Terug
Gepubliceerd op 07/12/2022

2022_CBS_02969 - Tijdelijk verkeersreglement. City Trail georganiseerd door AVLO op zaterdag 10 december 2022. Goedkeuring.

College van Burgemeester en Schepenen
ma 05/12/2022 - 13:00 collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Tijdelijke politieverordening (op het wegverkeer).

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester; Filip Liebaut, schepen; Claudine De Waele, schepen; Marjoleine de Ridder, schepen; Marina Van Hoorick, schepen; Stefan Walgraeve, schepen; Nina Van der Sypt, schepen; Steven Verbeke, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Sabine Van Rysselberghe, schepen

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester
2022_CBS_02969 - Tijdelijk verkeersreglement. City Trail georganiseerd door AVLO op zaterdag 10 december 2022. Goedkeuring. 2022_CBS_02969 - Tijdelijk verkeersreglement. City Trail georganiseerd door AVLO op zaterdag 10 december 2022. Goedkeuring.

Motivering

Argumentatie

Het is noodzakelijk om aanvullende verkeersmaatregelen te nemen voor een vlot en veilig verloop van het evenement en voor de verkeersveiligheid van de deelnemers, de toeschouwers en de andere weggebruikers.

Juridische context

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg;

Het algemeen politiereglement van Lokeren.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Naar aanleiding van de City Trail van AVLO op zaterdag 10 december 2022 wordt voor de duur van de wedstrijd (19 uur tot 21 uur) een tijdelijk verkeersreglement uitgevaardigd.

Onderstaande verkeersmaatregelen worden genomen.

Artikel 2

2§1: Vanop afstand wordt aan de ‘ring’ aangekondigd dat vanaf 18 uur tot het einde van de stratenloop rond 21 uur het stadscentrum en de straten van en rond het parcours enkel toegankelijk zijn voor plaatselijk verkeer door middel van een signalisatiehek met verkeersbord C3 en onderbord ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’ en ‘markt’ of ‘kermis’:

De centrumzone

  1. K. Albertlaan ter hoogte van de Oud-Strijderslaan;
  2. Brugstraat ter hoogte van de Martelarenlaan;
  3. Zelestraat ter hoogte van de Martelarenlaan;
  4. Molenstraat ter hoogte van de ventweg naast de N47;
  5. Heilig-Hartlaan ter hoogte van de N47;
  6. Hillarestraat ter hoogte van de N47;
  7. Eekstraat ter hoogte van de Knaptandstraat;
  8. Heirbrugstraat ter hoogte van de N70;
  9. Groendreef ter hoogte van de N70.

 

2§2. Het volledig afsluiten van de Markt, de Durmelaan van Oude Durme tot Markt), de Prosper Thuysbaertlaan van de museumbrug tot en met de postbrug, de Stationsstraat ter hoogte van de Delhaize op zaterdag 10 december van 18 tot 21 uur.

Ter plaatse:

d.m.v. een nadar over de volledige breedte van de rijbaan met C3-bord met onderbord met de tekst ‘kermis’ opgesteld ter hoogte van:

  • In de Durmelaan net na de Oude Vismijn;
  • In de Stationsstraat tussen de Prosper Thuysbaertlaan (straatje VTI + voetgangerszone Delhaize) en de rotonde van de twee Durmebruggen;
  • In de Prosper Thuysbaertlaan na de museumbrug richting postbrug (verkeer komende van de Grote Kaai moet verplichting richting Koophandelstraat)

 

Door het afsluiten van bovenstaande straten tussen 18 en 21u ontstaan doodlopende straten waar enkel plaatselijk verkeer wordt toegelaten. Ook van op afstand wordt het afsluiten van de autoloze zone gesignaleerd. Dit wordt aangeduid d.m.v. een nadar met een C3-bord, een onderbord met vermelding ‘Uitgezonderd plaatselijk verkeer’, een bord F45 – doodlopende weg – en een bord ‘KERMIS’. Deze opstelling wordt geplaatst op volgende locaties:

  • in de Durmelaan ter hoogte van de Heirbrugstraat (met een verkeersbord F45 met aanduiding van een zijstraat naar rechts);
  • in de Durmelaan ter hoogte van de  zijstraat naar de Vlasstraat (met verkeersbord F45 met aanduiding van een zijstraat naar rechts);
  • in de Durmelaan ter hoogte van de Grote Dam (verkeersbord F45);
  • Op het Stationsplein ter hoogte van de rotonde Tramhuisje (met verkeersbord F45 met aanduiding van een zijstraat naar rechts én links);
  • In de Stationsstraat ter hoogte het Stationsplein (met verkeersbord F45 met aanduiding van een zijstraat naar rechts én links);
  • In de Stationsstraat ter hoogte de Gasstraat (met verkeersbord F45 met aanduiding van een zijstraat naar rechts én links);

2§3. Omdat verkeer in de stationswijk nog enigszins mogelijk blijft en op die manier de bereikbaarheid van enkele handelszaken verzekerd kan blijven, wordt een lus gemaakt vanaf de Stationsstraat over de voetgangerszone in de Prosper Thuysbaertlaan naar de Koophandelstraat. Hiertoe wordt de verzinkbare paal ter hoogte van de AD Delhaize op zondag 10 december tussen 18 en 21 uur naar beneden gezet.

De levering de verkeerssignalisatie gebeurt door de stad. De plaatsing van de signalisatie voor het afsluiten gebeurt om 18 uur door de organisatie. De organisatie zet de verkeerssignalisatie na doorkomst van de laatste loper ook opzij.

Artikel 3

De lokale politie verleent bijstand op de volgende locaties:

  1. Aan de start (AVLO) voor het contact met de organisatie;
  2. Poststraat om de oversteek van de lopers te begeleiden;
  3. Kruispunt Blekerijstraat x Meersstraat x Oud-Strijderslaan x Knokkestraat;
  4. Kruispunt Vredeshof x Brugstraat;
  5. Kruispunt Zelestraat x Lepelstraat x Krekelstraat;
  6. Kruispunt Kerkstraat x Zand x Molenstraat x Luikstraat;
  7. Kruispunt Heirbrugstraat Zeeldraaiersstraat x Vijgenstraat;
  8. Stationsstraat ter hoogte van de postbrug.

Artikel 4

Voor de veiligheid van de deelnemers en de weggebruikers dient de organisatorsignaalgevers in te zetten over het ganse parcours. Deze signaalgevers zijn allen ten laatste 45 minuten voor de aanvang van de stratenloop op hun locatie aanwezig. 

Voorstel is om de signaalgevers staan op de volgende locaties te laten postvatten om het verkeer te regelen en de lopers veilig over te laten steken:

  1. Uitgang AVLO ter hoogte van de Oude Durme;
  2. Oude Durme aan splitsing, toegang naar De Vinderij;
  3. Kruispunt Meersstraat x Oud-Strijderslaan x Knokkestraat x Blekerijstraat ter ondersteuning politie;
  4. Kruispunt Oud-Strijderslaan x Vredeshof;
  5. Zelestraat ter hoogte van doorsteek komende van de Brugstraat;
  6. Polderstraat ter hoogte van toegang parking nabij Martelarenlaan;
  7. Kruispunt Polderstraat x Zelestraat;
  8. Kruispunt Lodewijk de Raetplein x Jan-Frans Willemstraat doorsteek komend van August Vermeylenstraat;
  9. Jan-Baptist Davidstraat ter hoogte van doorsteek naar Krekelstraat;
  10. Krekelstraat ter hoogte van de doorsteek naar de Jan-Baptist Davidstraat;
  11. Molenstraat ter hoogte van toegang Emiliani;
  12. Kruispunt Molenstraat x Molenbergplein x Veldstraat;
  13. Kruispunt Molenstraat x Luikstraat x Zand x Kerkstraat ter ondersteuning politie;
  14. Luikstraat ter hoogte van uitlopen sint-Lodewijkscollege;
  15. Schoolstraat ter hoogte van uitkomen BS Madelief (splitsing 5km en 10 km);
  16. Schoolstraat ter hoogte van de Markt;
  17. Kruispunt Luikstraat x Schoolstraat x Voermanstraat x Kazernestraat;
  18. Kazernestraat doorsteek parking Windekind;
  19. Uitkomen parking Windekind en dwarsen Heilig-Hartlaan;
  20. Oversteek Sterrestraat komende van Creo;
  21. Kruispunt Stommestraat x Kouter;
  22. Kruispunt Kouter x Vondelstraat x Sint-Annadreef;
  23. Hillarestraat ter hoogte van het lopen naar Hof van Hillare;
  24. Eekstraat ter hoogte van knik in de straat;
  25. Eekstraat ter hoogte van het uitkomen van Houthandel De Groote;
  26. Kruispunt Eekstraat x Verbindingstraat;
  27. Kruispunt Verbiningstraat x Zeeldraaiersstraat x Touwstraat;
  28. Kruispunt Zeeldraaiersstraat x Heirbrugstraat x Kouterwegel x Vijgenstraat ter ondersteuning van de politie;
  29. Kruising fietssnelweg f4 x jaagpad langs Durme aan voet fietsersbrug;
  30. Jaagpad x parking voorzijde station aan de Durme;
  31. Kruispunt Pompierstraat x Stationsplein;
  32. Kruispunt Pompiersstraat x Gasstraat;
  33. Kruispunt postbrug x Durmelaan;
  34. Kruispunt voetgangerszone Markt x Markt ter hoogte van stadhuis;
  35. Kruispunt Markt aan Markt 34 (hoewel er geen verkeer komende van de rotonde kan afkomen, wordt voor de veiligheid een signaalgever ingezet)
  36. Kruispunt Markt x Kerkplein;
  37. Passage langs museum aan de Grote Kaai – Markt;
  38. Kruispunt Torenstraat x Sint-Laurentiusplein;
  39. Dwarsen Oude Durme.

Artikel 5

In de afgesloten zone wordt steeds een vrije doorgangsruimte van 4 meter voorzien voor de hulpdiensten.

Artikel 6

De organisator geeft pas het startsein voor de lopers nadat de politie de inplaatsstelling van de signalisatie en signaalgevers heeft gecontroleerd en haar toestemming heeft verleend voor de start.

Het begin en einde van de stadsloop wordt duidelijk aangegeven met een rode vlag (start loop) en het einde door een fietser met een groene vlag (einde loop) zodat het voor alle signaalgevers visueel duidelijk is wanneer de laatste loper voorbij is en de straat opnieuw vrijgegeven kan worden.

De politie krijgt de GSM-nummer(s) van de verantwoordelijke(n) van de organisatie op het terrein.

Artikel 7

Dit tijdelijk verkeersreglement wordt behoorlijk en reglementair gesignaleerd overeenkomstig het MB van 07/05/1999. De plaatsing van de parkeerverbodsborden en de levering de verkeerssignalisatie gebeurt door de stad. De plaatsing van de signalisatie voor het afsluiten gebeurt net voor de start van de stratenloop door de organisatie. De organisatie zet na de stratenloop de signalisatie aan de kant.

Artikel 8

De organisatoren moeten te allen tijde onderhavige vergunning, op eenvoudig verzoek van een bevoegd persoon, kunnen voorleggen.