Terug
Gepubliceerd op 31/01/2022

2021_GR_00042 - Lokale Politie. Aanpassing personeelsformatie van het operationeel en calog kader.

Gemeenteraad
ma 22/02/2021 - 20:00 Sport- en jeugdcomplex Sportlaan - fuifzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur; Dirk De Paepe, Korpschef

Verontschuldigd

Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Sylvie Van Acker, Raadslid

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
2021_GR_00042 - Lokale Politie. Aanpassing personeelsformatie van het operationeel en calog kader. 2021_GR_00042 - Lokale Politie. Aanpassing personeelsformatie van het operationeel en calog kader.

Motivering

Argumentatie

Overwegende dat bij raadsbesluit van 2 december 2019, de statutaire en contractuele personeelsformatie van het administratief en logistiek kader van de lokale politie werd vastgesteld als volgt:

1 fulltime equivalent adviseur 2° klasse (A-niveau)

2 fulltime equivalent consulent (B-niveau)

1 fulltime equivalent consulent ICT (B-niveau)

9 fulltime equivalent assistent (C-niveau)

3 fulltime equivalent hulpkracht (D-niveau)

Eén fulltime betrekking van statutair hulpkracht is uitdovend en wordt vastgesteld tot het vrijkomen ervan

Overwegende;

- dat de Lokerse bevolking en het Lokers stadsbestuur wenst dat er verder geïnvesteerd wordt in veiligheid én politie;

- dat een bijkomende investering in politie en veiligheid steeds gepaard gaat met de  aanpassing van bestaande structuren en processen teneinde meer en beter blauw op straat te bewerkstelligen;

- dat een bijkomende investering in politie tevens impliceert dat er bijkomend wordt geïnvesteerd in personele middelen en dit in combinatie met het doorvoeren van interne verschuivingen;

- dat gezien de juridische procedures en wetgeving in aantal en complexiteit blijven toenemen, wij intern bijzondere nood hebben aan juridisch advies en analyse; dat er geen enkele betrekking binnen de politiezone Lokeren bestaat die voldoet aan deze beschrijving, en de aanwerving van één adviseur niveau A – jurist, noodzakelijk is; dat deze persoon dan tevens zal functioneren als data protection officer (DPO),een functie die door vroegtijdige stopzetting van het contract met de politiezone Gent niet meer wordt ingevuld maar toch noodzakelijk en verplicht is volgens de wetgeving, in casu de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG of GDPR), alsmede de wetgeving op het politieambt; dat deze persoon tevens ondersteuning kan bieden aan het lokaal stadsbestuur in niet politionele dossiers in het raam van de AVG (kaderuitbreiding);

- dat voor het goed functioneren en optimaliseren van de directie operaties het bestaffen van deze dienst noodzakelijk is en dat het opportuun is om, wegens moeilijke invulling van het operationeel kader, administratieve taken toe te vertrouwen aan een Calog personeelslid; dat gelet op de vereiste competenties daarvoor noodzaak is aan een consulent niveau B (kaderuitbreiding);

- dat de Stad Lokeren nood heeft aan een handhaver milieuwetgeving teneinde inbreuken vast te stellen; dat het bestuur oordeelt dat deze functie best geïntegreerd wordt binnen het kader van de politie Lokeren; dat tevens vereist wordt dat deze handhaver nauw samenwerkt met de milieudienst van de Stad Lokeren; dat gelet op de vereiste competenties daarvoor noodzaak is aan een consulent niveau B (kaderuitbreiding);

- dat het een feit is dat enerzijds de invulling van het operationeel kader moeilijk verloopt en anderzijds operationele krachten te veel operationele tijd spenderen aan het opmaken van de dienstplanning, er nood is aan de oprichting van een centrale dienstplanning binnen de dienst PLIF;  dat gelet op de vereiste competenties daarvoor noodzaak is aan een assistent niveau C (kaderuitbreiding);

Overwegende;

Dat er bijgevolg om tegemoet te komen aan de verwachtingen van de overheden en de bevolking van de Stad Lokeren, nood is aan:

- een aanpassing van de personeelsformatie en het organogram;

- één extra adviseur niveau A Jurist klasse 2 voor het uitvoeren van juridische en AVG - gerelateerde opdrachten (DPO);

- één extra consulent niveau B binnen de Directie operaties;

- één extra consulent niveau B bij de lokale recherchedienst voor het handhaven van de milieuwetgeving;

- één extra assistent niveau C voor het oprichten van de centrale dienstplanning;

Gelet op het bij dit besluit gevoegde organogram;

Gelet op de notulen van het syndicaal overlegcomité d.d. 13 oktober 2020;

Gelet op de Nieuwe Gemeentewet;

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur;

Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;

Gelet op het K.B. van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten, zoals later gewijzigd;

Gelet op zijn besluit van 2 december 2019 waarbij de personeelsformatie van het administratief en logistiek personeel (Calog) van de lokale politie werd vastgesteld;

Toelichting

Bij raadsbesluit van 2 september 2019 werd de statutaire en contractuele personeelsformatie van het administratief en logistiek kader van de lokale politie vastgesteld als volgt :

1 fulltime equivalent adviseur 2° klasse (A-niveau)

2 fulltime equivalent consulent (B-niveau)

1 fulltime equivalent consulent ICT (B-niveau)

9 fulltime equivalent assistent (C-niveau)

3 fulltime equivalent hulpkracht (D-niveau)

Eén fulltime betrekking van statutair hulpkracht is uitdovend en wordt vastgesteld tot het vrijkomen ervan

- De Lokerse bevolking en het Lokers stadsbestuur wenst dat er verder geïnvesteerd wordt in veiligheid én politie;

- Een bijkomende investering in politie en veiligheid gaat steeds gepaard met de  aanpassing van bestaande structuren en processen teneinde meer en beter blauw op straat te bewerkstelligen;

- Een bijkomende investering in politie impliceert tevens dat er bijkomend wordt geïnvesteerd in personele middelen en dit in combinatie met het doorvoeren van interne verschuivingen;

- Gelet op de hoogdringendheid en gezien de juridische procedures en wetgeving in aantal en complexiteit blijven toenemen, hebben wij intern bijzondere nood aan juridisch advies en analyse. 

Er bestaat geen enkele betrekking binnen de politiezone Lokeren die voldoet aan deze beschrijving, en de aanwerving van één adviseur niveau A – jurist, is noodzakelijk.

Deze persoon zal dan tevens functioneren als data protection officer (DPO),een functie die door vroegtijdige en plotse stopzetting van het contract met de politiezone Gent niet meer wordt ingevuld maar toch noodzakelijk en verplicht is volgens de wetgeving, in casu de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG of GDPR), alsmede de wetgeving op het politieambt.

Deze persoon kan tevens ondersteuning bieden aan het lokaal stadsbestuur in niet politionele dossiers in het raam van de AVG;

- Voor het goed functioneren en optimaliseren van de directie operaties is het bestaffen van deze dienst noodzakelijk en dat het is opportuun om, wegens moeilijke invulling van het operationeel kader, administratieve taken toe te vertrouwen aan een Calog personeelslid consulent niveau B, gelet op de vereiste competenties.

- De Stad Lokeren heeft nood aan een handhaver milieuwetgeving teneinde inbreuken vast te stellen; het bestuur oordeelt dat deze functie best geïntegreerd wordt binnen het kader van de politie Lokeren; tevens wordt vereist dat deze handhaver nauw samenwerkt met de milieudienst van de Stad Lokeren; gelet op de vereiste competenties is het noodzakelijk daarvoor een consulent niveau B te voorzien;

- Het is een feit dat enerzijds de invulling van het operationeel kader moeilijk verloopt en anderzijds operationele krachten te veel operationele tijd spenderen aan het opmaken van de dienstplanning, daardoor is er nood aan de oprichting van een centrale dienstplanning binnen de dienst PLIF; gelet op de vereiste competenties is het noodzakelijke daarvoor een assistent niveau C te voorzien;

Bijgevolg is er om tegemoet te komen aan de verwachtingen van de overheden en de bevolking van Lokeren, nood aan:

- een aanpassing van de personeelsformatie en het organogram;

- één extra adviseur niveau A Jurist klasse 2 voor het uitvoeren van juridische en AVG - gerelateerde opdrachten (DPO);

- één extra consulent niveau B binnen de Directie operaties;

- één extra consulent niveau B bij de lokale recherchedienst voor het handhaven van de milieuwetgeving;

- één extra assistent niveau C voor het oprichten van de centrale dienstplanning;

Voorstel om de formatie van het statutair administratief en logistiek personeel van de lokale politie aan te passen als volgt :

1 fulltime equivalent adviseur klasse 2 PLIF en beleidsondersteuning (A-niveau)

1 fulltime equivalent adviseur klasse 2 Jurist en DPO (A-niveau)

3 fulltime equivalent consulent (B-niveau)

1 fulltime equivalent consulent ICT (B-niveau)

1 fulltime equivalent consulent milieuhandhaver (B-niveau)

10 fulltime equivalent assistent (C-niveau)

3 fulltime equivalent hulpkracht (D-niveau)

Eén fulltime betrekking van statutair hulpkracht is uitdovend en wordt vastgesteld tot het vrijkomen ervan;

Bijlage: organogram

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De formatie van het statutair en contractueel administratief en logistiek personeel van de lokale politie aan te passen in die zin dat het Calog-kader uitgebreid wordt met 1 adviseur niveau A klasse 2 (Jurist), 1 consulent niveau B (Directie Operaties), 1 consulent niveau B (milieuhandhaver) en 1 assistent niveau C (centrale dienstplanning). 

De formatie van het statutair en contractueel administratief en logistiek personeel bijgevolg als volgt vast te stellen :

1 fulltime equivalent adviseur klasse 2 PLIF en beleidsondersteuning (A-niveau)

1 fulltime equivalent adviseur klasse 2 Jurist en DPO (A-niveau)

3 fulltime equivalent consulent (B-niveau)

1 fulltime equivalent consulent ICT (B-niveau)

1 fulltime equivalent consulent milieuhandhaver (B-niveau)

10 fulltime equivalent assistent (C-niveau)

3 fulltime equivalent hulpkracht (D-niveau)

Eén fulltime betrekking van statutair hulpkracht is uitdovend en wordt vastgesteld tot het vrijkomen ervan.

Artikel 2

Afschrift van deze beslissing over te maken aan :

- Mevrouw Gouverneur van Oost-Vlaanderen, Federale directie politiezaken en wapens, specifiek toezicht, Kalandeberg 1, 9000 Gent

- FOD Binnenlandse Zaken, Algemene directie van het veiligheids- en preventiebeleid, Waterloolaan 76, 1000 Brussel

- Vlaams Ministerie van Bestuurszaken, Agentschap voor Binnenlands Bestuur, K.Boudewijnlaan 30 bus 70, 1000 Brussel