Terug
Gepubliceerd op 31/01/2022

2021_GR_00218 - Lokale Politie - Aanpassing personeelsformatie van het operationeel en CaLog kader.

Gemeenteraad
ma 29/11/2021 - 20:00 digitale vergadering
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Filip Liebaut, Voorzitter - 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Sylvie Van Acker, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur; Dirk De Paepe, Korpschef

Verontschuldigd

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen Directeur
2021_GR_00218 - Lokale Politie - Aanpassing personeelsformatie van het operationeel en CaLog kader. 2021_GR_00218 - Lokale Politie - Aanpassing personeelsformatie van het operationeel en CaLog kader.

Motivering

Argumentatie

Overwegende dat bij raadsbesluit van 2 september 2019, de operationele personeelsformatie van de lokale politie werd vastgesteld als volgt:

* Officierenkader :

1 korpschef (HCP)

5 commissarissen van politie, waarvan één voor elk van de volgende diensten :

- lokaal informatiekruispunt en gerechtelijk secretariaat

- directie operaties

- recherche

- interventie en onthaal

- wijk en verkeer

* Middenkader

19 hoofdinspecteurs van politie, waarvan :

- 1 voor gerechtelijk secretariaat

- 1 voor directie operaties

- 4 voor recherche waarvan 1 voor de sociale cel, zijnde een hoofdinspecteur van politie met specialiteit politieassistent

- 10 voor interventie

- 1 voor de wijk

- 2 voor verkeer

1 hoofdinspecteur van politie voor detachering naar CICOV

* Basiskader

74 inspecteurs voor politie, waarvan :

 

- 1 voor directie operaties

- 11 voor recherche waarvan 1 voor de sociale cel

- 38 voor interventie, waarvan 4 patrouille- en/of drughondgeleiders

- 7 voor onthaal

- 10 voor de wijk

- 4 voor verkeer


Overwegende dat bij raadsbesluit van 22 februari 2021, de statutaire en contractuele personeelsformatie van het administratief en logistiek kader van de lokale politie werd vastgesteld als volgt:


Statutair : 

1 fulltime equivalent adviseur klasse 2 PLIF en beleidsondersteuning (A-niveau)

1 fulltime equivalent adviseur klasse 2 Jurist en DPO (A-niveau)


3 fulltime equivalent consulent (B-niveau)

1 fulltime equivalent consulent ICT (B-niveau)

1 fulltime equivalent consulent milieuhandhaver (B-niveau)


10 fulltime equivalent assistent (C-niveau)

Contractueel :

3 fulltime equivalent hulpkracht (D-niveau)


Eén fulltime betrekking van statutair hulpkracht is uitdovend en wordt vastgesteld tot het vrijkomen ervan;


Overwegende;

- dat de Lokerse bevolking en het Lokers stadsbestuur wenst dat er verder geïnvesteerd wordt in veiligheid én politie;

- dat een bijkomende investering in politie en veiligheid steeds gepaard gaat met de  aanpassing van bestaande structuren en processen teneinde meer en beter blauw op straat te bewerkstelligen;

- dat een bijkomende investering in politie tevens impliceert dat er bijkomend wordt geïnvesteerd in personele middelen en dit in combinatie met het doorvoeren van interne verschuivingen;

- dat de implementatie van nieuwe operationele procedures en regelgeving alsmede de inzet van nieuwe politionele middelen, in aantal en complexiteit blijven toenemen, wij intern bijzondere nood hebben aan beleidsondersteunend advies en analyse; dat er geen enkele betrekking binnen de politiezone Lokeren bestaat die voldoet aan deze beschrijving; dat de diensten wijk en verkeer reeds geruime tijd geleid worden door twee hoofdinspecteurs waardoor een apart diensthoofd (commissaris)zoals momenteel voorzien in het organiek kader niet langer noodzakelijk wordt geacht; hierdoor is een  aanpassing van de functieomschrijving van de bestaande betrekking commissaris diensthoofd wijk en verkeer naar commissaris diensthoofd beleid en operationele steun noodzakelijk; 

- dat voor het goed functioneren en optimaliseren van de werking van de dienst verkeer het noodzakelijk is om alle verkeersgerelateerde administratieve taken toe te vertrouwen aan een Calog personeelslid binnen de dienst LIK en gerechtelijke bureel; dat gelet op de vereiste competenties daarvoor bijkomend nood is aan een assistent niveau C voor de dienst LIK en gerechtelijk bureel (kaderuitbreiding);

- dat het een feit is dat enerzijds de invulling van het operationeel kader moeilijk verloopt en anderzijds operationele krachten nog te veel operationele tijd spenderen aan administratieve taken, er nood is aan versterking inzake het beheer en opvolging van het personeel en aan de oprichting van een dienst communicatie via sociale media;  dat gelet op de vereiste competenties daarvoor bijkomend nood is aan een assistent niveau C binnen de dienst PLIF (kaderuitbreiding);

- dat bepaalde functies binnen de dienst PLIF, binnen het gerechtelijk bureel en binnen de directie operaties zowel door operationeel (inspecteur) als door Calog personeel (niveau C) kunnen uitgevoerd worden voor zover zij over de noodzakelijke competenties en opleidingsvereisten beschikken en deze betrekkingen voor beide kaders vacant kunnen worden verklaard via mobiliteit; 

- dat voor de optimalisatie van de werking van het onthaal en dit ten dienste van de Lokerse bevolking er nood is aan versterking van deze dienst; dat gelet op de vereiste competenties daarvoor nood is aan bijkomend twee assistenten niveau C binnen de dienst Onthaal (kaderuitbreiding);

- dat voor de optimalisatie van de werking van de Cel Jeugd en Gezin, een interne verschuiving noodzakelijk is van één HINP van de dienst interventie en onthaal naar de dienst Recherche Afdeling Jeugd en Gezin


Overwegende;


Dat er bijgevolg om tegemoet te komen aan de verwachtingen van de overheden en de bevolking van de Stad Lokeren, nood is aan:

- een aanpassing van de personeelsformatie en het organogram;

- een commissaris dienst beleid en operationele steun ter vervanging van de commissaris dienst wijk en verkeer;

- één INP of één assistent niveau C ICT dienst PLIF;

- twee INP of twee assistenten niveau C functioneel beheer dienst LIK & gerechtelijk bureel;

- één INP of één assistent niveau C dienst directie operaties;

- één HINP extra voor de dienst LIK & gerechtelijk bureel;

- één HINP minder voor de dienst verkeer;

- één HINP extra voor de dienst recherche;

- één HINP minder voor de dienst interventie;

- één extra assistent niveau C binnen de dienst PLIF;

- één extra assistent niveau C binnen de dienst LIK & gerechtelijk bureel;

- twee extra assistenten niveau C voor de dienst onthaal;


Gelet op het bij dit besluit gevoegde organogram;

Gelet op de notulen van het syndicaal overlegcomité d.d. 12 oktober 2021;

Gelet op de Nieuwe Gemeentewet;

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur;

Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;

Gelet op het K.B. van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten, zoals later gewijzigd;

Gelet op zijn besluit van 2 september 2019 waarbij de operationele personeelsformatie van de lokale politie werd vastgesteld;

Gelet op zijn besluit van 22 februari 2021 waarbij de personeelsformatie van het administratief en logistiek personeel (Calog) van de lokale politie werd vastgesteld;


Toelichting

Bij raadsbesluit van 2 september 2019 werd de operationele personeelsformatie van de lokale politie werd vastgesteld als volgt :

* Officierenkader :

1 korpschef (HCP)

5 commissarissen van politie, waarvan één voor elk van de volgende diensten :

- lokaal informatiekruispunt en gerechtelijk secretariaat

- directie operaties

- recherche

- interventie en onthaal

- wijk en verkeer

* Middenkader

19 hoofdinspecteurs van politie, waarvan :

- 1 voor gerechtelijk secretariaat

- 1 voor directie operaties

- 4 voor recherche waarvan 1 voor de sociale cel, zijnde een hoofdinspecteur van politie met specialiteit politieassistent

- 10 voor interventie

- 1 voor de wijk

- 2 voor verkeer

1 hoofdinspecteur van politie voor detachering naar CICOV

* Basiskader

74 inspecteurs voor politie, waarvan :

- 1 voor directie operaties

- 11 voor recherche waarvan 1 voor de sociale cel

- 38 voor interventie, waarvan 4 patrouille- en/of drughondgeleiders

- 7 voor onthaal

- 10 voor de wijk

- 4 voor verkeer



Bij raadsbesluit van 22 februari 2021 werd de statutaire en contractuele personeelsformatie van het administratief en logistiek kader van de lokale politie vastgesteld als volgt :

Statutair : 

1 fulltime equivalent adviseur klasse 2 PLIF en beleidsondersteuning (A-niveau)

1 fulltime equivalent adviseur klasse 2 Jurist en DPO (A-niveau)

3 fulltime equivalent consulent (B-niveau)

1 fulltime equivalent consulent ICT (B-niveau)

1 fulltime equivalent consulent milieuhandhaver (B-niveau)

10 fulltime equivalent assistent (C-niveau)

Contractueel :

3 fulltime equivalent hulpkracht (D-niveau)

Eén fulltime betrekking van statutair hulpkracht is uitdovend en wordt vastgesteld tot het vrijkomen ervan

- De Lokerse bevolking en het Lokers stadsbestuur wenst dat er verder geïnvesteerd wordt in veiligheid én politie;

- Een bijkomende investering in politie en veiligheid gaat gepaard met de  aanpassing van bestaande structuren en processen teneinde meer en beter blauw op straat te bewerkstelligen;

- Een bijkomende investering in politie impliceert tevens dat er bijkomend wordt geïnvesteerd in personele middelen en dit in combinatie met het doorvoeren van interne verschuivingen;

- De implementatie van nieuwe operationele procedures en regelgeving alsmede de inzet van nieuwe politionele middelen, in aantal en complexiteit blijven toenemen, intern hebben wij bijzondere nood aan beleidsondersteunend advies en analyse; geen enkele betrekking binnen de politiezone Lokeren bestaat die voldoet aan deze beschrijving; dat de diensten wijk en verkeer reeds geruime tijd geleid worden door twee hoofdinspecteurs waardoor een apart diensthoofd (commissaris) zoals momenteel voorzien in het organiek kader niet langer noodzakelijk wordt geacht; hierdoor is een  aanpassing van de functieomschrijving van de bestaande betrekking commissaris diensthoofd wijk en verkeer naar commissaris diensthoofd beleid en operationele steun noodzakelijk; 

- Voor het goed functioneren en optimaliseren van de werking van de dienst verkeer is het noodzakelijk om alle verkeersgerelateerde administratieve taken toe te vertrouwen aan een Calog personeelslid binnen de dienst LIK en gerechtelijke bureel; dat gelet op de vereiste competenties daarvoor bijkomend nood is aan een consulent niveau C voor de dienst LIK en gerechtelijk bureel (kaderuitbreiding);

- Het is een feit dat enerzijds de invulling van het operationeel kader moeilijk verloopt en anderzijds operationele krachten nog te veel operationele tijd spenderen aan administratieve taken, er is nood aan versterking inzake het beheer en opvolging van het personeel en aan de oprichting van een dienst communicatie via sociale media; gelet op de vereiste competenties daarvoor is er bijkomend nood aan een assistent niveau C binnen de dienst PLIF (kaderuitbreiding);

- Bepaalde functies binnen de dienst PLIF, binnen het gerechtelijk bureel en binnen de directie operaties zowel door operationeel (inspecteur) als door Calog personeel (niveau C) kunnen uitgevoerd worden voor zover zij over de noodzakelijke competenties en opleidingsvereisten beschikken en deze betrekkingen voor beide kaders vacant kunnen worden verklaard via mobiliteit; 

- Voor de optimalisatie van de werking van het onthaal en dit ten dienste van de Lokerse bevolking is er nood aan versterking van deze dienst; gelet op de vereiste competenties daarvoor is er nood aan bijkomend twee assistenten niveau C binnen de dienst Onthaal (kaderuitbreiding);

- Voor de optimalisatie van de werking van de Cel Jeugd en Gezin, is een interne verschuiving noodzakelijk van één HINP van de dienst interventie en onthaal naar de dienst Recherche Afdeling Jeugd en Gezin

Bijgevolg is er om tegemoet te komen aan de verwachtingen van de overheden en de bevolking van Lokeren, nood aan:

- een aanpassing van de personeelsformatie en het organogram;

- een commissaris dienst beleid en operationele steun ter vervanging van de commissaris dienst wijk en verkeer;

- één INP of één assistent niveau C ICT dienst PLIF;

- twee INP of twee assistenten niveau C functioneel beheer dienst LIK & gerechtelijk bureel;

- één INP of één assistent niveau C dienst directie operaties;

- één HINP extra voor de dienst LIK & gerechtelijk bureel;

- één HINP minder voor de dienst verkeer;

- één HINP extra voor de dienst recherche;

- één HINP minder voor de dienst interventie;

- één extra assistent niveau C binnen de dienst PLIF;

- één extra assistent niveau C binnen de dienst LIK & gerechtelijk bureel;

- twee extra assistenten niveau C voor de dienst onthaal;

Aan de raad wordt gevraagd om de formatie van het operationeel personeel van de lokale politie aan te passen en als volgt vast te stellen :

* Officierenkader :

1 korpschef (HCP)

5 commissarissen van politie, waarvan één voor elk van de volgende diensten :

- lokaal informatiekruispunt en gerechtelijk secretariaat

- directie operaties

- recherche

- interventie en onthaal

- beleid en operationele steun

* Middenkader

19 hoofdinspecteurs van politie, waarvan :

- 2 voor LIK & gerechtelijk bureel

- 1 voor directie operaties

- 5 voor recherche waarvan 1 voor de sociale cel, zijnde een hoofdinspecteur van politie met specialiteit politieassistent

- 9 voor interventie

- 1 voor de wijk

- 1 voor verkeer

1 hoofdinspecteur van politie voor detachering naar CICOV

* Basiskader

70 inspecteurs van politie, waarvan :

- 11 voor recherche waarvan 1 voor de sociale cel

- 38 voor interventie, waarvan 4 patrouille- en/of drughondgeleiders

- 7 voor onthaal

- 10 voor de wijk

- 4 voor verkeer

* Basiskader of Calog niveau C

4 inspecteurs van politie of 4 Calog niveau C, waarvan:

- 1 INP of Calog C voor directie operaties

- 1 INP of Calog C voor ICT

- 2 INP of Calog C functioneel beheerder voor LIK & gerechtelijk bureel

Aan de raad wordt gevraagd om de formatie van het statutair en contractueel administratief en logistiek personeel van de lokale politie aan te passen en als volgt vast te stellen :

Statutair:

1 fulltime equivalent adviseur klasse 2 PLIF en beleidsondersteuning (A-niveau) 

1 fulltime equivalent adviseur klasse 2 Jurist en DPO (A-niveau)

3 fulltime equivalent consulent (B-niveau)

1 fulltime equivalent consulent ICT (B-niveau)

1 fulltime equivalent consulent milieuhandhaver (B-niveau)

14 fulltime equivalent assistent (C-niveau)

Contractueel:

3 fulltime equivalent hulpkracht (D-niveau)

Eén fulltime betrekking van statutair hulpkracht is uitdovend en wordt vastgesteld tot het vrijkomen ervan;

Bijlage: organogram


Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De formatie van het operationeel personeel van de lokale politie aan te passen in die zin dat de plaats van commissaris diensthoofd wijk en verkeer vervangen wordt door de plaats commissaris diensthoofd beleid en operationele steun, dat de plaats van inspecteur ICT eveneens kan ingevuld worden door een assistent niveau C, dat de dienst LIK & gerechtelijk bureel wordt uitgebreid met 1 middenkader en dat de 2 plaatsen van inspecteur functioneel beheer eveneens kunnen ingevuld worden door assistenten niveau C functioneel beheer, dat de plaats van inspecteur dienst directie operaties eveneens kan ingevuld worden door een assistent niveau C, dat de recherche uitgebreid wordt met 1 middenkader, dat de dienst interventie verminderd wordt met 1 middenkader en dat de dienst verkeer verminderd wordt met 1 middenkader;

De formatie bijgevolg als volgt vast te stellen :

* Officierenkader :

1 korpschef (HCP)

5 commissarissen van politie, waarvan één voor elk van de volgende diensten :

- lokaal informatiekruispunt en gerechtelijk secretariaat

- directie operaties

- recherche

- interventie en onthaal

- beleid en operationele steun

* Middenkader

19 hoofdinspecteurs van politie, waarvan :

- 2 voor LIK & gerechtelijk bureel

- 1 voor directie operaties

- 5 voor recherche waarvan 1 voor de sociale cel, zijnde een hoofdinspecteur van politie met specialiteit politieassistent

- 9 voor interventie

- 1 voor de wijk

- 1 voor verkeer

1 hoofdinspecteur van politie voor detachering naar CICOV

* Basiskader

70 inspecteurs van politie, waarvan :

- 11 voor recherche waarvan 1 voor de sociale cel

- 38 voor interventie, waarvan 4 patrouille- en/of drughondgeleiders

- 7 voor onthaal

- 10 voor de wijk

- 4 voor verkeer


* Basiskader of Calog niveau C

4 inspecteurs van politie of 4 Calog niveau C, waarvan:

- 1 INP of Calog C voor directie operaties

- 1 INP of Calog C voor ICT

- 2 INP of Calog C functioneel beheerder voor LIK & gerechtelijk bureel


Artikel 2

De formatie van het statutair en contractueel administratief en logistiek personeel van de lokale politie aan te passen in die zin dat het Calog-kader uitgebreid wordt met 1 assistent niveau C (PLIF), 1 assistent niveau C (LIK & gerechtelijk bureel) en 2 assistenten niveau C (onthaal). 

De formatie van het statutair en contractueel administratief en logistiek personeel bijgevolg als volgt vast te stellen :

Statutair:

1 fulltime equivalent adviseur klasse 2 PLIF en beleidsondersteuning (A-niveau) 

1 fulltime equivalent adviseur klasse 2 Jurist en DPO (A-niveau)

3 fulltime equivalent consulent (B-niveau)

1 fulltime equivalent consulent ICT (B-niveau)

1 fulltime equivalent consulent milieuhandhaver (B-niveau)

14 fulltime equivalent assistent (C-niveau)


Contractueel:

3 fulltime equivalent hulpkracht (D-niveau)

Eén fulltime betrekking van statutair hulpkracht is uitdovend en wordt vastgesteld tot het vrijkomen ervan;


Artikel 3

Afschrift van deze beslissing over te maken aan :

- Mevrouw Gouverneur van Oost-Vlaanderen, Federale directie politiezaken en wapens, specifiek toezicht, Kalandeberg 1, 9000 Gent

- FOD Binnenlandse Zaken, Algemene directie van het veiligheids- en preventiebeleid, Waterloolaan 76, 1000 Brussel

- Vlaams Ministerie van Bestuurszaken, Agentschap voor Binnenlands Bestuur, K.Boudewijnlaan 30 bus 70, 1000 Brussel