Gelet op de notulen van de zitting van de gemeenteraad van 25 januari 2021;
Overwegende dat er geen opmerkingen werden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag;
Overwegende dat bij de afwerking van de notulen een fout werd vastgesteld in agendapunt nr. 22 over de aktename en opdracht tot aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van de erediensten:
Overwegende dat in het overwegend gedeelte van het besluit werd vermeld dat de exploitatietoelage van het budget 2021 van de kerkfabriek H. Hart Heiende moest verminderd worden met 450,00 euro terwijl dit eigenlijk over de kerkfabriek O.L.V. Hemelvaart Eksaarde ging; in het beslissend gedeelte was dit wel correct weergegeven;
Overwegende dat er verder ook een paragraaf van plaats werd verwisseld zodat de leesbaarheid van het besluit verbeterde;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur;
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadsvergadering van 25 januari 2021 werden opgemaakt conform de artikelen 32 en 278 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Bij de afwerking van de notulen werd een fout vastgesteld in agendapunt nr. 22 over de aktename en opdracht tot aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van de erediensten.
In het overwegend gedeelte van het besluit werd vermeld dat de exploitatietoelage van het budget 2021 van de kerkfabriek H. Hart Heiende moest verminderd worden met 450,00 euro terwijl dit eigenlijk over de kerkfabriek O.L.V. Hemelvaart Eksaarde ging; in het beslissend gedeelte was dit wel correct weergegeven. Verder werd er ook een paragraaf van plaats verwisseld zodat de leesbaarheid van het besluit verbeterde.
Aan de raad wordt gevraagd de notulen en het zittingsverslag goed te keuren, rekening houdend met de voorgestelde wijziging.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadsvergadering van 25 januari 2021 worden goedgekeurd en de raad gaat akkoord met de voorgestelde wijziging in agendapunt nr. 22.
Overwegende dat op 25 oktober 1993 de verkoopakte werd verleden waarbij 7.815 m² industriegrond, gelegen in Wolfsakker in het industriepark E 17/2, werd verkocht aan de NV E 17 Motors;
Overwegende dat er een bedrijfsgebouw werd opgericht voor de uitbating van een garagebedrijf, herstellen, aankoop en verkoop van wagens;
Overwegende dat de gemeenteraad in zitting van 30 april 2001 toelating verleende aan de NV E 17 Motors om (na faling) het bedrijfsterrein en opgericht bedrijfsgebouw te verkopen aan de NV J.P.A ; er waren geen wijzigingen van de bedrijfsactiviteit;
Overwegende dat de NV J.P.A. optreedt als patrimoniumvennootschap en de PNA Mahy als exploitatievennootschap (zij baat dus het onroerend goed uit);
Gelet op het mailbericht van 23 december 2020 van Notaris Calliauw waarbij toelating wordt gevraagd voor een splitsing van de NV JPA waarvan de maatschappelijke zetel is gevestigd in Gentbrugge en waarbij het onroerend goed Wolfsakker 1 te Lokeren afgesplitst wordt naar een nieuw opgerichte vennootschap nl. de NV Valckeniers Estate met maatschappelijke zetel Brusselsesteenweg 149-163 in 9050 Gent (Ledeberg) ; deze vennootschap bekomt dus na splitsing het onroerend goed;
Overwegende dat er geen wijziging is van de bedrijfsactiviteiten;
Gelet op de verkoopsbepalingen opgenomen in de verkoopakte van 25 oktober 1993;
Overwegende dat aan de gemeenteraad wordt gevraagd toelating te verlenen voor deze splitsing op voorwaarde dat de NV Valckeniers Estate kennis neemt van alle verkoopsbepalingen van de initiële akte en zich tegenover de stad Lokeren verbindt tot het naleven van alle verplichtingen voortvloeiend uit de koopakte voor de oorspronkelijke koper (de NV E 17/ Motors);
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur;
Op 25 oktober 1993 werd de verkoopakte verleden waarbij 7.815 m² industriegrond, gelegen in Wolfsakker in het industriepark E 17/2, werd verkocht aan de NV E 17 Motors. Er werd een bedrijfsgebouw opgericht voor de uitbating van een garagebedrijf, herstellen, aankoop en verkoop van wagens. De gemeenteraad verleende in zitting van 30 april 2001 toelating aan de NV E 17 Motors om (na faling) het bedrijfsterrein en opgericht bedrijfsgebouw te verkopen aan de NV J.P.A. Er waren geen wijzigingen van de bedrijfsactiviteit. De NV J.P.A. is de patrimoniumvennootschap en de PNA Mahy is de exploitatievennootschap (zij baat dus het onroerend goed uit).
Notaris Calliauw vraagt met mail van 23 december 2020 toelating voor een splitsing van de NV JPA waarvan de maatschappelijke zetel is gevestigd in Gentbrugge. Het onroerend goed Wolfsakker 1 te Lokeren wordt afgesplitst naar een nieuw opgerichte vennootschap nl. de NV Valckeniers Estate. De NV Valckeniers Estate, met maatschappelijke zetel Brusselsesteenweg 149-163 in 9050 Gent (Ledeberg) bekomt dus na splitsing het onroerend goed. Er is geen wijziging van bedrijfsactiviteiten en het blijft dus een garagebedrijf.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd toelating te verlenen voor deze splitsing op voorwaarde dat de NV Valckeniers Estate kennis neemt van alle verkoopsbepalingen van de initiële akte en zich tegenover de stad Lokeren verbindt tot het naleven van alle verplichtingen voortvloeiend uit de koopakte voor de oorspronkelijke koper (de NV E 17/ Motors).
Er wordt toelating verleend aan de NV JPA voor de voorgestelde splitsing op voorwaarde dat de NV Valckeniers Estate kennis neemt van alle verkoopsbepalingen van de initiële akte en zich tegenover de stad Lokeren verbindt tot het naleven van alle verplichtingen voortvloeiend uit de koopakte voor de oorspronkelijke koper (de NV E 17/ Motors).
Een kopie van dit besluit wordt overgemaakt aan notaris Calliauw reginald-notaris.calliauw@skynet.be
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB), meer bepaald artikelen 392-395;
Gelet op het “Draaiboek voor het vaccinatiecentrum” van het Agentschap Zorg en Gezondheid van de Vlaamse overheid, gepubliceerd op https://www.laatjevaccineren.be/alles-voor-een-vlotte-organisatie-van-een-vaccinatiecentrum;
Gelet op het Koninklijk besluit van 22 mei 2019 betreffende de lokale noodplanning.
Overwegende dat artikel 392 van het DLB bepaalt dat twee of meer gemeenten een samenwerkingsverband zonder rechtspersoonlijkheid kunnen vormen om, zonder beheersoverdracht, een welbepaald project van gemeentelijk belang te verwezenlijken; overwegende dat het samenwerkingsverband andere overheden dan gemeenten als deelnemer mag hebben krachtens art. 392, vierde lid DLB en zich dan “interbestuurlijk samenwerkingsverband” mag noemen;
Overwegende dat het “Draaiboek vaccinatiecentra” en de blauwdruk van het Agentschap Zorg en Gezondheid aan de lokale besturen oplegt om per eerstelijnszone maximaal twee vaccinatiecentra op te richten;
Overwegende dat de deelnemers aan deze “overeenkomst met statutaire draagkracht” de nodige afspraken over de oprichting van een vaccinatiecentrum, onder meer (maar niet beperkt tot) de logistieke voorwaarden, de inbreng van middelen, personeel en logistiek en de bestuurlijke en democratische terugkoppeling, vastleggen in een overeenkomst;
Overwegende dat het aan te raden is dat de algemene bestuurlijke aansturing van het vaccinatiecentrum gebeurt volgens de principes van de intergemeentelijke samenwerking uit het DLB, meer bepaald met een beheerscomité, maar dat dit minimaal ingevuld kan worden en enkel moet samenkomen indien noodzakelijk voor fundamentele beslissingen en voor democratische terugkoppeling;
Overwegende dat aan de raad wordt gevraagd om de voorgelegde overeenkomst goed te keuren;
Het Agentschap Zorg en Gezondheid van de Vlaamse overheid publiceerde op https://www.laatjevaccineren.be/alles-voor-een-vlotte-organisatie-van-een-vaccinatiecentrum een “Draaiboek voor het vaccinatiecentrum”.
Het “Draaiboek vaccinatiecentra” en de blauwdruk van het Agentschap Zorg en Gezondheid legt aan de lokale besturen op om per eerstelijnszone maximaal twee vaccinatiecentra op te richten.
Omdat voor de oprichting van het vaccinatiecentrum de nodige afspraken moeten gemaakt worden met de deelnemers, is een “overeenkomst met statutaire draagkracht” met onder meer (maar niet beperkt tot) de logistieke voorwaarden, de inbreng van middelen, personeel en logistiek en de bestuurlijke en democratische terugkoppeling, noodzakelijk.
Het is tevens aan te raden dat de algemene bestuurlijke aansturing van het vaccinatiecentrum gebeurt volgens de principes van de intergemeentelijke samenwerking uit het DLB, meer bepaald met een beheerscomité, maar dat dit minimaal ingevuld kan worden en enkel moet samenkomen indien noodzakelijk voor fundamentele beslissingen en voor democratische terugkoppeling.
De deelnemers aan dit interbestuurlijk samenwerkingsverband (IBSV) zijn de stad Lokeren en de gemeentebesturen Moerbeke en Waasmunster. De stad Lokeren wordt aangeduid als beherende gemeente van het IBSV.
Alle verdere informatie over dit IBSV is terug te vinden in de voorgelegde overeenkomst en aan de raad wordt gevraagd deze overeenkomst goed te keuren.
De overeenkomst met statutaire draagkracht van het interbestuurlijk samenwerkingsverband "vaccinatiecentrum LOKEREN" wordt goedgekeurd.
Gelet op artikel 55 §2 van het eredienstendecreet van 7 mei 2004;
Gelet op het besluit van de gouverneur van Oost-Vlaanderen betreffende de rekening 2019 van volgende kerkfabrieken: Sint Anna Heirbrug, Heilig Hart Heiende, Sint Laurentius Lokeren, O.L.V. Hulp der Christenen Kop, Sint-Paulus Oudenbos, O.L.V. Daknam, O.L.V. Hemelvaart Eksaarde en O.L.V. Doorslaar, per brief verstuurd op 9 oktober 2020 onder de referentie 2020/2.8-lf/pg, ontvangen op 14 oktober 2020;
Gelet op het besluit van de gouverneur van Oost-Vlaanderen betreffende eindrekening van de kerkfabriek Sint Anna Heirbrug, per brief verstuurd op 18 december 2020 onder de referentie 2020/2.8-lf/kg, ontvangen op 23 december 2020;
Gelet op het besluit van de gouverneur van Oost-Vlaanderen betreffende eindrekening van de kerkfabriek Sint Laurentius Lokeren, per brief verstuurd op 11 januari 2021 onder de referentie 2020/2.8-lf/pg, ontvangen op 14 januari 2021;
Stad Lokeren ontving op 9 oktober 2020 een afschrift van besluit van de gouverneur van Oost-Vlaanderen betreffende de rekening 2019 van volgende kerkfabrieken: Sint Anna Heirbrug, Heilig Hart Heiende, Sint Laurentius Lokeren, O.L.V. Hulp der Christenen Kop, Sint-Paulus Oudenbos, O.L.V. Daknam, O.L.V. Hemelvaart Eksaarde en O.L.V. Doorslaar.
Tevens ontving Stad Lokeren op 18 december 2020 en 11 januari 2020 en afschrift van besluit van de gouverneur van Oost-Vlaanderen betreffende de eindrekeningen voor de kerkfabrieken Sint Anna Heirbrug en Sint Laurentius Lokeren.
De gemeenteraad dient hier kennis van te nemen.
De gemeenteraad neemt kennis van de besluiten van de gouverneur van Oost-Vlaanderen.
Gelet op de budgetwijziging 2020 en het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 wijziging ingediend op respectievelijk 13 november 2020 en 16 november 2020 door de Kerkfabriek Sint- Laurentius;
Gelet op het gunstig advies van het representatief orgaan Bisdom Gent op 8 december 2020 betreffende het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 van kerkfabriek Sint-Laurentius;
Overwegende dat de kerkfabriek Sint-Laurentius een budgetwijziging heeft ingediend voor onderzoek en opmaak van het beheersplan; dat deze kost werd geraamd op 9.780,97 euro;
Overwegende dat de Parochiekerk Sint-Laurentius, beschermd als monument bij BSG van 24/01/1944, recht heeft bij de opmaak van het beheersplan op een tussenkomst in de onderzoekspremie door het agentschap Onroerend Erfgoed, van 80 % op de totale som excl. btw;
Overwegende dat de ingediende aanpassing meerjarenplan door kerkfabriek Sint Laurentius Lokeren een wijziging van de investeringstoelage voor de kosten voor de onderzoekspremie opmaak beheersplan ten bedrage van 9.780,97 euro betreft; dat via de overdracht van investeringsbudgetten Stad Lokeren van 2019 naar 2020 op het CBS van 6 april 2020 werd overgedragen;
Overwegende dat de eerste rekening voor de opmaak door Architectenbureau Bressers bvba 27.074,36 euro bedroeg incl. btw en als tussenkomst van het agentschap Onroerend Erfgoed een bedrag van 19.084,80 euro werd toegekend, werd het verschil van 7.989,56 euro, ten laste van de stad Lokeren, toegekend via CBS 27 april 2020 en uitbetaald;
Overwegende dat de eindfactuur voor de opmaak van het beheersplan voor de dekenale Sint Laurentius kerk van Architectenbureau Bressers BVBA 1.791,41 euro (1.480,50 euro + 310,91 euro btw) bedroeg, ten laste van stad Lokeren en deze via goedkeuring CBS van 17/08/2020 werd uitbetaald;
Gelet op de goedkeuring van de gemeenteraad van 25 januari 2021 betreffende de budgetwijziging 2020 van Sint-Laurentius Lokeren;
De verhoging van de investeringstoelage ten voordele van de kerkfabriek Sint-Laurentius met 9.780,97 euro kadert binnen het meerjarenplan 2020-2025 van Stad & OCMW Lokeren. De totale investeringstoelage is voorzien op budgetsleutel AR 66431010 - BI 079000
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten gewijzigd bij de decreten van 20 januari 2006 en 6 juli 2012;
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de toekenning van toelagen;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de bepalingen van het decreet lokaal bestuur dd. 22 december 2017;
Voorstel tot besluit
Artikel 1
De aanpassing meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Laurentius wordt goedgekeurd;
Artikel 2
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de kerkfabriek Sint Laurentius Lokeren, het centraal kerkbestuur Lokeren, Bisdom Gent en de gouverneur van Oost-Vlaanderen.
Een kerkfabriek stelt een meerjarenplan op voor een periode van 6 jaar. Ze zal het in bepaalde gevallen echter moeten herzien. Als de planning fundamentele veranderingen ondergaat (d.w.z. veranderingen die een impact kunnen hebben op de financiën van de gemeente) moet de kerkfabriek het meerjarenplan wijzigen.
Op 12 november 2020 heeft de kerkfabriek van Sint Laurentius Lokeren naast een budgetwijziging 2020 ook een meerjarenplanwijziging opgemaakt. De kerkfabriek Sint Laurentius Lokeren heeft de budgetwijziging ingediend op 13 november 2020. Op 16 november 2020 werd door het centraal kerkbestuur van Lokeren via Religiopoint de meerjarenplanwijziging 2020 - 2025 van kerkfabriek Sint Laurentius Lokeren ingediend. Deze werd op 8 december 2020 door het representatief orgaan Bisdom Gent gunstig geadviseerd.
De gemeenteraad heeft een termijn van honderd dagen, die ingaat op de dag na het ontvangen van het advies van het bisdom om een besluit te versturen. Is de termijn verstreken dan wordt dit geacht te zijn goedgekeurd door de gemeenteoverheid.
De aanpassing meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Laurentius wordt goedgekeurd;
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de kerkfabriek Sint Laurentius Lokeren, het centraal kerkbestuur Lokeren, Bisdom Gent en de gouverneur van Oost-Vlaanderen.
Overwegende dat het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan van Lokeren dateert van 2005; dat na een periode van meer dan 10 jaar bepaalde inzichten en ontwikkelingsprincipes in het huidige structuurplan sterk achterhaald zijn en aangepast dienen te worden aan de huidige maatschappelijke trends en beleidsmatige perspectieven; dat de ruimtelijke ontwikkeling wordt geconfronteerd met nieuwe en veranderende maatschappelijke uitdagingen: globalisering, demografie, klimaat, energie, mobiliteit, economie, biodiversiteit en voedselproductie; dat de klimaatverandering en de energietransitie een inhoudelijke vernieuwing van het bestaande ruimtelijk beleid vragen;
Overwegende dat een herziening van het bestaande gemeentelijk ruimtelijk structuurplan op de ‘oude wijze’ niet voldoet aan de behoefte om over een flexibel instrument te beschikken dat de huidige maatschappelijke trends en beleidsmatige perspectieven op lokaal niveau vertaalt naar ruimtelijke strategieën; dat ook de wettelijke procedures voor de opmaak van een beleidsplan werden gewijzigd;
Overwegende dat Lokeren nood heeft aan een ruimtelijke visie waarbij de principes van een duurzame ontwikkeling voorop staan; dat binnen het nieuwe ruimtelijk beleidsplan een (nieuwe) geactualiseerde ruimtelijke visie moet ontstaan die een duidelijke identiteit voor Lokeren naar voor brengt, waar iedereen zich mee kan identificeren;
Overwegende dat de stad daarom een strategische visie wenst te ontwikkelen met beleidsdoelstellingen en acties die in een toekomstig beleidsplan kunnen opgenomen worden; dat het beleidsplan kan inspelen op lange termijnevoluties en met de belangrijkste ontwikkelings- en veranderingsopdrachten; dat het beleidsplan ook kan omgaan met onzekerheid en verandering en inspelen op tendensen, onverwachte gebeurtenissen, omstandigheden of kansen die zich kunnen voordoen;
Overwegende dat het bijgevolg nodig is een opdracht te gunnen met als voorwerp: “Aanstelling van een ontwerper voor de opmaak van een gemeentelijk beleidsplan 'Ruimte'”;
Overwegende dat de uitgave voor de opdracht met als voorwerp “Aanstelling van een ontwerper voor de opmaak van een gemeentelijk beleidsplan 'Ruimte'” in het bestek wordt geraamd op € 177.685,95 + 21% btw = € 215.000;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking (artikel 41, §1, 1° van de wet van 17/06/2016 inzake overheidsopdrachten – diensten waarvan het geraamde bedrag lager is dan de betreffende drempel voor de Europese bekendmaking, momenteel vastgelegd op € 214.000 excl. btw);
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;Het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan van Lokeren dateert van 2005. Na een periode van meer dan 10 jaar zijn bepaalde inzichten en ontwikkelingsprincipes in het huidige structuurplan sterk achterhaald en dienen deze aangepast te worden aan de huidige maatschappelijke trends en beleidsmatige perspectieven. De ruimtelijke ontwikkeling wordt geconfronteerd met nieuwe en veranderende maatschappelijke uitdagingen: globalisering, demografie, klimaat, energie, mobiliteit, economie, biodiversiteit en voedselproductie. De klimaatverandering en de energietransitie vragen een inhoudelijke vernieuwing van het bestaande ruimtelijk beleid.
Een herziening van het bestaande gemeentelijk ruimtelijk structuurplan op de ‘oude wijze’ voldoet niet aan de behoefte om over een flexibel instrument te beschikken dat de huidige maatschappelijke trends en beleidsmatige perspectieven op lokaal niveau vertaalt naar ruimtelijke strategieën. Ook de wettelijke procedures voor de opmaak van een beleidsplan werden gewijzigd.
Lokeren heeft nood aan een ruimtelijke visie waarbij de principes van een duurzame ontwikkeling voorop staan. Binnen het nieuwe ruimtelijk beleidsplan moet een (nieuwe) geactualiseerde ruimtelijke visie ontstaan die een duidelijke identiteit voor Lokeren naar voor brengt, waar iedereen zich mee kan identificeren.
De stad wenst daarom een strategische visie te ontwikkelen met beleidsdoelstellingen en acties die in een toekomstig beleidsplan kunnen opgenomen worden. Het beleidsplan kan inspelen op lange termijnevoluties en met de belangrijkste ontwikkelings- en veranderingsopdrachten. Het beleidsplan kan ook omgaan met onzekerheid en verandering en inspelen op tendensen, onverwachte gebeurtenissen, omstandigheden of kansen die zich kunnen voordoen.
Het bestek hiervoor wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad, evenals de globale kostenraming van de opdracht begroot op € 177.685,95 + 21% btw = € 215.000.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten is van toepassing op deze opdracht.
Als wijze van gunnen wordt een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure (artikel 41, §1, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten – diensten kleiner dan € 214.000 excl. btw) voorgesteld.
De uitgave is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 in het investeringsbudget onder het project ‘OMGEVING’, subproject 2014/165, onder de algemene rekening 21400007 en beleidsitem 060000 (actiecode ST07B01AP01A01).
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. OMG 2014/165 (deel 2021) en de raming voor de opdracht “Aanstelling van een ontwerper voor de opmaak van een gemeentelijk beleidsplan 'Ruimte'”. De raming bedraagt € 177.685,95 + 21% btw = € 215.000,00.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking (artikel 41, §1, 1° van de wet van 17/06/2016 inzake overheidsopdrachten – diensten waarvan het geraamde bedrag lager is dan de betreffende drempel voor de Europese bekendmaking, momenteel vastgelegd op € 214.000 excl. btw).
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De uitgave is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 in het investeringsbudget onder het project ‘OMGEVING’, subproject 2014/165, onder de algemene rekening 21400007 en beleidsitem 060000 (actiecode ST07B01AP01A01).
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 27 april 2020 betreffende de goedkeuring van de gunning van de basisopdracht “Asfalteringswerken” aan Colpin-De Meester nv, Driebek 80 - Industrieterrein Hoogveld Zone G2 te 9200 Dendermonde tegen een coëfficiënt van 0,664. Deze coëfficiënt dient vermenigvuldigd te worden met de eenheidsprijzen vastgelegd door het bestuur en opgenomen in het bestek met nr. INFRA 2014/1/122 (deel 2020). De lijst met eenheidsprijzen maakt integraal deel uit van voormeld bijzonder bestek. De opdracht werd afgesloten voor de periode vanaf de sluiting van het contract tot 31/12/2020;
Overwegende dat de uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. INFRA 2014/1/122 (deel 2020);
Overwegende dat het tijdens de uitvoering van de werken gebleken is dat volgende diverse wijzigingen noodzakelijk waren, en wel om volgende redenen:
OP1: Onderlaag APO-A handwerk: In het ontwerp voor de renovatie van de Uebergdreef, werd tussen de Azalealaan en de Brouwerijstraat een wegversmalling voorzien, alsook een middeneilandje aan het kruispunt met de Brouwerijstraat. Hierdoor was het niet mogelijk om op verschillende plaatsen de onderlaag machinaal aan te brengen.
De aannemer heeft hier een prijs van € 19/m² (excl. btw) voor berekend. Dit resulteert in een totale prijs van € 3.174,71 (excl. btw).
OP2: Toplaag roodbruin: Het deel van de Uebergdreef, tussen de Azalealaan en Brouwerijstraat, werd omgevormd tot fietsstraat. Dit deel maakt ook deel uit van de fietssnelweg Antwerpen-Gent. Om te accentueren dat het deel uitmaakt van een fietssnelweg, werd er een asfaltverharding in roodbruine kleur aangelegd.
De aannemer heeft hier een prijs van € 5,68/m² (excl. btw) voor berekend. Dit resulteert in een totale prijs van € 4.619,15 (excl. btw).
OP3: Uitbraak hoekstukken: Bij de opbraak van de bestaande grindverharding op de parking Uebergdreef bleek dat er betonnen hoekstukken aanwezig waren om de oude parkeerplaatsen af te bakenen. Deze waren niet zichtbaar bij de opmaak van het ontwerp.
De aannemer heeft hier een prijs van € 8,36/st (excl. btw) voor berekend. Dit resulteert in een totale prijs van € 418,00 (excl. btw).
OP4: Verwijderen struiken: De struiken tussen de nieuw aan te leggen parking in de Uebergdreef en het park waren in slechte staat en hinderden de werken. De struiken werden bijgevolg verwijderd.
De aannemer heeft hier een prijs van € 9,89/m² (excl. btw) voor berekend. Dit resulteert in een totale prijs van € 741,75 (excl. btw).
OP5: Aanwerken bermen: Door het verwijderen van de struiken op de parking in de Uebergdreef, moest de berm opnieuw aangewerkt worden om de openbare veiligheid te garanderen.
De aannemer heeft hier een prijs van € 2,66/m² (excl. btw) voor berekend. Dit resulteert in een totale prijs van € 372,40 (excl. btw).
OP6: Optrekken verzakte put: Net buiten de werfzone van de parking in de Uebergdreef, werd een verzakte rioleringsput vastgesteld. Deze werd samen met de voorziene werken hersteld.
De aannemer heeft hier een prijs van € 255,91/st (excl. btw) voor berekend. Dit resulteert in een totale prijs van € 255,91 (excl. btw).
OP7: Steenslagfundering onder grasdallen: In het ontwerp voor de heraanleg van een deel van de parkeerplaatsen achter het station, werden er in het kader van de regenwaterverordening grasdallen aangelegd. Deze liggen best op een steenslagfundering die niet voorzien was in het dossier.
De aannemer heeft hier een prijs van € 8,30/m² (excl. btw) voor berekend. Dit resulteert in een totale prijs van € 2.666,04 (excl. btw);
Overwegende dat voormelde wijzigingen in totaliteit kunnen begroot worden op € 12.247,96 + 21% btw MC WOS = € 14.820,03;
Gelet op het positief advies voor deze wijzigingen met bijhorende kostenraming gegeven door de stedelijke dienst Infrastructuur;
Overwegende dat de nodige kredieten voor de financiering van deze aanvullende werken voorzien zijn in het investeringsbudget in het meerjarenplan 2020-2025 onder de investeringsenveloppe INFRASTRUCTUUR, subproject 2014/122 op de algemene rekening 22400007, beleidsitem 020002 en actiecode ST03B03AP02A01;
Gelet op het verzoek aan de leden van de gemeenteraad om deze wijzigingen als aanvullende werken goed te keuren, samen met de totale kostenraming voor deze wijzigingen voor een globaal geraamd bedrag van € 12.247,96 + 21% btw MC WOS = € 14.820,03;
Overwegende dat deze aanvullende werken, als gevolg van wijzigingen in de opdracht, in toepassing van artikel 38/1 van het KB van 14/01/2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, zonder nieuwe plaatsingsprocedure kunnen doorgevoerd worden en uitgevoerd worden door de oorspronkelijke opdrachtnemer, nl. de firma Colpin-De Meester nv aangezien bij verandering van opdrachtnemer de uitvoering van deze aanvullende werken economisch en technisch niet interessant en niet haalbaar is i.k.v. de uitvoering van de volledige werken;
Gelet ook op het verzoek aan de leden van de gemeenteraad om voormelde eenheidsprijzen vast te leggen voor de verdere uitvoering van de opdracht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 38/1 (Aanvullende Werken/Leveringen/Diensten);
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Met beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 27 april 2020 werd de basisopdracht m.b.t. “Asfalteringswerken” gegund aan Colpin-De Meester nv, Driebek 80, Industrieterrein Hoogveld Zone G2 te 9200 Dendermonde tegen een coëfficiënt van 0,664. Deze coëfficiënt dient vermenigvuldigd te worden met de eenheidsprijzen vastgelegd door het bestuur en opgenomen in het bestek nr. INFRA 2014/1/122 (deel 2020). De lijst met eenheidsprijzen maakt integraal deel uit van voormeld bijzonder bestek. De opdracht werd afgesloten voor de periode vanaf de sluiting van het contract tot 31/12/2020.
Tijdens de uitvoering van de werken is gebleken dat volgende diverse wijzigingen noodzakelijk waren, en wel om volgende redenen:
OP1: Onderlaag APO-A handwerk: In het ontwerp voor de renovatie van de Uebergdreef, werd tussen de Azalealaan en de Brouwerijstraat een wegversmalling voorzien, alsook een middeneilandje aan het kruispunt met de Brouwerijstraat. Hierdoor was het niet mogelijk om op verschillende plaatsen de onderlaag machinaal aan te brengen.
De aannemer heeft hier een prijs van € 19/m² (excl. btw) voor berekend. Dit resulteert in een totale prijs van € 3.174,71 (excl. btw).
OP2: Toplaag roodbruin: Het deel van de Uebergdreef, tussen de Azalealaan en Brouwerijstraat, werd omgevormd tot fietsstraat. Dit deel maakt ook deel uit van de fietssnelweg Antwerpen-Gent. Om te accentueren dat het een deel uitmaakt van een fietssnelweg, werd er een asfaltverharding in roodbruine kleur aangelegd.
De aannemer heeft hier een prijs van € 5,68/m² (excl. btw) voor berekend. Dit resulteert in een totale prijs van € 4.619,15 (excl. btw).
OP3: Uitbraak hoekstukken: Bij de opbraak van de bestaande grindverharding op de parking Uebergdreef bleek dat er betonnen hoekstukken aanwezig waren om de oude parkeerplaatsen af te bakenen. Deze waren niet zichtbaar bij de opmaak van het ontwerp.
De aannemer heeft hier een prijs van € 8,36/st (excl. btw) voor berekend. Dit resulteert in een totale prijs van € 418,00 (excl. btw).
OP4: Verwijderen struiken: De struiken tussen de nieuw aan te leggen parking in de Uebergdreef en het park waren in slechte staat en hinderden de werken. De struiken werden bijgevolg verwijderd.
De aannemer heeft hier een prijs van € 9,89/m² (excl. btw) voor berekend. Dit resulteert in een totale prijs van € 741,75 (excl. btw).
OP5: Aanwerken bermen: Door het verwijderen van de struiken op de parking in de Uebergdreef, moest de berm opnieuw aangewerkt worden om de openbare veiligheid te garanderen.
De aannemer heeft hier een prijs van € 2,66/m² (excl. btw) voor berekend. Dit resulteert in een totale prijs van € 372,40 (excl. btw).
OP6: Optrekken verzakte put: Net buiten de werfzone van de parking in de Uebergdreef, werd een verzakte rioleringsput vastgesteld. Deze werd samen met de voorziene werken hersteld.
De aannemer heeft hier een prijs van € 255,91/st (excl. btw) voor berekend. Dit resulteert in een totale prijs van € 255,91 (excl. btw).
OP7: Steenslagfundering onder grasdallen: In het ontwerp voor de heraanleg van een deel van de parkeerplaatsen achter het station, werden er in het kader van de regenwaterverordening grasdallen aangelegd. Deze liggen best op een steenslagfundering die niet voorzien was in het dossier.
De aannemer heeft hier een prijs van € 8,30/m² (excl. btw) voor berekend. Dit resulteert in een totale prijs van € 2.666,04 (excl. btw);
Voormelde wijzigingen kunnen in totaliteit begroot worden op € 12.247,96 + 21% btw MC WOS = € 14.820,03.
Deze wijzigingen met bijhorende kostenraming kunnen positief geadviseerd worden door de stedelijke dienst Infrastructuur.
Aan de leden van de gemeenteraad wordt nu gevraagd deze wijzigingen als aanvullende werken goed te keuren, samen met de totale kostenraming voor deze wijzigingen voor een globaal geraamd bedrag van € 12.247,96 + 21% btw MC WOS = € 14.820,03.
Deze aanvullende werken, als gevolg van wijzigingen in de opdracht, kunnen in toepassing van artikel 38/1 van het KB van 14/01/2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, zonder nieuwe plaatsingsprocedure doorgevoerd worden en uitgevoerd worden door de oorspronkelijke opdrachtnemer, nl. de firma Colpin-De Meester nv, aangezien bij verandering van opdrachtnemer de uitvoering van deze aanvullende werken economisch en technisch niet interessant en niet haalbaar is i.k.v. de uitvoering van de volledige werken.
Er wordt ook voorgesteld om voormelde eenheidsprijzen vast te leggen voor de verdere uitvoering van deze opdracht.
De nodige kredieten voor de financiering van deze aanvullende werken zijn voorzien in de kredieten van het investeringsbudget in het meerjarenplan 2020-2025 onder het investeringsproject INFRASTRUCTUUR, subproject 2014/122 op de algemene rekening 22400007, beleidsitem 020002 en actiecode ST03B03AP02A01.
Goedkeuring wordt verleend voor de aanvullende werken OP1 t.e.m. OP7 (VS1.1 en 3.1 aannemer) zoals hierboven omschreven i.k.v. de opdracht ‘Asfalteringswerken’, samen met de totale bijhorende kostenraming voor deze wijzigingen voor een globaal geraamd totaalbedrag in meer van € 12.247,96 + 21% btw MC WOS = € 14.820,03.
De voormelde eenheidsprijzen (hierop moet de gegunde coëfficiënt niet toegepast worden) vast te leggen voor de verdere uitvoering van deze opdracht, meer bepaald :
De nodige kredieten voor de financiering van deze aanvullende werken zijn voorzien in de kredieten van het investeringsbudget in het meerjarenplan 2020-2025 onder de investeringsenveloppe INFRASTRUCTUUR, subproject 2014/122 op de algemene rekening 22400007, beleidsitem 020002 en actiecode ST03B03AP02A01.
Overwegende dat na de herbestemming van de huidige Sint-Jozefkerk Spoele gebleken is dat het gebouw gerenoveerd en ingericht dient te worden om gebruikt te kunnen worden voor de buitenschoolse kinderopvang en voor plaatselijke verenigingen (multifunctioneel lokaal);
Overwegende dat als uitgangspunt genomen werd om de basisindelingen van het gebouw zoveel mogelijk te behouden, zodat de herkenbaarheid kon blijven bestaan;
Gelet op de collegebeslissing van 11 februari 2019 houdende de goedkeuring van de gunning van de ontwerpopdracht m.b.t. de renovatie van de Sint-Jozefkerk Spoele tot buitenschoolse kinderopvang, aan architectenbureau Bressers bv uit Gent;
Overwegende dat de ontwerper ondertussen de nodige studies en voorbereidingen gedaan heeft, en het aanbestedingsbundel klaar is;
Overwegende dat het dossier in grote lijnen de renovatie van het dak, het aanpassen van de buitenisolatie, het afbreken van de weekendkerk met de ombouw tot ommuurde buitenspeelplaats en het vernieuwen van alle technieken met een light herindeling van de hoofdzaal van de kerk omvat;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 1.274.782,29 + 21% btw MC WOS = € 1.542.486,57;
Overwegende dat de nodige kredieten voor dit project voorzien zijn in het meerjarenplan 2020-2025 in het investeringsbudget onder de investeringsenveloppe INFRASTRUCTUUR, subproject 2018/080, onder de algemene rekening 22100007 en beleidsitem 094500 met actiecode ST10B01AP01A04;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat, gelet op de aard van de werken, een veiligheidscoördinator (ontwerp + verwezenlijking) dient aangesteld te worden; dat wordt voorgesteld hiervoor de veiligheidscoördinator van de stad aan te stellen;
Gelet op het ontwerp van overeenkomst tussen de stad Lokeren en zijn veiligheidscoördinator ontwerp/verwezenlijking in het kader van de opdracht “Renovatie en ombouw voormalige Sint-Jozefkerk Spoele tot buitenschoolse kinderopvang”;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Na de herbestemming van de huidige Sint-Jozefkerk Spoele is gebleken dat het gebouw gerenoveerd en ingericht dient te worden om gebruikt te kunnen worden voor de buitenschoolse kinderopvang en voor plaatselijke verenigingen (multifunctioneel lokaal).
Uitgangspunt was om de basisindelingen van het gebouw zoveel mogelijk te behouden, zodat de herkenbaarheid kon blijven bestaan. Voor de renovatie van de Sint-Jozefkerk Spoele werd in collegezitting van 11 februari 2019 het architectenbureau Bressers bv uit Gent aangesteld als ontwerper voor dit dossier.
Ondertussen heeft de ontwerper de nodige studies en voorbereidingen gedaan, en is het aanbestedingsbundel klaar.
In grote lijnen omvat het dossier de renovatie van het dak, het aanpassen van de buitenisolatie, het afbreken van de weekendkerk met de ombouw tot ommuurde buitenspeelplaats en het vernieuwen van alle technieken met een light herindeling van de hoofdzaal van de kerk.
Het bestek en de plannen voor dit dossier worden ter goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad, evenals de globale kostenraming van de opdracht begroot op € 1.274.782,29 + 21% btw MC WOS = € 1.542.486,57.
Gelet op de aard van de werken, dient een veiligheidscoördinator ontwerp/verwezenlijking aangesteld te worden. Er wordt voorgesteld om hiervoor de stedelijke veiligheidscoördinator aan te stellen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten is van toepassing op deze opdracht.
Als wijze van gunnen wordt een openbare procedure voorgesteld (artikel 36 van de wet van 17 juni 2016).
De nodige kredieten voor dit project zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 in het investeringsbudget onder de investeringsenveloppe INFRASTRUCTUUR, subproject 2018/080, onder de algemene rekening 22100007 en beleidsitem 094500 met actiecode ST10B01AP01A04.
Goedkeuring wordt verleend aan het bijzonder bestek en de raming voor de opdracht “Renovatie en ombouw voormalige Sint-Jozefkerk Spoele tot buitenschoolse kinderopvang”, opgesteld door de ontwerper, BRESSERS Architecten bv, Kasteellaan 479/001 te 9000 Gent.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
De raming bedraagt € 1.274.782,29 + 21% btw MC WOS = € 1.542.486,57.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 in het investeringsbudget onder de investeringsenveloppe INFRASTRUCTUUR, subproject 2018/080, onder de algemene rekening 22100007 en beleidsitem 094500 met actiecode ST10B01AP01A04.
Gelet op de Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, inzonderheid op artikel 34 en op de artikelen 77 tot 80 (hierna aangeduid als WGP);
Gelet op het Koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie, inzonderheid op de artikelen 66 tot 72 (hierna aangeduid als ARPC);
Gelet op de ministeriële omzendbrieven PLP 33, 38 en 38bis betreffende de jaarrekeningen van de politiezones;
Gelet op de ministeriële omzendbrief PLP 57 betreffende de onderrichtingen voor het opstellen van de politiebegroting voor 2019 ten behoeve van de politiezones;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van Lokeren van 29 juni 2020 houdende de vaststelling van de jaarrekening 2019 van de Politiezone Lokeren;
Gelet op de jaarrekening 2019, inzonderheid op de begrotingsrekening, de balans, de resultatenrekening en op de overige bijlagen;
Overwegende dat een afschrift van het besluit van de gemeenteraad van Lokeren op 8 juli 2020 op het provinciaal gouvernement is ingekomen;
Overwegende dat krachtens artikel 78 WGP de besluiten van de gemeenteraad betreffende de rekeningen die betrekking hebben op de lokale politie onderworpen zijn aan de goedkeuring van de gouverneur, die zich over de goedkeuring ervan uitspreekt en de bedragen ervan vaststelt binnen een termijn van 200 dagen die ingaat op de dag na het inkomen van de rekening bij de gouverneur;
Overwegende dat de wettelijke termijn waarbinnen de gouverneur het dossier dient te behandelen vastgesteld is op 24 januari 2021;
Overwegende dat de in de begroting 2019 voorziene kredieten op de economische groep 7X (schuld) werden overschreden; dat kredietoverschrijdingen in strijd zijn met artikel 10 ARPC;
Overwegende dat bovenstaande vaststelling niet van die aard is om de jaarrekening van goedkeuring te onthouden;
Overwegende dat de Gouverneur per brief van 21/01/2021 laat weten dat de jaarrekening 2019 van de Politiezone Lokeren, zoals vastgesteld door de Raad in zitting van 29/06/2020 werd goedgekeurd.
Per brief van 21 januari 2021 laat de heer Gouverneur van Oost-Vlaanderen weten dat het dossier betreffende de jaarrekening 2019 van de Politiezone Lokeren, zoals vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 juni 2020, op het provinciaal gouvernement werd ontvangen op 8 juli 2020.
Aan de raad wordt gevraagd kennis te nemen van deze goedkeuring.
van het besluit van 21/01/2021 van de heer Gouverneur van Oost-Vlaanderen, waarbij hij van de begrotingsrekening 2019, de balans op 31 december 2019 en de resultatenrekening over het dienstjaar 2019 van de politiezone Lokeren, zoals vastgesteld in artikel 2 van dit besluit, worden goedgekeurd.
De jaarrekening 2019 van de politiezone Lokeren wordt als volgt vastgesteld (bedragen in €)
BEGROTINGSREKENING OVER HET DIENSTJAAR 2019
Netto-vastgestelde rechten (gewone dienst) 9.568.619,39
Vastgelegde uitgaven (gewone dienst) 9.473.528,80
Begrotingsresultaat (gewone dienst) 95.090,59
Over te dragen vastgelegde uitgaven (gewone dienst) 60,00
Boekhoudkundig resultaat (gewone dienst) 95.150,59
Netto-vastgestelde rechten (buitengewone dienst) 625.883,75
Vastgelegde uitgaven (buitengewone dienst) 625.883,75
Begrotingsresultaat (buitengewone dienst) 0,00
Over te dragen vastgelegde uitgaven (buitengewone dienst) 47.491,00
Boekhoudkundig resultaat (buitengewone dienst) 47.491,00
BALANS PER 31 DECEMBER 2019
Vaste activa 3.640.142
Vlottende activa 987.074
Totaal van de activa 4.627.216
Eigen vermogen 3.554.511
Voorzieningen 0
Schulden 1.072.705
Totaal van de passiva 4.627.216
RESULTATENREKENING OVER HET DIENSTJAAR 2019
Exploitatieresultaat 186.039
Uitzonderlijk resultaat 36.656
Resultaat van het dienstjaar 222.695
Dit besluit wordt samengevoegd bij het dossier van de jaarrekening en maakt er inherent deel van uit.
Per brief van 18 december 2020 met referte fdg/toez/20/if/283 laat de Federale dienst van de Gouverneur van Oost-Vlaanderen weten dat de eerste wijziging van de gewone en buitengewone dienst van de begroting 2020 van de politiezone Lokeren, zoals vastgesteld door de Gemeenteraad op 26 oktober 2020, wordt goedgekeurd in het kader van het federaal politioneel toezicht (art. 71 WGP).
De Gemeenteraad neemt kennis van de brief van de Gouverneur van Oost-Vlaanderen van 15 december 2020, waarbij de begrotingswijziging 2020-1, zoals vastgesteld door de Gemeenteraad van 26 oktober 2020, wordt goedgekeurd.
Neemt kennis van de goedkeuring door de Gouverneur van Oost-Vlaanderen van de begrotingswijziging 2020-1 voor de gewone- en buitengewone dienst van de politiezone Lokeren, vastgesteld door de Gemeenteraad op 26 oktober 2020.
Gelet op het besluit van de Burgemeester d.d. 7 december 2020 inzake de kennisname van de mobiliteit van een inspecteur van de dienst interventie met ingang van 1 maart 2021 naar Lokale politie PZ Mira ;
Overwegende dat er door die mobiliteit een plaats vacant komt op de dienst interventie;
Overwegende dat het geen gespecialiseerde betrekking betreft;
Overwegende dat in deel VI, Titel II, hoofdstuk 2 van het KB d.d. 30 maart 2001, laatst gewijzigd bij K.B. van 14 april 2013, tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten bepalingen zijn opgenomen inzake de regeling van de mobiliteit;
Overwegende dat art. VI.II.15 van voornoemd koninklijk besluit bepaalt dat naast het vacant verklaren van de betrekking, de gemeenteraad ook beslist :
- of het gaat om een gespecialiseerde betrekking,
- over de wijze van selectie,
- of er een wervingsreserve wordt aangelegd voor een gelijkwaardige functionaliteit;
dat indien een beslissing genomen wordt om een wervingsreserve aan te leggen, alle in het raam van de mobiliteit geschikt bevonden kandidaten in principe worden opgenomen in de mobiliteitsreserve die geldt voor een zelfde functionaliteit;
dat deze mobiliteitsreserve geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus;
Overwegende dat voorgesteld wordt om een wervingsreserve vast te stellen;
Gelet op het KB van 14 april 2013 tot wijziging van verschillende teksten betreffende de rechtspositie van het personeel van de politiediensten aangaande de eerste aanwijzing van de personeelsleden van het operationeel kader en het MB van 16 april 2013 tot wijziging van het UBPOL;
Overwegende dat ingevolge voormelde besluiten, voor wat het basiskader van de politiediensten betreft, verschillende aanwervingscategorieën werden ingevoerd die van toepassing zijn op de aspiranten-inspecteur die deelnemen aan een basisopleiding die begint op of na 1 september 2013;
dat de politiediensten zich nu na een vruchteloze mobiliteitsronde kunnen engageren om een beroep te doen op bijkomende aanwerving (art. VI.II.4 RPPol - categorie E) of op onmiddellijke toelating (art. VI.II.4bis RPPol - categorie B) of op de organisatie van de aan de aspiranten-inspecteur voorbehouden mobiliteitscyclus die in het begin van de basisopleiding wordt georganiseerd en de, in voorkomend geval, navolgende ambtshalve aanwijzing (art. VI.II.4ter en art. VI.II.4quater RPPol - categorie C);
Overwegende dat de gemeenteraad hiertoe - bij toepassing van art. IV.I.3 van het KB d.d. 30 maart 2001 - de minister het aantal vacante betrekkingen bezorgt die niet overeenkomstig de regeling inzake de mobiliteit bedoeld in deel VI, titel II, hoofdstuk II kunnen worden ingevuld; dat de gemeenteraad tevens dient aan te geven of al dan niet een beroep wordt gedaan op de onmiddellijke toelating bedoeld in artikel IV.I.33, §1, eerste lid;
Overwegende dat de heer Dirk De Paepe, korpschef, voorstelt om voor deze betrekking van inspecteur van politie - dienst interventie, indien er geen kandidaten worden weerhouden na de klassieke mobiliteitscyclus, een beroep te doen op de onmiddellijke toelating, nl. categorie B;
Overwegende dat wordt voorgesteld om bij eventueel gebrek aan een categorie B ook de mogelijkheid te voorzien om een beroep te doen op de organisatie van de aan de aspiranten-inspecteur voorbehouden mobiliteitscyclus die in het begin van de basisopleiding wordt georganiseerd, nl. categorie C;
Gelet op de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het K.B. van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten;
Gelet op het KB van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;
Gelet op de ministeriële omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones;
Gelet op de ministeriële omzendbrief GPI 73 van 14 mei 2013 betreffende de aanwerving, de selectie en de opleiding van de personeelsleden van het basiskader van de politiediensten;
Bij besluit van de Burgemeester dd. 7 december 2020 werd kennis genomen dat een inspecteur van de dienst interventie met ingang van 1 maart 2021 mobiliteit maakt naar PZ Mira als inspecteur interventie.
Deze inspecteur was voorheen tewerkgesteld als inspecteur van politie dienst interventie.
De functie van inspecteur van politie – dienst interventie is geen gespecialiseerde betrekking;
De heer Dirk De Paepe, korpschef, stelt voor om deze betrekking vacant te verklaren via de mobiliteitsregeling, waarvan de nadere regels worden vastgesteld bij KB van 20 november 2001.
Aan de raad wordt voorgesteld om volgende selectiewijze vast te stellen:
- het inwinnen, per kandidaat, van het gemotiveerd advies van de korpschef onder wiens bevoegdheid de vacante betrekking valt;
- het houden van een interview met de verschillende kandidaten door de korpschef.
De betrekking niet te begeven naar anciënniteit van de kandidaten.
Er wordt voorgesteld een wervingsreserve aan te leggen voor een gelijkwaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.
Aan de raad wordt gevraagd om akkoord te gaan met de voorgestelde vacantverklaring, de selectiewijze en het niet aanleggen van een wervingsreserve voor een gelijkwaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.
In de formatie van het operationeel personeel van de politie één betrekking van inspecteur van politie - dienst interventie vacant te verklaren.
Het betreft geen gespecialiseerde betrekking.
De betrekking niet te begeven naar anciënniteit van de kandidaten.
Volgende selectiewijze vast te stellen:
- het inwinnen, per kandidaat, van het gemotiveerd advies van de korpschef onder wiens bevoegdheid de vacante betrekking valt;
- het houden van een interview met de verschillende kandidaten door de korpschef.
Een wervingsreserve aan te leggen voor een gelijkwaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.
Een beroep te doen op de onmiddellijke toelating, zoals bedoeld in artikel IV.I.33 §1, eerste lid van de RPPol (categorie B), wanneer de in art. 1 vermelde betrekking niet kan worden ingevuld overeenkomstig de regeling inzake de mobiliteit bedoeld in deel VI, titel II, hoofdstuk II, RPPol.
Bij gebrek aan een categorie B zal een beroep worden gedaan op de organisatie van de aan de aspiranten-inspecteur voorbehouden mobiliteitscyclus die in het begin van de basisopleiding wordt georganiseerd en de, in voorkomend geval, navolgende ambtshalve aanwijzing, zoals bedoeld in art. VI.II.4ter en art. VI.II.4quater RPPol - categorie C.
De bevoegde minister zal hiervan - na een vruchteloze mobiliteitsronde - in kennis worden gesteld aan de hand van de bijlage bij de ministeriële omzendbrief GPI73 van 14 mei 2013.
Overwegende dat bij raadsbesluit van 2 december 2019, de statutaire en contractuele personeelsformatie van het administratief en logistiek kader van de lokale politie werd vastgesteld als volgt:
1 fulltime equivalent adviseur 2° klasse (A-niveau)
2 fulltime equivalent consulent (B-niveau)
1 fulltime equivalent consulent ICT (B-niveau)
9 fulltime equivalent assistent (C-niveau)
3 fulltime equivalent hulpkracht (D-niveau)
Eén fulltime betrekking van statutair hulpkracht is uitdovend en wordt vastgesteld tot het vrijkomen ervan
Overwegende;
- dat de Lokerse bevolking en het Lokers stadsbestuur wenst dat er verder geïnvesteerd wordt in veiligheid én politie;
- dat een bijkomende investering in politie en veiligheid steeds gepaard gaat met de aanpassing van bestaande structuren en processen teneinde meer en beter blauw op straat te bewerkstelligen;
- dat een bijkomende investering in politie tevens impliceert dat er bijkomend wordt geïnvesteerd in personele middelen en dit in combinatie met het doorvoeren van interne verschuivingen;
- dat gezien de juridische procedures en wetgeving in aantal en complexiteit blijven toenemen, wij intern bijzondere nood hebben aan juridisch advies en analyse; dat er geen enkele betrekking binnen de politiezone Lokeren bestaat die voldoet aan deze beschrijving, en de aanwerving van één adviseur niveau A – jurist, noodzakelijk is; dat deze persoon dan tevens zal functioneren als data protection officer (DPO),een functie die door vroegtijdige stopzetting van het contract met de politiezone Gent niet meer wordt ingevuld maar toch noodzakelijk en verplicht is volgens de wetgeving, in casu de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG of GDPR), alsmede de wetgeving op het politieambt; dat deze persoon tevens ondersteuning kan bieden aan het lokaal stadsbestuur in niet politionele dossiers in het raam van de AVG (kaderuitbreiding);
- dat voor het goed functioneren en optimaliseren van de directie operaties het bestaffen van deze dienst noodzakelijk is en dat het opportuun is om, wegens moeilijke invulling van het operationeel kader, administratieve taken toe te vertrouwen aan een Calog personeelslid; dat gelet op de vereiste competenties daarvoor noodzaak is aan een consulent niveau B (kaderuitbreiding);
- dat de Stad Lokeren nood heeft aan een handhaver milieuwetgeving teneinde inbreuken vast te stellen; dat het bestuur oordeelt dat deze functie best geïntegreerd wordt binnen het kader van de politie Lokeren; dat tevens vereist wordt dat deze handhaver nauw samenwerkt met de milieudienst van de Stad Lokeren; dat gelet op de vereiste competenties daarvoor noodzaak is aan een consulent niveau B (kaderuitbreiding);
- dat het een feit is dat enerzijds de invulling van het operationeel kader moeilijk verloopt en anderzijds operationele krachten te veel operationele tijd spenderen aan het opmaken van de dienstplanning, er nood is aan de oprichting van een centrale dienstplanning binnen de dienst PLIF; dat gelet op de vereiste competenties daarvoor noodzaak is aan een assistent niveau C (kaderuitbreiding);
Overwegende;
Dat er bijgevolg om tegemoet te komen aan de verwachtingen van de overheden en de bevolking van de Stad Lokeren, nood is aan:
- een aanpassing van de personeelsformatie en het organogram;
- één extra adviseur niveau A Jurist klasse 2 voor het uitvoeren van juridische en AVG - gerelateerde opdrachten (DPO);
- één extra consulent niveau B binnen de Directie operaties;
- één extra consulent niveau B bij de lokale recherchedienst voor het handhaven van de milieuwetgeving;
- één extra assistent niveau C voor het oprichten van de centrale dienstplanning;
Gelet op het bij dit besluit gevoegde organogram;
Gelet op de notulen van het syndicaal overlegcomité d.d. 13 oktober 2020;
Gelet op de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;
Gelet op het K.B. van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten, zoals later gewijzigd;
Gelet op zijn besluit van 2 december 2019 waarbij de personeelsformatie van het administratief en logistiek personeel (Calog) van de lokale politie werd vastgesteld;
Bij raadsbesluit van 2 september 2019 werd de statutaire en contractuele personeelsformatie van het administratief en logistiek kader van de lokale politie vastgesteld als volgt :
1 fulltime equivalent adviseur 2° klasse (A-niveau)
2 fulltime equivalent consulent (B-niveau)
1 fulltime equivalent consulent ICT (B-niveau)
9 fulltime equivalent assistent (C-niveau)
3 fulltime equivalent hulpkracht (D-niveau)
Eén fulltime betrekking van statutair hulpkracht is uitdovend en wordt vastgesteld tot het vrijkomen ervan
- De Lokerse bevolking en het Lokers stadsbestuur wenst dat er verder geïnvesteerd wordt in veiligheid én politie;
- Een bijkomende investering in politie en veiligheid gaat steeds gepaard met de aanpassing van bestaande structuren en processen teneinde meer en beter blauw op straat te bewerkstelligen;
- Een bijkomende investering in politie impliceert tevens dat er bijkomend wordt geïnvesteerd in personele middelen en dit in combinatie met het doorvoeren van interne verschuivingen;
- Gelet op de hoogdringendheid en gezien de juridische procedures en wetgeving in aantal en complexiteit blijven toenemen, hebben wij intern bijzondere nood aan juridisch advies en analyse.
Er bestaat geen enkele betrekking binnen de politiezone Lokeren die voldoet aan deze beschrijving, en de aanwerving van één adviseur niveau A – jurist, is noodzakelijk.
Deze persoon zal dan tevens functioneren als data protection officer (DPO),een functie die door vroegtijdige en plotse stopzetting van het contract met de politiezone Gent niet meer wordt ingevuld maar toch noodzakelijk en verplicht is volgens de wetgeving, in casu de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG of GDPR), alsmede de wetgeving op het politieambt.
Deze persoon kan tevens ondersteuning bieden aan het lokaal stadsbestuur in niet politionele dossiers in het raam van de AVG;
- Voor het goed functioneren en optimaliseren van de directie operaties is het bestaffen van deze dienst noodzakelijk en dat het is opportuun om, wegens moeilijke invulling van het operationeel kader, administratieve taken toe te vertrouwen aan een Calog personeelslid consulent niveau B, gelet op de vereiste competenties.
- De Stad Lokeren heeft nood aan een handhaver milieuwetgeving teneinde inbreuken vast te stellen; het bestuur oordeelt dat deze functie best geïntegreerd wordt binnen het kader van de politie Lokeren; tevens wordt vereist dat deze handhaver nauw samenwerkt met de milieudienst van de Stad Lokeren; gelet op de vereiste competenties is het noodzakelijk daarvoor een consulent niveau B te voorzien;
- Het is een feit dat enerzijds de invulling van het operationeel kader moeilijk verloopt en anderzijds operationele krachten te veel operationele tijd spenderen aan het opmaken van de dienstplanning, daardoor is er nood aan de oprichting van een centrale dienstplanning binnen de dienst PLIF; gelet op de vereiste competenties is het noodzakelijke daarvoor een assistent niveau C te voorzien;
Bijgevolg is er om tegemoet te komen aan de verwachtingen van de overheden en de bevolking van Lokeren, nood aan:
- een aanpassing van de personeelsformatie en het organogram;
- één extra adviseur niveau A Jurist klasse 2 voor het uitvoeren van juridische en AVG - gerelateerde opdrachten (DPO);
- één extra consulent niveau B binnen de Directie operaties;
- één extra consulent niveau B bij de lokale recherchedienst voor het handhaven van de milieuwetgeving;
- één extra assistent niveau C voor het oprichten van de centrale dienstplanning;
Voorstel om de formatie van het statutair administratief en logistiek personeel van de lokale politie aan te passen als volgt :
1 fulltime equivalent adviseur klasse 2 PLIF en beleidsondersteuning (A-niveau)
1 fulltime equivalent adviseur klasse 2 Jurist en DPO (A-niveau)
3 fulltime equivalent consulent (B-niveau)
1 fulltime equivalent consulent ICT (B-niveau)
1 fulltime equivalent consulent milieuhandhaver (B-niveau)
10 fulltime equivalent assistent (C-niveau)
3 fulltime equivalent hulpkracht (D-niveau)
Eén fulltime betrekking van statutair hulpkracht is uitdovend en wordt vastgesteld tot het vrijkomen ervan;
Bijlage: organogram
De formatie van het statutair en contractueel administratief en logistiek personeel van de lokale politie aan te passen in die zin dat het Calog-kader uitgebreid wordt met 1 adviseur niveau A klasse 2 (Jurist), 1 consulent niveau B (Directie Operaties), 1 consulent niveau B (milieuhandhaver) en 1 assistent niveau C (centrale dienstplanning).
De formatie van het statutair en contractueel administratief en logistiek personeel bijgevolg als volgt vast te stellen :
1 fulltime equivalent adviseur klasse 2 PLIF en beleidsondersteuning (A-niveau)
1 fulltime equivalent adviseur klasse 2 Jurist en DPO (A-niveau)
3 fulltime equivalent consulent (B-niveau)
1 fulltime equivalent consulent ICT (B-niveau)
1 fulltime equivalent consulent milieuhandhaver (B-niveau)
10 fulltime equivalent assistent (C-niveau)
3 fulltime equivalent hulpkracht (D-niveau)
Eén fulltime betrekking van statutair hulpkracht is uitdovend en wordt vastgesteld tot het vrijkomen ervan.
Afschrift van deze beslissing over te maken aan :
- Mevrouw Gouverneur van Oost-Vlaanderen, Federale directie politiezaken en wapens, specifiek toezicht, Kalandeberg 1, 9000 Gent
- FOD Binnenlandse Zaken, Algemene directie van het veiligheids- en preventiebeleid, Waterloolaan 76, 1000 Brussel
- Vlaams Ministerie van Bestuurszaken, Agentschap voor Binnenlands Bestuur, K.Boudewijnlaan 30 bus 70, 1000 Brussel