Terug
Gepubliceerd op 12/04/2022

Notulen  College van Burgemeester en Schepenen

ma 04/04/2022 - 13:00 collegezaal

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester; Claudine De Waele, schepen; Sabine Van Rysselberghe, schepen; Marina Van Hoorick, schepen; Stefan Walgraeve, schepen; Nina Van der Sypt, schepen; Steven Verbeke, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Filip Liebaut, schepen; Marjoleine de Ridder, schepen

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester

Agendapunten

1.

2022_CBS_00850 - Notulen college van burgemeester en schepenen. Goedkeuring.

Goedgekeurd
1.

2022_CBS_00850 - Notulen college van burgemeester en schepenen. Goedkeuring.

2022_CBS_00850 - Notulen college van burgemeester en schepenen. Goedkeuring.
2.

2022_CBS_00851 - Vergunning voor het schenken van gegiste en/of sterke dranken tijdens "Schoolfeest 2021-2022" georganiseerd door GO! basisschool De Rozen op 21 mei 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd
2.

2022_CBS_00851 - Vergunning voor het schenken van gegiste en/of sterke dranken tijdens "Schoolfeest 2021-2022" georganiseerd door GO! basisschool De Rozen op 21 mei 2022 - Goedkeuring

2022_CBS_00851 - Vergunning voor het schenken van gegiste en/of sterke dranken tijdens "Schoolfeest 2021-2022" georganiseerd door GO! basisschool De Rozen op 21 mei 2022 - Goedkeuring
3.

2022_CBS_00852 - Vergunning voor het schenken van gegiste en/of sterke dranken tijdens "Sportfeestweekend" georganiseerd door KLJ Lokeren-Heirbrug op 1 juli 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd
3.

2022_CBS_00852 - Vergunning voor het schenken van gegiste en/of sterke dranken tijdens "Sportfeestweekend" georganiseerd door KLJ Lokeren-Heirbrug op 1 juli 2022 - Goedkeuring

2022_CBS_00852 - Vergunning voor het schenken van gegiste en/of sterke dranken tijdens "Sportfeestweekend" georganiseerd door KLJ Lokeren-Heirbrug op 1 juli 2022 - Goedkeuring
4.

2022_CBS_00853 - Vergunning voor het schenken van gegiste en sterke dranken tijdens "Night Of The Pommes XIII" georganiseerd door KLJ Lokeren-Heirbrug op 14 mei 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd
4.

2022_CBS_00853 - Vergunning voor het schenken van gegiste en sterke dranken tijdens "Night Of The Pommes XIII" georganiseerd door KLJ Lokeren-Heirbrug op 14 mei 2022 - Goedkeuring

2022_CBS_00853 - Vergunning voor het schenken van gegiste en sterke dranken tijdens "Night Of The Pommes XIII" georganiseerd door KLJ Lokeren-Heirbrug op 14 mei 2022 - Goedkeuring
5.

2022_CBS_00854 - Vergunning voor het schenken van gegiste en/of sterke dranken tijdens "Kamping Okapi 2022" georganiseerd door PJC Okapi vzw op 29 april 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd
5.

2022_CBS_00854 - Vergunning voor het schenken van gegiste en/of sterke dranken tijdens "Kamping Okapi 2022" georganiseerd door PJC Okapi vzw op 29 april 2022 - Goedkeuring

2022_CBS_00854 - Vergunning voor het schenken van gegiste en/of sterke dranken tijdens "Kamping Okapi 2022" georganiseerd door PJC Okapi vzw op 29 april 2022 - Goedkeuring
6.

2022_CBS_00855 - Vergunning voor het schenken van gegiste en/of sterke dranken tijdens " Grootouderfeest en schoolfeest Basisschool Heiende" georganiseerd door Vrije Basisschool Heiende op 6 mei 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd
6.

2022_CBS_00855 - Vergunning voor het schenken van gegiste en/of sterke dranken tijdens " Grootouderfeest en schoolfeest Basisschool Heiende" georganiseerd door Vrije Basisschool Heiende op 6 mei 2022 - Goedkeuring

2022_CBS_00855 - Vergunning voor het schenken van gegiste en/of sterke dranken tijdens " Grootouderfeest en schoolfeest Basisschool Heiende" georganiseerd door Vrije Basisschool Heiende op 6 mei 2022 - Goedkeuring
7.

2022_CBS_00856 - Concessie rommelmarkt Stationsplein. Terugkeer naar de locatie conform het concessieplan. Goedkeuring.

Verdaagd
8.

2022_CBS_00857 - Woensdagmarkt. Overname standplaats 137 (verkoop textiel). Goedkeuring.

Goedgekeurd
8.

2022_CBS_00857 - Woensdagmarkt. Overname standplaats 137 (verkoop textiel). Goedkeuring.

2022_CBS_00857 - Woensdagmarkt. Overname standplaats 137 (verkoop textiel). Goedkeuring.
9.

2022_CBS_00858 - Wijziging besluit 2022_CBS_00178 - Stedelijke raad voor lokale economie. Uitbetaling werkingstoelage 2022. Goedkeuring.

Goedgekeurd
9.

2022_CBS_00858 - Wijziging besluit 2022_CBS_00178 - Stedelijke raad voor lokale economie. Uitbetaling werkingstoelage 2022. Goedkeuring.

2022_CBS_00858 - Wijziging besluit 2022_CBS_00178 - Stedelijke raad voor lokale economie. Uitbetaling werkingstoelage 2022. Goedkeuring.
10.

2022_CBS_00859 - Politie. Jaarlijks onderhoudscontract voor het softwarepakket Eureka. Goedkeuring.

Goedgekeurd
10.

2022_CBS_00859 - Politie. Jaarlijks onderhoudscontract voor het softwarepakket Eureka. Goedkeuring.

2022_CBS_00859 - Politie. Jaarlijks onderhoudscontract voor het softwarepakket Eureka. Goedkeuring.
11.

2022_CBS_00860 - Onderhoudscontract sectionaalpoorten Sporting Lokeren. Goedkeuring.

Goedgekeurd
11.

2022_CBS_00860 - Onderhoudscontract sectionaalpoorten Sporting Lokeren. Goedkeuring.

2022_CBS_00860 - Onderhoudscontract sectionaalpoorten Sporting Lokeren. Goedkeuring.
12.

2022_CBS_00861 - Onderhoudscontract automatische schuifdeuren Sporting Lokeren. Goedkeuring.

Goedgekeurd
12.

2022_CBS_00861 - Onderhoudscontract automatische schuifdeuren Sporting Lokeren. Goedkeuring.

2022_CBS_00861 - Onderhoudscontract automatische schuifdeuren Sporting Lokeren. Goedkeuring.
13.

2022_CBS_00862 - Scheren en onderhouden van hagen langs fietspaden (22/eu21). Stopzetting van de plaatsingsprocedure. Goedkeuring.

Goedgekeurd
13.

2022_CBS_00862 - Scheren en onderhouden van hagen langs fietspaden (22/eu21). Stopzetting van de plaatsingsprocedure. Goedkeuring.

2022_CBS_00862 - Scheren en onderhouden van hagen langs fietspaden (22/eu21). Stopzetting van de plaatsingsprocedure. Goedkeuring.
14.

2022_CBS_00864 - Maaiwerken binnen bermbeheersplan (22/eu27). Bestek en kostenraming. Wijze van gunnen. Goedkeuring.

Goedgekeurd
14.

2022_CBS_00864 - Maaiwerken binnen bermbeheersplan (22/eu27). Bestek en kostenraming. Wijze van gunnen. Goedkeuring.

2022_CBS_00864 - Maaiwerken binnen bermbeheersplan (22/eu27). Bestek en kostenraming. Wijze van gunnen. Goedkeuring.
15.

2022_CBS_00865 - Dringende vervanging van een stuk riolering op de Groentemarkt (INFRA 2020/133-1 5DEEL 2022)). Dossier en wijze van gunnen. Gunning van de opdracht. Goedkeuring.

Goedgekeurd
15.

2022_CBS_00865 - Dringende vervanging van een stuk riolering op de Groentemarkt (INFRA 2020/133-1 5DEEL 2022)). Dossier en wijze van gunnen. Gunning van de opdracht. Goedkeuring.

2022_CBS_00865 - Dringende vervanging van een stuk riolering op de Groentemarkt (INFRA 2020/133-1 5DEEL 2022)). Dossier en wijze van gunnen. Gunning van de opdracht. Goedkeuring.
16.

2022_CBS_00866 - Politie. Aankoop van informaticamateriaal - PC's, laptops en tablets. Deel 1: Aankoop 4 laptops + 4 laptoptassen. (22/POL30-1). PV van factuur 12371723. Goedkeuring.

Goedgekeurd
16.

2022_CBS_00866 - Politie. Aankoop van informaticamateriaal - PC's, laptops en tablets. Deel 1: Aankoop 4 laptops + 4 laptoptassen. (22/POL30-1). PV van factuur 12371723. Goedkeuring.

2022_CBS_00866 - Politie. Aankoop van informaticamateriaal - PC's, laptops en tablets. Deel 1: Aankoop 4 laptops + 4 laptoptassen. (22/POL30-1). PV van factuur 12371723. Goedkeuring.
17.

2022_CBS_00867 - Politie. Aankoop van informaticamateriaal - PC's, laptops en tablets. Deel 1: Aankoop 4 laptops + 4 laptoptassen. ((22/POL30-1). PV van factuur 12371919. Goedkeuring.

Goedgekeurd
17.

2022_CBS_00867 - Politie. Aankoop van informaticamateriaal - PC's, laptops en tablets. Deel 1: Aankoop 4 laptops + 4 laptoptassen. ((22/POL30-1). PV van factuur 12371919. Goedkeuring.

2022_CBS_00867 - Politie. Aankoop van informaticamateriaal - PC's, laptops en tablets. Deel 1: Aankoop 4 laptops + 4 laptoptassen. ((22/POL30-1). PV van factuur 12371919. Goedkeuring.
18.

2022_CBS_00868 - Politie. Aankoop van informaticamateriaal - Afdeling LCCU-HW. Deel 1: Aankoop laptop + NAS-systeem + PC Tower ((22/POL34-1). PV van factuur 444185948. Goedkeuring.

Goedgekeurd
18.

2022_CBS_00868 - Politie. Aankoop van informaticamateriaal - Afdeling LCCU-HW. Deel 1: Aankoop laptop + NAS-systeem + PC Tower ((22/POL34-1). PV van factuur 444185948. Goedkeuring.

2022_CBS_00868 - Politie. Aankoop van informaticamateriaal - Afdeling LCCU-HW. Deel 1: Aankoop laptop + NAS-systeem + PC Tower ((22/POL34-1). PV van factuur 444185948. Goedkeuring.
19.

2022_CBS_00869 - Politie. Aankoop van een drone. Deel 2: Aankoop en installatie videotransmissieplatform drones (21/POL63-2). PV van factuur 210029. Goedkeuring.

Goedgekeurd
19.

2022_CBS_00869 - Politie. Aankoop van een drone. Deel 2: Aankoop en installatie videotransmissieplatform drones (21/POL63-2). PV van factuur 210029. Goedkeuring.

2022_CBS_00869 - Politie. Aankoop van een drone. Deel 2: Aankoop en installatie videotransmissieplatform drones (21/POL63-2). PV van factuur 210029. Goedkeuring.
20.

2022_CBS_00870 - Politie. Upgrade of uitbreiding software (recurrent en licentie Mercure). Deel 3: Setup streaming server dronebeelden (21/POL31-3). PV van factuur 210030. Goedkeuring.

Goedgekeurd
20.

2022_CBS_00870 - Politie. Upgrade of uitbreiding software (recurrent en licentie Mercure). Deel 3: Setup streaming server dronebeelden (21/POL31-3). PV van factuur 210030. Goedkeuring.

2022_CBS_00870 - Politie. Upgrade of uitbreiding software (recurrent en licentie Mercure). Deel 3: Setup streaming server dronebeelden (21/POL31-3). PV van factuur 210030. Goedkeuring.
21.

2022_CBS_00871 - Renovatie en ombouw voormalige Sint-Jozefkerk Spoele tot buitenschoolse kinderopvang (INFRA 2018/080 (deel 2021)). PV van vorderingsstaat 1. Goedkeuring.

Goedgekeurd
21.

2022_CBS_00871 - Renovatie en ombouw voormalige Sint-Jozefkerk Spoele tot buitenschoolse kinderopvang (INFRA 2018/080 (deel 2021)). PV van vorderingsstaat 1. Goedkeuring.

2022_CBS_00871 - Renovatie en ombouw voormalige Sint-Jozefkerk Spoele tot buitenschoolse kinderopvang (INFRA 2018/080 (deel 2021)). PV van vorderingsstaat 1. Goedkeuring.
22.

2022_CBS_00872 - De Watergroep - adviesvraag voor het uitvoeren van werken thv Vondelstraat 20-20A - Goedkeuring

Goedgekeurd
22.

2022_CBS_00872 - De Watergroep - adviesvraag voor het uitvoeren van werken thv Vondelstraat 20-20A - Goedkeuring

2022_CBS_00872 - De Watergroep - adviesvraag voor het uitvoeren van werken thv Vondelstraat 20-20A - Goedkeuring
23.

2022_CBS_00873 - De Watergroep - adviesvraag voor het uitvoeren van werken thv Waasmunsterbaan 110-148 en 59-81 en Molsbergenstraat 2 - Goedkeuring

Goedgekeurd
23.

2022_CBS_00873 - De Watergroep - adviesvraag voor het uitvoeren van werken thv Waasmunsterbaan 110-148 en 59-81 en Molsbergenstraat 2 - Goedkeuring

2022_CBS_00873 - De Watergroep - adviesvraag voor het uitvoeren van werken thv Waasmunsterbaan 110-148 en 59-81 en Molsbergenstraat 2 - Goedkeuring
24.

2022_CBS_00874 - Herinrichting Stationsplein Eksaarde - Fase 1 - PV van ingebrekestelling nr. 2 - Goedkeuring

Goedgekeurd
24.

2022_CBS_00874 - Herinrichting Stationsplein Eksaarde - Fase 1 - PV van ingebrekestelling nr. 2 - Goedkeuring

2022_CBS_00874 - Herinrichting Stationsplein Eksaarde - Fase 1 - PV van ingebrekestelling nr. 2 - Goedkeuring
25.

2022_CBS_00875 - Plaatsbeschrijving bij aanvang van de saneringswerken thv Sterrestraat en Stommestraat - Goedkeuring

Goedgekeurd
25.

2022_CBS_00875 - Plaatsbeschrijving bij aanvang van de saneringswerken thv Sterrestraat en Stommestraat - Goedkeuring

2022_CBS_00875 - Plaatsbeschrijving bij aanvang van de saneringswerken thv Sterrestraat en Stommestraat - Goedkeuring
26.

2022_CBS_00876 - Afkoppeling op privaat domein ter hoogte van Kriekerij 17 - Goedkeuring.

Goedgekeurd
26.

2022_CBS_00876 - Afkoppeling op privaat domein ter hoogte van Kriekerij 17 - Goedkeuring.

2022_CBS_00876 - Afkoppeling op privaat domein ter hoogte van Kriekerij 17 - Goedkeuring.
27.

2022_CBS_00877 - N70 - Doortocht Zeveneken - PV van ingebrekestelling nr. 7 - Goedkeuring

Goedgekeurd
27.

2022_CBS_00877 - N70 - Doortocht Zeveneken - PV van ingebrekestelling nr. 7 - Goedkeuring

2022_CBS_00877 - N70 - Doortocht Zeveneken - PV van ingebrekestelling nr. 7 - Goedkeuring
28.

2022_CBS_00878 - Betaling subsidie gebruik Blue-bikes in het kader van de derdebetalersregeling met Blue-Mobility - subsidie maand februari - Goedkeuring.

Goedgekeurd
28.

2022_CBS_00878 - Betaling subsidie gebruik Blue-bikes in het kader van de derdebetalersregeling met Blue-Mobility - subsidie maand februari - Goedkeuring.

2022_CBS_00878 - Betaling subsidie gebruik Blue-bikes in het kader van de derdebetalersregeling met Blue-Mobility - subsidie maand februari - Goedkeuring.
29.

2022_CBS_00879 - Betaling tussenkomst voor de cambiovoertuigen in het kader van de samenwerkingsovereenkomst met Cambio - Optimobil Vlaanderen nv - subsidie - factuur februari 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd
29.

2022_CBS_00879 - Betaling tussenkomst voor de cambiovoertuigen in het kader van de samenwerkingsovereenkomst met Cambio - Optimobil Vlaanderen nv - subsidie - factuur februari 2022 - Goedkeuring

2022_CBS_00879 - Betaling tussenkomst voor de cambiovoertuigen in het kader van de samenwerkingsovereenkomst met Cambio - Optimobil Vlaanderen nv - subsidie - factuur februari 2022 - Goedkeuring
30.

2022_CBS_00880 - Tijdelijk verkeersreglement. Speelstraat Pastorijstraat van maandag 11 april tot en met maandag 18 april 2022 - Goedkeuring.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester; Claudine De Waele, schepen; Sabine Van Rysselberghe, schepen; Marina Van Hoorick, schepen; Stefan Walgraeve, schepen; Nina Van der Sypt, schepen; Steven Verbeke, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Filip Liebaut, schepen; Marjoleine de Ridder, schepen
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester
30.

2022_CBS_00880 - Tijdelijk verkeersreglement. Speelstraat Pastorijstraat van maandag 11 april tot en met maandag 18 april 2022 - Goedkeuring.

2022_CBS_00880 - Tijdelijk verkeersreglement. Speelstraat Pastorijstraat van maandag 11 april tot en met maandag 18 april 2022 - Goedkeuring.

Motivering

Argumentatie

Het is noodzakelijk om aanvullende verkeersmaatregelen te nemen voor een vlot en veilig verloop van het evenement en voor de verkeersveiligheid van de deelnemers, de toeschouwers en de andere weggebruikers.

De aanvraag van de speelstraat voldoet aan de procedures en de voorwaarden omschreven in het stedelijk reglement speelstraten.

Juridische context

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg;

Het gemeenteraadsbesluit stedelijk regelement speelstraten van 27 november 2017.

Het algemeen politiereglement van Lokeren.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Naar aanleiding van het organiseren van een speelstraat in de Pastorijstraat tijdens de tweede week van de paasvakantie van maandag 11 tot maandag 18 april 2022 telkens van 13 tot 20 uur wordt een tijdelijk verkeersreglement uitgevaardigd.

De volgende verkeersmaatregelen dienen te worden genomen:

1§1. Het invoeren van een speelstraat in de Pastorijstraat tussen de Herderstraat en de Papestraat van maandag 11 tot maandag18 april 2022 telkens van 13 tot 20 uur

d.m.v. een nadars over de volledige breedte van de rijbaan met C3-bord en onderbord ‘speelstraat’ in de Pastorijstraat ter hoogte van de Herderstraat en de Papestraat.

1§2. Een omleiding wordt voorzien door middel van de verkeersborden van het type F41 ‘omleiding’ via de Herderstraat en de Papestraat in beide rijrichtingen.


Artikel 2

De organisator verwittigt alle bewoners van de Pastorijstraat over het afsluiten van de straat (data, uren, contactgegevens).

De organisator waakt op de veiligheid van de deelnemers en de bezoekers en zorgt dat er in het afgesloten deel van de Pastorijstraat steeds een vrije doorgang van minstens vier meter breedte beschikbaar is op de rijbaan voor de hulpdiensten. Binnen deze vier meter mogen geen vaste obstakels geplaatst worden.

Artikel 3

De levering van de verkeerssignalisatie en de plaatsing van de parkeerverbodsborden en de omleiding gebeurt door de stad. Bij het einde van het evenement zal de signalisatie door de organisatie aan de kant geplaatst worden.

Artikel 4

In het geval er schade aan het openbaar domein wordt vastgesteld dat rechtstreeks of onrechtstreeks een gevolg is van dit evenement moet dit worden hersteld tot voldoening van het stadsbestuur.

Artikel 5

De organisatoren moeten te allen tijde onderhavige vergunning, op eenvoudig verzoek van een bevoegd persoon, kunnen voorleggen.

31.

2022_CBS_00881 - Concessie Bospark (BoS) - PV van vaststelling nr. 1

Goedgekeurd
31.

2022_CBS_00881 - Concessie Bospark (BoS) - PV van vaststelling nr. 1

2022_CBS_00881 - Concessie Bospark (BoS) - PV van vaststelling nr. 1
32.

2022_CBS_00882 - V2046/1/22/01 - Omgevingsvergunningsaanvraag voor een nieuwe verkaveling van drie loten in Doorndonkeindeken 10 - Weigering

Verdaagd
33.

2022_CBS_00883 - V2043/1/21/32 Omgevingsvergunningsaanvraag tot verkavelen van een eigendom in twee loten - Heiendestraat 20 - Vergunning

Goedgekeurd
33.

2022_CBS_00883 - V2043/1/21/32 Omgevingsvergunningsaanvraag tot verkavelen van een eigendom in twee loten - Heiendestraat 20 - Vergunning

2022_CBS_00883 - V2043/1/21/32 Omgevingsvergunningsaanvraag tot verkavelen van een eigendom in twee loten - Heiendestraat 20 - Vergunning
34.

2022_CBS_00884 - 2022/00044/OMV - Omgevingsvergunningsaanvraag voor het vellen van een boom in Eksaarde-dorp 139: vergunning.

Goedgekeurd
34.

2022_CBS_00884 - 2022/00044/OMV - Omgevingsvergunningsaanvraag voor het vellen van een boom in Eksaarde-dorp 139: vergunning.

2022_CBS_00884 - 2022/00044/OMV - Omgevingsvergunningsaanvraag voor het vellen van een boom in Eksaarde-dorp 139: vergunning.
35.

2022_CBS_00885 - 2021/00656/OMV Omgevingsvergunningsaanvraag Bouwen van twee woningen - H.-Geestmolenstraat - Vergunning

Goedgekeurd
35.

2022_CBS_00885 - 2021/00656/OMV Omgevingsvergunningsaanvraag Bouwen van twee woningen - H.-Geestmolenstraat - Vergunning

2022_CBS_00885 - 2021/00656/OMV Omgevingsvergunningsaanvraag Bouwen van twee woningen - H.-Geestmolenstraat - Vergunning
36.

2022_CBS_00886 - M2022/053/OMV-Melding bemaling voor plaatsen kelder, Sint-Jozefstraat 60. Aktename.

Kennis genomen
36.

2022_CBS_00886 - M2022/053/OMV-Melding bemaling voor plaatsen kelder, Sint-Jozefstraat 60. Aktename.

2022_CBS_00886 - M2022/053/OMV-Melding bemaling voor plaatsen kelder, Sint-Jozefstraat 60. Aktename.
37.

2022_CBS_00909 - Oproep tot schorsing bij uiterst dringende noodzakelijkheid - vraag aan het college om te worden gehoord bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen โ€“ aanstellen raadsman - Goedkeuring

Goedgekeurd
37.

2022_CBS_00909 - Oproep tot schorsing bij uiterst dringende noodzakelijkheid - vraag aan het college om te worden gehoord bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen โ€“ aanstellen raadsman - Goedkeuring

2022_CBS_00909 - Oproep tot schorsing bij uiterst dringende noodzakelijkheid - vraag aan het college om te worden gehoord bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen โ€“ aanstellen raadsman - Goedkeuring
38.

2022_CBS_00888 - Aanvraag stedelijke renovatiepremie โ€“ Schoolstraat 27 - 9160 Lokeren โ€“ RENO/2021/097 โ€“ AW2022/11909 - Toekenning

Goedgekeurd
38.

2022_CBS_00888 - Aanvraag stedelijke renovatiepremie โ€“ Schoolstraat 27 - 9160 Lokeren โ€“ RENO/2021/097 โ€“ AW2022/11909 - Toekenning

2022_CBS_00888 - Aanvraag stedelijke renovatiepremie โ€“ Schoolstraat 27 - 9160 Lokeren โ€“ RENO/2021/097 โ€“ AW2022/11909 - Toekenning
39.

2022_CBS_00889 - Aanvraag gemeentelijke premie - bouwpremie Reinaertdreef 18 - AW2022/7132 - Toekenning

Goedgekeurd
39.

2022_CBS_00889 - Aanvraag gemeentelijke premie - bouwpremie Reinaertdreef 18 - AW2022/7132 - Toekenning

2022_CBS_00889 - Aanvraag gemeentelijke premie - bouwpremie Reinaertdreef 18 - AW2022/7132 - Toekenning
40.

2022_CBS_00890 - Aanvraag gemeentelijke premie - slooppremie - Daknam-dorp 2 - AW2022/7108 - Toekenning

Goedgekeurd
40.

2022_CBS_00890 - Aanvraag gemeentelijke premie - slooppremie - Daknam-dorp 2 - AW2022/7108 - Toekenning

2022_CBS_00890 - Aanvraag gemeentelijke premie - slooppremie - Daknam-dorp 2 - AW2022/7108 - Toekenning
41.

2022_CBS_00891 - V2033/1/21/16 - Verkoopbaarheidsattest voor de goedgekeurde verkaveling in Beerveldestraat 26 - Goedkeuring

Goedgekeurd
41.

2022_CBS_00891 - V2033/1/21/16 - Verkoopbaarheidsattest voor de goedgekeurde verkaveling in Beerveldestraat 26 - Goedkeuring

2022_CBS_00891 - V2033/1/21/16 - Verkoopbaarheidsattest voor de goedgekeurde verkaveling in Beerveldestraat 26 - Goedkeuring
42.

2022_CBS_00892 - 2022/EVM/8 - Aanvraag afwijking muziekactiviteit voor 'Night Of The Pommesโ€™ op 14/05/2022 in de Braamstraat 6 - Toelating.

Goedgekeurd
42.

2022_CBS_00892 - 2022/EVM/8 - Aanvraag afwijking muziekactiviteit voor 'Night Of The Pommesโ€™ op 14/05/2022 in de Braamstraat 6 - Toelating.

2022_CBS_00892 - 2022/EVM/8 - Aanvraag afwijking muziekactiviteit voor 'Night Of The Pommesโ€™ op 14/05/2022 in de Braamstraat 6 - Toelating.
43.

2022_CBS_00893 - Planologisch attest SPAR Eksaarde: gunstig advies voor ontwikkelingen op korte termijn - goedkeuring

Goedgekeurd
43.

2022_CBS_00893 - Planologisch attest SPAR Eksaarde: gunstig advies voor ontwikkelingen op korte termijn - goedkeuring

2022_CBS_00893 - Planologisch attest SPAR Eksaarde: gunstig advies voor ontwikkelingen op korte termijn - goedkeuring
44.

2022_CBS_00894 - Ambtshalve schrapping. Goedkeuring.

Goedgekeurd
44.

2022_CBS_00894 - Ambtshalve schrapping. Goedkeuring.

2022_CBS_00894 - Ambtshalve schrapping. Goedkeuring.
45.

2022_CBS_00895 - Aanvraag adressenlijst. Goedkeuring.

Goedgekeurd
45.

2022_CBS_00895 - Aanvraag adressenlijst. Goedkeuring.

2022_CBS_00895 - Aanvraag adressenlijst. Goedkeuring.
46.

2022_CBS_00896 - Ondersteuning voetbalclubs via ter beschikking stellen van graszaad en teelaarde. Goedkeuring.

Goedgekeurd
46.

2022_CBS_00896 - Ondersteuning voetbalclubs via ter beschikking stellen van graszaad en teelaarde. Goedkeuring.

2022_CBS_00896 - Ondersteuning voetbalclubs via ter beschikking stellen van graszaad en teelaarde. Goedkeuring.
47.

2022_CBS_00897 - Vrijstelling liggeld boten eerste en tweede nacht aan de passantenaanlegsteiger. Goedkeuring

Goedgekeurd
47.

2022_CBS_00897 - Vrijstelling liggeld boten eerste en tweede nacht aan de passantenaanlegsteiger. Goedkeuring

2022_CBS_00897 - Vrijstelling liggeld boten eerste en tweede nacht aan de passantenaanlegsteiger. Goedkeuring
48.

2022_CBS_00898 - Sector Burgerzaken, welzijn en onderwijs - Dienst welzijn - Vrijwillig ontslag van een consulent samenleving (B1-B3) en een medewerker samenleving (C1-C3) in contractueel dienstverband (38/38ยฐ) - Kennisneming

Kennis genomen
48.

2022_CBS_00898 - Sector Burgerzaken, welzijn en onderwijs - Dienst welzijn - Vrijwillig ontslag van een consulent samenleving (B1-B3) en een medewerker samenleving (C1-C3) in contractueel dienstverband (38/38ยฐ) - Kennisneming

2022_CBS_00898 - Sector Burgerzaken, welzijn en onderwijs - Dienst welzijn - Vrijwillig ontslag van een consulent samenleving (B1-B3) en een medewerker samenleving (C1-C3) in contractueel dienstverband (38/38ยฐ) - Kennisneming
49.

2022_CBS_00899 - Stedelijke basisschool Staakte - Verdere aanstelling van een tijdelijk schoonmaakster (E1-E3) (32/38ยฐ) - Goedkeuring

Goedgekeurd
49.

2022_CBS_00899 - Stedelijke basisschool Staakte - Verdere aanstelling van een tijdelijk schoonmaakster (E1-E3) (32/38ยฐ) - Goedkeuring

2022_CBS_00899 - Stedelijke basisschool Staakte - Verdere aanstelling van een tijdelijk schoonmaakster (E1-E3) (32/38ยฐ) - Goedkeuring
50.

2022_CBS_00900 - Financiรซle dienst - Aanstelling van een tijdelijk administratief medewerker (C1-C3) (30,4/38ยฐ) - Goedkeuring

Goedgekeurd
50.

2022_CBS_00900 - Financiรซle dienst - Aanstelling van een tijdelijk administratief medewerker (C1-C3) (30,4/38ยฐ) - Goedkeuring

2022_CBS_00900 - Financiรซle dienst - Aanstelling van een tijdelijk administratief medewerker (C1-C3) (30,4/38ยฐ) - Goedkeuring
51.

2022_CBS_00901 - Financiรซle dienst - Verdere bijkomende aanstelling van een tijdelijk administratief medewerker (C1-C3) (11,4/38ยฐ) - Goedkeuring

Goedgekeurd
51.

2022_CBS_00901 - Financiรซle dienst - Verdere bijkomende aanstelling van een tijdelijk administratief medewerker (C1-C3) (11,4/38ยฐ) - Goedkeuring

2022_CBS_00901 - Financiรซle dienst - Verdere bijkomende aanstelling van een tijdelijk administratief medewerker (C1-C3) (11,4/38ยฐ) - Goedkeuring
52.

2022_CBS_00902 - Stedelijke basisschool Staakte en Eksaarde - Tijdelijke aanstelling als kinderverzorgster - Goedkeuring

Goedgekeurd
52.

2022_CBS_00902 - Stedelijke basisschool Staakte en Eksaarde - Tijdelijke aanstelling als kinderverzorgster - Goedkeuring

2022_CBS_00902 - Stedelijke basisschool Staakte en Eksaarde - Tijdelijke aanstelling als kinderverzorgster - Goedkeuring
53.

2022_CBS_00903 - Kunstacademie Ter Beuken - Vervroegde oppensioenstelling - Goedkeuring

Goedgekeurd
53.

2022_CBS_00903 - Kunstacademie Ter Beuken - Vervroegde oppensioenstelling - Goedkeuring

2022_CBS_00903 - Kunstacademie Ter Beuken - Vervroegde oppensioenstelling - Goedkeuring
54.

2022_CBS_00904 - Kunstacademie Ter Beuken - Tijdelijke aanstelling leerkracht deeltijds kunstonderwijs - Goedkeuring

Goedgekeurd
54.

2022_CBS_00904 - Kunstacademie Ter Beuken - Tijdelijke aanstelling leerkracht deeltijds kunstonderwijs - Goedkeuring

2022_CBS_00904 - Kunstacademie Ter Beuken - Tijdelijke aanstelling leerkracht deeltijds kunstonderwijs - Goedkeuring
55.

2022_CBS_00905 - Kunstacademie Ter Beuken - Tijdelijke aanstelling leerkracht deeltijds kunstonderwijs - Goedkeuring

Goedgekeurd
55.

2022_CBS_00905 - Kunstacademie Ter Beuken - Tijdelijke aanstelling leerkracht deeltijds kunstonderwijs - Goedkeuring

2022_CBS_00905 - Kunstacademie Ter Beuken - Tijdelijke aanstelling leerkracht deeltijds kunstonderwijs - Goedkeuring
56.

2022_CBS_00906 - Rechtspositieregeling. Diverse aanpassingen. Goedkeuring.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester; Claudine De Waele, schepen; Sabine Van Rysselberghe, schepen; Marina Van Hoorick, schepen; Stefan Walgraeve, schepen; Nina Van der Sypt, schepen; Steven Verbeke, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Filip Liebaut, schepen; Marjoleine de Ridder, schepen
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester
56.

2022_CBS_00906 - Rechtspositieregeling. Diverse aanpassingen. Goedkeuring.

2022_CBS_00906 - Rechtspositieregeling. Diverse aanpassingen. Goedkeuring.

Motivering

Argumentatie

In uitvoering van het BVR RPR van 12 maart 2021 dient de rechtspositieregeling te worden aangepast:

  • Hospitalisatieverzekering: Het BVR RPR verduidelijkt de voorwaarden voor het ten laste nemen van de premie voor de hospitalisatieverzekering door de werkgever, meer specifiek voor afwezige personeelsleden met een arbeidsovereenkomst voor minstens een halftijdse betrekking. Er wordt voorgesteld om artikel 224ยง2 van de rechtspositieregeling in die zin aan te passen.
  • Opvangverlof, pleegzorgverlof en pleegouderverlof: In 2018 vonden een aantal wetswijzigingen plaats waarbij het opvangverlof en pleegouderverlof voor contractuele medewerkers is gewijzigd. Het BVR RPR voorziet nu deze wijzigingen voor de statutaire medewerkers. Er wordt voorgesteld om in die zin :
    • artikel 249 en bijlage VIII van de rechtspositieregeling te wijzigingen
    • een artikel 249bis en 249ter aan de rechtspositieregeling toe te voegen

In uitvoering van het BVR d.d. 5 oktober 2021 wordt het geboorteverlof voor statutaire medewerkers (naar analogie met de contractuele medewerkers / Programmawet d.d. 20/12/2020, BS 30 december 2020) uitgebreid. Er wordt voorgesteld om artikel 201, artikel 265 en bijlage VIII van de rechtspositieregeling in die zin aan te passen.

Sinds 1 september 2020 kan een personeelslid als erkend mantelzorger verlof voor mantelzorg aanvragen. Dat is een thematisch verlof naast het ouderschapsverlof, het verlof voor medische bijstand en het palliatief verlof. ABB bevestigt dat ook statutaire personeelsleden van lokale besturen recht hebben op het verlof voor mantelzorg als ze recht hebben op een onderbrekingsuitkering. Met KB van 20 juli 2021 werd het verlof voor mantelzorg verlengd/uitgebreid, en dit met ingang van 1 september 2021. Er wordt voorgesteld om dit verlofstelsel en de opnamemodaliteiten op te nemen in de rechtspositieregeling, net zoals de andere thematische verlofstelsels, en bijgevolg een artikel 274-1 toe te voegen aan de rechtspositieregeling.

Bij raadsbeslissing van 26 april 2021 werd de functiebenaming van sectorhoofd infrastructuur gewijzigd naar directeur-ingenieur (A5a-A5b). Gezien enkel een titularis met een ingenieurstitel deze titel mag voeren en bijgevolg deze functie kan opnemen, wordt voorgesteld om de aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden voor de functie van directeur-ingenieur in die zin aan te passen in bijlage II van de rechtspositieregeling.

Bij raadsbeslissing van 17 mei 2018 werd, conform het decreet Lokaal Bestuur, de salarisschaal van OCMW-secretaris ten persoonlijke titel van de heer Kris Van den Bossche voorzien in overgangsregeling in bijlage VIIbis van de rechtspositieregeling OCMW Hoofdbestuur. De heer Kris Van den Bossche werd - in collegezitting van 7 mei 2018 -  benoemd tot sectorhoofd burgerzaken, welzijn en onderwijs, zijnde een passende functie op A-niveau conform het decreet Lokaal Bestuur. Dit is een functie binnen de stadsformatie en bijgevolg dient de overgangsregeling ten persoonlijke titel wat de salarisschaal betreft te worden voorzien in bijlage VII de rechtspositieregeling van het stadspersoneel.

In artikel 254 van de rechtspositieregeling wordt nog steeds verwezen naar ENCARE v.z.w. als controleorganisatie die voorafgaandelijk aan deeltijdse werkhervatting bij statutaire medewerkers advies dient te verlenen. Dit stemt echter niet meer overeen met de huidige benaming van deze organisatie. In het kader van de administratieve eenvoud wordt voorgesteld om de benaming ENCARE v.z.w. te schrappen in artikel 254 van de rechtspositieregeling.

Juridische context

Het decreet lokaal bestuur;

Het besluit van de Vlaamse Regering d.d. 12.03.2021 houdende maatregelen ten gevolge van de pandemie veroorzaakt door COVID-19 en tot wijziging van de minimale voorwaarden voor de rechtspositieregeling van het personeel van de gemeenten, de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de provincies;

Het besluit van de Vlaamse Regering d.d. 07.12.2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;

De rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel, vastgesteld bij raadbesluit van 01.02.2010, zoals later gewijzigd;

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

- Artikel 201 van de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel, vastgesteld bij zijn besluit van 1 februari 2010, zoals later gewijzigd, aan te passen en vast te stellen als volgt:

Art. 201. Het personeelslid ontvangt het volledige bedrag van de toelage, vermeld in artikel 200, als het als titularis van een betrekking met volledige prestaties het volledige salaris heeft ontvangen tijdens de hele duur van de referentieperiode.

Als het personeelslid niet het volledige salaris heeft ontvangen als titularis van een betrekking met volledige prestaties of onvolledige prestaties, wordt het bedrag van de toelage verminderd in verhouding tot het salaris dat het werkelijk heeft ontvangen. 

De periodes waarin het personeelslid tijdens de referentieperiode als titularis van een betrekking met volledige prestaties of onvolledige prestaties met ouderschapsverlof was of met bevallingsverlof was met toepassing van de Arbeidswet van 16 maart 1971 of omstandigheidsverlof genoot voor een gebeurtenis als vermeld in artikel 265 eerste lid, 2° (geboorteverlof), worden gelijkgesteld met periodes waarvoor het personeelslid het salaris volledig heeft ontvangen.

Artikel 2

- Artikel 224§2 van hetzelfde besluit aan te passen en vast te stellen als volgt:

Art. 224 §2. Het gemeentebestuur neemt de premie voor de hospitalisatieverzekering voor de in § 1 vermelde personeelsleden die ten minste halftijds aangesteld zijn of die een arbeidsovereenkomst voor ten minste een halftijdse betrekking hebben gesloten volledig ten laste.

De verzekeringspremie voor personeelsleden die minder dan halftijds aangesteld zijn, of die een arbeidsovereenkomst voor minder dan een halftijdse betrekking hebben gesloten, wordt voor de helft ten laste genomen. De omvang van de dienstprestaties, met het oog op de vaststelling van het bedrag van de tenlasteneming van de premie, wordt vastgesteld op het ogenblik van de aansluiting op de verzekering en wordt verder elk jaar geactualiseerd op 1 januari.

Artikel 3

-  Onder Titel VIII Verloven en afwezigheden van hetzelfde besluit :
    - de titel van Hoofdstuk IV te wijzigen van "Bevallingsverlof en opvangverlof" naar "Bevallingsverlof, opvangverlof, pleegzorgverlof en pleegouderverlof".
    - de titel "Afdeling I. Bevallingsverlof" toe te voegen wat betreft de artikelen 242 tot en met 248

Artikel 4

- Onder Titel VIII Verloven en afwezigheden - Hoofdstuk IV Bevallingsverlof, opvangverlof, pleegzorgverlof en pleegouderverlof van hetzelfde besluit een Afdeling II "Het opvangverlof" toe te voegen, artikel 249 aan te passen en vast te stellen als volgt:

Afdeling II. Het opvangverlof

Art. 249. §1. Het statutaire personeelslid krijgt op zijn verzoek opvangverlof als een minderjarig kind in zijn gezin wordt opgenomen met het oog op adoptie of pleegvoogdij.

Het opvangverlof bedraagt zes weken per personeelslid. Dit verlof wordt als volgt opgetrokken voor de adoptieouder of pleegvoogd of voor beide adoptieouders of pleegvoogden samen: 

1° met één week vanaf 1 januari 2019;

2° met twee weken vanaf 1 januari 2021;

3° met drie weken vanaf 1 januari 2023; 

4° met vier weken vanaf 1 januari 2025; 

5° met vijf weken vanaf 1 januari 2027. 

De bijkomende weken, vermeld in het tweede lid, worden onderling verdeeld als beide ouders het kind adopteren of pleegvoogd worden. 

De maximumduur van het opvangverlof wordt verdubbeld als het opgenomen kind aan een van de volgende voorwaarden voldoet: 

1° het heeft een lichamelijke of geestelijke ongeschiktheid van ten minste 66%; 

2° het heeft een aandoening die tot gevolg heeft dat ten minste vier punten toegekend worden in pijler 1 van de medisch-sociale schaal in de zin van de regelgeving over de kinderbijslag; 

3° het heeft een aandoening die tot gevolg heeft dat ten minste negen punten toegekend worden in alle drie de pijlers samen van de medisch-sociale schaal in de zin van de regelgeving over de kinderbijslag. 

De maximumduur van het opvangverlof wordt per personeelslid met twee weken verlengd bij de gelijktijdige adoptie of pleegvoogdij van meerdere minderjarige kinderen. 

Als slechts een van de samenwonende partners het kind adopteert of de pleegvoogdij uitoefent, kan alleen die persoon het verlof genieten.

Tijdens het opvangverlof behoudt het statutaire personeelslid het recht op zijn gebruikelijke salaris.

Het verlof begint binnen twee maanden nadat het kind is ingeschreven als deel uitmakend van het gezin. 

In het kader van een interlandelijke adoptie kan het opvangverlof ook de periode bestrijken die voorafgaat aan de daadwerkelijke opvang van het geadopteerde kind in België, als die voorafgaande periode niet meer bedraagt dan vier weken en als ze wordt besteed aan de voorbereiding van de daadwerkelijke opvang van het kind. 

Het opvangverlof moet opgenomen worden in een aaneengesloten periode.

Artikel 5

- Onder Titel VIII Verloven en afwezigheden - Hoofdstuk IV Bevallingsverlof, opvangverlof, pleegzorgverlof en pleegouderverlof van hetzelfde besluit een Afdeling III "Het pleegzorgverlof" (art. 249bis) toe te voegen en vast te stellen als volgt:

Afdeling III. Pleegzorgverlof

Art. 249bis Het statutaire personeelslid heeft per kalenderjaar recht op zes dagen pleegzorgverlof.  

Het pleegzorgverlof wordt aan het statutaire personeelslid toegekend conform artikel 30quater, §1, van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten, en artikel 2 tot en met 6 van het koninklijk besluit van 27 oktober 2008 betreffende de afwezigheid van het werk met het oog op het verstrekken van pleegzorgen. 

      Het statutaire personeelslid heeft recht op 82% van het brutosalaris. 

Artikel 6

- Onder Titel VIII Verloven en afwezigheden - Hoofdstuk IV Bevallingsverlof, opvangverlof, pleegzorgverlof en pleegouderverlof van hetzelfde besluit een Afdeling IV "Het pleegouderverlof" (art. 249ter) toe te voegen en vast te stellen als volgt:

Afdeling IV. Pleegouderverlof 

Art. 249ter §1. In deze paragraaf wordt verstaan onder langdurige pleegzorg: de pleegzorg waarvan bij het begin duidelijk is dat het pleegkind voor minstens zes maanden in hetzelfde pleeggezin zal verblijven. 

In geval van langdurige pleegzorg heeft het statutaire personeelslid dat pleegzorger is als vermeld in artikel 2, 12°, van het decreet van 29 juni 2012 houdende de organisatie van pleegzorg, een eenmalig recht op pleegouderverlof gedurende een aaneengesloten periode van maximaal zes weken voor de zorg van het pleegkind. 

 Het pleegouderverlof van zes weken van het statutaire personeelslid wordt als volgt opgetrokken voor de pleegouder of voor beide pleegouders samen: 

1° met één week vanaf 1 januari 2019;

2° met twee weken vanaf 1 januari 2021;

3° met drie weken vanaf 1 januari 2023; 

4° met vier weken vanaf 1 januari 2025; 

5° met vijf weken vanaf 1 januari 2027. 

De bijkomende weken, vermeld in het derde lid, worden onderling verdeeld als het pleeggezin bestaat uit twee personen, die beide zijn aangesteld als pleegouder van het kind. 

De maximumduur van het pleegouderverlof wordt verdubbeld als het opgenomen kind voldoet aan een van de volgende voorwaarden: 

1° het kind heeft een lichamelijke of geestelijke ongeschiktheid van ten minste 66%; 

2° het kind heeft een aandoening die tot gevolg heeft dat ten minste vier punten toegekend worden in pijler 1 van de medisch-sociale schaal in de zin van de regelgeving over de kinderbijslag; 

3° het kind heeft een aandoening die tot gevolg heeft dat ten minste negen punten toegekend worden in alle drie de pijlers samen van de medisch-sociale schaal in de zin van de regelgeving over de kinderbijslag. 

 De maximumduur van het pleegouderverlof wordt met twee weken per pleegouder verlengd bij het gelijktijdige onthaal van meerdere minderjarige kinderen naar aanleiding van een plaatsing in het kader van langdurige pleegzorg. 


§2. Het verlof begint binnen twaalf maanden nadat het kind is ingeschreven als deel uitmakend van het gezin. 

Tijdens de eerste drie dagen van het pleegouderverlof heeft het statutaire personeelslid recht op een doorbetaling van het salaris, vanaf de vierde dag op 82% van het brutosalaris. 

Artikel 7

- Artikel 254§1 van hetzelfde besluit aan te passen en vast te stellen als volgt:

Art. 254. §1. Een statutair personeelslid dat na een afwezigheid wegens ziekte of ongeval van gemeen recht geschikt wordt geacht om zijn functie weer op te nemen met deeltijdse prestaties, kan toestemming krijgen zijn functie opnieuw op te nemen met een deeltijds uurrooster van ten minste de helft van het normale uurrooster van het betrokken personeelslid.

Het advies van de controle-organisatie wordt voorafgaandelijk ingewonnen.

De toestemming wordt verleend voor een periode van ten hoogste drie maanden.

Onder dezelfde voorwaarden en op dezelfde wijze als bij het toestaan van de eerste periode van deeltijdse prestaties wegens ziekte kan de periode van deeltijdse prestaties wegens ziekte meermaals worden verlengd met een periode van telkens ten hoogste drie maanden.

Artikel 8

- Artikel 265 van hetzelfde besluit aan te passen en vast te stellen als volgt:

Art. 265. Het personeelslid krijgt omstandigheidsverlof naar aanleiding van de volgende gebeurtenissen:

1° huwelijk van het personeelslid of het afleggen van een verklaring van wettelijke samenwoning door het personeelslid, vermeld in artikel 1475 tot en met 1479 van het Burgerlijk Wetboek, met uitzondering van het afleggen van een verklaring van samenwoning van bloed- of aanverwanten:

4 werkdagen

2° bevalling van de echtgenote of samenwonende partner, of ter gelegenheid van de geboorte van een kind dat wettelijk afstamt van de werknemer:

    15 werkdagen op te nemen binnen de vier maanden vanaf de dag van de bevalling.
    Bij een geboorte vanaf 1 januari 2023: 20 werkdagen op te nemen binnen de vier maanden vanaf de dag van de bevalling.

    3° overlijden van de samenwonende of huwelijkspartner, een bloed- of aanverwant in de eerste graad van het personeelslid, of     van de samenwonende of huwelijkspartner:

4 werkdagen

4° huwelijk van een kind van het personeelslid, van de samenwonende of huwelijkspartner:

2 werkdagen

5° overlijden van een bloed- of aanverwant van het personeelslid of de samenwonende partner in om het even welke graad, die onder hetzelfde dak woont als het personeelslid of de samenwonende partner:

2 werkdagen

6° overlijden van een bloed- of aanverwant van het personeelslid of de samenwonende partner in de tweede graad, een overgrootouder of een achterkleinkind, niet onder hetzelfde dak wonend als het personeelslid of de samenwonende partner:

1 werkdag

7° huwelijk van een bloed- of aanverwant:

 a) in de eerste graad, die geen kind is;

 b) in de tweede graad, van het personeelslid, de samenwonende of huwelijkspartner:

de dag van het huwelijk

8° priesterwijding of intrede in het klooster van een kind van de werknemer, van de samenwonende of huwelijkspartner, of van een broer, zuster, schoonbroer of schoonzuster van de werknemer:

de dag van de rooms-katholieke plechtigheid of een daarmee overeenstemmende plechtigheid bij een andere erkende eredienst

9° plechtige communie van een kind van de werknemer of van de samenwonende of huwelijkspartner;

deelneming van een kind van de werknemer of van de samenwonende of huwelijkspartner aan het feest van de vrijzinnige jeugd;

deelneming van een kind van de werknemer of van de samenwonende of huwelijkspartner aan een plechtigheid in het kader van een erkende eredienst die overeenstemt met de rooms-katholieke plechtige communie:

de dag van de plechtigheid, of, als dat een zondag, feestdag of inactiviteitsdag is, de eerstvolgende werkdag

10° gehoord worden door de vrederechter in het kader van de organisatie van de voogdij over een minderjarige:

de nodige tijd, maximaal één dag

11° deelneming aan een assisenjury, oproeping als getuige voor de rechtbank of persoonlijke verschijning op aanmaning van de arbeidsrechtbank:

de nodige tijd


Het omstandigheidsverlof is een recht, maar het personeelslid is niet verplicht deze verloven geheel of gedeeltelijk op te nemen.

Indien de gebeurtenis zich voordoet tijdens een periode van deeltijdse arbeid wordt de duur van het verlof in evenredige mate verminderd. 

Het omstandigheidsverlof wordt gelijkgesteld met dienstactiviteit en is in alle gevallen bezoldigd, met uitzondering van het omstandigheidsverlof voor een gebeurtenis als vermeld in het eerste lid, 2° (geboorteverlof).
Het statutaire personeelslid heeft gedurende de eerste tien dagen recht op een doorbetaling van het salaris en vanaf de elfde dag op een brutosalaris van 82%. Om het salaris te bepalen, wordt het brutosalaris op jaarbasis begrensd op 26.230 euro tegen 100%.
Voor het contractuele personeelslid wordt het verlof ter gelegenheid van de geboorte van een kind waarvan de afstamming aan zijn zijde vaststaat, vermeld in 2°, toegekend volgens de regels van het arbeidsrecht, in het bijzonder volgens de regeling, vermeld in artikel 30, §2, van de wet van 3 juli 1978 op de arbeidsovereenkomsten.

Het omstandigheidsverlof moet vooraf worden aangevraagd. 

De aanvraag wordt ingediend bij de hiërarchische meerdere die door de algemeen directeur hiervoor werd aangeduid.

Artikel 9

- Onder Titel VIII Verloven en afwezigheden - Hoofdstuk X Loopbaanonderbreking van hetzelfde besluit een Afdeling V "Verlof voor mantelzorg" (art. 274-1) toe te voegen en vast te stellen als volgt:

     Afdeling V. Verlof voor mantelzorg

Art. 274-1. § 1. Een personeelslid dat erkend mantelzorger is van een zorgbehoevende persoon, heeft recht op de volledige onderbreking van zijn prestaties of wanneer hij voltijds is tewerkgesteld een vermindering van prestaties tot de helft of met één vijfde. 

§ 2. De volledige onderbreking is voor een periode van drie maanden per zorgbehoevende persoon als bedoeld in § 1. Dit kan worden opgenomen in periodes van een maand of een veelvoud hiervan.
 Het recht op de volledige schorsing bedraagt maximum zes maanden over de gehele beroepsloopbaan.

Voor de toepassing van dit artikel moet rekening worden gehouden met het principe dat de vastgestelde periode van een maand onderbreking, gelijk is aan twee maanden vermindering van de arbeidsprestaties, en de vastgestelde maximumduur van zes maanden onderbreking gelijk is aan twaalf maanden vermindering van de arbeidsprestaties.

§ 3. Voor de toepassing van dit artikel wordt onder erkend mantelzorger verstaan, de persoon van wie de hoedanigheid van mantelzorger erkend is overeenkomstig hoofdstuk 3 van de wet van 12 mei 2014 betreffende de erkenning van de mantelzorger die een persoon met een grote zorgbehoefte bijstaat.

§ 4. Het personeelslid dat zijn loopbaan onderbreekt of zijn prestaties vermindert, stelt de algemeen directeur ten minste 7 dagen voor het begin ervan, bij aangetekend schrijven of tegen ontvangstbewijs, op de hoogte. Van deze termijn kan in onderling akkoord worden afgeweken.

In de kennisgeving dient het personeelslid de periode van de onderbreking of van de vermindering van zijn prestaties te vermelden, en hij dient er het bewijs bij te voegen dan de erkenning van zijn hoedanigheid van mantelzorger van de in §3 bedoelde zorgbehoevende persoon. 

Artikel 10

- In bijlage II m.b.t. de aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden van hetzelfde besluit binnen de graad directeur de aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden van de functie van directeur-ingenieur aan te passen en vast te stellen als volgt:

GRAAD : DIRECTEUR (A5a-A5b)

DIRECTEUR-INGENIEUR

aanwervingsvoorwaarden :

  • Belg zijn
  • houder zijn van een diploma master of science in de industriële wetenschappen, of een diploma master of science in de ingenieurswetenschappen of een diploma gelijkgesteld met één van voorgaande categorieën
  • 2 jaar relevante beroepservaring hebben
  • in het bezit zijn van een rijbewijs B
  • slagen in een selectieprocedure

bevorderingsvoorwaarden :

  • Belg zijn
  • titularis zijn van een graad van rang Ax of van een graad van rang Av
  • minimum 2 jaar graadanciënniteit hebben in een graad van rang Ax of in een graad van rang Av of in een graad van beide rangen
  • houder zijn van de titel van ingenieur
  • twee jaar ervaring hebben met leiding geven
  • in het bezit zijn van een rijbewijs B
  • geen evaluatie met evaluatieresultaat ongunstig hebben
  • slagen voor een selectieprocedure

Artikel 11

- In bijlage VII m.b.t. de uitgewerkte salarisschalen van hetzelfde besluit bij de salarisschaal in overgangsregeling van OCMW-secretaris ten persoonlijke titel van Kris Van den Bossche toe te voegen als volgt:

Salarisschalen in overgangsregeling

OCMW-secretaris ten persoonlijke titel van Kris Van den Bossche

 KLASSE 6 – inwonersaantal van 35.001 tot 50.000

Minimum : 38.074,19 - Maximum : 56.097,72

 1/1 X 2.252,95
 7/2 X 2.252,94

00                                   38.074,19

01                                   40.327,14

02                                   40.327,14

03                                   42.580,08

04                                   42.580,08

05                                   44.833,02

06                                   44.833,02

07                                   47.085,96

08                                   47.085,96

09                                   49.338,90

10                                   49.338,90

11                                   51.591,84

12                                   51.591,84

13                                   53.844,78

14                                   53.844,78

15                                   56.097,72
 


Artikel 12

- Bijlage VIII van hetzelfde besluit houdende overzicht van de verloven en afwezigheden, de administratieve toestand en de geldelijke en administratieve gevolgen aan te passen en opnieuw vast te stellen als volgt:

Bijlage VIII - Overzicht van de verloven en afwezigheden, de administratieve toestand en de geldelijke en administratieve gevolgen

 

Benaming van het verlof of de afwezigheid

 

 

Administratieve toestand

 

Recht op salaris

 

Aanspraak op periodieke salarisverhoging

 

Recht op schaal-anciënniteit

 

Recht op de loopbaan

 

 

 

 

 

 

Jaarlijkse vakantiedagen
 (art 176-178 BVR)

dienstactiviteit

ja

ja

ja

ja

Feestdagen
 (art. 179 BVR)

dienstactiviteit 

ja 

ja

ja

ja

Bevallingsverlof


 Vaderschapsverlof

(art. 180-182 BVR)

dienstactiviteit


 dienstactiviteit

 

 

 

ja


 ja

ja


 ja

ja


 ja

ja


 ja

Opvangverlof
voor de statutaire medewerker
 (art. 183 BVR)

dienstactiviteit

ja

ja

ja

ja

Pleegzorgverlof voor de statutaire medewerker (art. 183/1 BVR)dienstactiviteit82% van het brutosalarisja jaja
Pleegouderverlof voor de statutaire medewerker (art. 183/2 BVR)dienstactiviteitja,
100% gedurende de eerste drie dagen
vanaf de vierde werkdag: 82% van het brutosalaris
jajaja

Ziekteverlof bij statutairen
 (art.184-191 BVR)

dienstactiviteit

ja

ja

ja

ja

Disponibiliteit wegens ziekte of invaliditeit
 (art. 196-197 BVR)

disponibiliteit

nee, vervangen door wachtgeld 

ja

Nee

ja

Disponibiliteit wegens ambtsopheffing
 (art.198-199 BVR)

 

 

 

 

 

 

disponibiliteit

nee, vervangen door wachtgeld

ja

Samen met de ziekteperiodes van contractuele personeelsleden, voor maximaal één jaar onbezoldigde afwezigheid gedurende de ganse loopbaan

ja

Verlof voor deeltijdse prestaties
 o.s.

Non-activiteit
 

nee

Ja, want deeltijds niet relevant voor de geldelijke anciënniteit

ja

ja

Omstandigheidsverlof
 (art.209 BVR)

dienstactiviteit

ja

ja, behoudens voor art. 265, eerste lid, 2°:
- voor statutaire medewerkers: 100% gedurende de eerste 10 dagen, vanaf  de 11de werkdag 82% van het brutosalaris
 - voor contractuele medewerkers: 100% gedurende de eerste 3 werkdagen

ja

ja

Onbetaald gunstverlof
(art.200-203 BVR)
a) 20 dagen per kalenderjaar
 

 

b) twee jaar gedurende de loopbaan


 




a) dienstactiviteit


 

 

b) non-activiteit




a) nee

 

 


 b) nee




a) ja


 

 

b) nee




 a) ja 




 

b) nee




a) ja


 

 

b) ja

Onbetaald verlof als recht (art. 210-211ter BVR)


 

dienstactiviteit

nee

ja

nee

ja

10 dagen verlof om dwingende redenen voor contractuele personeelseden
 

dienstactiviteit


 

nee
 

ja
 

ja 

ja
 

Dienstvrijstellingen
 (art.213-220 BVR)

dienstactiviteit

ja

ja

ja

ja

Afwezigheid zonder toestemming vooraf of kennisgeving
 (art.172 BVR)

non-activiteit

nee

nee

nee

ja

Idem als supra met overmacht
 (art. 172 BVR)

dienstactiviteit

ja

ja

ja

ja

Afwezigheid van contractuele personeelsleden wegens ziekte

a) tijdens de periode van gewaarborgd loon


b) tijdens periode volledig ten laste van het ziekenfonds    

 

 

 

 

 




 

a) dienstactiviteit




b) dienstactiviteit




 

a) gewaarborgd loon



 b) nee




 

a) ja




 b) ja




 

a) ja

 

 

 b) Samen met de disponibiliteit wegens ambtsopheffing, voor maximaal één jaar onbezoldigde afwezigheid gedurende de ganse loopbaan




 

a) ja




 b) ja

Afwezigheid wegens georganiseerde werkonderbreking

 

dienstactiviteit

niet voor de duur van de werkonderbreking

ja

ja

ja

 

 

Andere verloven

Loopbaan-onderbreking
 

In principe dienstactiviteit

nee

ja

nee

ja

Zorgkrediet

 

In principe dienstactiviteit

nee

ja

nee

ja

Politiek verlof

Zoals decretaal bepaald: in sommige gevallen non-activiteit, in andere gevallen dienstactiviteit

nee

ja

nee

Niet uitdrukkelijk bepaald → afhankelijk van gelijkstelling met dienst-activiteit

57.

2022_CBS_00907 - Personeel en Organisatie - Vaststelling van de gemeenschappelijke wervingsreserve met OCMW Lokeren voor de betrekking van bestuursmedewerker (B1-B3) - Goedkeuring

Goedgekeurd
57.

2022_CBS_00907 - Personeel en Organisatie - Vaststelling van de gemeenschappelijke wervingsreserve met OCMW Lokeren voor de betrekking van bestuursmedewerker (B1-B3) - Goedkeuring

2022_CBS_00907 - Personeel en Organisatie - Vaststelling van de gemeenschappelijke wervingsreserve met OCMW Lokeren voor de betrekking van bestuursmedewerker (B1-B3) - Goedkeuring
58.

2022_CBS_00908 - Lokale Politie. Afsluiten van een arbeidsongeval van een inspecteur van politie. Dienst interventie. Kennisgeving.

Kennis genomen
58.

2022_CBS_00908 - Lokale Politie. Afsluiten van een arbeidsongeval van een inspecteur van politie. Dienst interventie. Kennisgeving.

2022_CBS_00908 - Lokale Politie. Afsluiten van een arbeidsongeval van een inspecteur van politie. Dienst interventie. Kennisgeving.