Het is noodzakelijk om aanvullende verkeersmaatregelen te nemen voor een vlot en veilig verloop van het evenement en voor de verkeersveiligheid van de deelnemers, de toeschouwers en de andere weggebruikers.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg;
Het algemeen politiereglement van Lokeren.
Naar aanleiding van de City Trail van AVLO op zaterdag 10 december 2022 wordt voor de duur van de wedstrijd (19 uur tot 21 uur) een tijdelijk verkeersreglement uitgevaardigd.
Onderstaande verkeersmaatregelen worden genomen.
2§1: Vanop afstand wordt aan de ‘ring’ aangekondigd dat vanaf 18 uur tot het einde van de stratenloop rond 21 uur het stadscentrum en de straten van en rond het parcours enkel toegankelijk zijn voor plaatselijk verkeer door middel van een signalisatiehek met verkeersbord C3 en onderbord ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’ en ‘markt’ of ‘kermis’:
De centrumzone
2§2. Het volledig afsluiten van de Markt, de Durmelaan van Oude Durme tot Markt), de Prosper Thuysbaertlaan van de museumbrug tot en met de postbrug, de Stationsstraat ter hoogte van de Delhaize op zaterdag 10 december van 18 tot 21 uur.
Ter plaatse:
d.m.v. een nadar over de volledige breedte van de rijbaan met C3-bord met onderbord met de tekst ‘kermis’ opgesteld ter hoogte van:
Door het afsluiten van bovenstaande straten tussen 18 en 21u ontstaan doodlopende straten waar enkel plaatselijk verkeer wordt toegelaten. Ook van op afstand wordt het afsluiten van de autoloze zone gesignaleerd. Dit wordt aangeduid d.m.v. een nadar met een C3-bord, een onderbord met vermelding ‘Uitgezonderd plaatselijk verkeer’, een bord F45 – doodlopende weg – en een bord ‘KERMIS’. Deze opstelling wordt geplaatst op volgende locaties:
2§3. Omdat verkeer in de stationswijk nog enigszins mogelijk blijft en op die manier de bereikbaarheid van enkele handelszaken verzekerd kan blijven, wordt een lus gemaakt vanaf de Stationsstraat over de voetgangerszone in de Prosper Thuysbaertlaan naar de Koophandelstraat. Hiertoe wordt de verzinkbare paal ter hoogte van de AD Delhaize op zondag 10 december tussen 18 en 21 uur naar beneden gezet.
De levering de verkeerssignalisatie gebeurt door de stad. De plaatsing van de signalisatie voor het afsluiten gebeurt om 18 uur door de organisatie. De organisatie zet de verkeerssignalisatie na doorkomst van de laatste loper ook opzij.
De lokale politie verleent bijstand op de volgende locaties:
Voor de veiligheid van de deelnemers en de weggebruikers dient de organisatorsignaalgevers in te zetten over het ganse parcours. Deze signaalgevers zijn allen ten laatste 45 minuten voor de aanvang van de stratenloop op hun locatie aanwezig.
Voorstel is om de signaalgevers staan op de volgende locaties te laten postvatten om het verkeer te regelen en de lopers veilig over te laten steken:
In de afgesloten zone wordt steeds een vrije doorgangsruimte van 4 meter voorzien voor de hulpdiensten.
De organisator geeft pas het startsein voor de lopers nadat de politie de inplaatsstelling van de signalisatie en signaalgevers heeft gecontroleerd en haar toestemming heeft verleend voor de start.
Het begin en einde van de stadsloop wordt duidelijk aangegeven met een rode vlag (start loop) en het einde door een fietser met een groene vlag (einde loop) zodat het voor alle signaalgevers visueel duidelijk is wanneer de laatste loper voorbij is en de straat opnieuw vrijgegeven kan worden.
De politie krijgt de GSM-nummer(s) van de verantwoordelijke(n) van de organisatie op het terrein.
Dit tijdelijk verkeersreglement wordt behoorlijk en reglementair gesignaleerd overeenkomstig het MB van 07/05/1999. De plaatsing van de parkeerverbodsborden en de levering de verkeerssignalisatie gebeurt door de stad. De plaatsing van de signalisatie voor het afsluiten gebeurt net voor de start van de stratenloop door de organisatie. De organisatie zet na de stratenloop de signalisatie aan de kant.
De organisatoren moeten te allen tijde onderhavige vergunning, op eenvoudig verzoek van een bevoegd persoon, kunnen voorleggen.