Terug
Gepubliceerd op 23/12/2021

2021_RMW_00063 - Reglement klachten- en meldingenbehandeling. Goedkeuring.

Raad voor Maatschappelijk Welzijn
ma 20/12/2021 - 20:00 digitale vergadering
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Andere.

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, Voorzitter RMW; Filip Liebaut, 1° lid Vast Bureau; Claudine De Waele, 2° lid Vast Bureau; Sabine Van Rysselberghe, 3° lid Vast bureau; Marjoleine de Ridder, 4° lid Vast Bureau; Marina Van Hoorick, 5° lid Vast Bureau; Stefan Walgraeve, 6° lid Vast Bureau; Nina Van der Sypt, 7° lid Vast Bureau; Johan Van Havermaet, lid RMW; Lena Van Boven, Lid RMW; Marjon Thienpondt, lid RMW; Gerry De Landtsheer, lid RMW; Bjorn Rzoska, lid RMW; Hector Van Hoye, lid RMW; Guido De Waele, lid RMW; Suleyman Harrouch, lid RMW; Marc Beuseling, lid RMW; Philippe Van Streydonck, lid RMW; Alain Debbaut, lid RMW; Freddy Verdurme, lid RMW; Jan Cools, Lid RMW; Oguz Poyraz, lid RMW; Eddy Van Bockstal, lid RMW; Marijke Duyck, lid RMW; Els Van Branden, lid RMW; Frederic Wiels, lid RMW; Ron Van Kersschaver, lid RMW; Philip De Visscher, lid RMW; Bruno Reniers, lid RMW; Martine Rooms, lid RMW; Sylvie Van Acker, lid RMW; Manu Diericx, lid RMW; Marita Macharis, lid RMW; Isabelle Baeyens, lid RMW; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, Voorzitter RMW
2021_RMW_00063 - Reglement klachten- en meldingenbehandeling. Goedkeuring. 2021_RMW_00063 - Reglement klachten- en meldingenbehandeling. Goedkeuring.

Motivering

Argumentatie

Gelet op artikel 302 van het decreet lokaal bestuur dat bepaalt  "zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn organiseert bij reglement een systeem van klachtenbehandeling";

Gelet op artikel 303 dat verder bepaalt dat de klachtenbehandeling op ambtelijk niveau moet gebeuren en maximaal onafhankelijk van de diensten waarop de klachten betrekking hebben;

Overwegende dat het Infopunt wordt voorgesteld als dienst die de registratie, opvolging en afhandeling van alle meldingen en klachten zal beheren; 

Toelichting

Het decreet lokaal bestuur artikel 302 bepaalt "zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn organiseert bij reglement een systeem van klachtenbehandeling". Artikel 303 bepaalt verder nog dat dit op ambtelijk niveau moet gebeuren en maximaal onafhankelijk van de diensten waarop de klachten betrekking hebben. 

Het Infopunt staat in voor veel eerstelijnscontacten met burgers, anderzijds heeft het Infopunt een ondersteunende en samenwerkende rol tegenover de andere diensten. Het Infopunt is dan ook de uitgelezen onafhankelijke dienst om op ambtelijk niveau de behandeling van klachten en meldingen te beheren.

De registratie, opvolging en afhandeling zal gebeuren via Topdesk. Er is voldoende aandacht voor de minder digitale burgers en klantvriendelijkheid.

Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om het reglement m.b.t. de behandeling van klachten en meldingen goed te keuren.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het reglement m.b.t. de behandeling van klachten en meldingen goed.