Het is noodzakelijk om aanvullende verkeersmaatregelen te nemen voor een vlot en veilig verloop van het evenement en voor de verkeersveiligheid van de deelnemers, de toeschouwers en de andere weggebruikers.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg;
Het algemeen politiereglement van Lokeren.
Naar aanleiding van de Runners Lab City Trail van AVLO op zaterdag 2 april 2022 wordt voor de duur van de wedstrijd (19 uur tot 23 uur) een tijdelijk verkeersreglement uitgevaardigd.
Onderstaande verkeersmaatregelen worden genomen.
2§1. Het stadscentrum en de straten van en rond het parcours worden vanaf 18 uur tot het einde van de stratenloop rond 23 uur afgesloten voor gemotoriseerd verkeer, uitgezonderd plaatselijk verkeer door middel van een signalisatiehek met verkeersbord C3 en onderbord ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’ en ‘markt’ of ‘kermis’:
De centrumzone
2§2. Het centrale deel van het loopparcours, namelijk de Markt en de Durmebruggen, wordt volledig afgezet:
d.m.v. nadar met C3 en onderbord ‘markt’ of ‘kermis’.
Het afsluiten van bovenstaande straten wordt op afstand aangekondigd:
d.m.v. nadar met C3 ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’ en verkeersbord F45 (doodlopend).
De levering de verkeerssignalisatie gebeurt door de stad. De plaatsing van de signalisatie voor het afsluiten gebeurt om 18 uur door de organisatie. De organisatie zet de verkeerssignalisatie na doorkomst van de laatste loper ook opzij.
2§3. De automatische laadpaal dient voor deze periode opengezet te worden!
De lokale politie verleent bijstand op de volgende locaties:
8 en 9. Markt ter hoogte van de museumbrug oversteek Grote Kaai.
Er wordt ook een motard in gezet.
Voor de veiligheid van de deelnemers en de weggebruikers dient de organisatorsignaalgevers in te zetten over het ganse parcours. Deze signaalgevers zijn allen ten laatste 45 minuten voor de aanvang van de stratenloop op hun locatie aanwezig.
Voorstel is om de signaalgevers staan op de volgende locaties te laten postvatten om het verkeer te regelen en de lopers veilig over te laten steken:
In de afgesloten zone wordt steeds een vrije doorgangsruimte van 4 meter voorzien voor de hulpdiensten.
De organisator geeft pas het startsein voor de lopers nadat de politie de inplaatsstelling van de signalisatie en signaalgevers heeft gecontroleerd en haar toestemming heeft verleend voor de start.
Het begin en einde van de stadsloop wordt duidelijk aangegeven met een rode vlag (start loop) en het einde door een fietser met een groene vlag (einde loop) zodat het voor alle signaalgevers visueel duidelijk is wanneer de laatste loper voorbij is en de straat opnieuw vrijgegeven kan worden.
De politie krijgt de GSM-nummer(s) van de verantwoordelijke(n) van de organisatie op het terrein.
In het geval er schade aan het openbaar domein wordt vastgesteld dat rechtstreeks of onrechtstreeks een gevolg is van dit evenement moet dit worden hersteld tot voldoening van het stadsbestuur.
De organisatoren moeten te allen tijde onderhavige vergunning, op eenvoudig verzoek van een bevoegd persoon, kunnen voorleggen.