Terug
Gepubliceerd op 06/12/2021

2021_GR_00219 - Gebruiks- en retributiereglement op het privatief gebruik van fietstrommels - Goedkeuring.

Gemeenteraad
ma 29/11/2021 - 20:00 digitale vergadering
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Andere.

Samenstelling

Aanwezig

Filip Liebaut, Voorzitter - 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Sylvie Van Acker, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Verontschuldigd

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00219 - Gebruiks- en retributiereglement op het privatief gebruik van fietstrommels - Goedkeuring.

Aanwezig

Filip Liebaut, Claudine De Waele, Sabine Van Rysselberghe, Marjoleine de Ridder, Marina Van Hoorick, Stefan Walgraeve, Nina Van der Sypt, Johan Van Havermaet, Lena Van Boven, Marjon Thienpondt, Gerry De Landtsheer, Bjorn Rzoska, Hector Van Hoye, Guido De Waele, Suleyman Harrouch, Marc Beuseling, Philippe Van Streydonck, Freddy Verdurme, Alain Debbaut, Jan Cools, Oguz Poyraz, Eddy Van Bockstal, Marijke Duyck, Els Van Branden, Frederic Wiels, Ron Van Kersschaver, Philip De Visscher, Bruno Reniers, Martine Rooms, Sylvie Van Acker, Manu Diericx, Marita Macharis, Isabelle Baeyens, Patrick Daeyaert, Steven Verbeke
Stemmen voor 24
Johan Van Havermaet, Sabine Van Rysselberghe, Gerry De Landtsheer, Marjoleine de Ridder, Philippe Van Streydonck, Freddy Verdurme, Jan Cools, Stefan Walgraeve, Marijke Duyck, Frederic Wiels, Sylvie Van Acker, Hector Van Hoye, Nina Van der Sypt, Filip Liebaut, Marina Van Hoorick, Claudine De Waele, Oguz Poyraz, Eddy Van Bockstal, Els Van Branden, Philip De Visscher, Martine Rooms, Manu Diericx, Guido De Waele, Isabelle Baeyens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 10
Marjon Thienpondt, Marc Beuseling, Alain Debbaut, Lena Van Boven, Suleyman Harrouch, Ron Van Kersschaver, Bruno Reniers, Marita Macharis, Bjorn Rzoska, Patrick Daeyaert
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00219 - Gebruiks- en retributiereglement op het privatief gebruik van fietstrommels - Goedkeuring. 2021_GR_00219 - Gebruiks- en retributiereglement op het privatief gebruik van fietstrommels - Goedkeuring.

Motivering

Argumentatie

Overwegende dat de stad het gebruik van de fiets wil aanmoedigen. Niet iedereen kan zijn/haar fiets stallen in de eigen woning of in de onderneming waar ze zijn tewerkgesteld, wat de aankoop en het gebruik van de fiets soms tegenhoudt;

Overwegende dat het plaatsen van een fietstrommel, en dus het aanbieden van fietsparkeerplaatsen in deze afsluitbare ruimte, dit probleem kan wegnemen;

Gelet op het document 'Gebruiks- en retributiereglement op het privatief gebruik van fietstrommels.' waarin alle modaliteiten werden opgenomen om een fietsparkeerplaats te huren in een fietstrommel;

Overwegende dat wordt voorgesteld om dit gebruiks- en retributiereglement voor het verhuren van fietsparkeerplaatsen in fietstrommels goed te keuren;

Overwegende dat met mailbericht van 29 november 2021 vanuit de Groen-fractie een  amendement werd neergelegd op het ‘Gebruiks- en retributiereglement op het privatief gebruik van fietstrommel’ dat onder punt 14 op de gemeenteraad van 29 november 2021 werd behandeld;

Overwegende dat de tekst van het amendement hieronder wordt weergegeven nl. 

er wordt voorgesteld om Onder hoofdstuk “5. Prijs” de 1ste paragraaf:nl. 

 “De retributie en de borgsom voor een fietsparkeerplaats in de fietstrommel wordt bepaald door dit reglement, namelijk een retributie van 60 euro per jaar per fietsparkeerplaats en een éénmalige borgsom van 60 euro per fietsparkeerplaats (borgsom te betalen voor start van de huurovereenkomst).”

te vervangen door:

“De retributie en de borgsom voor een fietsparkeerplaats in de fietstrommel wordt bepaald door dit reglement, namelijk een retributie van 25 euro per jaar per fietsparkeerplaats en een éénmalige borgsom van 10 euro per fietsparkeerplaats (borgsom te betalen voor start van de huurovereenkomst).”

Gelet op de toelichting die over dit amendement door de Groen-fractie wordt gegeven nl. 

De stad Lokeren wil zich positioneren als fietsstad met de campagne Vélokeren. Op alle mogelijke manier wordt het fietsen aangemoedigd. Daarbij is het beschikken over voldoende parkeerinfrastructuur voor fietsen belangrijk. De gehanteerde tarieven moeten billijk zijn: een fietstrommel neemt over het algemeen genomen de ruimte van 1 autoparkeerplaats in. In een fietstrommel kunnen verschillende fietsen tegelijkertijd gestald worden. In het voorstel wordt gerekend op 5 fietsen per fietstrommel.

Vandaag betalen bewoners voor een parkeerkaart (tarief bewoners) 50 euro per jaar in een zone betalend parkeren. In de blauwe zone parkeren bewoners hun auto gratis, op uitzondering van 5 euro administratieve kost om de kaart aan te maken.

Om fietsen aantrekkelijk te maken ligt de kostprijs van 1 fietsparkeerplaats in een fietstrommel een stuk lager dan het parkeren van een auto. Vandaar is een kostprijs van 25 euro per jaar billijk. De éénmalige borgsom dient om een mogelijk verlies van de sleutel of sleutelkaart die toegang geeft tot de fietstrommel te vergoeden.

Gelet op de stemming over dit amendement  waaruit blijkt dat het amendement verworpen wordt met 7 stemmen voor, 20 tegen en 7 onthoudingen;

Gelet op artikel 170§4 van de Grondwet;

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

Toelichting

De fiets wint almaar meer aan populariteit, hetgeen het stadsbestuur wil aanmoedigen. In het straatbeeld wordt vaak opgemerkt dat niet iedereen de fiets in eigen woning of in de onderneming waar hij/zij is tewerkgesteld kan stallen door bijvoorbeeld plaatsgebrek. Daarnaast houdt gebrek aan ruimte binnenshuis de aankoop van een (duurdere) fiets soms tegen.

Het stadsbestuur wil op strategische locaties fietstrommels inplanten die in eerste instantie door buurtbewoners en in tweede instantie door werknemers of pendelaars tegen een vergoeding kunnen gebruikt worden.

Om de modaliteiten rond het huren van een fietsparkeerplaats in een fietstrommel vast te leggen werd een gebruiks- en retributiereglement opgemaakt met de onderdelen.

Aan de raad wordt gevraagd om het gebruiks- en retributiereglement op het privatief gebruik van fietstrommels goed te keuren.


Vanuit de Groen-fractie werd een amendement neergelegd op het ‘Gebruiks- en retributiereglement op het privatief gebruik van fietstrommel’ dat aan de raad wordt voorgelegd in punt 14 op de gemeenteraad van 29 november 2021.

 Amendement

 Onder hoofdstuk “5. Prijs” wordt de 1ste paragraaf:

 “De retributie en de borgsom voor een fietsparkeerplaats in de fietstrommel wordt bepaald door dit reglement, namelijk een retributie van 60 euro per jaar per fietsparkeerplaats en een éénmalige borgsom van 60 euro per fietsparkeerplaats (borgsom te betalen voor start van de huurovereenkomst).”

vervangen door:

 “De retributie en de borgsom voor een fietsparkeerplaats in de fietstrommel wordt bepaald door dit reglement, namelijk een retributie van 25 euro per jaar per fietsparkeerplaats en een éénmalige borgsom van 10 euro per fietsparkeerplaats (borgsom te betalen voor start van de huurovereenkomst).”

 Toelichting

 De stad Lokeren wil zich positioneren als fietsstad met de campagne Vélokeren. Op alle mogelijke manier wordt het fietsen aangemoedigd. Daarbij is het beschikken over voldoende parkeerinfrastructuur voor fietsen belangrijk. De gehanteerde tarieven moeten billijk zijn: een fietstrommel neemt over het algemeen genomen de ruimte van 1 autoparkeerplaats in. In een fietstrommel kunnen verschillende fietsen tegelijkertijd gestald worden. In het voorstel wordt gerekend op 5 fietsen per fietstrommel.

Vandaag betalen bewoners voor een parkeerkaart (tarief bewoners) 50 euro per jaar in een zone betalend parkeren. In de blauwe zone parkeren bewoners hun auto gratis, op uitzondering van 5 euro administratieve kost om de kaart aan te maken.

Om fietsen aantrekkelijk te maken ligt de kostprijs van 1 fietsparkeerplaats in een fietstrommel een stuk lager dan het parkeren van een auto. Vandaar is een kostprijs van 25 euro per jaar billijk. De éénmalige borgsom dient om een mogelijk verlies van de sleutel of sleutelkaart die toegang geeft tot de fietstrommel te vergoeden.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het gebruiks- en retributiereglement op het privatief gebruik van fietstrommels goed.