehandhaafd.
| Gemeente | Aantal inwoners 01/01/2020 | in % | KI 01/01/2020 | KI in % | Gemiddelde inw en KI in % | |
| Berlare | 15.093 | 8,23 | 8.025.596 | 6,99 | 7,610 | |
| Buggenhout | 14.662 | 7,99 | 11.997.157 | 10,46 | 9,225 | |
| Dendermonde | 45.870 | 25,00 | 31.416.202 | 27,38 | 26,190 | |
| Hamme | 24.946 | 13,60 | 11.453.388 | 9,98 | 11,790 | |
| Lebbeke | 19.538 | 10,65 | 11.068.441 | 9,65 | 10,150 | |
| Lokeren | 42.044 | 22,90 | 26.552.508 | 23,14 | 23,020 | |
| Zele | 21.338 | 11,63 | 14.225.735 | 12,40 | 12,015 | |
| Totaal | 183.491 | 100,00 | 114.739.027 | 100,00 | 100,00 |
De wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid (B.S. 31 juli 2007 en wijzigingen van deze wet) en op de uitvoeringsbesluiten.
Het besluit van de gemeenteraad van 20 oktober 2014 waarbij een samenwerkingsovereenkomst tussen Hulpverleningszone en de gemeenten die behoren tot deze hulpverleningszone: Berlare, Buggenhout, Dendermonde, Hamme, Lebbeke, Lokeren en Zele, afgesloten werd.
De beslissing van de gemeenteraad van 24 oktober 2016 waarbij het meerjarenbeleidsplan van de hulpverleningszone werd goedgekeurd.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Art.1 Deze wet is van toepassing op elke toelage verleend door:
1° de provincies, de gemeenten, de instellingen van provinciaal of gemeentelijk belang die rechtspersoonlijkheid bezitten, de agglomeraties, de federaties van gemeenten, de commissies voor de cultuur, de verenigingen van provincies en de verenigingen van gemeenten;
2° de rechtstreeks of onrechtstreeks door een van de in 1° bedoelde verstrekkers gesubsidieerde rechtspersonen of natuurlijke personen.
Art. 2 Onder toelage in de zin van deze wet dient te worden verstaan elke tegemoetkoming, elk voordeel of elke hulp, ongeacht de vorm of de benaming ervan, met inbegrip van de zonder interest verleende terugvorderbare voorschotten, toegekend ter bevordering van voor het algemeen belang dienstige activiteiten, maar met uitsluiting van de prijzen die aan geleerden en kunstenaars voor hun werken werden verleend.
Art. 3 Ieder trekker van een toelage verleend door een van de in artikel 1 bedoelde verstrekkers moet de toelage gebruiken voor het doel waarvoor zij is toegekend en moet, tenzij hij er door of krachtens de wet van vrijgesteld is, het gebruik ervan rechtvaardigen.
De gemeenteraad keurt de dotatie aan de hulpverleningszone Oost voor het budgettair jaar 2022 goed voor 986.280,00 EUR .
De gemeenteraad keurt de erkentelijkheidspremie aan de hulpverleningszone Oost goed voor het budgettair jaar 2022 t.b.v. 40.200,00 EUR.
Infrabel voorziet in de aanleg van een fietserstunnel ter hoogte van de Nieuwe Stationsstraat, waarna de huidige overweg gesloten kan worden. Deze fietstunnel maakt deel uit van de fietssnelweg F4 tussen Antwerpen en Gent.
De provincie Oost-Vlaanderen voorziet in de aanleg van een nieuw stuk fietssnelweg F4 tussen de tunnel en de Nieuwe Dreef en een verbindingsfietspad naar de dorpskern Oudenbos. Het beheer van de fietssnelweg en verbindingspad worden na aanleg overgedragen naar de stad. Om deze werken te kunnen realiseren, werd een perceel landbouwgrond door de stad aangekocht.
Voor de inrichting van de restoppervlakte van het perceel, werd de stad gecontacteerd door "Maatschappij Linkerscheldeoever" (MSLO), die in staat voor de ontwikkeling van diverse grote projecten, met de vraag om dit gebied te bebossen als compensatie voor bos dat verdwijnt in het kader van het inrichtingsplan buffer "Logisitiek Park Waasland-West" (Beveren) en het verdwijnen van bos ter hoogte van "Bieshoek" i.f.v de realisatie van extra containercapaciteit in het Havengebied van Antwerpen.
De restoppervlakte van het aangekochte perceel bedraagt, na de realisatie van de fietsdoorsteek, 9.000m². Hiervan zal 7.600m² bebost worden ter compensatie voor het Logistiek Park Waasland (LPW-West) en 1.400m² voor Bieshoekbos. De voorgelegde overeenkomst behelst enkel de afspraken mbt de boscompensatie in het kader van het inrichtingsplan buffer "Logisitiek Park Waasland-West" (Beveren), nl. 7.600m². De aanplant is voorzien in 2023, na de werken door Infrabel/Provincie Oost-Vlaanderen.
Het project Bieshoekbos (resterende 1.400m²) zal pas in 2024-2025 gecompenseerd worden.
De dienst Omgeving geeft gunstig advies: het perceel is gelegen binnen agrarisch gebied. Bebossing is dus mogelijk mits het verkrijgen van een vergunning van het college. Het perceel is ook gelegen in HAG (herbevestigd agrarisch gebied), maar er moet geen compensatie van agrarisch gebied gebeuren als de planologische bestemming niet wijzigt. Momenteel is er bij de stad zelf geen nood aan gronden voor compensatiebebossing.
Door de groenambtenaar werd een beplantingsvoorstel uitgewerkt, dit zal worden voorgelegd aan ANB, die specifiek voor dit project samenwerken met Natuurpunt Waasland.
In zitting van 06.12.2021 is het college akkoord gegaan met het voorstel tot bebossing van het restperceel Oudenbos, als compensatie voor bos dat verdwijnt in het kader van het inrichtingsplan buffer "Logisitiek Park Waasland-West" (Beveren).
Aan de leden van de gemeenteraad wordt gevraagd om de overeenkomst (in bijlage) tussen de stad Lokeren en het MSLO goed te keuren.
Artikel 40 van het decreet van het lokaal bestuur van 22.12.2017 bepaalt dat de gemeenteraad het beleid van de gemeente bepaalt en de daarvoor algemene regels vaststelt.
De gemeenteraad keurt de overeenkomst tussen de stad Lokeren en MLSO betreffende boscompensatie ten behoeve van het inrichtingsplan buffer LPW-West goed.
In uitvoering van de overeenkomst De Watergroep - Lokeren voor de uitbouw en het beheer van het gemeentelijk rioleringsnet stellen de stad Lokeren en RioAct elk jaar het takenpakket samen uit de takenlijst in bijlage 1 van de overeenkomst.
Sommige taken (zoals bv. beheer van pompstations en IBA's) komen jaarlijks terug, andere taken zijn éénmalig en lopen over 1 of meerdere jaren (zoals bv. projectmanagement, afkoppelingsdeskundige, werftoezicht, projectgerelateerde kosten + investeringen voor een bepaald rioleringsdossier).
Voorstel om het takenpakket 2022 in het kader van Riopact Lokeren goed te keuren.
De gemeenteraad heeft - in zitting van 08 september 2008 - een overeenkomst goedgekeurd met 'De Watergroep' (Riopact) betreffende de uitbouw, het onderhoud en het beheer van het gemeentelijk rioleringsstelsel van de stad Lokeren.
Jaarlijks wordt er in gemeen overleg tussen de stad Lokeren en 'De Watergroep' (Riopact) een dienstenpakket voor de uitbouw en het beheer van het gemeentelijke rioleringsstelsel samengesteld.
Dit dienstenpakket kan op vraag en op maat van de stad Lokeren worden samengesteld uit de volledige takenlijst voor de uitbouw, onderhoud en beheer van gemeentelijke rioleringsstelsels.
Het takenpakket 2022 dat in overleg tussen de stad Lokeren en 'De Watergroep' (Riopact) werd uitgewerkt omvat volgende
Eénmalige taken:
Jaarlijks terugkerende taken:
(*) De uitgave voor de bouw van IBA's en enkele diverse, algemene taken in het kader van Riopact, werd voorzien in het investeringsbudget van 2022, op het subproject 2014/143 voor een totaal bedrag van 50.000€.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om dit voorstel van takenpakket 2022 in het kader van Riopact Lokeren goed te keuren.
Artikel 40 van het decreet van het lokaal bestuur van 22.12.2017 bepaalt dat de gemeenteraad het beleid van de gemeente bepaalt en de daarvoor algemene regels vaststelt.
Het voorstel van takenpakket 2022 in het kader van Riopact Lokeren wordt goedgekeurd.
De stad dient in te staan voor het bestrijden van ratten op het openbaar domein. Elke particulier moet op eigen terrein de bruine rat bestrijden, maar het is niet altijd even duidelijk wie verantwoordelijk is voor de oorzaak van het probleem. De weersomstandigheden (zachte winters, nattere periodes met hoge waterstanden in grachten en waterlopen) maar ook het steeds meer verstedelijken en de evolutie omtrent het houden van (huis-)dieren (kippen, konijnen,…) of het zelf composteren van groenten-, fruit- en tuinafval zorgt er voor dat ratten overlast gaan veroorzaken in de buurt van woningen of (landbouw-)bedrijven en particulieren zijn daarbij steeds minder bereid om de bestrijding op zich te nemen of te erkennen dat ze het probleem zelf ‘voeden’.
Bovendien gaat het hier over een erg gespecialiseerde opdracht. Het is belangrijk om de populatie ratten laag te houden door grondige prospecties te doen en doelgericht vangmateriaal uit te leggen, waarbij met respect voor de omliggende biotopen en andere dieren gewerkt wordt, maar er moet ook aandacht besteed worden aan een humane vangst van de rat. Ten slotte is er ook nood aan meer sensibilisering: het behaalde bestrijdingsresultaat is belangrijk, maar ook de manier waarop we dat resultaat bereiken en de inzet die dat vraagt van iedereen, zijn cruciaal.
Het bestrijden, maar ook het sensibiliseren, is een taak die de stad stilaan boven het hoofd groeit. De stad heeft binnen haar personeelsbestand op dit moment de ruimte om +/- 45 dagen te spenderen aan rattenbestrijding. Er werd echter becijferd dat er een noodzaak is aan 145 dagen om het werk grondig te kunnen doen. Het is dus wenselijk om deze taak uit te besteden aan RATO (= rattenbestrijding via de provincie Oost-Vlaanderen).
Budget is voorzien op AR 61300017 Andere externe prestaties - BI 034900 Bescherming van de biodiversiteit.
Het bestrijden, maar ook het sensibiliseren, is een taak die de stad stilaan boven het hoofd groeit. De stad heeft binnen haar personeelsbestand op dit moment de ruimte om +/- 45 dagen te spenderen aan rattenbestrijding. Er werd echter becijferd dat er een noodzaak is aan 145 dagen om het werk grondig te kunnen doen. Het is dus wenselijk om deze taak uit te besteden aan RATO (= rattenbestrijding via de provincie Oost-Vlaanderen).
Budget is voorzien op AR 61300017 Andere externe prestaties - BI 034900 Bescherming van de biodiversiteit.
Aan de leden van de gemeenteraad wordt gevraagd om de bijgevoegde overeenkomst tussen de stad Lokeren en RATO vzw goed te keuren.
Artikel 40 van het decreet van het lokaal bestuur van 22.12.2017 bepaalt dat de gemeenteraad het beleid van de gemeente bepaalt en de daarvoor algemene regels vaststelt.
De gemeenteraad keurt de overeenkomst tussen de stad Lokeren en RATO vzw, betreffende bestrijding van muskusratten en bruine ratten in Lokeren, goed.
1. Klimaatverandering
In het kader van de klimaatverandering willen de Europese Commissie en het Europese Parlement de CO2-uitstoot drastisch verminderen en zelfs streven naar CO2-neutraliteit tegen het jaar 2050. We verwijzen daarvoor naar het Europese programma “Green Deal” en naar de “Europese Klimaatwet”.
De Europese Commissie hecht veel belang aan het lokale niveau om de omslag te maken naar een fossielvrije maatschappij. Daarom lanceerde Europa het Burgemeestersconvenant.
2. Het Burgemeestersconvenant (Covenant of Mayors)
Door het ondertekenen van het Burgemeestersconvenant engageren steden en gemeenten zich om tegen 2030 minstens 40% minder broeikasgassen uit te stoten tov 2011, en een adaptatiebeleid te ontwikkelen.
Het Burgemeestersconvenant voorziet ook in territoriale coördinatoren die zich inzetten om gemeenten en steden te ondersteunen bij dit engagement. In Oost-Vlaanderen zijn zowel de Provincie Oost-Vlaanderen als Interwaas erkend als territoriale coördinator.
3. Waasland Klimaatland
Waasland Klimaatland is een samenwerkingsverband tussen de Provincie Oost-Vlaanderen, Interwaas en 11 gemeenten in het Waasland. Het doel van deze samenwerking is gezamenlijke klimaatambities realiseren met als leidraad het Burgemeestersconvenant.
Het project startte in 2014 met 7 aangesloten gemeenten en werd ondertussen uitgebreid tot 11 gemeenten: Sint-Niklaas, Beveren, Temse, Waasmunster, Stekene, Sint-Gillis-Waas, Lokeren, Kruibeke, Moerbeke, Hamme en Zwijndrecht. Deze 11 betrokken gemeenten beslisten in het voorjaar 2020 om samen als groep de doelstellingen van het Burgemeestersconvenant 2030 te onderschrijven. Concreet betekent dit dat de projectpartners zich engageerden tot het opmaken van één regionaal actieplan (=joint SECAP) waarin wel nog lokale accenten kunnen gelegd worden, alsook om maatregelen te nemen om de effecten van de klimaatverandering te verzachten (adaptatie).
In hun rol van territoriale coördinatoren engageerden de Provincie en Interwaas zich om de gemeenten te ondersteunen bij de opmaak en de uitvoering van dit Actieplan voor Duurzame Energie en Klimaat en bij het uitwerken van een regionale strategie en gezamenlijke klimaatacties voor de Wase regio. De Provincie Oost-Vlaanderen begeleidt hierbij de opmaak van het regionaal adaptatieplan en Interwaas staat in voor het mitigatieplan. Streefdoel is om in juni 2022 het klimaatplan voor de regio in te dienen bij Europa
4. Regionaal adaptatieplan voor het Waasland
De opdracht voor de opmaak van het regionaal adaptatieplan voor de Wase regio werd in augustus 2020 gegund aan Sweco Belgium. Deze opdracht bestond uit:
De samenwerking met Sweco werd stopgezet na deelopdracht 1 en 2. Voor de uitvoering van deelopdracht 3, verfijning van regionaal plan naar gemeentespecifieke acties, wordt onderzocht of er samenwerking en afstemming mogelijk is met partners die instaan voor de opmaak van hemelwater- en droogteplannen.
Het “Regionaal adaptatieplan Waasland” vertrekt van zes strategische doelstellingen namelijk:
Aan de zes strategische doelstellingen worden regionale maatregelen opgehangen om de risico’s en kwetsbaarheden in het Waasland aan te pakken. Deze maatregelen zijn toepasbaar voor één of meerdere sectoren. De volgende sectoren komen aan bod: bouwen en wonen, openbaar domein, bedrijvigheid, natuur en landbouw. Deze maatregelen werden geselecteerd uit een longlist opgemaakt met input uit: gekende databanken, regionale expertise, kansenkaarten voor de regio en input uit het participatietraject. Voor dit laatste werden, conform de vereisten van Europa, verschillende stakeholders betrokken. Op 2 en 4 februari 2021 vond een digitaal participatiemoment (=Hackaton) plaats. Tijdens deze brainstormsessie, konden de 11 gemeenten en geëngageerde stakeholders uit diverse sectoren nadenken over mogelijke maatregelen op regionaal niveau.
Er werd op regelmatige basis teruggekoppeld met de leden van Stuurgroep Waasland Klimaatland. De suggesties of bedenkingen van de betrokken gemeenten werden zo veel mogelijk verwerkt in het eindrapport.
De opdracht van Sweco resulteerde in de volgende eindproducten:
5. Financieel
De kosten voor de opmaak van het regionaal adaptatieplan werden gefinancierd met middelen van het projectenfonds. De gemeente neemt deel aan het project ‘Waasland Klimaatland’ gedurende deze beleidsperiode en stort een jaarlijkse projectbijdrage van 5.000 euro aan Interwaas, Lamstraat 113, 9100 Sint-Niklaas (Ondernemingsnr. Interwaas: BE 0206.460.639; Rekeningnr. Interwaas: BE42 09100070 0954) en kan hiervoor gebruik maken van haar eigen middelen in het Waas Fonds.
6. Procedure
Het regionaal adaptatieplan bevat een actietabel met een overzicht van alle maatregelen per sector. Deze actietabel zal na goedkeuring door de verschillende partners opgeladen worden op de website van het Europees Burgemeestersconvenant. De gemeenteraad dient Interwaas het mandaat te geven om namens de partners van het regionaal project “Waasland Klimaatland" het “Regionaal Adaptatieplan Waasland” als onderdeel van Klimaatplan Waasland, in te dienen bij het EU secretariaat van het Burgemeestersconvenant. De gemeenteraad dient het regionaal adaptatieplan Waasland dus goed te keuren. De gemeenteraad kan de Provincie tevens het mandaat geven om het overleg met de rioolbeheerder op te starten en de mogelijkheden tot afstemming tussen het hemelwater- en droogteplan en een lokaal adaptatieplan te onderzoeken.
Het regionaal adaptatieplan bevat een actietabel met een overzicht van alle maatregelen per sector. Deze actietabel zal na goedkeuring door de verschillende partners opgeladen worden op de website van het Europees Burgemeestersconvenant. De gemeenteraad dient Interwaas het mandaat te geven om namens de partners van het regionaal project “Waasland Klimaatland" het “Regionaal Adaptatieplan Waasland” als onderdeel van Klimaatplan Waasland, in te dienen bij het EU secretariaat van het Burgemeestersconvenant. De gemeenteraad dient het regionaal adaptatieplan Waasland dus goed te keuren. De gemeenteraad kan de Provincie tevens het mandaat geven om het overleg met de rioolbeheerder op te starten en de mogelijkheden tot afstemming tussen het hemelwater- en droogteplan en een lokaal adaptatieplan te onderzoeken.
Goedkeuring door de Vlaamse Regering van het Vlaams Energie- en Klimaatplan 2021-2030 op 9 december 2019.
Provincieraadsbesluit van 2 september 2015 tot goedkeuring van het klimaatplan en het klimaatactieplan 2015-2020 van de Provincie Oost-Vlaanderen.
Besluit van de deputatie van 21 juli 2021 om het Lokaal energie- en klimaatpact te ondertekenen als ondersteunende partner en dus om de Oost-Vlaamse gemeenten en steden te ondersteunen bij de uitvoering van hun klimaatplannen.
De erkenning van de Provincie als territoriaal coördinator i.h.k.v. het burgemeestersconvenant en daaruit volgende ondersteuning van de Oost-Vlaamse gemeenten bij de opmaak en uitvoering van klimaatplannen.
De erkenning van Interwaas als territoriaal coördinator en daaruit volgende ondersteuning van de Wase gemeenten bij de opmaak en uitvoering van klimaatplannen
Gemeenteraadsbeslissing dd. 27/04/2020 tot gezamenlijke ondertekening “Burgemeesterconvenant 2030” en de opmaak van een gezamenlijk klimaatplan via Waasland Klimaatland.
Gemeenteraadsbeslissing dd. 25/10/2021 tot goedkeuring van de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP), waarbij de gemeente o.m. het engagement aangaat om het Burgemeestersconvenant 203 te ondertekenen en uit te werken.
De gemeenteraad keurt het voorliggend “Regionaal Adaptatieplan Waasland” en de daarbij horende maatregelen- en actietabel, alsook het Manifest met de 6 strategische doelstellingen, goed. Dit regionaal adaptatieplan gaat in vanaf de goedkeuring door de gemeenteraad en loopt tot eind 2030.
De gemeenteraad gaat akkoord om, samen met de Provincie Oost-Vlaanderen en Interwaas en in het kader van het Burgemeestersconvenant en het project “Waasland Klimaatland”, uitvoering te geven aan de regionale maatregelen en acties opgesomd in dit plan. Hiervoor onderneemt de stad de volgende stappen:
De gemeenteraad geeft de Provincie het mandaat om het overleg met de rioolbeheerder op te starten en de mogelijkheden tot afstemming tussen het hemelwater- en droogteplan en een lokaal adaptatieplan te onderzoeken.
De gemeenteraad geeft Interwaas het mandaat om namens de partners van het regionaal project “Waasland Klimaatland" het “Regionaal Adaptatieplan Waasland” als onderdeel van Klimaatplan Waasland, in te dienen bij het EU secretariaat van het Burgemeestersconvenant.
Door de vernieuwde werking van alle adviesraden, o.a. met afgevaardigden van de partijen met een fractie in de gemeenteraad, was een herziening van de statuten noodzakelijk.
In de welzijnsraad is er een paritaire samenstelling van 8 stemgerechtigde leden uit in Lokeren werkzame welzijnsorganisaties enerzijds, en 8 stemgerechtigde leden als individuele inwoner van Lokeren, anderzijds.
De inwoners werden/worden gerekruteerd na een oproep.
De leden van de welzijnsorganisaties werden/worden gerekruteerd via een algemene mailing naar alle organisaties met vraag tot kandidatuurstelling.
De tekst kwam tot stand door samenwerking tussen de afdeling Welzijn en de Welzijnsraad.
Beleidsdoelstelling S01B04 "het lokaal bestuur zet in op inspraak van de burger",
Door de vernieuwde werking van de adviesraden is een herziening van de statuten van de welzijnsraad noodzakelijk.
Decreet over het lokaal bestuur dd. 22 december 2017, art. 2 en art. 40,
De gemeenteraad keurt de statuten van de welzijnsraad goed.
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de voorzitter en secretaris van de welzijnsraad.
Door de vernieuwde werking van alle adviesraden, o.a. met afgevaardigden van de partijen met een fractie in de gemeenteraad, was een herziening van de statuten noodzakelijk.
De GROS opteert voor een open algemene vergadering voor alle geïnteresseerde inwoners, of personen met een sterke band met Lokeren (bvb. door lidmaatschap van een deelnemende organisatie).
Door de vernieuwde werking van alle adviesraden, o.a. met afgevaardigden van de partijen met een fractie in de gemeenteraad, was een herziening van de statuten noodzakelijk.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inz. art. 2 en art. 40.
De statuten worden goedgekeurd.
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de voorzitter en secretaris van de Gemeentelijke Raad voor Ontwikkelingssamenwerking.
Op 2 juni 2020 besliste de Vlaamse Regering over de verdeling van een
Vlaams noodfonds corona van 300 miljoen euro, dat onder andere bestemd is voor cultuur-,
sport- en jeugdverenigingen, siertelers en organisatoren van evenementen. 30% van het budget
ging naar de lokale besturen. Zij konden hiermee aan de slag om lokale cultuur-, jeugd- en
sportverenigingen te ondersteunen. Er werd een bedrag van 568.554,25 euro door Vlaanderen extra in het Gemeentefonds voor
Lokeren voorzien ter ondersteuning van de lokale cultuur-, jeugd- en sportverenigingen.
Op 26 oktober werd in de gemeenteraad het reglement "Subsidiereglement voor Lokerse verenigingen met het oog op het verminderen
van de impact van de Coronacrisis" goedgekeurd.
De verdeling tot op heden is als volgt:
| UIT | IN | Totalen UIT | |
| Subsidie Vlaanderen | € 568.554,25 | ||
| bedrag ten voordelen van verenigingen reeds door stad betaald / gederfde inkomsten | € 100.550,59 | ||
| Concessies | € 20.547,92 | ||
| aankopen stad verenigingen (jeugd, ondersteuning AVLO streetrace, …) | € 3.000,00 | ||
| bedrag stad reeds uitgegeven | € 124.098,51 | ||
| basissubsidies * 20% + 250 euro per vereniging 2020 | |||
| Sport | € 28.090,00 | ||
| Jeugd | € 11.150,00 | ||
| Feestelijkheden | € 3.970,00 | ||
| Cultuur | € 18.350,00 | ||
| Welzijn | € 18.708,00 | ||
| € 80.268,00 | |||
| Noodfondsen CNF | |||
| noodfonds I EVENEMENTEN inkomstenderving | € 205.650,18 | ||
| noodfonds II MATERIAAL | € 33.208,90 | ||
| Noodfonds III NIEUWE INITIATIEVEN Verenigingen | € 5.500,00 | ||
| € 244.359,08 | |||
| TOTAAL | € 448.725,59 |
Er blijft nog een restsaldo over van 119.828 euro.
In het bestaande reglement kon men voor Noodfonds I enkel een dossier voor 2020 indienen en voor Noodfonds II enkel voor 2020 en 2021.
Aangezien de coronapandemie nog niet is beëindigd en de verenigingen nog steeds geïmpacteerd zijn, is het billijk om het bestaande reglement deels te verlengen.
De jeugdraad en Verenigingen met grote evenementen wensen een mogelijkheid om gemaakte kosten van geannuleerde evenementen opnieuw vergoed te voorzien.
Verenigingen worden nog steeds geconfronteerd met plotse coronamaatregelen, waarbij geplande evenementen dienen geannuleerd te worden en Verenigingen dienen nog steeds extra kosten te maken om binnen hun werking te voldoen aan de geldende regelgeving. Aangezien het restkrediet onvoldoende is om het bestaande reglement zonder aanpassingen te verlengen, worden volgende aanpassingen van het reglement voorgesteld.
Verenigingen kunnen intekenen op 2 Noodfondsen:
Noodfonds I - Kosten door annulatie van evenementen in 2021 en 2022 omwille van de Covid19-maatregelen, waarbij enkel de niet recupereerbare kosten kunnen worden ingediend en niet meer de gederfde inkomsten die het evenement zou hebben opgebracht.
Noodfonds II - Kosten die de vereniging maakt voor het Covid19-proof maken van de werking in 2022. (idem bestaand reglement)
Het reglement kan verlengd worden in tijd tot zolang er restkredieten aanwezig zijn en de coronapandemie nog niet is beëindigd.
Volgende artikels worden niet meer meegenomen:
- Verhoging van de werkingssubsidie (20% op werkingssubsidie + 250 euro)
- Coronanoodfonds III - Projectsubsidies voor nieuwe initiatieven, omwille van de heel beperkte vraag vanuit de verenigingen.
Gemeenteraadsbeslissing van 26 oktober 2020 betreffende Subsidiereglement voor Lokerse verenigingen met het oog op het verminderen van de impact van de Coronacrisis.
Het aangepaste subsidiereglement voor Lokerse verenigingen met het oog op het verminderen van de impact van de Coronacrisis wordt goedgekeurd en gaat onmiddellijk in voege.
Op vrijdag 10 december was er de "Voorstelling en Feedback Ontwerp Heirbrugpark".
Een toch wel goed bijgewoond initiatief met een gemotiveerde particpatie ambtenaar en enthousiaste ontwerper.
Het is tevens duidelijk dat het veelbelovende ontwerp gedragen wordt door een groot deel van Heirbruggenaars.
Bij de voorstelling werd echter duidelijk dat de hondenlosloopweide geen deel zal uitmaken van het ontwerp.
Ook bleek er vraag naar een overdekte ontmoetingsplaats (voor een 100-150 personen).
Dit was echter ook een vraag voor het Park aan de Heirbrugmolen en werd daar voorzien.
Mijn vragen:
* wordt er nu gezocht naar een nieuwe locatie voor de hondenlosloopweide?
* tot mijn verbazing had de ontwerper voor het "Heirbrugpark" geen weet van het "Park aan de Heirbrugmolen"
Zou het mogelijk zijn om beide meer af te stemmen op elkaar?
Misschien kan de "overdekte ontmoetingsplaats" eerder voorzien worden aan het Park aan de Heirbrugmolen, gelet op de aanwezigheid van openbare toiletten en
de nabijheid van Brasserie De Molen?
Begin dit jaar verscheen in de lokale pers dat de NMBS het aantal fietsstallingen wil uitbreiden zowel voor als achter het station. NMBS heeft daarvoor een aanvraag ingediend.
Voor zover ik weet is dat nog niet ter sprake gekomen noch op de omgevingsraad , noch op de commissies Omgeving en Infrastructuur. Is natuurlijk ook een NMBS aangelegenheid.
De buurtbewoners hebben bezwaar ingediend vanwege de visuele impact van die fietsstallingen (zoals die in Gent-Dampoort ?) .
Hun voorstel om de visuele impact te beperken werd niet weerhouden.
Indien die zaken nog aan bod komen op een commissie vooraleer NMBS ze gaat plaatsen dan wacht onze fractie de commissie wel af.
Anders zullen de vragen op de GR gaan over de visuele impact en wat men er gaat aan doen om zoveel mogelijk de omwonenden tegemoet te komen.
Het voorstel van de buurtbewoners om een Groendak te plaatsen werd niet weerhouden vanwege "stabiliteit van het dak". De NMBS gaat dus gewoon de goedkoopste oplossing bieden.
Wat met de fietsenstalling achter het station , zal de aanpassing daarvan invloed hebben op het zicht van de aangrenzende buur?
Stad Lokeren deed onlangs een oproep naar ideeën om de regenboogkleuren in ons straatbeeld te laten schitteren.
De Stad geeft hiermee gehoor aan het voorstel dat Benjamin Jacobs lanceerde op het platform denkmee.lokeren.be.
In de oproep geeft schepen Van der Sypt aan dat het bestuur inzet op een inclusief diversiteitsbeleid en dat de LGBTQIA+ -gemeenschap tot één van de prioritaire doelgroepen behoort.
“In Lokeren zetten wij in op een transversaal en inclusief diversiteitsbeleid en behoort de LGBTQIA+ -gemeenschap tot één van de prioritaire doelgroepen. Met dit project maken we verder werk op vlak van maatschappelijke aanvaarding en tonen we dat onze stad open en solidair is voor al onze burgers, een stad waar geen plaats is voor discriminatie.”
Het klinkt sympathiek om sensibiliseringsacties op te zetten rond een diversiteitsbeleid. De Groenfractie vraagt zich evenwel af op welke manier dergelijke acties ook onderbouwd worden om ook daadwerkelijke impact te ontwikkelen binnen de personeelsgroep van de stad Lokeren (als grootste werkgever) en naar (sub)groepen van de Lokerse bevolking:
Graag wil ik een vraag stellen aan de gemeenteraad van maandag 24 januari 2022 om gratis zelftests op een corona besmetting aan te bieden aan kwetsbare gezinnen Lokeren .
De ministers van Onderwijs en Volksgezondheid raden ouders sinds de herstart van de scholen sterk aan om hun kinderen elke zondag te testen met een zelftest. Deze testen kosten al snel, afhankelijk van waar je ze koopt, tussen de 3 en 8 euro per stuk. Als je recht hebt op een verhoogde tegemoetkoming, kan je een test voor 1 euro bij de apotheek aankopen. Toch is en blijft dit voor mensen met een laag inkomen een serieuze (financiële) drempel. Ook voor mensen die net geen beroep op deze tegemoetkoming kunnen doen en de aankoopprijs volledig moeten bekostigen, weegt dit engagement enorm zwaar door op het maandbudget. En met meer dan 60.000 besmettingen op 1 dag, cijfers van vorige week maandag (17/01/22), mogen we in de komende weken een forse piek verwachten van de coronacijfers. Zelftests zijn dus niet meer weg te denken.
Daarom stelt Vooruit Lokeren voor dat het OCMW gratis zelftests ter beschikking stelt aan de mensen die beroep doen op het OCMW, CAW, Moazoart, gezinshulp, voedselbank, ... Nog een pluspunt is dat samen met de gratis zelftests ook een goede uitleg kan gegeven worden . Die communicatie en informatie is bijzonder belangrijk. Het versterkt bovendien de vertrouwensband tussen de doelgroep en de organisaties.
Hopelijk kan er een bedrag voor de aankoop van zelftest voorzien worden van het restsaldo van het Vlaams Noodfonds Corona.